Virikkeitä, palstalla pyöriminen olettaisin olevan sitä, tylsää kuntopyörää polkiessa että sitä jaksaa on ajatukset oltava muualla. Aivot tarvitsevat ärsykkeitä..
https://yle.fi/a/74-20214900
Aivot tarvitsevat jumppaa
12
157
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Lukeminen on erinomaista aivojumppaa. kielten opiskelu erikoisen hyvää.
Se on vaativaa, se kehittää ajattelua. Toiset tekee ristikoita.
- Anonyymi00002UUSI
Aivojen aktiivinen käyttö vaikuttaa muistiin ettei tylsisty dementiaan.
Äiti teki ristikoita siihen saakka kun sairastui Alzheimeriin, minä en ole harrastanut ristikoiden ratkomista, mutta kyllä sitä paljon suositellaan vanhenevien aivojen vireyden ylläpitoon.
Päivittäinen ulkoilu, riittävä uni ja terveellinen ravinto ovat perusta paitsi fyysiselle hyvinvoinnille myös aivojen ja mielenterveydelle ja itse ainakin huomaan, että jos en ole tehnyt päivittäistä kävelylenkkiäni, niin aivonikin laiskistuvat ja jumittavat varsinkin illalla.
Lukeminen (minulla on aina joku kirja menossa, nyt juuri Ann Napolitanon Kaunokaisia ), kirjoittaminen, ja kielten opiskelu kuuluvat päivittäisiin rutiineihin. Ruksaan kalentereeni ulkoilun, kirjoittamisen ja opiskelun joka päivälle.
Olen tehnyt italianopiskelustani vielä vähän vaikeamman valitsemalla siihen kotikielekseni ruotsin, joten joudun korjaamaan virheitäni myös ruotsinkielessä: tähön saakka lähinnä vain sanajärjestyksiä ja sen sellaista.
Hil-la ja Demeter kirjoittivat tuolla toisessa ketjussa kirjoittamisesta, miten tärkeää se on aivojen vireydelle ja olen todella iloinen siitä että hekin ovat tuoneet asian esille. Nyt kun olen kirjoittanut jo kuukausikaupalla eräänlaista sukuhistoriaa, omaelämänkertaa ja muiden sukuni naisten elämänkertaa kadun että en ollut aikanani tehnyt muistiinpanoja, viettänyt enempää aikaa heidän kanssaan silloin kun minulla oli vielä siihen mahdollisuus. Muistisairaus, vanhenevat aivot, heikompi terveys ja tietenkin välimatkat tekevät tietojen keruun ja dokumentoimisen aina vain hankalammaksi,
Onhan toki paljon muitakin harrastuksia, periaatteessa kaikki luova tekeminen, kädentaidoista musiikkiin, ruuanlaitosta runouteen ...aina kun tuo jonkun uuden elementin, joka ei ole pelkkää rutiinia, pelkkää reseptin toistamista, pelkkää mallin mukaan piirtämistä auttaa aivojen virkeyteen. Tässä avainsanana on juuri se uusien elementtien, uusien asioiden, uusien ajatuksien tuominen päivittäisiin rutiineihin,
Voisimme aloittaa vaikka tältä keskustelupalstalta, tuomalla uusia aiheita, uusia ideoita, uusia tapoja tännekin.- Anonyymi00003UUSI
No nytkö vasta sinä kerrot palstalla, että kirjoitat kirjaa?
Miten olet osannut salata tuon? Luulin, että sinä kirjoitat vain lukuisilla keskustelupalstoilla yms.. - Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
No nytkö vasta sinä kerrot palstalla, että kirjoitat kirjaa?
Miten olet osannut salata tuon? Luulin, että sinä kirjoitat vain lukuisilla keskustelupalstoilla yms..Kaikki aloitukset johtavat "sylttytehtaalle".
- Anonyymi00005UUSI
Nimimuisti, joskus tulee oikosulku pankkikortin tunnusluvun kanssa keksin viimein piilottaa numeron puhelimen yhteystietoihin. Kaikki hyvin kun muistaa oman nimensä, eikö niin.
- Anonyymi00007UUSI
Pidän pankkikortin tunnusluvun samassa paikassa puhelimen kanssa.
- Anonyymi00008UUSI
Aivoterveellinen ruokavalio voi suojata muistia ja kognitiivisia toimintoja.
Tiedetään, että aivo- ja sydän terveyden kannalta suojaavien ruokavalio koostuu kasviksista, hedelmistä ja kalasta. - Anonyymi00009UUSI
Ploma: Olen tehnyt italianopiskelustani vielä vähän vaikeamman valitsemalla siihen kotikielekseni ruotsin, joten joudun korjaamaan virheitäni myös ruotsinkielessä: tähön saakka lähinnä vain sanajärjestyksiä ja sen sellaista.
aivan oikein, germaanisesta ruotsista latinokieleen. Minäkin käviin läpi kirjan
jossa et osaa kieltä alussa
luet kirjan
lopussa osaat uuden kielen eli
saksaksi ummikolle
ja lopussa noin 500 sivun jälkeen osaat italiaa
https://www.ebay.de/itm/147175209385- Anonyymi00010UUSI
vielä: Nimimuisti, joskus tulee oikosulku pankkikortin tunnusluvun kanssa keksin viimein piilottaa numeron puhelimen y
tähän sopii julkinen salakirjoitus (se pitää opetella tietty nuorena jotta menee automaattisesti)
eli kortin tieto kirjoitetaan takapuolelle näkyviin mutta siten että vain avaimen haltija
osaa kääntää sen päässälaskuna Anonyymi00010 kirjoitti:
vielä: Nimimuisti, joskus tulee oikosulku pankkikortin tunnusluvun kanssa keksin viimein piilottaa numeron puhelimen y
tähän sopii julkinen salakirjoitus (se pitää opetella tietty nuorena jotta menee automaattisesti)
eli kortin tieto kirjoitetaan takapuolelle näkyviin mutta siten että vain avaimen haltija
osaa kääntää sen päässälaskunaMinulla on ollut kauan sama pankkikortin tunnus. On tapahtunut pari kertaa että olen unohtanut tunnuksen, mutta kineetinen muistini elikkä sormet tietävät mihin numeroihin niiden on osuttava on pelastanut joka kerta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä6011930Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san604996Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2973061Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1962965- 1352091
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo211341- 1011266
Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri39126040 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke
Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.2211197En luota sinuun
en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv70959