Jossain netin artikkelissa luin monissa kännyköissä olevan em. puhemuuntomahdollisuus.
Halusin kokeilla otsikon puhelimessani asiaa, kun joudun harrastustoiminnassani usein lähettämään muille porukan jäsenille pitkiä tekstejä, jotka olen siis joutunut kirjoittamaan kullekin yksilöllisesti tekstiviestinä. Hyvin harvoin pystyn käyttämään Joukkotekstaria.
Olen ehkä harvinainen tapaus siinä mielessä etten käytä nettiä puhelimella lainkaan. Siihen on tietokone.
Puhelimen järjestelmä on Android 14 ja OneUl-versio 6.1.
Puhelimen virallisessa ohjeessa ei ole mainintaa otsikon asiasta lainkaan
https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202401/20240123161721437/SM-A047F_DSN_UM_Open_UU_Fin_Rev.1.0_231026.pdf
Selasin puhelimen asetuksia ja sen minulle antaman ymmärryksen mukaan puheenkääntäjäohjelma Live Transcripe on jo puhelimessa ja suomenkielen muuntolisuke. Se on vain asetettava toimintaan.
JES! minä kiljahdin mielessäni.
Hetken yritettyäni totesin, että on etsittävä ohje tähän
https://support.google.com/accessibility/android/answer/9158064?hl=fi#zippy=%2Ctranskriptiohistorian-laittaminen-päälle-tai-pois-päältä%2Cvastauksen-kirjoittaminen%2Ctekstin-koon-muuttaminen%2Culkoisen-mikrofonin-liittäminen
Seurasi täystyrmäys.
En onnistunut näillä ohjeillakaan.
Työssä ja nyt eläkkeellä kotona olen käsitellyt ketterästi Windowsia ja Linuxia. Mutta nyt en saa mitään aikaiseksi puhelimen tässä asiassa.
Olen nyt +70v ja sillä varmaankin osansa vaikutusta
Voisiko palstan joku taituri ystävällisesti kertoa kompuroivalle vanhukselle yksinkertaistetut ohjeet perustilasta tekstarin lähettämiseen?
Samsung AO4S puhe tekstiviestiksi ilman nettiyhteyttä
11
490
Vastaukset
- Anonyymi00004
No just. Minkä helvetin takia suomi24 ylläpito on poistanut tästä ketjusta sen viestin, jossa neuvoin miten ketjuna loittaja voi lähettää tekstiviestin puhumalla Googlen Gemini -tekoälylle? Ketjun aloittajahan selvästi haluaisi sanella tekstiviestin puhumalla. Miksi siihen ei saa muka antaa ohjetta? Oikeasti, mikä siinä mun viestissänimuka oli suomi24 sääntöjen vastaista??????
Kukaan muu ei näytä tässä ketjussa antaneen ohjeita ketjun aloittajalle, joten miksi se minun viestini poistettiin kun olin kaiken lisäksi ainut, joka aloittajaa auttoi?
No minä en kyllä taatusti ala kirjottamaan sitä viestiä uudelleen. Olkoon sitten, ei auteta aloittajaa sitten. Ei väkisin. En taatusti ala käyttämään omaa aikaani siihen, että kirjotan saman uudelleen kun jostain käsittämättömästä syystä kertaalleen antamani ohje on poistettu.
Ihan noin niinkuin suomi24 ylläpidolle ja näiden keskusteluiden lukijoille tiedoksi: Nykyään Gemini tekoälyn avulla on mahdollista lähettää tekstiviestejä puhumalla suomea tekoälylle juuri niin kuin aiemmassa viestissäni kerroin. Itse käytän sitä jatkuvasti. Joten miksi sitä muka ei saa kertoa täällä? Onko täällä joku hihhuli, joka ei kestä sitä että tekoäly on oikeasti kehittynyt niin pitkälle että se mitä kerroin on mahdollista? Googlehan on tehnyt ja tekemässä Geministä Androidin uuden avustajan, joten myös se tekstiviestien lähettäminen todellakin on mahdollista siten kuin kerroin.
Mutta minä en ala kirjottamaan antamaani ohjetta uudelleen, olkoon sitten.Antaa olal. en ala käyttämään omaa aikaani siihen, että kirjotan ohjeen ja sitten jostain idioottimaisesta syystä se poistetaan muka suomi24 sääntöjen vastaisena. Täysin turha kuvitella että viitsisin käyttää aikaani viestin uudelleen kirjottamiseen, tai minkään vastaavan ohjeen kirjottamiseen, jos se sitten poistetaan täysin mielivaltaisesti. Loppujenlopuksi itselleni on täysin yhdentekevää, saako joku apua sitä pyytäessään vai ei, jos sitä kerran ei näköjään saa antaa. Hoitakaa muut sitten se, minä en kirjota ohjettani uudelelen.
T. miksuh- Anonyymi00005
Joo, mut toi geminihän ei tosiaan kirjoita niitä viestejä ilman nettiyhteyttä, joten neuvosi ei nyt vaan toimi vastauksena ap:n kysymykseen.
- Anonyymi00006
Kas, miksuh
Olen nähnyt viime vuosina paljon ja erittäin asiantuntevia viestejäsi S24:ssä. Käyn S24:ssä nykyisin hyvin harvoin.
10-25 vuotta sitten kävin päivittäin useamman tunnin vastailemassa S24:ssä monilla palstoilla. Silloin oli tapani kirjoittaa viesti txtohjelmalla, säilyttää se varalla ja lähettää kopio S24:ään. Siihen aikaan saattoi olla ettei lähetetty viesti ilmestynyt palstalle vaikka oli toimittu täysin oikein.
Tänäkin päivänä löydän omista kirjastoista hetkessä haulla ”rislak” kaiken sen mitä olen kirjoittanut kirjailijasta koskaan.
Tuhansiin-tuhansiin asioihin löytyy heti valmis vastaus, jonka olen antanut vaikka 15 v sitten. Siitä kopio palstalle.
Malliksi tänään kirjoitin suoraan tälle palstalle tämän viestin allekirjoitusta vaille valmiiksi ja huonon näön takia ja oman töppäykseni vuoksi se katosi näkyvistä. Tutulla txtohjelmalla erikseen kirjoittamalla tuota ei olisi tapahtunut. Monia muitakin etuja sillä saa kuten edellä kerroin.
Silloin ylläpito S24:ssä harvoin poisteli kenenkään viestejä. Oli yleinen puheenaihe jopa tv-uutisia myöten "mitä kaikkea kamaluuksia” S24;ää kirjoitetaankaan.
Todella pahoittelen viestisi poistoa. Tiedän tuon rankasti risoavan tunteen.
- aloittaja - Anonyymi00007
…. jatkoa
miksuh
Taustakatselijana tiedän hyvinkin tarkkaan tapasi ja positiivisen asenteesi vuosien ajalta enkä saa minkään kirjoituksesi poistamisen aiheeksi mitään järjellistä syytä.
Aikoinaan kirjoituksia palautettiinkin. Ilman selityksiä tietenkin.
Jossain taitaa vieläkin olla nappi, jolla voi huomauttaa ylläpitoa fibauksesta.
Tämän ketjun poistettu kirjoituksesi voisi olla hyvinkin käyttökelpoinen jollekin. Sorry ettei minulle.
- aloittaja - Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Joo, mut toi geminihän ei tosiaan kirjoita niitä viestejä ilman nettiyhteyttä, joten neuvosi ei nyt vaan toimi vastauksena ap:n kysymykseen.
Ei tosin toi ketjun aloituksessa mainittukaan toimi ilman nettiyhteyttä.
- Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ei tosin toi ketjun aloituksessa mainittukaan toimi ilman nettiyhteyttä.
Samsungissa oleva ohjeistus kertoi suomenkielisen puheen muutettavan suomeksi tekstiviestiksi.
Tekstiviesti ei tarvitse nettiyhteyttä. Pelkkä SIM-kortin operaattoriyhteys.
Tosin jossain kohtaa mainittiin Multimediaviestistä. Eli puhuttaessa syntyy helposti paksummalti tavaraa kuin tekstariin mahtuu. Sen lähettämiseen tarvitaan Wi-fi, mutta ei "oikeaa" nettiyhteyttä.
Tämä ketju on nyt tosi paha kolaus Samsungia pitkään käyttäneille ja palstalla vakituisesti käyvien maineelle. Minä vanhuksena ja vasta vähän aikaa Samsungia käyttäneenä tiedän eniten Samsungin sisältämästä omasta puhemuunto-ohjelmasta.
Jos joku Ylen toimittajista huomaa tämän ketjun nettiä selaillessaan, niin tuleekohan tämä tietämättömyysasia julkaistavaksi Ylen illan tv-pääuutisissa heti Via Crusisin jälkeen "Ylen toimittajamme joutui kohtaamaan tänään merkittävän ongelman........."
Ja MOT-toimitus tekee myöhemmin esitettävän ohjelman, jossa selvittävät keitä henkilöitä palstalla vakituiseen käy ja julkaisee nimet.
Tärkeä yhteiskunnallinen epäkohta nääs.
- aloittaja
- Anonyymi00009
Tällaiset ohjeet Gemini-AI antaa:
Android-puhelimella voi sanella ja lähettää tekstiviestejä ilman internetyhteyttä (offline-tilassa), kunhan olet ladannut tarvittavan kielipaketin puhelimen muistiin ja puhelimessasi on matkapuhelinverkko (SMS-viestejä varten).
1. Offline-sanelun käyttöönotto
Sinulla on oltava nettiyhteys kun lataat suomen kielen laitteelle:
- Avaa puhelimen Asetukset (Settings).
- Valitse Järjestelmä > Kielet ja syöttötapa > Näppäimistö > Gboard (tai Google-äänikirjoitus).
- Valitse Äänikirjoitus (Voice typing).
- Valitse Offline-puheentunnistus (Offline speech recognition).
- Etsi suomi ja lataa se.
2. Viestin sanelu ilman nettiä
Kun olet offline-tilassa:
- Avaa Viestit-sovellus (Google Messages) ja valitse yhteystieto.
- Avaa näppäimistö (Gboard).
- Napauta näppäimistön oikeassa yläkulmassa olevaa mikrofonikuvaketta.
- Puhu viestisi. Puhelin muuttaa puheen tekstiksi paikallisesti.
3. Viestin lähettäminen
Kun viesti on saneltu:
- Paina Lähetä-painiketta (sininen nuoli).
- Viesti lähtee tavallisena tekstiviestinä (SMS), mikä vaatii vain puhelinverkon (ei nettiä).
Huomioitavaa:
- Tarkkuus: Offline-tunnistus voi olla hieman epätarkempi kuin nettiyhteydellä toimiva, mutta toimii hyvin perusviestinnässä.
- Tallennustila: Kielipaketit vievät jonkin verran tilaa puhelimesta.
- RCS/Chat-ominaisuudet: Jos käytät Google Messagesin "Chat-ominaisuuksia" (RCS), viesti ei ehkä lähde ilman nettiä. Varmista, että RCS-toiminto on pois päältä ja puhelin käyttää SMS-tekstiviestejä.- Anonyymi00011
MiksuH
Kirjoituksesi poiston syy selvisi. Se oli, että vastasit minulle.
Perustelen asian kunhan löydän jostain aikaa kirjoittaa. Sitä ei parilla rivillä selvitä.
Ellei kirjoitustani näy viikon sisään, niin olen saanut bannin.............
- aloittaja
- Anonyymi00012
Hetki sitten ilmeni lisää. Linuxiin vivahteleville palstoille S24:ssä minulta vaaditaan nyt käyttäjätunnusta ja salasanaa päästäkseni katsomaan tekstejä.
Kun oikein kimpaannun näistä toimista, niin voi tälläkin palstalla mellastavalle ylläpitäjälle tulla fudut toiminnasta työnantajansa edun ja työlainsäädännön vastaisesti. Mikäli S24 johto tulee tietoiseksi tästä toimnnasta. Semmonen tämä S24.
Laajemmin kunhan ehdin.
- aloittaja
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291909Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651880Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3751748Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161248Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221158- 121131
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81066- 881066
- 2851025
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks501001