Olen 57v ja vaihdevuodet alkoi ihan täydellä teholla 49v. Eli kuukautiset loppui 2018, eikä ole sen jälkeen ollut mitään vuotoja. Muita vaihdevuosi oireita mitä silloin itse huomasin oli kuumataallot ja nivelkivut. Jaksoin näitä vaivoja 7-vuotta kunnes viime kesänä tuli mitta täyteen tästä hikoilusta, jotka vaikutti suuresti uneen. Menin gynekologille ja aloitin hormonikorvaushoidon Evoral yhdistelmä laastarilla, joka auttoi vaihdevuosi oireisiin ja huomasin myös , että en todellakaan ollut miwleltäni ollut tasapainoinen ennen tätä laastaria. Tunnustin myös töissä, että olen olkut ihan paska työkaveri ennen näitä hoitoja, eikä puoliso ole ollut sen paremmin suojassa minun mielentilan heittelyiltä. No tämä laastari toimi aluksi hyvin mutta parin kuukauden päästä alkoi tulla vuotoja tyyliin pari kertaa kuykaudessa ja määrällisesti runsaiden kuukautisten verran ja kestivät viikosta kahteen. Varasin soittoajan gynekologille ja lääkitys vaihettiin estrogeeni suihkeeseen (Lenzetto) ja keltarauhashormooni tabelttiin (Terolut 10mg) ja tämä yhdistelmä toimi hetken kunnes taas alkoi pientä tiputtelua ensin ihan parin päivän verran ja kuukauden päästä vuoti taas enemmän ja viikon ajan ja nyt viimeisin vuoto maaliskuun lopulla kesti kaksi ja puoli viikkoa. Tämän terolutin ja estrogeeni suihkeen jälkeen melko äkkiä alkoi myös lantion seudun kivut varsinkin loppu yöstä, mutta päivällä kipuja ei ollut. Varasin taas gynekologille käyntiajan ja kohtu ultrattiin, jossa hän huomasi limakalvon kasvaneen 6mm ja raja on sen 5mm, kun aloitin hormoonihoidon viime kesänä limakalvo oli vain 2mm. Eli minun tapauksessa keltarauhashormoonia ei tule riittävästi suhteessa estrogeenin määrään. Nyt minulla on aika naistentautien polille näytteenottoon ja hormonikierukan (Mirena) laittoon, koska se tehoaa parhaiten kuulemma siihen liikakasvuun. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta minkään sortin kierukoista ja yritin etsiä kokemuksia kyseisestä kierukasta minun kaltaisessa tilanteessa olevilta naisilta, mutta en löytänyt muuta kuin sellaisia joilla oli vielä epäsäännöllisiä alku vaihdevuosien vuotoja.
Eli nyt se kysymys. Millaisia kokemuksia teillä muilla saman kaltaisessa tilanteessa olevilla naisilla on tästä hormonikierukasta on ollut? Onko siitä ollut apua tai haittaa?
En vaan kaipaisi enää mitään kuukautisvuotojen tapaisia, kun on saanut olla niitä ilman jo 7-vuotta.
Vaihdevuosien hormonikorvaushoito
Anonyymi-ap
0
122
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2672461Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762401- 1201578
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis481482Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641377- 1331349
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711240Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821039Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731019Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999