Läppäristä sähköiskuja

Emma

Nyt on vähän outo tapaus ja tarvis varmaan jonkun sähköinsinöörinkin apua eli voi olla väärä palsta mutta kokeillaan..

Eli, saan läppäristäni sähköiskuja kun A) virtalähde on kytketty koneeseen SEKÄ B) jalkani on lämpöpatterin päällä :)

Läppäri on nyt vaihdettu pariinkin otteeseen. Samoin virtalähde. Kysymys kuuluukin: onko meidän lämpöpatterissa vikaa vai 'kuuluuko' näin käydä?

13

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maadoitus

      Kytke kone maadoitettuun pistorasiaan. Nyt olet itse osa maadoitusjohdinta koskiessasi samalla lämpöpatteriin. Vaikka nuo "iskut" ovatkin vain epämiellyttäviä ja voitaisiin välttää pitämällä jalkoja muualla, on maadoitetun pistorasian käyttö muistakin syistä parempi.

      • maadoitus

        Nyt vasta huomasin varsinaiset kysymykset.
        Ei vika ole lämpöpatterissa ja näin käy käytettäessä maadoittamatonta pistorasiaa. Häiriöjännitteet purkautuvat käyttäjän kautta lämpöpatteriin.


      • as-keetti
        maadoitus kirjoitti:

        Nyt vasta huomasin varsinaiset kysymykset.
        Ei vika ole lämpöpatterissa ja näin käy käytettäessä maadoittamatonta pistorasiaa. Häiriöjännitteet purkautuvat käyttäjän kautta lämpöpatteriin.

        läppäreitäni, niin molemmissa on litteät
        ns. euro-pistotulpat joten ei taida kyllä
        pistorasian kautta maadoittaa...


      • maadoitus
        as-keetti kirjoitti:

        läppäreitäni, niin molemmissa on litteät
        ns. euro-pistotulpat joten ei taida kyllä
        pistorasian kautta maadoittaa...

        Tunnustan suuren tietämättömyyteni tässä jutussa. Ei minulla ole läppäriä, olen sellaisen joskus vain kauempaa nähnyt.
        Tuo mitä kirjoitin, koskee pöytäkonetta.
        Tavallisesti koneen rungossa on kapasitiivisen jännitteenjaon seurauksena n.115V jännite, joka kyllä kutittelee ja voi aiheuttaa häiriöitä ellei pääse purkautumaan maadoitukseen.
        Se, miten asia on ratkaistu eurotulppia käytettäessä, on minulle arvoitus.
        Kuitenkin, jos läppärin ja lämpöpatterin samanaikainen koskettelu antaa iskuja, on jossain vikaa.
        Olisi muuten syytä varoa koskemasta sähkölaitteeseen ja lämpöpatteriin samanaikaisesti - ihan vaan varmuuden vuoksi.


      • Rockgard
        maadoitus kirjoitti:

        Tunnustan suuren tietämättömyyteni tässä jutussa. Ei minulla ole läppäriä, olen sellaisen joskus vain kauempaa nähnyt.
        Tuo mitä kirjoitin, koskee pöytäkonetta.
        Tavallisesti koneen rungossa on kapasitiivisen jännitteenjaon seurauksena n.115V jännite, joka kyllä kutittelee ja voi aiheuttaa häiriöitä ellei pääse purkautumaan maadoitukseen.
        Se, miten asia on ratkaistu eurotulppia käytettäessä, on minulle arvoitus.
        Kuitenkin, jos läppärin ja lämpöpatterin samanaikainen koskettelu antaa iskuja, on jossain vikaa.
        Olisi muuten syytä varoa koskemasta sähkölaitteeseen ja lämpöpatteriin samanaikaisesti - ihan vaan varmuuden vuoksi.

        No tuossa läppärissähän se osio minne se verkkojännite eli 230VAC tulee on suojattu ns tuplaeristyksellä. Sen takia voidaan käyttää ns. euro tulppaa koska sähköiskun saaminen koneesta normaali olosuhteissa on käytännössä mahdotonta( paitsi jos verkko johto antaa iskuja tai esim. sörkit koneen sisuksia sen olesssa päällä)


      • Emma
        maadoitus kirjoitti:

        Tunnustan suuren tietämättömyyteni tässä jutussa. Ei minulla ole läppäriä, olen sellaisen joskus vain kauempaa nähnyt.
        Tuo mitä kirjoitin, koskee pöytäkonetta.
        Tavallisesti koneen rungossa on kapasitiivisen jännitteenjaon seurauksena n.115V jännite, joka kyllä kutittelee ja voi aiheuttaa häiriöitä ellei pääse purkautumaan maadoitukseen.
        Se, miten asia on ratkaistu eurotulppia käytettäessä, on minulle arvoitus.
        Kuitenkin, jos läppärin ja lämpöpatterin samanaikainen koskettelu antaa iskuja, on jossain vikaa.
        Olisi muuten syytä varoa koskemasta sähkölaitteeseen ja lämpöpatteriin samanaikaisesti - ihan vaan varmuuden vuoksi.

        Joo, tottakai varon saamasta sähköiskuja enää jatkossa. Pistin miehen testaamaan uutta konetta ja virtajohtoakin ,). Menee vain tuo jalka tässä niin automaattisesti tuohon patterin päälle :P

        No, joka tapauksessa kone on kiinni maadoitetussa pistorasiassa ja läppäri ihan tuliterä. Mikähän lienee ongelman ydin...?


      • Emma
        Rockgard kirjoitti:

        No tuossa läppärissähän se osio minne se verkkojännite eli 230VAC tulee on suojattu ns tuplaeristyksellä. Sen takia voidaan käyttää ns. euro tulppaa koska sähköiskun saaminen koneesta normaali olosuhteissa on käytännössä mahdotonta( paitsi jos verkko johto antaa iskuja tai esim. sörkit koneen sisuksia sen olesssa päällä)

        Ensiksi huomasin saavani sähköiskuja ihan enter näppäintä huolimattomasti painaessani eli koneen rungosta näppäimen vasemmalta puolelta. Vähän pahemman säkärin sain kun kosketin koneen sivussa olevaa jotain metallista osaa kovalevyn paikan kohdalla.


      • Emma
        Emma kirjoitti:

        Ensiksi huomasin saavani sähköiskuja ihan enter näppäintä huolimattomasti painaessani eli koneen rungosta näppäimen vasemmalta puolelta. Vähän pahemman säkärin sain kun kosketin koneen sivussa olevaa jotain metallista osaa kovalevyn paikan kohdalla.

        Siis Enterin oikealta puolelta :P


      • Emma
        as-keetti kirjoitti:

        läppäreitäni, niin molemmissa on litteät
        ns. euro-pistotulpat joten ei taida kyllä
        pistorasian kautta maadoittaa...

        Tässä on ihan tollainen 'tavallinen' pyöreä pistotulppa.


    • patterista

      Ei ne välttämättä sun läppäristä ne sähköiskut tule. Itse olen monta kertaa saanut sähkärin ihan patterista. Kerrostaloissa joillakin mulkuilla on maadotettujen rasioiden puuttumisen takia taipumus maadoittaa laittee pattereihin, mikä voi johtaa sähköiskuihin.

    • Mai mai

      Mulla on sama ongelma. Saan säkäreitä kannettavasta. Ne tulee aina ainoastaan vasemmanpuoleisen kaiuttimen kohdalta. Kaiuttimet on sijoitettu niin, että ne säkärit tulee ranteeseen kun kirjoittelee koneella.

      Sain säkäreitä ja aloin googlettaa. Tuli aikamoinen ahaa-elämys kun huomasin, että jalkani oli samaan aikaan patterin päällä, kun luin Emman viestiä ja koskin siis myös koneeseen! Olin siis osa maadoitusta. Hyvä tietää, niin osaan välttää tuota patteria tulevaisuudessa.

      • Kristofer

        Mulla on ns. maadoittamaton pistorasia ja jännitettä asuu kaikissa läppärin runko-osissa. Joskus ongelma poistuu tällaisissa tapauksissa kun töpselin vaihtaa toisinpäin. Omalla kohdallani ainoa ratkaisu on maadoitettu pistorasia.


      • 0_ja_230_V

        >> Joskus ongelma poistuu tällaisissa tapauksissa kun töpselin vaihtaa toisinpäin. >>

        Vaikka kertomasi asia kuulostaa hassulta taikauskolta, niin olet oikeassa. Laitteiden rungossa on jännitteitä, kuten täällä on jo aiemmin kerrottu. Töpselissä on kaksi tökkeliä, 230v ja 0v. Töpseliä kääntämällä nämä totta kai vaihtavat paikkaa. Toisessa asennossa laitteen rungon jännite (ns. maapotentiaali) on yleensä huomattavasti pienempi. Tätä asentoa kannattaa käyttää.

        Tämä on tuttu asia vakavamielisille HiFi-miehille. Sillä rintamalla mittaillaan laitteiden maapotentiaaleja ja käännellään töpseleitä. Mittailaan? Kyllä, sinun kuvaamasi asia voidaan useimmissa tilanteissa todentaa volttimittarilla. Kyse ei todellakaan ole taikauskosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe