onko allergia ja astmalääkkeet kotona, kyypakkaus ensiapulaatikossa, punkkirokotukset päivitetty?
Katselin eilen ohjelmaa, jossa yksi ikääntynyt daami istui hameessa ja jalat levällään kivellä omassa puutarhassaan, jjossa nurmikkoa ei oltu leikattu. Kertoi antavansa puutarhansa vanheta samaan tahtiin kuin hän itsekkin. Monet muuttavat kaupunkiasuntoihin tai palvelutaloihin, kun voimat ei enää riitäa puutarhan kunnossapitoon ja puoliso on poistunut tuonilmaisiin. Tämä rouva on tehnyt erilaisen ratkaisun ja aikoo antaa puutarhan ja pihan vanheta itsensä kanssa.
Äiti olisi kyllä hakenut viikatteen ja laittanut viidakon kumoon ihan vain siitä syystä että siellä saattaa piileskellä vaikka mitä elämää.
Siiliejä en ole kuitenkaannähnyt enää moneen kymmeneen vuoteen. Taitavat olla uhattu laji täällä ja suojeluksen kohteena. Lapsuudesta muistan myös oravat ja kottaraiset. Kottaraisia en ole nähnyt enää moneen vuoteen myöskään pihapiirissä.
Kevät tulee, luonto herää oletko varautunut?
41
425
Vastaukset
- Anonyymi00001
Pah, joutui kaivamaan esiin jo sivuun laitetut talvitakit ja kintaat, kun tuli takatalvi, näpit meinaa jäätyä kun jäämereltä tuulee taas. Ei ole allergiaa, astmaa, käärmeitä ei missään, punkit ei haittaa, vappua kohden hyräillen Retuperän WBKn humppaa.
- Anonyymi00002
Pitää hakea tinderistä sulho puutarhaa hoitamaan.
Kyllä sitä vielä vanhemmitenkin lykästää miehen metsästys. Anonyymi00002 kirjoitti:
Kyllä sitä vielä vanhemmitenkin lykästää miehen metsästys.Kipin kopin siitä vain tinderiin tiedä sitä millainen Aarre, Onni, Toivo, Usko tai Armas sieltä löytyy.
- Anonyymi00006
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kyllä sitä vielä vanhemmitenkin lykästää miehen metsästys.Niin, ainakin vappuheila vois löytyä, jos ei nyt pitemmäksi aikaa. Muistan oman vappuheilani yhä, olin armeijassa Santahaminassa -74...mmm.
- Anonyymi00008
Paloma.se01 kirjoitti:
Kipin kopin siitä vain tinderiin tiedä sitä millainen Aarre, Onni, Toivo, Usko tai Armas sieltä löytyy.
Tai niinkuin entinen ministerivainaa sanoi typykälle puhelimessa
"Oletko hoitanut puutarhaasi hyvin" - Anonyymi00016
Paloma.se01 kirjoitti:
Kipin kopin siitä vain tinderiin tiedä sitä millainen Aarre, Onni, Toivo, Usko tai Armas sieltä löytyy.
ota Aarre, mulla hyviä kokemuksia 62 vuoden ajalta, ovat miehekkäitä ja sopivasti myös naisellisia.
- Anonyymi00017
Anonyymi00006 kirjoitti:
Niin, ainakin vappuheila vois löytyä, jos ei nyt pitemmäksi aikaa. Muistan oman vappuheilani yhä, olin armeijassa Santahaminassa -74...mmm.
Minä muistan tosiaan noin 80 heilasta, ennen vuotta 1964 vielä 8. Heillä on niin erikoinen nimi kuten mullakin, siitä tunnistaa. 5 ei ole koskaan seurustellut pidempään, eikä ole lapsia, "odottavat kai mua", vai mikä syy. Nähdään lähes kuukausittain ja moikataan. Henkilökohtaisia asioita ei ole puhuttu yhtään kertaa, vain ilmoista jos ny on pysähdytty.
- Anonyymi00029
Anonyymi00017 kirjoitti:
Minä muistan tosiaan noin 80 heilasta, ennen vuotta 1964 vielä 8. Heillä on niin erikoinen nimi kuten mullakin, siitä tunnistaa. 5 ei ole koskaan seurustellut pidempään, eikä ole lapsia, "odottavat kai mua", vai mikä syy. Nähdään lähes kuukausittain ja moikataan. Henkilökohtaisia asioita ei ole puhuttu yhtään kertaa, vain ilmoista jos ny on pysähdytty.
Niin, mitäpä niistä menneistä enää kiihkoilemaan.
Kissalle olen laittanut punkkigeelin.
En itselle koe tarvitsevani mitään sen kummempaa.
Käärmeetkin vain menevät karkuun.
Poika pitää piha-aluetta ruohonleikkurilla matalana, itse annan rehottaa siellä missä voi.
No, kun on eläimiä ja lapsia, niin sen takia piha-alue pidetään matalana.
Siilejä ei ole täälläkään näkynyt.
Pikkulinnut laulelee jo kiitettävästi. Sorsia oli järvellä, korppiparikin jo maisemissa.
Tikkojen tasainen nakutus kuuluu päivät pitkät.
Nyt on hirmuinen tuuli, puuskat melkoisia.
Naapuri tuo koivuhalkoa, kun meinaa käydä vähiin uunipuut.
Ilma on puhdasta, naavaa roikkuu puunoksilla.
Kyllä se kesä sieltä tulevi.
Kurkia odottelen.
Karhutkin heränneet, onneksi ei näillä nurkilla ole näkynyt.- Anonyymi00003
Aloituksessa kuvattu rouva on mielestäni tehnyt viisaan päätöksen. Ilmeisesti on aiemmilta vuosilta kukkia, heiniä ym, jotka jatkavat kasvua luonnonvaraisina. Nyt on sitten otollinen ympäristö pölyttäjille ja maata muokkaaville öttiäisille.
Mikäli ei ole pelkoa käärmeistä, niin antaa kissankellojen, tervakukkien ja heinien heilimöidä ja muuttaa puutarhan niityksi.
Itselläni ei maaplänttiä ole huollettavana.
Keskuspuistossa äsken kävellessäni raivausauto sahureineen oli pätkimässä tielle kaatunutta puuta. Navakka tuuli. Silmut ovat auenneet lehtipuissa ja -pensaissa.
Ilo on seurata kevään edistymistä. Luonto on ihmeellinen ja uutta joka päivä. MInäkään en ole vielä "suojautunut" keväältä mitenkään. Käsittääkseni minulla ei ole siitepölyallergioita, ainakaan häiritsevästi, auringolta kyllä suojaudun, punkkirokotus on voimassa, käärmeitä en pelkää, joka kevät niitä kyllä tapaan ja tervehdin, en pihallani mutta lenkkipolullani.
Pihaa hoidan mahdollisimman vähän, vieraslajeja yritän hävittää joka vuosi ja se on tuonut perinteisiä pihakukkia takaisin: päivänkakkaraa, apilaa, niittyleinikkiä. Valkovuokko ja kielo viihtyvät myös pihalla.
Nurmikko saa kasvaa sammalta, heinää niitän kun se tulee liian pitkäksi, syksyn lehdet ovat pääosin maassa, se taitaa nykyisin olla jopa suositus täälläkin.
Ikäviä, ei toivottuja vieraita ovat kotilot ja viime syksynä löysin jopa yhden Espanjansiruetanan, joita lähistöllä on ollut vaivaksi saakka.
Pikkulintuja on lennellyt ympäristössä lupaavasti, toivottavasti pääsky ei kuitenkaan enää tee pesää ulko-ovisyvennykseen kuten jokunen vuosi sitten.- Anonyymi00005
Jos vielä jaksaa niin eiköhän puutarhanhoito piristäisi mieltä
sen sijaan, että heittää lekkeriksi ? Nurmikon ajelu voi olla liikaa,
mutta kukkien "hoitaminen" on terapeuttista ja se antaa sisältöä elämään
eikä se ole kovin raskasta, kun tekee vain sen minkä jaksaa.- Anonyymi00022
Kaupunkin kerrostaloissa asuvilla puutarhan harrastus on vaikeaa.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kaupunkin kerrostaloissa asuvilla puutarhan harrastus on vaikeaa.
Ei ole kovin vaikeaa. On mahdollisuus vuokrata kaupungilta puutarhapalsta.
Olen lenkkeillessäni saanut ihastella kukkaloistoa palstojen reunoilla. Varsinaisia hyötykasveja näyttäisi edellisten kesien mukaan olevan kurpitsat, kurkut, perunat sekä tillit, salaatit ja yrtit.
Jotkut viljelijät tekevät olostaan lokoisan. On pöytä, tuolit, pallogrilli ja aurinkovarjo.
Näyttävät viihtyvän.
Minä olen laiska. Nautin kesäisin torikäynneistä meren äärellä. Sieltä saa tuoreet kukat, vihannekset, kalat, mitä vain.
Kahvit ja kahvileipä torikahvilassa maistuu aina. Koskaan ei tiedä kuka istahtaa viereiseen pöytään.
Näyttäisi ensimmäinen lämpöaalto tulevan jo huomenna. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Ei ole kovin vaikeaa. On mahdollisuus vuokrata kaupungilta puutarhapalsta.
Olen lenkkeillessäni saanut ihastella kukkaloistoa palstojen reunoilla. Varsinaisia hyötykasveja näyttäisi edellisten kesien mukaan olevan kurpitsat, kurkut, perunat sekä tillit, salaatit ja yrtit.
Jotkut viljelijät tekevät olostaan lokoisan. On pöytä, tuolit, pallogrilli ja aurinkovarjo.
Näyttävät viihtyvän.
Minä olen laiska. Nautin kesäisin torikäynneistä meren äärellä. Sieltä saa tuoreet kukat, vihannekset, kalat, mitä vain.
Kahvit ja kahvileipä torikahvilassa maistuu aina. Koskaan ei tiedä kuka istahtaa viereiseen pöytään.
Näyttäisi ensimmäinen lämpöaalto tulevan jo huomenna.Kun on syntynyt kaupungissa ei kiinnosta puutarhat, ehkä maalla syntynyt jaksaa sellaiseen alkaa.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Kun on syntynyt kaupungissa ei kiinnosta puutarhat, ehkä maalla syntynyt jaksaa sellaiseen alkaa.
Juuri niin. Luulenkin noiden vanhempien palstaviljelijöiden juuret olevan maaseudulla.
Tosin muutama vuosi sitten nuoret perheet innostuivat viljelystä. Olisiko syynä ollut korona ja tekemisen puute. Myös kaupungin joutomaille ilmestyi silloin pieniä kasvilaatikoita.
Taisi tyrehtyä se innostus.
Meillä on aika iso etupiha ja takapihallakin ruohomattoa ihan riittävästi, kasvimaan, omenapuiden ja grillipaikan lisäksi, joten nurmikkoa mies ajelee tarpeen mukaan miten milloinkin. Keväällä ensimmäiseksi raapijakoneella, joka irroittaa sammalta, lannoitetta levittää ja sitten sen mukaan kun on tarve leikkaa. Ei ole katsonut sitä raskaaksi, tykkää että ei saisi muuten tarpeeksi liikuntaa kesällä. Olemme vähän miettineet sellaista traktorimallista, jossa istutaan tai robottia, mutta ei ole tullut ajankohtaiseksi.
Yritetään säästää kesäkukkia ruohomatollakin; päivänkakkaraa pieninä saarekkeina, apilaa ja muuta kaunista ja tuoksuvaa, nyt juuri etupihalla paljon skillaa, aidan vieressä valkovuokkoja ja ensimmäiset kevätesikot aukovat nuppujaan.
Minua vain harmittaa se että peurat (hirvet, kauriit???) ovat tuhonneet pensasmustikioista noin puolet, pelkät kalutut tikut enää jäljellä, tokko jäänevät edes henkiin. Nyt pitäisi saada peruna maahan ja daaliat penkkiin, juurakot ovat jo heränneet muovipusseissaan, joihin olen laittanut multaa ja asettanut verannalle.
Siitepölyallergiaa on meillä molemmilla, mutta reseptivapailla lääkkeillä se hoituu. Nyt on koivuissakin jo hiirenkorvat ja allergiakausi pahimmillaan. Miehellä on aina punkkirokotus voimassa; hän käy paljon sienessä ja marjastamassa kesäisin ja syksyisin ja hänelle tulee punkkeja,. Minä en ole tarvinnut rokotetta, en koskaan saa punkkeja, liekö vereni niin myrkyllistä sitten.
Vanheta kukkaiskedolla kuulostaa kyllä ihan hyvältä vaihtoehdolta, jos ei halua muuttaa steriiliin kaupunkilaiskotiin vanhuuden lähestyessä.Luonnon kukkakedot ovat tehomaatalouden myötä ja piharakentamisen takia harvinaistuneet, telkkariohjelmissa näytetään, miten mökkien luontoa peitetään terssien ja kiveysten alle. Tosin se lisää käytännöllisyyttä ja turvallisuuttakin, joskus vaan näkee epäonnistuneita, ympäröivän luonnon kanssa ristiriidassa olevia ratkaisuja.
Kaupungit tarjoavat asukkaittensa iloksi kukkapeltoja, on auringonkukkaa pelkästään. sekalaisia lajeja joista voi poimia upeita kimppuja. Itsellä siintää mielessä Provencen sinililat laventelipellot, koetan kotipihassakin muutamaa laventelia pitää hengissä, joudun kyllä usein uusimaan. Taivaansinisin kukin lainehtivia pellavapeltoja joskus onnistuu näkemään kotimaanmatkan varrella, ja kyllä minä pidän tienvarsien lupiinejakin kauniina. Kuivilla tienpenkoilla kasvaa usein myös päivänkakkaraa ja kellokukkia, tervakkoa ja ailakkia, kosteammilla maitohorsmaa. Laajoina kasvustoina ne ovat silmän ilo, en lupiinia vieraslajina karsasta. Villiä oranssinpunaista unikkoa näkee paljon Keski-Euroopan tienvarsikasveina, hyvin vaatimattomaan maaperään se minunkin tonttini kulmassa viihtyy.
Synnyinseutuni kirkkopuistossa kasvoi valtavia koivuja, jotka kuivattivat maata, siinä kasvoi kissankäpälää. Muutaman kerran nappasin mukaan alkuja, mutta eivät suostuneet viihtymään.
En paljaita jalkojani uskaltaisi kukkakedon syleilyyn altistaa punkkien, muurahaisten ja ampiaisten pelossa, ja niin ihanaa kuin kasteisella leikatulla nurmella kävely paljain jaloin onkin, siinäkin saa olla varovainen. Mummot ja kukkakedot sekä puut ovat kuitenkin hyvä combo, viimeistään näin Eeva Kilven sanoin :
Kun mummot kuolevat
heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää
ja joistakin mummoista tulee puita
ja he humisevat lastenlastensa yllä,
suojaavat heitä sateelta ja tuulelta
ja levittävät talvella oksansa
lumimajaksi heidän ylleen.
Mutta sitä ennen he ovat intohimoisia.Ramoona kirjoitti:
Luonnon kukkakedot ovat tehomaatalouden myötä ja piharakentamisen takia harvinaistuneet, telkkariohjelmissa näytetään, miten mökkien luontoa peitetään terssien ja kiveysten alle. Tosin se lisää käytännöllisyyttä ja turvallisuuttakin, joskus vaan näkee epäonnistuneita, ympäröivän luonnon kanssa ristiriidassa olevia ratkaisuja.
Kaupungit tarjoavat asukkaittensa iloksi kukkapeltoja, on auringonkukkaa pelkästään. sekalaisia lajeja joista voi poimia upeita kimppuja. Itsellä siintää mielessä Provencen sinililat laventelipellot, koetan kotipihassakin muutamaa laventelia pitää hengissä, joudun kyllä usein uusimaan. Taivaansinisin kukin lainehtivia pellavapeltoja joskus onnistuu näkemään kotimaanmatkan varrella, ja kyllä minä pidän tienvarsien lupiinejakin kauniina. Kuivilla tienpenkoilla kasvaa usein myös päivänkakkaraa ja kellokukkia, tervakkoa ja ailakkia, kosteammilla maitohorsmaa. Laajoina kasvustoina ne ovat silmän ilo, en lupiinia vieraslajina karsasta. Villiä oranssinpunaista unikkoa näkee paljon Keski-Euroopan tienvarsikasveina, hyvin vaatimattomaan maaperään se minunkin tonttini kulmassa viihtyy.
Synnyinseutuni kirkkopuistossa kasvoi valtavia koivuja, jotka kuivattivat maata, siinä kasvoi kissankäpälää. Muutaman kerran nappasin mukaan alkuja, mutta eivät suostuneet viihtymään.
En paljaita jalkojani uskaltaisi kukkakedon syleilyyn altistaa punkkien, muurahaisten ja ampiaisten pelossa, ja niin ihanaa kuin kasteisella leikatulla nurmella kävely paljain jaloin onkin, siinäkin saa olla varovainen. Mummot ja kukkakedot sekä puut ovat kuitenkin hyvä combo, viimeistään näin Eeva Kilven sanoin :
Kun mummot kuolevat
heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää
ja joistakin mummoista tulee puita
ja he humisevat lastenlastensa yllä,
suojaavat heitä sateelta ja tuulelta
ja levittävät talvella oksansa
lumimajaksi heidän ylleen.
Mutta sitä ennen he ovat intohimoisia.Oi onko ihanampaa runoa mummoista koskaan kirjoitettu!
- Anonyymi00007
Ei kaupunkodin ole pakko olla "steriili", mutta ei se tietenkään kukkaketoa
voita jos sellaisen keskellä haluaa vanheta. Kaikella on hyvät ja huonot puolensa.
Kaupungissa on kaikki palvelut lähempänä. Kun on vaikeuksia liikkua
se on tärkeä pointti, varsinkin terveyspalvelujen suhteen.- Anonyymi00009
Kaupunkikodissa voi myös kukat kasvaa. Kukistahan tuo Demeterkin tuolla kirjoittaa kaupunki kotinsa pihalla.
- Anonyymi00010
Minä otin huumorilla tuon "steriilin kaupunkilaiskodin". Kierosti ymmärsin steriilin tarkoittavan omaa pihattomuutta.
Elämäni aikana olen asunut kaupungissa tai kaupungin liepeillä, niin omakotitalossa, rivitalossa kuin nyt kerrostalossa. Vaikeaa olisi pistää asumismuodot paremmuusjärjestykseen. Elämäntilanteet ovat asumisen tapaa muokanneet. En kaipaa omaa pihaa, en sen hoitoa.
Nykyinen kotini on kerrostalossa. Kukkia ja viherkasveja on jonkin verran.
Kukkaketoja on useita kävelymatkan sektorilla.
Talvipuutarha on meidän kaupunkilaisten ympärivuotinen kesäkeidas. Valtavat palmut, kaktukset ym. trooppiset kasvit myös kukkivat, luovat miellyttävän tapaamispaikan lounaan tai kahvittelun ääressä, kun sataa tai pakkanen paukkuu.
Kesäisin useat kasvipuutarhat ja puistot laajentavat omaa pihapiiriä.
Nautinnollista ja siedettävää allergiaa avoimin aistein!- Anonyymi00013
Ainoa oikea tapa onkin suhtautua huumorilla noihin provosoiviin, muita vähätteliviin Ploman kirjoituksiin.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ainoa oikea tapa onkin suhtautua huumorilla noihin provosoiviin, muita vähätteliviin Ploman kirjoituksiin.
Paloma vastaa vain asiallisiin kirjoituksiin, niin hän sanoi. Voimne päätellä, keitä/ mitä hän pitää asiallisina.
- Anonyymi00018
Anonyymi00014 kirjoitti:
Paloma vastaa vain asiallisiin kirjoituksiin, niin hän sanoi. Voimne päätellä, keitä/ mitä hän pitää asiallisina.
Heh, kirjoittaisi itse asiallisesti. Urputti tuolla jossain ketjussa siitä, kun lukijat kertoivat valitsevansa kenen tekstejä lukevat. Se hänen vanha virtensä, että kirjoittajat merkitsevät enemmän kuin kirjoitukset.
Tottakai osa ohittaa hänen muita kirjoittajia halveeraavat kommentit.
Huumori on yksi keino polkea alas nuo hänen itsensä ylentämiset.
Nyt sitten sai mitä tilasi, kirjoittajaan kohdistuvaa kommenttia.
Enhän minä tuota "steriiliä" ihan noin sanatarkasti tarkoittanutkaan. Olen asunut suurimmanosan elämästäni kaupungeissa, suurissakin jja huonekasveja ja lemmikkejä ollut monenmoista. Kaupungissa asumisessa on oma oma viehätyksensä ja onhan todella helpompaa kun kaupat ja palvelut ovat lähellä, samoin kulttuuritapahtumat ja ulkoilumahdollisuudetkin ovat meidän pohjoismaisissa kaupungeissamme lähellä, on metsää, luonnonpuistoa, merenrantaa...
Mistä minä tiedän jos vaikka muutaman vuoden pääsätä olen muuttamassa täältä johinkin senioriasuntoon jossa ei ole omaa pihaa, tai vain pieni parveke.
Ei joka sanasta kannata närkästyä eikä jokiseen sanaan takertua.- Anonyymi00011
Tuskin kukaan on närkästynyt, mutta kuten tuolla jo kirjoitettiin, niin kaupungissakin on omakotitaloja, joissa yhä on suuret pihat ja on myös perunapeltoakin, mutta välttämättä ei kaupat ole lähellä.
- Anonyymi00019
Ei tosiaan närkästytä tärkeilystäsi, vaikka ulkomailta tuppukylästä joen mutkasta käydään selittämässä Suomen oloja. Ehkä se sinun Jämsä on säilynyt ennallaan, mutta varsinkin menestyvien laupunkien asuinoloista, luontoarvoista ym et ole kartalla.
- Anonyymi00020
Kaupunki ei ole vain se city ja liikekeskukset, vaan. niissä on hyvin erilaisia asuinalueita kerrotaloista ylellisiin ok taloihin. On suuria puutarha tonttejakin, mutta hinta tietenkin eri . Suurin osa vuodesta piha ja mökki on käyttökelvoton kun on vain lunta jäätä ja lumitöitä, en koskaan ole noitä halunnut kun luontoa ja kukkaloistoa näkee muutenkin.
Anonyymi00020 kirjoitti:
Kaupunki ei ole vain se city ja liikekeskukset, vaan. niissä on hyvin erilaisia asuinalueita kerrotaloista ylellisiin ok taloihin. On suuria puutarha tonttejakin, mutta hinta tietenkin eri . Suurin osa vuodesta piha ja mökki on käyttökelvoton kun on vain lunta jäätä ja lumitöitä, en koskaan ole noitä halunnut kun luontoa ja kukkaloistoa näkee muutenkin.
Noin yleensä kun puhutaan kaupungissa asumisesta tarkoitetaan kaupunkimaist/kerrostalo/rivitaloasumista, ne suuret puutarhatontit ja laajat pihamaat ovat pikemmin esikaupunkialueilla,
En ole missään kohtaa sanonut etteikö kaupungeisa olisi puistoja, pihoja, metsikäitä, parvekkeita ja omakotitalojakin.- Anonyymi00021
Paloma.se01 kirjoitti:
Noin yleensä kun puhutaan kaupungissa asumisesta tarkoitetaan kaupunkimaist/kerrostalo/rivitaloasumista, ne suuret puutarhatontit ja laajat pihamaat ovat pikemmin esikaupunkialueilla,
En ole missään kohtaa sanonut etteikö kaupungeisa olisi puistoja, pihoja, metsikäitä, parvekkeita ja omakotitalojakin.Tässä taidetaan puhua nyt suomen kaupungeista ja niihin ei tuo sinun ”yleensä puhutaan” päde.
Aurinkoista päivää Korvesta@
Olin jo aikeissa antaa periksi aikomuksestani pitää paikkani. Toisin kävi, naapuri oli poistanut aidan tonttiemme välistä. Näky ei miellyttänyt, poistatutin loputkin aidan osat omalta tontiltani. Laituri oli huonossa kunnossa joten päätin tehdä investointeja.
Tilasin ammattimiehet asialle. Laituri purettiin ja uusi rakennettiin tilalle. Aidaksi valitsin vuorimännyt. Niiden istutus ei ole vielä alkanut, mutta kohta puolin. Tilasin itse lisää vuorimäntyjä jotka istutan rannan tuntumaan saunamökin ja laiturin läheisyyteen.
Kun luin nyt aloitustasi, iski kukkien istutus vimma. No, pitänee odottaa, mitä maasta esiin nousee.
Ei ole enää aikomustakaan myydä mökkiä, vielä jaksaa, tai saa nähdä.
Tilasin siivoojankin mökille joten mikäpä on kesää odotellessa. Kyllä kesät mökin pihapiirissä ovat ihania. Terassilla olevat savipytyt odottavat pelargonioita jotein kukkalaatikoita voisin uudelle laiturillekin laittaa. Löysin puuvarastosta vanhat pirtin tuolit, ne voisi hioa ja nostaa laiturille huilaustuoliksi. Toinen vaihtoehto olisi pehmeät puutarhatuolit. No katsotaan jahka varastoja tutkitaan. mitä kaikkea sieltä löytyykään. Kaikkea ei tarvitse ostaa uutena.
Minä ja mökkini vanhetaan yhdessä. ;)Täällä saaristossa ollaan kyiden kanssa sovussa, kunnioitetaan toisiamme, vielä tänä keväänä ei havaintoja olla tehty. Kohta puoli vuosisataa innokkaina merenkulkijoina ja saariin rantautuneina ei mitään vahinkoja ole sattunut, eniten olemme uteliaan koiran takia olleet huolissamme, ihminenhän voi suojautua ja kyy väistää mielellään. Laakealla silokalliolla mahdolliset vaarat näkee, marjametsässä pitää tömistellä . Kyypakkaus sisältää pienen määrän kortisonia, ja meilläkin on sellainen ollut aina varalta, vaikka nykyohjeiden mukaan sen ottamisella kyyn pureman sattuessa ei ole juurikaan merkitystä. Purtu raaja pitäisi saada liikkumattomaksi ja hakeutua nopeasti lääkärin hoitoon, ainakin lapset ja heikompikuntoiset.
Punkki on paljon vaarallisempi , ja nämä rannikon lehdotkin ovat punkkiseutua, rokotusta suositellaan. Sehän suojaa vain aivokuumeelta, ei borrelioosilta. Merellä ei siitepöly vaivaa, ei rasita nurmen leikkuut, kitkemiset eikä helle. Veneen kannen voi pestä hulauttamalla pari ämpärillistä vettä, pilvien alta voi suunnata keulan kohti aurinkoa, etsiä ihanimmat auringonlaskupaikat.
Onhan toki tämä itse suunniteltu puutarha rakas paikka, huolelliset perustyöt auttavat paljon kunnospidossa. Leimaa-antavimpina ovat omena- luumu- ja kirsikkapuut sekä erikoisemmat, eri kokoluokkien havukasvit. Perennat ovat omina suurina tiheinä ryhminään, kaksi yhtenäistä nurmialuetta. Vuosien varrella olen paljon eri yhteyksissä kasvikunnastani kertoillutkin, mutta aina tämä on meille ihmetyksen ja ihastuksen kohde, kinnostusta riittää yleensäkin puutarhoihin ja puistoihin, ovat matkojen parasta antia. Ns. hyötykasvimaata ei ole ollut pitkiin aikoihin, se on sitova ja työläskin eikä tämä tonttimaaperä ole otollinen sellaiseen viljelyyn.
Vuorokauden ja vuoden kierto rytmittää elämää, erityisesti luonnossa, ja aina ensimmäiset kukinnat ovat odotettuja merkkitapahtumia , niin metsän pienet kukkijat kuin pihan sipulikukat. Omassa pihassa aukesi ensimmäiset huikean siniset kevätkaihonkukat! Eikös ole silläkin kasvilla ihana nimi!- Anonyymi00012
No on tosiaan kivan nimi en kukka, ei ollutkaan tuttu ennestään.
Suomenlahden saaristoa pidetään maailman kauneimpana. Muorempina mekin Kotkan seutuvilla vietettiin kesiä asuttavassa veneessä. Kyitä oli, arkoja onneksi. Punkit lisääntyneet huolestuttavasti , meidän koirilla oli punkkipannat.
- Anonyymi00015
Minulla oli usein kotona hirveä nuha ja kuljin pyyheliina mukana. samoin oli parilla paperiteollisuus paikkakunnalla vieraillessa.
Syy ei ollut tai ainakin parani kun vähensin ja lopetin kermakahvin juonnin. Join sitä päivittäin 16- 20v useita kupillisia, ensin siirryin mustaan kahviin ja nuha loppui täysin.
Lääkäri arvioi että pitkäaikainen liikaa juominen olisi ollut munuaisista johtuvaan ylirasitusta. silloin 20-25v oli munuaiset parhaat mahdolliset testeissä.
Sama nuha toistui, sain toistumaan viisikymppisenä, kun join maitokahvia paljon.
Nyt ei ongelmia nuhan suhteen ja munuaisetkin vielä toimii +80 on ylitetty
ELI yritin kertoa, kaikki ei ole siitepölyä.
Ole tarkkana, milloin ja missä on suurin ongelma.
Vaimon yskä loppui, kunn otettiin 2-3 vuotta ikkunan edessä riippuneet verhot poia.Miehellä on pölyallergiaa, jonka hän sai aikoinaan työpaikaltaan. Nyt keväisin se pahenee siitepölyaikana. Minulla on kevyttä siitepölyallergiaa, jota en normaalisti lääkitse, laitan vainsilmätippoja kun kirvelee pahimpaan aikaan. Silloin en pysty edes ajamaan autoa silmien kirvelyn takia ilman tippoja.
- Anonyymi00026
Kalle-kuninkas kävi Usassa esitti standup-komiikkaa, taputuksia
Hän aloitti, että Yhdysvalloilla ja Englannilla on kaikki yhteistä paitsi tietenkin kieli (Oscar Wilde)
Hän kertoi että Englannin parlamenttia pidetään väkisin vankina paikallaan Westminsterissä kuuntelemassa aina, kun hän käy siellä puhumassa ja kysyi retorisesti kongressilta, mahtaisiko heistä kukaan ruveta enää hänen hommiinsa ainakaan vapaaehtoisesti
Hän myös pohti, kuinka Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivä on vain yksi päivä iäkkään Britannian historiassa mutta lisäsi tahdikkaasti, ettei hän nyt täällä ole perästäpäin ovelasti palauttamassa B valtaa takaisinKunkku kävi vähän näyttämässä hyviä käytöstapoja ja miten kansainvälistä diplomatiaa hoidetaan hienotunteisesti ja itseironialla. Kaikkea sitä mitä USA:n presidentiltä puuttuu.
- Anonyymi00027
Paloma.se01 kirjoitti:
Kunkku kävi vähän näyttämässä hyviä käytöstapoja ja miten kansainvälistä diplomatiaa hoidetaan hienotunteisesti ja itseironialla. Kaikkea sitä mitä USA:n presidentiltä puuttuu.
Joo, Trump on insult mockery no wit
se käyttää lapsellisia haukkumisia muttei huumorina
usein kai vältelläkseen
vastuuta tms - Anonyymi00028
Paloma.se01 kirjoitti:
Kunkku kävi vähän näyttämässä hyviä käytöstapoja ja miten kansainvälistä diplomatiaa hoidetaan hienotunteisesti ja itseironialla. Kaikkea sitä mitä USA:n presidentiltä puuttuu.
No, ei Kalle ihan puhtoinen ole sentään, muistamme ne vierailut eräissä epäilyttävissä yökerhoissa takavuosina, pojat on poikia....
Anonyymi00028 kirjoitti:
No, ei Kalle ihan puhtoinen ole sentään, muistamme ne vierailut eräissä epäilyttävissä yökerhoissa takavuosina, pojat on poikia....
Snuskhummereitahan nuo kuninkaalliset ukkelit pakkaa olla järjestään.
Erona että tää mies osaa esiintyä virallisesti ja roolissaan tahdikkaasti ja ulkonäöstään huolimatta, aika charmikkaasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011039- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648