Olisiko Linuxille saatavilla samanlainen tiedostonhallinta, kuin on Windowsilla? Siis sellainen, jossa näkyy asemakirjaimet ym. Kyseessä Linux Mint Cinnamon 22.3
Linux tiedostonhallinta
10
82
Vastaukset
Asemakirjaimet kai ovat jotain 1970-luvun teknologiaa. Ainakin Linuxeissa osioilla ja kansioilla on nimet, kuten asiaan kuuluu.
- Anonyymi00001UUSI
Asemakirjaimet ovat selkeitä. Nimillä ei ole mitään virkaa.
- Anonyymi00002UUSI
Tuskinpa sellaista on tarjolla. Kannattaa opetella se Linuxin oma tiedostonhallinta. Toiminta on täysin loogista, mutta vaatii hetken opettelua.
- Anonyymi00004UUSI
Opetella? En halua opetella turhia koska haluan tehdä asioita tietokoneella.
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Opetella? En halua opetella turhia koska haluan tehdä asioita tietokoneella.
Tietotekniikka on jatkuvaa oppimista. Mikäli et halua opetella uutta, niin sit kannattaa pysyä vanhassa.
- Anonyymi00003UUSI
Asema-kirjaimet eivät ole käytössä Linux:ssa. Ne ovat turhan hankalia. Sen sijaan voit tehdä hakemiston, johon liität haluamasi aseman. Hakemiston voi tehdä periaatteessa minne tahansa hakemistopuussa ja se voi sisältää myös verkkolevyjä. Yleensä liitokset on tehty /mnt tai /media kansion alle. Liittäminen voi tapahtua myös automaattisesti kun hakemistoa yrittää käyttää tai siihen voi liittyä automounter-eventti, kuten cd/dvd-aseman kohdalla.
Ja jos haluaa nähdä, mitkä osiot on liitetty mihinkin hakemistoon, riittää antaa komento:
$ mount - Anonyymi00005UUSI
Komento lsblk näyttää rakenteen puumaisena.
Komentoriviltä suoritettavaa lsblk-komentoa käytetään listaamaan informaatiota "block devices" laitteista. Listaa kiintolevyjen, SSD-levyjen ja osioiden tiedot puumaisesti. Itse käytän tiedostonhallintana KDE:n oletusta, Dolphinia. En nyt tässä viitsi alkaa kinastelemaan siitä, mikä olisi se paras graafinen tiedostohallinta Linuxeissa, mutta kyllähän Dolphinkin hakkaa Windowsin Resurssienhallinnan sata - nolla.
- Anonyymi00006UUSI
HAHA!
- Anonyymi00008UUSI
Ei koska linuxeissa ei käytetä asemakirjaimia!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk663982Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n152077Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj51845Olen parasta a-luokkaa
Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge361194- 271189
Se mua jotenkin harmittaa
Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et9825Shakki ja matti
Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit70808Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.40744Peuran liikenne ajovaloissa
Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup24654- 36642