Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kertokaa vammastanne

...

nii..
miten vammanne on tullut? kuinka kauan se on ollut? kuinka paha se on? ym...
minun vamma tuli, kun jäin omassa kotirannassa ison kiven alle ja selkärankari murtui. mulla oli kaikki hyvin ennen sitä! liikuntakin oli jopa 10! halvaannus oli mulle raju isku... niinpä olen menettänyt kaiken liikuntakykyni mukana! se oli kaikkeni ... nyt olen vain pelkkä pyörätuolipotilas.

25

2938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystävä

      Moi.

      Olen ollut syntymästäni saakka vammainen. Minulla on lievä cp-vamma. Se on, totta kai, hankaloittanut elämääni. Olen lähes sokea ja liikkumiseni on vaikeaa. Mutta älyssäni ei ole mitään vikaa.

      Haluaisin sanoa Sinulle että et ole VAIN pyörätuolin käyttäjä (etkä potilas). Olet kaikesta huolimatta elävä, tunteva ihminen.

      Näyttäkäämme yhdessä maailmalle, että me emme masennu.

      Tsemppiä...et ole yksin.

      T.a.S

      • Puutiikeri-74

        Ihanasta viestistäsi!!

        Että olemme eläviä ja tuntevia ihmisiä,toiset eivät sitä aina ymmärrä tai halua ymmärtää....
        Ja emme koskaan ole yksin!!

        Hyvää kesää kaikille!!


      • mies, se toinen vasemmalta

        Sinulla on oikea asenne. Itselläni ei ole vammaa, olenkin sitä mieltä että pahin vamma on asennevamma. Kukaan ei varmaankaan ole itselleen vammaa halunnut, epäoikeudenmukaista se on jos on saanut sen kohdalleen. Mun pienillä aivoilla ei syyt siihen selviä joten toivon kaikille teille voimia ja kaikkea hyvää. Tämä on yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen mielipide jolla ei tohtoriksi edes yritetä väitellä, siihen ei rahkeet riitä.


      • Sanon

        Minulta kysytään usein. Miksi olen joutunut pyörätuoliin, kun olen kyllästynyt vastamaan, niin kysyn heiltä miksi sinä kävelet. Mun mielestä pyörätuolini on mun jalat, eikä mun aivot.


    • Yamha

      mulla ei penis nouse koska sitä puristettiin liikaa

      • -J -

        ...rautakanki perseesees,jospa se peniksesi siitä innostuis vaikka nousemaan,saatanan älykkö.


    • tähtisalmi

      mulla on ollut aina syntymästä saakka mmc ja hydokefalia. mmc on siis liikunta vamma joka johtuu siitä että tityssä vaiheessa raskautta kun vauvan selkäytine pitäisi sulkeutua se ei sulkeudukkaan ja sitten tulee selkään ns.selkä ydin kohju joka suljetaan heti syntymän jälkeen leikkauksella ja se leikkaus aiheuttaa tunto puutoksia yleensä ala vartaloon jonka vuoksi esim. virtsan karkailu on yleistä. jaloissani ei ole monessa kohtaa tunto mutta siitä huolimatta voin kävellä jalka tukien eli dafojen avulla. hydrgefalia on aivonesteen kierto häiriö jonka takia joudutaan laittamaan shuntti eli letku, joka kuljettaa aivo nesteen vatsa laukkuun pois väärästä paikasta ettei pää turpoaisi. minulla on ollu 24 leikkausta ja olen 14 vuotias. minulla on myös vakava masennus ja kokemusta pyörätuolissa olemisesta lyhyitä aikoja. joudun myös jokakolmas ilta tekemään suoli huuhtelun joka kestää 2-4 h koko ajan olen vessassa. virtsaamisen takia minulla on katetrointi 3 h välein ja lääkitys. minulla on myös yli painoa liikunta rajoitteeni takia. vammastani osin johtuen minulla on myös oppimis vaikeuksia ja luki häiriö mutta ne eivät vaikuta älyyni mitenkään.

      • tähtisalmen viesti provo, koska eihän oppimisvaikeudet liity liikuntavammaan mitenkään. Itselläni on just tällainen viestissä mainittu MMC vamma... shunttikin on, ja oppimisessa ei todellakaan ole mitään vikaa. En tietenkään väitä että oppisin joka asian heti kerralla, mutta oppimisvaikeudethan tarkottaa sitä että asioita ei opi vaikka niitä kuinka yrittää opettaa


      • onnestasoikeena kirjoitti:

        tähtisalmen viesti provo, koska eihän oppimisvaikeudet liity liikuntavammaan mitenkään. Itselläni on just tällainen viestissä mainittu MMC vamma... shunttikin on, ja oppimisessa ei todellakaan ole mitään vikaa. En tietenkään väitä että oppisin joka asian heti kerralla, mutta oppimisvaikeudethan tarkottaa sitä että asioita ei opi vaikka niitä kuinka yrittää opettaa

        Pidän itseäni invaliidina, sillä ongelma alkoi pikkuhiljaa, lääkäreiden sanoessa kaiken johtuvan liikakiloista. Ei se niin ollut. Jaloissa oli helvetilliset tuskat. yöt piehtaroin sängyssä, päivisin kuljin huonekaluja pitkin tai konttasin. Välillä mietin helppoa tapaa tappaa itseni mutta spiritualistina en sitä uskaltanut tehdä.
        Tarvittiin ulkolainen terv.kesk. lääkäri joka kirjoitti lähetteen TT- kuvaukseen. Kun sieltä tulin soi puhelin ja kerrottiin töölöössä olevan leikkaussali valmiina joten kipinkapin sinne.... Kun selkäydinkanavanahtausleikkaus oli suoritettu oli ne kauheat kivutkin pois. Opettelin uudestaan hitaasti mutta varmasti kävelemään (pidätyskyky meni) Kolme kertaa vuoden välein tehtiin sama toimen pide ja olin mielestäni terve paitsi se kävelyn opettelu ei enään niin onnistunutkaan.
        Kolmannella kerralla selkäydinkanavaa auki pitämään laitettiin metallilevyt. Nyt siitä on neljä vuotta olen manuaalisessa pyörätuolissa enkä jaksa itseäni pyörittää, sisällä rollaattori.
        Asun paikassa joka on kuin vankila, minnekään en pääse, aina sisällä.
        Vankikin pääsee kerran päivässä ulos, minä en-

        Olen hankkimassa henk.koht. avustajaa. Aika näyttää saanko. Kaikkeen pukemiseen ja riisumiseen , veskissäkäyntiin, pesuun ja ruoan eten saamiseksi tarvitsen apua.
        Olen yrittänyt saada sitä motoroitua pyörätuolia. Täällä johtaja heittää kiviä rattaisiin. Lääkärin aikoja olen yrittänhyt soitella ja saanutkin, en vain ole saanut ketään joka veisi minut terv. keskukseen.
        Ihminen on sosiaalinen laumaeläin, tarvitsen juttu seuraa, ulkona käyntejä ihan vaikka vain kaupassa.
        Nyt olen koko kesän joutunut ritajen leikkauksen jälkiseurauksen takia olemaan melkein liikkumatta. Haavat tulehtu, tuli kuolioo, eikä haavahoito ole tehonnut. Antibiootti ihottumaa - ikkunasta viereisen talon seinää katsellen. Elän bermudankolmiossani mihin päiväni katoaa.
        Tiedän, tiedän, toisilla on vielä huonommin minulla tämä käy spyyken päälle.


      • eräs toinen
        onnestasoikeena kirjoitti:

        tähtisalmen viesti provo, koska eihän oppimisvaikeudet liity liikuntavammaan mitenkään. Itselläni on just tällainen viestissä mainittu MMC vamma... shunttikin on, ja oppimisessa ei todellakaan ole mitään vikaa. En tietenkään väitä että oppisin joka asian heti kerralla, mutta oppimisvaikeudethan tarkottaa sitä että asioita ei opi vaikka niitä kuinka yrittää opettaa

        ole provo, vaan voi olla täysin totta. Kirjoittaja kertoo että hänellä on MMC:n lisäksi hydrokefalia, johon taas liittyy usein hahmotushäiriöitä, jonkinlaisia oppimisvaikeuksia tms. Itselläni on myös hydrokefalia (ei MMC:tä) ja noiden em. asioiden osalta viesti voisi olla kuin itse kirjoittamani. Oppimisvaikeudet eivät liity liikuntavammaan, mutta sen liikuntavamman liitännäisvammana tulee hydrokefaliassa usein juuri noita mistä tähtisalmi kirjoittaa. Kaikilla niitä ei ole, mutta monella on.

        Oppimisvaikeudet tarkoittavat joko sitä ettei opi lainkaan, tai kuten nimikin kertoo, vaikeuksia eli että jonkin asian oppimiseen menee reilusti enemmän aikaa kuin muilla. Vaikeus ei useimmiten ole sama asia kuin mahdottomuus oppia. Ja vaikeudestahan tähtisalmi nimenomaan kirjoittaa.


      • tähtisalmi
        onnestasoikeena kirjoitti:

        tähtisalmen viesti provo, koska eihän oppimisvaikeudet liity liikuntavammaan mitenkään. Itselläni on just tällainen viestissä mainittu MMC vamma... shunttikin on, ja oppimisessa ei todellakaan ole mitään vikaa. En tietenkään väitä että oppisin joka asian heti kerralla, mutta oppimisvaikeudethan tarkottaa sitä että asioita ei opi vaikka niitä kuinka yrittää opettaa

        mulla hc on vaikuttanut niin, että on oppimis vaikeuksia...en ole sanonut, että mmc ois vaikuttanut. kaikilla ei, mutta mulla hc on vaikuttanut oppimiskykyyn.

        terv. tähtisalmi


    • finlandersfani-93

      minä olen keitysvammainen, henkisesti jtn 5-6 vuotias. synnyin tälläsenä, mutta tiedän että viel kehityn normaaliksi vaikka kukaan ei ikinä sitä myönnäkkään minulle

      • immeinen1

        mullakin on ollut syntymästä asti mmc ja käytän dafoja.. muita samoja juttuja kuten tähtisalmella,
        mutta ei oppimisvaikeuksia eikä lukihäiriöitä. elämä on kovaa, mutta siihen täytyy tottua ja todistaa itse
        olevansa kovempi kuin se (:


      • rullatuolim77
        immeinen1 kirjoitti:

        mullakin on ollut syntymästä asti mmc ja käytän dafoja.. muita samoja juttuja kuten tähtisalmella,
        mutta ei oppimisvaikeuksia eikä lukihäiriöitä. elämä on kovaa, mutta siihen täytyy tottua ja todistaa itse
        olevansa kovempi kuin se (:

        moi, mä halvaannuin moottoripyörä onnettomuudessa 17 vuotiaana ja meni selkäydin poikki rinnan kohalta.
        Sit jäin lääkekoukkuun ja rupesin äyttää koviakin huumeita käytän välillä vieläkin ku siltä tuntuu. en oo töissä enkä tee mitää päivisin muuta ku nitkuilen tai oon pöllyssä.. joku tarkotus pitäs löytää elämälle.
        Ja seksiikän ei saa ku maksullisilta eikä niihin oo varaa.. olin kyllä 6 vuotta avoliitossa terveen naisen kanssa mutta päihteet pilas senkin. eikä seksii tippunu ku 3-4 x vuodessa. varmasti petti mua.
        Mut kaikkee positiivista sulle tän ketjun alottaja. kyl se siitä. älä koske huumeisiin


    • ----

      Jouduin pyörätuoliin kolmisen vuotta sitten. Syynä jalan halvaus ja tasapaino lähestulkoon nollissa tai ei ihan nollissa kun istumataspainoa on mutta kävely ei onnistu. Halvaus tuli leikkauksen kylkiäisinä.
      Oli suuri elämänmuutos kun jouduin pyörätuoliin. Olin aika liikunnallinen ennen. Nyt oon koittanut etsiä korvaavia harrastuksia.
      Se saattaa tämä elämä muuttua aivan yks ja kaks. Terveillä ei sitä tule ajateltuakaan.
      Tsemppiä kaikille vammautuneille!

    • jam51

      Tiedän että jokainen Ihmisen Henki saa uuden ja ehjän ruumiin aikanaan I ylösnousemuksessa. (siihen ei ole kovin kauan ja osa tulee siihen lihassa). Kun vain kestämme tämän elämän koetukset ja kehitämme luonnettamme. Seurakunnassamme on muutama vakavasti kehitysvammainen ja tähän he perustavat ilonsa ja toivonsa, sen lisäksi että ovat suureksi siunaukseksi ja opiksi ympäristölleen. Olen Myöhempien Aikojen Pyhän, Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsen. (Mormoni , Josefin suvun pyhän kirjan ja profeetta Mo-Ro-Ni:n mukaan). Tutkikaa evankeliumime, lukekaa Mormonin kirja muutamaan kertaan, onko siitä apua ja iloa teille? Minulle oli. Ja Ask the Missionaries-kysykää lähetyssaarnaajilta, he auttavat moniin asioihin liittyen-sukutiedoista, siivouksesta evankeliumiin ja kasteeseen.

    • KANA KANANEN

      Vammainen on Vammainen eiká see muuksi muutu mitá váliá sillá on miten sitá on vammautunut eikó tárkeintá kuintekin ole se ettá kádet ja páá toimii Velikulta Seisoo Niin ettá voit lypsáá itseási kun olet katkeroitunut ja kyllástynyt elámáási eli tee yhteiskunnalle palvelus ja osta se pumpattava nainen jota voit puskea niin on iloisempi mielikin kun Raskaat nahkapussisi kevenevát ettá hiki valuu pitkin páátási kuin halvaantuneella

    • yks vaan

      Itselläni on keski vaikea dysfasia (kielellinen erityisvaikeus)
      Muttei ole paljoakaan ollut elämisen esteenä, tahdonvoimalla pääsee joistakin esteistä ylite.

    • Luraaaa::_

      No on diagnosoitu lievä kehitysvamma. Olin silleen normaali päiväkotiajan ja ala-asteen ekoilla luokilla jos autistisia piirteitä ei lasketa. Sit vitosella tai olikse kutosella huomasin että muut kasvaa ja alkaa kiinnostua nuorten jutuista ja minä olen vielä pikkulapsi ja tehtävät vaan vaikeutui ja tuli huonoja numeroita. Yläasteella ne vaan vaikeutui ja vaikeutui ja olin ihan jäljessä jo muista paitsi taideaieissa ja kielissä olin lahjakas. Nyt ku kattoo noita mun vanhoja luokkalaisia niin kyllä mä huomaan että ne on jo aikuisia ja itsenäisiä ja mä oon vieläkin sielä ala-asteen maailmoissa.

    • Pää pystyyn

      No mä sanon sulle että onneksi henki kultasi säilyi.
      Ja pyh! Talvella suksikelkka alle ja eikun menoksi sanoi keno lenoksi!
      Toi ei estä mitään muuta kuin että rappuja et pääse ylös.
      Se rajote siinä on mitään muuta ei ja sitten onhan se tietysti hankalaa nousta vuoyeesta tuoliin kun on tottunut nousemaan suorille jaloille mutta kyllä sinä siihen totut. Pyörätuoli on nyt sinun jalat ei tarvii muita tuoleja.

    • varpunen1

      Mulla on joku vatsavamma, joka ilmenee aina ruuan jälkeen niinkin kovana, että vessanpytty hajoaa

    • omppu_pomppu90

      Synnynäinen lievä kehityksen viivästymä ja monimuotoiset kehityshäiriöt huomattiin vasta varhaislapsuudessa en koe sitä pahana lainkaan :) kävelen ja porskutan ja elän täysillä siinä missä muutkin. asun omassa asunnossa ja vietän aikaa ystävieni kanssa.

    • Saippa2

      Haloo,tämä palsta on tarkoitettu kehitysvammaisille!Ei siis niille,jotka ovat vammautuneet jälkikäteen jossain onnettomuudessa!Kehitysvamma diagnosoidaan joskus jo ennen syntymää,joskus myöhemmin kehitysviivästymän takia,kun aletaan tutkia tarkemmin...

      • Cijhy

        Ehkä meillä on vain diagnosoimaton kehitysvamma, joka estää meitä tajuamasta tuota. Haluamme selvästi samaistua muihin vammaisiin. Älä loukkaannu siitä. Kaikki me olemme tavalla tai toisella "vammaisia".


    • Anonyymi

      Olen keskitason kehitysvammainen 6-8 vuotiaan lapsen tasolla älyllisesti minulla on autismi on rajoittuneet sosiaaliset taidot, en ole koskaan ollut kenenkään ystävä minulla on mielisairaus olen tuntuvassa mielenviassa minulla on harhoja mutta asun tukiasunnossa olen melko omatoiminen. Pystyn pukeutumaan menemään nukkumaan herätä aamulla osaan tehdä helppoja ruokia, käyn vessassa ja suihkussa mutta en ihan yksin pärjää en hallitse rahan käyttöä ja ajan käyttöä en kokonaan yksin voi asua tarvitsen perään katsojaa että en tee hölmön hommia kuten lähde ulos yöllä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1210
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe