Onko epänormaalia?

Anonyymi-ap

Täytyy täältä kysellä, kun jäi mietityttämään.

Siis olen pian 61v. Kuukautiset loppuivat 51v, ja vaihtarit näemmä alkoivat. Itselläni ei koko tänä aikana ole noita kuumia aaltoja tullut kuin satunnaisesti, sillloinkin kerran päivässä. Monilla ystävilläni ollut valtavia hikipuuskia, että on joutunut öisinkin vaihtamaan tyynyliinoja, ja käymään suihkussa. Olen siis pitänyt itseäni onnekkaana, kun olen päässyt suht vähällä.

Nyt siis olen pian 61v, ja viime viikon aikana tulikin yllättäen useampana päivänä noita hikipuuskia, ja yhden päivän aikana parikin. Olen viime aikoina huomannut myös aikamoista mielialan muutosta. Mieli vaihtuu ilosta masentuneeseen ihan lyhyin aikavälein. Onko aalloilla ja mielialan vaihtumisilla nyt yhteistä...

Onko outoa, että nyt vasta tapahtuu näin?
Voiko tämä olla jotain vaarallista?

Viime vuonna olen käynyt gynellä tarkistuksissa niin, että ultrattiin ynnä muuta.

5

343

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kuumat aallot ja mielialan muutokset johtuvat estrogeenin vähenemisestä. Jokaisella naisella estrogeeni vähenee jossain vaiheessa. Joillekin tule eoireita ja joillekin ei. Hikipuuskat ja mielialan muutokset voivat liittyä myös kilpirauhaseen. Joten se pitäis tutkia ja pois sulkea.Jos kyseessä on kilpirauhassairaus niin sen verran vakvaa, että se hoidetaan lääkityksillä. Jos sitä ei hoideta niin seuraukset voi olla vakavia.

• Anonyymi00002

Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.
        Kilpirauhaslääkitys on kunnossa.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.

Hormonit voi heitellä, vaikka kuukautisten loppumisesta olisi jo aikaa.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kyllä vaihdevuosioireet voi palata tauon jälkeen.

• Anonyymi00005

Kiitos vastauksista!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      80
      2137
    2. Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä

Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai
      Ikävä
      368
      1293
    3. Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?

Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu
      Suomussalmi
      33
      1224
    4. Kirjoita jotain

Kivaa, hellää ja piristävää
      Ikävä
      141
      1068
    5. Päälle hautaus?

Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa
      Lieksa
      155
      1005
    6. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      876
    7. On tuota ikäeroa meillä kyllä aivan liian paljon

Etsi samanikäistä kuin olet, niin minäkin.
      Ikävä
      64
      761
    8. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      45
      747
    9. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      62
      731
    10. Voisit nainen joskus vastata minulle

Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.
      Ikävä
      63
      692
    Aihe