Onko epänormaalia?

Anonyymi-ap

Täytyy täältä kysellä, kun jäi mietityttämään.

Siis olen pian 61v. Kuukautiset loppuivat 51v, ja vaihtarit näemmä alkoivat. Itselläni ei koko tänä aikana ole noita kuumia aaltoja tullut kuin satunnaisesti, sillloinkin kerran päivässä. Monilla ystävilläni ollut valtavia hikipuuskia, että on joutunut öisinkin vaihtamaan tyynyliinoja, ja käymään suihkussa. Olen siis pitänyt itseäni onnekkaana, kun olen päässyt suht vähällä.

Nyt siis olen pian 61v, ja viime viikon aikana tulikin yllättäen useampana päivänä noita hikipuuskia, ja yhden päivän aikana parikin. Olen viime aikoina huomannut myös aikamoista mielialan muutosta. Mieli vaihtuu ilosta masentuneeseen ihan lyhyin aikavälein. Onko aalloilla ja mielialan vaihtumisilla nyt yhteistä...

Onko outoa, että nyt vasta tapahtuu näin?
Voiko tämä olla jotain vaarallista?

Viime vuonna olen käynyt gynellä tarkistuksissa niin, että ultrattiin ynnä muuta.

5

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kuumat aallot ja mielialan muutokset johtuvat estrogeenin vähenemisestä. Jokaisella naisella estrogeeni vähenee jossain vaiheessa. Joillekin tule eoireita ja joillekin ei. Hikipuuskat ja mielialan muutokset voivat liittyä myös kilpirauhaseen. Joten se pitäis tutkia ja pois sulkea.Jos kyseessä on kilpirauhassairaus niin sen verran vakvaa, että se hoidetaan lääkityksillä. Jos sitä ei hoideta niin seuraukset voi olla vakavia.

• Anonyymi00002

Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.
        Kilpirauhaslääkitys on kunnossa.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tiedän, että estrogeeni vähenee iän myötä, mutta ihmettelinkin sitä, kun menkoista on noin pitkä aika, ja vuosia jo kulunut, että nyt villiintyy nuo oireet tässä vaiheessa.

Hormonit voi heitellä, vaikka kuukautisten loppumisesta olisi jo aikaa.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kyllä vaihdevuosioireet voi palata tauon jälkeen.

• Anonyymi00005

Kiitos vastauksista!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka jytkytti naftan hinnan jo yli 2,3 euroon

Sannan aikaan esimerkiksi dieseliä selvästi kalliimpaa bensaakin sai 1,3 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-200001188
      Maailman menoa
      179
      4244
    2. Päivän Sanna: Suomi maailman onnellisin maa

Sanna muutti Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Hänen pyyteetön työnsä maailmalla tuottaa edelleen tulosta.
      Maailman menoa
      121
      3650
    3. Vasemmiston feministinaiset puolustavat islamia

mikä on täysin järjenvastaista, mutta eihän femakoilla paljon järkeä olekkaan, leijuvat siellä omassa kuplassaan. Myös
      Maailman menoa
      259
      3107
    4. Taisi kolahtaa....

Joku kysyi, että miksi S24 sallii kirjoittelun tänne venäläisiltä alustoilta, juttu poistui. Täällähän tosiaan välillä
      Maailman menoa
      8
      1774
    5. Suomi edelleen maailman onnellisin maa

Olemme hyvällä tiellä. Laitetaan nyt talous kuntoon.
      Maailman menoa
      179
      1467
    6. Kuvaa kaivattuasi

Yhdellä kivalla yhdyssanalla. 🥹
      Ikävä
      76
      1315
    7. Huomasitko? Tämä "viinin läträys" hämmästytti Yökylässä

Yökylässä-sarjassa Maria Veitola vieraili Christel ja Jori Roosbergin kotona. Tunnelma oli mukava ja puitteet hulppeat.
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1210
    8. Lopetan Keskipohjanmaan tilaamisen

Vasemmistolaisen ja kristinuskovastaisen pääkirjoituksen vuoksi. Suomen kouluissa on nykyisellään hyvä uskonnonopetus.
      Kokkola
      67
      1055
    9. Mitä vielä

Toivot välillemme ?
      Ikävä
      99
      1040
    10. Jos saisit yhden

Asian muuttaa kaivatussasi
      Ikävä
      90