käyttömali

Saru

Miten sopii käyttömali ensimmäiseksi harrastuskoiraksi? Jälki ja tottis tulisi olemaan "päälaji" ainakin aluksi. Miten soveltuu lapsiperheeseen (yksi alle kouluikäinen lapsi)?
Tähän asti ykkös rotuni on ollut/on sakemanni, ja vanhemmillani niitä ollut, mutta mietin silti toistakin vaihtoehtoa.
Jotenkin mieleni yleisesti belgeistä huono.. häsläreitä, kiertää remmissä ympyrää ym. johtuu varmaan siitä etten ole tutustunut näihin lähemmin.
Olen kuitenkin kuullut/lukenut hyvää käyttömaleista, onko kuinka suuri mahdollisuu saada varma, tasainen, mutta hyvin motivoitavissa oleva koira?

11

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Vastauksia:

      Huonosti, huonosti, huonosti.

      Sori vaan, mutta liikaa tullut näitä katseltua. Kokeneen ihmisen koiria, taso erittäin kirjavaa.

    • asiassa

      Mistä vaan koirasta saa ongelmia aikaiseksi, jos ei ole homma hanskassa. Sinulla on ilmeisesti jotakin kokemusta siis sakemanneista... Ei se käyttömali ole koiraa kummempi noin muuten, mutta energiaa ja viettiä löytyy yleensä aika lailla. Kun saa touhuta ja tehdä töitä ja pysyy kuri ja järjestys huushollissa, niin käyttömali on parhaimmillaan hieno perhekoira ja osaa olla vaan, kun ei mitään tapahdu. Osa on kyllä aika kovapäisiä, mutta onhan noita muissakin roduissa. Itselläni on kokemusta vain kolmen oman käyttömalin verran, tunnen lähemmin lukuisia harrastuskavereiden koiria ja olen elänyt muutaman kanssa arkielämää. Näistäkin löytyy laidasta laitaan koiria noin ihan perusluonteeltaan.
      Jos jälki kiinnostaa, voisi hyvä näyttelylinjainenkin toimia. Mutta kuvaamaasi liiallista vilkkautta / huonohermoisuutta ( sitä kai tarkoitit, ettei koira osaa rauhoittua, kun mitään ei tapahdu), esiintyy enemmän näyttelylinjaisilla. Otapa yhteyttä käyttökasvattajiin ja puhu heidän kanssaan. Mielestäni todennäköisyys saada käyttömalista tuo varma, tasainen ja motoivoituva koira on suuri. Oletko katsonut jo www.finbelge.fi? Siellä belgiyhdistyksen sivuilla on linkki kasvattajaluetteloon ja käyttölinjaisetkin löytyvät omalta sivultaan linkeistä.

      • asiaan

        http://www.kutinan.com/finnmalinois/pennut.htm

        Osoitteessa käyttölinjan suunnitellut pentueet lähiaikoina/ vuosina. Samalta sivulta linkit kasvattajien omille sivuille. Sieltä voit katsoa yhteystietoja ja kysellä kasvattajilta asiasta. Tai sitten voisit mennä tutustumaan harrastaviin maleihin kentille. Oman asuinpaikkasi mukaan katsot vaan sopivan seuran, tai sitten kysyt belgiyhdistyksen keskustelupalstalta. Kannattaa myös miettiä käyttötervuja yhtenä vaihtoehtona; nehän ovat vain käyttömalien pidempikarvaisia jälkekäisiä näin pelkistettynä.


    • Taku

      Itellä malinois enkä päivääkään oo katunu. Häsläri tulee esiin, jos ei saa tarpeeksi virikkeitä. En suosittele missään nimessä vain kotikoiraksi.
      Perhettä ja ihmisiä rakastaa ja "kunnioittaa" yli kaiken, mutta joissakin tilanteessa täysin taipumaton ja räjähtävä. Toiminta tapahtuu silti vain ihmisen antamien käskyjen aiheuttamana, vaikka tahattomienkin.
      Narttu on nyt viisi vuotias ja periksiantamattomuudesta kertoo mm. se että kaikki tappelut joihin on ajautunut niin kertaakaan ei ole alistunut. Hieman huono piirre, jos koira ei ole hallinnassa. Viimeksi tämä 21 kiloinen natu selätti tuttavan 45 kiloisen saman ikäisen narttu rotikan.
      Maailman fiksuin ja ihanin koira, jos vaan antaa sille aikaansa ja totuttaa olemaan lasten ja muitten hösseliden ympäröimänä. Aina valmis ja mihin vain. Ennen itsellä kokemusta vain sakemanneista ja nyt tuntuvat aika "hitailta". Oma tuntuma on että malissa löytyy sellaista herkkyyttä jota ei sakuilla ole.

    • Viivi

      Minulla itselläni 1w tervuere narttu, enkä sanoisi sitä häsläriksi. Se innostuu silloin kun tarvitsee,muuten kaiken aikaa hyvin rauhallinen ja helppo. Tietenkin liikuttaa täytyy paljon, koska koiralla energiaa riittää, mutta asiaan voi vain todeta että jokainen koira on yksilö. Onhan belgeissä paljon ns. hösöttäviäkin, mutta myös hieman rauhallisempia löytyy. Oikein kasvatettuna ja liikutettuna luulen että voisi sopia perheeseenkin, kunhan lapset ymmärtvät että koira ei ole lelu.

    • malikka

      Itsellä ensimmäinen käyttömali(koiralla ikää 10kk). Aikaisemmin käyttösakemanni.Lajina kummallakin koiralla suojelu. Maliin olen ollut erittäin tyytyväinen tähän mennessä..Hermot ok,osaa rauhoittua kotona. Jos ollaan paikassa jossa on paljon häiriötä esim.raveissa, niin pitää sen kokoajan tarkkailla ympärille. Tällä en tarkoita sitä että se heittäis hullua ympyryää mun ympäri,vaan sitä että vaikka se makoilee mun jaloissa niin se kokoajan seurailee mitä tapahtuu..Sakemanni taasen alko raveissa nukkumaan mun jaloissa. Sitä ei voinu vähempää kiinnostaa mitä ympärillä tapahtu.

      Sosiaalisuudeltaan saman moisia, ei oo kumpaakaan tarvinu käyttää joka paikkassa että tottuis eri ihmisiin, koiriin, paikkoihin jne. Kummatkin välinpitämättömiä niin muita ihmisiä kuin koiriakin kohtaan. Mutta jos esim. vieras ihminen tulee koskemaan niin se on ok. Kummatkin suht.lapsiin hyvin, ei ole tarvinut pelätä että tekisivät jotain.

      Kumpainenkin ollut erittäin helppoja motivoida suuren saalisvietin avulla ja niiden kanssa on ollut mukava harrastaa..

      Malin kanssa on saanut tehdä enemmän töitä, että se tekee niinkuin sanotaan. Eli esim. se ei oo saanu mennä johonki huoneeseen ja oot tehny sille selväks että sinne ei mennä, niin siltikin se saattaa kokeilla että jospa mä kuitenkin.. Sakemanni oli enemmän tyyppiä "joo,mä en enää ikinä tee tota".Eikä se myöskään tehny. Eli jos kerran teit jonkin asian selväks että näin ei käyttäydytä niin se ei ikinä enää tehny niin...

      Omien kokemuksieni pohjalta en suosittelisi välttämättä käyttömalia ensimmäiseksi harrastuskoiraksi..Ehkä ennemmin käyttösakemanni..Mutta kumpaan rotuun sitten päädytkin niin suosittelen käyttölinjaa.
      Paremmat mahd.saada hyvähermoinen ja saalisviettinen kisakoira joka on helppo motivoida tekemään, mutta rauhoittuu tarvittaessa. Käyttölinjoissa esintyy myös vähemmän epävarmoja yksilöitä, joita joutuu sosiaalistamaan paljon että normaalielämä luonnistuis ongelmitta...

      Käy kentillä katselemassa,juttele kasvattajien kanssa jne.

    • ja ehtii paljoon

      Työmalin energisyys voi olla joillekin liikaa. Mali touhuaa paljon, on erittäin utelias ja usein varsin rohkeakin. Hyvin koulutettuna unelmakoira. Mutta hunoissa käsissä voi olla todellinen ongelma. Se voi tuhota kämpän päivässä, räyhätä vieraille todella pahasti ja alistella muita koiria. Maliin kannattaa tutustua tarkasti ennen hankintaa. On viisasta käydä koulutuskentilla ja seurata harjoituksia pitkään. Ilman realistista käsitystä koiran ominaisuuksista sitä ei kannata hankkia. Mali on kuin huippunsaviritetty ralliauto. Pelkästään siviilikäytössä kovaan jousitukseen saattaa kyllästyä nopeasti. Mutta koulutuskentillä usein tulee palkinto. Mali jaksaa ja oppii todella nopeasti ja paljon. Ei muuten voisi olla maailman paras työkoira.

      • Malppari

        Tää ei oo välttämättä oikee paikka laittaa tätä tänne. Löydät kokeineita ihmisiä finbelgen keskustelusta eli meet www.finbelge.fi ja sit ota keskustelu ja rekkaudu. Minut tunnetaan siellä Malini_Siru nikillä. Kiits


      • rekrek
        Malppari kirjoitti:

        Tää ei oo välttämättä oikee paikka laittaa tätä tänne. Löydät kokeineita ihmisiä finbelgen keskustelusta eli meet www.finbelge.fi ja sit ota keskustelu ja rekkaudu. Minut tunnetaan siellä Malini_Siru nikillä. Kiits

        Belgipalstalla vaaditaan rekisteröitymistä ja ip:t näkyy. Ei siellä voi enää mitään kirjoittaa. Pelkkiä onnitteluita.


      • rekrek kirjoitti:

        Belgipalstalla vaaditaan rekisteröitymistä ja ip:t näkyy. Ei siellä voi enää mitään kirjoittaa. Pelkkiä onnitteluita.

        tuo on sinun mielipiteesi, mutta tosiaankin sieltä saa paremmat vastauset kuin täältä.. mitä väliä sillä on vaikka pitää rekkautuu, must se on parempi. Ja sä voit itse vaikuttaa siihen millainen palsta on kun itse kirjoittelt aiheita... ei se oon muiden syy.. ja must tänne kirjoittaminen saa aiakaan vaan probleemi..


      • onnistuuko?

        Moikka, meillä on pienirotuinen 8 vuotias poikakoira ja nyt meille tarjottiin vuoden vanhaa mali-urosta hyvästä perheestä, asumme maalla ja ajattelimme ottaa kaverin koirallemme. Onnistuisikohan "poikien" kemiat? Ei kai muuten, mutta mali on nyt runsaat 1,3 vuotta vanha.Tietäisikö joku jolla saatta olla kokemusta asiasta. Kiitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe