Niemelä perään kuulutta, työikäisten on kannettava jatkossa nykyistä enemmän hoito vastuuta ikääntyvistä vanhemmista. Tiedä moniko vanhus haluaisi olla taakaksi lapsilleen tai moniko lapsi haluisi tähän ryhtyä, olisiko edes mahdollista. Toisiko Niemelän ehdotus kustannussäästöjä, pitäisikö hoitovastuusta kunnon korvaus jos menettäisi ansiotuloja.
https://demokraatti.fi/nyt-puhuu-kiistelty-mika-niemela-mista-ne-ratkaisut-loytyvat-jos-kaikelle-sanotaan-ei
Mika Niemelä vastuu vanhuksista
68
543
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kymmenet tuhannet pitävät jo huolta vnahemmistaan jos vain on mahdollista
eli asuvat samalla paikkakunnalla.
Persuhallituksen "säästöjjen" takia joutuu kohta hampaansakin paikkaamaan
itse.
V*tuttaa tää touhu. Veroja maksetaan, mutta ne rahat menee varakkaalle
eliitille. Kansa ei vastinetta saa rahoilleen. - Anonyymi00002
Kyllä on tapana, kai konservatiivisena, että vanhemmista huolehditaan. Ei se tarkoita, että koko ajan ollaan vahtimassa, vaan avustetaan askareissa ja hoidossa tarpeen ja kyvyn mukaan. Naispoliitikot "uhriutuvat" tässäkin, että vain muka he naisena hoitavat tai joutuisivat hoitamaan. Kyllä minä tiedän paljon miehiä, jotka huolehtivat vanhemmistaan (tai vai lapsenlapsistaan) jopa naisia enemmän. Ehkä se, että nainen kokee joutuvansa kantamaan vastuun johtuu joskus siitä, että nainen on ajanut miehen pois, jotta saisi itse kaiken päätäntävallan.
Teppo Kröger sanoo että kun kyse on pitkälle edenneestä muistisairaudesta tilanne on koko ajan päällä eikä hoidu muutamalla käynnillä vuorokaudessa..
- Anonyymi00003
Orpon hallitus haluaa robotteja ja digilaitteita joka paikkaan
ja siirtää hoitovastuuta lisää omaisille.
Olen itse hoitanut kahta omaistani joka päivä koko eläkkeelläoloni ajan.
Yhtään oikeaa eläkepäivää en voinut viettää. Ei yhtään vapaapäivää ollut
15 vuoteen. Töistä sentään oli vapaata ja lomaa.
Aina oli oltava valmiina. Aina olin kiinni hoidossa, vaikkei ihan joka päivä ollut tarvetta käydä.
Kotihoito kävi myös, mutta ei se riittänyt.
Nyt olen vanha, niin burn-out, niin loppu ja heikossa kunnossa, että
toivon kuolevani. - Anonyymi00004
Yhä enenemässä määrässä perheiden koot pienenevät. Ehkä tulevilla 80 vuotiailla on vain 1 tai kaksi lasta ja monet näistä vanhuksista aloittaneet lapsenteon 35-45 vuotiaina. Miksi näille lapsille täytyy vielä enemmän laittaa vastuuta, heillä on omassa elämässäänkin jaksamista. Ja antaako työnantaja mielellään vapaata edes nyt viemään vanhaa isää tai äitiä sairaalaan, hammaslääkäriin, käymään kaupassa. Onko noilla vanhuksistaan työaikana huolehtivilla uhkana myös irtisanominen, koska irtisanomisen syitäkin on höllennetty.
Tuntuu ettei noilla eduskunnassa toimivilla ole oikein todellisuuden tajua- Anonyymi00008
Ministerit eivät tiedä kuin isotuloisten elämästä. Tavallisen ihmisen elämästä ne
eivät tajua mitään puhumattakaan pienituloisten ja köyhien.
Eihän ne ole köyhää nähneetkään eivätkä halua nähdä.
Kokoomuksen kovis Mia Laiho antoi köyhille säästämisneuvon:
"Jättäkää yksi 300 euron ravintolaillallinen kuukaudessa väliin"
- Anonyymi00005
Ok keskustelunavaus.
Tilanne on mikä on, eikä se miksikään tosiaankaan muutu, jos kaikkeen sanotaa "ei. Täysin totta, paitsi asiat kertautuu, mitä kauemmin vatuloidaan, sen kehnommin menee.
Tietenkään kukaan ei halua luopua saavutetuista eduista. Ihan ymmärrettävää. Tässä oli kuitenkin kyse vastuunjaosta. Pitääkö yhteiskunnan tehdä kaikki duunit, jos olemassa vaihtoehtoja?
Se nyt selkeetä, ei töissä käyvän ihmisen pidä ottaa lopareita hoitaakseen vanhuksiaan. Mutta on hitosti myös porukkaa, jotka ei käy töissä. Ihan hyvin voisivat tehdä sitä ajan puolesta. Se vaan tökkää siihen, enää ei olla agraaliyhteuskunnassa ei ihmiset asu samoissa huusholleissa, ei edes samoilla paikkakunnilla, ei edes suomessa.
On nykyisinkin omahoitaja- järjestelmä, ehkä sitä pitäis kehittää?
Tossa ton keskustelun ydin mun käsittääkseni.
Ihan mietittävä asia, mutta kiireesti pitäis tuotanin kehitellä ja saattaa eteenpäin. Ihankin varmasti sekin jää seuraavan eduskunnan tehtäväksi. Nykyhallitus koittanut tehdä niin paljon kuin kerkiää. Ne helpoimmat jutut ehkä saadaan valmiiksi. Mutta ne todella kipeet ja isommat jutut menee kyllä vaalien yli.
Kiintoisaa seurata tulevia vaalikampanjoita, millaisia vaalilupauksia oikein mikään puolue uskaltaa pokkana jaella kansalaisille :D
=DW=- Anonyymi00006
Työttömyyskorvausta saava saa aikamoiset karenssit jos työttömyyskassan tietoon tulee että pitääkin huolta vanhemmistaan. Eihän työtön saa olla missään vapaaehtoistoiminnassakaan eikä opiskella. Hallituksen täytyisi poistaa nuo epäkohdat ja katsoa meriitiksi kun auttaa lähimmäistään ja itseäänkin.
- Anonyymi00007
Mikä omahoitajajärjestelmä ?
Jos tarkoitat omaishoitajia monien asema on heikko ja raskas.
Työtä 24/7.
Orpo vaalivalheissaan lupasi parantaa heidän asemaansa,
mutta Purra täräytti:"Omaishoitajat, menkää töihin !"
Kuka sitten hoitaa hoidettavan, kun hoiva on ajettu alas ?
Eikä töitäkään ole. Lähes 400000 ihmistä on työttömänä.
Hoivapaikkoja on lakkautettu, koska ei ole hoitajia, koska hallituksen päätöksien
takia hoitajia on jouduttu irtisanomaan "säästöjen" takia,
joilla kompensoidaan isotuloisten kolmen miljardin veroaleja. - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Työtä 24/7.
Hoivapaikkoja on lakkautettu, koska ei ole hoitajia, koska hallituksen päätöksien
joilla kompensoidaan isotuloisten kolmen miljardin veroaleja.Itse sen ilmaisit.
Omaishoitajia on, mutta järjestelmä on kehno.
Tämä sote on isosti esillä, mutta ei ollenkaan ainoa sektori, mitä pitää muuttaa. Pitäis toi alijäämä saada muutetuksi ylijäämäksi. Omaishoito toki tärkeä asia, mutta vain pisara meressä.
Kuitenkin hyvä, että tämäkin asia on esillä.
=DW= - Anonyymi00019
Anonyymi00006 kirjoitti:
Työttömyyskorvausta saava saa aikamoiset karenssit jos työttömyyskassan tietoon tulee että pitääkin huolta vanhemmistaan. Eihän työtön saa olla missään vapaaehtoistoiminnassakaan eikä opiskella. Hallituksen täytyisi poistaa nuo epäkohdat ja katsoa meriitiksi kun auttaa lähimmäistään ja itseäänkin.
Tuo ei saa olla totta. Junalauta.
- Anonyymi00044
Anonyymi00007 kirjoitti:
Työtä 24/7.
joilla kompensoidaan isotuloisten kolmen miljardin veroaleja.Totta. Omaishoitajat on tiukilla, oma kotikunta ei aina anna apuja, kun sitä tarvitsisi ja on itsellä kokemusta siitä, ett palvelukuohjaaja piilotellut tai jättänyt kertomatta, ett omaishoitajalla on oikeus saada hoidettava vuorohoitoon kerran kuukaudessa ja muistisairaalla hoidettavalla on oikeus ilmaisiin hoitovaippoihin, tuli silloin mieleen, ett saako palveluohjaajat jotain lisiä siitä, kun pimittävät tiettyjä palveluita, joihin on oikeus. Nykyään omaishoitajien tilanne on vaan huonontunut, monilla paikkakunnilla on vähennetty omaishoidontukea, vähennetty oikeus vuorohoitoon jne... Koin itse, ett omaishoitaja on yhteiskunnan silmissä arvoton, yhteiskunnan ulkopuolella oleva vaikka muka tärkeää ja arvokasta työtä tekevät, ei se arvostus näy missään. Ei monikaan päättäjistä itse rupeaisi omiaan läheisiään hoitamaan, tekemään omaishoitajuutta, luopumaan omasta elämästä siksi aikaa, kun huolehdit toisesta, tuossa työssä joutuu oikeasti pistämään oma elämä sivuun ja oma terveys ja jaksaminenkin on kortilla. Itsellä oli onnea saada omat vanhempani hyviin, kaupungin omistamiin hoitopaikkoihin, pystyin luottamaan siihen, ett hoito oli hyvää ja asianmukaista, minun ei tarvinnut päivittäin käydä huolehtimassa ett kaikki on kunnossa. Tein omaishoitajuutta kahdeksan vuotta putkeen, ensin hoidin äitiäni ja heti perään isäni, molemmilla oli alzheimer, joten tiedän millaista on olla omaishoitaja Suomessa ja tuntuu pahalta, ett omaishoitajien tilanne on mennyt huonompaan suuntaan siitä, kun itse tein sitä työtä kymmenisen vuotta sitten. Hatun nosto kaikille, jotka tekevät omaishoitajan hommaa ja voimia siihen työhön, olette arvokkaita ja teette arvokasta työtä vaikka se ei aina tunnu siltä.
- Anonyymi00010
Niemelä tarkoittanee, että naiset joutuisi jäämään pois töistä
hoitamaan läheisiään.- Anonyymi00012
Hallitus ja Niemelä köyhdyttävät ja taannuttavat Suomen.
Ei liene huono idea heille joille se on mahdollista ja tuota omaishoitajuutta kehiteltsisiin niin että se on elämisen arvoista myös sille hoitajalle. Ei täytyisi luopua omasta elämästään.
Vaikeasti muistisairaan hoito kotona on töitä ja valppautta 24/7. Ei liene tarkoitis etyä kohta on kaksi hoidettavaa.- Anonyymi00045
Siili25 kirjoitti:
Ei liene huono idea heille joille se on mahdollista ja tuota omaishoitajuutta kehiteltsisiin niin että se on elämisen arvoista myös sille hoitajalle. Ei täytyisi luopua omasta elämästään.
Vaikeasti muistisairaan hoito kotona on töitä ja valppautta 24/7. Ei liene tarkoitis etyä kohta on kaksi hoidettavaa.Totta. Kyllä sitä itse oli melkoisen väsynyt ja lopussa, kun lopulta sain hoidettavani hoitokotiin, en jaksanut muuta tehdä kuin nukkua, sitä oli joutunut valvomaan ja vahtimaan toisen perään kellon ympäri useamman vuoden putkeen. Ei silloin kukaan piitannut omaishoitajan jaksamisesta ja voinnista, jos olisi ollut varaa, niin olisi voinut hankkia yksityiseltä puolelta kotihoitoa avuksi, mutt ei ollut vara, kaupungin puolelta ei kotihoitoa herunut vaikka pyysinkin, oli rankkaa kantaa yksin vastuuta muistisairaan hoidosta ja lääkitsemisestä, jännä juttu, ett sairaaloissa ja hoitopaikoissa hoitajilla pitää olla lupa lääkkeitten jakamisessa, omaishoitajalla ei sellasta ollut, piti itse ottaa selvää miten ja milloin lääkkeet annetaan ja myös sekin millaisia haittavaikutuksia lääkkeistä saattaa tulla, muistisairas hoidettava, kun ei itse pystynyt sanomaan voinnistaan. Jäänyt mieleen se kerta, kun kaupunginsairaalassa töissä ollut muistihoitaja syytti mua siitä, ett olin muka laittanut muistilaastareita vääriin kohtiin hoidettavani iholle, tein just niinkuin ohjeissa oli neuvottu, hänen mielestään niiden olisi pitänyt vaikuttaa siinä ajassa. Muistilaastareista eniten hyötyy ne, joilla muistisairaus on alkuvaiheessa, mun läheisellä sairaus oli jo edennyt reilusti yli keskivaiheen ja ei ne muistilaastarit ehkäise sairauden etenemistä. Mun mielestä hoitajien, eikä lääkäreitten pitäisi syyllistää omaishoitajia, jotka yrittää pärjätä yksin siinä työssä, ilman apua kotihoidolta tai muilta läheisiltä, joskus monet läheiset saattavat ottaa etäisyyttä kuin tarjoavat apua omaishoitajalle,
- Anonyymi00011
Alijäämä ei hoidu leikkauksilla. Se hoituu talouskasvulla.
- Anonyymi00015
Mutta, mutta !
Talouskasvun esteenä ovat liian suuret julkiset menot !!
Suomen julkiset menot suhteessa BKT:hen ovat 57% !?
Luku on maailman korkein luku !?
Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Esimerkkejä !
Suomi 57% (maailman korkein luku)
Itävalta 55%
Ruotsi 50%
Saksa 49%
Norja 49%
Tanska 47%
Islanti 46%
Espanja 45%
Israel 45%
UK 44%
USA 39%
Sveitsi 32%
- Anonyymi00013
Kannettavat oli hyviä.
V. Sundback - Anonyymi00014
Onkohan samassa jutussa, jossa Niemelä esittää lasten hoitavan vanhempiaan, ollut tietoa, hoitaako hän itse omia vanhempiaan?
- Anonyymi00016
Niemelä määrittelee jutussa millainen on kunnon kansalainen.
Sellainen kun hän. Hän muun muassa juoksee 12 kilometrin työmatkat lähes joka päivä. - Anonyymi00017
Ei tietenkään hoida, tuskin vaimonsakaan. Mies parhaassa iässä 50:nen, kehuu kuinka pyöräilee tai juoksee 10 km työmatkansa päivittäin. Nekin tunnit ja minuutit voisi käyttää olemalla läsnä lapsilleen ja vanhemmilleen.
- Anonyymi00046
Anonyymi00016 kirjoitti:
Sellainen kun hän. Hän muun muassa juoksee 12 kilometrin työmatkat lähes joka päivä.Mun lähipiirissä oli eräs, joka oli urheilullinen koko elämänsä, oli hyvin menestynyt liikemies taustaltaan. Nuorempana juoksi kilpaa, myöhemmin kävi kilpailemassa veteraanisarjoissa ja tais käydä juoksemassa maratoonejakin ihan huvikseen. Vanhemmalla iällä sitten, hänelle tuli joku aivoinfarkti, ei sen jälkeen pystynyt enää juoksemaan, hyvä ett pystyi kävelemään kunnolla.
- Anonyymi00051
Anonyymi00016 kirjoitti:
Sellainen kun hän. Hän muun muassa juoksee 12 kilometrin työmatkat lähes joka päivä.Toivottavasti hän työnsä ja juoksunsa lisäksi hoitaa myös omat vanhempansa.
Ei Orpon hallituksen tarvii noudattaa mitä Niemelä tuumailee, VM antaa omia laskelmia ennusteita, hallitus saa muualtakin neuvoja, tilastoja. Se miten hallitus hyödyntää annettua faktaa, Niemelän ohjeistukset v. 2023 hallitukselle löytyy kun googlaa.
- Anonyymi00024
Luitko HS Kuukausiliitettä ? Orpo (ja Purra ?) itse tilasivat toiveleikkauslistan
Niemelältä. Miksei ne sitä noudattaisi ? - Anonyymi00025
Hallitus kuuntelee vain samanmielisten neuvoja.
- Anonyymi00018
Suomen talous korjaantuu vain......kun.....
1. Julkisen talouden menoja leikataan vuosikausia !
2. Verotusta lasketaan reilusti !
3. Julkinen velka laskee reilusti !- Anonyymi00021
Joo, lakkautetaan aluksi vaikka koulut ja terveyskeskukset kokonaan
ja jätetään kaikki tiet korjaamatta.
Kyllä julkiset menot pienenevät ! - Anonyymi00022
Lopetetaan verotus kokonaan niin voidaan sammuttaa Suomesta valot !
- Anonyymi00023
"2. Verotusta lasketaan reilusti !"
Persuhallitus korjasi jo asian. Se laski isotuloisten veroja. - Anonyymi00027
Anonyymi00021 kirjoitti:
Kyllä julkiset menot pienenevät !Pakkohan niitä on lakkauttaa kun kunnanverokin laskettu melkein jokaisessa kunnassa 10 - 12 %:iin. Työikäinen väestö myös muuttaa paikkakunnille joista löytyy töitä. Miten ihmeessä kunnat voivat pitää yllä kouluja jos niihin ei tule oppilaita. Oulu johon liitetty monta pientä kuntaa esimerkiksi menettää 3800 oppilasta vuosien 2025-2035 aikana koska syntyvyys on laskenut hurjasti.
Täytyisi myös lakkauttaa useampi yliopisto ja keskittää opetus ammattikorkeakouluihin.
Lukio opetustakin saisi muuttaa teorian opetuksesta ammattiopetukseen. - Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Pakkohan niitä on lakkauttaa kun kunnanverokin laskettu melkein jokaisessa kunnassa 10 - 12 %:iin. Työikäinen väestö myös muuttaa paikkakunnille joista löytyy töitä. Miten ihmeessä kunnat voivat pitää yllä kouluja jos niihin ei tule oppilaita. Oulu johon liitetty monta pientä kuntaa esimerkiksi menettää 3800 oppilasta vuosien 2025-2035 aikana koska syntyvyys on laskenut hurjasti.
Täytyisi myös lakkauttaa useampi yliopisto ja keskittää opetus ammattikorkeakouluihin.
Lukio opetustakin saisi muuttaa teorian opetuksesta ammattiopetukseen.Kunnat eivät vastaa terveydenhuollosta. Siksi kunnallisveroa on saatettu laskea.
- Anonyymi00031
Anonyymi00027 kirjoitti:
Pakkohan niitä on lakkauttaa kun kunnanverokin laskettu melkein jokaisessa kunnassa 10 - 12 %:iin. Työikäinen väestö myös muuttaa paikkakunnille joista löytyy töitä. Miten ihmeessä kunnat voivat pitää yllä kouluja jos niihin ei tule oppilaita. Oulu johon liitetty monta pientä kuntaa esimerkiksi menettää 3800 oppilasta vuosien 2025-2035 aikana koska syntyvyys on laskenut hurjasti.
Lukio opetustakin saisi muuttaa teorian opetuksesta ammattiopetukseen."Lukio opetustakin saisi muuttaa teorian opetuksesta ammattiopetukseen"
Mitä järkeä siinä olisi ? Perustele ! - Anonyymi00038
Anonyymi00031 kirjoitti:
"Lukio opetustakin saisi muuttaa teorian opetuksesta ammattiopetukseen"
Mitä järkeä siinä olisi ? Perustele !Se että nuoret pääsisivät nopeammin työmarkkinoille eikä heille tarvitsisi teoreettisen lukio-opetuksen jälkeen maksaa opintorahaa, asumisrahaa, ym. taloudellista tukea useamman opiskeluvuoden jälkeen.
- Anonyymi00039
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kunnat eivät vastaa terveydenhuollosta. Siksi kunnallisveroa on saatettu laskea.
Kuntien vastuulla on paljon muutakin kuin terveydenhuolto. Nythän hyvinvointialueet saavat rahoituksen epämääräisesti valtiolta jos osaavat oikealla sanamodolla tukea pyytää. Jokaiselle hyvinvointialueelle eri summalla.
Olisi ollut paljon parempi jos kunnallisvero olisi ollut vaikka 15% kaikissa kunnissa ja siitä olisi mennyt 5% hyvinvointialueiden sairaankuljetuksiin, pelastuslaitoksiin ja niiden rakennusten ja kuljetusvälineiden ylläpitohuoltoon. Anonyymi00038 kirjoitti:
Se että nuoret pääsisivät nopeammin työmarkkinoille eikä heille tarvitsisi teoreettisen lukio-opetuksen jälkeen maksaa opintorahaa, asumisrahaa, ym. taloudellista tukea useamman opiskeluvuoden jälkeen.
Ammattiopetuksen taso on laskenut ja opintojen keskeyttäneiden määrä myös. Ei suinkaan sieltä automaattisesti siirrytä työhön opintojen aloituksen jälkeen
- Anonyymi00047
Anonyymi00021 kirjoitti:
Kyllä julkiset menot pienenevät !Jätetään kaikki heitteille. Ainoastaan varakkaat saa hoitoa ja käydä kouluja, silläkö talous lähtee paranemaan niinkuin sun mielestä.
- Anonyymi00048
Siili25 kirjoitti:
Ammattiopetuksen taso on laskenut ja opintojen keskeyttäneiden määrä myös. Ei suinkaan sieltä automaattisesti siirrytä työhön opintojen aloituksen jälkeen
On jo todettu ettei osa nuorista osaa tehdä mitään töitä sillä alalla mitä ovat opiskelleet. Työharjoitteluissa osa nuorista on ollut poissa, myöhästelleet, eikä osaamista ole ollut työkalujen käytössä mitä kyseisessä työssä on tarvittu. Ei kovin hääppöseltä näytä nuorten työnsaanti jos eivät osaa tehdä mitään työtä vaikka ovat ammattikoulutuksessa olleetkin.
Anonyymi00048 kirjoitti:
On jo todettu ettei osa nuorista osaa tehdä mitään töitä sillä alalla mitä ovat opiskelleet. Työharjoitteluissa osa nuorista on ollut poissa, myöhästelleet, eikä osaamista ole ollut työkalujen käytössä mitä kyseisessä työssä on tarvittu. Ei kovin hääppöseltä näytä nuorten työnsaanti jos eivät osaa tehdä mitään työtä vaikka ovat ammattikoulutuksessa olleetkin.
Juuri näin. Lisäksi peruskoulun pääsee läpi säälivitosilla ja tämä taso sitten näkyy myös ammattiopinnoissa.
Pitäisiköhän näitä työelämätaitoja jotenkin alkaa opettaa enemmän jo ylä-asteella. Töihin / harjoitteluun mennään silloin kun työaika alkaa eikä silloin kun sattuu huvittamaan.- Anonyymi00050
Anonyymi00048 kirjoitti:
Opiskeluihin tuli jossain vaiheessa sellainen hieno sana kuin itseohjautuvuus. Ts. lasten ja nuorten ihmisten pitäisi aivan itse keksiä ja / tai tietää, miten mikäkin asia työssä ja elämässä tehdään ja toimitetaan.
Itse olen miettinyt jo tolkuttoman pitkän aikaa, mikä hemmetin kumma juttu niillä, jotka asioista päättävät ja niitä säätävät, on hukkunut. Mitä on jäänyt väliin ja täysin vaille huomiota.
- Anonyymi00020
Orpohan tilasi leikkauslistan Niemlältä ja toteuttaa niitä Purran kanssa
niin paljon kuin ehtii.- Anonyymi00030
Älkää hyvät ihmiset pettäkö itseänne !?
1. Suomen julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen ovat maailman korkeimmat !?
2. Suomen kansantalouden tuottavuus ei ole riittänyt kattamaan julkisia menoja yli 20 vuoteen !?
3. Suomi velkaantuu lisääntyvästi ulkomaille !?
4. Potentiaalinen kasvu ulosmitataan Suomessa korkean verotuksen kautta julkisiin rakennelmiin pois kansalaisten käytettävistä !?
5. Suomalaisilla ei ole länsimaista kykyä ja halua tehdä sijoituksia ja investointeja edellä mainittujen syiden vuoksi !?
6. EU-komissio ja IMF eivät Suomea varoittelisi jos talous olisi kunnossa !?
- Anonyymi00032
Suomen hallitus on EU:n surkein. Se ei saa taloutta toimimaan ja tekee
vääriä pätöksiä. Siinä vika.- Anonyymi00035
Suomen talouden pulmana ovat liian suuret julkiset menot jotka ovat 57% suhteessa BKT:hen
Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !? Lähinnä vasemmiston toimesta !?
Lopputuloksena Suomen julkinen velka on nyt tasoa 250 miljardia Euroa joka kasvaa vuosittain ja on peräisin ulkomailta !?
- Anonyymi00033
Marinin hallituksen aikana alijäämä oli pieni ja pienemään päin,
koska työllisyys oli korkeimmillaan vuosikausiin.
Orpon tunaroiva persuhallitus sössi kaiken. - Anonyymi00034
Samoin minä 15 vuotta työn ohessa vanhempien aputyttö (päivätyön ohessa 8h päivä) viikolla ja viikonloppuisin.
Matkaa 70km edestakaisin.
140m2 siivottavaa, ruoanlaittoa, tiskausta, pyykkiä, ulkona lumihommat ja nurmikoiden ajot
Olin jatkuvasti väsynyt, tympääntynyt.
Menetin ystävät, mieheni ja lopetin harrastukseni.
Eli mitään omaa elämää näinä vuosina, tein kuin kone velvollisuuden tunteesta.
Kadun että olin niin kiltti tyttö.
Oma kotikin piti hoitaa sekä sisällä nii kuin pihatyötkin.
En todellakaan halua että lapseni alkaa moiseen urakkaan, ei kyllä varmasti ala, nykynuoret sen verran itsekkäämpiä, eikä kunto kestä.- Anonyymi00042
Saitko vielä sisaruksiltasi "kiitokset" päälle? Minä sain.
- Anonyymi00036
Startti Zad ennusti että Niemelän tukka
Lähtee ylä ja alapäästä
Tuon kommentin takia.
1.5 miljoonaa eläkeläistä jo nyt aivan. raivona tuosta Möläytyksestä.- Anonyymi00043
Niemelä onkin Hutoi eikä Priha!
- Anonyymi00037
Turha valittaa, seuraava hallitus pelastaa.
- Anonyymi00052
Peruhallitus on pöllinyt valtion kassan. Ei seuraavalla hallituksella ole
mahdollisuutta mitään pelastaa.
- Anonyymi00040
Tiedän ihan kokemuksesta, mitä tuo on. Oma työ ja koti ja hoito-/asiointivastuu, kymmenien kilometrien ajoa edestakaisin, töistä lähtöä, kun ambulanssista tai kotihoidosta yhteyttä, lähdettävä oli kesken työn ja palkka seis ja taas auton rattiin. Taistelya kunnan, ambulanssikuskien kanssa, taistelua lääkäreiden kanssa. Olin loppu, totaalisen loppu.
- Anonyymi00049
Voin kyllä uskoa sen. Ei se omaisesta huolehtiminen helppoa ole, jos omainen on vaikkapa muistisairaskin muiden sairauksien ohella. Siinä saa kulkea joka paikkaan, soitella sinne sun tänne, istua päivystyksessä tuntikaupalla, ravata terveyskeskuksessa ja apteekissa ja joskus apteekissakin tuli vaikeuksia saada hoidettavan lääkkeitä vaikka oli hänen kela-kortti mukana, kun sattui joku turhantärkeä apteekkari kohdalle, ei muistisairasta pystynyt apteekkiin mukaan raahata. Pankkiasioiden hoitaminenkin oli oma lukunsa, ei sekään oltu helpoksi tehty. Edunvalvojaksi en jaksanut hakea, oli tarpeeksi tekemistä muutenkin hoidettavani kanssa, ei innostanut lähteä vuorohoitojaksolla istumaan tuntikausiksi johonkin virastoon, kun oli muitakin asioita hoidettavana, piti käydä kaupassa hakemassa enempi tavaraa kotia, ei aina päässyt edes lähikauppaan, kun hoidettavalla oli huonompia päiviä ja vuorohoitojaksoilla oli ainuita päiviä, jolloin pystyin nukkumaan tarpeeksi. Muistisairaat valvovat öisin ja nukkuvat päivisin, yöllä piti vahtia ettei lähde omille teilleen talvipakkasilla tai rupea tekemään jotain älytöntä öisin, ei ihme ett pukkasi burnoutia. Tsemppiä kaikille omaisistaan huolta pitäville, teette sitä siksikin, kun tiedätte ettei yhteiskunta huolehdi heistä tarpeeksi hyvin ja ette voi läheisiänne heitteillekään jättää,
- Anonyymi00053
NIemelä sai noottia esimieheltään.
- Anonyymi00054
Niemelä on silti oikeassa näissä talousasioissa !
Suomen talouden pulmana ovat liian suuret julkiset menot jotka ovat 57% suhteessa BKT:hen
Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !? Lähinnä vasemmiston toimesta !?
Lopputuloksena Suomen julkinen velka on nyt tasoa 250 miljardia Euroa joka kasvaa vuosittain ja on peräisin ulkomailta !? Anonyymi00054 kirjoitti:
Niemelä on silti oikeassa näissä talousasioissa !
Lopputuloksena Suomen julkinen velka on nyt tasoa 250 miljardia Euroa joka kasvaa vuosittain ja on peräisin ulkomailta !?Kuinka ilkeät syyttää vasemmistoa kun Lipposen jälkeen vain Marinin hallitus vaikuttanut vasemmistona, itse en sen paremmin minkään puolueen kannattaja että pitää olla rehellinen mitä kirjoittaa.
- Anonyymi00059
Pertikki kirjoitti:
Kuinka ilkeät syyttää vasemmistoa kun Lipposen jälkeen vain Marinin hallitus vaikuttanut vasemmistona, itse en sen paremmin minkään puolueen kannattaja että pitää olla rehellinen mitä kirjoittaa.
On helppo syyttää vasemmistoa, koska sillä olisi ollut monta mahdollisuutta perua eduskunnassa aikaisemmin tehtyjä menopäätöksiä, mutta se ei niin tehnyt ??
- Anonyymi00055
Hallitus sanoo kaikkeen EI.
Rahaa ei ole mihinkään.
Vain kun rikkaat tarvitsevat rahaa
hallitus sanoo KYLLÄ.- Anonyymi00056
Esimerkkejä !
Suomi 57-58% (maailman korkein luku)
Itävalta 55%
Ruotsi 50%
Saksa 49%
Norja 49%
Tanska 47%
Islanti 46%
Espanja 45%
Israel 45%
UK 44%
USA 39%
Sveitsi 32% Anonyymi00056 kirjoitti:
Esimerkkejä !
Suomi 57-58% (maailman korkein luku)
Itävalta 55%
Ruotsi 50%
Saksa 49%
Norja 49%
Tanska 47%
Islanti 46%
Espanja 45%
Israel 45%
UK 44%
USA 39%
Sveitsi 32%Jankutat samaa, et kerro millä estää julkisia menojen suuruutta. Tunnusta valtio epäonnistunut talouden hoidossa.
- Anonyymi00058
Pertikki kirjoitti:
Jankutat samaa, et kerro millä estää julkisia menojen suuruutta. Tunnusta valtio epäonnistunut talouden hoidossa.
Suomen julkisen talouden korjaamisen vaiheet !
1. Median täytyy alkaa julkistamaan säännöllisesti viikoittain talouden tilastoja jotka näkyvät tällä hetkellä vain Englannin kielellä netissä !? Pari esim.
-Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen (maittain)
-Keskim varallisuus aikuista kohti (maittain)
2. Julkisen velan kehitys sekä velan tausta (ulkomailta/kotimaasta) julkistus mediassa viikoittain !
3. Suomalaisten tulee valmistautua siihen, että pelkästään verotukseen perustuva terveydenhoito-rahoitus muutetaan osittain yksityisiin vakuutuksiin perustuvaksi !
Osuus riippuisi tuloista !
- Anonyymi00057
Ressukat 6-kymppiset. Tulevaisuutenne ei hyvältä näytä.
- Anonyymi00061
Ressuttele vain itseäsi. Ikäihmiset pärjäävät hyvin ainakin siihen saakka, kun oma terveys ja toimintakyky antavat myöden. Sitten voi olla huonommat näkymät, kun / jos joutuu toisten armoille.
- Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Ressuttele vain itseäsi. Ikäihmiset pärjäävät hyvin ainakin siihen saakka, kun oma terveys ja toimintakyky antavat myöden. Sitten voi olla huonommat näkymät, kun / jos joutuu toisten armoille.
Tulet yllättymään kuinka pian se vaihe tulee.
- Anonyymi00064
Anonyymi00062 kirjoitti:
Tulet yllättymään kuinka pian se vaihe tulee.
Joillekin tulee nopeammin kuin toisille. Mulle ei ole tullut vielä, eikä meirän muorillekaan, vaikka on jo 91 vuotias.
- Anonyymi00060
Kun tuota vvm virkamiestä haastateltiin näki kuinka pihalla oli tavallisen kansan nyky-arjesta , ja tämmöiset sitten tekevät esityksiä toimenpiteistä , saa kuvitelman että tuommoiselle voi laittaa sanat suuhun kuka vaan , kyllä tämän maan ovat ajaneet katastrofiin osaamattomat päättäjät , mutta siellä ne samat naamat vaan heiluvat vuodesta toiseen .
- Anonyymi00063
Mika Niemelä on yhtä ulalla kuin Purra ja Orpo.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672395- 661377
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww741185EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41107- 79835
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780- 43678
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe24638- 30636