Juha Mieto: "Leskeä voi ymmärtää vain toinen leski eikä aina sekään"

Anonyymi-ap

Lyhennelmä ET-lehden jutusta, allaolevassa linkissiä on enemmän.
"Kun Juha Mieto aamuisin herää ja katsoo kylpyhuoneen peiliin, hän virnistää peilikuvalleen. –Seison peilin edessä ja nauran, että häh hää mikä äijä. Oikein pelleilen, vedän omaa teatteria itteni kans. Vain nauramalla jaksan tämmöistä ukkoa.

Juha Mieto, 76, on poikkeuksellinen mies päästä varpaisiin. Sen todistavat numerot:

Hän on 197 senttiä pitkä. Kämmenet ovat valtavan isot, leveydeltään 27–28 senttiä.
Juha Mieto nauraa, itselleen.

– Varmaan ihmiset ajattelevat, että Jussi on vähän pöpi. Ajatelkoot! Täällä Kurikassa saan olla oma itteni, Juha sanoo.

–Nuorena sureksin herkemmin. Saatoin katsoa itteäni peilistä ja sanoa, että häpeä Jussi. Häpeä sitä sun tätä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän itseäni murehdin ja märehdin. Lehmät ovat sitä varten, että ne märehtivät.

–Minussa on kaksi luonnetta.Ensimmäinen on tämä, joka pärjäilee tällä tavalla ihmisten kanssa.

– Kotona minulla on toinen luonteeni, siellä olen erakko. Nautin olla yksin. Varsinkin pimeässä nautin. Ehtoolla kotonakin, jos poika on töissä ja minä yksin, sammutan kaikki valot. Pidän vain television päällä ja istun. Yksin, pimiässä. Kerta kaikkiaan nautin. Yhtään en osaa selittää, miksi.

– Jos minut jostain muistetaan, niin toivottavasti siitä, että olin jämpti. En ole myöhästynyt koskaan. Paitsi pari kertaa maalista.

Juha asuu kotitalossa kahdestaan 37-vuotiaan poikansa Petterin kanssa.

Kahdestaan isä ja poika ovat asuneet talossa tapaninpäivästä 1996 asti. Silloin Juhan vaimo Minna, 45, sai sydänkohtauksen ja kuoli.

– Poika oli silloin kahdeksan vuotta ja kymmenen päivää. Hän tuli polvelleni istumaan. Itkettihin. Sitten lämmitin saunan.

Siitä alkaen Juha lämmitti saunan joka ilta kello 18.

Poika tuli polvelleni istumaan. Itkettihin. Sitten lämmitin saunan.

– Keksin semmoisen pienen rituaalin, kun en oikein muutakaan keksinyt. Hirviästi siinä ei juteltu. Aika hiljaa pojan kanssa lauteilla istuttiin. Mutta sillä tavalla kun joka ilta istuu, tuloo se tärkein eli luottamus.

Surun keskellä Juha opetteli ensimmäistä kertaa tekemään ruokaa ja oppikin. Hän meni myös leskien vertaistukiryhmään.

– Leskeä voi ymmärtää vain toinen leski, eikä aina sekään.Leskiryhmässäni jonkun puoliso oli tehnyt itsemurhan. Tuon lesken suru oli ihan eri surua kuin minun. Ei meidän kahden tukikeskustelu lähtenyt sujumahan ollenkaan.

Juha kävi ryhmässä kerran. Sen jälkeen hän päätti, että kärvistelee murheessa oikein kunnolla itsekseen ja päästää siitä sitten kokonaan irti.

– Elämä jatkuu ja kello käy. Vaikeista asioista on päästävä yli mahdollisimman nopiaan. Kun jotakin itselleen rakasta menettää, ei elämästä ikinä samanmoista tule, mutta ihan hyvä siitä voi tulla silti."

https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/juha-mieto-76-leskea-voi-ymmartaa-vain-toinen-leski-eika-aina-sekaan

9

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Suuri hiihtäjä, muistan olympiaviestin 1976 kun Juha otti Norjan Einar Sagstuenin kiinni ja pyyhälsi vauhdilla ohi, Suomi otti kultaa.

• Anonyymi00002

Siellä se Juha poikansa kaksin elää. Onko poika jäänyt isänsä "vangiksi" ?
      Eikö hänellä ole perhettä ?

• Anonyymi00003

Mietaa päätti jäädä yksin aika nuorena. Jäin itse yksin iäkkäämpänä.
      Säpsähtelen yhä kun ollen kuulevinani tuttuja ääniä ja itken kun ne ovatkin
      ikävästä johtuvia "harhoja", eivät totta. Rakkain ihmiseni ei tule koskaan enää.

• Anonyymi00004

"Juha asuu kotitalossa kahdestaan 37-vuotiaan poikansa Petterin kanssa."

Kyllä minua hiukan säälittää, että poikakin on yksin.

• Anonyymi00006

Mistä osaat sääliä häntä? Ja miksi?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Mistä osaat sääliä häntä? Ja miksi?

Ettei hän ole irrottautunut isästään ja ottanut vaimoa.

• Anonyymi00005

Jussi:
      –Nuorena sureksin herkemmin. Saatoin katsoa itteäni peilistä ja sanoa, että häpeä Jussi. Häpeä sitä sun tätä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän itseäni murehdin ja märehdin. Lehmät ovat sitä varten, että ne märehtivät.

–Minussa on kaksi luonnetta.Ensimmäinen on tämä, joka pärjäilee tällä tavalla ihmisten kanssa.

– Kotona minulla on toinen luonteeni, siellä olen erakko. Nautin olla yksin. Varsinkin pimeässä nautin. Ehtoolla kotonakin, jos poika on töissä ja minä yksin, sammutan kaikki valot. Pidän vain television päällä ja istun. Yksin, pimiässä. Kerta kaikkiaan nautin. Yhtään en osaa selittää, miksi.

Onko se pohjalaisuutta vai suomalaisuutta erakkoutta ?

• Anonyymi00008

Suomalainen on outo.

• Anonyymi00007

Viisi vuotta sitten menetin ihanimman ja rakkaimman ihmiseni.
      Puolisoni. En ole toipunut vieläkään. Kaipaus on hellittämätön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      20
      1781
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      154
      1776
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      324
      1450
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1118
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      209
      1112
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      140
      1089
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      985
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      965
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      959
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      908
    Aihe