Suomen Kuvalehti 19/2026

Anonyymi-ap

Sanaris on rikkonut sääntöjä. Petri Karakselan ristikon pääkuva on aivan selkeästi luotu tekoälyllä. Vaikuttaa olevan koostettu kolmesta yksittäisestä tekoälyllä luodusta kuvasta. Karaksela on lopuksi kuvien päälle tehnyt puhekuplan. Tunnistan tekoälykuvituksen, koska olen itsekin sitä käyttänyt.

Muu kuvitus on sälää. Vaikuttaa olevan kooste tekoälyn tuottamia kuvia, sekalaista clip-art-kuvitusta sekä leikattuja valokuvia. Muun kuin pääkuvan osalta kuvituksen taso on lähellä Hesarin Aulis Lehdon kuvitusta.

SK ei saisi hyväksyä näin sekalaista ja sekalaisuudessaan heikkotasoista kuvitusta. On myös outoa, että Sanaris rikkoo näin selvästi annettuja ohjeita.

10

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kukahan, itsekin tekoälykuvitusta käyttävä henkilö, lienee kirjoittanut tuon kiinnostavan avausviestin?

      • Anonyymi00002

        Tiedätte kyllä. Ihmettelen nyt vain Ekiltä sitä, että Eki on SK:n toimitukselta saanut ehdottoman kiellon käyttää tekoälykuvia. Miten Eki uskaltaa uhmata näin härskisti saamaansa kieltoa. Toki Eki on saattanut parin viikon sisällä neuvoteltua uudet ehdot, mutta kun SK:n periaate on niin vahva, epäilen, että Eki on rikkonut saamaansa ohjetta.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Tiedätte kyllä. Ihmettelen nyt vain Ekiltä sitä, että Eki on SK:n toimitukselta saanut ehdottoman kiellon käyttää tekoälykuvia. Miten Eki uskaltaa uhmata näin härskisti saamaansa kieltoa. Toki Eki on saattanut parin viikon sisällä neuvoteltua uudet ehdot, mutta kun SK:n periaate on niin vahva, epäilen, että Eki on rikkonut saamaansa ohjetta.

        Mitä, etkö sinä tiedä nykytilannetta? Olet varmasti lähettänyt heille viestin, joten eikö vastaus asian selvitä?


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Mitä, etkö sinä tiedä nykytilannetta? Olet varmasti lähettänyt heille viestin, joten eikö vastaus asian selvitä?

        Lähetin joo. Ehkä ei nyt vastaa. Tällaisten ristikoiten tarjontakielto on saamassani s-postissa kolmen viikon vanha.

        Sanarisin Ylläpito toi kiellon esille sivuillaan 12.2.2026 säikeessä 12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?

        "Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia."

        Ei siis lupaus kauaa pitänyt.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Lähetin joo. Ehkä ei nyt vastaa. Tällaisten ristikoiten tarjontakielto on saamassani s-postissa kolmen viikon vanha.

        Sanarisin Ylläpito toi kiellon esille sivuillaan 12.2.2026 säikeessä 12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?

        "Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia."

        Ei siis lupaus kauaa pitänyt.

        Toki vimeinen kappale on totta sillä varauksella, että sääntöä on muutettu. SK kertoi pitävänsä tekoälykuvitusta imagohaittana, joten tuskin kieltoa ihan noin pian olisi kumottu.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Toki vimeinen kappale on totta sillä varauksella, että sääntöä on muutettu. SK kertoi pitävänsä tekoälykuvitusta imagohaittana, joten tuskin kieltoa ihan noin pian olisi kumottu.

        Oletus on että sinut on kaikissa kustannusyhtiöissä estetty. Ylenpalttinen roskaposti kostautuu. Ähky on ähky.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Oletus on että sinut on kaikissa kustannusyhtiöissä estetty. Ylenpalttinen roskaposti kostautuu. Ähky on ähky.

        Viesteissäni on aina asiaa, joskin samastakin asiasta on tullut kirjoitettua, jos sama ongelma on toistunut.


    • Anonyymi00003

      Se, että epäilen kuvaa koosteeksi johtuu siitä, että kasa on suhteessa muihin elementteihin niin iso. Kuvan laatu saattaisi kärsiä kerralla tehtynä.

      Lehmä- ja autokuvista on tällöin pitänyt poistaa taustat jollakin ohjelmalla, sillä Gemini ja DALL-E 3 eivät osaa luoda läpinäkyviä PNG-kuvia. Tekoälynä vaikuttaisi olleen Gemini, jota minä itsekin nykyisin suosin.

    • Anonyymi00009

      Tiedoksi, että tekoälyn käyttöön liittyvät asiat on selvitetty. En voi asiasta enempää kertoa.

    • Anonyymi00010

      Huuhaa: "Sanaris on rikkonut sääntöjä."

      Ensinnäkin: Huuhaalla ei ole mitään varmaan tietoa siitä, onko SK kenties muuttanut käytäntöjään sanaristikkojen tekoälykuvituksen suhteen. Alkuperäinen ehdoton kielto tuntuu oudon jyrkältä

      Toiseksi: Koko asia ei kuulu Huuhaalle millään tavalla.

      Kolmanneksi: Huuhaa itse ei noudata mitään sääntöjä. Sanariksen palstalle hän on vastoin porttikieltoaan kirjoittanut viimeksi parikymmentä minuuttia sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

      Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      98
      7791
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

      Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      136
      6513
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

      Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      179
      4645
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

      asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      240
      3182
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      96
      2703
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

      Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      62
      2124
    7. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      147
      1808
    8. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

      Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      3
      1737
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

      Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      20
      1651
    10. Yhteydenotto

      Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1594
    Aihe