Täytyy täältä kysellä, kun jäi mietityttämään.
Siis olen pian 61v. Kuukautiset loppuivat 51v, ja vaihtarit näemmä alkoivat. Itselläni ei koko tänä aikana ole noita kuumia aaltoja tullut kuin satunnaisesti, sillloinkin kerran päivässä. Monilla ystävilläni ollut valtavia hikipuuskia, että on joutunut öisinkin vaihtamaan tyynyliinoja, ja käymään suihkussa. Olen siis pitänyt itseäni onnekkaana, kun olen päässyt suht vähällä.
Nyt siis olen pian 61v, ja viime viikon aikana tulikin yllättäen useampana päivänä noita hikipuuskia, ja yhden päivän aikana parikin. Olen viime aikoina huomannut myös aikamoista mielialan muutosta. Mieli vaihtuu ilosta masentuneeseen ihan lyhyin aikavälein. Onko aalloilla ja mielialan vaihtumisilla nyt yhteistä...
Onko outoa, että nyt vasta tapahtuu näin?
Voiko tämä olla jotain vaarallista?
Viime vuonna olen käynyt gynellä tarkistuksissa niin, että ultrattiin ynnä muuta.
Onko epänormaalia?
5
327
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kuumat aallot ja mielialan muutokset johtuvat estrogeenin vähenemisestä. Jokaisella naisella estrogeeni vähenee jossain vaiheessa. Joillekin tule eoireita ja joillekin ei. Hikipuuskat ja mielialan muutokset voivat liittyä myös kilpirauhaseen. Joten se pitäis tutkia ja pois sulkea.Jos kyseessä on kilpirauhassairaus niin sen verran vakvaa, että se hoidetaan lääkityksillä. Jos sitä ei hoideta niin seuraukset voi olla vakavia.
- Anonyymi00002
Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.
Kilpirauhaslääkitys on kunnossa. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.
Kilpirauhaslääkitys on kunnossa.Hormonit voi heitellä, vaikka kuukautisten loppumisesta olisi jo aikaa.
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kilpirauhaslääkitys on kunnossa.Kyllä vaihdevuosioireet voi palata tauon jälkeen.
- Anonyymi00005
Kiitos vastauksista!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä551553- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231228- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602