Matteuksen evankeliumi 6:19-21, jossa kehotetaan keräämään aarteita taivaaseen eikä maan päälle.
Vertauksella tarkoitetaan, että maallinen rikkaus on katoavaista – "koi ja ruoste tuhoaa ja varkaat varastavat
Jeesus opettaa tässä, että maallinen rikkaus on katoavaista, kun taas hengelliset arvot ovat pysyviä.
Hengelliset arvot
24
193
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tärkeä tuo raamatun kohta. Olen menossa lyhyeen tilaisuuteen jonka aiheena on juuri tämä kohta raamatusta. En itse pysty noudattamaan tuota raamatunlausetta vaikka keräänkin aarteita myös kuoleman jälkeistä elämää varten. On mukava kun eläkkeestä ja matkan varrelta muutenkin elämästä on jäämässä aarteita (ihan tavanomaista perintöä) lapsille, vaikka nyt ne ovat varalla omaa mahdollista hoitoa varten.
Toivottavasti et pahastu, mutten malta olla kertomatta kun oli testi parisuhteen (minusta myös ystävyyssuhteen kun paria ei nyt ole) arvoista. Yleisökirjoitukset olivat ihan omaa luokkaa, pitivät esille nostettuja arvoja joutavina tai huonoina eri sanamuodoilla sanottuna. Esim. joku kysyi, miten vastuullisuuden voi määritellä. Voi hyvänen aika.
Valitse näistä itsellesi viisi tärkeintä. Laitoin omani. Ehkä nämä juuri ovat niitä aarteita ja arvoja joita olemme voineet elämän aikana valita.
Seikkailunhalu
Jämäkkyys
Aitous
Myötätunto
Rohkeus
Luovuus
Uteliaisuus
Oikeudenmukaisuus, XX
Vapaus, XX
Anteeksiantavuus
Hauskuus
Läheisyys
Ystävällisyys
Läsnäolo, XX
Järjestys
Kunnioitus
Vastuullisuus, XX
Turvallisuus
Seksuaalisuus
Tukeminen
Luottamus, XX- Anonyymi00003
Aitous
Oikeudenmukaisuus
Järjestys
Kunnioitus
Turvallisuus
Nämä arvot ovat tulleet elämän myötä- ja vastamäkien kautta, pitkin matkaa
Jos olisi kysytty tätä 50 vuotta sitten, olisin laittanut
Rohkeus ja seikkailunhalu listan ykkösiksi - Anonyymi00008
Nuo 20 ovat kaikki mukavia, mutta tuo uteliaisuus ei yllä samalle tasolle.
- Anonyymi00002
Olen lestaadiolaisen äidin lapsi ja minulla ei ole tavoitteena taivas. Äiti varmasti pääsi tavoitteeseen ja sinne taivaaseen.
Oman käsitykseni mukaan manalan kärsimykset on täälä maan päällä, kun oikein mammonan ja varallisuuden keräämisen jälkeen huomaa, että elämä päättyy vääjäämättä.
Ei auta rahakasa, mersu, tai loistelias huvila, vaan kirkastuu se tosiasia, että tässä tehdään kuolemaa.
Ne elämän varrella kolhitut ihmiset saavat lohdutusta mun kärsimyksistä. Se kuoleman tekeminen ja odottaminen on todellista kärsimystä.
Kokemukseni mukaan "karman laki" toimii lopulta tässä muodossa.- Anonyymi00004
En ole uskovainen, sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kuitenkin Raamattu tuli tutuksi jo 6- vuotiaana, kun opettelin lukemaan.
Mummoni on helluntailainen ja hän oli hoitajani.
Aina raamattu mukana.
Täytyy sanoa, että minun "melkein Raamattuni" on kännykkä.
Aina mukana.
En ymmärtänyt mitään mitä luin. Kerroin sen mummolle.
Hän sanoi, että kyllä sinä vielä joskus ymmärrät.
En ole vieläkään siitä asiasta varma.
Tuo taivasosuus kohta on minulle vieras ajatus.
Olen samaa mieltä siitä, että helvetti käydään läpi täällä maanpäällä.
En haluaisi tekstiä hautajaisilmoitukseeni
"Jälleennäkemisen ihanassa toivossa" - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
En ole uskovainen, sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kuitenkin Raamattu tuli tutuksi jo 6- vuotiaana, kun opettelin lukemaan.
Mummoni on helluntailainen ja hän oli hoitajani.
Aina raamattu mukana.
Täytyy sanoa, että minun "melkein Raamattuni" on kännykkä.
Aina mukana.
En ymmärtänyt mitään mitä luin. Kerroin sen mummolle.
Hän sanoi, että kyllä sinä vielä joskus ymmärrät.
En ole vieläkään siitä asiasta varma.
Tuo taivasosuus kohta on minulle vieras ajatus.
Olen samaa mieltä siitä, että helvetti käydään läpi täällä maanpäällä.
En haluaisi tekstiä hautajaisilmoitukseeni
"Jälleennäkemisen ihanassa toivossa"Lisäys 00004 on Ap
- Anonyymi00006
Jokaisella kai on jo tämän ikäisenä omat arvot, joita on noudattanut ja joita arvostaa.
Minulla omani, he tietävät, jotka mnut tntevat
En osallistu kirjaa varten kerättäävään tilastointiin ?
Kuinka tämä tietojen keruu liittyy aloituksen raamatun tekstiin?
Anteeksi, mutta ei ole mitenkään tärkeää.- Anonyymi00015UUSI
Sorry jos nyppii. Itse taas katson että hengelliset arvot voi hyvin liittää yleisiin arvoihin. Olisi aika ulkokullattua jos ne kaksi olisivat samalla ihmisellä erilaiset kun käsittelee arvoja uskon kannalta tai kun käsittelee muuten elämää.
Minulla ei ole mitään tekemistä kirjan kirjoittamisen kanssa. Enkä kerää mitään, luen vain muidenkin ajatuksia. Aloitus oli kiinnostava, siksi aloin käsitellä sitä laajemmin, olin päivälehdestä lukenut jutun arvoista yleensä. 2026-04-04 09:44:51
- Anonyymi00007
Jeesus opettaa tässä, että maallinen rikkaus on katoavaista, kun taas hengelliset arvot ovat pysyviä
Ei ole noin 11-vuotiaana menetin uskoni uskontotunnilla, kauhistuin kuinka voin tietää ja piispat ja kirkkoisät eivät, mutta siitä se lähti. Onneksi en kapinoinut koskaan koulua vastaan
Erosin tietty kirkosta aikuisiällä mutta kannatan luterilaisia jotka pelastivat meidät - katolisten kanssa - venäjänortotoksisuudelta ja islamtörkeydeltä- Anonyymi00010
Ulkokullatut ja fariseukset.
Nämäkin ovat tuttuja sanoja.
Istutaan tiiviisti kirkon penkillä tai seurakunnan kokouksissa.
Kuunnellaan sujuvasti raamatun tekstejä puhujalta.
Annetaan kolehtiin almuja.
Lähdetään Mersulla ylelliseen kotiin tai huvilalle syömään karitsanleikettä.
Tässä elämisen laadussa on kyllä paljon ulkokultaisuutta.
Olemme uskovaisia, hartaita ja pääsemme paratiisiin niin hyvinä ihmisinä.
Muut joutuvat ikuiseen pätsiin syntiensä tähden.
Ja huonon elämänsä tähden.
Mutta, jos kääntyy ja kastetaan, kaikki synnit on poispyyhitty.
Paratiisi odottaa ja ikuinen elämä.
Mutta
Eikö tämä ole liian kätevä ratkaisu.
Voi kuolinvuoteella, viimeisillä voimillaan vielä kääntyä uskovaiseksi.
Ja taas paratiisi odottaa ja taivaan portit aukeaa?
Helvetin tuliin ei joudu.
Näin minulle on 6-vuotiaasta asti uskoteltu. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ulkokullatut ja fariseukset.
Nämäkin ovat tuttuja sanoja.
Istutaan tiiviisti kirkon penkillä tai seurakunnan kokouksissa.
Kuunnellaan sujuvasti raamatun tekstejä puhujalta.
Annetaan kolehtiin almuja.
Lähdetään Mersulla ylelliseen kotiin tai huvilalle syömään karitsanleikettä.
Tässä elämisen laadussa on kyllä paljon ulkokultaisuutta.
Olemme uskovaisia, hartaita ja pääsemme paratiisiin niin hyvinä ihmisinä.
Muut joutuvat ikuiseen pätsiin syntiensä tähden.
Ja huonon elämänsä tähden.
Mutta, jos kääntyy ja kastetaan, kaikki synnit on poispyyhitty.
Paratiisi odottaa ja ikuinen elämä.
Mutta
Eikö tämä ole liian kätevä ratkaisu.
Voi kuolinvuoteella, viimeisillä voimillaan vielä kääntyä uskovaiseksi.
Ja taas paratiisi odottaa ja taivaan portit aukeaa?
Helvetin tuliin ei joudu.
Näin minulle on 6-vuotiaasta asti uskoteltu.00010 kirjoitti Ap
Vielä tuli mieleeni, että lapsena pelkäsin mennä saunaan.
Kun kiuas oli kuuma ja pesässä tuli.
Siinä se nyt oli, millä peloteltiin.
Tuli lisäksi ahtaanpaikan kammo, että ei pääse saunasta ja kuumuudesta pois.
En muuten käy vieläkään saunassa.
Ap
- Anonyymi00012
Ehkä pitää olla luja usko vanhoihin kikjoituksiin, jos uskoo vielä taivaan olevan tuolla ylhäällä ja manalan maan alla, kuten aikoinaan peloteltiin.
Niitä vanhoja totuuksia on vuosikymmenten aikana muuteltu ja tuntuu, että muuttelu jatkuu ja siihen osallistuu seurakuntien papitkin.
Tosi uskovainen on perin outo keskustelukumppani, jos siltä kysyy nykyiseen elämään liittyvän kysymyksen niin vastauksessa on siteeraaminen raamattua.
Heidänkin kanssaan pitää tulla toimeen yhteiskunnassa. - Anonyymi00013
Alotuksen kanssa täysin samaa mieltä,
luoja on antanu armossaan mun tuon kaiken ymmärtää jo vuosia sitten,
maanpäälinen omaisuus on katovaista,
vain jumalan sana on totta ja ikuisuus,
vast-ikkään oli TV:ssä ihana ohjelma Jeesuksen jalanjäljillä, suomalainen pappi tutkija profesoorin moni osainen tutkimus, se oli todella mielenkiintoinen,
siellä Jeesuksen syntyseuduilta ja haudasta,
aivan kuin itse olisin ollu myös siellä jo tuhansia vuosia sitten eläydyin niin sydän juuria myöten tutkijan ohjelmaan,
akoinaan joku tutkija oli ottanu dna:n jeesksen kääreliinoista,
niiedn veren kuva oli ja on sama kuin minulla, ja minun jälkeläisilläni, joten mun tuhansien vuosien juuret voi löytyä juudean maalta, jeesuksen asuin seuduilta,,,
siksi varmaan olen ihan lapsesta asti tuntenu Jumalan Jeesuksen läsnäolon elämässäni, suojeliana, ja ohjaamassa elämän kulkani oikeaan ,
kiitos luojalle kaikesta elämässäni,
ja luojan siunausta ja suojelua koko nykyiselle ihmiskunnalle varsinki nyt kun maailmassa sota pahuaa ja luo turvattomuutta ja levottomuutta koko maailmaan,,- Anonyymi00014UUSI
Totisesti totta, jos joku syntinen tarvitsee apua, ellei käänny sinun uskoosi niin älä auta.
- Anonyymi00016UUSI
Kuka oppii kuka ei.
- Anonyymi00017UUSI
Mikä ja missä se Jumalan sana on, kun raamattu on muutettu monet kerrat ja tulkittu eri tavoin.
Tehty 1000 v. muistitiedon varassa ja nykyisin ihmisen muisti muuttuu jo muutamassa päivässä, kun oikeudessa todistaa. - Anonyymi00018UUSI
2026-04-04 17:58:43, katsoin tuon saman kolmiosaisen ohjelman. Mielenkiintoinen.
Jeesus ei syntynyt varakkaalle ylimystölle, silti häntä sanottiin kuninkaaksi.
Syntyi talliin, silti häntä pelättiin ja useita poikalapsia tapettiin hänen vuokseen. Tarvittiin iso joukko hänen tuomionsa täytäntöönpanoon, niin pelottava hän oli ihmisille joilla oli valtaa maanpäällä.
Odotettiin että kun hän kuoli ristillä, hän unohtuisi. Niin ei käynyt, lukematon määrä ihmisiä uskoo häneen yhä eikä loppua uskolle näy.
Ja kun historialla on tapana alkaa ja loppua, niin käy tässäkin. Se alkoi reilu 2000 vuotta sitten ja päättyy Jeesuksen toiseen tulemiseen.
Mitä sitten alkaakin uudestaan planeetoilla, silloin Jeesusta ei enää ole, hänen historiansa on eletty ja hän on täyttänyt Jumalan tahdon. Ovat toteutuneet paljon ennen hänen syntymäänsä kerrotut ennustukset.
Ei varmaan sanasta sanaa mennyt kuten pappi sen selkeästi (ja jotain kivaa murretta heittäen) kertoi, mutta tässä asian ydin.
Kuka tietä toisen jolla on ollut näin suuri vaikutus maailmassa?- Anonyymi00019UUSI
Roomalaiset loivat satujeesuksen, ei olemassa
Marxiin vaikutus on kyllä suurempi, Marx on lontoolainen ja olemassa
Venäjän bolshevikit ( Lenin) loivat satumarxin muuta kuin Marx teoretisoi( ei empiristi)
Jeesus-oppi on sekavahkoa mystiikkaa ja Marxin työnarvoteoria 1800- luvun väärinkäsitystä. Kumminkin merkitys olisi nolla ja olisivat TÄYSIN tuntemattomia yleisölle
ILMAN roomalaisia ja Venäjän bolshevikkeja
- Anonyymi00020UUSI
Elää elämänsä rikollisena, tappaa, ryöstää, raiskaa ja juopottelee.
Ei se mitään, jos sitten kuolinvuoteella telkee parannuksen niin taivaan ilot odottevat.
Kaikki me uskomme niin, vai uskommeko?- Anonyymi00023UUSI
Rikolliset: Jeesus ristiinnaulittiin kahden muun henkilön väliin, yksi kummallekin puolelle.
Katumus: Toinen ryöväreistä puolusti Jeesusta ja pyysi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
Jeesuksen lupaus: Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti: tänään olet minun kanssani paratiisissa".
Ryöväri pääsee paratiisiin, kun katuu tekojaan viimehetkellä.
Sitten tuo lause.
Miten Jeesus lupaa paratiisiin pääsyn heti kuoleman jälkeen?
Eikö sitä ylösnousemusta odoteta kaikilta ja jaotellaan hyviin ja pahoihin
- Anonyymi00021UUSI
Niin uskonto ja moraali
Uskonto-opiltaan eijuutalainen Marx kirjoitti saksaksi ja siinä on sama ongelma kuin raa matun kopioinnissa, teksti voi muuttua.
Tuolla ylhäällä on käsitelty parissakin kohtaa sitä, miten köyhiä lapsia totutettiin uskoon kertomalla valheita, miten pelastuu viime metreillä kun uskoo, miten rikkaille käy huonosti (hyvin yleensä käy) ja vedottiin jeesuspuheisiin
Marx oli tekninen luterilainen ateisti - tykkäsi työssäkäymisideasta - ja hän huomasi tämän pelottelukonstin
Lukumystikko Hegelistä kirjoittaessaan Marx totesi Religion ist das Opium des Volkes eli
uskonto on kansan oopiumia
Se käännetään usein/aina suomeksi väärin "oopiumia kansalle", mikä on eri asia, huomaatteko?- Anonyymi00022UUSI
Vielä muuten siis SILTI meidän kannattaa olla todella kiitollisia luterilaisille ja heidän esiasteelleen roomalaisten katolisuudelle korkeatasoisesta kansallisesta selviytymisestä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19344237/hengelliset-arvot#comment-141663126 - Anonyymi00024UUSI
TV on huumetta kansalle, hömpät yms. turruttaa pään.
- Anonyymi00025UUSI
Onko uskonnollisesti jotenkin väärin tavoitella maallista omaisuutta? Eihän ilman maallista omaisuutta selviä tämän päivän yhteiskunnassa kunnolla. Onhan jotkut menestyneet suomalaiset firmakin uskonnollisten ihmisten hallussa ja he työllistävät ihmisiä sekä auttavat muitakin lähimmäisiä pyyteettömästi. En tiedä miten yleistä se on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi313585Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi473157Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo593057Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs532970100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es522569Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks342149Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522119Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa601962- 451839
- 491637