Harvinaisuuksia

Bongari

Mitäs harvinaisuuksia ihmiset ovat tänä vuonna nähneet ?

Itse toukokuussa näin Jalohaikaran,Lampiviklon,Mustatiiran ja pari viikkoa sitten kävin kuuntelemassa Viirusirkkalintua. Nyt on kahlaajilla menopäivät käynnissä itse näin eilen pari suosirriä mutta ei vielä suurempia määriä.

10

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Kuka uskoo, jos et kerro missä ja milloin näit jos näit?

• harvinaisuuksia mutta..

Tänä vuonna ei ole harvinaisuuksia näkynyt. Mutta minulle uusia lajeja on satakeili ja luhtahuitti tänä kesänä. Harvinaisuuksiahan ne eivät ole, mutta minulle uusia lajeja. Tosin liikun koiran kanssa ja havannointi on rajoitettua. Lajeja tulee sen minkä onni suo.

Mutta on vuosien varrella joitakin harvinaisuuksiakin tullut: v.2001 punakottarainen ja pikkutiira. V. 2002 harmaahaikara ja rantakurvi. v. 2003 punakuiri. Taas täytyy sanoa, että osa on joillekin tavallisia lajeja, mutta minulle uusia harvinaisuuksia. Ehkä tuo punakottarainen on harvinaisempi muillekin. Kaikki havainnot on tehty Raahen alueella.

• Aureliano

Eli tämän vuoden parhaat havikseni täältä Pirkanmaalta: lapinpöllö, amerikanhaapana, liejukana, sepelrastas, mustaotsalepinkäinen. Kaikki lajit on havaittu keväällä maalis-toukokuussa. Ihan kivoja etenkin kun en juuri bongaa, nämäkin melkein kaikki spontaaneja. Harmittaa kun ei ole tässä lähellä hyviä kahluripaikkoja.

• Bongari2005

Arolepinkäinen Oulusta,kaspiantylli Rovaniemeltä,aavikkotulkku Östra norskärilta...Ja syksyä odotellaan.Toivottavasti joku,mikseipä myös itse,löytäisi jonkun rarikahlaajan...Tundrasirri vois olla sykähdyttävä!

• Lepakkoa

Viime yönä Yläneellä.

• Kiinnostunut bonkari

...vaaleita vai tummia? Mitä muita tuntumerkkejä ehdit panna merkille? Oliko perät koroitettu, perän muodot, puskuriit yms oleelliset tunnistukseen ja hervinaisuuteen vaikuttavat seikat?

• itse en lähtisi kyllä "elvistelemään" bongauksilla. Niissä kun ei ole mitään onnittelemista paitsi niille aktiivisille harrastajille jotka sinunkin bongaamat linnut ovat puskista bongattavaksi kaivaneet. Mielestäni harrastaminen joka liikkuu pelkästään bongauksien ympärillä on lintutieteellisesti turhaa ja tarpeetonta. Itse en ole omille bongauksilleni (joita olen jokusen tehnyt) antanut minkäänlaista pinnaarvoa (miksi antaisin, ainoa vaiva hommassa on mennä paikalle)eli kerään pelkästään spondeja eliksiä. Omat bongaukseni olen tehnyt silmälläpitäen linnun mahdollista kohtaamista maastossa . bongaus helpottaa vaikeiden lajien määritystä niiden kohdalle sattuessa. suosittelisin puskissa koluamista..

• Vaikertajakyyhky

Tuskin täällä Suomessa on kovin monta harrastajaa jotka vain ja ainoastaan kerää eliksiä kuin postimerkkejä.Sitäpaitsi jokainenhan saa harrastaa lintuja juuri sillä tavalla niin kuin itseä huvittaa.Ja jokainenhan voi omat listansa laskea niinkuin haluaa.Viralliset listat on sitten eri asia...

• eli on tätä

jaksettu vatkata jo kohta neljä vuosikymmentä. Tärkeintä on että ihminen on kiinnostunut luonnosta ja ympäristöstään, vähemmän tärkeää mikä motiivi hänellä on siihen tutustuessaan.

• Johannes Huu

Harvinaisuuksien näkeminen on kyllä mukavaa, mutta bongatut linnut ei säväytä kymmenesosaakaan siitä mitä itse löydetyt. Bongaus on pinnallinen lintuharrastuksen muoto, mutta ei sinällään tuomittava. Tuomittavaksi se muuttuu, jos siitä on selvää haittaa linnulle tai muulle luonnolle. Tuossa naapurikunnassa kävi keväällä ja alkukesällä pari bongaajaa päivittäin potkimassa puuta jossa on viirupöllön pönttö. Keräsivät päivänpinnoja!!!

Onhan bongauksessakin aste-eroja. Jos olen vaikka itse retkellä ja kuulen, että muutaman kilometrin päässä on pellolla sepelrastas räksäparvessa, menen ilman muuta katsomaan. Kotoa sen sijaan en lähtisi varta vasten mitään bongaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      43
      7091
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      112
      5941
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3702
    4. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      54
      3680
    5. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      117
      3317
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2975
    7. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      41
      2815
    8. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      2441
    9. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2214
    10. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      29
      1932
    Aihe