Vielä ovat pesät tyhjiä, mutta seuranta on avattu kaikille pesille.
Revontulia yöllä ja Kurkien ylilentoja , sekä huutelua suolla.
https://www.saaksilive.fi/live/kaikkikamerat/
Sääksilive avattu
61
869
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kylmät pesät vielä.
- Anonyymi00002
Luomuksen 4 pesän Nemo on palannut.
Kantanut jo keppejä, oksia ja naavaa,
Saatiin jo tunnistettua renkaastakin.
Onnistunut talvehtiminen, kupu täynnä ilmestyi illalla.
Toivotaan Nupun palaamista!- Anonyymi00003
Ei ole Nemo vaan nuori koiras, Rengastettu Hämeenkyrossä, Sanotaan Hämeenkyrön uros nimellä.
Rakentelee 4 ja poikennut kaikilla pesillä. - Anonyymi00004
Kapt. Nemo.
Luontolive Saimaa.
Ei vielä Sääkseä saapuvaksi, noin klo 6:40 aamulla varhain tuli pesälle nuori ukko metso soitimelle.- Anonyymi00005
Elämä jatkuu aina.
- Anonyymi00006
Sääsket ei ole vielä hereillä, onneksi.
- Anonyymi00007
Satakunnan sääkset hautovat 1# . 4# . 5 # . ja 6# pesillä.
2# ja 3# pesä asumattomia..
https://www.saaksilive.fi/live/kaikkikamerat/ - Anonyymi00008
Kamerapesillä tapahtu,
Ahman yöllinen vierailu 2# pesällä
https://www.youtube.com/watch?v=VGNgRTU7bXo- Anonyymi00009
Taisi tuo eläin olla näätä.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Taisi tuo eläin olla näätä.
Oli näätä, niitä on nähty useinkin pesillä.
Se vieraili viime syksynä 4# kun poikaset olivat jo lähteneet pesältä-
- Anonyymi00011
Kello 06.54 16.5.-26 Satakunnan 3# Sääksipesällä on lokki rakentelemassa pesää sopivaksi itselleen.
On viihtynyt pesällä jopitempään.
Kannattaa kurkata!- Anonyymi00012
Senkin lokki, sääksen pesällä....tulee tupenrapinat.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Senkin lokki, sääksen pesällä....tulee tupenrapinat.
Kelpais sitä kameran kautta katsoa lokkienkin elämää.
Ei ole sääksiparit asettuneet tänä kesänä 3# ja tyhjä on 2# pesäkin,
Tuulos vain yksinäisenä käy hätistelemässä valtaajia pois.
Suree kai vieläkin Taikaa,... - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kelpais sitä kameran kautta katsoa lokkienkin elämää.
Ei ole sääksiparit asettuneet tänä kesänä 3# ja tyhjä on 2# pesäkin,
Tuulos vain yksinäisenä käy hätistelemässä valtaajia pois.
Suree kai vieläkin Taikaa,...Saa nähä valtaako ne takas.
- Anonyymi00055
Anonyymi00014 kirjoitti:
Saa nähä valtaako ne takas.
Linnut lentäköön yli ja ali.
- Anonyymi00059
Anonyymi00055 kirjoitti:
Linnut lentäköön yli ja ali.
Joo.
- Anonyymi00015
Eilen Viirupöllö 2#.
https://www.youtube.com/watch?v=pzcB_9p2tcE
Vaihtelua ja vieraita, Tänäänkin Varis on häirikkölaji!
Ei kai Lokkipuoliso hyväksynyt toisen valintaa 3#.
Kyllä se ensin saapunut kovasti päätä keikutti ja selitti, poistuivat, - Anonyymi00017
Surullisena seuraan näitä luonnosta tehtyjä uutisia.
Isoja norppia ja lintuja ihmiset seuraa mutta todellinen kato luonnossa on pikkulinnut.
Alueellisia esiintymiä on harvassa mutta metsä on hiljentynyt näistä pienistä laulajista.- Anonyymi00018
Ponnekaasua käyttävien hyttyskarkotteiden tultua käyttöön, on yhä enenevässä määrin lintuja kadonnut jopa erämetsistä.
Ulkoilu ja viihdekäyttö luonnossa on lisääntynyt ja myrkyt monilla huoletta mukana.
Mistä Pikkulintu ruokaa saa, jos pienet siivekkäät hyönteiset tapetaan Hyttysmyrkyillä!
Sääksi on kalansyöjä. Sille kelpaa ihmisen roska kalaksikin määrittelemät kalalajit.
Kaloja onneksi on järvissämme.
- Anonyymi00021
Sääksiliven kautta näkee, ettei lintujenkaan maailma ole rauhallista eloa ja oloa.
Myös muut eläimet vierailevat ja näkyvät lintukameroissa, samoin kuin metsiin asennetuissa riista kameroissa,
Eri kulmista vain kuvattu. Illalla Hirven vierailua.- Anonyymi00022
Suomessa tosiaan luonnon moninaisuutta riittää, aika uskomatonta.
- Anonyymi00023
Satakunnassa tapahtuu .
Tänään jo odotettavissa Uutisia...
1# Eura odottaa kärsimättömänä ensimmäisen munan kuoriutumista,
Munassa on jo reikä ja uusi lintu siltä jo juttelee emolle!
Poikaskausi alkaa! - Anonyymi00024
Tuoreimpia uutisia ja näkymiä tuulen tuiverrukseen ja kaikille pesille,
https://www.saaksilive.fi/live/kaikkikamerat/- Anonyymi00026
Saimaan Haukivesi, Tyyne ja Toivo:
https://wwf.fi/luontolive/saaksi/
Viime vuotinen Saimi ei palannut reissultaan ja Saimia jäinkin kaipaamaan, oli äidillinen emolintu.
- Anonyymi00025
Nyt tänä vuonna ei ole tullut sääksiliveä seurattua, viime vuonna seurasinkin tarkkaan.
- Anonyymi00027
Nyt voit, jos jaksat seurata, Satakunnan sääksien 1# pesällä poikasen kuoritumista..
Munassa on reikä ja Eura kohentelee hautomatilaan kuorituvall tilaa, että kuori mahtuu avautumaan..
Munia kuorituu nut melkein päivttäin, kun on munittu perättäisinä päivinä usealle pesälle..
Samalla linkin avaamisella näe kaikki Satakunnan 5 pesää.
https://www.saaksilive.fi/live/kaikkikamerat/ - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Nyt voit, jos jaksat seurata, Satakunnan sääksien 1# pesällä poikasen kuoritumista..
Munassa on reikä ja Eura kohentelee hautomatilaan kuorituvall tilaa, että kuori mahtuu avautumaan..
Munia kuorituu nut melkein päivttäin, kun on munittu perättäisinä päivinä usealle pesälle..
Samalla linkin avaamisella näe kaikki Satakunnan 5 pesää.
https://www.saaksilive.fi/live/kaikkikamerat/Aikamoisia ihmeitä.
- Anonyymi00029
Evellä ja Euralla ensimmäinen poikanen. Kuoriuitui 26.5.-26
Kello 15, aiklohin.
Kun nyt kohtalo sallisi kasvaa muuttomatkallekin.- Anonyymi00030
Hyvin kaikki menee.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Hyvin kaikki menee.
Aina ei mene, ja onnekas pesue joka kokonaisuudessaan selviää.
Lintuja uhkaavat moinen nmonituiset vaarat,
NYT on iloa ja katsottavaa, jos kiinnostaa seurata kuinka hyvin emo/t huolehtii poikasista,
1# pesälle Eura toi kalaa 9.40.
Einen ruokailua ja pienen tämän kesän esikoisen syöttöä olin taas hauska seurata, Emo ei jätä lasta nälkään.
Syöttämisen jälkeen emo siivoaa pesään pudohheet ruoantähteet, koska aina ei poikanen saa kunnon otetta suupalaan, tai se voi olle liian iso nieltäväksi, mitä kyllä harvoin tapahtuu.
En voi olla ihailematta Sääksiperheiden keskinäistä kommunikointia. Kun Even ja Euran ensimmöisen poikasen kuoriutuminen oli alullaan, Eura pysytteli pesän lähettyvillä istui kameralla ja jutteli sieltä Euralle, joka tyynesti katselipuolisoaan ja piti huolen, että munalla on lämmin ja poikaselle tilaa tulla kuoresta ulos,
Ihmisäidit eivät raida olla lintuäitiä parempia!
Seuraan mielenkiinnoolla, koska tilanteita voi videolla kelata taakse päin, ja siten saa tärkeät hetket nähdä "suorana"
Et tarvitse istua koneella silmät tapillla,
Tämä on paitsi hyvää katsottavaa, muös todella miletä rauhoittajaa ja viihdettä parhaimmillaan, jos istii ruudulla kuten vaikka Promessa katellen.
Sitä en ole seurannut, nähnyt vilauksen naapurin sitä silmät tapilaan katomassa ja sanoi heti minulle, " KIva kun tulit, mutta minä katson Nyt mieliohjelmaani". Sanoin Hei, ja poistuin! En jäänyt seuraamaan uusimisen uusintaa ja smaa pätkää joka telllarissan näkyi jo edellios viikolla kun poikkesin.
Muuten,
Menen kauppa asiolle kello 15.00. Silloin on kaupoisa rauhallista, kun AKAT ovat telkkarinsa ääressä.. siletä tulee La Promesaa...
Linnut kiinostavat, ja kaikki eläinten toiminta missä tahansa on minulle hermolepoa, eikä se aika kulu hukaan, kun saan eläimistä vaikka korapuistos aidan takaa katsellen paljon iloisia tunteita.
- Anonyymi00032
Toivottavasti tuo mahoton tuuli ja sade länsirannikolla helpottaa, Sääksien kalastus onni on myrskyllä huono, vaikka hyviä ovatkin kalanpyynnissä. Kantavat iosoja lohiakin pesälle.
Pieni poikanne pyytää emolta ruokaa.
Satakunnan pesillä om 15, 6 tuhatta seuraajaa, myös ulkomailta.- Anonyymi00033
Onko aiempina loppukevään ja alkukesän pesimä aikoina ollut noin paljon tuulisia päiviä.?
- Anonyymi00034
Poikaset kasvaa nopeesti.
- Anonyymi00035
Satakunnan 6# oesässäkin on kuoriutunut
ensimmäinen poikanen tänään.
Onnea Pihka ja Puro emolinnuille!
Ja meille seuraajille, onni että pesillä onnistitaan! - Anonyymi00036
Hienoja uutisia
Satakunnan pesä 4 on ensimmäinen poikanen kuoriutunut
Päivä 6.6..26 kun on synttäritkin.- Anonyymi00041
Hienoja, mutta samaan aikaan syntyneelle kalanpoikaselle huonoja uutisia, kalasääksen suuhun pääsee. Luonto on ihmeellinen.
- Anonyymi00037
Miksi niitä muita pesiä seraavat eivt kerro meille pesien kuukumisia`?
- Anonyymi00038
Ilves kiipesi sääksipesään.
Satakunnan 5# kiipesi ilves 7.6. kello 02.51
Haisteli munia, Emo teki hyökkäyksiä js ilves poistui
Rosa emo palasi pesään 03.19.
Onneksi ilves ei rikkonut munia.- Anonyymi00039
Oli kyllä hieno klippi siitä tapauksesta youtubessa. Ajatella, että ilveskin lähtee kiipeämään sääksen pesälle tutkimaan. Eikö niille ole maan pinnalla ruokaa tarjolla yllin kyllin?
Kyllä on sääksellä varuillaan oloa koko elämän ajan, mitähän eläimiä siellä talvilepopaikoissa tulee siellä oleviin pesiin?
- Anonyymi00040
Mitä mahtaa Seilin pesällä tapahtua ja miksi se on kiinni?
- Anonyymi00042
Seilin pesällä kaikki hyvin. Kolme poikasta kuoriutunut, emo on tänä vuonna tottunut purje- ja moottoriveneisiin eikä lennä pakoon niin herkästi. Variksia ja harakoita ei tänä keväänä ole käynyt munavarkaissa.
Sääksisäätiön Muonion pesälle nyt kuuluu ikävää. Siellä haukka hyökännyt naaraan kimppuun käsittääkseni jo eilen eikä muniakaan näy, tai sitten munat ovat syvällä kuopassa piilossa katsojilta. Toinen emoista istuu kauempana puun latvassa eikä ole tullut pesälle. . - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Seilin pesällä kaikki hyvin. Kolme poikasta kuoriutunut, emo on tänä vuonna tottunut purje- ja moottoriveneisiin eikä lennä pakoon niin herkästi. Variksia ja harakoita ei tänä keväänä ole käynyt munavarkaissa.
Sääksisäätiön Muonion pesälle nyt kuuluu ikävää. Siellä haukka hyökännyt naaraan kimppuun käsittääkseni jo eilen eikä muniakaan näy, tai sitten munat ovat syvällä kuopassa piilossa katsojilta. Toinen emoista istuu kauempana puun latvassa eikä ole tullut pesälle. .Ikäviä nuo pedot.
Onneksi Satakunnan 5 pesän munt säilyuvät ehjinä viime yön Ilveksen pesään kiipeämisestä, Haisteli munia, emä hyökksi sitä kohti pesällä ja lopulta poistui.
Tänään 4 # kuoriutui toinen muna.-Nyt vain 5# pesän 2 munaa on siellä kuoriutumatta.
Satakunnan psien ksmeroilla näkee pesän pohjalle asti. Tsoomaavat kamerat. - Anonyymi00044
Anonyymi00042 kirjoitti:
Seilin pesällä kaikki hyvin. Kolme poikasta kuoriutunut, emo on tänä vuonna tottunut purje- ja moottoriveneisiin eikä lennä pakoon niin herkästi. Variksia ja harakoita ei tänä keväänä ole käynyt munavarkaissa.
Sääksisäätiön Muonion pesälle nyt kuuluu ikävää. Siellä haukka hyökännyt naaraan kimppuun käsittääkseni jo eilen eikä muniakaan näy, tai sitten munat ovat syvällä kuopassa piilossa katsojilta. Toinen emoista istuu kauempana puun latvassa eikä ole tullut pesälle. .Muonion koiras tuli aamuyöstä takaisin pesälle. Siellä on vielä yksi ehjä muna jäljellä jota se yrittää hautoa ja siirtelee jaloillaan ja välillä nokallaan. Taitaa olla surutyötä.
- Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Muonion koiras tuli aamuyöstä takaisin pesälle. Siellä on vielä yksi ehjä muna jäljellä jota se yrittää hautoa ja siirtelee jaloillaan ja välillä nokallaan. Taitaa olla surutyötä.
Voi mikä surullinen tapaus.
Jos pesälle ei ilmesty toista naarasta tarjolle ja koiras sitä hyväksy, ihan parissa päivässä, niin munista ei tule poikasia. Ja vaikka koiras ne saisikin haudottua, hän ei kykene poikasista huolehtomaan.
Uusi perhe ensi kesänä, koiras kyllä palaa.... - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Voi mikä surullinen tapaus.
Jos pesälle ei ilmesty toista naarasta tarjolle ja koiras sitä hyväksy, ihan parissa päivässä, niin munista ei tule poikasia. Ja vaikka koiras ne saisikin haudottua, hän ei kykene poikasista huolehtomaan.
Uusi perhe ensi kesänä, koiras kyllä palaa....Muonion koiras oli päivällä lopettanut hautomisen ja lentänyt lähellä olevaan puuhun. Nyt kl 20 aikaan pesälle lensi oikein komea tumma naaras, siellä se peittelee jäljellä olevaa munaa risuilla ja asettelee naavaa tilkitsemään aukkoja.
Nopeasti se lintupuhelin on levittänyt uutisia leskestä ja sen pesästä.
- Anonyymi00047
Raesade piiskasi eilem Satakunnan pesää.
Ihan pienet poikaset mahtuvat emon siipien suojaan, isommilla olis hankalaa.
2# ja 3# pesillä, nyt asimattomilla on vaohtelevaa toimintaa,
Tuulos yhä vartioi 3# pesällä, Uskotaan, että se tänä kesänä pesii jossain lähistöllä.
2# vaihtuvat pesän valtaajat ja puolustajat, ehkä ensi kesänä paritkin kasassa. - Anonyymi00048
Muonion pesästä valtataistelua. Siellä koiraskin kävi aamupäivällä järjestelemässä paikkoja, eilinen naaraskin tuli myöhemmin, mutta alkoikin aikamoinen valtataistelu pesästä toisen vieraan naaraan kanssa. Koiras Kajo odottelee taaempana tähystyspuussaan tilanteen kehittymistä.
Satakunnan 6 pesällä hauska ruokailutilanne. Kaksi emoa saaliineen syöttivät poikasia omista kaloistaan, syöden myös samalla itsekin. Toisella emolla oli aivan kokonainen eläväinen kala. - Anonyymi00049
Janakkalan pesäkuvassa kurjet kivasti puoliringissä pesän lähistöllä.
https://www.youtube.com/live/gGzsVKmFBeA?si=4PPXDrYaWGcOk5Xv- Anonyymi00050
Luntomantaa iloja.;issäs muualla pääsemme näin " lähelle " katsomaan lintujen elämää, munasta lentoo; jokaisen päivän!
- Anonyymi00051
5# Ilveksen haistelemien munien toinenkin muna on koht sillään vapauttava uuden poikasen.
Jännän äärellä ollaan. - Anonyymi00052
Satakunnan1 pesällä poikaset kasvavat huimaa vauhtia. Opettelivat päivällä jo pesänkohentamista astettelemalla hennompia. lyhempiä oksia paikasta toiseen.
Uteliaina myös kurkistelevat reunaoksien yli mitä "tositeeveessä" näkyisi. - Anonyymi00053
Pesällä 5# on tietojen mukaan nyt toinenkin ilveksen haistelema muna kuoriutunut, Viime yönä!
Kyllä tässä pistää ihnettelemään poikasen voimia ja nokan kovuutta, kun avaa itse itsellensä tien munasta ulos.
Munat kestiväy, vaikka ilves makasi niiden päällä, kyn emo hyökkäsi petoa vastaan,
Luonto ja elämä, kailessa meillä on ihmey´ttelemistä.
Onni potkikoon poikasia edelleenkin! - Anonyymi00054
Isoja ja vahvoja pentuja....
- Anonyymi00056
Hyvin ovat isälinnut kalaa löytäneet ja poikaset saaneet ravintoa.
Nyt on ollut viileää, sateista ja tuulista,
Joinain kesinä on on tuulisella ajalla ollut vähemmän saaliskaloja, koska sillin kalaa on ilmasta vaikea aaltojen keskeltä nähdä,
Toivottavasti kaikki seviävät rengastukseen ja muuttoon.
Sitten tulevina kesinä odotamme, tuleeko omille pesille entiset poikaset. Viihtymisiä pesäkameroilla ihan kaikkialla.
Kukaan ei tiedä kuinka monta sääksiparia meillä pesii, kun kaikkia poikasia ei tietenkään rengasteta, tai kuinkahan se on.
Kyllähän pesät sentään tiedetään, vaikka niistä ei kerota. - Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Hyvin ovat isälinnut kalaa löytäneet ja poikaset saaneet ravintoa.
Nyt on ollut viileää, sateista ja tuulista,
Joinain kesinä on on tuulisella ajalla ollut vähemmän saaliskaloja, koska sillin kalaa on ilmasta vaikea aaltojen keskeltä nähdä,
Toivottavasti kaikki seviävät rengastukseen ja muuttoon.
Sitten tulevina kesinä odotamme, tuleeko omille pesille entiset poikaset. Viihtymisiä pesäkameroilla ihan kaikkialla.
Kukaan ei tiedä kuinka monta sääksiparia meillä pesii, kun kaikkia poikasia ei tietenkään rengasteta, tai kuinkahan se on.
Kyllähän pesät sentään tiedetään, vaikka niistä ei kerota.Rengastus pitää lopettaa.
- Anonyymi00058
"Pesällä 5# on tietojen mukaan nyt toinenkin ilveksen haistelema muna kuoriutunut, Viime yönä!"
Suru-uutisia tämä toinen poikanen oli kuollut eilen illalla. Tänään noin kl18.35 emo vei tämän kuolleen poikasen pois pesästä, mutta joutui lentämään takaisin poikanen nokassaan kun toinen lintu jahtasi sitä. Mutta muutaman minuutin odotuksen jälkeen pystyi lentämään pois pesältä.- Anonyymi00061
Me emme ymmärrä, eivätkä kaikki usko, että lintu emokin tuntee tuskaa ja ikävää!
Minun etuovella pesii pääskynen,Siinä se kayseli minua kun tulin kaupunkireissulta.
Kai jo tunnistaa, kun ei lennä karkuun.
- Anonyymi00060
Kovin on sateinen ja tuulinen sää Saimaan Haukiveden pesällä:
https://wwf.fi/luontolive/saaksi/
Poikaset jo isoja. - Anonyymi00062UUSI
Janakkalan pesälle kalastajakoiras toi kummallisen mustan kalan noin kl 19.04 aikaan.
Emo katseli kummissaan ja ihmetteli kuinkas tätä syötettäisiin. Oli hankala repiä paloja siitä poikasille.
Se sama kala oli pesässä vielä kl 22 aikaan ja emoo repi ja repikalaa ja motkotti . Ei palan palaa siitä enää lähtenyt, Emo yritti ja yritti, eikä siitä tullut yhtään mitään. Poikaset katsoivat parhaaksi alkaa iltaunille ja emo harmissaan alkoi siivoamaan ja sitten minun mielestä oli aika hassu juttu. Emo motkotti ja motkotti ja meni siihen poikasten rykelmään ja vähän potkiskeli poikasia vaikka ne olivat aivan kunnolla jo nukkumaan menossa. Eihän siinä auttanut kuin kahden poikasen nousta ja hakeutua eri asentoon kunnes emolta pahin pahantuulisuus meni ohi. - Anonyymi00063UUSI
3# Satakunnassa on ilmestynyt uros ja naaras. Uusi pari, vai liebnevätkö ennalta tuttuja,
Toivottavasti asettuvat ensi kesäksi pesälle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1241207
- 1181048
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap97884- 112818
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa270744- 48685
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi17667- 41594
- 49579
- 25545