Kaupalla on äärimmäisen vahva neuvotteluasema. Kauppa on samaan aikaan asiakas ja kilpailija elintarviketeollisuudelle.
Se on hankala asetelma, eikä vähiten Suomessa, jossa teollisuudella on käytännössä kaksi vaihtoehtoa.
S- ja K-ryhmillä on iso markkinaosuus päivittäistavarakaupassa.
Kaupan ylivalta
3
108
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuottajat itse omistavat merkittävän määrän jalostusteollisuutta (esim Valio), jotka ostavat tuottajan tuotteet. On kummaa, jos he sortavat itseään omistamiensa firmojen kautta.
Taitaa olla taas pelkkään epärehellisyyteen perustuvaa maalaisten ruikutusta.
Antakee rahhoo! Lisää rahhoo! Mikään ei riitä, enämpi pitäis saaha.- Anonyymi00002
Loukkaukset ovat tapa, jolla luuserikakarat käyttäytyvät.
- Anonyymi00003
Mitähän tarkoitat sillä, kun kirjoitat kaupan olevan kilpailija elintarviketeollisuudelle?
Kauppahan periaatteessa voi kilpailuttaa kotimaisia elintarviketeollisuutta, paitsi tuonnilla, niin myös kotimaisia elintarviketeollisuuden toimijoita.
Ei kai nyt sentään kovin merkittävää kilpailua synny kauppojen paistopisteistä ja jauhelihan jauhamisella?
Totta, kaupan asema on vahva keskittymisen vuoksi ja kun vielä erikseen tuottajataustainen S-liike on melkoisen vahvassa asemassa siksi, että hallitsee lähes koko ruoantuotantoketjua raaka-ainahankinnasta aina vähittäiskauppaan asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 53720
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32663ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492