Suomen Kuvalehden ristikot

Anonyymi-ap

Suomen Kuvalehti ei imagosyistä halua tekoälyllä luotua kuvitusta ristikoihin. Se haluaa myös laatua.

Laadun suhteen tietokoneella tehty ristikko on parempi kuin käsin tehty. Ruudukon saa laadukkaaksi ja kuvitus voi olla laadukasta.

Sanaris on tarjonnut joskus erittäin heikkolaatuisesti kuvitettuja ristikoita Suomen Kuvalehdelle.

Viimeksi Pekka Joutsin ristikossa pisti silmään äärimmäisen huono ruudukon viivoitus. Ohut hiusviiva oli erittäin rikkinäinen. Kuvat olivat laadukkaita, mutta kokonaistoteutus ei. Perusruudukko saisi Pekankin ristikoissa olla laadukkaammin tehty.

27

384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ovatko Joutsin ristikot yhtäkkiä muuttuneet vai päätitkö vain etsiä uuden aiheen, jolla voit pommittaa kaikkia asianosaisia ja varmaan vähän muitakin ja tietysti täyttää internetin tällä marinalla?

• Anonyymi00002

Mikähän asiantuntija tämä henkilö oikein luulee olevansa? Aina valittamassa. Milloin on liian vaikea, suttuiset kuvat, ei pääkuvaa, ei teemaa, jne.

• Anonyymi00003

On ne ennenkin olleet valittamisen arvoisia, mutta nyt vaan oli erityisen huonolaatuiset reunaviivat. Sanarisin foorumissa valitettiin, ettei ristikkoa voinut nettiversiona täyttää, koska kaikkiin ruutuihin ei saanut kirjaimia.

Adelina
        "Ristikon ratkominen sovelluksen digilehtiversiossa ei toimi oikein, joten ristikko jäänee tällä viikolla ratkomatta. Sama vika oli joskus aiemmin, että kaikkiin ruutuihin ei pystynyt kirjoittamaan."

Laatu pitää olla sen verran hyvä, että digiratkonnankin saa toimimaan. Edellytän ulkoasulta laadukkuutta. Sitä pitäisi SK:nkin edellyttää, jos se haluaa olla laatulehti.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Mikähän asiantuntija tämä henkilö oikein luulee olevansa? Aina valittamassa. Milloin on liian vaikea, suttuiset kuvat, ei pääkuvaa, ei teemaa, jne.

Ainakin ymmärrän ristikon kuvitukseen, tekniseen rakenteeseen ja sanastoon liittyviä haasteita. Olen itse saanut negatiivista palautetta ja olen itse huomanut puutteita. Olen aina pyrkinyt parantamaan asioita ja ulkoasun suhteen ristikoissani ei pitäisi olla mitään huomautettavaa.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ainakin ymmärrän ristikon kuvitukseen, tekniseen rakenteeseen ja sanastoon liittyviä haasteita. Olen itse saanut negatiivista palautetta ja olen itse huomanut puutteita. Olen aina pyrkinyt parantamaan asioita ja ulkoasun suhteen ristikoissani ei pitäisi olla mitään huomautettavaa.

E-kirjastosta on nyt myös nettiselaimella toimiva versio. Tänään hain sen kautta muutaman lehden ristikoita ja huomenna haen SK:n ristikon. Tablet-laitteelleni en E-kirjasto sovellusta saa asennettua vaan jouduin viikko sitten hakemaan ristikot vanhalla tablet-laitteellani. Nyt on helpompaa. Ristikot saa myös isompina, koska näytön resoluutio on korkeampi. HD-resoluutiolla (1200x1920px) sai kyllä SK:n ristikoista riittävän laadukkaita kuvaruutukopioita.

• Anonyymi00005

Vaihteeksi on Huuhaalla Pekka Joutsi hyppysissään. Suomen
      Kuvalehden ristikko on saatu siis jostain käsiin (nettitutulta?, ilmaispalveluista kirjaston kautta?, roskiksesta dyykkaamalla?). Voi kauhistus, kun on reunaviivat huonot. Ja sinun laatimissasi ristikoissa on erityisen hyvät reunaviivat. Niitä vain ei ole ainuttakaan julkaistu. Asiantuntemuksesta laadinnassa en puhuisi yhtään mitään.

• Anonyymi00007

SK:n ristikot saa ratkottavaksi E-kirjasto sovelluksella lähes kaikki Suomessa asuvat.

Ristikon reunaviivat ovat osa ristikon visuaalista laatua. Suurimpaan osaan omista ristikoistani en ole reunaviivojen laatuu tyytyväinen. Ne ovat kuitenkin olleet yhtenäiset eivätkä Joutsin tavoin katkeilleet ikävästi. Vasta ihan viimeisissä ristikoissa on veitsenterävät viivat. Syy tähän on se, etten ole osannut ibisPaintX:ltä pyytää sen tekemään erittäin laadukkaita ruudukoita. Itse asiassa Googlen Gemini tekoäly opetti, miten ibisPaintX:llä saa laadukkaan ruudukon. Gemini siis tunsi käyttämäni piirrosohjelman paremmin kuin minä itse.

• Anonyymi00009

Ymmärrän laadinnan kaikkia osa-alueita, mutta en itse pysty teknisen rakenteen enkä sanaston osalta laatimaan niin hyviä ristikoita kuin haluaisin. Rakenteen ja sanaston puolesta ristikoitani voi lähinnä verrata Aulis Lehdon ristikoihin - ne ovat näiltä osin kaukana Sanarisin edellyttämästä tasosta. Suurin ero on siinä, että minulla kuvitus on laadukasta, mitä se ei Lehdolla ole.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Ymmärrän laadinnan kaikkia osa-alueita, mutta en itse pysty teknisen rakenteen enkä sanaston osalta laatimaan niin hyviä ristikoita kuin haluaisin. Rakenteen ja sanaston puolesta ristikoitani voi lähinnä verrata Aulis Lehdon ristikoihin - ne ovat näiltä osin kaukana Sanarisin edellyttämästä tasosta. Suurin ero on siinä, että minulla kuvitus on laadukasta, mitä se ei Lehdolla ole.

Ja höpö höpö kuvituksen laadukkuudelle ristikoissasi. Keinotekoisen näköisiä, selkeästi tekoälyllä tuotettuja, mukamas eloisia. Puupökkelöitä, joissa ei ole pätkääkään persoonallista otetta.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ja höpö höpö kuvituksen laadukkuudelle ristikoissasi. Keinotekoisen näköisiä, selkeästi tekoälyllä tuotettuja, mukamas eloisia. Puupökkelöitä, joissa ei ole pätkääkään persoonallista otetta.

Ei pidä paikkaansa persoonattomuus viimeisimmässä ristikossa. Ristikon henkilöissä annoin malliksi omia piirroksiani ja ristikossa yksi piirros on ihan oma ja yhdessä piirroksessa on Geminin luoma vartalo pääosin itse luomaani kasvoihin. Kyseessä ei ole samalla lailla geneerisistä kuvista kuin tyypillisesti, sillä olen aktiivisesti ollut antamassa tekoälylle ohjeita ja malleja.

Minusta yhdessä Geminin kanssa tuotetut kuvat ovat jopa eloisampia kuin jonkun käsin piirtämät kuvat.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa persoonattomuus viimeisimmässä ristikossa. Ristikon henkilöissä annoin malliksi omia piirroksiani ja ristikossa yksi piirros on ihan oma ja yhdessä piirroksessa on Geminin luoma vartalo pääosin itse luomaani kasvoihin. Kyseessä ei ole samalla lailla geneerisistä kuvista kuin tyypillisesti, sillä olen aktiivisesti ollut antamassa tekoälylle ohjeita ja malleja.

Minusta yhdessä Geminin kanssa tuotetut kuvat ovat jopa eloisampia kuin jonkun käsin piirtämät kuvat.

Tässä on paljon omaakin
        www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/tuttu-pariskunta-hs.webp
        Alemman karikatyyrin kasvot olen itse luonut, koska en ollut tyytyväinen AI:n tuotokseen ja ylempää olen muokannut. Pääkuva on piirtämäni.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Kun sinä annat tekoälylle ohjeita, niin niistä tulee tasan yhtä persoonattomia kuin omat piirroksesi ovat. Mutta sinä et valitettavasti edes ymmärrä, mitä persoonallisuus on.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Kun sinä annat tekoälylle ohjeita, niin niistä tulee tasan yhtä persoonattomia kuin omat piirroksesi ovat. Mutta sinä et valitettavasti edes ymmärrä, mitä persoonallisuus on.

Tuo ei ole totuudellista. Itse piirtämäni pääkuvat ovat persoonallisia eikä kenenkään matkintaa. Itse piirtämäni pääkuvat ovat yhtä persoonallisia kuin Joutsin piirrokset. Haluat näemmä vain ja ainoastaan olla ilkeä.

Toki Joutsin kuvat ovat kokonaisuutta ajatellen persoonallisempia, sillä hän tekee kaikki piirroskuvat itse.

Mutta Heli Kärkkäisen monet piirrokset eivät ole mitenkään persoonallisia ja täysin korvattavissa tekoälyn tuottamilla kuvilla. Varsin geneerisiä usein molemmat.

Ristikoissa kuvilla tärkeintä on kuitenkin laatu. P. A. Mannisen piirroskuvat ovat persoonallisia, mutta niitä monet pitävät usein heikkolaatuisina - kumpi on tärkeämpää laatu vain persoonallisuus?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Voisin teetättää tekoälyllä Toni Pitkälän tyylisiä kuvia - näyttäisivät persoonallisilta, mutta olisivat huijausta. En pyri kenenkään tyylin matkintaan vaan yritän löytää oman tyylin, joka on yhdistelmä aitoa omaa piirtämistä ja AI-työskentelyä. Itse asiassa välillä annan AI:lle työtä, jota itse lopuksi muuttelen.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jos olisit rehellinen, voisit tunnustaa, että ravintolaristikon pääkuva on persoonallisemman näköinen kuin Helin IS:n pääkuvat. Silmälasipäisessä miehessä Gemini hieman lainaa erästä piirrostani. Ei vastaan ole kellään aikaa kaiken käsin piirtäen.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Jos olisit rehellinen, voisit tunnustaa, että ravintolaristikon pääkuva on persoonallisemman näköinen kuin Helin IS:n pääkuvat. Silmälasipäisessä miehessä Gemini hieman lainaa erästä piirrostani. Ei vastaan ole kellään aikaa kaiken käsin piirtäen.

Siis "vastaavaaan". Vain Markku Mäkelä näkee toisinaan todella paljon vaivaa pääkuvien eteen. Myös P. A. Mannisen pääkuvissa on joskus nähty paljonkin vaivaa.
        Mutta laittamani pääkuva on totaalisesti liian suuritöinen, että vastaavaa ei kannattaisi edes harkita käsin piirtäen ja maalaten.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Siis "vastaavaaan". Vain Markku Mäkelä näkee toisinaan todella paljon vaivaa pääkuvien eteen. Myös P. A. Mannisen pääkuvissa on joskus nähty paljonkin vaivaa.
        Mutta laittamani pääkuva on totaalisesti liian suuritöinen, että vastaavaa ei kannattaisi edes harkita käsin piirtäen ja maalaten.

Itse näin paljon vaivaa pressaristikon kanssa. Sellaiseen tuntimäärään ei kellään Sanarisin kuvittajalla ole aikaa käyttää. Kyllä pressaristikon persoonallisuus voittaa Sanarisin ristikoiden persoonallisuuden. Se, mitä tein on sitäpaitsi erittäin haastavaa toteuttaa onnistuneesti.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Itse näin paljon vaivaa pressaristikon kanssa. Sellaiseen tuntimäärään ei kellään Sanarisin kuvittajalla ole aikaa käyttää. Kyllä pressaristikon persoonallisuus voittaa Sanarisin ristikoiden persoonallisuuden. Se, mitä tein on sitäpaitsi erittäin haastavaa toteuttaa onnistuneesti.

Totean vain, että on turha yrittää saada sinut ymmärtämään,että tekoälytuotoksesi ovat tekoälytuotoksia. Kuvat eivät parane sillä, että niihin käyttää tekoälyä, vaativaa tekniikkaa tai paljon aikaa.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Totean vain, että on turha yrittää saada sinut ymmärtämään,että tekoälytuotoksesi ovat tekoälytuotoksia. Kuvat eivät parane sillä, että niihin käyttää tekoälyä, vaativaa tekniikkaa tai paljon aikaa.

Osa on ihan omia kuvia eikä mitään tekoälytuotoksia. Ne, joihin meni paljon aikaa ovat ihan omia, persoonallisia piirroksiani.

Osa on oman kuvan ja tekoälyn luomia yhdistelmiä. Osa on referenssikuvilla ohjeistettua luontia, mitä edustaa viimeisin ristikko.

Mutta ei tekoälytuotoksista tee minusta kategorisesti huonoja se, että ne on tehty tekoälyä hyödyntäen. Kuten testasin tekoälyn saa matkimaan jonkun tekemiä kuvia ja se voi tuottaa kuvia, joita ei suoralta kädeltä voi päätellä, onko ne kuvittajan täysin itse luomia vai tekoälyllä tehtyä. Tekoälykuvituksen "maustaminen" omien kuvien avulla tekee kyllä tekoälykuvista varsin persoonallisia.

On toki paljon täysin geneerisiä clip-art-kuvien kaltaista tekoälykuvitusta, mutta tekoälyä voi käyttää fiksummin. SK:n totaalisen kielteinen asenne tekoälyyn ei minusta ole järkevää. Tunnut asennoituvan tekoälyyn aivan SK:n tavoin.

Tekoälyä ja omia kuvia mukaan laittaen ja referenssejä antaen tekoälyllä saa nopeammin laadukasta ristikkokuvitusta kuin kaiken itse piirtäen.

Ristikkokuvituksessa ei ole mitään järkeä tehdä kaikki piirroskuvitus itse. Jos tekee ammatikseen, kuvituksessa pitää huomioida mikä on ajankäytöllisesti järkevää.

Jos ei käytä tekoälyä, helposti toistaa samoja kuvia ristikoista toiseen. Se on lopulta varsin tylsää. Tekoäly voi tehdä jo tehdyistä kuvista uusia versioita. Se voi paljon monipuolistaa ammattikuvittajan työtä ja voi monipuolistaa ristikoiden kuvitusta suurestikin.

Sitäpaitsi tekoälyn kouluttamiseen on käytetty ihmisten piirroksia. Tekoälyn piirrokset ovat aina jossakin määrin kuin kuvittajan luomia. Tekoälyn ongelma on se, että se usein tekee piirroksista liian sliipattuja - Gemini tunnistaa ongelman itsekin. Sitä kyllä voi komentaa tekemään vähemmän sliipattua, mutta siihen sitä tavallaan pitää joka hetki painostaa.

• Anonyymi00022

Heli Kärkkäisellä on minusta ollut varsin heikkotasoista tekoälyn hyödyntämistä IS:ssä.

Geminillä saa paremman näköisen kokonaisuuden kuin Helin oma piirros Adobe Illustratorin taustakuvalla, sillä etualan tärkeät elementit eivät ole samalla lailla päälleliimatun oloisia.

Huonoa tekoälyn käyttöä SK saa oikeutetusti vieraksua, mutta Geminillä saisin fiksummin toteutettua omien piirrosten ja taustan yhdistelyä.

En edelleenkään pidä SK:n tekoälyvihamielisyyttä järkevänä.

• Anonyymi00023

Jos minulla on hyviä omia kuvia, käytän niitä. Mutta jos niitä ei ole, en lähde piirtämään kuin vain silloin, kun tiedän, että tekoäly ei jotain piirrosta tee tai uskon saavani itse paremman.

Geminin Nano Banana 2 tekee hyvää jälkeä melko simppelillä ohjeistuksella. Persoonallisempi ote vaatii referenssikuvia ja jatkuvaa seurantaa, että haluttu tyyli säilyy.

Laatuseikoilla ei voi perustella kuvittajan omaa piirtämistä, koska tekoäly tekee laadukaasta kuvitusta. Jos ei ohjeista persoonalliseen suuntaan, toki varsin geneerisiä kuvat ovat. Mutta kun ainakin Geminiä voi ihan ilmaiseksi opastaa ja opettaa.

Muut opastettavat tekoälyt vaativat maksuja. Microsoftin tekoälyllä ilmaiset kuvat ovat vähän arpapeliä onnistuvatko ne vai ei. Sitä ei voi edes opastaa referenssikuvin.

• Anonyymi00024

Arto Kuivanen sai SK:lta kiellon tekoälykuville. Nyt piirroskuvia ei sitten ole yhtään. Pääkuva on valokuva, johon on lisätty puhekupla. Pari muutakin puhekuplaa ristikossa on. Jos ei itse osaa piirtää eikä sekalaista clip-art-sälää halua käyttää, tämä on sitten Arton vaihtoehto.

• Anonyymi00025

Tajuat varmaan, että tämä ei kuulu sinulle eikä SK kaipaa mielipiteitäsi tässäkään asiassa. Riehu vaikka täällä, jos on pakko, mutta älä odota selkääntaputtelua!

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Tajuat varmaan, että tämä ei kuulu sinulle eikä SK kaipaa mielipiteitäsi tässäkään asiassa. Riehu vaikka täällä, jos on pakko, mutta älä odota selkääntaputtelua!

SK:n on tehnyt joo oman linjauksensa. Saa nähdä, kuinka pitkän ajan lehti toimii niin. Asiaan ei voi vaikuttaa Eki, Heli eikä kukaan Sanarisin työntekijä. Oli ehkä tyhmää yrittää vaikuttaa asiaan.

Mutta PuPessa ja Ilta-Sanomissa Arton ristikoissa on kuvituksessä käytetty tekoälyä, todennäköisesti aivan samaa kuin itsekin käytän eli Geminiä. Mielestäni Arto käyttää sitä varsin hyvin. Mielestäni hänen teettämänsä kuvat ovat hieman geneerisiä ja viimeisimmän itse teetättämäni ristikon kuvitus on vähemmän tekoälyn tuottaman oloista. Ihan samaan tapaan tekoälymäisiä kuvituksia kuin Artollakin myös minulla on.

Suhtaudutko Arto Kuivasen IS:n ja PuPen ristikoissa tekoälyn käyttöön yhtä kriittisesti kuin minun kohdalla.

Entä miten suhtaudut Heli Kärkkäisen varsin groteskiin tekoälyn käyttöön pääkuvissa - niitä hänkään ei kyllä SK:ssa voi jatkossa käyttää. Ehkä IS on hänellä yleisin käyttökohde.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

SK:n on tehnyt joo oman linjauksensa. Saa nähdä, kuinka pitkän ajan lehti toimii niin. Asiaan ei voi vaikuttaa Eki, Heli eikä kukaan Sanarisin työntekijä. Oli ehkä tyhmää yrittää vaikuttaa asiaan.

Mutta PuPessa ja Ilta-Sanomissa Arton ristikoissa on kuvituksessä käytetty tekoälyä, todennäköisesti aivan samaa kuin itsekin käytän eli Geminiä. Mielestäni Arto käyttää sitä varsin hyvin. Mielestäni hänen teettämänsä kuvat ovat hieman geneerisiä ja viimeisimmän itse teetättämäni ristikon kuvitus on vähemmän tekoälyn tuottaman oloista. Ihan samaan tapaan tekoälymäisiä kuvituksia kuin Artollakin myös minulla on.

Suhtaudutko Arto Kuivasen IS:n ja PuPen ristikoissa tekoälyn käyttöön yhtä kriittisesti kuin minun kohdalla.

Entä miten suhtaudut Heli Kärkkäisen varsin groteskiin tekoälyn käyttöön pääkuvissa - niitä hänkään ei kyllä SK:ssa voi jatkossa käyttää. Ehkä IS on hänellä yleisin käyttökohde.

Minä en ole tekoälykuvista sanonut mitään, vain sinun toiminnastasi. Taas tuntui, että mitään uutta asiaa ei tullut vaan tuttua huttua.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Minä en ole tekoälykuvista sanonut mitään, vain sinun toiminnastasi. Taas tuntui, että mitään uutta asiaa ei tullut vaan tuttua huttua.

Olet sitten eri henkilö, joka piti 2026-04-23 15:55:31 tekoälykuvia persoonattomina. Sitä arviota pidän viime ristikkoni osalta epäoikeudenmukaisena. Mutta kieltämättä minun sekä Arto Kuivasen tekoälyllä tuotetuissa kuvissa on geneerisyyttä. Selkeitä kuvitus silti meillä molemmilla on.

• Anonyymi00029

Arto sai SK 17/2026 moitteita samasta syystä, mistä Lehdon ristikoita tai omia ristikoitani voitaisiin syyttää - liikaa nimiä. Kaksi pitkää pystysanaa lienee syynä asiaan. Sanasto on kuitenkin monipuolinen eikä siitä ole kohtuuttomasti triviaaleja.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2176
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      184
      1978
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1372
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      825
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      56
      716
    Aihe