1.8i zetec moottori mondeossa?

kokemuksia?

Hei!

Onko kellään palstalaisilla kokemuksia kyseisestä moottorista? Minkä laatuinen kone? jne.?

terveisin,

vastauksista kiitollinen.

11

4299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajoa

1.8 on paras vaihtoehto jos haluaa taloudellisimman vaihtoehdon pensakoneista matka-ajossa. Kulku ei kyllä päätä huimaa.

• Monteo

Hyvin pelittänyt, ei mitään ongelmia.

• toiminut

Tai siis ainakin 2litranen on ollut erittäin luotettava, eikä pidä vielä 190tkm:n jälkeenkään minkäänlaisia sivuääniä.
      1.8l moottorista sanotaan, että kolisevat enemmän kylmänä käynnistettäessä. Olen kuullut teoriana, että mäntä olis noissa 1.8:ssa liian lyhyt, ja hakkaisi siksi sylinteriputkessa kylmänä, mikä tietty lyhentäisi myös moottorin käyttöikää.

• Ape

Olen ollut oikein tyytyväinen 1.8 Zeteciin. On taloudellinen ja tehotkaan eivät ole hävinneet, vaikka on ajettu 260 tkm. Ainut huono puoli on nakutus kylmänä. Kannattaa käyttää Fordin suosittelemaa 5W-30 -öljyä.

• 70 tkm

Mulla sama kone Focuksessa ja samoin toiminut hyvin. Kylmänä käynnistettäessä todellakin "nakuttaa" hetken, mutta jos kestää kuunnella, niin toimii...Focukseen tehot riittäneet, vaikkei raketti olekkaan. Aina käyttänyt sitä 5W-30 öljyä, nakuttaiskohan vähemmän toisella öljyllä.

• Viskositeetti
        70 tkm kirjoitti:

Mulla sama kone Focuksessa ja samoin toiminut hyvin. Kylmänä käynnistettäessä todellakin "nakuttaa" hetken, mutta jos kestää kuunnella, niin toimii...Focukseen tehot riittäneet, vaikkei raketti olekkaan. Aina käyttänyt sitä 5W-30 öljyä, nakuttaiskohan vähemmän toisella öljyllä.

Älä vaihda ainakaan 5W30 :tä paksumpaan, eli esim.5w40 tai 5w50, koska bensan kulutus kasvaa, kun kuumana oljy on paksumpaa. Ja kylmänähän 5W voitelee nopeammin yläkerran kuin 10w . Kokeile erimerkkistä 5w30:tä , mutta laatuvatimukset täyttävää, onhan erivalmistajilla hieman erilaisia koostumuksia.

• Monteo
        Viskositeetti kirjoitti:

Älä vaihda ainakaan 5W30 :tä paksumpaan, eli esim.5w40 tai 5w50, koska bensan kulutus kasvaa, kun kuumana oljy on paksumpaa. Ja kylmänähän 5W voitelee nopeammin yläkerran kuin 10w . Kokeile erimerkkistä 5w30:tä , mutta laatuvatimukset täyttävää, onhan erivalmistajilla hieman erilaisia koostumuksia.

Ei nykysynteettiset öljyt ole juurikaan paksumpia vaikka W:n yläraja korkeampi, viskositeetti eli voitelevuus kuumana parempi?

• '99

Konetta parannettiin ensimmäisen Mondeon aikaan eli ennnen vuotta 1996. Sen jälkeen tehdyissä ei pitäisi olla mitään ihmevikoja. On tiedossa, jopa yli 300 tuhatta ajettuja 1,6 litraisia, jotka on vielä kunnossa.

• kokemuksien kysyjä

Ostin -96 farmari mondeon, ajettu 183 000. Hyvältä tuo tuntuu, eikä koneessa ole mitään ylimääräisiä ääniä, katsotaan sitten talvella. =)

Yllättävän tilava auto. Olen 190cm pitkä, ja kuskin penkin taakse mahtuu saman pituinen ukko mukavasti.

• Vitosella

Kaikki Mondeot joilla olen ajanut ovat hyviä ajaa. Koneessakaan ei liene vikaa. Itselläni oli aikanaan Zetec ja ei se ainakaan öljyä kuluttanut. Ei siinä vikaakaan ollut.

Ihmeellistä kyllä on se, että 5-vaihteella farmari-mondeot ovat tosi laiskoja normaaliajossa, jos on sattunut kuormaa mukaan. Sitä ei kyllä uskoisi mainosmiesten ja vääntölukujen perusteella, mutta näkyyhän tuo ongelma olevan edelleen (ks. esim. Tuulilasin perheautovertailu 2004, jossa 2.0 Mondeo mukana).

• 1,8 vm-00

Taitaa tuo "väännön" puute vitosella johtua suurimmaksi osaksi ylipitkästä viitosesta. Sitä korostaa 1,8:ssa se että 1,8:ssa ja 2,0:ssa on samat välitykset(ellen ihan väärin muista).

1,6 onkin sitten asia erikseen. Siinä ei edes tiheämpi aski enää auta.

Tuo 1,8 onkin mielestäni aivan minimi moottori mondeoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4977
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4356
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      250
      2924
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2862
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27