Juha Mieto: "Leskeä voi ymmärtää vain toinen leski eikä aina sekään"

Anonyymi-ap

Lyhennelmä ET-lehden jutusta, allaolevassa linkissiä on enemmän.
"Kun Juha Mieto aamuisin herää ja katsoo kylpyhuoneen peiliin, hän virnistää peilikuvalleen. –Seison peilin edessä ja nauran, että häh hää mikä äijä. Oikein pelleilen, vedän omaa teatteria itteni kans. Vain nauramalla jaksan tämmöistä ukkoa.

Juha Mieto, 76, on poikkeuksellinen mies päästä varpaisiin. Sen todistavat numerot:

Hän on 197 senttiä pitkä. Kämmenet ovat valtavan isot, leveydeltään 27–28 senttiä.
Juha Mieto nauraa, itselleen.

– Varmaan ihmiset ajattelevat, että Jussi on vähän pöpi. Ajatelkoot! Täällä Kurikassa saan olla oma itteni, Juha sanoo.

–Nuorena sureksin herkemmin. Saatoin katsoa itteäni peilistä ja sanoa, että häpeä Jussi. Häpeä sitä sun tätä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän itseäni murehdin ja märehdin. Lehmät ovat sitä varten, että ne märehtivät.

–Minussa on kaksi luonnetta.Ensimmäinen on tämä, joka pärjäilee tällä tavalla ihmisten kanssa.

– Kotona minulla on toinen luonteeni, siellä olen erakko. Nautin olla yksin. Varsinkin pimeässä nautin. Ehtoolla kotonakin, jos poika on töissä ja minä yksin, sammutan kaikki valot. Pidän vain television päällä ja istun. Yksin, pimiässä. Kerta kaikkiaan nautin. Yhtään en osaa selittää, miksi.

– Jos minut jostain muistetaan, niin toivottavasti siitä, että olin jämpti. En ole myöhästynyt koskaan. Paitsi pari kertaa maalista.

Juha asuu kotitalossa kahdestaan 37-vuotiaan poikansa Petterin kanssa.

Kahdestaan isä ja poika ovat asuneet talossa tapaninpäivästä 1996 asti. Silloin Juhan vaimo Minna, 45, sai sydänkohtauksen ja kuoli.

– Poika oli silloin kahdeksan vuotta ja kymmenen päivää. Hän tuli polvelleni istumaan. Itkettihin. Sitten lämmitin saunan.

Siitä alkaen Juha lämmitti saunan joka ilta kello 18.

Poika tuli polvelleni istumaan. Itkettihin. Sitten lämmitin saunan.

– Keksin semmoisen pienen rituaalin, kun en oikein muutakaan keksinyt. Hirviästi siinä ei juteltu. Aika hiljaa pojan kanssa lauteilla istuttiin. Mutta sillä tavalla kun joka ilta istuu, tuloo se tärkein eli luottamus.

Surun keskellä Juha opetteli ensimmäistä kertaa tekemään ruokaa ja oppikin. Hän meni myös leskien vertaistukiryhmään.

– Leskeä voi ymmärtää vain toinen leski, eikä aina sekään.Leskiryhmässäni jonkun puoliso oli tehnyt itsemurhan. Tuon lesken suru oli ihan eri surua kuin minun. Ei meidän kahden tukikeskustelu lähtenyt sujumahan ollenkaan.

Juha kävi ryhmässä kerran. Sen jälkeen hän päätti, että kärvistelee murheessa oikein kunnolla itsekseen ja päästää siitä sitten kokonaan irti.

– Elämä jatkuu ja kello käy. Vaikeista asioista on päästävä yli mahdollisimman nopiaan. Kun jotakin itselleen rakasta menettää, ei elämästä ikinä samanmoista tule, mutta ihan hyvä siitä voi tulla silti."

https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/juha-mieto-76-leskea-voi-ymmartaa-vain-toinen-leski-eika-aina-sekaan

9

209

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Suuri hiihtäjä, muistan olympiaviestin 1976 kun Juha otti Norjan Einar Sagstuenin kiinni ja pyyhälsi vauhdilla ohi, Suomi otti kultaa.

• Anonyymi00002

Siellä se Juha poikansa kaksin elää. Onko poika jäänyt isänsä "vangiksi" ?
      Eikö hänellä ole perhettä ?

• Anonyymi00003

Mietaa päätti jäädä yksin aika nuorena. Jäin itse yksin iäkkäämpänä.
      Säpsähtelen yhä kun ollen kuulevinani tuttuja ääniä ja itken kun ne ovatkin
      ikävästä johtuvia "harhoja", eivät totta. Rakkain ihmiseni ei tule koskaan enää.

• Anonyymi00004

"Juha asuu kotitalossa kahdestaan 37-vuotiaan poikansa Petterin kanssa."

Kyllä minua hiukan säälittää, että poikakin on yksin.

• Anonyymi00006

Mistä osaat sääliä häntä? Ja miksi?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Mistä osaat sääliä häntä? Ja miksi?

Ettei hän ole irrottautunut isästään ja ottanut vaimoa.

• Anonyymi00005

Jussi:
      –Nuorena sureksin herkemmin. Saatoin katsoa itteäni peilistä ja sanoa, että häpeä Jussi. Häpeä sitä sun tätä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän itseäni murehdin ja märehdin. Lehmät ovat sitä varten, että ne märehtivät.

–Minussa on kaksi luonnetta.Ensimmäinen on tämä, joka pärjäilee tällä tavalla ihmisten kanssa.

– Kotona minulla on toinen luonteeni, siellä olen erakko. Nautin olla yksin. Varsinkin pimeässä nautin. Ehtoolla kotonakin, jos poika on töissä ja minä yksin, sammutan kaikki valot. Pidän vain television päällä ja istun. Yksin, pimiässä. Kerta kaikkiaan nautin. Yhtään en osaa selittää, miksi.

Onko se pohjalaisuutta vai suomalaisuutta erakkoutta ?

• Anonyymi00008

Suomalainen on outo.

• Anonyymi00007

Viisi vuotta sitten menetin ihanimman ja rakkaimman ihmiseni.
      Puolisoni. En ole toipunut vieläkään. Kaipaus on hellittämätön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1320
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      901
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      726
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      129
      674
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      473
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      470
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      458
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      457
    13. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    15. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      447
    16. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      445
    17. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      85
      441
    18. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      438
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52