karvanlähtö

cat70

Meidän collielta lähtee mielettömästi karvaa juuri nyt. Enimmäkseen valkoista kauluskarvaa, ei juurikaan muualta. Sitä irtoaa oikein tupoittain. Koira on vuoden vanha ja mieheni sanoo, että eka karvanlähtö voi olla rajumpi kuin seuraavat. Hänellä on ollut collieita ennenkin joten oletan hänen tietävän mitä puhuu, mutta ajattelin kysellä mielipiteitä muiltakin. Koiran turkki on muutoin ihan siisti, ei ihottumaa. Johtuisiko menneistä helteistä? Pesun jälkeenkin voi kuulema lähteä karvaa enemmän kuin tavallisesti. Koiralla ei ole kyllä ollut vielä yhtään karvanlähtöaikaa joten en oikein edes tiedä millaista se on, aiemmat koirani ovat olleet lyhytkarvaisia, joten tämä on minulle ihan uutta.

jos joku osaisi valaista asiaa..

21

4917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wuhu

      Collieita en kovin hyvin tunne, mutta kaverini sekarotuisella oli kova karvanlähtö noin vuoden iässä. Pentukarva lähti pois ja en tiedä sattuiko samalla myös talvikarvan lähtö, mutta semmoista alusvillaa lähti isoina tuppoina. Kuulostaisi siltä että koirallasi karva vaihtuu ihan normaalisti. Sehän voi lähtee laikuittain eli ei välttämättä tasaisesti ympäri kehoa.

    • samassa

      vuoden vanha ja ihan samassa tilanteessa ollaan eli karva ei ole vielä kertaakaan vaihtunut mutta nyt on alkanut lähtemään ja juuri tuolta kauluksen alueelta eritoten oikein tukoittain. Eli sinun kirjoituksesi sai ainakin minun luottamaan siihen että nyt on siis pentukarvan vaihto aika ja johan sitä tässä odotellut olenkin.

      • cat70

        eli mieheni tietää siis sittenkin collieista jotain :)


    • hess

      Joo mun collie uros puotti ainakin pentukarvansa n. 1v ikäsenä ja vaihtaa nyt 1v ja 8kk ikäsenä toisen kerran turkkiaan. Karvan lähdössä en kyllä oo huomannu mitään eroo, et samanlailla se karva lähtee kuin ekalla kerrallakin. Joten olettasin sen olevan OK.

      • eppu

        Ihan normaalilta vaikuttaa. Suosittelisin kuitenkin hankkimaan apteekista BIOTIN merkkistä
        valmistetta.(pillereitä)
        Ostan ko valmistetta omille koirilleni PAPILON ja WELSH CORGI josta varsinkin jälkimmäisestä lähtee runsaasti karvaa ympäri vuoden. Biotinin
        = b-vitamiini avulla uusi turkki pysyy kiiltävänä eikä ihoongelmia ole ollut.


    • meripeto

      Kuinka runsasta pk collien karvanlähtö on? Onko sen kanssa aina kämppä oma suu ja korvat täynnä karvoja?

      • tuija

        Meillä on nyt kahdella pk colliella karvanlähtöaika pahimmillaan.Karvoja on kämppä täys ja suu kanssa.Ei niistä muuten karvoja irtoo kuin karvanlähtöaikana.Imuri on hyvä apulainen vaikka kerralla meneekin pölypussi täyteen tuppoja:)


      • huolestunut emäntä
        tuija kirjoitti:

        Meillä on nyt kahdella pk colliella karvanlähtöaika pahimmillaan.Karvoja on kämppä täys ja suu kanssa.Ei niistä muuten karvoja irtoo kuin karvanlähtöaikana.Imuri on hyvä apulainen vaikka kerralla meneekin pölypussi täyteen tuppoja:)

        onko normaalia sitten että collieni vaihtaa karvaansa edelleen ja edelleen.. siis koiralla on alkanut karvan vaihtuminen heinäkuun puolessa välissä ja olen harjaillut sitä siitä lähtien useammin, kuin normaalisti. Pentukarva siis vaihtuu. Mutta huolestuttaa kun loppua ei näy. Valtavia määriä lähtee edelleenkin karvaa. Ehkä olisi meidänkin hyvä ostaa tuota biotinia. Mutta kiinnostaa tietää että onko tuo normaalia että koira vaihtaa karvaansa noin pitkään?? Siis juuri pentukarvaansa aikuiseen.


      • collieneidit
        tuija kirjoitti:

        Meillä on nyt kahdella pk colliella karvanlähtöaika pahimmillaan.Karvoja on kämppä täys ja suu kanssa.Ei niistä muuten karvoja irtoo kuin karvanlähtöaikana.Imuri on hyvä apulainen vaikka kerralla meneekin pölypussi täyteen tuppoja:)

        Helpompi luetella missä ei olisi karvoja. Siinä luettelossa ei ole yhtään sanaa.... :D Suht vähän colliesta lähtee karvanvaihtojen välillä, mutta jos on useampi koira, ei taida kuitenkaan sattua karvanvaihto molemmilla samaan aikaan, joten....? Odottelen nyt nuoremman, eli pennun ensimmäistä karvanvaihtoa, joten en siltäosin osaa vielä sanoa.


      • älä huolestu
        huolestunut emäntä kirjoitti:

        onko normaalia sitten että collieni vaihtaa karvaansa edelleen ja edelleen.. siis koiralla on alkanut karvan vaihtuminen heinäkuun puolessa välissä ja olen harjaillut sitä siitä lähtien useammin, kuin normaalisti. Pentukarva siis vaihtuu. Mutta huolestuttaa kun loppua ei näy. Valtavia määriä lähtee edelleenkin karvaa. Ehkä olisi meidänkin hyvä ostaa tuota biotinia. Mutta kiinnostaa tietää että onko tuo normaalia että koira vaihtaa karvaansa noin pitkään?? Siis juuri pentukarvaansa aikuiseen.

        voi tiputtaa karvojaan "melkein" koko vuoden, jos on paljon sisällä. Koirat jotka saavat olla paljon ulkona, niin karvan tiputtaminen uroksilla kerran vuodessa ja nartuilla yleensä pari kertaa vuodessa. Tämän olen itse huomannut vuosien saatossa...


      • jopasg
        älä huolestu kirjoitti:

        voi tiputtaa karvojaan "melkein" koko vuoden, jos on paljon sisällä. Koirat jotka saavat olla paljon ulkona, niin karvan tiputtaminen uroksilla kerran vuodessa ja nartuilla yleensä pari kertaa vuodessa. Tämän olen itse huomannut vuosien saatossa...

        toiset tiputtaa karvansa ja toiset vaihtaa huomaamatta. Ei se nyt ihan oikeasti sisäilmasta ole kiinni :) Tämän olen minäkin huomannut vuosien saatossa...


      • näin meillä
        collieneidit kirjoitti:

        Helpompi luetella missä ei olisi karvoja. Siinä luettelossa ei ole yhtään sanaa.... :D Suht vähän colliesta lähtee karvanvaihtojen välillä, mutta jos on useampi koira, ei taida kuitenkaan sattua karvanvaihto molemmilla samaan aikaan, joten....? Odottelen nyt nuoremman, eli pennun ensimmäistä karvanvaihtoa, joten en siltäosin osaa vielä sanoa.

        meidän collikat tiputtivat karvojansa jatkuvasti (lattiat aina täynnä karvoja)... juoksujen jälkeen ne olivatkin ihan kynitys näköisiä ettei sille oikein mitään voi kun karvat lähtee. se on ihan täysin koira kohtainen. eli jotkut saattavat vain vähän tiputtaa kun toisilla on pelkää "sadetta".


      • Huolestunut emäntä
        näin meillä kirjoitti:

        meidän collikat tiputtivat karvojansa jatkuvasti (lattiat aina täynnä karvoja)... juoksujen jälkeen ne olivatkin ihan kynitys näköisiä ettei sille oikein mitään voi kun karvat lähtee. se on ihan täysin koira kohtainen. eli jotkut saattavat vain vähän tiputtaa kun toisilla on pelkää "sadetta".

        "sadetta", kun koirani tiputtaa kokoajan karvaa. Hämmästyin vain, kun ei pentuna lähtenyt mitään, mut kaikki alkoi eka karvan lähdöstä. No, ollaan paljon sisällä. Koira kun ei pääse takapihallekkaan, kun on piha mullalla, enkä halua multaa sisälle. :/ joten sitä talvea odotellessa. Ei siis ole pitkään aikaan päässyt pihaongelmien vuoksi pihalle. Toki käydään päivittäin lenkillä. Mut jospa se tästä. :) Voihan se tosiaan olla yksi syy, ettei pääse ulkoilmaan usein, mutta tiedän kyllä paljon koiria jotka eivät pääse usein pihalle, eivätkä he valita karvan tippumisesta. Ehkä minä sitten en osaa suhtautua oikein ko. asiaan. :) Nyt vaan ei lähde pohjavillaa, vaan päällyskarvaa, mut kai senkin kuuluu vaihtua joskus. :D Olen eka koiran omistaja ja näinollen ymmällä kaikesta. Paljon olen selvää ottanut, mutta ne on liittyneet lähinnä koulutukseen. Kasvattajalta en ole saanut kysymykseen vastausta. Kiitos vastauksista. :)


      • ainakaan kovi paljoa
        Huolestunut emäntä kirjoitti:

        "sadetta", kun koirani tiputtaa kokoajan karvaa. Hämmästyin vain, kun ei pentuna lähtenyt mitään, mut kaikki alkoi eka karvan lähdöstä. No, ollaan paljon sisällä. Koira kun ei pääse takapihallekkaan, kun on piha mullalla, enkä halua multaa sisälle. :/ joten sitä talvea odotellessa. Ei siis ole pitkään aikaan päässyt pihaongelmien vuoksi pihalle. Toki käydään päivittäin lenkillä. Mut jospa se tästä. :) Voihan se tosiaan olla yksi syy, ettei pääse ulkoilmaan usein, mutta tiedän kyllä paljon koiria jotka eivät pääse usein pihalle, eivätkä he valita karvan tippumisesta. Ehkä minä sitten en osaa suhtautua oikein ko. asiaan. :) Nyt vaan ei lähde pohjavillaa, vaan päällyskarvaa, mut kai senkin kuuluu vaihtua joskus. :D Olen eka koiran omistaja ja näinollen ymmällä kaikesta. Paljon olen selvää ottanut, mutta ne on liittyneet lähinnä koulutukseen. Kasvattajalta en ole saanut kysymykseen vastausta. Kiitos vastauksista. :)

        meillä koirat olivat jatkuvasti pihalla ja sitä karvaa satoi siitä huolimatta...


      • Luontoäiti on.
        ainakaan kovi paljoa kirjoitti:

        meillä koirat olivat jatkuvasti pihalla ja sitä karvaa satoi siitä huolimatta...

        ei se pelkästään ulkoilmasta lähde :) Perimä, ruokinta, terveys ja kaikki mahdollinen. Ihmissisaruksillakin on erilaiset hiukset keskenään, toiselta irtoaa hiuksia kokoajan, toiselta ei. Eivät ne koirat ole koneita tässäkään asiassa, vaan eläviä olentoja, yksilöitä.


      • Huolestunut emäntä..
        Luontoäiti on. kirjoitti:

        ei se pelkästään ulkoilmasta lähde :) Perimä, ruokinta, terveys ja kaikki mahdollinen. Ihmissisaruksillakin on erilaiset hiukset keskenään, toiselta irtoaa hiuksia kokoajan, toiselta ei. Eivät ne koirat ole koneita tässäkään asiassa, vaan eläviä olentoja, yksilöitä.

        olen miettinyt että onko koira terve, mut kun siitä kyllä ei näe että olisi sairaskaan. On leikkisä, ruoka maistuu jne jne. Olen kysellyt sisaruksien omistajilta karvan lähtöä ja sellaisen kuva olen saanut ettei karvaa juurikaan irtoa. Ruokamerkki tulee sitten mieleen, josko ei olisi sopiva vaikka samaa ruokaa olen syöttänyt pennusta lähtien. Noh.. katseln vielä tilannetta. Ja käytän koiran myös eläinlääkärissä. Varmuuden vuoksi. :)


      • 2 Collieta
        Huolestunut emäntä.. kirjoitti:

        olen miettinyt että onko koira terve, mut kun siitä kyllä ei näe että olisi sairaskaan. On leikkisä, ruoka maistuu jne jne. Olen kysellyt sisaruksien omistajilta karvan lähtöä ja sellaisen kuva olen saanut ettei karvaa juurikaan irtoa. Ruokamerkki tulee sitten mieleen, josko ei olisi sopiva vaikka samaa ruokaa olen syöttänyt pennusta lähtien. Noh.. katseln vielä tilannetta. Ja käytän koiran myös eläinlääkärissä. Varmuuden vuoksi. :)

        Kyllä collie pudottaa aina karvaa, karvanlähdön aikaan ensin alkaa pohjavilla lähteä sitä voi ottaa isoina tukkuina irti ihan käsin ja muina aikoina lähtee peitin karvaa, että kyllä asunto on aina karvainen ja siivousta riittää, viellä pentujen jälkeen lähtee nartulla kokonaan karva pois, näyttää pentujen jälkeen kuin kynityltä kanalta siinä 2kk synnytyksen jälkeen.
        Paljon ulkona ja terveellistä ruokaa ja kevyt harjaus kerran kuussa niin karva pysyy hyvänä.


      • Huolestunut emäntä..
        2 Collieta kirjoitti:

        Kyllä collie pudottaa aina karvaa, karvanlähdön aikaan ensin alkaa pohjavilla lähteä sitä voi ottaa isoina tukkuina irti ihan käsin ja muina aikoina lähtee peitin karvaa, että kyllä asunto on aina karvainen ja siivousta riittää, viellä pentujen jälkeen lähtee nartulla kokonaan karva pois, näyttää pentujen jälkeen kuin kynityltä kanalta siinä 2kk synnytyksen jälkeen.
        Paljon ulkona ja terveellistä ruokaa ja kevyt harjaus kerran kuussa niin karva pysyy hyvänä.

        jeps.. siis peitinkarva irtoaa mut ei kai sekään loputtomiin irtoa??


      • karvax
        Huolestunut emäntä.. kirjoitti:

        jeps.. siis peitinkarva irtoaa mut ei kai sekään loputtomiin irtoa??

        vaikka ympäri vuoden...


      • ei tipuympäri vuoden
        karvax kirjoitti:

        vaikka ympäri vuoden...

        Tarkista ruokinta, ulkoilua riittävästi, terveys kaikinpuolin ja aina, jos jokin epäilyttää kysykää kasvattajalta. Parempi kysyä kuin päästää koira rapakuntoon. Kasvattajat iloisia kysymyksistä, ei kukaan voi tietää kaikkea, ihmettelevät vain, jos joku ei koskaan kysy mistään mitään.


      • no meillä sitten...
        ei tipuympäri vuoden kirjoitti:

        Tarkista ruokinta, ulkoilua riittävästi, terveys kaikinpuolin ja aina, jos jokin epäilyttää kysykää kasvattajalta. Parempi kysyä kuin päästää koira rapakuntoon. Kasvattajat iloisia kysymyksistä, ei kukaan voi tietää kaikkea, ihmettelevät vain, jos joku ei koskaan kysy mistään mitään.

        Jippiiii!! koirani karvan lähtö alkaa laantua.. toivotaan siis parasta.. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe