Lukemista ulkoiluilmoja odotellessa

Mittari melkein nollassa, raju tuuli pyörittää risuja ja roskia pihalla ja kadulla, mieli tekisi kävelylle rantapolkua pitkin, katselemaan sinivuokkoja metsänouoleiseesa reunassa, pysähtelemään poukamien kohdalle tarkkailemaan joutsenten pesimistä, mutta sillä aikaa kunodotan sään paranemasta jos nyt ei kesäiseksi, niin kuitenkin tuulentyyntymistä sen verran että ei puhalla minua kumoon, niin saan tyytä hyvän kirjan seuraan. Tosin huomiseen saakka on poika vielä pääsiäiskylässä mamman lihapatojen ääressä . Eilen söimme pääsiäislounasta koko perheen kanssa meillä, paitsi vanhemmalla tyttärenpojalla oli jotain muuta menoa.

Poika lähtee huomenna kotiinsa laittamaan kuntoon uutta asuntoaan, joka on täynnä muuttolaatikoita.

Ai niin, kirjoistahan minun piti kertoa.
Niina Niskasen "Harakanmuna" on mukaansatempaavaa kerrontaa 1900-luvun alun Helsingistä.. Saanut kauttaansa myös hyvät arvostelut kirjablogaajilta ja kulttuurijulkaisuissa. Me luemme sitä kirjaston lukupiirissä ja lukaisin sen nopeasti loppuun saakka, vaikka aika monta sivua .
Kirpaisevaa, tarkkaa ja ajatuksia herättävää kuvausta kahden sisaruksen elämästä palveluksessa herrasperheissä kaupungissa. Ensimmäinen osa suunniteltua Palvelijattaret-sarjaa. Enni Mustonen on kai kirjoittanut myös palvelijattarista viihteelisissä romaaneissaan, pitääpä vilkaista niitäkin. Riipaisevaa kuvausta sisarten vaikeasta suhteesta toisiinsa ja vanhempi heistä jää kovin antipaattiseksi ja vastenmieliseksi henkilöhahmoksi.
Yhteiskunnallinen teema joka jää jotenkinmieleen on kuvaus riukkaista rouvista jotka lojuvat divaaneilla, eikä heitä kiinnosta piikatyttöjen suhteen mikä muu, kuin että työt tulevat tehtyä. Pelkkä ajatuskin kuusitoistavuotiaasta Mildasta ja kaksitoistavuotiaasta Elidasta kontallaan kuuraamassa lattioita. terveinä tai sairaina, kaikkein alimpina palvelusportaassa ja ilman mitään oikeuksia, tuntuu nyt vaikealta ajatukselta.

42

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Joo, se romantisoitu keskiluokkainen perhe ryssänvallanaikaan on tietty pysyvä jäänne suomalaisessa kulttuurimuidtossa, muttei tätä päivää

Volanen: ei kai pappa ole vihainen kun minä eilen kompromentoin? https://www.imdb.com/title/tt0041539/reviews/

• Anonyymi00002
      UUSI

Köyhän töllin tytöt olivat varmaan kiitollisia tuöpaikastaan, saivat sentään ruuan ja yösijan. Kotiin ei voinut jäädä, ei ollut edes ruokaa kaikille nälkäisille suille. Ei ollut koulutusta, ehkä pääsivät vaimoiksi raatamaan omassa huushollissaan ja tekemään lapsia jokavuosi. lattiani luuttusin minäkin, kävin töissä ja lapset päivähoidossa. Iltaisin ja viikonloppuisin kotityöt, oli sentään mopissa varsi ja pyykkikone.

• UUSI

Luulisi että köyhän töllin tytöt olivat kiitollisia työpaikastaan, mutta ei ehkä huonosta kohtelustaan. Mitään oikeutta yksityiselämään, nukkuivat usein keittiössä sivustavedettävässä tai patjalla lattialla, tiukkojen sääntöjen ja valvonnan alaisina. Usein myös heitä käytettiin hyväksi perheen miesväen taholta.
        (Nämä huomiot ovat vain kirjan kertomuksesta, ei omasta elämästä).

Nyt kun toit esiinomat kokemuksesi kotialoustyöstä, niin voin kertoa että minulla on jonkun verran kokemusta paitsi oman taloudenhoidosta myös au pairina olemisesta (2kk. USA:ssa), jossa sain siivota toisten jälkiä ja pestä toisten pyykkejä, sekä taloudesta, jossa olin emäntänä ja minulla oli 1-3 auttajaa jotka asuivat talossa, nuorimmat alle 15-vuotiaita. Olen ollut piika ja emäntä ja tunnen vähän mitallin molempia puolia.

Emäntänä minulle oli tärkeää että nuoret apulaiseni saivat kunnollista palkkaa, hyvää kohtelua ja riittävästi vapaa-aikaa, vaikka perheenjäseniksi heitä ei katsotukaan. Olen ikuisesti kiitollinen niille kahdelle maalaistytölle jotka asuivat luonamme ja hoitivat vauvojani ja talouttani samaan aikaan kun opiskelin varhaiskasvatusta ja pidin koulua Kolumbiassa. Nyt nämä naiset ovat jo eläkkeellä ja ovat Facebookissani ja lähettävät terveisiä. Arvostan suuresti afrikkalais-kolumbialaista naista, joka tuli kotiini auttamaan, kun ensimmäinen lapseni oli syntynyt, opettamaan minua miten vauvaa kylvetettiin, ja hoidettiin. Niin monta muuta palkattua talustyntekijää, jotka ovat asuneet luonamme, jotkut eivät olleet rehellisiä eikä ahkeria, mutta ketään ei kohdeltu huonosti.

• Anonyymi00009
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Luulisi että köyhän töllin tytöt olivat kiitollisia työpaikastaan, mutta ei ehkä huonosta kohtelustaan. Mitään oikeutta yksityiselämään, nukkuivat usein keittiössä sivustavedettävässä tai patjalla lattialla, tiukkojen sääntöjen ja valvonnan alaisina. Usein myös heitä käytettiin hyväksi perheen miesväen taholta.
        (Nämä huomiot ovat vain kirjan kertomuksesta, ei omasta elämästä).

Nyt kun toit esiinomat kokemuksesi kotialoustyöstä, niin voin kertoa että minulla on jonkun verran kokemusta paitsi oman taloudenhoidosta myös au pairina olemisesta (2kk. USA:ssa), jossa sain siivota toisten jälkiä ja pestä toisten pyykkejä, sekä taloudesta, jossa olin emäntänä ja minulla oli 1-3 auttajaa jotka asuivat talossa, nuorimmat alle 15-vuotiaita. Olen ollut piika ja emäntä ja tunnen vähän mitallin molempia puolia.

Emäntänä minulle oli tärkeää että nuoret apulaiseni saivat kunnollista palkkaa, hyvää kohtelua ja riittävästi vapaa-aikaa, vaikka perheenjäseniksi heitä ei katsotukaan. Olen ikuisesti kiitollinen niille kahdelle maalaistytölle jotka asuivat luonamme ja hoitivat vauvojani ja talouttani samaan aikaan kun opiskelin varhaiskasvatusta ja pidin koulua Kolumbiassa. Nyt nämä naiset ovat jo eläkkeellä ja ovat Facebookissani ja lähettävät terveisiä. Arvostan suuresti afrikkalais-kolumbialaista naista, joka tuli kotiini auttamaan, kun ensimmäinen lapseni oli syntynyt, opettamaan minua miten vauvaa kylvetettiin, ja hoidettiin. Niin monta muuta palkattua talustyntekijää, jotka ovat asuneet luonamme, jotkut eivät olleet rehellisiä eikä ahkeria, mutta ketään ei kohdeltu huonosti.

Siis itsekkin käytit halpaa lapsiryövoimaa hyväksesi. Järjestitkö jokaiselle oman yksityisen huoneen ? Maksoitko opettajan palkastasi kaikille hyvän palkan ja olot? Entä opiskeluaikanasi, pystyitkö maksamaan?

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Siis itsekkin käytit halpaa lapsiryövoimaa hyväksesi. Järjestitkö jokaiselle oman yksityisen huoneen ? Maksoitko opettajan palkastasi kaikille hyvän palkan ja olot? Entä opiskeluaikanasi, pystyitkö maksamaan?

Mitä se sulle kuuluu ? Miksi aloitat TAAS vainoamaan palomaa ?
        Kirjoista et pysty tietenkään mitään kommentoimaan,
        koska et lue. Haluat vain pilata ilkeydelläsi hyvän aloituksen ja koko ketjun.
        TAAS.

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu ? Miksi aloitat TAAS vainoamaan palomaa ?
        Kirjoista et pysty tietenkään mitään kommentoimaan,
        koska et lue. Haluat vain pilata ilkeydelläsi hyvän aloituksen ja koko ketjun.
        TAAS.

Vaino on paloma sinulla vain korviesi välissä.

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Vaino on paloma sinulla vain korviesi välissä.

Ei ollut paloma, joka sinulle vastasi eli anonyymi 00011. Taidat jo seota
        paloma-vihassasi. ... ?

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Olet sokea vihassasi. Et ymmärrä edes lukemaasi !

• UUSI

Minulla on "lukusessa" Dan Brown kirja "Alku" ja onhan se erikoinen, koska olen lukenut ja katsonut elokuvan siitä Da Vinci koodi ja oletin, että muita ei olekaan.

Tuleekohan minusta joku "aivopesty", koska olen kuullut, että usein kuultuna asia tulee todeksi ja se on kuin sadussa "Keisarin uudet vaateet", jotka muuttuvat uusien totuuksien esiin tullessa.

En ala analysoimaan enempää, koska haluaisin että Demeter tulisi kertomaan, onko lukenut Danin kirjoja.

• Anonyymi00003
        UUSI

Eikö kelpaa kukaan muu kertomaan kuin. demeter?

• Anonyymi00004
        UUSI

Tiedän kyllä missä graalin malja on Espanjassa ja olen käynytkin samoin kuin jsuksen ristin pala Roomassa ja olen juonut samanlaista viiniä mitä jsus sai ristillä ..

Koska asiat koottiin Roomassa kamat on kerätty alkaen 300- luvulla ei siis lähelläkään raamattujuttujen keisari Augustuksen aikaa

Ei yhtään kyllä haittaa, että jsusta ei henkilönä ole ollut olemassa mutta kamat ovat olemassa, hybä sekin

• UUSI

Saanko minä kommentoida?

Dan Brownia olen lukenut ja ei niitä Brownin "totuuksia" pidä alkaa uskoa.
        Brown kirjoittaa jännitysromaaneja, on taitava ja mukaansatempaava kirjailija, mutta sisältää paljon ns. kvasitiedettä (on varmasti olemassa parempi sana sille suomenkielessä, mutta ei nyt äkisti tule mieleen), siis tiedettä joka kuulostaa ihan tieteelliseltä ja oikealta, mutta ei ole ihan sitä.

• UUSI

Tietysti köyhyys ja sen ehdoilla eläminen järkyttää, mutta sitäkin enemmän tunneköyhyys, sisaren viha toista kohtaan ja hierarkiassa ylempänä olevian huono kohtelu, jopa pahoinpitely, millä toisiaan kohtelvat tuntuu vielä raskaammalta

Solidaarisuuden ja sisarrakkauden puuttuminen, hämmästyttää.

Omat kokemukseni niukoissa oloissa elävistä ihmisistä on ollut päinvastainen: mitä vaikeampaa taloudellisisti sitä enemmä autetaan toisiaan.

Ei siinä mitään kummallista että olemme kaikki kuuranneet lattioita ja siivonneet omia ja toisten jälkiä, mutta nyt on kysymys ihan lapsista vielä.

• Anonyymi00005
        UUSI

Lapsityötä tehdään tänä päivänäkin esim. vaatteiden hakpatuonnossa ja pelloilla. Lapset kaivelee paljain käsin myrkyllisiä jätteitä ja etsivät metalleja meidän kännyköihin. Avokaadot ja mangot on usein lasten raadannalla tuotettuja jnejne.
        Kun koko perhe ja suku ja kylä on köyhä, ei siinä tuhjästä voi ketään auttaa. Rakkaus ja solidaarisuus ei täytä nälkäisen vatsaa.

• Anonyymi00007
        UUSI

Sisarkateus on tavallista varakkaillakin. Vanhempien rakkautta ja huomiota mitataan ja koetaan itse jääneen vähemmälle. Ei verisukulaisuus takaa soludaarisuutta, saati rakkautta.

• Anonyymi00010
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Lapsityötä tehdään tänä päivänäkin esim. vaatteiden hakpatuonnossa ja pelloilla. Lapset kaivelee paljain käsin myrkyllisiä jätteitä ja etsivät metalleja meidän kännyköihin. Avokaadot ja mangot on usein lasten raadannalla tuotettuja jnejne.
        Kun koko perhe ja suku ja kylä on köyhä, ei siinä tuhjästä voi ketään auttaa. Rakkaus ja solidaarisuus ei täytä nälkäisen vatsaa.

Näin on, mutta ei ne plomaa kiinnosta. Kai nyt yskän ymmärsit, mitä tässä aloituksessa on jujuna.

• UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Näin on, mutta ei ne plomaa kiinnosta. Kai nyt yskän ymmärsit, mitä tässä aloituksessa on jujuna.

Olen täysin tietoinen lapsityövoiman käytöstä. Tämä aloitus ei nyt kuitenkaan koske sitä.
        Yhteiskunnallinen teema on vain sivuraide, rönsy, tässä aloituksessa, jonka tarkoituksensa on jakaa lukuvinkkejä.
        Oma kokemukseni osoittaa että niukoissa oloissa solidaarisuus perheen ja suvun, naapureiden , välillä on aivan eri luokkaa. kuin varakkaissa perheissä.
        Vaikka ei oikein riittäisi ruoka omalle porukallekaan, niin siitä vähästäkin annetaan tarvitsevalle. Tämän ilmiön näkee erityisesti nykyajan kehitysmaissa, joissa valtion tai yhteiskunna n tuki on lähes olematon, Ihmiset tarvitsevat toisiaan ja auttavat toisiaan.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen täysin tietoinen lapsityövoiman käytöstä. Tämä aloitus ei nyt kuitenkaan koske sitä.
        Yhteiskunnallinen teema on vain sivuraide, rönsy, tässä aloituksessa, jonka tarkoituksensa on jakaa lukuvinkkejä.
        Oma kokemukseni osoittaa että niukoissa oloissa solidaarisuus perheen ja suvun, naapureiden , välillä on aivan eri luokkaa. kuin varakkaissa perheissä.
        Vaikka ei oikein riittäisi ruoka omalle porukallekaan, niin siitä vähästäkin annetaan tarvitsevalle. Tämän ilmiön näkee erityisesti nykyajan kehitysmaissa, joissa valtion tai yhteiskunna n tuki on lähes olematon, Ihmiset tarvitsevat toisiaan ja auttavat toisiaan.

Avustusjärjestöt sinne vie ruokaa, mutta ne ei pääse aina perille, niitä ryöstetään myös. yYK, Punainen risti, Kirkon ulkomaan apu ja monet muut auttaa paljon myös oakolaislereille. Paljon pakenee muihin maihin, varsinkin hyvän elitason maihin. Ei se pelkkä naapurispu pitkälke riitä,

• Anonyymi00013
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tässähän on kyse italialais-espanjalaisesta ongelmasta

kaupungit ovat täynnä kirkkoja ei tilaa asunnoille pojat siirtyvät äitien helmoista vaimon hoitoon mummot elävät samassa taloudessa ja talvisin kun on kylmä

keräännytään kaikki ainoan lämmitettävän huoneen kaminan ympärille vieri viereen solidaarisesti hermot kireällä

Siinä Ploma olet oikeassa että latinoilta varsinkin italialaisilta PUUTTUU SANA impossibile

Moni pohjoismainen omöjligt -maassa kasvanut unmöglich mahdotonta oppinut ei ymmärrä tätä ETUA mikä on latinalaisissa eli kaikki järjestyy lopulta, latino löytää kiertotien, mikään ei ole impossibile

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Avustusjärjestöt sinne vie ruokaa, mutta ne ei pääse aina perille, niitä ryöstetään myös. yYK, Punainen risti, Kirkon ulkomaan apu ja monet muut auttaa paljon myös oakolaislereille. Paljon pakenee muihin maihin, varsinkin hyvän elitason maihin. Ei se pelkkä naapurispu pitkälke riitä,

" Paljon pakenee muihin maihin, varsinkin hyvän elitason maihin."
        Kuka nyt pakenisi vielä huonompaan paikkaan ?
        Kysehän on turvallisuudesta. Ihminen hakee turvaa.

• UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Tässähän on kyse italialais-espanjalaisesta ongelmasta

kaupungit ovat täynnä kirkkoja ei tilaa asunnoille pojat siirtyvät äitien helmoista vaimon hoitoon mummot elävät samassa taloudessa ja talvisin kun on kylmä

keräännytään kaikki ainoan lämmitettävän huoneen kaminan ympärille vieri viereen solidaarisesti hermot kireällä

Siinä Ploma olet oikeassa että latinoilta varsinkin italialaisilta PUUTTUU SANA impossibile

Moni pohjoismainen omöjligt -maassa kasvanut unmöglich mahdotonta oppinut ei ymmärrä tätä ETUA mikä on latinalaisissa eli kaikki järjestyy lopulta, latino löytää kiertotien, mikään ei ole impossibile

Tuosta tuli mieleeni latinoimaissa niin yleisesti kukoistava resilienssi, eli aina selviydytään jollain tapaa,,
        Minulle oli järkytys kun kaverit oli viemässä minua kotiin ja koska katu jolle käännyttiin oli yksisuuntainen, niin sille peruutettiin "koska silloin ei poliisi voi antaa sakkoja.

Jokaiseen ongelmaan löytyy aina ratkaisu ja jokainen ratkaisu on lähtökohta uudelle ongelmalle.

• UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Me puhutaan nyt vähän eri asioista.
        Ei kysymys ole Pohjois-Afrikkalaisesta absoluuttisesta köyhyydestä. eikä suoranaisesta nälänhädästä tai sotien aiheuttamasta tilanteesta joka ajaa ihmisiä liikkeelle ja pakolaisleireihin.
        Vertailukohteenani on yhteisöt, taloudet, joissa resurssit ovat niukat, mutta ei mitään varsinaista nälkää kärsitä, lapset käyvät koulua ja keittiössä kiehuu riisikattilan lisäksi vielä soppaa ja uunissa leivotaan juustoleipäsiä, joista lähtetään sitten pieni korillinen yläkerran mummolle tai naaopurirappuun, kun siellä on vielä huonommin asiat kuin meillä.

Joissa keittoon lisätään pari porkkanaa ja mukillinen vettä, jos joku nälkäine tulee kylään ruoka-aikaan.
        Jossa työtön sukulaismies saa tulla ilmaiseksi sohvalle nukkumaan siksi aikaa kun asiat taas ovat järjestyksessä.

Jossa perheet ja suvut tukevat toisiaan vaikeina aikoina.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei kysymys ole Pohjois-Afrikkalaisesta absoluuttisesta köyhyydestä. eikä suoranaisesta nälänhädästä tai sotien aiheuttamasta tilanteesta joka ajaa ihmisiä liikkeelle ja pakolaisleireihin.
        Vertailukohteenani on yhteisöt, taloudet, joissa resurssit ovat niukat, mutta ei mitään varsinaista nälkää kärsitä, lapset käyvät koulua ja keittiössä kiehuu riisikattilan lisäksi vielä soppaa ja uunissa leivotaan juustoleipäsiä, joista lähtetään sitten pieni korillinen yläkerran mummolle tai naaopurirappuun, kun siellä on vielä huonommin asiat kuin meillä.

Joissa keittoon lisätään pari porkkanaa ja mukillinen vettä, jos joku nälkäine tulee kylään ruoka-aikaan.
        Jossa työtön sukulaismies saa tulla ilmaiseksi sohvalle nukkumaan siksi aikaa kun asiat taas ovat järjestyksessä.

Kyllä täällä saa puhua eri asioista, köyhyydellä on monet kasvot. Älä taas yritä pomottaa ja muita syyttelet köyhien hyväksikäytöstä, itse leuhkit miten oli varaa pitää lapsityövoimaa vauvojen hoitajana. Olit kai itsekkin jo aikuinen ihminen, kyllä siinä iässä pitää osata vauvansa pestä imettää ja muutenkin hoitaa. Eikös sinullakin ollut nuorempia sisaruksia, näit lastenhoitoa ja varmaan osallistuitkin ja onhan siitä kirjatietoakin. Entäs anoppi, eikä se latinomuori neuvonut ja auttanut?

• Anonyymi00020
        UUSI

Kuka kirjailija tulisi nykypäivään ja kirjoittaisi siitä ? Köyhyys ei ole hävinnyt maailmasta
        ja lapsia käytetään edelleen samalla lailla hyväksi. Vrt. esim. Aasian "hikipajat".

• Anonyymi00021
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

No me hyvinvointivaltioissa maksetaan kovia veroja, jotta saisimme sosiaaliapua tarvittaessa. Mutta onhan meilläkin leipäjonot ja hätämajoitusta, peräkammarin poikia ja kirkkokin auttaa. Kyllä hyväpalkkainen monin tavoin tukee köyhiä, verotus iskee joka ostoksessakin ja tulovero voi olla 60 %.

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

No me hyvinvointivaltioissa maksetaan kovia veroja, jotta saisimme sosiaaliapua tarvittaessa. Mutta onhan meilläkin leipäjonot ja hätämajoitusta, peräkammarin poikia ja kirkkokin auttaa. Kyllä hyväpalkkainen monin tavoin tukee köyhiä, verotus iskee joka ostoksessakin ja tulovero voi olla 60 %.

Kuulehan, jokainen on maksanut työssä ollessaan sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksua tulevaisuuden varalle niinkuin nykyisetkin
        työssäolijat tekevät.

EI SOSIAALITUKI OLE ILMAISTA SAAJALLEEN EIKÄ SITÄ HYVÄTULOISET
        KUSTANNA MUILLE.

Hyvätuloisia on melko vähän Suomessa, ehkä 10 %. Suuri enemmistö on tavallisia palkansaajia, joitten työllä ja veroilla yhteiskuntaa pidetään pystyssä.

Todella hyvätuloisten eli rikkaitten rahat menevät veroparatiiseihin verottajalta piiloon.
        Ei ne niitten rahoilla kustanneta mitään kellekään.

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

"verotus iskee joka ostoksessakin" ALV on kaikille sama.
        Ansiotulovero on laskenut 52 %:iin eikä se maksaakseen tulojen
        tarvitse olla niin kummoiset.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Kuulehan, jokainen on maksanut työssä ollessaan sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksua tulevaisuuden varalle niinkuin nykyisetkin
        työssäolijat tekevät.

EI SOSIAALITUKI OLE ILMAISTA SAAJALLEEN EIKÄ SITÄ HYVÄTULOISET
        KUSTANNA MUILLE.

Hyvätuloisia on melko vähän Suomessa, ehkä 10 %. Suuri enemmistö on tavallisia palkansaajia, joitten työllä ja veroilla yhteiskuntaa pidetään pystyssä.

Todella hyvätuloisten eli rikkaitten rahat menevät veroparatiiseihin verottajalta piiloon.
        Ei ne niitten rahoilla kustanneta mitään kellekään.

Mielitautinen lintmaani kertoo veroparasiitista älykäpiö aivoillaan

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Anonyymi 00021
        Olet tietämätön.

Työn verotuksen osuus valtion kassaan kertyvistä varoista on vain 10 %.
        1 % siitä on hyvätuloisten veroja.

Keitä luulet sillä elätettävän ?

• Anonyymi00026
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Kyllä täällä saa puhua eri asioista, köyhyydellä on monet kasvot. Älä taas yritä pomottaa ja muita syyttelet köyhien hyväksikäytöstä, itse leuhkit miten oli varaa pitää lapsityövoimaa vauvojen hoitajana. Olit kai itsekkin jo aikuinen ihminen, kyllä siinä iässä pitää osata vauvansa pestä imettää ja muutenkin hoitaa. Eikös sinullakin ollut nuorempia sisaruksia, näit lastenhoitoa ja varmaan osallistuitkin ja onhan siitä kirjatietoakin. Entäs anoppi, eikä se latinomuori neuvonut ja auttanut?

Anonyymi 00018

Pystytkö koskaan kommentoimaan yleisellä tasolla syyttämättä yksittäistä ihmistä ?
        Yritä hillitä itseäsi. Meitä muita ei kiinnosta sinun vihamielisyytesi palomaa
        kohtaan emmekä halua lukea siitä.

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Mutta sinä et selvästikään ymmärtänyt. Miksi olet täällä?

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Mutta sinä et selvästikään ymmärtänyt. Miksi olet täällä?

Aloitus on tehty kirjallisuudesta. Ei sinun vihamielisyydestäsi palomaa kohtaan.
        Jos ei sinulla ole mitään sanottavaa kirjallisuudesta miksi olet tässä ketjussa ?

• Anonyymi00006
      UUSI

Näinpä, meillä on koulukunta
      joka opettaa että köyhät ovat geneerisesti solidaarisia saarijärvenpaavoja

On sellaisiakin joiden mielestä pikkuvarkaat ovat ja hipit ovat ja gootit ja moottoripyöräjengit...

Yhden selityksen mukaan mafia syntyi tarpeesta eli solidaarisuudesta byrokraatteja vastaan

Mutta mahdollisuus , että ovat narsisteja/paatteja roikkuu ilmassa usein eli
      mustaa charmia

Niinkuin pääsiäisjutussa Johanneksen evankeliumissa luku 12 alku jossa Juudas Solidaarinen esittää voiteluöljyn myymistä köyhien kukkaroon jotta voi sosiaalikukkaron hoitajana varastaa rahat

• Anonyymi00008
      UUSI

Löysin kirjaston "Saa ottaa ilmaiseksi"-hyllystä Terhi Rannelan kirjan "Äiti".
      Luin sen eilen muutamassa tunnissa, siinä on 167 sivua.
      Terhi Rannelan äiti kuoli 2016 täysin odottamatta.
      Omaelämänkerrallisessa kirjassaan Terhi Rannela peilaa omaa
      suruprosessiaan mm. Eeva Kilven, Simone de Beauvoirin, Joan Didionin
      ja Claes Anderssonin ajatuksiin ja teoksiin.
      Kirja on hyvää vertaistukea suruun, mutta kelpo luettavaa muutenkin.

• Anonyymi00017
        UUSI

Kirja surusta on hyvä muistutus kuolevaisuudesta pikkusieluiselle
        henkilölle/ henkilöille, joka ilkeyttään nokkii palstalla muita
        henkilökohtaisuuksiin mennen (tässäkin ketjussa) epäolennaisista asioista
        ohittaen aloituksen aiheen.

Ihmisyydelle ja asiallisuudelle ei ole koskaan liian myöhäistä antaa tilaa omassa
        mielessään. Se tekee ihmisen itsensäkin tyytyväisemmäksi ja hyvinvoivammaksi.

Suosittelen vaikkapa edesmenneen Inkeri Kilpeläisen kirjoja.
        Sivut tulvivat aitoa, lämmintä ja avarakatseista suhtautumista ihmisiin ja elämään,
        joka kantaa yli vaikeittenkin vaiheitten.

• Anonyymi00015
      UUSI

Rikkaista kopeista rouvista ja köyhistä sairaista piioista on kirjoitettu
      niin valtavasti kirjoja, että ne alkavat jo vähän kuulostaa "sosiaalipornolta".

• Anonyymi00027
        UUSI

Eivät välttämättä. Ihmissuhteistahan ne pääasiassa kertovat ja siitä, miten huonosti ihmiset suhteensa osaavat ja taitavat.

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Eivät välttämättä. Ihmissuhteistahan ne pääasiassa kertovat ja siitä, miten huonosti ihmiset suhteensa osaavat ja taitavat.

Luokkaeroista ne kertoo eikä mistään ihmissuhteista.

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Luokkaeroista ne kertoo eikä mistään ihmissuhteista.

Juuri niin, ei yläluokalla ja heidän alaluokkana pitämällään ihmisillä
        ollut mitään "ihmissuhdetta".

• Anonyymi00033
      UUSI

Nainen yleesäkin oli viimeisiä, joka sai ihmisoikeudet.
      Aatelilla ja ylhäisöllä oli ihmisoikeudet.
      Heidän ei tarvinnut edes veroja maksaa.
      Vähitellen ns. keskiluokka sai ihmisoikeudet.
      Köyhät ja naiset viimeisinä.
      Tuntuu joskus siltä, ettei köyhällä ole aina vieläkään ihmisoikeuksia.

• Anonyymi00034
      UUSI

Hiukan järkytyin, kun luin kirjoja Mannerheimista. Kun naiset Suomessa saivat äänioikeuden hän oli tokaissut tyrmistyneenä:
      "Onko piikatytöllä sama oikeus kuin minulla ?"

• Anonyymi00035
      UUSI

Maaseudulla piika ja renki olivat yleisiä ammatteja, jotka hoitivat talouden ja karjan töitä. Sanat on vanhoja, mutta ne on saaneet saaneet myöhemmin halventavan tai aliarvostetun sävyn, joka liittyy niiden historialliseen asemaan talouden alempana työntekijänä.

Ihminen on kummallinen olento. Miksi joku työ tekisi ihmisestä alempiarvoisen,
      kun kaikki työ on tehtävä ja on hyvä, että kaikille töille löytyisi tekijä.
      Luokittelu liittynee vahvasti varallisuuteen. Varakas ihminen pitää itseään
      "parempana" ja arvokkaampana, vaikka ihmisarvo ei ole ollenkaan riippuvainen rahasta.

Ehkä on hyvä, että kirjoitetaan lisää kirjoja "entisistä ajoista", että
      huomaamme tärkeitä asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      253
      4843
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      93
      2407
    3. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      117
      1530
    4. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      324
      948
    5. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      73
      922
    6. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      270
      859
    7. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      115
      812
    8. Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin

Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si
      Ikävä
      33
      777
    9. Hitto mulla

On sinua ikävä ihana.
      Ikävä
      38
      736
    10. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      67