SIBELIUSLUKIO

MKT

onko sibeliuslukio hyvä vaihtoehto?vastatkaa kokeneemmat!!!!kiitos.

59

18359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      sinne on helvetin vaikeaa päästä, hyvienkin. Sibeliuslukioon otetaan vaan parhaat.

      • Dude

        Mutta kouluna se on paska... nörttejä täynnä. Itse sen käyneenä sen varmasti tiedän. Onneksi en ole enää nörtti. Nyt jo hävettää kertoa että kirjoitti sieltä.


      • niin Sibis
        Dude kirjoitti:

        Mutta kouluna se on paska... nörttejä täynnä. Itse sen käyneenä sen varmasti tiedän. Onneksi en ole enää nörtti. Nyt jo hävettää kertoa että kirjoitti sieltä.

        on nörttikoulu, nehän on hittolainen sentään musiikillisesti helkkarin lahjakkaita enkä mä ole koskaan kuullut muusikoita nörteiksi haukuttavan...


      • tiedän

        Eikä ole! Sibikseen pääsee kaikki paskat ja huiput. Ps. Sibis on paras lukio ;) viiinaaa huuuumeitaaa seksiäää bileitääää


      • Anonyymi

        Se on Suomessa ainutlaatuinen lukio, siksi sinne pääsy on työn takana.


    • onhan

      se ihan hyvä koulu. En mä tiedä onko ne ihmiset nyt niin erityisen lahjakkaita musiikillisesti. Tai no itse kävin sen koulun ja jatkoin sieltä sellonsoiton opiskelijaksi ammattikorkeakouluun. Lahjakkaita ihmisiä monelta kannalta tuntui olevan siinä koulussa.
      Kivaa siellä oli!

      • Grammarn4zi

        Musikaalisesti


    • tyttönen

      Mä oon myös Sibiksestä kirjoittanut ja tykkäsin paljon. Jos sieltä löytyy nörttejä, niin löytyy kyllä niitä lusmujakin ihan niin kuin mistä tahansa lukiosta. Yleisesti siellä oli rento meininki ja hyvä yhteishenki. Eikä sinne oikeasti ole kovin vaikea päästä. Jos on kohtuullisen hyvä koulussa, niin musiikissa ei tarvii olla mitenkään erityinen ja päinvastoin taas huonollakin keskiarvolla voi päästä sisään, jos vaan on tarpeeks hyvä musiikissa. Kyllä sieltä lahjakkuuksia löytyy, mutta suurin osa on vaan tavallisia musiikin harrastajia.

      • an.nu

        on mielettömän hyvä yhteishenki ja jos elämältä/lukiosta hakee muutakin kuin pelkkiä arvosanoja (eväitä elämään, kontakteja, muusikkohenkisiä ihmisiä, opiskelulle vastapainoa... jne.), sibbe kutsuu!

        Mutta kannattaa olla myös vastuunsa tuntevaa tyyppiä, sillä hieman boheemi ilmapiiri saattaa innostaa lusmuiluun. Sanoisin että ko. koulussa saa melko hyvin olla oma itsensä.


    • Iida^^

      No tottakai jos haluat sinne mutta sä voit toki miettiä muitakin vaihtoehtoja koska lukio on rankaa todellakin ja paljon pidemmät päivät ja rankempaa kun amiksessa. Mutta jos musiikki sua kiinnostaa niin toi sibeliuslukiokin on ihan hyvä vaihtoehto MUTTA on myös muitakin missä voi opiskella musiikkia esim paikallisissa konservatorioissa :) Mutta mieti asiaa ennenkö teet hätiköityjä päätöksiä, en nyt sanois että lukiokaan mikään paras paikka oo.

    • Laivamiespoika

      viides vuosi alkaa koulussa, hauska mesta vaikka sielä onkin nykyään 90% lissuja ja kusipäitä. maikat on perseestä ja ruoka pahaa, mut hei iha kiva kuitenki.

    • Nörtin äiti

      Jouduin tälle sivulle etsiessäni Sibeliuslukion sinfoniaorkesterin kapellimestarin yhteystietoja ketoakseni kuinka hyvältä porukka tällä hetkellä kuulostaa. En malta olla kysymättä mikä se nörtti oikein on? Joku joka puuhastelee yksinään häntä kiinnostavan asian kanssa välittämättä siitä mitä muut ajattelevat? Esimerkiksi musiikin kanssa. Jatkaa vain häpeilemättä harjoittelua vaikkei yleisö kannusta ja sitten vielä uskaltaa kertoa muille. Kannustaa ja on kiinnostunut toistenkin puuhailusta sen sijaan että tökkisi heitä henkilöinä, kun ovat erilaisia. Ilmeisesti nörteissä on vielä muitakin mitättömiä puolia joista en ole tietoinen. Mitä tein väärin?

      • pesha

        Tietääkö joku täällä sibelius lukion tanssi linjasta?
        onko sinne helpompi päästä kuin musiikki linjalle ja onko tanssi luokilla yleensä yhtään poikia?
        Jos aikoo pyrkiä sibelius lukioon niin lähetetäänkö kaikille halukkaille hakijoille ( siis tarkoitan niille jotka ovat siis kyvykkäitä suorittamaan lukion) kutsu kirje pääsykokeisiin vai karsitaanko jo siinävaiheessa osa pois ?
        P.S Anteeksi kummallisista kysumyksistä ja kiitos jos joku ihana ihminen viitsii vastata :)))


      • sibisläinen
        pesha kirjoitti:

        Tietääkö joku täällä sibelius lukion tanssi linjasta?
        onko sinne helpompi päästä kuin musiikki linjalle ja onko tanssi luokilla yleensä yhtään poikia?
        Jos aikoo pyrkiä sibelius lukioon niin lähetetäänkö kaikille halukkaille hakijoille ( siis tarkoitan niille jotka ovat siis kyvykkäitä suorittamaan lukion) kutsu kirje pääsykokeisiin vai karsitaanko jo siinävaiheessa osa pois ?
        P.S Anteeksi kummallisista kysumyksistä ja kiitos jos joku ihana ihminen viitsii vastata :)))

        Kaikki kutsutaan pääsykokeisiin. Tanssipuolellakin on poikia ja itse tunnen joka linjalta jo puolen vuoden jälkeen monia ihmisiä. Se, kuinka helppoa linjalle on päästä, riippuu tietysti muiden hakijoiden tasosta. Itse pääsin sisään hyvillä pisteillä, vaikken koe olevani mitenkään erityinen. Lue ahkerasti ja harjoittele ohjelmasi, ole luova ja kulje positiivisella asenteella eteenpäin. Ja Sibikseen todella kannattaa hakea! :)))


      • Anonyymi
        pesha kirjoitti:

        Tietääkö joku täällä sibelius lukion tanssi linjasta?
        onko sinne helpompi päästä kuin musiikki linjalle ja onko tanssi luokilla yleensä yhtään poikia?
        Jos aikoo pyrkiä sibelius lukioon niin lähetetäänkö kaikille halukkaille hakijoille ( siis tarkoitan niille jotka ovat siis kyvykkäitä suorittamaan lukion) kutsu kirje pääsykokeisiin vai karsitaanko jo siinävaiheessa osa pois ?
        P.S Anteeksi kummallisista kysumyksistä ja kiitos jos joku ihana ihminen viitsii vastata :)))

        juuh


    • tanssilinjalainen

      Tanssilinjalle hakeville! :)

      Vanha ketju, mutta kirjoitanpa silti (joku hakija ettii kuitenkin kaiken mahollisen tiedon ennenkun tulee esim. pääsykokeisiin - mä ainakin etsin)
      Niin siis tanssilinjalainen olen ja tosi tyytyväinen. Opin nauttimaan koulusta sibiksessä, kuhan vaan sattuu oikeitten opettajien kursseille ja tutustuu ihmisiin. Porukka on ihan mahtavaa, musalinjalaiset superhyviä asiassaan. Tanssilinjalaisistakin osa..

      Tanssilinjasta sen verran, tosi helppo päästä: hyvällä perustekniikalla ja luovalla omalla soololla saa jo helposti lähes täydet pisteet tanssiosuudesta. Pitää vaan osoittaa olevansa innostunut asiasta. Pääsykokeissa on (oli ainakin) lyhyt helppo tekniikkasarja, lattianpoikki jotain hyppyjä, pieni nykärisarja joka tais sisältää lyhyen impron ja sitten se oma soolo. Jos on yhtään tottunut nykäriä, showta tai balettia tanssimaan on pääsykoe TOSI helppo. Tanssin opettajat on mukavia, eikä niitä tartte pelätä siellä :) Baletin harrastuneisuutta ei todellakaan vaadita (kuten osa pelkää), sibiksessä on myös tanssijoita jotka ovat kokeneet ensimmäisen balettitunnin koulussa. Baletin opetus siis alkaa ihan perusteista, jotka ovat ihan hyödyllisiä kaikille, vaikka balettia olisikin jo tanssinut enemmän. Ensimmäisenä jouluna ryhmä jaetaan kahteen oikeastaan sen perusteella, ketkä ovat tanssineet kärjillä ja ketkä eivät. Tällöin edistyneimpien balettitunnit vaikeutuvat todella ja muiden jatkuvat siitä mihin jäätiin.

      Tanssi aiheuttaa joskus aika paljon työtä, joten jos asiasta ei ole oikeasti kiinnostunut, ei ehkä kannata hakea, koska muuten alkaa vituttaa (näitäkin löytyy..). Mutta jos todella kiinnostaa niin itse ainakin viihdyn koulun tanssitunneilla sinne puol viiteen asti :) Työn määrä kuitenkin myös vähenee tanssilinjan ansiosta: kun käyt 12 tanssikurssia (tulee helposti, itse käyn jotain 24) saat ottaa 8 kurssia pakollisista pois!

      Mikähän vielä ois tärkeetä.. Sibiksen tanssilinjalla tehdään PALJON myös omia koreografioita, joten luovuudella (kuten äsköinen jo mainitsikin) ja uusilla ideoilla pääsee jo pitkälle. Itse olen ainakin lukion aikana kehittynyt tanssijana todella paljon, osaksi myös teoriakurssien, kuten tanssi ja kulttuuri -kurssien takia. Käsitys ja tietoisuus tanssista laajenee ja oppii ajattelemaan uusilla tavoilla. Kaikki on kuitenkin omasta asenteestaa kiinni: jos ei kiinnosta - ei kehity.

      Kysykää toki jos jollain kysyttävää! :)

      • tanssimaan

        KIITOS älyttömän paljon sulle, 'tanssilinjalainen'
        itse olen tulossa tanssilinjan pääsykokeisiin ja muuttamassa mahdollisesti sinne helsinkiin niin oli tosi ihana löytää vähän tietoa ennen kun sinne lähtee, muo olikin mietityttänyt että millainenhan taso siellä tulee olemaan. nyt voin lähteä hyvillämielin sinneppäin kokeilemaan josko pääsisin, sillä kuvauksesi perusteella sibeliuslukio olisi mun paikka!
        kiitos viellä tuhannesti :)


    • juuhhhhf

      NO tuota mun serkku kävi sen eikä todellakaan oo mikään nörtti. : ) rohkeesti vaan sinne jos mieli tekee

    • tanssilinjalle

      Hei haluaisin tiedustella montako vuotta noin suurin piirtein
      ihmiset on tanssinut ennen kuin hakivat sibeliuksen lukioon?
      Itsellä ei ole vahvaa pitkää tanssitaustaa ,mutta halua on senkin edestä.
      2 vuotta balettia harrastanut.

    • jaaaikss

      mäkin oon hakemassa sibelius lukion tanssilinjalle mut huolestuttaa mun keskiarvo että riittääks se ku se hipoo seiskan pintaa.. ja oma laji on enemmänki hiphop. onko niin että siel tanssittais vain balettia O___o ? ja tanssijalle: ite oon tähän mennessä tanssinu balettia 2 v(pienenä) ja hiphopist alkaa 3 vuos myös ja sit sillee chillimmin tota show tanssii ja nyt alkaa siitä toinen vuos. mut uskon että kun balettii on tanssinu ja intoo noin riittää nii on hyvät mahkut! onnee siihen..:)) ite haen vast ens vuonna

    • shy ballerina

      mä oon hakemassa keväällä sibiksen tanssilinjalle. Balettia takana 6 vuotta. Silti oon p....a baletissa. Joten en tiiä pääsenkö sisälle tai tuunko pärjää tanssilinjalla. Help me!

      • gorillapanu

        Mä oon hakemas sibikseen keväällä onkohan se hyvä vaihtoehto?(: millanen keskiarvo pitää olla ja soittotaidot? Mulla on ka.9,7ja oon tehny pianosta tolpan tai siis sen d- tutkinnon.. Ja sit vielä et voiksmusalinjalaiset ottaa tanssitunteja? Esim balettii??(: vastatkaapliis olisin kiitollinen sille ihanalle


      • Tsiisus...
        gorillapanu kirjoitti:

        Mä oon hakemas sibikseen keväällä onkohan se hyvä vaihtoehto?(: millanen keskiarvo pitää olla ja soittotaidot? Mulla on ka.9,7ja oon tehny pianosta tolpan tai siis sen d- tutkinnon.. Ja sit vielä et voiksmusalinjalaiset ottaa tanssitunteja? Esim balettii??(: vastatkaapliis olisin kiitollinen sille ihanalle

        Hei apua, jos oot noin hyvä ja ka. tollanen ja sit jos kaikki muutkin on samanlaisia kuin sä niin sitten mulla on mahdollisuuksi ehkä 0,5% mahollisuus päästä sisään!! Kuolin. No en. Tai siis mun ka. On 9,3 ja oon soittanu kitaraa itte ja tunneilla vähän mut laulan pääasiassa ( joo jee en oo käyny tunneil....) niin apua en pääse ikinä... No sä kyl pääset varmasti jos et vaan tee jotain jätti kämmii sit pääsykokeis, oon tosi varma siitä! Ei mul muuta :D


    • siba1

      oon ite kans nyt 20.5.2013 menos pääsykokeisiin. viululla mä sinne pyrin. onko ketään muita jotka nyt 20.5 tai tässä lähipäivinä on pyrkimäs?

      • Anonyymi

        Toivottavasti pääsit sinne ja opit kirjoittamaan päivämäärät oikein. Kun jokin ilmaiseen monesko tai monettako, niin sen numeron perään tulee piste. Viides kuukausi on 5. kuukausi ja 20.5. on päivämäärä ja 20.5 on kaksikymmentä piste viisi. Se voi olla vaikka kellonaika, mutta ei päivämäärä


    • Tanssilinjalle?

      Hei! Tiedän, että keskustelu on jo tosi vanha, joka vaikutti varmasti myös siihen, että löysin googlesta ensimmäisenä tämän keskustelun, mutta silti, olen vuonna -98 syntynyt, ensi lukuvuoden yhteishakua tekevä nuori tyttö, joka aikoo hakea sibeliusluokion tanssilinjalle, ja haluaisin tietää lisää kokemuksia, tietoa pääsykokeista, pisteytyksistä jne.

      Olen tanssinut balettia vuoden 1,5 h / viikossa ja vuoden noin 3 h / kuukaudessa, nykytanssia suunnilleen nelisen vuotta ja kokeillut useita eri tanssilajeja. Keskiarvoni oli nyt 9.2, joten (toivon ainakin) että se pysyisi suht. samana koko peruskouluni. Innostusta löytyy hirmuisen paljon, tälläkin hetkellä 500 km päässä on lähimmät tanssitunnit, ja siellä olen käynyt viimeisen vuoden noin kerran kuussa tanssitunneilla, jotka ovat kestäneet 2-3 päivää sisältäen jokapäiväisesti 1,5 h balettia, 1 h repertuaaria, 1,5 h flamencoa/nykytanssia/kehonhuoltoa . Olen myös aina ollut kiinnostunut koreografioiden tekemisestä, ja olen näytellyt ja tanssinut myös Teatris- nuorten valtakunnallisessa teatteritapahtumassa, osaksi omillakin koreografioilla. Teatrikseen pääsin ryhmäni kanssa yhden nuorten teatterikilpailun kautta.

      Niinpä haluaisin kysyä: minkälaiset mahdollisuudet minulla on? onko kukaan päässyt sisään huonommalla keskiarvolla tai vähemmällä tanssikokemuksella? Olen kyllä kuullut hieman ystäväni kokemuksia, sillä hän pääsi sibikseen juuri nyt, mutta hänen keskiarvo oli 9.8 ja tanssitaustaa jo 12 vuotta, ja minun keskiarvo ja tanssitausta on tähän verrattuna mitätön, niin siksi haluaisin tietää myös muiden kokemuksia. Kiitos tuhannesti, jos joki viitsii vaivautua! :)

      • Tanssilinjalle?

        Niin ja taideaineista koulussa, kuvis ja musiikki mulla on kymppejä, piirrän ja maalaan myös paljon, laulan ja soitan myös vähän pianoa ja näyttelemisestä olen myös aina ollut kiinnostunut ja osallistunut aina, kun mahdollista, kaikkiin koulun näytelmöihin jne. Ja kuten edellisessä kirjoituksessani mainitsin, Teatris - tapahtumassa olenkin näytellyt ja tanssinut :)


      • meijumaiju
        Tanssilinjalle? kirjoitti:

        Niin ja taideaineista koulussa, kuvis ja musiikki mulla on kymppejä, piirrän ja maalaan myös paljon, laulan ja soitan myös vähän pianoa ja näyttelemisestä olen myös aina ollut kiinnostunut ja osallistunut aina, kun mahdollista, kaikkiin koulun näytelmöihin jne. Ja kuten edellisessä kirjoituksessani mainitsin, Teatris - tapahtumassa olenkin näytellyt ja tanssinut :)

        niinpä, mullakin on melkein samanlainen todistus kun sulla! munki puolesta asia olis hauska tietää! :)


    • pikkutyttö98

      jes en oo ainoo -98 tyttö joka kirjottelee tänne joo siis mäki aattelin hakee sibiksee mun kaks frendii on siel toine menee nyt lukion tokalle ja toine ekalle ja ne molemmat on musiikkilinjal mihi mäki haluisisin et mä otan siihe hakemuksee 1.vaihtoehdoks musiikkilinja 2.tanssi ja 3 yleis .
      Musiikki taustaa mul on et oon osallistunu parii musikaalii, oon pienenä käyny kuoros tai jossai musiikki jutus ,pianoo osaan soittaa iha semisti ja kitaraa ,oon laulanu kerran häissä ja nyt mä oon tän vuoden laulanu yksityisis laulu tunneil ja kaveri opettaa mulle pianoo ja kitaraa .

      Tanssis mul on paljo taustaa aloytin 4.v nykytanssin ja baletin niitä harrastin 4 vuotta sitte alotin showtanssin ja streetdancem samaa aikaa ja sit tuli radio ja looking ja hiphop et kaikkee on kokeiltu ja mä mietin just samaa et arvostetaaks siel enemmä nykytanssii ja balettii et niit pitäis osaa parhaite, mun keskiarvo oli 8,9 nii mua pelottaa et se on liian alhane no on mul täs viel vuos aikaa parantaa mut joo vastailkaa se olis tosi kiva ku oon iha hukas tän jutun kaa !!

      • Sibiksen kakkonen

        Ootko tehny mitään musiikkitutkintoja? Esim. pianolla 2/3 tutkintoa? Tai laulussa 1/2 (en nyt tiiä miten ne tutkinnot menee pop jazz puolella mut joo)? Sulla on hyvä keskiarvo, mut mietin vaan, että kuinka paljon sulla on musiikista kokemuksia. Ja tanssista en osaa sanoo mitään. Mut toi keskiarvo on iha priima - siitä en todellakaan sun tapauksessas stressais.


      • Sibiksen kakkonen
        Sibiksen kakkonen kirjoitti:

        Ootko tehny mitään musiikkitutkintoja? Esim. pianolla 2/3 tutkintoa? Tai laulussa 1/2 (en nyt tiiä miten ne tutkinnot menee pop jazz puolella mut joo)? Sulla on hyvä keskiarvo, mut mietin vaan, että kuinka paljon sulla on musiikista kokemuksia. Ja tanssista en osaa sanoo mitään. Mut toi keskiarvo on iha priima - siitä en todellakaan sun tapauksessas stressais.

        Tällä en siis tarkota ettet pääsis Sibikseen ilman tutkintoja. Ne vaan antaa vähän osviittaa. :)


    • turha koulu

      siis ei jessus, lukiossa pitäisi opiskella eikä pimputtaa pianoa

    • pikkutyttö98

      kuule siel opiskellaa iha yhtä lailla niiku muissaki lukioissa, se on vaa musiikki ja tanssi painoitteinen nii mitä se sua haittaa ???

    • Tanssilinjalainen97

      tanssilinjalle hakeville!! :)

      pikkutyttö 98, sinulle vastaukseksi, että pääset aivan varmasti sisään! :D tanssilinjalle on melko helppo päästä, itsekin pääsin vaikkei minulta löydy niin hirmuisesti tanssivuosia :D sisäänpääsykokeissa max. pisteet ovat 20/20p joista 10p on k.a. ja 10p tulee sisäänpääsykokeista. Tanssinopettajat katsovat enemmän intoa ja motivaatiota tanssiin kuin että onko tekniikka nyt niin täydellistä jne. Sinnehän kuitenkin tullaan oppimaan :)

      Itse stressasin sisäänpääsykokeita ihan hulluna, mutta ne olivatkin loppujen lopuksi aika helpot. Kunhan oma soolo on kunnossa ja hymyilee paljon kaikki menee hyvin :)

      Toivottavasti nähdään ensivuonna!!

      • Tanssilinjalainen97

        siis vastaukseni piti olla Tanssilinjalle? suunnattu :D mutta onnea molemmille sisäänpääsykokeisiin!! :)


      • Anonyymi

        Mitä sinä horiset? Ethän Sinä voi ennakkoon tietää, että pääseekö joku vai ei.
        Ehkä voit kannustaa vähän realistisemmin. Tuollainen kannustaminen on vaan paineiden luomista. Ei se löysää painetta, vaikka ehkä kuvittelet niin.
        Helppo on huudella, jos on itse siellä sisällä jo. Aika tyhmää, sanoisin.


    • Ohshit.

      Apua. Kannaatako mun edes hakea sinne 8 keskiarvolla? musiikkia oon harrastanu nuorempana 4-5 vuotta pianon soittoa ja kohta 3 vuotta kitaraa.

    • awesomevera

      haluaisin siblikseen ihan hirveesti, mutta mun keskiarvo on 7.7 ja kaikki muut täällä vaa stressaa ku keski arvo on päälle 9.. harmittaa ihan hirveesti jos en pääse, mut yritän tässä nostaa noita numeroita ja panostaa siihen sooloon. Stressin määrä on rajaton.

    • avuton

      Oon 98t tyttö ja tanssinu sellaset 12 vuotta balettii, sit nykytanssii vuoden, jazzii parivuot ja sit vähän kokeillu kaikkee muuta, mut en kuitenkaa oo mitenkä erityisen hyvä:/ Keskiarvo on jotain sellast 9.2 joten se ei stressaa niinkää, mut sit se soolo on aik pahapaikka..:D Oon kuullu et sinne ei pääse ees kaikki parhaatkaan ja taso on kova. Onks kellään mitään vinkkei siihe pääsykokeeseen? Oisko mul minkään näkösii mahdollisuuksii.

      • tietämätön

        heippa! haluaisin kysyä että onko mahdollista päästä sibelius lukioon musiikki alallle jos osaa soittaa pienoa mutta ei ole minkään laista hajua nuoteista :D tässä on kappale jonka esim, osaan soitaa virheettömästi : https://www.youtube.com/watch?v=IAVIZe5lKow mutta en siis osaa soittaa nuoteista osaan muuten vain :) ja ysiltä päästyäni keskiarvoni oli siinä vitosen paikkeilla :D mutta olen menossa kymppiluokalle ja aijon nostaa sen 9.7! elikkäs olisi kiva jos vastailisitte ! , kiitos etukäteen :)


      • tietämätön
        tietämätön kirjoitti:

        heippa! haluaisin kysyä että onko mahdollista päästä sibelius lukioon musiikki alallle jos osaa soittaa pienoa mutta ei ole minkään laista hajua nuoteista :D tässä on kappale jonka esim, osaan soitaa virheettömästi : https://www.youtube.com/watch?v=IAVIZe5lKow mutta en siis osaa soittaa nuoteista osaan muuten vain :) ja ysiltä päästyäni keskiarvoni oli siinä vitosen paikkeilla :D mutta olen menossa kymppiluokalle ja aijon nostaa sen 9.7! elikkäs olisi kiva jos vastailisitte ! , kiitos etukäteen :)

        siis musiikki linajlle korjaan * :D


    • TANSSILINJA

      Olen -98 tyttö ja aijon hakea sibiksen tanssilinjalle. Lukuaineiden keskiarvo on 8.1.. tietääkö kukaan miten paljon saisi pisteitä tolla kasin keskiarvolla? ja minkälaisia keskiarvoja teillä sisäänpäässeillä on ollut?

    • yleislinja???

      Tiiän että tää on tosi vanha keskustelu, mutta onko kellään tietoa sibiksen yleislinjasta?? Toi koulun hyvä yhteishenki yms kiinnostaa ja vaikka harrastan tanssia ja pianon soittoa haluisin kuitenkin ihan normaalille linjalle. Niin että jos on siellä yleislinjalla niin onko ihan out kaikista musajutuista ku musakoulultahan toi vaikuttaa? :D

    • Dreamgirl15

      Mitäs jos hakee Sibeliuslukioon muualta kuin pääkaupunkiseudulta nii pohdin miten ne asuntoasiat järjestyy..? Eihän koululla ole esim asuntolaa/solua tai jossain lähellä..?

    • 10vuottaviuluu

      Pääsykoe koostuu 3 osasta.
      1. Haastattelu 3p
      2. Oma esitys 4p
      3. Primavista sekä aikaisemmin sinulta pyydetty laulettava kappale 3p
      Sinne hakiessa he odottavat enemmän innostusta harrastukseesi eikä sitä että osaat valmiiksi kaiken. Lisäksi musalinjalle hakiessa täytyy primavistassa vetää muutama tahti improo... Ite oon harkinnu sitä lukioo mut siel helposti hyvätkin oppilaat unohtavat koulunkäynnin joten siel pitää oikeest tehä koulun eteen vitust duunii

    • Oonouto

      Minkä ikänen pitää olla, että voi hakea sibelius-lukioon?

    • Surullinen444

      Täällä sanotaan että tanssilinjalle on helppo päästä? Ei todellakaan! Viimevuonna vajaa 200 haki sinne ja valittuja oli vain 27. Pääsykokeeseen pitää valmistautua kovasti. Itselläni oli 8.2 ka ja pääsykoe pisteitä sain 7.5 joten en päässyt sisään. Tiedän kyllä ihmisen joka on päässyt 7.4 ka sisään mutta hän sai pääsykokeesta 9.75 pistettä. Tällähetkellä opiskelen siis ammattikoulussa lähihoitajaksi että lievästi vituttaa :/

    • G-avain

      Jos musiikkilinjalle haluaa, niin vavrmasti paras vaihtoehto suomessa. Yleislinjalle en hakisi, ettei jää muusikkojen varjoon.

    • Hukassaoleva14v

      Oliskohan mulla mitään mahollisuutta päästä tanssi tai musiikkilinjalle? Ku siis oon tosi kiinnostunu tanssista, tanssin kotona ja näin mut en oo harrastanu missään sillee et mua ois opetettu nii sen jälkeen ku oon ollu about 8v. Ja sillon olin siis luistelun oheis baletissa... Ja sit musiikist oon ollu 3 luokalta asti musaluokalla, musaopistos olin about 6 vuotta ja kävin siis eka klarinetti tunneil sitte vaihoin saksofonii mut sit lopetin sen ku meni into kokonaa saksofonii... Nytte oon soitellu ukulelee ja pianoo ja osaan niit sillee ihan hyvin. Ja laulan kans vähä. Keskiarvo on siinä 9 paikkeilla..
      Jos joku jaksais mulle vastata nii olisin tosi kiitollinen! Ja joo tiiän et tää on tosi vanha ketju mut toivon et joku näkee tän ☺ Kiitti ihan kauheesti jos jaksoit lukee tän mun romaanin 😅

      • Piripaatti

        Kyllä varmastikin, ei sillä niin ole väliä kuinka paljon on harrastanut, kunhan valmistautuu pääsykokeeseen huolella ja paljon ja saa ne vakuutettua siitä että innostusta riittää. Mutta sibis on kyllä kaiken sen työn arvoinen, kuin yksi suuri perhe.


    • Realismiapeliin

      Ylipäätään kaikille jotka on hakemassa sibikseen: LUONNONTIETEELLISTEN AINEIDEN OPETUS ON AIVAN JÄRKYTTÄVÄN HUONOA. Jos siis olet hakemassa luullen, että saat näissä aineissa edes kohtuu hyvää opetusta, luulet väärin. Jos taas nimenomaan suuntaat taidelinjoille, lykkyä tykö, sellasella 9:n keskiarvolla ja kohtuu taidoilla musassa pääsee sisään.

      Terv. sibisläinen

    • Anonyymi

      moikka! tää on jo 15 vuotta vanha ketju mutta oon nyt keväällä todennäköisesti hakemassa sibikseen tanssilinjalle ja mietin oisko kellään tietoa/kommentoitavaa sibiksen luma (luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden) opetuksesta? mulla on aina tullut matikka luonnostaan ja tykkään fyssasta ja kemiasta myös, ja mun toisena vaihtoehtona olis vaskiksen tanssilukio missä luma-aineihin panostamista mainostetaan ainakin paljon paremmin. elättelen kuitenkin toivoa että voisin sibiksessä itse parsia sen rajan kiinni kun oon kauan jo haaveillut sibiksestä ja on paljon tuttuja siellä :) onko mun luottamisessa ollenkaan järkeä? kiitos paljon jos vastaatte!

      • Anonyymi

        Ihana koulu, luma-aineissa vaihtelevaa opetusta, kemiassa huonoa, saa tehdä itse paljon töitä


    • Anonyymi

      Hei! Tää on vanha ketju, mutta olisikohan kenelläkään tietoa Sibiksen musiikkilinjan pääsykokeista. Kysymys on siis, että mitäköhän kaikkea siellä testataan sen pakollisen laulunäytteen, haastattelun ja vapaavalintainen näytteen lisäksi? Tarkoitan siis esim tuleeko siellä jotain nuotinlukua koskevia testejä erikseen? Minkälaisella teorian tiedolla ja korvakuulolla siellä testeissä voi menestyä? Omalla kohdalla ei ole teoriaa pahemmin tullut ja musiikkiakin harrastellut varmaan vähemmän mitä usea muu hakija(noin 4 vuotta kitaraa säestämis mielessä, laulua 2 vuotta ja aloitin kitara tunnit vähän aikaa sitten). Monet ovat sanoneet, että ne katsoo motivaatiota ennen kaikkea ja uskallan sanoa, että sitä minulta löytyy enemmän kuin monilla muilla hakijoilla. Eniten tässä nyt varmaankin stressaa, että pääsykokeissa testataan jotain mihin en ole varautunut niin olisi mahtavaa jos jollain olisi tietoa tästä. Ja jos kukaan osaa arvioida millaisella suorituksella voisi saada siitä pääsykokeesta noin 7-8 pistettä olisi tosi kiva, kun sellaisen määrän pisteitä minun pitäisi saada että lähivuosien pisterajat ylittyisi:)

      • Anonyymi

        Tässä kopsattuna suoraan Helsingin kaupungin sivuilta Sibistä käsittelevästä osasta:
        Pääsykoekutsut toimitetaan viikkoa ennen omia pääsykokeita.

        Pääsykokeeseen kutsuttaville lähetetään hakijan opintopolussa ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen kutsu, jossa kerrotaan valmistautumisohjeet pääsykoetta varten sekä henkilökohtainen pääsykoeaika.
        Harrastuneisuuspisteet (0-10 pistettä) voi saada vain osallistumalla pääsykokeeseen.

        Jokaiselle pyrkijälle varattu pääsykoeaika on noin 15 minuuttia.

        Pääsykokeen osa-alueet ja maksimipistemäärät:
        · Haastattelu 2 pistettä
        · Musisoinnin valmiudet 3,5 pistettä
        · Laulu- ja soittonäytteet 4,5 pistettä
        yht. enintään 10 pistettä

        Musisoinnin valmiudet
        Saat pääsykoekutsun yhteydessä ilmoituksen pakollisesta laulunäytteestä, jonka valmistat ja esität ulkoa pääsykokeessa. Vuoden 2021 pääsykoelaulu oli Taivas on sininen ja valkoinen. Kevään 2022 pääsykoelaulu ilmoitetaan huhtikuussa 2022. Lisäksi testaamme nuotinlukutaitoa sekä rytmin ja melodian hahmottamista.

        Laulu- ja soittonäytteet
        Valmistaudu esittämään korkeintaan viisi minuuttia kestävä ohjelma yhdellä tai useammalla soittimella ja/tai laulaen. Valmista kappaleet, jotka mielestäsi parhaiten antavat kuvan osaamisestasi ja musiikillisesta kiinnostuksestasi. Näytteitä ei tarvitse soittaa ulkoa.
        Tossa alla vielä lisää tietoa:
        https://www.hel.fi/sibel/fi/hae-meille/
        Sattuuko myös joku tietämään, kuinka moni hakee sibiksen musalinjalle n. Keskimäärin vuosittain, kun sisään pääsee 108 opiskelijaa?
        Toinen jatko-opiskeluvaihtoehtoni olisi Savonlinnan taidelukio, jonka musiikkilinjalle valitaan vain 37 opiskelijaa. Valinnan tuska on toistaiseksi suuri, en kyllä tiedä riittävätkö taitoni kumpaakaan musiikkilukioon(keskiarvo viime vuonna 9.6 lukuaineissa, viulua oon soittanut 8 vuotta, musiikin teoriat 3/3 ja pakollinen musiiin historia myös suoritettu.). Kovasti ainakin yritän treenailla(min. 30 minuuttia päivässä 45 min kerran viikossa soittotunti orkesteriharjoitukset 1,5h kerran viikossa huom! Ennen vähimmillään 15 min viikossa soittotunnin ja orkesterin lisäksi:D) toivotaan parasta.


      • Anonyymi

        Wanha mutta

        17-18 pinnaa tarttee sisäänpääsyyn. 8 -9 pistettä pääsykokeesta vaatii jo jonkinmoista harjoittelua. Opiston 3/3 tutkinto on aika hyvä tasovaatimus, vaikka sitä ei kysytä. Painossa ja kitarassa pitää olla parempi kuin vaikkapa puhaltimissa.
        Vaskivuori on musiikillisesti mukavampi paikka jos tykkää rokista, sibis on enemmän klasakoulu.


    • Anonyymi

      Tietääks kukaan onko Sibeliuksen yleislinja hyvä?

    • Anonyymi

      onko mahdollista päästä sibiksen musalinjalle jos pisteet ovat esim 15,9?

    • Anonyymi

      On paras vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe