jättäisi nartun penikoimaan ihan yksin?
Siksi kysyn kun tuolla seropien puolella joku hakee yhdessä ketjussa sulhasta nartulleen ja toisessa ketjussa kehuskelee kuinka on vanhempi narttu ihan yksin penikoinut,"kauppareissun aikana viisi pentua".
Tälläistäkö on fiksu pennutus?
Kuinka moni
41
5009
Vastaukset
- Kuules
Mitä ilmeisemmin siinä on käynyt ihan vahinko,että juuri silloin ovat pennut tulleet!
Meilläkin koira synnytti viisi päivää ennen laskettua, ja alkoi tehdä niitä eteiseen, jos en olisi ehtinyt tulla vielä töistä, niin sekin olisi synnyttänyt yksin. Joten aiheeton kysymys, kukaan ei tahallaan jätä yksin koiraansa. - täällä!
en oikein välillä ymmärrä tätä palstaa kun tuntuu siltä välillä että täällä oikein hakemalla hajetaan jotain pientä riidan poikasta! niinkuin tämäkin juttu nyt mikä joku oli kirjoittanut. tuskin kuule kukaan jättää koiraansa saamaan yksin pentuja, kyllä siinä on kuule käynyt varmaan vahinko! otappa kuule ensin asioista selvää ja kirjoitat sitten uudestaan.
- ....
Kyllä asia on niin, että kun lähdetään pennutusasioilla leikkimään, niin tietämyksen on silloin oltava vankkaa, samoin viitseliäisyyden nartun ja pentujen hyvinvoinnin suhteen.
Narttu ei todellakaan penikoi "yhtäkkiä", eikä ole olemassa mitään "odotettua aikaa", sillä koiran kantoaika vaihtelee monenkin päivän välillä.
Nartun synnytyksen lähentyminen on TAATUSTI havaittavissa, yleensä ihan silmämääräisesti, mutta tietyt toimenpiteetkin ovat velvollisuuksia odottavan nartun omistajalle (esim. lämmön mittaus!).
Jos on niin sokea ja typerä, ettei merkkejä osaa lukea, on suoranaisesti edesvastuutonta lähteä koiraansa astuttamaan. Ei tarvitse silloin puhua mistään eläinrakkaudesta tai hyvin hoidetusta koirasta / mahdollisimman riskittömästä synnytyksestä.
Melkoinen on myöskin se kauppareissu, jonka aikana narttu penikat pyöräyttäisi. Ettei vaan olisi ennemminkin kauppareissu kapakkaan ja railakkaat jatkot / yöpymiset jossain muualla..?
mutta siinä ei ole tosiaankaan mitään puolustettavaa. Nartun omistajan vastuu on valtava. Hyviä oppaita on todella saatavilla ja yksi todella varmoista keinoista on säännöllinen lämmön mittaus. Yleensä nartun omistajan pitäisi tuntea koiransa niin hyvin että todella huomaa milloin synnytys alkaa. Erittäin harva narttu suostuu enää syömään ruokaansa silloin kun kohdunkaulan avautumisvaihe on meneillään. Ja se vaihe ei ole todellakaan mikään hetken juttu.
Olen sen verran tiukkapipoinnen, että minusta on täysin vastuutonta jättää narttu yksin synnyttämään. Ellei saa työstään vapaata niin ei pidä teettää pentujakaan.- kuule
meillä ainakaan oo ikinä narttu joutunut yksin synnyttämään.
Jos ne pennut haluaa niin kyllä pikkuisen pitää varautua,jos on asioille menoa niin pitää hankkia seuraa koiralle. - issu56
milloinkaan ole jätetty narttua yksin synnyttämään. Mielestäni ei ole kovin iso juttu sitä lämpöä mittailla ja siksi toisekseen eivät ne pennut synny kuin karkkiautomaatista karkkipallo! Kovin taisi olla pitkä matka sinne kauppaan niillä ihmisillä! Edesvastuutonta touhua suorastaan!
- Lila
Minäkin olen toiminut kerran, parikymmentävuotta sitten myös edesvastuuttomasti,
mittasin aamulla nartun lämmön klo 6 lämmöt OK. muutenkin ei mitään näkyvää oiretta, käytiin pienellä pisulenkilläkin pihassa, sillon oli 58 vrk.
Lähdin töihin ja kun tulin kotiin ruokikselle niin siellä oli valmis 5 pennun pentue pesälaatikossa, pennut imivät tyytyväisenä.. kaikki luojankiitos oli sujunut hyvin...
Narttu oli ensisynnyttäjä.
Tuon jälkeen olen aina aloittanut niinsanotun "mammaloman" viikkoa ennen laskettua aikaa. - issu56
Lila kirjoitti:
Minäkin olen toiminut kerran, parikymmentävuotta sitten myös edesvastuuttomasti,
mittasin aamulla nartun lämmön klo 6 lämmöt OK. muutenkin ei mitään näkyvää oiretta, käytiin pienellä pisulenkilläkin pihassa, sillon oli 58 vrk.
Lähdin töihin ja kun tulin kotiin ruokikselle niin siellä oli valmis 5 pennun pentue pesälaatikossa, pennut imivät tyytyväisenä.. kaikki luojankiitos oli sujunut hyvin...
Narttu oli ensisynnyttäjä.
Tuon jälkeen olen aina aloittanut niinsanotun "mammaloman" viikkoa ennen laskettua aikaa."kenneläiti", jolta olen kaiken alkuoppini silloin joskus aikoinaan saanut, ettei paremmasta väliä. Olen kyllä ikuisesti siitä kiitollinen ja jatkan sitä samaa tinkimätöntä käytäntöä, enkä lipsu siitä mihinkään suuntaan! Sammaa odottaisin myöskin muilta vastuuntuntoisilta ihmisiltä! Eli, meillä ei milloinkaan viimeisillään ollut narttu ole joutunut olemaan sekunttiakaan yksin, eikä joudu!
- tosi on
issu56 kirjoitti:
"kenneläiti", jolta olen kaiken alkuoppini silloin joskus aikoinaan saanut, ettei paremmasta väliä. Olen kyllä ikuisesti siitä kiitollinen ja jatkan sitä samaa tinkimätöntä käytäntöä, enkä lipsu siitä mihinkään suuntaan! Sammaa odottaisin myöskin muilta vastuuntuntoisilta ihmisiltä! Eli, meillä ei milloinkaan viimeisillään ollut narttu ole joutunut olemaan sekunttiakaan yksin, eikä joudu!
Itse hermostutat koiran tuolla käytökselläsi. Minä ainakin annan penikoivan koiran olla mahdollisimman rauhassa, enkä häärää koko ajan sen kimpussa, enkä muidenkaan anna tehdä niin sekunttiakaan.
- issu56
tosi on kirjoitti:
Itse hermostutat koiran tuolla käytökselläsi. Minä ainakin annan penikoivan koiran olla mahdollisimman rauhassa, enkä häärää koko ajan sen kimpussa, enkä muidenkaan anna tehdä niin sekunttiakaan.
Hölöhölö, vaan no...sinähän se senkin paremmin tiedät kuin minä itse, miten meillä synnytys hoidellaan. Eihän mulla juurikaan asiasta sen kummempaa kokemusta ole, kunhan olen niitä vain 20 kertaa avustanut. 18 omien ja kaksi muuta synnytystä.
- tuplaöö
hmm. en voi mitään asiantuntevaa sanoa koska en ole koskaan ollut synnytyksessä mukana tai yleensäkkään omistanut narttukoiraa joka olisi penikoinut. muuten kyllä koirista kokemusta löytyy. eikö kuitenkin koiran synnytys ole sellainen luonnollinen juttu joka hoituu itsestäänkin? ainakin pitäisi. eikös susikin synnytä kuitenkin ihan itse ilman ongelmia? no, jotkut koirarodut on jalostettu ehkä liiaksikin jos synnytyskään ei hoidu omin neuvoin. jos minulla kuitenkin olisi narttu joka synnyttäisi haluaisin olla tapahtumassa mukana. tukemassa ja mahd. auttamassa jos ongelmia tulisi.mutta mitä siinä pitää tehdä? huutaa : nyt kunnon työntö vai? hmm.. eihän kissojenkaan synnytys ole sen kummoisempaa, aina kissaemot ovat pentunsa yksin synnyttäneet. miksi koiraa sitten pitäisi paapoa?
- rauh
Pitää ainakin vahtia, hengittääkö pennut.
Itse jouduin rikkomaan pari kalvoa, kun emo oli niin läkähtynyt yhdeksän pennun jälkeen. Lisäksi koira voi synnyttää mihin vaan, oman koirani ohjasin "pentulaatikkoon", kun rupesi synnyttämään sängylle ensin (ja yritti uloskin tehdä). Mielestäni ei kuitenkaan saa muuta tehdä kuin tarkkailla, mikäli emo osaa tehdä kaiken "oikein". - issu56
kun just tultiin nyt taas käsitykseen, joka niin tosi monella on koiran synnyttämisestä. On myös yksi niistä asioista, jotka saavat niskakarvani nousemaan todella pystyyn; eletään siinä harhakäsityksessä, että kyllä luonto homman hoitaa. Ei tarvi tehdä mitään koiran avuksi, vaan voi vaikka uittaa nenää tuopissa.
Ei kuule se aina ole jalostuksesta kiinni, jos nartun synnytys ei sujukaan omien suunnitelmien/harhakäsitysten mukaan! Jos kukaan ei ole nartun turvana ja tukena synnytyksen aikana ja sillä jääkin esim. iso pentu jumiin niin, että se on puoliksi ulkona ja puoliksi sisällä. Työtöyrityksistä huolimatta pentu ei liiku mihinkään. Mitä luulet pennulle tapahtuvan, kuin myös niille muille, vielä kohdussa ja kanavassa oleville? Ja entäs sitten se emä?
Te kaikki, jotka kuvittelette tuohon tyyliin, niin jättäkää ihmeessä ne narttunne astuttamatta, sillä te ette tiedä koirien synnyttämisistä höläyksen pöläystäkään!!! - Riva
sitä lähtökohtaa miksi yleensä narttu on astutettu ,niin kyllä kasvattaja pitää huolen ,että pennutus menee turvallisesti.
Ei ole kiva sanoo 10 pennun ostajalle jotka ovat ehkä odottaneet vuoden koiraa,että sorry vaan ,kävin kaupassa vähän shoppailemassa ja narttu synnytty ,kaikki pennut kuoli, mut ei hätää, odotetaan vuosi niin katotaan uudestaan.
Pakko purkaa, kävin rahakasvattajan luona ja olen tosi kiukkunen,joten sorry, että se näkyy näissä viesteissä :( - kuule
Riva kirjoitti:
sitä lähtökohtaa miksi yleensä narttu on astutettu ,niin kyllä kasvattaja pitää huolen ,että pennutus menee turvallisesti.
Ei ole kiva sanoo 10 pennun ostajalle jotka ovat ehkä odottaneet vuoden koiraa,että sorry vaan ,kävin kaupassa vähän shoppailemassa ja narttu synnytty ,kaikki pennut kuoli, mut ei hätää, odotetaan vuosi niin katotaan uudestaan.
Pakko purkaa, kävin rahakasvattajan luona ja olen tosi kiukkunen,joten sorry, että se näkyy näissä viesteissä :(tulla vaan,parempi että höyryt päästät täällä niin ei tuu oltua kotiväelle syyttä pahana.
Minä oon käynyt kuumana muutaman päivän noista pitovaikeuskoirista joita jaellaan jo 7-viikkoisina uuteen kotiin ja muuta yhtä "sykähdyttävää",vielä jos siitä tulee keskustelua niin löytyy puolustajia jotka puhuu muuttuneista olosuhteista tms.Voi PIIIIP.
Voi kun ihmiset tajuais että koira on ihan rodusta tai roduttomuudesta riippumatta elävä,kiintyvä olento joka kärsi kun sitä heitellään paikasta toiseen.Otetaan se pentu miettimättä elämää 10 vuoden juoksussa.
Mulla on myös huono päivä nyt,oon yrittämässä lääkäriä kiinni kun tuo vaari jolla oli välissä muutama hyvä päivä on nyt siinä pisteessä että viikonlopun jälkeen mennään viimeiselle ajelulle.
Jos jotakuta loukkaan viikonlopun aikana niin pyydän anteeksi jo etukäteen. - Riva
kuule kirjoitti:
tulla vaan,parempi että höyryt päästät täällä niin ei tuu oltua kotiväelle syyttä pahana.
Minä oon käynyt kuumana muutaman päivän noista pitovaikeuskoirista joita jaellaan jo 7-viikkoisina uuteen kotiin ja muuta yhtä "sykähdyttävää",vielä jos siitä tulee keskustelua niin löytyy puolustajia jotka puhuu muuttuneista olosuhteista tms.Voi PIIIIP.
Voi kun ihmiset tajuais että koira on ihan rodusta tai roduttomuudesta riippumatta elävä,kiintyvä olento joka kärsi kun sitä heitellään paikasta toiseen.Otetaan se pentu miettimättä elämää 10 vuoden juoksussa.
Mulla on myös huono päivä nyt,oon yrittämässä lääkäriä kiinni kun tuo vaari jolla oli välissä muutama hyvä päivä on nyt siinä pisteessä että viikonlopun jälkeen mennään viimeiselle ajelulle.
Jos jotakuta loukkaan viikonlopun aikana niin pyydän anteeksi jo etukäteen.Me käytiin koko perhe siellä kennelissä.Mies ihastu yhteen pentuun ja lapsi kyseli hintaa ja molemmat oli ihan ihastuksissaan,että tämä meille kotiin.Oli vielä ihan eri rotu mitä ollaan ottamassa ,eli kaikki oli niin päin peetä kun olla ja voi.Eli kyllä perhe sai kuulla kunniansa kun lähdettiin pois. Eli näin niitä harkitsemattomia pentuja otetaan,kun kasvattaja on hyvä puhumaan ja pentu on suloinen,niin mukaan vaan. (Siis meille ei tullut pentua,jos joku nyt niin luulee.) Varmaan olisin minäkin ollut valmis ottamaan sen pennun,mut kun mentiin sinne ja oltiin oltu vähän aikaan,niin kaikki hälytyskellot alko soida, kaikki oli ihan ok,mut kuitenkaan ei ollut.Eli paikka ei ollut sellanen mistä voisi tehdä ilmoituksen,mut muuten mun koiraelämänkatsomukseen kaikki on päin helvettiä.
Muuten, montako pentuetta voi rekata ilman kennelnimeä??
No tämä helpottuu kun huomenna päästään mökille viikoksi,koiralle ajattelin opettaa vesipelastusta:)
"Kuule" voimia sinulle vaarin kanssa. - kuule
Riva kirjoitti:
Me käytiin koko perhe siellä kennelissä.Mies ihastu yhteen pentuun ja lapsi kyseli hintaa ja molemmat oli ihan ihastuksissaan,että tämä meille kotiin.Oli vielä ihan eri rotu mitä ollaan ottamassa ,eli kaikki oli niin päin peetä kun olla ja voi.Eli kyllä perhe sai kuulla kunniansa kun lähdettiin pois. Eli näin niitä harkitsemattomia pentuja otetaan,kun kasvattaja on hyvä puhumaan ja pentu on suloinen,niin mukaan vaan. (Siis meille ei tullut pentua,jos joku nyt niin luulee.) Varmaan olisin minäkin ollut valmis ottamaan sen pennun,mut kun mentiin sinne ja oltiin oltu vähän aikaan,niin kaikki hälytyskellot alko soida, kaikki oli ihan ok,mut kuitenkaan ei ollut.Eli paikka ei ollut sellanen mistä voisi tehdä ilmoituksen,mut muuten mun koiraelämänkatsomukseen kaikki on päin helvettiä.
Muuten, montako pentuetta voi rekata ilman kennelnimeä??
No tämä helpottuu kun huomenna päästään mökille viikoksi,koiralle ajattelin opettaa vesipelastusta:)
"Kuule" voimia sinulle vaarin kanssa.noita rekkausohjeita tähän kun muistelin harhoja,eli sais vain kaksi pentuetta rekattua.Noista pykälistä ei löydy sellaista rajoitusta.
Se mun muistikuva tulee vissiin siitä että ne seuraavat on kalliimpia rekata.
http://www.kennelliitto.fi/saannot/skl_rekohje.pdf
Tiedän tunteen,on vähän lipevä ehkä se "kasvattaja" tms.
Ja joskus löytyy itseltä se kuudes aisti mikä sanoo ettei kaikki oo ihan o.k.
Kiitos. - cat70
onhan se täysin mahdollista että koira on sattunut olemaan nopea synnyttäjä. Pyöräyttänyt muutamassa minuutissa esim 3-4 pentua. Ei olisi ennenkuulumaton juttu. Ja toisinaan poltot on sen verran näkymättömiä ettei ihminen niitä koirasta erota. Mieti sitä sitten kun istut itte vessassa, että se koira voi pentunsa pyöräyttää sillä aikaa, etkä ollutkaan vahtimassa... ihan vaan vinkkinä.
Kaikki asiat ei aina ole niin yksiselitteisiä. En ole lukenut kyseisiä kirjoituksia, mutta ehkä omistaja olikin vain ylpeä koirastaan, joka selviytyi itse urakasta.
Onhan ihmisissäkin pikasynnyttäjiä. Jos ihminen voi synnyttää lapsen ilman lääkäriä/kätilöä, miksi siis koira sen aina välttämättä tarvitsisi?? Tunnen useita henkilöitä, jotka ovat lapsensa maailmaan pyöräyttäneet mm. ambulanssissa, sairaalan käytävällä. Kumpaankaan ei lääkäriä/kätilöä ehtinyt. Kuskit vaan hokivat, älä nyt tähän synnytä. Joten kai sitä koirakin voi.
Oma koirani teki elämänsä aikana 4 pennut, yhtäkään ei minun tarvinnut auttaa. Kaikki selvisivät meni hyvin ilman minuakin. Katselin vain ovelta että miten menee. - koirienystävä
meillä kyllä kun kissa synnytti ensimmäiset ja viimeiset pentunsa, oli hyvä, että olin sen alkaessa paikalla. kissa ei osannut oikeen mitään esim mennä synnytyslaatikkoon vaan käveli minun perässäni, vaikka kalvot jo näkyivät ja viimeinen pentu jäi jumiin tullessaan väärinpäin ja kissalla oli jo voimatkin vähissä. kätilöksi jouduin. kaikki kävi lopuksi hyvin ja neljä ihanaa vauvaa tuli joista kaikki saivat hyvät kodit ja yksi on meillä itsellä ja jo n2v.
ensisynnyttäjä ei välttämättä varsinkaan osaa heti hommaa, vaan on hyvä ihmisen olla läsnä katsomassa, että kaikki säilyy hengissä. jotkut eläimet haluaakin oman ihmisen lähelleen, kun synnytys alkaa. synnytyshän on kaikille aina kumminkin tietynlainen riski. ei ole sanottua, että kaikki menee hyvin. itse en voisi antaa itselleni anteeksi jos jotain sillä aikaa sattuisikin, kun olen poissa -tosin meillä ei ole kukaan synnyttämässäkään.
- etkös?
kyllä se kamalaa on että koira on joutunut yksin synnyttämään. mutta en nyt lähtis tätä ihmistä nyt syyttämään mistään, koska me ei todellakaan tiedetä koko asiaa tästä jutusta! muuta kuin tämän aloittajan kirjoituksen. mutta täällä on taas nämä samat tyypit keskustelemassa mitkä eivät ikinä tee mitään virheitä. tai omasta mielestään! ja hermostuvat toisten asioista. ei millään pahalla kirjoitettu!
- kävisit
tuolta seropien puolelta ihan itse lukemassa.
- issu56
ei ole vara leikkiä, jos haluaa sen kunnolla loppuun suoritetuksi ja taata emälle ja pennuille avun silloin, kun ne sitä mahdollisesti tarvitsee!
Muut kuvitelmat ovat ihmiskehon alemmalta tasolta. - kuule
issu56 kirjoitti:
ei ole vara leikkiä, jos haluaa sen kunnolla loppuun suoritetuksi ja taata emälle ja pennuille avun silloin, kun ne sitä mahdollisesti tarvitsee!
Muut kuvitelmat ovat ihmiskehon alemmalta tasolta.nyt meillä on vaarin kanssa ensi tiistaina viimeinen ajelu,yhtäkkiä on eilisestä mennyt aivan pyrstölleen kunto.
Puhkesi aamulla taas kaksi uutta reikää niskaan,huulessa on tulossa yksi,ei onneksi vielä kovin paljon eritä.
Sain tiistaiksi ajan ja sovittiin että soitan jos ei jaksa siihen asti.
Lääkekuurin loppumisesta meni 8 päivää.
Miesväki pakkaa mertoja autoon ja lähetään koko lauman kanssa ravustamaan,pääsee kaikki vähän ajatuksesta irti.
Saas nähdä mitä pentu tuumaa ravuista. - issu56
kuule kirjoitti:
nyt meillä on vaarin kanssa ensi tiistaina viimeinen ajelu,yhtäkkiä on eilisestä mennyt aivan pyrstölleen kunto.
Puhkesi aamulla taas kaksi uutta reikää niskaan,huulessa on tulossa yksi,ei onneksi vielä kovin paljon eritä.
Sain tiistaiksi ajan ja sovittiin että soitan jos ei jaksa siihen asti.
Lääkekuurin loppumisesta meni 8 päivää.
Miesväki pakkaa mertoja autoon ja lähetään koko lauman kanssa ravustamaan,pääsee kaikki vähän ajatuksesta irti.
Saas nähdä mitä pentu tuumaa ravuista.Niinkö siinä nyt sitten menikin, voi harmin paikka! Aina kun kuitenkin yrittää odottaa ihmettä, vaikka vain pientäkin....siitäkin huolimatta, että sen lopullisen totuuden kuitenkin tietää.
Tiedäthän sinä kuule ne koiran 10 pyuyntöä ihmiselle? Se viimeinen, eli 10 kertoo paljon.
Voimia voimia ja voimia toivon sulle ja ikävästä asiasta huolimatta koittakaahan kunnolla rasustaa...se on mulle utopiaa. - kuule
issu56 kirjoitti:
Niinkö siinä nyt sitten menikin, voi harmin paikka! Aina kun kuitenkin yrittää odottaa ihmettä, vaikka vain pientäkin....siitäkin huolimatta, että sen lopullisen totuuden kuitenkin tietää.
Tiedäthän sinä kuule ne koiran 10 pyuyntöä ihmiselle? Se viimeinen, eli 10 kertoo paljon.
Voimia voimia ja voimia toivon sulle ja ikävästä asiasta huolimatta koittakaahan kunnolla rasustaa...se on mulle utopiaa.sulle.
On taas kerran onni että ihmisillä on hallussa keinot millä pelastaa se koira kärsimästä tarpeettomasti,kun vain tietäis aina onko oikea aika päästää irti.
Nyt ei toki oo sitä epäilystä.
Ravustettiin tosiaan,minä vaarin kanssa tein suurimman työn,istuttiin vierekkäin rannassa ja katsottiin kun toiset hoitivat likaisen homman.
Ei ravustuksessa oo mitään mystistä,jos oot kerran puolukassa käynyt niin kerron että tuossa on sama periaate,mennään ja kerätään ne pois ;)
- tuosta
seropien puolelta ja koiran omistaja kertoo kuinka oli kyllä supistuksia kun kappaan lähtivät,ja silti olivat pari tuntia poissa.Voi hyvänenaika tuota elämän keveyttä.
- näin on
Normaali koirat synnyttää ilman vahtimisia. Toista on jos koira on jalostettu esimerkiksi liian isopäiseksi, niin silloin pennut ei sovi tulemaan ja täytyy leikata.
- Lila
näin on kirjoitti:
Normaali koirat synnyttää ilman vahtimisia. Toista on jos koira on jalostettu esimerkiksi liian isopäiseksi, niin silloin pennut ei sovi tulemaan ja täytyy leikata.
Juu varmasti synnyttääkin, jos kaikki on hyvin,
tai joutuu sen jostain syystä yksin tekemään..mutta aina siinä on riski..
Mutta juuri sentakia on vahdittava JOS sattuu jotain poikkeavaa, missä ihminen voi auttaa.
Ja "normaali" kasvattaja kyllä on mukana auttamassa koiran synnytyksessä.
Eikä se tee siitä koirasta epänormaalia vaikka synnytyksessä ihmisen apua tarvisikin.
Heh.. kyllähän ihminenkin synnyttäisi vahtimati..
mutta kätilö kuitenkin on oltava auttamassa/;)) - issu56
näin on kirjoitti:
sulla kyllä nyt on, sillä mitä tahansa saattaa tapahtua! Samahan se on ihmiselläkin, eli keskenkaiken voidaan joutua kuskaamaankin keisariin.
Ei tarvitse olla kyse edes välttämättä mistään isopäisestä rodusta, kun niitä ongelmia saattaa tulla! Voi olla vaikka vain se ensimmäinen pentu tulollaan, joka yleensä on se joka "avaa kanavan muille" ja myöskin varsin iso. Jos narttu työstää pentua liian pitkään ja työntöpoltot loppuvat, niin mitä sitten tapahtuukaan, jos kukaan ei ole sen nartun apuna?
Mieti nyt jumatsuikka kaksikin kertaa, ennenkuin moista soopaa näpelöit, ettei muka tarvita sitä vahtia....voi luoja sentään teitä...jätän nimeämisen, koska tarpeeksi osuvaa ei ole olemassa! - kuule
issu56 kirjoitti:
sulla kyllä nyt on, sillä mitä tahansa saattaa tapahtua! Samahan se on ihmiselläkin, eli keskenkaiken voidaan joutua kuskaamaankin keisariin.
Ei tarvitse olla kyse edes välttämättä mistään isopäisestä rodusta, kun niitä ongelmia saattaa tulla! Voi olla vaikka vain se ensimmäinen pentu tulollaan, joka yleensä on se joka "avaa kanavan muille" ja myöskin varsin iso. Jos narttu työstää pentua liian pitkään ja työntöpoltot loppuvat, niin mitä sitten tapahtuukaan, jos kukaan ei ole sen nartun apuna?
Mieti nyt jumatsuikka kaksikin kertaa, ennenkuin moista soopaa näpelöit, ettei muka tarvita sitä vahtia....voi luoja sentään teitä...jätän nimeämisen, koska tarpeeksi osuvaa ei ole olemassa!äläs nyt Issu väheksy noiden tyttöjen taitoja!
Totta hemmetissä ne näkevät mikä on tilanne,katsovat että jassoo,koirani alkaa penikoimaan,on supistuksia jo, hyvä,käynpä parin tunnin shoppailukiepin niin kätevä koirani ei tietenkään joudu hankaluuksiin sillävälin.
Se tyttö kirjoitti että KOSKA ENSIMMÄINEN PENIKOINTI KESTI KOKO PÄIVÄN NIIN EI ARVANNUT ETTÄ OLIS NOIN NOPSASTI!
Voi herranjestas mitä tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä kun ei oteta yhtään mistään selvää.Luin tuota ketjua seropien puolella ja aivan pahaa tekee välilä noiden kakaroiden touhu.
Minkä ihmeen takia leikkivät jotain kotileikkejä,joku 17-vuotias tarjoaa pentua astutukseen ja joku heti kärppänä omaa narttuaan tyrkyttämässä. - kerran!
issu56 kirjoitti:
Mieti nyt jumatsuikka kaksikin kertaa, ennenkuin moista soopaa näpelöit, ettei muka tarvita sitä vahtia....voi luoja sentään teitä...jätän nimeämisen, koska tarpeeksi osuvaa ei ole olemassa!ja taas kerran, lukekaan nyt ihmeessä issun kommentti! kun se on oikeassa kaikissa asioissa!
- issu56
kuule kirjoitti:
äläs nyt Issu väheksy noiden tyttöjen taitoja!
Totta hemmetissä ne näkevät mikä on tilanne,katsovat että jassoo,koirani alkaa penikoimaan,on supistuksia jo, hyvä,käynpä parin tunnin shoppailukiepin niin kätevä koirani ei tietenkään joudu hankaluuksiin sillävälin.
Se tyttö kirjoitti että KOSKA ENSIMMÄINEN PENIKOINTI KESTI KOKO PÄIVÄN NIIN EI ARVANNUT ETTÄ OLIS NOIN NOPSASTI!
Voi herranjestas mitä tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä kun ei oteta yhtään mistään selvää.Luin tuota ketjua seropien puolella ja aivan pahaa tekee välilä noiden kakaroiden touhu.
Minkä ihmeen takia leikkivät jotain kotileikkejä,joku 17-vuotias tarjoaa pentua astutukseen ja joku heti kärppänä omaa narttuaan tyrkyttämässä.sillä koiraa ei milloinkaan ole tarkoitettu lasten leikkikaluksi synnytyksessä.
Vaan jospa noissa jutuissa halutaankin pakoilla ja kuvitellaan, että kun ollaan pois, niin kaikki hoituu itekseen eikä tarvitse tuhrata käsiä vereen.
Älä kuules muuta sano kuin asiaa, sillä kyllä niin totaalisen ulalla ja satatietämättöminä nuo kersat muka ah niin neroina kirjoittavat, ettei kyllä mitään rajaa. Eivät taida ne koirat noille loppujen lopuksi niin kovin rakkaita ollakaan, kunhan puhuvat suunsa lämpimiksi. - issu56
kerran! kirjoitti:
ja taas kerran, lukekaan nyt ihmeessä issun kommentti! kun se on oikeassa kaikissa asioissa!
kolahtiko miten pahasti, kun piti taas ilmestyä uudella nickillä...se tietty?
- kuule
kerran! kirjoitti:
ja taas kerran, lukekaan nyt ihmeessä issun kommentti! kun se on oikeassa kaikissa asioissa!
nyt tuuli puhaltaa kun kerankin puhut täyttä asiaa:
Issu on tasan taatusti ja varmasti oikeassa siinä että ei missään nimessä niitä koiria saa jättää yksin kun ne sen ihmisen vierelleen tarvitsevat.
Oon nähnyt kammottavan tuloksen vuosia sitten kun koira oli vähän tietämättömillä ihmisillä mennyt ulkorakennukseen piiloon penikoimaan,tuloksena oli kaksi pentua joista toinen kuollut ja vertavuotava pitkät hoidot tarvinnut narttu joka oli kuolla kun ei mummorassu ollut tajunnut että koiran penikoimisen aika oli tullut.Koira oli ryöminyt piilostaan elävää pentua kantaen keskelle pihaa mistä mummo sen oli löytänyt.
Näillä nykyajan nuorilla olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet tiedon hakemiseen mutta ei tunnu kiinnostavan.
Poikkeuksia onneksi on,on tosi fiksuja nuoria jotka etsivät tietoa ja ymmärtävät sen vastuun mikä on näissä asioissa.
Älä ala kuule Issua nokkimaan,vastuullista ihmistä joka ei tasan varmasti jättäisi eläinparkaa kuolemaan penikoimiseen.
En ymmärrä mikä ihme sua kaivelee,joka ainoaan asiaan alat nälviä Issua.Ellet osaa aikuistua olisko sun aika vaihtaa hiekkalaatikkoa.
Et osaa ikinä kommentoida itse asiaa ilman että noita asiattomuuksia heittäisit.Tuokin sun kommentti ei liittynyt mitenkään aiheeseen. - !!!!!
Lila kirjoitti:
Juu varmasti synnyttääkin, jos kaikki on hyvin,
tai joutuu sen jostain syystä yksin tekemään..mutta aina siinä on riski..
Mutta juuri sentakia on vahdittava JOS sattuu jotain poikkeavaa, missä ihminen voi auttaa.
Ja "normaali" kasvattaja kyllä on mukana auttamassa koiran synnytyksessä.
Eikä se tee siitä koirasta epänormaalia vaikka synnytyksessä ihmisen apua tarvisikin.
Heh.. kyllähän ihminenkin synnyttäisi vahtimati..
mutta kätilö kuitenkin on oltava auttamassa/;))Nykyään tuntuu olevan kiinnostusta (ihmislasten) synnytyksissä tuo koti synnytys,eli ei kätilöä selviydytään pelkästään iskän avustuksella (huh)
- Lila
!!!!! kirjoitti:
Nykyään tuntuu olevan kiinnostusta (ihmislasten) synnytyksissä tuo koti synnytys,eli ei kätilöä selviydytään pelkästään iskän avustuksella (huh)
Hui kamala, meillä ei ainakaan onnistuisi, siinä saisin "pusata" vauvan maailmaan omin neuvoin ja vielä virvotella pyörtynyttä isää ;))
- tosi on
kuule kirjoitti:
nyt tuuli puhaltaa kun kerankin puhut täyttä asiaa:
Issu on tasan taatusti ja varmasti oikeassa siinä että ei missään nimessä niitä koiria saa jättää yksin kun ne sen ihmisen vierelleen tarvitsevat.
Oon nähnyt kammottavan tuloksen vuosia sitten kun koira oli vähän tietämättömillä ihmisillä mennyt ulkorakennukseen piiloon penikoimaan,tuloksena oli kaksi pentua joista toinen kuollut ja vertavuotava pitkät hoidot tarvinnut narttu joka oli kuolla kun ei mummorassu ollut tajunnut että koiran penikoimisen aika oli tullut.Koira oli ryöminyt piilostaan elävää pentua kantaen keskelle pihaa mistä mummo sen oli löytänyt.
Näillä nykyajan nuorilla olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet tiedon hakemiseen mutta ei tunnu kiinnostavan.
Poikkeuksia onneksi on,on tosi fiksuja nuoria jotka etsivät tietoa ja ymmärtävät sen vastuun mikä on näissä asioissa.
Älä ala kuule Issua nokkimaan,vastuullista ihmistä joka ei tasan varmasti jättäisi eläinparkaa kuolemaan penikoimiseen.
En ymmärrä mikä ihme sua kaivelee,joka ainoaan asiaan alat nälviä Issua.Ellet osaa aikuistua olisko sun aika vaihtaa hiekkalaatikkoa.
Et osaa ikinä kommentoida itse asiaa ilman että noita asiattomuuksia heittäisit.Tuokin sun kommentti ei liittynyt mitenkään aiheeseen.Ihminen on viisaudessaan jalostanut monet koirarodut täysin pilalle ettei ne pysty penikoimaankaan normaalisti.
- tosi on
issu56 kirjoitti:
Mieti nyt jumatsuikka kaksikin kertaa, ennenkuin moista soopaa näpelöit, ettei muka tarvita sitä vahtia....voi luoja sentään teitä...jätän nimeämisen, koska tarpeeksi osuvaa ei ole olemassa!Kyllä eläin osaa penikoida vaikkei siinä joku kukkahattutätimoonika höösääkkään koko aikaa ympärillä. Itse olen huomannut, että koiran penikoiminen tapahtuu nopeammin jos koira saa olla mahdollisimman rauhallisessa paikassa.
Kyllähän siinä koirakin hermostuu jos ihminen vapisee kännykkä kädessä vieressä ja jatkuvasti on kurkkimassa hännän alle. - kuule
tosi on kirjoitti:
Ihminen on viisaudessaan jalostanut monet koirarodut täysin pilalle ettei ne pysty penikoimaankaan normaalisti.
kyseessä ihan seropi,ihan keskikokoinen perusrakki.
- issu56
tosi on kirjoitti:
Kyllä eläin osaa penikoida vaikkei siinä joku kukkahattutätimoonika höösääkkään koko aikaa ympärillä. Itse olen huomannut, että koiran penikoiminen tapahtuu nopeammin jos koira saa olla mahdollisimman rauhallisessa paikassa.
Kyllähän siinä koirakin hermostuu jos ihminen vapisee kännykkä kädessä vieressä ja jatkuvasti on kurkkimassa hännän alle.ja varsinainen "viisaus" oli tuossakin.
En vain yksinkertaisesti sulata moisia vastuuntunnottomia ihmisiä, jotka jättävät narttunsa yksin!! Tosiasiallisestihan sinä et ole huomannut oikeasti yhtään mitään, vaan....no sinähän kyllä tiedät itsekin, vai etkö?
- Koirakko
ikinä omaa, mutta olen kyllä ollut vahtina ennen laskettua aikaa, ettei käy hassusti koiralle. Minun onneni oli, että pennut syntyivät minun vuoroni jälkeen, kun olen täysin uusi koirien synnytyksessä. Ihmislapsia kyllä olen synnyttänyt;)
Ei ihmistä eikä eläintä pitäisi jättää yksin juuri lasketun ajan lähestyessä. Tosin ihmisen on helpompi soittaa apua kuin eläimen=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1838393Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2564282Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1213613Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1043394Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi182411Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42235100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es272076Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei401754Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik561614Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun481577