Mikähän lienee ooppelissa vikana kun tyhjäkäynti vaihtelee 1000-3000 välillä koskematta kaasuun? Joskus myös kiihdytyksen jälkeen kierrokset "jäävät ylös" sinne missä kohtaa kytkin painettiin pohjaan?!?!? vaijerissa ei vikaa.
Tyhjäkäynti
12
1729
Vastaukset
- Sorsastaja
...moottorin ohjausjärjstelmän valo on myös silloin tällöin palanut...
- AO
Minulla taas putoaa kierrokset välillä aivan alas ja moottori saattaa samuakkin. Näin käy usein n. 30 min moottoritiellä ajamisen jälkeen tultaessa tien päässä olevaan jonoon.
Kysyin asiasta huollossa ja siellä epäiltiin vian olevan tyhjäkäyntimoottorissa, jonka uusiminen maksaisi noin 200 € (Astra 1,8 -99). Kärsin vielä mieluummin kuin maksan.
Mikä se muuten on ja mitä se tekee? Voisiko sen itse vaihtaa?- tomppa
juu..se tyhjäkäyntimoottorihan näissä opeleissa rassaa..siihen kyllä voi auttaa pelkkä puhdistus esim bensalla.parani ainaskin itellä ..ei enää vaeltele se tyhjäkäynti...
- ja
tyhjäkäyntimoottori vaihtoon - se on siinä letkujen päässä koneen vieressä. helppo homma ja todnäk vika katoaa sillä. toinen mikä saattaa olla niin vaihda kaasuvaijerin suojaputki - sinne kasaantunut lika alkaa roheltaa ja jumittaa vaijeria ajanmyötä; vaijeria ei tarvitse siis vaihtaa samalla.
- tyhjäk. vuoksi autoa vaihtanu
Itseltäni vaihdettiin vm -96 1.8 Vectraan kahden ja puolen vuoden sisään (70 tkm) tyhjäkäyntimoottori neljä kertaa. Kerran jouduin siitä maksamaan. Vika häviää aina muutamaksi kuukaudeksi ajomäärästä riippuen, mutta tulee sitten aina takaisin. Huohotusöljy on kuulemma likaajana. Tämä vika ei aiheuta kumminkaan moottorin vikadiagnostiikka valon syttymistä. Jos valo syttyy ja on ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, on todennäköisesti kyseessä joko kampiakselin tai nokka-akselin asentotunnistin. Itsellä ja kavereilla ollut samoja vikoja. Näiden vaihto on n. 1000 mk/laaki.
- Pete
tyhjäk. vuoksi autoa vaihtanu kirjoitti:
Itseltäni vaihdettiin vm -96 1.8 Vectraan kahden ja puolen vuoden sisään (70 tkm) tyhjäkäyntimoottori neljä kertaa. Kerran jouduin siitä maksamaan. Vika häviää aina muutamaksi kuukaudeksi ajomäärästä riippuen, mutta tulee sitten aina takaisin. Huohotusöljy on kuulemma likaajana. Tämä vika ei aiheuta kumminkaan moottorin vikadiagnostiikka valon syttymistä. Jos valo syttyy ja on ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, on todennäköisesti kyseessä joko kampiakselin tai nokka-akselin asentotunnistin. Itsellä ja kavereilla ollut samoja vikoja. Näiden vaihto on n. 1000 mk/laaki.
Mikä malli ja millä koneella? Kantsis mainita heti koska malleja on monta....
- Sorsastaja
Pete kirjoitti:
Mikä malli ja millä koneella? Kantsis mainita heti koska malleja on monta....
...on Corsa-b -93 GSI
- Tero
Minulla on 94 mallin Astra 1.8 ja siinä oli kaksi vuotta sitten sama vika ostaessani sen. Tyhjä käyntiä korjattiin uusimalla tyhjäkäynninsäätömoottori, putsaamalla se useampaan kertaan ja lopuksi vaihdettiin ohjausyksikkö. Koko hoito meni takuuseen, koska olin huomannut tyhjäkäynnin vaelluksen ja sammumisen, keltaisen valon palamisen silloin tällöin, jo koeajossa.
Tyhjäkäyntiongelma ei aivan hävinnyt mutta sen kanssa vaan täytyy tulla toimeen, koska Opelilta loppui eväät. Sanottiin vain, että käyntihäiröitä on ollut muissakin Opeleissa.
Eli mielestäni Sinun ei kannata muuta kuin putsata tyhjäkäynnin säätömoottori säännöllisin väliajoin niin pysyt sinuina ongelman kanssa. Jatkotutkimukset johtavat mittaviin euromenoihin: Ilmamäärämittarit ym helyt eivät ole aivan halpoja.
Myötätuntoni on puolellasi. - Make73
Moro,
Itsellä -97 Astra 1.8i 16v ja kaverilla samanlainen. Omaani on laitettu jälkeenpäin suodatin (suunnilleen neliskulmainen noin 10cm leveä) ennen tyhjäkäynninsäädintä ja toimii loistavasti, ei riko enään säädintä.
Kaverillani on myös mennyt rikki pari kertaa ja suunnitteli suodattimen ostoa, en tiedä paljonko maksaa mutta alkuperäisiä Opel varaosia myyvien liikkeiden on pakko tietää asiasta tai ainakin maahantuojan!
Toki suodatin pitää vaihtaa aika ajoin tosin en tiedä kuinka usein koska ei ole "vakio osa" mutta viimeistään silloin kun tyhjäkäynti alkaa reistailemaan.
Jos joku ei usko niin laittakoon sähköposti osoitteensa tänne, niin otan siitä digikameralla kuvan ja lähetän =)- Tyhjääkäy
Joo mulla on sama vempele ennen tyhjäkäynninsäätömoottoria. Opelilla sanottiin sen estävän polttoaineen vaahtoamisen ennen sen joutumista säätömoottoriin.
Ei ainaskaan haittaa pitäisi olla. Hinta jossain 80 euron paikkeilla. Vaihtovälistä en tiedä. Oletan, ettei tarvitse vaihtaa lainkaan.
Minulla on kyllä tehty KAIKKI mahdollinen tyhjäkäynnin saamiseksi kuriin, kuten aikaisemmasta viestistä näkee, mutta ei vaan täydellisesti ole onnistunut. On siis auton ominaisuus. Auto Opel Astra 1.8 Sportive 94 125 hv. - Make73
Tyhjääkäy kirjoitti:
Joo mulla on sama vempele ennen tyhjäkäynninsäätömoottoria. Opelilla sanottiin sen estävän polttoaineen vaahtoamisen ennen sen joutumista säätömoottoriin.
Ei ainaskaan haittaa pitäisi olla. Hinta jossain 80 euron paikkeilla. Vaihtovälistä en tiedä. Oletan, ettei tarvitse vaihtaa lainkaan.
Minulla on kyllä tehty KAIKKI mahdollinen tyhjäkäynnin saamiseksi kuriin, kuten aikaisemmasta viestistä näkee, mutta ei vaan täydellisesti ole onnistunut. On siis auton ominaisuus. Auto Opel Astra 1.8 Sportive 94 125 hv.Ainakin olen kuullut et auttais tyhjäkäyntiongelmaan.
Täydellisesti...ei kait mikään auto täydellinen ole =) - Tyhjääkäy
Make73 kirjoitti:
Ainakin olen kuullut et auttais tyhjäkäyntiongelmaan.
Täydellisesti...ei kait mikään auto täydellinen ole =)Ei millään pahalla mutta päreeni paloivat ongelman kanssa täydellisesti.
Oletin, kun maksoin autosta 52000 mk:aa, että edes tyhjää käy mutta kun ei käynyt eikä vieläkään ole ihan kunnossa.
Tiedänpähän taas seuraavan kerran käytettyä auota ostaessani, mihin seikkaan kiinnätän erityistä huomoita.
Muuten on ihan räväkkä peli maantiellä. Ei jää jalkoihin.
Susi lammasten vaatteissa. Kirjaimellisesti :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628