Linux mint 21.3 ja google ilmoittaa että GOOGLE ON MUUTTANUT koneen asetuksia ja pitää todistaa olevansa aikuinen, eikä lapsi ja vaatii root salasanaa, jota ei ole. Firefox ei päivity ennen sitä ja taitaa olla muutkin päivitykset juntturassa. Mistä ihmeestä sen root salasanan löydän? Tämä on senverran vanha asennus, että ei ole tallessa. Yritin tehdä uuden asennustikunkin, mutta vaatii sekin root salasanan. Pitääkö mun ostaa uusi ssd sata levy että onnistuu vai onnistuuko sittenkään?
Google alkanut vaatia ROOT salasanaa
33
352
Vastaukset
- Anonyymi00001
Google AI:
"Linux Mint does not set a default root password during installation; the root account is locked for security. Instead, your user account password acts as the administrative password when using sudo. To perform tasks requiring root, use sudo -i or sudo before commands, entering your user password. "- Anonyymi00002
root-salasanaa ei ole vaan koneella voi olla useita ylläpitäjiä omine salasanoineen. Näin ollen esim. 20 ylläpitäjän koneessa ei tarvitse joka kerta vaihtaa root-salasanaa, kun joku ylläpitäjistä lopettaa. Salasanaa ei tarvitse kirjoittaa tällöin ylös mihinkään tai lähettää tiedoksi sähköpostiin. Tietoturva siis paranee kahta kautta: root-salasanaa ei ole ja toisaalta käyttäjänimikin pitää löytää - kyseiset käskyt on helppo miinoittaa koneelta ja lukita tunnus, jos tätä yrittää.
- Anonyymi00025
Anonyymi00002 kirjoitti:
root-salasanaa ei ole vaan koneella voi olla useita ylläpitäjiä omine salasanoineen. Näin ollen esim. 20 ylläpitäjän koneessa ei tarvitse joka kerta vaihtaa root-salasanaa, kun joku ylläpitäjistä lopettaa. Salasanaa ei tarvitse kirjoittaa tällöin ylös mihinkään tai lähettää tiedoksi sähköpostiin. Tietoturva siis paranee kahta kautta: root-salasanaa ei ole ja toisaalta käyttäjänimikin pitää löytää - kyseiset käskyt on helppo miinoittaa koneelta ja lukita tunnus, jos tätä yrittää.
Kyllähän tuo rootin saa toimimaan Mintissä jos vain osaa ja ymmärtää. Tuossa yllä olette jo kertoneen miksei root-tunnus toimi ja miten sen saa toimimaan. Vaatii vähän funtsailua. Loppujen lopuksi se on yllättävän helppoa.
- Anonyymi00003
Olen siis tämän koneen ainoa käyttäjä. Onko tämä root salasana se, mikä annetaan asennusvaiheessa?
- Anonyymi00006
Ei. Se on kuka tahansa käyttäjä, joka kuuluu adm/lpadmin/sudo/dip-ryhmiin. Luultavasti ensimmäinen käyttäjä saa nämä oikeudet luonnin yhteydessä automaattisesti - muutenhan järjestelmään ei voisi luoda uusia käyttäjiä.
- Anonyymi00004
Siis mitä ihmettä? Mitä muka google on omin päin tehnyt? Ei meillä kone kysele ikää ja root-tunnusta!
- Anonyymi00005
Aloitus on huuhaata.
- Anonyymi00007
Vai onko kyseessä Googlen pääkäyttäjä kuitenkin?
- Anonyymi00008
Kuvitteletko ihan oikeasti, että keksisin näin hullun jutun ihan vaan huvikseni? Eipä taida sullakaan olla kaikki muumit laaksossa.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Vai onko kyseessä Googlen pääkäyttäjä kuitenkin?
Sellaisen ilmoituksen google antoi, kun yritin päivittää minttiin tullutta päivitystä, eli gllgle on muuttanut koneen asetuksia ja nyt vaatii root salasanan. Olen koneen pääkäyttäjä, mutta mulla ei ole tietoa root salasanasta. En pysty nyt edes tyhjentämään levyä tai asentamaan uutta minttiä, kun ei anna edes tehdä asennustikkua ilman salasanaa. En tiedä joudunko paiskaamaan koko ssd levyn kuikkaan ja ostamaan uuden?
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Sellaisen ilmoituksen google antoi, kun yritin päivittää minttiin tullutta päivitystä, eli gllgle on muuttanut koneen asetuksia ja nyt vaatii root salasanan. Olen koneen pääkäyttäjä, mutta mulla ei ole tietoa root salasanasta. En pysty nyt edes tyhjentämään levyä tai asentamaan uutta minttiä, kun ei anna edes tehdä asennustikkua ilman salasanaa. En tiedä joudunko paiskaamaan koko ssd levyn kuikkaan ja ostamaan uuden?
gllgle..google piti olla. SSD on 480 Gb ja aika uusi.
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kuule trolli, Googlella EI ole oikeutta muuttaa koneen asetuksia ja estää koneen käyttöä vaatimalla ikätunnistuksen!!
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kuule trolli, Googlella EI ole oikeutta muuttaa koneen asetuksia ja estää koneen käyttöä vaatimalla ikätunnistuksen!!
Ite voit olla vaikka molli, mutta sen se saatana teki.
- Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ite voit olla vaikka molli, mutta sen se saatana teki.
Ei muuten tee! Joten olet jotenkin joko käsittänyt asian väärin tai sitten tosiaan trollaat!
Googlella ei ole mitään asiaa sotkea sun konettasi! JA SILLÄ SIPULI!
- Anonyymi00011
Laita tuo Googlen ilmoitus tänne palstalle. Ehkä sitten saat ohjeita.
- Anonyymi00014
Harmi kun se tuli ja meni eli en saanut sitä jemmattua.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Suoraan ilmoituksesta.
Synaptic
Sovellus yrittää suorittaa etuoikeuksia vaativan toiminnon. Sen suorittaminen vaatii tunnistautumista pääkäyttäjänä.
Käyttäjän root salasana: ............................................................................
Peru Tunnistaudu - Anonyymi00017
Anonyymi00014 kirjoitti:
Eli ei mitään Googlen ikävaatimusta ja root-tunnusta ole olemassakaan, olet keksinyt koko jutun jotta saisit trollattua.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Eli ei mitään Googlen ikävaatimusta ja root-tunnusta ole olemassakaan, olet keksinyt koko jutun jotta saisit trollattua.
Mahtaa sulla olla aikamoinen kokoelma juttuja tallessa. Montako levyä on jo täynnä? Mulla ei ole tullut jemmailtua koskaan mitään 28 vuoteen tietokoneelta.
- Anonyymi00019
Jäi sanomatta, että google vaati tunnistautumista gmailissa niillä kirjaikoukeroilla kuukausien ajan ja laitoin niitä aina joten luulin asian olevan kunnossa, mutta niitä vaatimuksia tuli aina vaan lisää ja aloin väistellä niitä kirjautumalla aina uudelleen koska joka kerta niitä ei tullut. Nyt sitten tekivät tämän tempun. Harmi, kun ei ole tullut tallennettua tuota salasanaa aikoinaan.
- Anonyymi00020
Eikä siinä vielä kaikki, vaan samassa huushollissa olevaan mint läppäriin on tullut sama vaatimus.
Pitää vielä yrittää poistaa salasana komennoilla.
- Anonyymi00021
Noniin, vika selvisi. Onneksi oli vanha läppäri päivitettynä jemmassa, jolla sain tehtyä asennustikun. Koko roska piti asentaa uudelleen ja nythän se toimii taas.
- Anonyymi00022
Eli jyräsit kaiken, kun et osannut korjata?
- Anonyymi00023
Macissa ei ole tälläisiä ongelmia lainkaan.
- Anonyymi00024
Aloitus olikin trolli.
- Anonyymi00026
Anonyymi00024 kirjoitti:
Aloitus olikin trolli.
Tottaki oli eli ihan vaan lämimikseni näitä tehtailen, koska se kuuluu nukutrendeihin ja hauskaa kiusata näitä vastaanväittäjiä. Mitähän seuraavaksi..?
- Anonyymi00027
SE haluaa Google tunnustasi, ei Root salasanaa!
- Anonyymi00028
Miksi sitten siinä luki, että nimenomaan "root" salasana? Enivei, vika oli selaimessa, jonka asetukset oli muuttuneet ihan erilaiseksi, kuin olin ne asettanut. En tiennyt sitä ennenkuin kysyin ongelmasta tekoälyltä ja sain aika tyhjentävän vastauksen. Firefox selaimesta kyse. Kyllä vaan niillä on mahkut tehdä asioita meidän tietämättä. Viestissä oikeasti luki, että google on tehnyt muutoksia koneeseesi!!!! Sinun täytyy kirjoittaa root salasana. Asian uskominen on jokaisen oma asia.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Miksi sitten siinä luki, että nimenomaan "root" salasana? Enivei, vika oli selaimessa, jonka asetukset oli muuttuneet ihan erilaiseksi, kuin olin ne asettanut. En tiennyt sitä ennenkuin kysyin ongelmasta tekoälyltä ja sain aika tyhjentävän vastauksen. Firefox selaimesta kyse. Kyllä vaan niillä on mahkut tehdä asioita meidän tietämättä. Viestissä oikeasti luki, että google on tehnyt muutoksia koneeseesi!!!! Sinun täytyy kirjoittaa root salasana. Asian uskominen on jokaisen oma asia.
En edelleenkään usko että Google alkaa mellastamaan pääkäyttäjänä ihmisten koneissa muutellen asetuksia!!
- Anonyymi00030
Anonyymi00028 kirjoitti:
Kyllä sen Firefoxin voi aina paketinhallinnan kautta päivittää. Tuliko ilmoitus jossakin verkkosivulla vai miten?
- Anonyymi00032
Anonyymi00030 kirjoitti:
Kyllä sen Firefoxin voi aina paketinhallinnan kautta päivittää. Tuliko ilmoitus jossakin verkkosivulla vai miten?
Yritin avata selaimen niin siinä se tuli.
- Anonyymi00031
Varmaan onnistuu, jos levyn ensin totaalisti tyhjää?
Vaihtoehtoisesti voi käyttää jotain erillistä osiointityökalua.
ps. Google on paha, aivan kuten Microslop.- Anonyymi00033
iso G on paha, mutta aika vaikea pysyä erossa siitä pahasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632152Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51815Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381324En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71960Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.88950Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21875Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?146841Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39740- 19736
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93709