kölin korjaus

heikki

vene on jo hieman ikääntynyt 26 jalkainen retkipursi, jossa pilssiin hiljakseen kertyvää vettä ihmetellessäni huomasin muutaman pienen vuotokohdan kölin kiinnitysrautojen kohdalla. Vettä tihkuu sisään hyvin vähän eikä sitä huomaakaan ennenkuin ajan kanssa tilannetta seuraa, mutta kuitenkin vuoto mikä vuoto.

Oletettavasti vene on siis jossain vaiheessa ajettu kiville, josta jotain vahinkoa köliin ja sen kiinnitykseen on aiheutunut. Lisäksi veneen sisällä lasikuitu/muovi-pinnoite pilssin yläreunan kohdalta (kölin takaa) on revennyt, mikä lienee myös seurausta kivikolarista.

Mikähän luokan ongelmasta on kyse eli
onko se korjattavissa itse vai kannattaako viedä jonnekin (minne?) korjaamolle. Minkähän laatuinen korjaus voisi olla kyseessä ja mitähän mahtaa kustantaa ?

19

7382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuulostaa pahalta. Laminaatit vettyvät ja edessä on suurempi korjaus. Köli on päästettävä alas ja laminaattivauriot korjattava ennen uuden tiivistemassan laittaminen. Toimenpide on laajuudeltaan sellainen että antaisin tehtävän ammattimiehelle. Jos laatua haluat ehdotan Selenin veistämö Helsingin Koivusaaressa. Kustannukset ovat tasoltaan sellaiset että herää kysymys: onko sinulla vakutukset kunnossa?

    • helppoa korjausta

      Kuulostaa, että kaikki mitä alle 10.000,- selviät, niin saat olla tyytyväinen.

      Pohja pitää avata ja poistaa vahingoittunut laminaatti. Ei onnistu kotikonstein ja -aineilla, vaan kunnon pajalla sisätiloissa.

      • lannistu

        Menee mielestäni aika yli toi 10k€, jo 2-3k€ tekee melkoisen remontin pohjaan... Ettei olisi taas eurot ja markat sekaisin... Ennenkuin päätät mitään, niin kysele vähän mitä mikäkin firma haluaa talvisäilytyksestä sisätiloissa. Se tod.näk. on suurin kustannus kohdallasi... Mitä kotikonsteihin tulee niin ei se nyt niin vaikeaa ole jos tietää mitä tekee...


    • Jebe

      siinä ei olekaan muuta vikaa kuin että tiivistemassa kölipulttien ympärillä päästää vettä läpi ilman sen kummempia vaurioita. Painököli irti, kuivaus ja uusi tiivisteaine kölipulttien ympärille. Tuskinpa laminaatti yhtäkkiä pilalle menee.
      Köli on kuitenkin irroitettava että pääsee tarkastamaan ja uusimaan tiivisteaineen.

      • Juuri noilla Jeben neuvoilla saadaan vaurioita aikaan. Jos vesi tunkeutuu pultteja pitkin sisään, pääsee se varmuudella myös laminaatehin.
        Syksyllä kun vene nostetaan ja pakkanen tulee on jälellä huopahattu jonka korjaukset maksavat maltaita.


      • Jebe
        LonelyBird kirjoitti:

        Juuri noilla Jeben neuvoilla saadaan vaurioita aikaan. Jos vesi tunkeutuu pultteja pitkin sisään, pääsee se varmuudella myös laminaatehin.
        Syksyllä kun vene nostetaan ja pakkanen tulee on jälellä huopahattu jonka korjaukset maksavat maltaita.

        ole väliä onko laminaatti kastunut, vaan onko se vaurioitunut. Tätä ei tietenkään voi tarkistaa muuta kuin ottamalla köli pois.
        Ei laskuituhartsi ole niin heikko materiaali että se välittömästi tuhoutuu kastuessaan.


      • Jebe kirjoitti:

        ole väliä onko laminaatti kastunut, vaan onko se vaurioitunut. Tätä ei tietenkään voi tarkistaa muuta kuin ottamalla köli pois.
        Ei laskuituhartsi ole niin heikko materiaali että se välittömästi tuhoutuu kastuessaan.

        Kostea laminaatti vaurioituu armotta mikäli vene säilytetään pakkasessa.
        Laminaatti ei ehdi kuivua ennen pakkasen tuloa jolloin kosteus tiivistyy ja rjäyttää kuidut hartsista. Seuraus on vähitellen muuttuva struktuuri jonka viimeinen olomuoto muistuttaa huopahattua.
        Jeben mielipiteet pitäävät paikkaanssa ainoastaan jos vene on kokonaisuudessaan laminoitu epoksista ja edellyttäen että matot on silloin täysin saturoitu. Näin ei venettä laminoida missään (hinta, paino).


      • jartsu
        LonelyBird kirjoitti:

        Kostea laminaatti vaurioituu armotta mikäli vene säilytetään pakkasessa.
        Laminaatti ei ehdi kuivua ennen pakkasen tuloa jolloin kosteus tiivistyy ja rjäyttää kuidut hartsista. Seuraus on vähitellen muuttuva struktuuri jonka viimeinen olomuoto muistuttaa huopahattua.
        Jeben mielipiteet pitäävät paikkaanssa ainoastaan jos vene on kokonaisuudessaan laminoitu epoksista ja edellyttäen että matot on silloin täysin saturoitu. Näin ei venettä laminoida missään (hinta, paino).

        LB on asiassa aivan oikeassa. Lisäisin vielä yhden tärkeän seikan. Jos laminaatti on vaurioitunut (mitä se varmasti on kertoman perusteella), niin vene ei kestä enää samanlaista pohja yms -kosketusta, jonka se voisi rakenteensa puolesta kestää ehjänä.

        Niin, tarvitseeko kiville ajaa...

        Itse venevaurioita korjanneena tiedän, että korjauksesta ei halvalla pääse.


      • Jebe
        LonelyBird kirjoitti:

        Kostea laminaatti vaurioituu armotta mikäli vene säilytetään pakkasessa.
        Laminaatti ei ehdi kuivua ennen pakkasen tuloa jolloin kosteus tiivistyy ja rjäyttää kuidut hartsista. Seuraus on vähitellen muuttuva struktuuri jonka viimeinen olomuoto muistuttaa huopahattua.
        Jeben mielipiteet pitäävät paikkaanssa ainoastaan jos vene on kokonaisuudessaan laminoitu epoksista ja edellyttäen että matot on silloin täysin saturoitu. Näin ei venettä laminoida missään (hinta, paino).

        laminaatti vettyy ja hajoaa pakkasessa. Siksi köliä onkin poistettava ja vaurio korjattava, mutta jos vesi tuleekin vaan yhden pultinreijän kautta, vaurion ei tarvitse olla suuri, ellei sitten ole vuotanut vuosikausia. Tämänhän pystyy tarkistamaan vasta kun köli poistetaan.
        Olen minäkin korjannut karilleajon jälkiä sisäänlaimnoidun kölin pohjassa vasta syksyllä, eikä vettynyt alue mikään suuri ollut. Kuivattavahan laminaatti tietenkin oli ja otettava auki rälläkällä.


      • Ismo
        Jebe kirjoitti:

        laminaatti vettyy ja hajoaa pakkasessa. Siksi köliä onkin poistettava ja vaurio korjattava, mutta jos vesi tuleekin vaan yhden pultinreijän kautta, vaurion ei tarvitse olla suuri, ellei sitten ole vuotanut vuosikausia. Tämänhän pystyy tarkistamaan vasta kun köli poistetaan.
        Olen minäkin korjannut karilleajon jälkiä sisäänlaimnoidun kölin pohjassa vasta syksyllä, eikä vettynyt alue mikään suuri ollut. Kuivattavahan laminaatti tietenkin oli ja otettava auki rälläkällä.

        Minulla oli 30-vuotta vanhassa moottoriveneen lasikuituköliosassa laminaattivaurio, josta tihkui vettä pilssiin. Lienee ollut siellä siellä pari kesää ja talvea. Syynä oli huonosti korjattu pohjavaurio. Leikkasin vaurioituneen osan pois, jolloin kölissä tuli 50x600 millin reikä ja laminoin reiän umpeen Terpolin kotisivuilla olleen ohjeen mukaan, maalasin pintaan topcoatin ja primerin. Nyt on kolmas vuosi menossa ja paikkaus on edelleen OK.


      • näin...
        Ismo kirjoitti:

        Minulla oli 30-vuotta vanhassa moottoriveneen lasikuituköliosassa laminaattivaurio, josta tihkui vettä pilssiin. Lienee ollut siellä siellä pari kesää ja talvea. Syynä oli huonosti korjattu pohjavaurio. Leikkasin vaurioituneen osan pois, jolloin kölissä tuli 50x600 millin reikä ja laminoin reiän umpeen Terpolin kotisivuilla olleen ohjeen mukaan, maalasin pintaan topcoatin ja primerin. Nyt on kolmas vuosi menossa ja paikkaus on edelleen OK.

        ...ja tuskin maksoi 10k€. Olen huomannut että tällä palstalla liioitellaan aika reilusti noita vaurioita. Jos esim. peräsimessä vettä, niin mitä sitten, poraa alaosaa reiän ja antaa olla. Aivan turha siitä on alkaa sen suurempaa ongelmaa tekemään, vuotaa se kuitenkin taas kohta...Pääasia että vesi pääsee syksyllä pois eikä halkaise peräsintä, tietty jos peräsin jo halki, niin se on parempi korjata, mutta ei se mikään maailman loppu ole...


      • Jebe
        Ismo kirjoitti:

        Minulla oli 30-vuotta vanhassa moottoriveneen lasikuituköliosassa laminaattivaurio, josta tihkui vettä pilssiin. Lienee ollut siellä siellä pari kesää ja talvea. Syynä oli huonosti korjattu pohjavaurio. Leikkasin vaurioituneen osan pois, jolloin kölissä tuli 50x600 millin reikä ja laminoin reiän umpeen Terpolin kotisivuilla olleen ohjeen mukaan, maalasin pintaan topcoatin ja primerin. Nyt on kolmas vuosi menossa ja paikkaus on edelleen OK.

        purjeveneessä voipi olla että vaurioitunut alue on vähän isompi, kun on se perhanan köli joka karilleajon yhteydessä pyrkii veneen sisätiloihin.

        Sorry muuten, en lukenut ketjun ensimmäistä viestiä kunnolla, jolloin maininta kölin takana olevan alueen vaurioista jäi huomaamatta.


      • paitsi
        jartsu kirjoitti:

        LB on asiassa aivan oikeassa. Lisäisin vielä yhden tärkeän seikan. Jos laminaatti on vaurioitunut (mitä se varmasti on kertoman perusteella), niin vene ei kestä enää samanlaista pohja yms -kosketusta, jonka se voisi rakenteensa puolesta kestää ehjänä.

        Niin, tarvitseeko kiville ajaa...

        Itse venevaurioita korjanneena tiedän, että korjauksesta ei halvalla pääse.

        .. jos seolaa Bavrialla tasan ja tarkaan väylällä.


    • heikki

      tarkempi, mutta edelleen vesillä tehty, tutkimus viittaisi siihen, että varsinainen vuotokohta olisikin kölin takana (esim. potkuriakselin tuen kohdalla). Siitä vesi sitten tullee sisään ja kulkeutuu sisämodulin ja rungon välissä pilssin reunaa pitkin kohdalle, jossa on nuo mainitsemani "kölin kiinnitysraudat". ko. raudoilla tarkoitan kölitukkeja, joita en vielä vähän aikaa sitten tiennyt olevankaan.
      No kuitenkin näiden tn. vain taaimmaisten (yht. kolme kpl.) poikittain olevien kölitukkien yläosan kohdalta (eli kohdasta, josta ne on kiinni pilssin reunaan) tuota vuotonoroa on havaittavissa.

      Veistämön tekemät hehtaariarviot korjauksesta liikkuu 1500 - 6000 välillä (1,5 - 2 viikkoa).

      Itse olen käsittänyt, että itse työ menisi suurinpiirtein juuri niin kuin kuin Ismo tuossa aikaisemmin kuvaili.

    • Harri V.

      Eikö pilssitilassa kuulukin jonkin verran olla vettä eli ns. kondenssivesi, joka kerääntyy sinne ympäri veneen sisärakenteista?

      • pilssikö

        Just. pilssiin kertyy vettä, joka kuivataan aina kun päästään takaisin reissulta rantaan. Litra arviolta moottoritilan ja pentterin pilssien yhteismäärä jos on satanut tai ollut ns kova keli. Muutoin vähemmän, eikä ole vuotoa siis.. vaan purjevene jonka laatikot ei ole välttä,ätää ne kaikkein tiiviimmät ulkotiloissa..

        Per reissu..


    • 19108

      Vanhasta veneestä kannattaa myydä helat ja nippelit pois ja loput kaatopaikalle

      • Ssppss

        13v sitten ollut köliogelma on varmaan jo ratkaistu


      • Dfglo
        Ssppss kirjoitti:

        13v sitten ollut köliogelma on varmaan jo ratkaistu

        Älkää hyvät veneilyystävät menkö vastaamaan tämän numerohöppänän ylösnostamiin ketjuihin.
        Tämä hörhö ei osallistu milläänlailla näihin keskusteluihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe