Sanaris on rikkonut sääntöjä. Petri Karakselan ristikon pääkuva on aivan selkeästi luotu tekoälyllä. Vaikuttaa olevan koostettu kolmesta yksittäisestä tekoälyllä luodusta kuvasta. Karaksela on lopuksi kuvien päälle tehnyt puhekuplan. Tunnistan tekoälykuvituksen, koska olen itsekin sitä käyttänyt.
Muu kuvitus on sälää. Vaikuttaa olevan kooste tekoälyn tuottamia kuvia, sekalaista clip-art-kuvitusta sekä leikattuja valokuvia. Muun kuin pääkuvan osalta kuvituksen taso on lähellä Hesarin Aulis Lehdon kuvitusta.
SK ei saisi hyväksyä näin sekalaista ja sekalaisuudessaan heikkotasoista kuvitusta. On myös outoa, että Sanaris rikkoo näin selvästi annettuja ohjeita.
Suomen Kuvalehti 19/2026
10
405
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kukahan, itsekin tekoälykuvitusta käyttävä henkilö, lienee kirjoittanut tuon kiinnostavan avausviestin?
- Anonyymi00002
Tiedätte kyllä. Ihmettelen nyt vain Ekiltä sitä, että Eki on SK:n toimitukselta saanut ehdottoman kiellon käyttää tekoälykuvia. Miten Eki uskaltaa uhmata näin härskisti saamaansa kieltoa. Toki Eki on saattanut parin viikon sisällä neuvoteltua uudet ehdot, mutta kun SK:n periaate on niin vahva, epäilen, että Eki on rikkonut saamaansa ohjetta.
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tiedätte kyllä. Ihmettelen nyt vain Ekiltä sitä, että Eki on SK:n toimitukselta saanut ehdottoman kiellon käyttää tekoälykuvia. Miten Eki uskaltaa uhmata näin härskisti saamaansa kieltoa. Toki Eki on saattanut parin viikon sisällä neuvoteltua uudet ehdot, mutta kun SK:n periaate on niin vahva, epäilen, että Eki on rikkonut saamaansa ohjetta.
Mitä, etkö sinä tiedä nykytilannetta? Olet varmasti lähettänyt heille viestin, joten eikö vastaus asian selvitä?
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Mitä, etkö sinä tiedä nykytilannetta? Olet varmasti lähettänyt heille viestin, joten eikö vastaus asian selvitä?
Lähetin joo. Ehkä ei nyt vastaa. Tällaisten ristikoiten tarjontakielto on saamassani s-postissa kolmen viikon vanha.
Sanarisin Ylläpito toi kiellon esille sivuillaan 12.2.2026 säikeessä 12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?
"Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia."
Ei siis lupaus kauaa pitänyt. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Lähetin joo. Ehkä ei nyt vastaa. Tällaisten ristikoiten tarjontakielto on saamassani s-postissa kolmen viikon vanha.
Sanarisin Ylläpito toi kiellon esille sivuillaan 12.2.2026 säikeessä 12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?
"Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia."
Ei siis lupaus kauaa pitänyt.Toki vimeinen kappale on totta sillä varauksella, että sääntöä on muutettu. SK kertoi pitävänsä tekoälykuvitusta imagohaittana, joten tuskin kieltoa ihan noin pian olisi kumottu.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Toki vimeinen kappale on totta sillä varauksella, että sääntöä on muutettu. SK kertoi pitävänsä tekoälykuvitusta imagohaittana, joten tuskin kieltoa ihan noin pian olisi kumottu.
Oletus on että sinut on kaikissa kustannusyhtiöissä estetty. Ylenpalttinen roskaposti kostautuu. Ähky on ähky.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oletus on että sinut on kaikissa kustannusyhtiöissä estetty. Ylenpalttinen roskaposti kostautuu. Ähky on ähky.
Viesteissäni on aina asiaa, joskin samastakin asiasta on tullut kirjoitettua, jos sama ongelma on toistunut.
- Anonyymi00003
Se, että epäilen kuvaa koosteeksi johtuu siitä, että kasa on suhteessa muihin elementteihin niin iso. Kuvan laatu saattaisi kärsiä kerralla tehtynä.
Lehmä- ja autokuvista on tällöin pitänyt poistaa taustat jollakin ohjelmalla, sillä Gemini ja DALL-E 3 eivät osaa luoda läpinäkyviä PNG-kuvia. Tekoälynä vaikuttaisi olleen Gemini, jota minä itsekin nykyisin suosin. - Anonyymi00009
Tiedoksi, että tekoälyn käyttöön liittyvät asiat on selvitetty. En voi asiasta enempää kertoa.
- Anonyymi00010
Huuhaa: "Sanaris on rikkonut sääntöjä."
Ensinnäkin: Huuhaalla ei ole mitään varmaan tietoa siitä, onko SK kenties muuttanut käytäntöjään sanaristikkojen tekoälykuvituksen suhteen. Alkuperäinen ehdoton kielto tuntuu oudon jyrkältä
Toiseksi: Koko asia ei kuulu Huuhaalle millään tavalla.
Kolmanneksi: Huuhaa itse ei noudata mitään sääntöjä. Sanariksen palstalle hän on vastoin porttikieltoaan kirjoittanut viimeksi parikymmentä minuuttia sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama987791Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1366513Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1794645Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2403182Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta962703Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh622124- 1471808
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari31737Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa201651Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971594