Liputuspäivä evakoille

Anonyymi-ap

Tänään liehuu lippu Sodan jaloista pois paenneille Karjalan evakoille, joita oli pitkälle yli 400 000.

24

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä liputetaan.

      • Anonyymi00001

        Tekö olette laittaneet lipputangon?


      • Anonyymi00001 kirjoitti:

        Tekö olette laittaneet lipputangon?

        Pöytälippu kotona.


    • Anonyymi00002

      Ei taida kovin paljon enää olla hengissä Karjalan evakoita.
      Ehkä niitä vielä, jotka ovat olleet lapsia, kun heidät on vanhempiensa matkassa tuotu turvallisempiin maisemiin.
      Mekin, joitten vanhemmat olivat evakkoja, aletaan lähestyä jo kahdeksaakymppiä.

    • Anonyymi00003

      Juuret on ja pysyy.

    • Anonyymi00004

      Isäni kotitilasta jäi muutama hehtaari metsää Suomen puolelle rajaa. Kokonaab rajavyöhykkeelle.
      Tykistötaistelujen jäljiltä männyissä oli kraanaattien sirpaleita.
      Isäni onnistui sopimaan ravavartijoiden kanssa kuiden kaatamisesta ja kuljetuksesta läheiselle sahalle. Osan sirpaleista onnistuivat kokenee heput kirveillä poistamaan mutta aika-ajoin vonkaisi sahanterä osuessaan rautaan.
      Ok:n lankkujen ja parrujen sahaamisen aikana tuhoutui yksi sirkkelinterä kelvottomaan kuntoon ja toistakin oli viilattava muutamaan otteeseen.
      Ymmärrettävästä syystä eivät edes harkinneet lautojen sahaamista.
      Kanttarelleja ja mustikoita, myöhemmin syksyllä karvalaukkuja ja puolukoita.
      Parin vuoden jälkeen en enää kerännyt karvalaukkuja. Aikaisemmin se oli haluttu rousku.

    • Mieleeni on painunut Rosa Liksomin hieno Finlandia- palkittu teos, joka kertoo vain 13-vuotiaan tytön evakkonatkasta Tornionjokilaaksosta siltojen kautta Ruotsin puolelle. Hänellä oli vastuullaan kodin lehmät, joita hän kuljetti turvaan. Lehmätkin ovat tuntevia ja kärsiviä olentoja, näilläkin oli nimet ja omat luonteensa, yhteys ihmisiin korostuu äärioloissa, samoin muiden kohtalotoverien yhteys.

      Samaa aihetta käsiteltiin liputuspäivänä telkkarissa, jatkosodan aikana teinitytöt kuljettivat lehmiä turvaan Karjalasta. Miten paljon hätää, pelkoa, turvattomuutta, nälkää ja vilua, sairastumisia he kärsivät, niin ihmiset kuin eläimetkin. Aiheesta on kuunnelmakin, en ole vielä ehtinyt siihen paneutua.

      • Anonyymi00011

        Ylen Areenassa on mainio sarja, joka kertoo karjalasta lehmiä tuoneiden teinityttöjen evakkotaipaleesta taipaleella mukana olleiden omin sanoin.

        7-osaisen sarjan nimi on Lehmitytöt.

        Kun kuuntelee sarjan, niin ei voi kuin ihmetellä, miten vähälle huomiolle heidän sankaritekonsa on jäänyt.


      • Anonyymi00015

        Hevosilla oli tärkeä tehtävä rintamalla. Vetivät tykkejä, muonakärryjä ja kuljettivat sankarivainajia, Raskasta oli niilläkin, Hyvä kun toit esiin , miten urheita nuo karjan kuljettaja tytöt, ja ne lehmät tietysti myös.


      • Anonyymi00018

        Kuuntelin alkujaksoja, todella koskettavaa asiaa ja muistoja.. Jatkan myöhemmin kuuntelua. Pitää keskittyä enemmän, kun ei ole kuvaa, vaan eräänlainen haastattelu/kuunnelma/kooste.

        https://areena.yle.fi/1-77545638


    • Äiti istutti kaksi terijoen jalavaa kotitilani pihapiiriin. Ne ehtivät kasvaa suuriksi hänen elinaikanaan, mutta niin piankun äiti oli siirtynyt tuonpuolisiin, setäni leski sahautti toisen niistä poikki "kun siitä tuli roskaa hänen kasvimaalleen". Hän ei ollut evakko, vaan paikallisväestöä, joten hänelle niilä ei ollut tunnearvoa.

      • Anonyymi00005

        Oletko käynyt Karjalankannaksella, tutustumassa sukusi entisille asuinpaikoille?
        Sinne alkoi päästä 90- luvun alusta, jolloin vielä eli siellä asuneita evakkoja, toimien oppaina nuoremmille.

        Nyt ovat matkat jumissa, ja olivat vaikeutuneet ennen Putinin hyökkäystä.


      • Anonyymi00006

        No ei hänelle kovin kiire lähtö tullut, kun kaivoi mukaansa puun taimia.
        Eikö ollut mitän arvokkaampaa pakata mukaansa?


      • Anonyymi00007

        Sehän on pajulaji koka kasvaa nopeaan valtavasti ja vanhempana ränsistyy rumaksi risukasaksi. ja muutenkin puun elinkaari melko lyhyt. Totta tuo, että paju on roskaava puu, en mitään pajua huolisi tontilleni. Kaatamisen jälkeen juurivesat tunkee kannosta.Juuret leviää laajalle, tukkii vesiputkia ja pilaa rakennusten perustuksia. Olisin kaatanut molemnat. Terijoen salavat on yleisiä Suomessa, ei mitenkään vain Karjalaan kuuluneita.


      • Anonyymi00008

        Eikö se äitisi ollutkaan Viipurista, niinkuin olet aikaisemmin kertonut?


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Eikö se äitisi ollutkaan Viipurista, niinkuin olet aikaisemmin kertonut?

        Kun äitini lähti evakkoon Suistamolta, niin venäläinen pudotti pommin toiselle puolelle junarataa. Olivat hypänneet sille toiselle puolelle ja säästyivät.

        Isäni taas oli jatkosodassa väsymyksestä nukahtanut Syvärin luostarin hautausmaalle. Joku munkki oli tullut herättämään.


      • Anonyymi00006 kirjoitti:

        No ei hänelle kovin kiire lähtö tullut, kun kaivoi mukaansa puun taimia.
        Eikö ollut mitän arvokkaampaa pakata mukaansa?

        Heh!
        Missäs kohtaa kirjoitin että äiti toi ne puut mukanaan Terijoelta?
        Hän istutti ne puut joskus kahdeksankymmentäluvun lopulla, muistaakseni .


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        Oletko käynyt Karjalankannaksella, tutustumassa sukusi entisille asuinpaikoille?
        Sinne alkoi päästä 90- luvun alusta, jolloin vielä eli siellä asuneita evakkoja, toimien oppaina nuoremmille.

        Nyt ovat matkat jumissa, ja olivat vaikeutuneet ennen Putinin hyökkäystä.

        Vain kerran Viipurissa.
        Ymmärrän äitiä joka sanoi aina että ei halunnut käydä siellä enää kun rajan yli pääsi taas, koska ei halunnut nähdä mitä russkit olivat sille tehneet.Halusi muistaa Viipurin sellaisena kuin hän sen koko, kun muutti asumaan sinne Nuijamaalta nuorena aikuisena.

        Serkkuni roudasi bussilasteittain evakkoja ja evakkojen jälkeläisiä Kannakselle, Tätini kävi useankerran ja sain nähdä valokuvia ja viedeoita isovanhempieni entisestä talosta, joka on edelleen pystyssä. Siinä asui kaksi venäläistä perhettä. He olivat päässeet sisälle saakka taloon jossa tätini oli asunut nuorena tyttönä ennen jatkosodan alkua. Alkuperäinen talo olipalanut (poltettu?) talvisodan aikana, mutta äijä ja mummo ja tätini palasivat ja rakensivat uuden talon palaneen tilalle. Siinä he ehtivät asua vain lyhyen aikaa. Tätini on kirjoittanut kirjan (omat muistelmansa) juuri siitä ajasta. Kirjaa ei ole julkaistu, mutta meillä kaikilla on koneella kirjoitettu kopio siitä.


      • Anonyymi00017
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Vain kerran Viipurissa.
        Ymmärrän äitiä joka sanoi aina että ei halunnut käydä siellä enää kun rajan yli pääsi taas, koska ei halunnut nähdä mitä russkit olivat sille tehneet.Halusi muistaa Viipurin sellaisena kuin hän sen koko, kun muutti asumaan sinne Nuijamaalta nuorena aikuisena.

        Serkkuni roudasi bussilasteittain evakkoja ja evakkojen jälkeläisiä Kannakselle, Tätini kävi useankerran ja sain nähdä valokuvia ja viedeoita isovanhempieni entisestä talosta, joka on edelleen pystyssä. Siinä asui kaksi venäläistä perhettä. He olivat päässeet sisälle saakka taloon jossa tätini oli asunut nuorena tyttönä ennen jatkosodan alkua. Alkuperäinen talo olipalanut (poltettu?) talvisodan aikana, mutta äijä ja mummo ja tätini palasivat ja rakensivat uuden talon palaneen tilalle. Siinä he ehtivät asua vain lyhyen aikaa. Tätini on kirjoittanut kirjan (omat muistelmansa) juuri siitä ajasta. Kirjaa ei ole julkaistu, mutta meillä kaikilla on koneella kirjoitettu kopio siitä.

        Siis äitisi olikin kotoisin Nuijamaalta, eikä Viipurista tai muualtakaan luovutetusta Karjalasta.
        No joo …


    • Anonyymi00012

      Muutama reissu tuli kannaksella kierreltyä, viimeinen 15 v sitten Tali-Ihantalassa ja Äyräpään harjulla sekä kirkon raunioilla Vuoksen rannalla.

      Viime vuosina Kremlin käskyläiset ovat tuhonneet vanhoja suomalaisten muistomerkkejä ja hautakiviä.
      Ihantalan isosta siirtolohkareesta ovat hioneet muistolauseet ja teksit pois.
      Väittävät kitkevänsä natsijuuria pois.
      Unohtavat oman törkypesänsä raivauksen.

      • Anonyymi00013

        Entä se toinen puoli?
        Evakon lapset?

        Evakoilla oli traumoja, purkivatko ne lapsiinsa?


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Entä se toinen puoli?
        Evakon lapset?

        Evakoilla oli traumoja, purkivatko ne lapsiinsa?

        Kyllähän nuo valtavat traumat on väistämättä ylisukupolvisia. Pakolaisuus on koko elämän mullistava trauma.


      • Anonyymi00016

        Venäläiset on täysin moraalia ja eettisyyttä vailla olevaa kansaa, tuhotaan historiaa ja väärennetään tapahtumia.


    • Anonyymi00020

      Ja tänään liputetaan Veteraaneille. Montaa ei enää ole elävien kirjoissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe