Tuulilasin huurtumienn

Rellun pippana

Omistan uuden Scenicin. Olen huomannut ajellessani normaalissa Suomen kesäisessä säässä, eli vesisateessa, että tuulilasi alkaa huurtumaan alareunastaan aika herkästi. Tämä ilmiö on läsnä ainoastaan silloin kun ilmastointi ei ole päällä. Vaikka puhaltimen laittaa maksimi asentoon, ei huurre suostu poistumaan. Ei ainakaan kovin herkästi. Mutta heti kun käyttää päällä ilmastointia kirkastuu lasi alta aikayksikön.

Haluaisinkin kokemuksia niiltä, joilla em. malli on ollut käytössä jo viime talvena. Pelottaa vaan ajatus, että kylmällä säällä joutuu alkamaan kikkailemaan ilmastoinnin kanssa ...

25

6258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • expression

      mulla esiintyy sama ilmiö Lagunan kanssa, lasit huurtuu herkästi kun ei oo ilmastointi päällä, mut kirkastuu heti kun laittaa päälle...kyselin asiaa huollosta ja eivät oikein osanneet kertoo, no autossa on automaatti ilmastointi ja oonpa sen antanu olla automaatilla ja mitään ongelmaa ei oo ollu satoi tai paistoi...talvella kaikki on pelannut aivan oikein, pidän silloinkin lämppärin automaatilla, mutta ilmastointi ei mee päälle, koska kelit on kylmät, lasit pysyy kyllä talvella kirkkaina aivan loistavasti ja lämpöä piisaa...

    • W..

      Vaikuttaisi siltä, että käytettäessä ilmastointia kosteaa ja lämmintä ilmaa jäähdytettäessä tiivistyy kosteus jonnekin laitteiston sisälle. Sitten kun liikutaan ilman ilmastointia, poistuu tuo kosteus sisääntulevaan ilmaan. Ongelmaa voisi helpottaa se, että helteellä ilmastointi sammutettaisiin jonkin verran ennen perilletuloa. Toinen vaihtoehto, että ilmastointia käytetään myös kostealla (ja viileällä) kelillä kosteuden poistoon.

      Ongelmaa ei ilmennyt ainakaan minulla viime talvena.

      • Rellun pippana

        ... huomasin tänään, että auton alle tippui moottoritilasta vettä ehkäpä useampikin desilitra. Arvelin sen olevan jonkinlaista kondensio-vettä, mutta varmuuden vuoksi kävin merkkiliikkeen huollossa kysäisemässä asiasta. Sanoivat sen liittyvän ilmastointilaitteen keräämään kosteuteen ja sen olevan täysin normaalia. En ollut kuulemma eka, joka asiaa heiltä oli tiedustellut ...


      • W..
        Rellun pippana kirjoitti:

        ... huomasin tänään, että auton alle tippui moottoritilasta vettä ehkäpä useampikin desilitra. Arvelin sen olevan jonkinlaista kondensio-vettä, mutta varmuuden vuoksi kävin merkkiliikkeen huollossa kysäisemässä asiasta. Sanoivat sen liittyvän ilmastointilaitteen keräämään kosteuteen ja sen olevan täysin normaalia. En ollut kuulemma eka, joka asiaa heiltä oli tiedustellut ...

        Periaatteessa sen pitäisi kaiken valua auton alle, mutta kun sitä jää laitteistoon sisälle, niin osa haihtuu takaisin sisälle tulevaan ilmaan kun ilmastointi on pois päältä.


      • Mja
        W.. kirjoitti:

        Periaatteessa sen pitäisi kaiken valua auton alle, mutta kun sitä jää laitteistoon sisälle, niin osa haihtuu takaisin sisälle tulevaan ilmaan kun ilmastointi on pois päältä.

        Takaisin alkuperäiseen kysymykseen (tuulilasi huurtuu kesällä), ainakin nämä kannattaa tarkistaa:
        - onko puhallus suunnattu muualle kuin tuulilasille?
        - onko puhallin kovin pienellä teholla?
        - onko sisäilman kierrätys epähuomiossa päällä ?
        - sataako?
        - onko auton sisällä jotain joka synnyttää kosteutta?

        Yksikin noista voi saada lasin huurtumaan.
        Itselläni on automaatti-ilmastointi, eipä ole huurtunut koskaan. Ei kesällä eikä talvella.

        En kyllä suostu uskomaan että ilmastointilaitteesta jäänyt kondenssivesi voisi joutua seuraavalla keikalla puhallusilmaan ja aiheuttaa kuvatun ilmiön. Jos niin olisi, niin luulisi että 1,5 vuoden aikana olisi edes joskus sattunut? Itse asiassa, juuri siksi auton alle syntyy lätäkkö auton seistessä, koska kondenssivesi valuu (tarkoituksella) kennosta pois auton seistessä. Olettaisin että asia on huomioitu kennojen rakenteessa, AC:han ei ole ihan uusi keksintö.

        Vaimon Cliossa on manuaali-ilmastointi, eikä sekään ole kesällä huurtunut. Tämä panee epäilemään ettei lasin huurtuminen ainakaan AC:sta johdu.


      • W..
        Mja kirjoitti:

        Takaisin alkuperäiseen kysymykseen (tuulilasi huurtuu kesällä), ainakin nämä kannattaa tarkistaa:
        - onko puhallus suunnattu muualle kuin tuulilasille?
        - onko puhallin kovin pienellä teholla?
        - onko sisäilman kierrätys epähuomiossa päällä ?
        - sataako?
        - onko auton sisällä jotain joka synnyttää kosteutta?

        Yksikin noista voi saada lasin huurtumaan.
        Itselläni on automaatti-ilmastointi, eipä ole huurtunut koskaan. Ei kesällä eikä talvella.

        En kyllä suostu uskomaan että ilmastointilaitteesta jäänyt kondenssivesi voisi joutua seuraavalla keikalla puhallusilmaan ja aiheuttaa kuvatun ilmiön. Jos niin olisi, niin luulisi että 1,5 vuoden aikana olisi edes joskus sattunut? Itse asiassa, juuri siksi auton alle syntyy lätäkkö auton seistessä, koska kondenssivesi valuu (tarkoituksella) kennosta pois auton seistessä. Olettaisin että asia on huomioitu kennojen rakenteessa, AC:han ei ole ihan uusi keksintö.

        Vaimon Cliossa on manuaali-ilmastointi, eikä sekään ole kesällä huurtunut. Tämä panee epäilemään ettei lasin huurtuminen ainakaan AC:sta johdu.

        jos vain pitää ilmastoinnin päällä kostealla ilmalla (automaatissahan se on kai oletuksena ja manuaalissakin ellei joku ole sitä pois napsauttanut). Alkuperäisessä viestissähän nimenomaan sanottiin, että ilmiö esiintyy sateella ilmastoinnin ollessa pois päältä.

        Ja ainakin minulla (eri merkkisessä) kakkosautossa, jossa ei ole ilmastointia, ei samanlaisessa kelissä tiivisty ikkunoihin kosteutta (eikä huurtumista saa aikaiseksi kummassakaan sen paremmin ilmastoinnilla kuin ilman ;-)


    • Meksu

      Mulla on ihan sama juttu uudessa Megane II:ssa. Vaikka puhallus on suunnattu pelkästään tuulilasille, niin sateella lasi alkaa huurtua alareunastaan ja myös sivuikkunat alkavat huurtua helposti vaikka puhallinta pitää kolmosellakin. Sisäkierto ei ole päällä ja jos ilmastoinnin kytkee päälle huurteet häviää hyvin nopeasti.

      Hieman kuitenkin ihmettelen mistä toi johtuu, sillä pitäishän lasit pysyä huurteettomina ilman ilmastoinnin käyttöäkin. Ainakin mun edellisessä autossa, Fiat Stilossa, näin oli eikä sateella tarvinnut koskaan käyttää ilmastointia ikkunoiden huurteettomina pitämiseksi.

      • ars

        Olen huomannut kanssa omassa MEII:ssa samaa ongelmaa. Automaatti-ilmastoinihan ei pidä kompuraa päällä sateisilla keleillä ja tällöin juuri tuo ongelma esiintyy. esim. perjantaina ajellessa noin 300 km matka yhtäjaksoisesti jouduin alkumatkasta muutaman kerran käyttämään kompressoria päällä, että sai lasit kirkkaaksi. Loppumatkasta ongelma ei sitten enää haitannut, vaikka sää pysyi samana.

        Sateella sen kompuran käyttö ärsyttää siksi, että hytin lämpötila laskee epämiellyttäväksi. Eli tuntuu siltä, että tietokone ei osaa ohjata lämpötilaa oikein, vaan antaa sen laskea turhan paljon. Johtunee varmaan siitä, ulkoämpötila mitataan sieltä peilin kupeesta ja sen jälkeen tietokone ei osaa arvata oikein jäähdytyksen vaikutusta...


      • Mja
        ars kirjoitti:

        Olen huomannut kanssa omassa MEII:ssa samaa ongelmaa. Automaatti-ilmastoinihan ei pidä kompuraa päällä sateisilla keleillä ja tällöin juuri tuo ongelma esiintyy. esim. perjantaina ajellessa noin 300 km matka yhtäjaksoisesti jouduin alkumatkasta muutaman kerran käyttämään kompressoria päällä, että sai lasit kirkkaaksi. Loppumatkasta ongelma ei sitten enää haitannut, vaikka sää pysyi samana.

        Sateella sen kompuran käyttö ärsyttää siksi, että hytin lämpötila laskee epämiellyttäväksi. Eli tuntuu siltä, että tietokone ei osaa ohjata lämpötilaa oikein, vaan antaa sen laskea turhan paljon. Johtunee varmaan siitä, ulkoämpötila mitataan sieltä peilin kupeesta ja sen jälkeen tietokone ei osaa arvata oikein jäähdytyksen vaikutusta...

        Automaatti-ilmastoinnissa lämpötilaa mitataan kolmesta paikasta: auton sisälämpötilasta, ulkolämpötilasta sekä ulkoilman IR:stä (lämpösäteily). AC-automatiikka riippuu kaikista kolmesta tekijästä.

        Totta on että kun AC:n laittaa käsin päälle, esim kostean ilman kuivaamiseksi, tuloilman lämpötila pyrkii laskemaan. Jos on 4 matkustajaa, niin yleensä löytyy ainakin yksi jolle tuloiman viileneminen ei kelpaa. Ongelmasta pääsee helposti lisäämällä asetusarvoa 1...1,5 astetta. Esimerkiksi asetusarvon nostaminen 20 C:sta 21:een yleensä poistaa AC:n aiheuttaman "vedon", samalla kosteuden tunne pysyy poissa.


      • Confort
        Mja kirjoitti:

        Automaatti-ilmastoinnissa lämpötilaa mitataan kolmesta paikasta: auton sisälämpötilasta, ulkolämpötilasta sekä ulkoilman IR:stä (lämpösäteily). AC-automatiikka riippuu kaikista kolmesta tekijästä.

        Totta on että kun AC:n laittaa käsin päälle, esim kostean ilman kuivaamiseksi, tuloilman lämpötila pyrkii laskemaan. Jos on 4 matkustajaa, niin yleensä löytyy ainakin yksi jolle tuloiman viileneminen ei kelpaa. Ongelmasta pääsee helposti lisäämällä asetusarvoa 1...1,5 astetta. Esimerkiksi asetusarvon nostaminen 20 C:sta 21:een yleensä poistaa AC:n aiheuttaman "vedon", samalla kosteuden tunne pysyy poissa.

        Tunnut tuntevan autosi läpikotaisin, niin osaat varmaan kertoa missä sisälämpötilan mittausanturit on?


      • Anonyymi
        Confort kirjoitti:

        Tunnut tuntevan autosi läpikotaisin, niin osaat varmaan kertoa missä sisälämpötilan mittausanturit on?

        Tämä vastaus saattaa tulla kovin myöhään, mutta rellu-kirjoituksia tulee välillä luettua. Scenic II:n Sisäilman lämpötilan anturi on kojelaudan sisällä, keskellä. Se toimii pienen puhaltimen avulla ja tämän puhaltimen ääni kuuluu usein käynnistyksen jälkeen pienenä sirinänä.

        Ulkoilman anturi on oikean sivupeilin alaosassa ja lämpösäteilyn anturi on taustapeilin takana oleva pallukka.
        Koska en ole rekisteröinyt, niin nimimerkkisi tulee automaattisesti. "Anonyymi"

        - Mja


    • Trabbe

      Joo-o huurtuu se tuulilasi sieltä alhaalta myös meidän autossa ja tosiaan ilmastoinnilla se häipyy. Jossain olosuhteissa huomasin myös, että tuulilasi huurtuu myös vähäsen ilmastointi päällä. Ehkä silloin oli hyvin kostea ilma. Hmm en tiedä sitten onko tuo ilmastointi päällä huurtuminen normaalia...

      • huurut

        Tuulilasi ja sivuikkunat menee huuruun alhaalta myös meillä, vaikka olisikin automaatti-ilmastointi päällä. Onneksi se ei kestä kauan, mutta silti se ärsyttää.


      • Hemmo3
        huurut kirjoitti:

        Tuulilasi ja sivuikkunat menee huuruun alhaalta myös meillä, vaikka olisikin automaatti-ilmastointi päällä. Onneksi se ei kestä kauan, mutta silti se ärsyttää.

        Jos automatti-ilmastointi ei riitä pitämään huurua poissa ikkunaoista, kannattaa kompressori "pakottaa"päälle AC-nappulasta. Automaattihan ei välttämättä kompressoria paljon pyöritä, jos ilma on riittävän viileä.


      • laguna 2.0 -03
        Hemmo3 kirjoitti:

        Jos automatti-ilmastointi ei riitä pitämään huurua poissa ikkunaoista, kannattaa kompressori "pakottaa"päälle AC-nappulasta. Automaattihan ei välttämättä kompressoria paljon pyöritä, jos ilma on riittävän viileä.

        Sama ongelma ,ilmenee sateella ihmettelen kyllä kun ilmankierto ei suurellakaan nopeudella poista huurretta ilman ilmastointia.Olisiko syy raitisilma suodattimessa joka on paperinen ja kostuu helposti.Voisi kokeilla välittömästi huurteen ilmestyessä pistää sisäilman kierto hetkellisesti päälle,jolloin suodatin ei ole mukana poistuuko huurre.Muuten tuo kannattaa vaihtaa jopa 1-2 kertaa vuodessa


    • Rellun pippana

      Toisinaan, kuten tänä aamuna, jolloin otin auton tallista, tuulilasin alareunaan muodostuu sisäpuolelle kaksi greipin kokoista palloa. Pallot ovat sen näköisiä ikäänkuin ne olisivat jäässä!

      • Trabbe

        Hmm en osaa sanoa, että mistä tuo ilmiö johtuu. Hmm ehkäpä jos ilmastointi on päällä niin se puhaltaa lasiin niin kylmää ilmaa, että lasi huurtuu ja seuraavaksi se alkaa jäätymään. Kesällä siis. Teoriani kuulostaa vähän oudolta kyllä, hmm heh heh. ;D Olen kyllä huomannut, että ainakin manuaali-ilmastointi puhaltaa hyvin kylmää ilmaa, jos puhallusnopeus on vaikka 3. Melkein palelen autossa ja olo on semmoinen vähän outo, melkein kipeä. Tämä siis silloin kun ulkona on vaikka joku 20 astetta lämmintä. Välillä olenkin ottanut ilmastointia pois päältä.


    • Meksu

      Taas eilen kun vettä tuli oikeen kunnolla, oli Megane II:ssa kaikki lasit niin huurussa kun vaan voi olla, vaikka puhallus oli suunnattu tuulilasille ja puhallin oli 3 ja 4 asennoissa. Loppujen lopuksi jouduin taas kytkemään ilmastoinnin päälle, jolloin huurut hävisivät kymmenessä sekunnissa.

      Ois kyllä kiva tietää, mikä Renaultilla on mennyt suunnittelussa pieleen kun autoissa on tällänen "ominaisuus". Mielestäni ei ole normaalia, jos autolla ei pysty ajamaan joka säällä ilman ilmastoinnin kompressorin käyttöä.

      Toinen selkeä suunnittelumoka ainakin Megane II Breakissa on se, että sateella tuulilasilta tuleva vesi valuu kaikki sivulasille peittäen koko näkyvyyden sivupeiliin ja kaistanvaihto täytyy tehdä ihan tuurilla. Jotenkin ihmetyttää, miksei tollastakaan asiaa ole voitu testata, ja suunnitella jonkinnäköinen ura tuulilasilta tulevan vedenpoistoon.

      Muuten Megane on ihan kelpo peli, ajettavuus yms seikat on kohdallaaan, mutta pieniä suunnittelumokia ja pikkuvikoja autossa on kyllä ihmeen paljon.

    • Meksu

      Taas eilen kun vettä tuli oikeen kunnolla, oli Megane II:ssa kaikki lasit niin huurussa kun vaan voi olla, vaikka puhallus oli suunnattu tuulilasille ja puhallin oli 3 ja 4 asennoissa. Loppujen lopuksi jouduin taas kytkemään ilmastoinnin päälle, jolloin huurut hävisivät kymmenessä sekunnissa.

      Ois kyllä kiva tietää, mikä Renaultilla on mennyt suunnittelussa pieleen kun autoissa on tällänen "ominaisuus". Mielestäni ei ole normaalia, jos autolla ei pysty ajamaan joka säällä ilman ilmastoinnin kompressorin käyttöä.

      Toinen selkeä suunnittelumoka ainakin Megane II Breakissa on se, että sateella tuulilasilta tuleva vesi valuu kaikki sivulasille peittäen koko näkyvyyden sivupeiliin ja kaistanvaihto täytyy tehdä ihan tuurilla. Jotenkin ihmetyttää, miksei tollastakaan asiaa ole voitu testata, ja suunnitella jonkinnäköinen ura tuulilasilta tulevan vedenpoistoon.

      Muuten Megane on ihan kelpo peli, ajettavuus yms seikat on kohdallaaan, mutta pieniä suunnittelumokia ja pikkuvikoja autossa on kyllä ihmeen paljon.

      • W..

        Joko pidät ilmastoinnin kesällä koko ajan päällä tai koko ajan pois. Kolmas vaihtoehto on vaihtaa autoa.

        Nojoo voi sen ottaa pois myös viileällä kuivalla säällä, mutta minä en ainakaan koe sitä suureksi haitaksi, että se on päällä. Jos tulee liian kylmä, niin lisää lämpöä (ja ilmastointi edelleen päällä).


      • Meksu
        W.. kirjoitti:

        Joko pidät ilmastoinnin kesällä koko ajan päällä tai koko ajan pois. Kolmas vaihtoehto on vaihtaa autoa.

        Nojoo voi sen ottaa pois myös viileällä kuivalla säällä, mutta minä en ainakaan koe sitä suureksi haitaksi, että se on päällä. Jos tulee liian kylmä, niin lisää lämpöä (ja ilmastointi edelleen päällä).

        En viitsi pitää koko aikaa päällä, koska se tekee sisäilman turhan kuivaksi. Kuluttaapa se turhaan polttoainettakin ja vie tehojakin vaikka on 2 -litranen kone. Mutta koska tämä näyttää olevan ainut vaihtoehto, niin toki voin pitää sen päällä sadekeleillä.

        Jos pidän sen koko ajan pois, niin sitten on sateella lasit niin huurussa ettei läpi näe. Sen ymmärrän, että jos ilmastoinnin on just sammuttanut, niin lasit huurtuvat, mutta tässä ne huurtuu vaikkei ois koko päivänä käyttänyt ilmastointia.

        Ajelen tällä vielä vuoden-pari ja sitten noudatan neuvomaasi kolmatta vaihtoehtoa, eli vaihdan auton pois. Jos nämä muutaman puutteet unohdetaan, niin autonahan tää on tosi hyvä, ja yleisesti ottaen oon siihen hyvin tyytyväinen.


      • laaguna

        Scenicissä kans tuppaa ainakin kuskinpuoleinen sivulasi kuraantumaan haitaten sivupeilin näkyvyyttä.
        Auttaiskohan turvaura? Ainakin joskus olen nähnyt niitä "pystyssä" tuulilasin reunoilla. Jospa tuo ohjaisi veden sen verrän ylemmäs, ettei sivuikkunoille roiskuis.
        Onko joku koittanut?


      • Villeeee

        Tuo sivulasien vettymisongelma on yleinen eri automalleissa nykyaikana, koska on luovuttu vedenohjaimista ilmanvastussyistä.


    • guru

      Minulla uusdessa Renault Capturessa myös tuulilasin alareuna huurtuu. Ensin huomasin sen kesällä, mutta nyt talvellakin. Autossa sisäilman lämmitin ollut päällä yli tunnin ja lasi on kirkas. Ajoin kilometrin ja kun kolmen tunnin kuluttua palasin autoon, oli huurre jäätynyt. Lattiamatot on kuivat eikä lunta sisällä.

    • Anonyymi

      Vaan entä jos talvella syylärin estettä kuluu ja ikkunat aamulla sisältä vaalean töhnän peitossa. Korjaamo väittää että läppäri ei vuoda sisään. Mistä se maitomainen huuru tulee. Just pistin taas puoli pulloo jääh. nestettä. Mistä saa syylärin auki kun sitä korkkia ei näy kuten muissa autoissa. En tarkoita paisuntasäiliötä. Joku vuoto on..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe