Parisuhdeväkivalta

Anonyymi-ap

Kuuntelen toisinaan murhamysteerivideoita. Vähän aikaa sitten kuuntelin videon joka käsitteli Uunisurmaa, jossa uhri oli muurattu uunin sisään. Uhrin katoaminen tapahtui vuonna 1960 ja hän oli joutunut kokemaan rankkaa pahoinpitelyä ja viisi perheen lasta oli otettu huostaan. Siihen aikaan ei liene ollut paikkoja, jonne olisi voinut paeta väkivaltaa. Vaikea ymmärtää, miksi uhri oli jatkanut elämää pahoinpitelijänsä kanssa vaikka tämä oli uhkaillut surmaamisella ja sillä, ettei ruumista koskaan löydettäisi.

Aikoinaan kuuntelin Pekka Saurin Yölinjaa ja siellä toisinaan joku parisuhdeväkivallan uhri kertoi kurjasta kohtelustaan. Siellä usein toistui kuvio. että pahoinpitelijä hakattuaan kovasi pyyteli anteeksi ja lupasi ettei koskaan enää lyö - ja sitten taas löi.

En ole onneksi joutunut itse kokemaan hakkaamista. Henkistä väkivaltaa sitä vastoin olen enemmän saanut osakseni, mutta se parisuhde loppui jo kauan sitten.

Onko joku kokenut parisuhdeväkivaltaa? Onko parisuhde jatkunut tämän jälkeen vai ovatko pariskunnan tiet eronneet? Oletko itse lyönyt puolisoasi? Onko keskusteluilla tai terapialla ollut parantavaa vaikutusta? Tai onko jollakin tuntemallasi henkilöllä parisuhdeväkivaltaongelmia?

19

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Luultavasti 60-luvulla ei ole osattu tukea naista jota pahoinpidellään kotonaan. Osataanko nykyäänkään? Ilta-Sanomien jutussa mainitaan että tämä uunisurman uhri oli joutunut kammottavaan hautaan lapsuudenkodissaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009251737.html Sen pahoinpitelijänhän siitä kodista olisi pitänyt pois lähteä. Nämä kotihakkaamiset usein jätetään rauhaan, että ihmiset saavat itse huolehtia omista asioistaan. Eipä tietenkään joku naapuri halua saada turpiinsa sillä uhalla, että on lähtenyt sotkeutumaan pariskunnan väleihin.

• Anonyymi00002

On olemassa ihmisiä jotka ovat hyvin taitavia kiusaamaan ja rääkkäämään lähimmäisiään. Usein he käyttäytyvät ihan toisella tavalla kodin ulkopuolella. Uhrin voi olla vaikeaa saada ymmärrystä osakseen, jos hän kertoo kokemastaan väkivallasta. Todella toivon, että uhrit ymmärtäisivät hakea apua ja poistua tällaisista parisuhteista, koska yleensä nämä muuttuvat vain huonompaan suuntaan.

• Anonyymi00003

Miten kukaan voi hekumoida tällaisella aiheella ? Ettäkö joku traumoja saanut pahoinpidelty haluaisi tulla kertomaan miten häntä on hakattu ja mukiloitu ja
      tehty väkivaltaa ties miten sairaalla tavalla.

• Anonyymi00004

Ei kai kukaan tällä aiheella hekumoi. Tämä on keskustelunaihe siinä missä joku muukin. Joku voi jopa saada apua siitä, että kertoo asiasta toisille - tai joku voi saada apua lukiessaan jonkun toisen kokemuksista ja siitä, miten joku on löytänyt ulos tilanteesta. Jos vaikeita asioita vain kätkee sisimpäänsä, niin siellä ne voivat tehdä lisää vahinkoa.

• Anonyymi00005

Aiheesta on kirjoitettu kirjakin. Ehkä montakin, yhden olen lukenut. Tv-töllöstä tuli juuri myös sarja samasta aiheesta. Kyllä siitä pitää puhua ja tuoda julki, jospa se joskus loppuisi.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ei kai kukaan tällä aiheella hekumoi. Tämä on keskustelunaihe siinä missä joku muukin. Joku voi jopa saada apua siitä, että kertoo asiasta toisille - tai joku voi saada apua lukiessaan jonkun toisen kokemuksista ja siitä, miten joku on löytänyt ulos tilanteesta. Jos vaikeita asioita vain kätkee sisimpäänsä, niin siellä ne voivat tehdä lisää vahinkoa.

Ai saa apua jos täällä suoli24:ssä kertoo ? Älä naurata.
        Pahinta mitä voi tehdä on täällä kertoa mistään.
        Saa vain haukkumaryöpyn muun lisäksi päällensä.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Aiheesta on kirjoitettu kirjakin. Ehkä montakin, yhden olen lukenut. Tv-töllöstä tuli juuri myös sarja samasta aiheesta. Kyllä siitä pitää puhua ja tuoda julki, jospa se joskus loppuisi.

Mitä se auttaa jos suoli24:ssä sitä jauhaa ? tämä on aivan väärä paikka.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ai saa apua jos täällä suoli24:ssä kertoo ? Älä naurata.
        Pahinta mitä voi tehdä on täällä kertoa mistään.
        Saa vain haukkumaryöpyn muun lisäksi päällensä.

Voit ihan itse vaikuttaa siihen, että joku ikäviä kokemuksia omaava ei saa pahaa mieltä jos näistä kokemuksista täällä kertoo. Ellei sinulla ole mitään myönteistä kommentoitavaa, niin et kommentoi ollenkaan. Kiitos.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

No ehkä jollain muilla saiteilla mutta ei tällä. Tietenkin jokainen saa kirjoittaa missä haluaa mutta ehkä hedelmällisempiäkin paikkoja aiheesta kirjoittamiseen lienee.

• Anonyymi00011
        Siili25 kirjoitti:

No ehkä jollain muilla saiteilla mutta ei tällä. Tietenkin jokainen saa kirjoittaa missä haluaa mutta ehkä hedelmällisempiäkin paikkoja aiheesta kirjoittamiseen lienee.

???

Eiköhän tälläkin palstalla saa kirjoittaa kaikenlaisista elämään liittyvistä asioista. Jos ei asia itseä koske tai kiinnosta, voi mennä ohi eikä tarvitse edes vaivautua kommentoimaan.

• Anonyymi00011 kirjoitti:

???

Eiköhän tälläkin palstalla saa kirjoittaa kaikenlaisista elämään liittyvistä asioista. Jos ei asia itseä koske tai kiinnosta, voi mennä ohi eikä tarvitse edes vaivautua kommentoimaan.

Lueppa kommenttini uudelleen kun hepulisi laantuu.

"Tietenkin jokainen saa kirjoittaa missä haluaa....."

• Anonyymi00013
        Siili25 kirjoitti:

Lueppa kommenttini uudelleen kun hepulisi laantuu.

"Tietenkin jokainen saa kirjoittaa missä haluaa....."

Sitä ennen kirjoitit kuitenkin: "No ehkä jollain muilla saiteilla mutta ei tällä." Vähän niin kuin sanoisi, että: - Hakatkoot vain toisiaan, kunhan minun ei tarvitse siitä tietää. Omassa lintukodossa on niin mukavaa, kun voi sulkea silmänsä maailman ongelmilta. Suotakoon se sinulle.

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Sitä ennen kirjoitit kuitenkin: "No ehkä jollain muilla saiteilla mutta ei tällä." Vähän niin kuin sanoisi, että: - Hakatkoot vain toisiaan, kunhan minun ei tarvitse siitä tietää. Omassa lintukodossa on niin mukavaa, kun voi sulkea silmänsä maailman ongelmilta. Suotakoon se sinulle.

Minä kirjoitin oman mielipiteeni siis itse en täällä kirjoittaisi vaikka olisi kokemustakin. Sen kai saan esille tuoda😀.

Luen toki jos joku katsoo asiakseen kirjoittaa. Ja syy tähän mielipiteeseen löytyy myös sinun tyylistäsi kommentoida toisen kirjoittajan tekstiä.

• Anonyymi00014
        Siili25 kirjoitti:

Minä kirjoitin oman mielipiteeni siis itse en täällä kirjoittaisi vaikka olisi kokemustakin. Sen kai saan esille tuoda😀.

Luen toki jos joku katsoo asiakseen kirjoittaa. Ja syy tähän mielipiteeseen löytyy myös sinun tyylistäsi kommentoida toisen kirjoittajan tekstiä.

Niinhän minäkin kirjoitin oman mielipiteeni. Ei sille voi mitään, jos mielipiteet eivät miellytä kaikkia.

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Niinhän minäkin kirjoitin oman mielipiteeni. Ei sille voi mitään, jos mielipiteet eivät miellytä kaikkia.

Nimenomaan. Ei tarvitse mennä kritisoimaan toisen kirjoittajan mielipidettä 😆. Löysimmekö yhteisen sävelen?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Mitä se auttaa jos suoli24:ssä sitä jauhaa ? tämä on aivan väärä paikka.

Keskustelufoorumi. Täällä voi "jauhaa" aivan mistä ikinä itse haluaa ja tahtoo. Kunhan pysyy säännöissä. Jotkut voivat jopa saada vertaistukea lukiessaan ja kommentoidessaan.

• Anonyymi00006
    • Anonyymi00009

Miksi jotkut saa orkut näillä asioilla herkutellessaan ?

• Anonyymi00012

En tiennytkään. Ehkä sinä saat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      32
      2411
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      100
      2292
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      18
      1339
    4. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1207
    5. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      33
      1152
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      27
      920
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      51
      830
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      11
      801
    9. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      735
    10. Sammuuko meillä

Kipinä kun ei enää nähdä
      Ikävä
      56