Lyhennelmä ET-lehden jutusta, allaolevassa linkissiä on enemmän.
"Kun Juha Mieto aamuisin herää ja katsoo kylpyhuoneen peiliin, hän virnistää peilikuvalleen. –Seison peilin edessä ja nauran, että häh hää mikä äijä. Oikein pelleilen, vedän omaa teatteria itteni kans. Vain nauramalla jaksan tämmöistä ukkoa.
Juha Mieto, 76, on poikkeuksellinen mies päästä varpaisiin. Sen todistavat numerot:
Hän on 197 senttiä pitkä. Kämmenet ovat valtavan isot, leveydeltään 27–28 senttiä.
Juha Mieto nauraa, itselleen.
– Varmaan ihmiset ajattelevat, että Jussi on vähän pöpi. Ajatelkoot! Täällä Kurikassa saan olla oma itteni, Juha sanoo.
–Nuorena sureksin herkemmin. Saatoin katsoa itteäni peilistä ja sanoa, että häpeä Jussi. Häpeä sitä sun tätä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän itseäni murehdin ja märehdin. Lehmät ovat sitä varten, että ne märehtivät.
–Minussa on kaksi luonnetta.Ensimmäinen on tämä, joka pärjäilee tällä tavalla ihmisten kanssa.
– Kotona minulla on toinen luonteeni, siellä olen erakko. Nautin olla yksin. Varsinkin pimeässä nautin. Ehtoolla kotonakin, jos poika on töissä ja minä yksin, sammutan kaikki valot. Pidän vain television päällä ja istun. Yksin, pimiässä. Kerta kaikkiaan nautin. Yhtään en osaa selittää, miksi.
– Jos minut jostain muistetaan, niin toivottavasti siitä, että olin jämpti. En ole myöhästynyt koskaan. Paitsi pari kertaa maalista.
Juha asuu kotitalossa kahdestaan 37-vuotiaan poikansa Petterin kanssa.
Kahdestaan isä ja poika ovat asuneet talossa tapaninpäivästä 1996 asti. Silloin Juhan vaimo Minna, 45, sai sydänkohtauksen ja kuoli.
– Poika oli silloin kahdeksan vuotta ja kymmenen päivää. Hän tuli polvelleni istumaan. Itkettihin. Sitten lämmitin saunan.
Siitä alkaen Juha lämmitti saunan joka ilta kello 18.
Poika tuli polvelleni istumaan. Itkettihin. Sitten lämmitin saunan.
– Keksin semmoisen pienen rituaalin, kun en oikein muutakaan keksinyt. Hirviästi siinä ei juteltu. Aika hiljaa pojan kanssa lauteilla istuttiin. Mutta sillä tavalla kun joka ilta istuu, tuloo se tärkein eli luottamus.
Surun keskellä Juha opetteli ensimmäistä kertaa tekemään ruokaa ja oppikin. Hän meni myös leskien vertaistukiryhmään.
– Leskeä voi ymmärtää vain toinen leski, eikä aina sekään.Leskiryhmässäni jonkun puoliso oli tehnyt itsemurhan. Tuon lesken suru oli ihan eri surua kuin minun. Ei meidän kahden tukikeskustelu lähtenyt sujumahan ollenkaan.
Juha kävi ryhmässä kerran. Sen jälkeen hän päätti, että kärvistelee murheessa oikein kunnolla itsekseen ja päästää siitä sitten kokonaan irti.
– Elämä jatkuu ja kello käy. Vaikeista asioista on päästävä yli mahdollisimman nopiaan. Kun jotakin itselleen rakasta menettää, ei elämästä ikinä samanmoista tule, mutta ihan hyvä siitä voi tulla silti."
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/juha-mieto-76-leskea-voi-ymmartaa-vain-toinen-leski-eika-aina-sekaan
Juha Mieto: "Leskeä voi ymmärtää vain toinen leski eikä aina sekään"
14
225
Vastaukset 14
- Anonyymi00001
Suuri hiihtäjä, muistan olympiaviestin 1976 kun Juha otti Norjan Einar Sagstuenin kiinni ja pyyhälsi vauhdilla ohi, Suomi otti kultaa.
- Anonyymi00002
Siellä se Juha poikansa kaksin elää. Onko poika jäänyt isänsä "vangiksi" ?
Eikö hänellä ole perhettä ? - Anonyymi00003
Mietaa päätti jäädä yksin aika nuorena. Jäin itse yksin iäkkäämpänä.
Säpsähtelen yhä kun ollen kuulevinani tuttuja ääniä ja itken kun ne ovatkin
ikävästä johtuvia "harhoja", eivät totta. Rakkain ihmiseni ei tule koskaan enää. - Anonyymi00004
"Juha asuu kotitalossa kahdestaan 37-vuotiaan poikansa Petterin kanssa."
Kyllä minua hiukan säälittää, että poikakin on yksin.- Anonyymi00006
Mistä osaat sääliä häntä? Ja miksi?
- Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
Mistä osaat sääliä häntä? Ja miksi?
Ettei hän ole irrottautunut isästään ja ottanut vaimoa.
- Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ettei hän ole irrottautunut isästään ja ottanut vaimoa.
Tai hommannu kassien tyhjennys-naista.
- Anonyymi00005
Jussi:
–Nuorena sureksin herkemmin. Saatoin katsoa itteäni peilistä ja sanoa, että häpeä Jussi. Häpeä sitä sun tätä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän itseäni murehdin ja märehdin. Lehmät ovat sitä varten, että ne märehtivät.
–Minussa on kaksi luonnetta.Ensimmäinen on tämä, joka pärjäilee tällä tavalla ihmisten kanssa.
– Kotona minulla on toinen luonteeni, siellä olen erakko. Nautin olla yksin. Varsinkin pimeässä nautin. Ehtoolla kotonakin, jos poika on töissä ja minä yksin, sammutan kaikki valot. Pidän vain television päällä ja istun. Yksin, pimiässä. Kerta kaikkiaan nautin. Yhtään en osaa selittää, miksi.
Onko se pohjalaisuutta vai suomalaisuutta erakkoutta ?- Anonyymi00008
Suomalainen on outo.
- Anonyymi00007
Viisi vuotta sitten menetin ihanimman ja rakkaimman ihmiseni.
Puolisoni. En ole toipunut vieläkään. Kaipaus on hellittämätön. - Anonyymi00012
Kyllä Jussi varmaan voimaantuu vielä.
- Anonyymi00013
Tokihan naimaan mieli Jussilla ois.
- Anonyymi00014
Jussi varmaan pystys vielä lapsia siittämään.
- Anonyymi00015
Saattaa Jussilla yhdyntähaaveitakin vielä olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen432040- 791351
Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔841341Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m151224Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t1291105Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???
LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.981032- 751010
Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok160857Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast56792Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää62753Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen
Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t13739Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.86729- 45701
Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27698- 149692
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa24687- 29673
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.97665Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93657- 51637