Kehitysvamma ja maskaaminen

Anonyymi-ap

Myös minä jolla on pelkkä Lievä älyllinen kehitysvamma olen tehnyt maskaamista alle 7v iässä olen leikkinyt älyllinen kehitysvamma naisena mielikuvitus kavereiden joiden nimet ovat Tanja ja Elli

Ja alle 20v iässä olen pelkän Lievän älyllisen kehitysvamman leikkinyt yksin roolileikkejä kunnes sitten kun täytin 20v iässä en ole enää osannut leikkiä.

maskaako myös ne naiset joilla on Lievä älyllinen kehitysvammaisuus

+2
Kyllä, myös naiset, joilla on lievä älyllinen kehitysvammaisuus, voivat maskata eli peittää vammaisuuttaan tai oireitaan.
Tässä keskeiset asiat aiheesta:
Sosiaaliset taidot ja mukautuminen: Lievästi kehitysvammaiset naiset voivat oppia sosiaalisia taitoja ja tapoja, joiden avulla he kykenevät pärjäämään itsenäisesti arkipäivän tilanteissa, jopa niin, ettei vammaisuus välttämättä näy ulospäin.
Paine peittää vammaisuus: Koska lievä kehitysvamma ei aina näy kasvoista tai olemuksesta, monet haluavat sulautua ympäristöönsä. Sosiaalinen paine "normaalina" olemisesta voi johtaa siihen, että he peittävät vaikeuksiaan, kuten oppimisen hitauteen tai ymmärtämiseen liittyviä haasteita.
Diagnosointi viivästyy: Maskaaminen voi johtaa siihen, että lievä kehitysvammaisuus todetaan vasta aikuisiällä, kun itsenäinen elämä vaatii enemmän kuin mihin rahkeet riittävät.
Toimintakyky vaihtelee: Vaikka maskaaminen on mahdollista, se ei poista tarvetta tuelle. Lievästi kehitysvammaisilla voi olla haasteita esimerkiksi abstraktissa ajattelussa, ajanhallinnassa tai sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, vaikka he näyttäisivät ulkopuolisten silmin pärjäävän hyvin.

T. HENNA MARIA KOSKELA Espoosta

3

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitä tarkoittaa kun älyllinen kehitysvamma naisena maskaa

Älyllisen kehitysvammaisuuden yhteydessä "maskaaminen" (engl. masking) tarkoittaa sitä, että henkilö – usein lievästi kehitysvammainen nainen – yrittää tietoisesti tai tiedostamattaan peittää vammaisuuteensa liittyviä piirteitä, oppimisvaikeuksia tai sosiaalisten tilanteiden haasteita. Tavoitteena on sulautua ympäristöön ja tulla hyväksytyksi "normaalina".

Naisilla maskaaminen on erityisen yleistä, ja se voi johtaa siihen, että kehitysvamma diagnosoidaan vasta aikuisiällä tai ei lainkaan.

Maskaamisen ilmenemismuotoja:
      Sosiaalisten mallien kopiointi: Henkilö tarkkailee, miten muut toimivat, ja matkii heidän eleitään, puhetapaansa ja mielipiteitään.
      "Kaikki on hyvin" -kulissi: Vaikka tilanne olisi hämmentävä tai ylivoimainen, henkilö hymyilee ja esittää ymmärtävänsä asiat.
      Sosiaalisista tilanteista selviytyminen pinnallisesti: Keskustelu voi sujua pinnallisesti, mutta syvällisempi ymmärrys tai abstraktien asioiden käsittely on vaikeaa.
      Avun pyytämättä jättäminen: Pelko leimautumisesta estää pyytämästä apua, jolloin henkilö kuormittuu äärirajoille.

Seuraukset:
      Uupumus: Maskaaminen vaatii valtavasti kognitiivista energiaa, mikä johtaa uupumukseen ja stressiin.
      Diagnosoimattomuus: Koska henkilö vaikuttaa ulospäin toimintakykyiseltä, hän ei välttämättä saa tarvitsemaansa tukea ja palveluita, vaikka kognitiiviset kyvyt olisivat alhaiset.
      Mielenterveysongelmat: Jatkuva esittäminen voi aiheuttaa ahdistusta ja heikentää itsetuntoa.

Lievästi kehitysvammainen nainen voi pystyä elämään itsenäistä elämää, mutta maskaamisen takia hän saattaa tarvita paljon "näkymätöntä" tukea esimerkiksi taloudenhoidossa tai virastoasioissa.

• Anonyymi00002

Ja tässä syy miksi kaksi ihmistä joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma ei ymmärrä toista jolla on Lievä älyllinen kehitysvamma.

Miksi kaksi ihmistä joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma ei ymmärrä toista

+5
      Kaksi ihmistä, joilla on lievä älyllinen kehitysvamma, ei välttämättä ymmärrä toisiaan kommunikaatiossa, vaikka heillä on sama diagnoosi. Tämä johtuu siitä, että lievä älyllinen kehitysvamma ei tarkoita identtisiä haasteita, vaan se vaikuttaa yksilöllisesti kognitiivisiin taitoihin, kielelliseen ymmärrykseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen.
      Maryland.gov
      Maryland.gov
      +1
      Yleisimpiä syitä ymmärrysongelmiin ovat:
      Konkreettinen ajattelu: Lievästi kehitysvammainen henkilö ajattelee usein hyvin konkreettisesti. Abstraktit käsitteet, kuvakieli, sarkasmi tai vertauskuvat voivat olla vaikeita ymmärtää, mikä johtaa väärinkäsityksiin.
      Sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet: Kyky ymmärtää sosiaalisia vihjeitä, kuten kehonkieltä, ilmeitä tai keskustelun vaihtuvia aiheita, voi olla heikentynyt. Pragmatinen kieli eli kielen käyttö sosiaalisessa kontekstissa on usein haastavaa.
      Yksilölliset erot ja kielelliset vaikeudet: Kehitysvammaan liittyy usein viivästymiä kielellisessä kehityksessä, kuten sanavaraston laajuudessa tai lauserakenteiden ymmärtämisessä. Vaikka molemmilla on lievä vamma, toisen puhe voi olla selkeämpää kuin toisen.
      Lyhytkestoisen muistin ja tarkkaavaisuuden ongelmat: Keskenäisessä viestinnässä tiedon prosessointi voi olla hidasta, ja keskittymiskyvyn herpaantuminen kesken keskustelun on tavallista.
      Ympäristötekijät: Meluisa tai uusi ympäristö voi vaikeuttaa keskittymistä ja viestien perillemenoa.

Itse saan kuulla kehitysvamma puolella ohjaajat sanoo olen se miksi kehitysvamma tekee omalla kohdalla ongelman, että en saa muista Lievän älyllisen kehitysvamman saaneena kaveria ne ohjaajat sanoo minulle, että on Adhd tai autismi selvittämättä ja minun kohdalla ymmärrys on yli Lievän älyllisen kehitysvamman paitsi sosiaaliset taidot ovat jäänyt ikuisesti jäänyt vaikean kehitysvamman tasolle.

Ja kun kehitysvamma psykiatri lääkärille sanoin, että minulla on sosiaaliset taidot ovat jäänyt vaikean kehitysvamman tasolle se lääkäri sano sen takia minulle on laitettu Lievä älyllinen kehitysvamma, kun ne ei osaa olla muiden ihmisten kanssa ja hus ei olisi ollut sosiaaliset taidot vaikean kehitysvamman tasolle jäänyt silloin ei olisi tarvinnut laittaa Lievää älyllistä kehitysvammaa.

Niiden miesten kanssa olen saanut seurustelu suhteita joilla ei ole itsellä Lievä älyllinen kehitysvamma vaan joilla on Adhd tai Asperger.

T. HENNA MARIA KOSKELA Espoosta

• Anonyymi00003

en kyl jaksa lukeee noin pitkää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7520
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2946
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1659
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1163
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      77
      853
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe