Kuka kyselee?

Anonyymi-ap

Muistin tämän palstan pitkästä aikaa, kun aikeenani on aloittaa istumiset todella pitkän tauon jälkeen kotona. Kävin joskus aikoinaan ryhmässä, missä harjoitettiin zenin sitä muotoa, jossa tuijotetaan seinää ja vain istutaan. Paikallaan istumista en pitänyt vaikeana silloin ja nyt vanhempana pidän siitä muutenkin, mutta silmien auki pitäminen ja yhteen pisteeseen tuijottaminen on minulle vaikeaa. Miten muilla jos joku sattuu tätä lukemaan? Olisiko myös linkata jotain asiallisempia keskustelupalstoja, joita voi seurata ja kysellä asioita?

11

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Suomenkielisiä

      • Anonyymi00002

        Ei taida Suomessa olla kovin montaa buddhalaista.


    • Anonyymi00003

      Se on täysin normaalia, jos silmien pitäminen auki tuottaa hankaluuksia.

      Jos lähtee takaperin, niin miksi silmät kannattaa ainakin alussa pitää auki?

      Se estää "eksymistä" omiin ajatuksiin ja tunteisiin. On helpompi pysyä läsnä tilanteessa ja keskittyä jos silmät ovat auki. Plus on helpompi pysyä valveilla ja estää itseään nuokkumasta varsinkin jos tekee harjoitusta väsyneenä.

      Yleisin syy, että silmien pitäminen auki aiheuttaa ongelmia, on se, että yrittää ”katsoa” liian aktiivisesti ja keskittyneesti mikä väsyttää ensin silmät ja lopulta mielen. Moni yrittää kohdistaa katseensa tiettyyn pisteeseen ja yrittää pakottaa silmät pysymään siinä pisteessä tarkkana.

      Toisin kuin joissain muissa meditaatiomuodoissa, zenissä ei ole kuitenkaan tarkoitus fiksata katsetta yhteen pieneen kohtaan. Kokeile toisinpäin eli anna näkökentän olla laaja ja pehmeä (sopivasti epätarkka). Et tarvitse pistettä keskittymiseen vaan sitä, että silmät ovat levolliset eivätkä etsi mitään uutta mielenkiinnon kohdetta. Epätarkkuus voi helpottaa keskittymistä vaikka se kuulostaa ehkä oudolta. Räpyttely ja silmien ummistaminen välillä on myös ihan täysin sallittua.

      Toinen juttu on, että silmiä ei tarvitse pitää apposen ammollaan. Perinteinen ohje on pitää ne noin puoliksi auki, jolloin luomet lepäävät rentoina. Se helpottaa myös keskittymistä. Voit kokeilla katsoa myös alaviistoon, n. 45 astetta, varsinkin jos ryhdin pitäminen vaatii extraa kuten minulla.

      Noita voisit ainakin alkuun kokeilla?

      Sori etten osaa auttaa suomenkielisten saittien kanssa. Jos jollakulla on vinkkejä niistä, niin ottaisin itsekin mielelläni vastaan.

      Tv. Zenkivi

    • Anonyymi00004

      Ei täälä ainakaan mitään AINA OLEVAA OLE

    • Anonyymi00005

      Ja tauko jatkuu edelleen.

    • Anonyymi00006

      Kaikkeus on meissä olevaa, jottei tätä tarvitse kauempaa ruveta hakemaan etsimään

      Kaikkeus kaikessa

      • Anonyymi00007

        Kirjat

        Muinoin eli tunnettu filosofi ja tutkija, joka omistautui zenin tutkimiselle monen vuoden ajaksi. Sinä päivänä kun hän vihdoin saavutti Valaistumisen, hän vei kaikki kirjansa ulos pihalle ja poltti ne.

        Elikkä muiten opastus on suudemmissa käsissä


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Kirjat

        Muinoin eli tunnettu filosofi ja tutkija, joka omistautui zenin tutkimiselle monen vuoden ajaksi. Sinä päivänä kun hän vihdoin saavutti Valaistumisen, hän vei kaikki kirjansa ulos pihalle ja poltti ne.

        Elikkä muiten opastus on suudemmissa käsissä

        “Jos kohtaat Buddhan, tapa Buddha” (engl. “If you meet the Buddha on the road, kill him”) tulee zen-buddhalaisesta opetuksesta. Se liitetään kiinalaiseen zen-mestariin:

        Linji Yixuan (jap. Rinzai, n. 800-luvun Kiina)
        Se esiintyy hänen opetuskokoelmassaan:
        The Record of Linji (kiinaksi Linji Lu


        Se ei ole kirjaimellinen kehotus väkivaltaan. Zenissä se tarkoittaa suunnilleen: älä takerru auktoriteetteihin, älä takerru edes Buddha-käsitteeseen, todellinen oivallus täytyy löytää suoraan omasta kokemuksesta

        Jos kohtaat Buddhan, tapa Buddha.
        Jos kohtaat patriarkan, tapa patriarkka.
        Vasta silloin olet vapaa.

        Ajatus on, että minkään ulkoisen hahmon, opin tai symbolin ei pitäisi tulla esteeksi suoran oivalluksen tielle.
        Opetus kuuluu zen/chan-perinteeseen, erityisesti: Chan Buddhism, Rinzai school

        Zenissä käytetään usein tällaisia shokeeraavia paradokseja, jotta oppilas irrottaisi mielensä käsitteellisestä ajattelusta.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        “Jos kohtaat Buddhan, tapa Buddha” (engl. “If you meet the Buddha on the road, kill him”) tulee zen-buddhalaisesta opetuksesta. Se liitetään kiinalaiseen zen-mestariin:

        Linji Yixuan (jap. Rinzai, n. 800-luvun Kiina)
        Se esiintyy hänen opetuskokoelmassaan:
        The Record of Linji (kiinaksi Linji Lu


        Se ei ole kirjaimellinen kehotus väkivaltaan. Zenissä se tarkoittaa suunnilleen: älä takerru auktoriteetteihin, älä takerru edes Buddha-käsitteeseen, todellinen oivallus täytyy löytää suoraan omasta kokemuksesta

        Jos kohtaat Buddhan, tapa Buddha.
        Jos kohtaat patriarkan, tapa patriarkka.
        Vasta silloin olet vapaa.

        Ajatus on, että minkään ulkoisen hahmon, opin tai symbolin ei pitäisi tulla esteeksi suoran oivalluksen tielle.
        Opetus kuuluu zen/chan-perinteeseen, erityisesti: Chan Buddhism, Rinzai school

        Zenissä käytetään usein tällaisia shokeeraavia paradokseja, jotta oppilas irrottaisi mielensä käsitteellisestä ajattelusta.

        “Jos kohtaat Buddhan, tapa Buddha”
        Näin he vapautuvat kaikista esteistä ja voivat kulkea vapaasti. Mestari tarkoitti, ettei oppilaan tule takertua mihinkään ulkoiseen auktoriteettiin, pyhään hahmoon tai oppiin.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        “Jos kohtaat Buddhan, tapa Buddha”
        Näin he vapautuvat kaikista esteistä ja voivat kulkea vapaasti. Mestari tarkoitti, ettei oppilaan tule takertua mihinkään ulkoiseen auktoriteettiin, pyhään hahmoon tai oppiin.

        Erikoista.


    • Anonyymi00011

      Zen on yksinkertaista: Ole hetkessä ajattelematta mitään. Ei siihen tarvita sinänsä mitään oppaita. Vain aistit sitä ympäröivää todellisuutta, et selitä sitä itsellesi.

      Vaikeaa on lähinnä poisoppia tästä länsimaisesta tavasta pohtia kaikki asiat kielellisten määritelmien kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe