Linux tiedostonhallinta

Anonyymi-ap

Olisiko Linuxille saatavilla samanlainen tiedostonhallinta, kuin on Windowsilla? Siis sellainen, jossa näkyy asemakirjaimet ym. Kyseessä Linux Mint Cinnamon 22.3

19

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asemakirjaimet kai ovat jotain 1970-luvun teknologiaa. Ainakin Linuxeissa osioilla ja kansioilla on nimet, kuten asiaan kuuluu.

• Anonyymi00001

Asemakirjaimet ovat selkeitä. Nimillä ei ole mitään virkaa.

• Anonyymi00009

Asemakirjaimet eivät ole jotain 197-luvun teknologiaa. Ne ovat mikki$otkun teknolgiaa.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Asemakirjaimet eivät ole jotain 197-luvun teknologiaa. Ne ovat mikki$otkun teknolgiaa.

Microsoft ei edes asemakirjaintunnuksia ole keksinyt itse.

• Anonyymi00002

Tuskinpa sellaista on tarjolla. Kannattaa opetella se Linuxin oma tiedostonhallinta. Toiminta on täysin loogista, mutta vaatii hetken opettelua.

• Anonyymi00004

Opetella? En halua opetella turhia koska haluan tehdä asioita tietokoneella.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Opetella? En halua opetella turhia koska haluan tehdä asioita tietokoneella.

Tietotekniikka on jatkuvaa oppimista. Mikäli et halua opetella uutta, niin sit kannattaa pysyä vanhassa.

• Anonyymi00014

Mutta onhan myös linux:ssa asemakirjaimet. Niissä on tosin lisätietona tunnus "hd", "nvme" tai "sd" edessä. Tämän perässä on kirjain, alkaen a:sta eli hda, hdb, hdc tai sda, sdb tai sdc jne.. jos perässä on vielä numero tarkoittaa se partitiota levyllä esim. sda1, sda2.. nvme:n kanssa siinä on mukana nimiavaruudet(namespace) n-parametrilla ja partitio p-parametrilla, siispä nvme0n1p3 tarkoittaa 0=ensimmäisen levy, nimiavaruus 1, partitio 3. Nimiavaruuksien avulla fyysinen levy voidaan jakaa useammaksi loogiseksi levyksi.
        Nyt kun perusta on selvä, voidaan osioita liittää juuritiedostojärjestelmään minne tahansa!
        Ja jos kyseessä on raid-0 levypino, niin tilan loppuessa voidaan vaikka lisätä levy ja jatkaa siitä mihin jäätiin muuttamatta mitään tiedostojärjestelmässä. Itse asiassa, levyn kulmaa voi mountata NFS:n avulla verkosta - jopa niin, että käyttöjärjestelmä latautuu verkosta.

• Anonyymi00003

Asema-kirjaimet eivät ole käytössä Linux:ssa. Ne ovat turhan hankalia. Sen sijaan voit tehdä hakemiston, johon liität haluamasi aseman. Hakemiston voi tehdä periaatteessa minne tahansa hakemistopuussa ja se voi sisältää myös verkkolevyjä. Yleensä liitokset on tehty /mnt tai /media kansion alle. Liittäminen voi tapahtua myös automaattisesti kun hakemistoa yrittää käyttää tai siihen voi liittyä automounter-eventti, kuten cd/dvd-aseman kohdalla.
      Ja jos haluaa nähdä, mitkä osiot on liitetty mihinkin hakemistoon, riittää antaa komento:
      $ mount

• Anonyymi00005

Komento lsblk näyttää rakenteen puumaisena.

Komentoriviltä suoritettavaa lsblk-komentoa käytetään listaamaan informaatiota "block devices" laitteista. Listaa kiintolevyjen, SSD-levyjen ja osioiden tiedot puumaisesti.

• Itse käytän tiedostonhallintana KDE:n oletusta, Dolphinia. En nyt tässä viitsi alkaa kinastelemaan siitä, mikä olisi se paras graafinen tiedostohallinta Linuxeissa, mutta kyllähän Dolphinkin hakkaa Windowsin Resurssienhallinnan sata - nolla.

• Anonyymi00006

HAHA!

• Anonyymi00008

Ei koska linuxeissa ei käytetä asemakirjaimia!!

• Anonyymi00010

EI! Linuxissa asemat näkyy niiden nimillä!

• Anonyymi00012

Kyllä jos nimeät asemat esim "C"

• Anonyymi00011

Tietääkseni Windowsistakin poistuu asemakirjaimmet pian! DOS aikainen jäänne.

• Anonyymi00013

Linuxissa on useita tiedostojenhallinta-sovelluksia, mutta yleisin on "Tiedostot" tai "Files" (GNOME) tai "Caja" (Cinnamon). Ne toimivat samalla tavalla kuin Windowsin Tiedostonhallinta.

Kannattaa tutustua tähän artikkeliin: https://it-guru.fi/blog/ohjeet-linuxin-kayttoon

• Anonyymi00015

Oli varmasti hyvä linkki Linux-aloittelijoille,(Tosin aika hyvin oli puhelin avustus hinnoiteltu) mutta, jos ei tuo Lontoon kieli oikein suju , niin olen havainut jopa tekoälyn aikana, että ei toi suomenkieliset tiedot ole vieläkään löytynyt useihin linux_ohjelmin, itse käyttöjärjestelmätkin ovat aika puutteellisia suomen kielestä.

Yritän silti tulla toimeen tällä käyttöjärjestelmällä vaikka joudun vähän väliä kysellä googlen tekoälytilasta (Tuossa ainakin on hyödyllinen tekoäly) mitä mikin tarkoittaa suomeksi, se nyt ainakin on tarjonnut jotain tietoa.

Tässä nyt minulla on käytössä LXDE/Openbox työpöytä ja Linux-jakelu pohjautuu Debianin.

Kyllä nuorten on aivan pakko opetella englanti jos haluaa Linux-järjestelmistä paremman hyödyn. Ite oon jo niin vanha, että ei kannata enään opiskella , koska on niin sanotusti, toinen jalka jo haudassa.

Saa nähdä osaako se tekoäly pian tehda noita kielitiedostoja ... ? kun kehuvat sitä niin mahtavaksi ?!

• Anonyymi00016

Oli varmasti hyvä linkki Linux-aloittelijoille,(Tosin aika hyvin oli puhelin avustus hinnoiteltu) mutta, jos ei tuo Lontoon kieli oikein suju , niin olen havainut jopa tekoälyn aikana, että ei toi suomenkieliset tiedot ole vieläkään löytynyt useihin linux_ohjelmin, itse käyttöjärjestelmätkin ovat aika puutteellisia suomen kielestä.

Yritän silti tulla toimeen tällä käyttöjärjestelmällä vaikka joudun vähän väliä kysellä googlen tekoälytilasta (Tuossa ainakin on hyödyllinen tekoäly) mitä mikin tarkoittaa suomeksi, se nyt ainakin on tarjonnut jotain tietoa.

Tässä nyt minulla on käytössä LXDE/Openbox työpöytä ja Linux-jakelu pohjautuu Debianin.

Kyllä nuorten on aivan pakko opetella englanti jos haluaa Linux-järjestelmistä paremman hyödyn. Ite oon jo niin vanha, että ei kannata enään opiskella , koska on niin sanotusti, toinen jalka jo haudassa.

Saa nähdä osaako se tekoäly pian tehda noita kielitiedostoja ... ? kun kehuvat sitä niin mahtavaksi ?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      286
      2963
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2017
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1751
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      61
      1283
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1213
    Aihe