Kansalaisten pelko yksin jäämisestä, Johanna Vuorelman kolumni, kun keskustelu kääntyi sosiaali ja terveyspalveluihin tunnelma muuttui nopeasti pelon sävyttämäksi.
Yksin jääminen on suhteellista, onko tämä ilmiö tullut Marinin hallituksen jälkeen, en itse koe pelko yksin jäämisestä ainakaan tällä hetkellä, pelko tulisi siinä vaiheessa kun muut määräisi paikkani jossain ' missä.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011932431.html
Neljän jälkeen iltapäivällä ei kannata sairastua
17
182
Vastaukset
- Anonyymi00001
Moni yksinäinen iäkäs saattaa tuntea turvattomuutta ja pelkoa
kuka auttaa jos jotain äkillistä tapahtuu.- Anonyymi00016
Voi pyytää apua ja neuvoa tutulta naapurilta. Naapureihin kannattaa aina säilyttää jonkinlainen huvänpäivän keskusteluyhteys.
- Anonyymi00002
Yksin jäämisessä monta astetta.
- Anonyymi00011
Jos on terve ja yksin on paremmassa asemassa.
- Anonyymi00003
Sana huoli itse pitää huolta itsestään tärkeintä,
- Anonyymi00009
Pistäisitkö pilkut yms. paikalleen, että saisi selvän, mitä meinaat.
- Anonyymi00004
Kyllä.
Kyllä apua, oli ilta, tai viikonloppu. Siis sairauteen saa, ei pitäis julkaista väärää tietoa. Vaikkakin resursseja vähennetty, ambulanssit sun päivystykset toimii kyllä.
Yksinäisyys eri asia. Sitäpaitsi, jos on yksinäinen iltaisin ja viikonloppuisin, on ihan varmasti yksinäinen myös viikolla virka-aikaan. Se ei ole ambulanssien tai päivystysten asia mitenkään.
Jostain syystä sotketaan kaks eri asiaa keskenään
Mitäkö yksinäisyydelle pitäis tehdä? No hitostako minä sen tietäisin. Yksinäisyys ei kuitenkaan ole äkillinen hätätilanne.
=DW=- Anonyymi00008
Yksinäisyys voi kuitenkin altistaa kaikenlaisille hätätilanteille, kun ihminen on iäkäs, sairas ja huonosti toimiva. Eli sellainen, jonka kuuluisi olla jossain, jossa hänestä huolehditaan.
- Anonyymi00005
Mä en pelkää yksin jäämistäkään, oikeestaan olen ollu yksin jo yli kymmen vuotta, ja nyt kun ysikympiset lähestyy hirmu vaihtia, kuntoki on heikentyny huomattavasti,
kun kunto on heiko ja ei enään jaksa juuikaan puuhstella kotihommia, kuhan saa ruuan ja lääkkeet vielä ise suuhunsa tämä riittää mulle,
jopa kuolemakin yksin olisi vain helpotus, joten minulla ei ole minkäänlaista pelkoa vaikka olen jääny ksisikseni asumaan,
olen hyväksyn, elämä on rajallista ja lähempänä sataa vuotta kuolema on joka tapauksessa luonnollinen tuli se sitten missä muodossa tahansa,
vast ikkään nuorin veljeni kuoli llättättäin hänellä katkesi verisuoni päässä,
kuolema oli äkillinen ja nopea,
hän oli vasta seitenkymppinen hieman yli,
samaa toivon itselleni, äkki kuolemaan yksin kotona,
kyllä ne sukulaiset jossain vaiheessa tulee katsomaan kun en enään vastaa puhelimeen, ja krjaavat ruumiin hataan,
tänää oli kaunis aurinkoinen päivä vanhaki ilahtui, olin jonkikaa ulkona,
kuhan päivät lämpenee menen useammin ulkoileen,
tämmönen on mun luoppuelämäni vanhuus, yksin aion kuolla ilman kenekää apua,,,- Anonyymi00007
Jos kuolee laakista mikäs siinä, mutta voi joutua kitumaan kotonaan
jos ei pysty apua soittamaan. - Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jos kuolee laakista mikäs siinä, mutta voi joutua kitumaan kotonaan
jos ei pysty apua soittamaan.ei sekää haitaa,
mä kidun sitten niin kauan että henki lähtee jos pötkähdän enkä voi apua soittaa,
olen niiiin vihanen tälle vanhuudelle,
kenekää ei pitäisi elää näin vanhaksi kuin minä,
tämä on vain suurta kärsimstä,,,
ties kuinka kauan tätä täytyy kestää ennekuin henki lähtee,,, - Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
ei sekää haitaa,
mä kidun sitten niin kauan että henki lähtee jos pötkähdän enkä voi apua soittaa,
olen niiiin vihanen tälle vanhuudelle,
kenekää ei pitäisi elää näin vanhaksi kuin minä,
tämä on vain suurta kärsimstä,,,
ties kuinka kauan tätä täytyy kestää ennekuin henki lähtee,,,Olen samoilla linjoilla kanssasi. Millä pillerillä pääsisi varmasti pois täältä ?
Hallitus on lisäksi tehnyt vanhasta ihmisestä arvottoman.
Vanhalle pitää riittää, että joku laite vahtii sitä.
Ihmisen ei kuulu auttaa vanhaa ja sairasta jos hallitukselta kysyttäisiin,
vaikka nehän valehtelisi vaan jotain päin naamaa jos niiltä kysyttäisiin.
Ne valehtelee kaikille. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Millä pillerillä pääsisi varmasti pois täältä ?
Hallitus on lisäksi tehnyt vanhasta ihmisestä arvottoman.
Vanhalle pitää riittää, että joku laite vahtii sitä.
Ihmisen ei kuulu auttaa vanhaa ja sairasta jos hallitukselta kysyttäisiin,
vaikka nehän valehtelisi vaan jotain päin naamaa jos niiltä kysyttäisiin.
Ne valehtelee kaikille.Et suinkaan sinä kysy arvoasi hallitukselta? Valehtelijoille.
- Anonyymi00006
Riippuu missä asuu miten apua saa ja kuinka nopeasti.
Pohjois-Suomessa apu voi olla satojen kilometrien päässä,
pääkupunkiseudulla asuva ei tulee ajatelleeksikaan
miten hyvin täällä on asiat sen suhteen oli vuorokauden aika
mikä hyvänsä. - Anonyymi00015
On se kumma kun sitä eutanasia pilleriä ei voi vanhuksille jakaa
kun jokatapauksessa elämä on lopussa,
mutta helvetin kipuja pitää kestää vanhan ihmisen loppuun asti,
eläimet ne kyllä tappaa heti kun ne on loukkaantuneet tai saisatuneet mutta ihmistä nämä muka h i e n o t päättäjät ei halua päästää vaivoistaan
mutta kyllä osaavat asiat esittää niin että kuin suuri riesa vanhus väestöstä onkaan hallitukselle ja suomen taloudelle,
on siinä melko TEKO PYHIÄ kansanedustajia ,
julmaa kiduttamista ne kyllä sallii vanhuksille mutta armahtavaa kuolemaa ne ei halua antaa, loppun eläneelle kipeille vanhuksille, ,
kai ne oikeesti ovatki PSYKOPAATTEJA nauttivat vanhusten käsrismysistä, ja kaiken huippuna moittivat kuinka suuri taloudellinen taakka onkaan vanus väestö,,,,
hohoijaaaaa,
monessa muussa maailmassa on eutanasia sallituu ihan lain mukaan, mutta tekopyhässä suomessa kidutuskuolema on arvokkaampaa vanhuksille niiten mielestä,,- Anonyymi00017
Olet käsittänyt väärin.
Eutanasiassa kyse ei ole massaeliminoinoinneista, ei säästötoimista, ei mistään järjestelmällisestä pillerien jakamisesta.
Kyse ei ole sen tyyppisistä toimista, mitä käytetään eläinten hoidossa.
Kyse on sallia ihmisen itse päättää elinaikansa ennenaikaisestä lopettamisesta erikoistapauksissa, vain ja ainoastaan ihmisen omasta tahdosta. Erikoistapaukset tarkoittavat esim. inhimillisesti sietämättömiä kipuja, joita ei lääketieteen avulla pystytä hillitsemään. Vaikkapa parantumattomissa ja kuolemasn hitaasti johtavissa sairauksissa. Tarkoitus on sallia ihmisen vapautttaminen turhista kärsimyksistä.
Jos joku haluaa kitua ja kärsiä ennen kuolemaansa, se oikeus tulee jokaisella säilyttää.
Eutanasian tulee kuulua yhdeksi sallituksi vaihtoehdoksi osana palleatiivista hoitoa.
Se tullaan vielä sallimaan, toistaiseksi uskonnolliset ryhmittymät ovat asian etenemisen torpanneet. Kysehän on poliittisesta päätöksestä, ei terveydenhoidosta, tai muista asioista. Tokikin terveydenhoidolliset syyt määrittelevät, missä tilanteissa se tullaan sallimaan.
=DW=
Se on ehdotonta, päätöksen eutanasiasta tekee kuitenkin aina potilas itse. Eläimillä tätä oikeutta ei ole.
- Anonyymi00018
On kyllä köpälle mennyt tuon Soten kanssa. Esim. kun Pohjois-Suomessa on isot sotealueet, joku oli päässyt saattohoitoon parinsadan kilsan päähän läheisistään. Onpa raakaa.
Koko sotea ei olisi ikinä pitänyt alkaa värkkäämään, ilmankos sitä puuhattiin vuosikausia. Tietysti aina joku viisas sai pysähtymään suunnittelut. Ja sitten taas jatkettiin. Olisiko nyt varmasti se vanha terveyskeskusjärjestelmä tullut kalliimmaksi kuin sote, sehän oli syy soteen vaihtamiseen, että saadaan muka halvemmalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 253770
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5422762Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532290Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2122261Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131799Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191540Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip531512- 971399
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621261Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951204