Sanaris on rikkonut sääntöjä. Petri Karakselan ristikon pääkuva on aivan selkeästi luotu tekoälyllä. Vaikuttaa olevan koostettu kolmesta yksittäisestä tekoälyllä luodusta kuvasta. Karaksela on lopuksi kuvien päälle tehnyt puhekuplan. Tunnistan tekoälykuvituksen, koska olen itsekin sitä käyttänyt.
Muu kuvitus on sälää. Vaikuttaa olevan kooste tekoälyn tuottamia kuvia, sekalaista clip-art-kuvitusta sekä leikattuja valokuvia. Muun kuin pääkuvan osalta kuvituksen taso on lähellä Hesarin Aulis Lehdon kuvitusta.
SK ei saisi hyväksyä näin sekalaista ja sekalaisuudessaan heikkotasoista kuvitusta. On myös outoa, että Sanaris rikkoo näin selvästi annettuja ohjeita.
Suomen Kuvalehti 19/2026
10
415
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kukahan, itsekin tekoälykuvitusta käyttävä henkilö, lienee kirjoittanut tuon kiinnostavan avausviestin?
- Anonyymi00002
Tiedätte kyllä. Ihmettelen nyt vain Ekiltä sitä, että Eki on SK:n toimitukselta saanut ehdottoman kiellon käyttää tekoälykuvia. Miten Eki uskaltaa uhmata näin härskisti saamaansa kieltoa. Toki Eki on saattanut parin viikon sisällä neuvoteltua uudet ehdot, mutta kun SK:n periaate on niin vahva, epäilen, että Eki on rikkonut saamaansa ohjetta.
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tiedätte kyllä. Ihmettelen nyt vain Ekiltä sitä, että Eki on SK:n toimitukselta saanut ehdottoman kiellon käyttää tekoälykuvia. Miten Eki uskaltaa uhmata näin härskisti saamaansa kieltoa. Toki Eki on saattanut parin viikon sisällä neuvoteltua uudet ehdot, mutta kun SK:n periaate on niin vahva, epäilen, että Eki on rikkonut saamaansa ohjetta.
Mitä, etkö sinä tiedä nykytilannetta? Olet varmasti lähettänyt heille viestin, joten eikö vastaus asian selvitä?
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Mitä, etkö sinä tiedä nykytilannetta? Olet varmasti lähettänyt heille viestin, joten eikö vastaus asian selvitä?
Lähetin joo. Ehkä ei nyt vastaa. Tällaisten ristikoiten tarjontakielto on saamassani s-postissa kolmen viikon vanha.
Sanarisin Ylläpito toi kiellon esille sivuillaan 12.2.2026 säikeessä 12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?
"Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia."
Ei siis lupaus kauaa pitänyt. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Lähetin joo. Ehkä ei nyt vastaa. Tällaisten ristikoiten tarjontakielto on saamassani s-postissa kolmen viikon vanha.
Sanarisin Ylläpito toi kiellon esille sivuillaan 12.2.2026 säikeessä 12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?
"Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia."
Ei siis lupaus kauaa pitänyt.Toki vimeinen kappale on totta sillä varauksella, että sääntöä on muutettu. SK kertoi pitävänsä tekoälykuvitusta imagohaittana, joten tuskin kieltoa ihan noin pian olisi kumottu.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Toki vimeinen kappale on totta sillä varauksella, että sääntöä on muutettu. SK kertoi pitävänsä tekoälykuvitusta imagohaittana, joten tuskin kieltoa ihan noin pian olisi kumottu.
Oletus on että sinut on kaikissa kustannusyhtiöissä estetty. Ylenpalttinen roskaposti kostautuu. Ähky on ähky.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oletus on että sinut on kaikissa kustannusyhtiöissä estetty. Ylenpalttinen roskaposti kostautuu. Ähky on ähky.
Viesteissäni on aina asiaa, joskin samastakin asiasta on tullut kirjoitettua, jos sama ongelma on toistunut.
- Anonyymi00003
Se, että epäilen kuvaa koosteeksi johtuu siitä, että kasa on suhteessa muihin elementteihin niin iso. Kuvan laatu saattaisi kärsiä kerralla tehtynä.
Lehmä- ja autokuvista on tällöin pitänyt poistaa taustat jollakin ohjelmalla, sillä Gemini ja DALL-E 3 eivät osaa luoda läpinäkyviä PNG-kuvia. Tekoälynä vaikuttaisi olleen Gemini, jota minä itsekin nykyisin suosin. - Anonyymi00009
Tiedoksi, että tekoälyn käyttöön liittyvät asiat on selvitetty. En voi asiasta enempää kertoa.
- Anonyymi00010
Huuhaa: "Sanaris on rikkonut sääntöjä."
Ensinnäkin: Huuhaalla ei ole mitään varmaan tietoa siitä, onko SK kenties muuttanut käytäntöjään sanaristikkojen tekoälykuvituksen suhteen. Alkuperäinen ehdoton kielto tuntuu oudon jyrkältä
Toiseksi: Koko asia ei kuulu Huuhaalle millään tavalla.
Kolmanneksi: Huuhaa itse ei noudata mitään sääntöjä. Sanariksen palstalle hän on vastoin porttikieltoaan kirjoittanut viimeksi parikymmentä minuuttia sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381