Onko epänormaalia?

Anonyymi-ap

Täytyy täältä kysellä, kun jäi mietityttämään.

Siis olen pian 61v. Kuukautiset loppuivat 51v, ja vaihtarit näemmä alkoivat. Itselläni ei koko tänä aikana ole noita kuumia aaltoja tullut kuin satunnaisesti, sillloinkin kerran päivässä. Monilla ystävilläni ollut valtavia hikipuuskia, että on joutunut öisinkin vaihtamaan tyynyliinoja, ja käymään suihkussa. Olen siis pitänyt itseäni onnekkaana, kun olen päässyt suht vähällä.

Nyt siis olen pian 61v, ja viime viikon aikana tulikin yllättäen useampana päivänä noita hikipuuskia, ja yhden päivän aikana parikin. Olen viime aikoina huomannut myös aikamoista mielialan muutosta. Mieli vaihtuu ilosta masentuneeseen ihan lyhyin aikavälein. Onko aalloilla ja mielialan vaihtumisilla nyt yhteistä...

Onko outoa, että nyt vasta tapahtuu näin?
Voiko tämä olla jotain vaarallista?

Viime vuonna olen käynyt gynellä tarkistuksissa niin, että ultrattiin ynnä muuta.

5

337

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kuumat aallot ja mielialan muutokset johtuvat estrogeenin vähenemisestä. Jokaisella naisella estrogeeni vähenee jossain vaiheessa. Joillekin tule eoireita ja joillekin ei. Hikipuuskat ja mielialan muutokset voivat liittyä myös kilpirauhaseen. Joten se pitäis tutkia ja pois sulkea.Jos kyseessä on kilpirauhassairaus niin sen verran vakvaa, että se hoidetaan lääkityksillä. Jos sitä ei hoideta niin seuraukset voi olla vakavia.

• Anonyymi00002

Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.
        Kilpirauhaslääkitys on kunnossa.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.

Hormonit voi heitellä, vaikka kuukautisten loppumisesta olisi jo aikaa.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kyllä vaihdevuosioireet voi palata tauon jälkeen.

• Anonyymi00005

Kiitos vastauksista!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      53
      907
    2. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      64
      657
    3. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      55
      650
    4. Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan

Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli
      Jämsä
      46
      589
    5. Olen luovuttanut

Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik
      Ikävä
      33
      563
    6. En välitä sinusta yhtään

Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.
      Ikävä
      32
      528
    7. Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"

Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      513
    8. Hyvä ihminen

Koetko olevasi hyvä ihminen ja kohteletko toisia arvostavasti?
      Ikävä
      75
      457
    9. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      37
      446
    10. Nainen. Onko meissä

Sinusta jotain samaa? Näköä tai luonteenpiirteitä? Utelias
      Ikävä
      33