Vanhempien asenne seksuaalisuuteen

Neuvoton

Mikä on vanhempiesi asenne seksuaalisuuteen?

Osaavatko he näyttää luontevaa mallia sinulle ja kommunikoida vai ovatko he keski-ikäisiksi ääliöitä, jotka elävät omaa, erillistä elämäänsä kuten elokuvissa "V*tun neljätoista", "Fucking Åmål" tai "Hip hei hutsu"?

Kommentteja, kokemuksia ja perusteluja kehiin siitä miten vanhemmat toimivat hyvin tai huonosti.

18

2793

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miss Darkness

Mielenkiintoisen kysymyksen esitit... jäin ihan miettimään asiaa omien vanhempieni kohdalla.

Toisaalta heidän välinsä ovat lämpimät ja olen hellyyttä nähnyt niin kauan kuin muistan. Toisaalta taas seksi on niitä aiheita, joista ei koskaan meillä ole pahemmin keskusteltu. Joskus aihetta on voitu sivuta, mutta yleensä se on haudattu hyvin nopeasti. Edes ehkäisystä vanhempani eivät minua ole valaiseet (onneksi älysin ottaa terveydenhoitajan kautta asiasta selkoa ennen kuin aloin mitään harrastamaan).

Että jaa-a, mikä heidän suhtautumisensa sitten on... Lapsille voidaan kyllä näyttää, että välitetään toisistamme jne, mutta keskustelua aiheesta nimeltä seksi ei synny. Kaipa se sitten on ihan normaalia...

Kyseisistä leffoista en muuten ole nähnyt yhtään, joten tuohon kohtaan en osaa vastata...

• Blondi

minun porukat kyllä vaan puhuvat minulle seksistä....!!! hän aina selittää muista ehkäisy/taudit.... ja jos jotain jälki seuruksia tulee yhdynnän jälkeen siitä pitää ottaa itse vastuu....

• Jepari

Meillä ei oo koskaan kotona erityisemmin puhuttu seksuaalisuudesta tai seksistä.. kai se on sitä, ettei vanhemmat ole koskaan osannut puhua siitä lapsilleen. En tiedä.
      Porukat on eronnu, lapsuudestani en heidän seksielämästään ole minkäänlaisia traumoja saanut eikä ole mitään muistikuvaa siitä ajasta. Äiti on ollut omillaan sen jälkeen, mutta isä muutti yhteen uuden naisystävänsä kanssa muistaakseni ollessani kolmannella tai jotain.. heidänkään seksielämästä en mitään tiedä.
      Oikeastaan äidin kanssa on tullut seksistä puhuttua vasta ollessani kasi- tai ysiluokalla, kun olimme katsoneet erään keskusteluohjelman, jossa 12-20-vuotiaat tytöt/ naiset puhuivat omasta seurusteluelämästään yms. Sen jälkeen puhuttiin ehkä puoli tuntia siitä, kuinka säälittäviä ovat 12-vuotiaat wannabeaikuiset "Kyl musta on silti ihan kiva olla sinkku, kun ei tarvii olla kestään silleen riippuvainen..." Joo. Ja kaverini, jonka kanssa olin 13-vuotiaana ruotsinlaivalla ja joka silloin menetti neitsyytensä itseään ainakin kymmenen vuotta vanhemmalle miehelle. Sen jälkeen eikä sitä ennen ole koskaan äidin kanssa tullut seksistä, seurustelusta tai mistään muustakaan aiheeseen liittyvästä puhuttua.
      Isän kanssa vielä vähemmän. Aina säännöllisin väliajoin = noin kerran vuodessa hän kysyy, onko minulla poikaystävää, mutta muuten ei mitään. Ehkä olen ihan onnellinen. En osaa muutenkaan olla isäni seurassa luontevasti jostain syystä.. ei tilannetta pidä enää entisestään pahentaa.. (Tai hitostako minä tiedän, mitä puhuminen tekisi asialle..)

Minulla on eräs kaveri, joka jatkuvasti heittää äitinsä kanssa insideläppää seksielämästään.. ja äitinsä seksielämästä. Pelottavaa olla todistajana... vaikka onhan se hyvä, että jollain on luontevat välit vanhempiinsa...

Loppuun sanon vain, että JEE.
      Hyvää kesää.

• Plööh

mun mutsi pystyy puhuu seksist kelle vaan.. on se mutki pari kertaa nolannu :S eli siis kyl meille on puhuttu seksiasioist tarpeeks...ehkä jopa enemmänki ku tarpeeks xD Mut ehkä se on iha hyvä vaa? Pystyn onneks puhuu mun mutsin kaa kaikest.. :P ainoostaa faija on huono puhuu näist asioist ja se on aina sellane kuuntelija ja välil kommentoi välii jotain tyhmää :D sillee meil.. eli niil on aika positiivinen asenne seksuaalisuutee! :D

• rölli

mun mutsi ei oo asiaa oikein maininnu... mut porukat on eronnu ja sillo ku nähää faijaa nii se sit kyselee mutsilta ett millos kukaki meinaa tehä lisää lapsia... :D

• dn-zg

Äitini ansiosta pystyn keskustelemaan avoimesti seksuaalisuudesta, sillä hän on se, joka ottaa asian silloin tällöin puheeksi.

Olemme äitini kanssa yhtä mieltä siitä, ettei omilla seksikokemuksilla tule leuhkia saati levitellä niitä ympäriinsä. Emme koskaan puhu, milloin olemme tehneet ja mitä ja missä. Mielestäni se on aivan oikein, sillä en haluaisi esim. poikaystäväni isän todellakaan olevan tietoinen siitä, minkälaista meidän seksimme on.

Ensinnäkin äidin ansiosta tulin hankkineeksi e-pillerit itselleni 15-vuotiaana. Hän kysyi aina silloin tällöin, olisiko pillereille käyttöä. Kerran sitten vastasin "kyllä"... ja äitihän se oli, joka varasi ajan gynekologille. Äitini halusi ja haluaa edelleen olla varma, etten tule raskaaksi.

Olemalla itse avoin hän varmistaa, että minäkin pystyn keskustlemaan hänen kanssaan avoimesti. Tiedämme toistemme mielipiteet seksuaalisuuden eri asioihin liittyen ja keskustelemme mieluusti. On kuitenkin asioita, joita emme edelleenkään halua levitellä.

Isäni kanssa en muista koskaan keskustelleeni seksuaalisuudesta. Hän on aina ollut minulle hiukan etäinen kaukaisen työpaikkansa takia. Olen kuitenkin varma, että kun veljeni tulee murrosikään, isäni valistaa häntä varmasti.

Mutta kertokaahan te lisää, mielelläni luen vanhempien suhtautumisesta nuorten seksuaalisuuteen ja toisin päin :)

• äiti

Pyysit myös vanempien mielipiteitä, tässä tulee. Lapseni ovat jo 30-hujakoilla, tytär ja poika.Aloimme puhua seksuaalisuudesta normaalina asiana kun he olivat n.13-14, heillä on vuosi ikäeroa. He aristelivat aihetta ensin, mutta tajusivat sitten, että olin tosissani ja alkoivat kyselemään. Puhuttiin ehkäisyn tärkeydestä myös, siis että jokaikisessä yhdynnässä tarvitaan kortsu ja mielellään myös pillerit tytöllä. Se olikin asia mikä ei muuten olis menny perille, koska heidän ystävänsä harrastivat n. 15-v suojaamatonta seksiä, eikä heille ollut käynyt kuinkaan. Joten lapseni luulivat ettei joka kerta tarvita ehkäisyä. Kun heidän ensimmäiset seurustelusuhteet alkoi, ottivat he asian esiin mun kans, kyselivät miten pitkälle voi mennä ja millon. Kehoitin heitä käyttämään tunteiden ja järjen yhteistyötä. Jotkin suhteet loppuivat siihen, jotkin eivät, joten ilmeisesti se osasivat käyttää tunneälyään. Ensimmäiset kortsut ostin heille itse, molemmille. Seuraavat ostivat kun tarttivat. Korostin tyttärelle, että myös hänella pitää olla kortsuja koska monet pojat eivät viitsi/kehtaa ostaa niitä ja ilman EI sekstailla, vaikka poika vaatisi.
        Nyt kun ovat naimisissa, me puhumme vieläkin joskus seksistä. Esim. poika kysyi, miksi vaimoa ei aina kiinnosta ja joskus on aivan seksihullu, kerroin meidän naisten hormoonijylläyksistä ym. ja hän ymmärsi, eikä heillä mitään ongelmia kuulemma ollutkaan, poika vaan pohdiskeli asiaa. Samoin tyttären kanssa on mielenkiintoisia ja rohkeita keskusteluita useinkin. Joskus hän jopa pyytää mua kertomaan omia kokemuksiani jostain tietystä jutusta, joskus vertailemme kokemuksia noin niinkun yleisellä tasolla. Emme puhu kuka teki mitäkin, vaan tyyliin, sellaistakin on sattunut, tai voiskohan sitä kokeilla. Minä jopa ostin molemmille lapsilleni kerran joululahjaksi seksikaupan hierontaöljyä ja puolisot olivat hyvillään, joskin ihmeissään, heidän vanhempansa eivät puhu näistä asioista. Niinkuin ei moni muukaan, ikävä kyllä. Musta on hieno tietää, että lapsillani menee hyvin myös sillä saralla, sillä sehän on fakta, että huono seksi vaikuttaa 90% ja hyvä seksi 10% avioelämään.
        Kyselkää vanhemmiltanne asioita, jos ei omilta voi, vaikka luotettavilta sukulaisilta. Kaverit kertoo yleensä sen mitä he haluaisivat, ei sitä mitä todellisuudessa on tapahtunut.

• äippä3
        äiti kirjoitti:

Pyysit myös vanempien mielipiteitä, tässä tulee. Lapseni ovat jo 30-hujakoilla, tytär ja poika.Aloimme puhua seksuaalisuudesta normaalina asiana kun he olivat n.13-14, heillä on vuosi ikäeroa. He aristelivat aihetta ensin, mutta tajusivat sitten, että olin tosissani ja alkoivat kyselemään. Puhuttiin ehkäisyn tärkeydestä myös, siis että jokaikisessä yhdynnässä tarvitaan kortsu ja mielellään myös pillerit tytöllä. Se olikin asia mikä ei muuten olis menny perille, koska heidän ystävänsä harrastivat n. 15-v suojaamatonta seksiä, eikä heille ollut käynyt kuinkaan. Joten lapseni luulivat ettei joka kerta tarvita ehkäisyä. Kun heidän ensimmäiset seurustelusuhteet alkoi, ottivat he asian esiin mun kans, kyselivät miten pitkälle voi mennä ja millon. Kehoitin heitä käyttämään tunteiden ja järjen yhteistyötä. Jotkin suhteet loppuivat siihen, jotkin eivät, joten ilmeisesti se osasivat käyttää tunneälyään. Ensimmäiset kortsut ostin heille itse, molemmille. Seuraavat ostivat kun tarttivat. Korostin tyttärelle, että myös hänella pitää olla kortsuja koska monet pojat eivät viitsi/kehtaa ostaa niitä ja ilman EI sekstailla, vaikka poika vaatisi.
        Nyt kun ovat naimisissa, me puhumme vieläkin joskus seksistä. Esim. poika kysyi, miksi vaimoa ei aina kiinnosta ja joskus on aivan seksihullu, kerroin meidän naisten hormoonijylläyksistä ym. ja hän ymmärsi, eikä heillä mitään ongelmia kuulemma ollutkaan, poika vaan pohdiskeli asiaa. Samoin tyttären kanssa on mielenkiintoisia ja rohkeita keskusteluita useinkin. Joskus hän jopa pyytää mua kertomaan omia kokemuksiani jostain tietystä jutusta, joskus vertailemme kokemuksia noin niinkun yleisellä tasolla. Emme puhu kuka teki mitäkin, vaan tyyliin, sellaistakin on sattunut, tai voiskohan sitä kokeilla. Minä jopa ostin molemmille lapsilleni kerran joululahjaksi seksikaupan hierontaöljyä ja puolisot olivat hyvillään, joskin ihmeissään, heidän vanhempansa eivät puhu näistä asioista. Niinkuin ei moni muukaan, ikävä kyllä. Musta on hieno tietää, että lapsillani menee hyvin myös sillä saralla, sillä sehän on fakta, että huono seksi vaikuttaa 90% ja hyvä seksi 10% avioelämään.
        Kyselkää vanhemmiltanne asioita, jos ei omilta voi, vaikka luotettavilta sukulaisilta. Kaverit kertoo yleensä sen mitä he haluaisivat, ei sitä mitä todellisuudessa on tapahtunut.

että olisin kortsuja ostanut, mutta niihin ei ollut tarvetta, kun tyttären ensimmäinen suhde kesti monta vuotta. Minä tilasin ajan gynelle ja pillerit tulivat sitten hankittua. Puhutin aikanaan molempia: tytärtä ja poikaystävää näistä seksiasioista. Poikaystävä oli punainen kuin pioni, kun ei ollut tottunut puhumaan avoimesti asioistaan, tyttärelleni se oli aivan normaalia - kyllä hän äitinsä tuntee. Seuraava lapsi - poika - lähestyy murrosikää ja hänen kanssaan olen jo vuosia sitten puhunut mm. yöllisistä siemensyöksyistä. Poika oli helpottunut, kun hän luuli olevansa sairas. Asia ja päivä kerrallaan edetään.
        Mitään seksipainotteista elämää tai keskusteluja meillä ei eletä, ne tulevat kohdalle, kun on luontevaa niistä puhua.
        Lisäksi minä olen tällä hetkellä eronnut ja yksineläjä eli ei parisuhdetta, mutta ei myöskään yhden illanjuttuja. Esimerkki on myös yksi, mikä kannattaa huomioida. Vaikka nuoriso muuta väittäisi niin se, mitä vanhemmat itse tekevät on tärkeää.

• 1977
        äiti kirjoitti:

Noin kolmekymppinen olen minäkin, kotona ei ole koskaan puhuttu seksielämistämme, eikä tulla puhumaan. Se on, Luojan kiitos, meillä parisuhteeseen kuuluva asia, ei kenellekään muulle. Tappaisin mieheni sen häpeän takia, minkä aiheuttaisi jos menisi vanhemiilleen seksielämästämme puhumaan.

Olen nuoriso-ohjaaja, tiedän seksistä, mutten puhu siitä ikinä henkilökohtaisella tasolla, kuin mieheni kanssa. Ystäväpiirissä joskus yrittävät viritellä keskustelua henkilökohtaisesta seksielämästä, se kuitataan meillä molempien suusta, ei meillä ennen avioliittoa, nolottaa lähinnä kuunnella toisten tarinoita.

Nuorten kanssa juttelen seksistä sujuvasti, harvat voivat kysellä kotoaan vaivaavia asioita. Äitini kanssa seksuaalisuudesta puhutaan myös ammatillisessa mielessä.

Mielestäni ei ole normaali lapsen ja aikuisen välinen suhde, sellainen, jossa äiti tietää lapsiensa henkilökohtaisista kokemuksista seksissä. On karmivaa ajatella, että niinkin voi ilmeisesti olla. Jos vaimon kanssa tökkii, niin kysytään neuvoa äidiltä...? Hienoa (?), että jollakin voi olla noin läheiset suhteet. Kieltämättä mieleeni tulee kuitenkin kysymys; oletko parisuhteessa lapsesi kanssa? Puolisoa loukkaavaa, että asioita kerrotaan ulkopuolisille (sitähän vanhemmatkin ovat tälläisissä asioissa). Olen aina pitänyt tärkeänä ja yrittänyt omalla asenteellani pitää yllä käsitystä, että seksi on kaunista, mutta se on vain kahden ihmisen välistä. En missään nimessä lähtisi rohkaisemaan kertomaan kenellekään omista seksikokemuksista, sillä se loukkaa myös sen partnerin yksityisyyttä. Tämä täytyisi nuoret saada ymmärtämään, liian usein seksiä käytetään aseena, kun syystä tai toisesta toista halutaan loukata...

• Neuvoton
        1977 kirjoitti:

Noin kolmekymppinen olen minäkin, kotona ei ole koskaan puhuttu seksielämistämme, eikä tulla puhumaan. Se on, Luojan kiitos, meillä parisuhteeseen kuuluva asia, ei kenellekään muulle. Tappaisin mieheni sen häpeän takia, minkä aiheuttaisi jos menisi vanhemiilleen seksielämästämme puhumaan.

Olen nuoriso-ohjaaja, tiedän seksistä, mutten puhu siitä ikinä henkilökohtaisella tasolla, kuin mieheni kanssa. Ystäväpiirissä joskus yrittävät viritellä keskustelua henkilökohtaisesta seksielämästä, se kuitataan meillä molempien suusta, ei meillä ennen avioliittoa, nolottaa lähinnä kuunnella toisten tarinoita.

Nuorten kanssa juttelen seksistä sujuvasti, harvat voivat kysellä kotoaan vaivaavia asioita. Äitini kanssa seksuaalisuudesta puhutaan myös ammatillisessa mielessä.

Mielestäni ei ole normaali lapsen ja aikuisen välinen suhde, sellainen, jossa äiti tietää lapsiensa henkilökohtaisista kokemuksista seksissä. On karmivaa ajatella, että niinkin voi ilmeisesti olla. Jos vaimon kanssa tökkii, niin kysytään neuvoa äidiltä...? Hienoa (?), että jollakin voi olla noin läheiset suhteet. Kieltämättä mieleeni tulee kuitenkin kysymys; oletko parisuhteessa lapsesi kanssa? Puolisoa loukkaavaa, että asioita kerrotaan ulkopuolisille (sitähän vanhemmatkin ovat tälläisissä asioissa). Olen aina pitänyt tärkeänä ja yrittänyt omalla asenteellani pitää yllä käsitystä, että seksi on kaunista, mutta se on vain kahden ihmisen välistä. En missään nimessä lähtisi rohkaisemaan kertomaan kenellekään omista seksikokemuksista, sillä se loukkaa myös sen partnerin yksityisyyttä. Tämä täytyisi nuoret saada ymmärtämään, liian usein seksiä käytetään aseena, kun syystä tai toisesta toista halutaan loukata...

Olen samaa mieltä kanssasi. Vanhempien ja lasten ei tule tietää toistensa seksielämästä. Jos kumpikin siitä haluaa puhua, niin miksikäs siinä.

Ihmettelen miksi keskustelu kääntyy aina seksiin. Seksuaalisuus ei ole seksin synonyymi. Aloitin keskustelun, koska halusin kuulla millaista mallia vanhemmat antavat naisena ja miehenä olemisesta, hellyydestä, läheisyydestä, miten vaikeista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskustellaan perheissä. Puhutaanko romantiikasta ollenkaan vai kääntyy asia heti ehkäisyyn?

• 1977
        Neuvoton kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Vanhempien ja lasten ei tule tietää toistensa seksielämästä. Jos kumpikin siitä haluaa puhua, niin miksikäs siinä.

Ihmettelen miksi keskustelu kääntyy aina seksiin. Seksuaalisuus ei ole seksin synonyymi. Aloitin keskustelun, koska halusin kuulla millaista mallia vanhemmat antavat naisena ja miehenä olemisesta, hellyydestä, läheisyydestä, miten vaikeista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskustellaan perheissä. Puhutaanko romantiikasta ollenkaan vai kääntyy asia heti ehkäisyyn?

Niin, seksuaalisuuteen kuuluu paljon muutakin kuin itse akti. Harvemmin kyllä tulee tuolleen mietittyä ja suoraan sanottuna, kun on puhetta asiasta ollut jonkun kanssa on se ollut juuri siitä seksistä, ehkä seksuaalisuus on muuten niin itsestään selvyys. Malli sukupuolirooleihin saadaan lapsuudessa, ei keskustelemalla vaan pienistä eleistä, asenteista, musiikki kanavilta jne. Harvemmin varmasti lapsi kysyy vanhemmiltaan; kuinka osoitan kunnioittavani toista sukupuolta tai vastaavaa, vaan kysymykset ovat vähän ruumillisempia...

Toisaalta puhutaan paljonkin näistä asioista; vanhemmilla ja lapsilla saattaa olla eroavat mielipiteet siitä minkälainen vaatetus on asiallista. Kaikki tälläinen antaa nuorelle sitä mallia minkälaista on seksuaalisuus. Vanhempien asenteesta se lähtee mikä kehittyy lapselle tabuksi ja mikä normaaliksi osaksi elämää.

Ehkä siis varsinaisesta aiheesta ei tarvita puhetta, vaan se kehittyy itsekseen, näin minun kokemukseni mukaan. Kun taas seksistä tarvitaan puhetta sillä, sitä kukaan ei toivottavasti koe kotonaan, niin että se on normaali osa lapsuutta. Ehkäisy ja muut asiat ovat tärkeitä puhua, sillä niiden olemassa olo ei perheissä näy.

• Neea

kai yhä ettei heidän pikku prinsessalla mitään seksielämää olekaan.

• Blondi

kyl niiten on jossain vaiheessa huomattava et sulle on pakko puhuu seksistä...ym ehkäisyistä ja taudeista ja aina ennen kun aloitaa seksin harrastamisen on hyvä muistaa mitä jälki seurauksia siitä voi tulla....!!! kylllä ne sinulle vielä siitä puhuvat...

• **mölli**

nonii. seksuaalisuuteen.. no.. en tiijä.. mutta äiti on vahvasti sitä mieltä että mä en saa harrastaa seksiä kenenkää kanssa. ei päästä ees poikaa meille yöksi tai mua pojan luo koska siellä saattas vaikka tapahtua jotakin. vaikka vannottaa ja vannottaa että siellä ei tapahtu mitään "sellasta".. aina sanoo vaan että pitää puhuu seksistä enemmän ennenkun voi mennä jonkun pojan luo yöks (oon kyllä ollu parin luona yötä)... mutta eipä tuo ole puhunu mitn seksistä nii en kai sit pääse koskaan luvan kanssa pojan luo. xD

• dn-zg

Kyse on sitten todennäköisesti sinun ja äitisi välisestä luottamuksesta, tai siis ehkä sen puuttumisesta. Osoita hänelle, että olet ansainnut hänen luottamuksensa. Jos äitisi ei avaa keskustelua, tee Sinä se. Kerro äidillesi mielipiteesi seksistä ja kerro, ettet todellakaan ole tekemässä mitään typerää ja että sinuun voi luottaa. Kuuntele äitiäsi ja kunnioita hänen mielipiteitään, niin hänkin tekee varmasti samalla tavalla.
        Ymmärrän sinua ja äitiäsi aivan täysin, ja mielestäni avain ongelmaasi on juuri tuo avoin keskustelu aiheesta :)

• minähh

mun mutsi on kieltäny jätkii jäämäst meille himaan yöks ettei vaan "mitään tapahdu".(Mun porukat on eronnu aikoja sitte)mut kumminkii mutsi sano et hesas(faija asuu siell) saat mennä vaik jokasen jätkän luo panolle... tota mä en tajua... et kotona ei mut muualla joo.. äly hoi älä jätä...mielummin mä
      omas sängys ku jossain helsingin kusenhajusissa hisseissä! ...gaad

• Sammakko.

Ei, koska vanhempani eivät ole ruotsalaisia.

• Anonyymi

Niitä ei kiinnosta eli saan tulla raskaaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      97
      3988
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3337
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      131
      2658
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      232
      2115
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      92
      1889
    6. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      100
      1833
    7. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      21
      1819
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      115
      1638
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1321
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1232
    Aihe