Vaihdevuosien hormonikorvaushoito

Anonyymi-ap

Olen 57v ja vaihdevuodet alkoi ihan täydellä teholla 49v. Eli kuukautiset loppui 2018, eikä ole sen jälkeen ollut mitään vuotoja. Muita vaihdevuosi oireita mitä silloin itse huomasin oli kuumataallot ja nivelkivut. Jaksoin näitä vaivoja 7-vuotta kunnes viime kesänä tuli mitta täyteen tästä hikoilusta, jotka vaikutti suuresti uneen. Menin gynekologille ja aloitin hormonikorvaushoidon Evoral yhdistelmä laastarilla, joka auttoi vaihdevuosi oireisiin ja huomasin myös , että en todellakaan ollut miwleltäni ollut tasapainoinen ennen tätä laastaria. Tunnustin myös töissä, että olen olkut ihan paska työkaveri ennen näitä hoitoja, eikä puoliso ole ollut sen paremmin suojassa minun mielentilan heittelyiltä. No tämä laastari toimi aluksi hyvin mutta parin kuukauden päästä alkoi tulla vuotoja tyyliin pari kertaa kuykaudessa ja määrällisesti runsaiden kuukautisten verran ja kestivät viikosta kahteen. Varasin soittoajan gynekologille ja lääkitys vaihettiin estrogeeni suihkeeseen (Lenzetto) ja keltarauhashormooni tabelttiin (Terolut 10mg) ja tämä yhdistelmä toimi hetken kunnes taas alkoi pientä tiputtelua ensin ihan parin päivän verran ja kuukauden päästä vuoti taas enemmän ja viikon ajan ja nyt viimeisin vuoto maaliskuun lopulla kesti kaksi ja puoli viikkoa. Tämän terolutin ja estrogeeni suihkeen jälkeen melko äkkiä alkoi myös lantion seudun kivut varsinkin loppu yöstä, mutta päivällä kipuja ei ollut. Varasin taas gynekologille käyntiajan ja kohtu ultrattiin, jossa hän huomasi limakalvon kasvaneen 6mm ja raja on sen 5mm, kun aloitin hormoonihoidon viime kesänä limakalvo oli vain 2mm. Eli minun tapauksessa keltarauhashormoonia ei tule riittävästi suhteessa estrogeenin määrään. Nyt minulla on aika naistentautien polille näytteenottoon ja hormonikierukan (Mirena) laittoon, koska se tehoaa parhaiten kuulemma siihen liikakasvuun. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta minkään sortin kierukoista ja yritin etsiä kokemuksia kyseisestä kierukasta minun kaltaisessa tilanteessa olevilta naisilta, mutta en löytänyt muuta kuin sellaisia joilla oli vielä epäsäännöllisiä alku vaihdevuosien vuotoja.
Eli nyt se kysymys. Millaisia kokemuksia teillä muilla saman kaltaisessa tilanteessa olevilla naisilla on tästä hormonikierukasta on ollut? Onko siitä ollut apua tai haittaa?
En vaan kaipaisi enää mitään kuukautisvuotojen tapaisia, kun on saanut olla niitä ilman jo 7-vuotta.

1

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Ihan liian pitkä viesti. Ei tuota kukaan jaksa lukea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe