OLETKO YKSIN NYT !

Anonyymi-ap

Kuinka moni meistä vanhuksista on aina yksin, vain jos kotiapu käy huitasemassa jotain kiireissään ja poistuu äkkiä pois ,

haluaisko joku meistä vanhuksista oikeesti oman kaverin,
vai onko se pelkkä haavekuva ?

53

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      • Anonyymi00015

Ihana laulu, --- Oooootko yksin sä nyt ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tapani Pertulla on paljon ihania lauluja,
        hänki on kuollu ja kuopattu ajat sitten, mutta musiikki on jääny meidän ilokasi
        Tapani Perttu oli taitelija näyttelijä tietääkseni aikoinaan,,,,

• Anonyymi00002

Olen niiiiiiin yksin
      kaikki ikäiseni kaverit rakkaat tärkeät ihmiset ovat kuolleet,

MISTÄ vanhus l ö y t ä ä uuden OMANTUNTUISEN YHTEISÖN

jossa kokis kuuluvansa joukkoona ja meillä olisi samanlaisia huolia ja mielipiteitä asioista, tietenki keskusteluun kuuluu myös eriäviä ajatuksia, mutta se on elämää, mutta todellisuudessa kaikki olisi kuin omia ihmisiä,

ihankummallinenon nyky yhteiskunta, meidät vanhukset on unohdettu yksinäisyyteen, jopa omat jälkeläiset ei käy katsomassa jotkut ei ota yhteyttä jotkut soittaa vain puhelimella kysyäkseen olemmeko evielä elossa,

Meidän yksin jääneitten vanhusten pitäisi osata LUODA uusi oma läheinen kaveripiiri suurinpiirtein ikäisitämme vanhuksista,
      KUINKA sen löytäisi,

olisko KIRKKO jotenki avuksi,
      kuinka sinne kirkkoon osaa vanhus yksin lähteä, -- ei varmaankaa osaa --
      tai joku Helluntai seurakunta,
      joka olisi saman tyylinen yhteisöllinen
      olettaisin saman henkistä seuraa kuin me vanhuksetki ollaan kristinuskoisen kansan kasvatteja,

miettikää mitä meidän vanhusten tulis tehdä ettei meidän tarvis näin yksinäistä loppu elämää viettää,,,,,,

kirjoitelaa ajatuksia,
      kirjoittaminenki helpottaa yksinäisyyttä yksin jääneitä
      tavallaan meitä unohdettuja vanhuksia,,,
      tämäki alotus on saman alotuksen tekijän kuin on noi OMAT JUTU ,,,

omien ajatusten ja mietteitten kertominen on myös vanhuksille hyin tärkeää varsinki nyt kun olemme jääneet ihan yksin viettämään loppu elämää,
      eikä enään ole niintä omia ikäisiä rakkaita kavereita elossa,

ulkona on kaunis kevät päivä taas, aurinko tuo iloa vanhuksenki päivään,

kirjoitelaan ja mietitään
      kuinka saisimme tämän loppuelämän mahdollisimman mielekkääksi, vaikka olemmeki jääneet ihan yksin ,

mistä löytäisin läheiseksi tuntuvan yhteisön,
      joka välittäisi vanhuksistaki,,,

vai onko ajatus UTOPIAA !?

• Anonyymi00007

Hei ! Siinäpä kysymys !
        Mistä löytää yhteisön ?

Kaipaan kipeästi omaa kaveria.
        Olin kerran vuosia sitten tuttuni kanssa toisella paikkakunnalla
        helluntaiseurakunnan iltatilaisuudessa.

Yllätyksekseni tykkäsin siitä.
        Minulla kun on ollut ennakkoluuloja "hihhuleita" kohtaan.
        Siellä on ihan tavallisia eri-ikäisiä ihmisiä,
        iäkkäitä enimmäkseen.
        Tunnellma oli lämmin ja ystävällinen.

En minä uskoa ja jumalaa etsi,
        mutta voisin silti käydä joissain heidän tilaisuuksissaan
        mutta omalla paikkakunnallani ei ole.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Hei ! Siinäpä kysymys !
        Mistä löytää yhteisön ?

Kaipaan kipeästi omaa kaveria.

iäkkäitä enimmäkseen.

vaikka olen ikäni ollu uskovainen, en koskaan ole osannu mennä tommosiin tilaisuuksiin, olen kyllä osannu haaveilla niistä, mutt ku ei ole kaveria ja yksin en kehtaa mennä,

varmaan täälläki niitä olisi, mutt sama vika yksin en kehtaa,,,
        olen varmaan liian vanhaki 87 v
        joku voisi epäillä että mummo on tainnu eksyä,,, harmi,

• Anonyymi00003

Äitien-päivä sunnuntaina,
      kuka muistaa iso-iso äitejä nykyisin, EI kai kukaan,

tietenki perheen äidit siis omat ÄIDIT ovat TÄRKEIMPIÄ ihmisiä muistaa, mutta nykyisin taitaa olla välit jälkeläisiin niin tulehtuneita ettei enään sekään kulttuui taida toimia kaikkien osalta,
      mikä miesdä yhteiskunnassammme on mennyt niin pieleen että peheet hajoaa jopa peheen jäsenet viihaavat toisiaan,
      ja omat vanhemmat jätetään unohaan ,,,

jokin on tosi pahasti kultuurissamme pielessä,
      jopa kouluja myöten, koska yhteisöllisyys ja yleissivistys oli ainaki sodan jälkeen oppiaiheena myös kouluissa,
      nyt arsinki opettajat paasaa että koti on vastuussa lasten kasvatuksessa, MIKSI SE VASTUU EI VOISI OLLA MYÖS KOLUISSA
      HUOMATKAA
      KOULUISSA saadaan KAIKKI LAPSET YLYISIVISTÄVÄN OPETUKSENPIIIIN,
      kotna ei saada välttämättä jos molemmat vanhemmat ovat vastuulisesti kiireelisessä TYÖELÄMÄSSÄ mukana

halooo , NYT on lopetettava HÖPINÄ että lasten kasvatus on vain vanhempien vastuulla, EI se ollu sodan jälkee suomessakaan , KYLLÄ koulut otti enemmän vastuuta kasvatukseen,,

onko koko yhteiskunta heittäytyny täysin vastuuttomaksi
      koko yhteiskunnan hyvinvoinnin ja turvallisuuden näkökulmasta katsottuna,

jokin ON menny yhteiskunnassamma jo pitemmänaikaa pieleen ,

• Anonyymi00004

pistelee nämä vanhat koneetki helekutti ku noita kirjaimia jää pois ja kone oikuttelee, olisko joku teko-äly tahallisesti sotkemassa juttuja,
        harmittaa

koittakaa kestää
        mä en kestä,

• Anonyymi00031

Kyllä joku muistaa. olin tässä hoitokodissa intervallijaksolla ja olin 2 hengen huoneessa.
        Kun oli no ei äitienpäivä, mutta syntymäpäivä. Kolme henkilöä tuli lähes yhtä aikaa tapaamaan sankaria. Sankari ihmetteli kun kuinka nyt osasitte yhtä aikaa, kun ette muulloin koskaan käy.

• Anonyymi00005

Osaatko katsoa seurakuntasi sivuja. Aika monella srk.lla on joku kokoontumispaikka, minne voi mennä ehkä 2-4 päivänä viikossa juttelemaan porukassa. Siellä pidetään ehkä lyhyt hartaushetki, muuten kaikenmaailman aiheita, ei tietenkään mitään kristillisyyteen sopimattomia mutta ei tarvitse olla uskonnollinen ottaakseen niihin osaa. Joskus lauletaan kanttorin säestyksellä yhteisiä hengellisiä tai kansallislauluja. Huonojalkaiset tulevat taksilla, saavat jotain tukea maksuihin kunnalta, käyttävät virkistysmatkoihin.
      Oletko huono- vai kohtalaisen kuntoinen. Kunta järjestää ilmaisia tunnin liikuntoja ainakin kerran viikossa. Siellä liikunnanohjaaja antaa neuvoja liikkeisiin, raskaampia, keskiraskaita ja kevyitä, Jokaiselle omanlaisensa kyvyn ja jaksamisen mukaan.
      Kirjasto järjestää runovierailuja, lukupiirejä, muisteloita, mitä milloinkin.
      Jokaisessa ryhmässä on alussa vähän orpopiru. Ihmeesti tutustuu ja sitten oikein odottaa että taas pääsee mukaan.
      Toivottavasti löydät itseäsi kiinnostavan. Ei olekaan ihan helppoa työntäytyy seuraan jossa jo muut ovat toisiinsa tutustuneet, Mutta usko pois, hekin ovat olleet toisilleen aluksi ventovieraita.

• Anonyymi00010

olen saamaton uskovainen liian vanha 87 v
        vuositolkulla olen haaveillu jostaki tommosesta uskovaisten yhteisöstä ,
        en vaan ole osannu hakeutua niihin,

• Anonyymi00032

Tuollaiset yhteiskeskustelut ei oikein anna minulle mitään. Löysin ja sain tuttavien kautta kaverin jonka kanssa tavataan käytännössä joka toinen päivä. Asutaan eri asunnossa eikä yhteenmuuttoa ajatella koskaan.

• Anonyymi00006

Minä haluun oman kaverin !!! Minulla ei ole ketään.

• Anonyymi00008

Yksin mutta tavallaan toisin päin.
      Runsas vuosi sitten, useiden kuukausien, kahdessa sairaalassa yritettyjen kuntoutusyritysten jälkeen, terveydenhuolto nosti kätensä pystyyn.
      Oma asuntomme oli soveltumaton halvaantuneen henkilön hoitoon.
      Vuokrasimme läheisestä palvelutalosta kaksion ja minä muutin siihen vaimoni mukana koska ajatus, vaikkapa useammastakin päivittäisestä käynnistä ei tuntunut vaihtoehdolta. Matkaa olisi ollut auton trip mittarin mukaan 800m.
      Minä tunnen itseni yksinäiseksi koska elämän sisältö on täysin muuttunut.
      Vaimo pystyy viestimään vain ilmeillä ja aistii minun kanssani elämisen minun spontaaneja reaktioita myöten. En yritä sievistellä enkä tekoilla vaan toimin luonteelleni sopivalla tavalla. Luulen vaimoni aistivan etten yritä uhrautua tekoiltuun "hyyssäämiseen".
      Omat rutiinini ovat entiset. Paikallisen lehden selailu yhdessä. Vaimoni aamuhuollon jälkeen klo 9:n tienoissa harrastukseni pariin. Sieltä marketin kautta kotiin ennen klo11:a. Päivittäiset puuhat asunossa ovat yhdet ja samat. Kotihoitajien aikataulut vaihtelevat reilusti joten ruokahuollon suhteen yritän välttää stressiä.

Kotihoitsut käyvät neljästi päivässä. Viimeinen käynti klo20:n tienoissa. Teen vaimoni iltapalan. Nykyään vispipuuroa johon sekoitan tuntuvasti laktoosivapaata maitojäätelöä.

Joten, kaksin asutaan mutta olen yksin. Lähimenneisyyteen verrattuna.

• Anonyymi00012

iäkkäitä enimmäkseen.

• Anonyymi00013

Olen yksin.
      En valita, vaan totean. Olevaa ei puhumalla muuteta, en kaunistele, kun olen rehellinen.
      Menneisyys oli ja on muistoissa,
      Nykyisyys tuo vain oman elämän muistoja, niissäkin on elämää!

• Anonyymi00014

Yksin on hyvä olla,
      yli viisikymmentävuotta avio lapsi perhe elämä on menneisyyttä omallakohdalla, puolisoki on kuollu muutama vuosi sitten
      yksin on hyvä olla ja asua , ei jaksais enään suuria asioita elämäänsä,

lapsena suunnittelinki joskus kun tulen aikuiseksi asun yksin " turvassa "
      joskus tunsin turvattomuutta suuren poikalauman keskimmäisenä sisarruksena,
      ei veljet ollu uhka mutta isä työ paineitten alla josks kiroili se pelotti lapsena, mutta kokonaisuutenaan lapsuus oli ihanaa aikaa,
      elämähän ei ole kellekkään helppoa
      se on raamatussaki sanottu,

hyvää äitien päivää kaikillle yksin ääneille äideille,

• Anonyymi00016

joooooo onhan minä yksin nytki,,,,

semmosta se on,

kaikki kuolee ympäiltä, lopulta on vanhus ihan yksin,
      kunnes luoja muistaa hakea omansa pois,,,,,,

• Anonyymi00017

Ei ole yksin hyvä olla. Kunpa olisi joku kaveri läsnä.
      Vaikkei koko ajan puhuttaiskaan niin olisi läsnä.

• Anonyymi00018

Niin se oliski se oikea ystävä
        jota me monet yksin jääneet vanhukset vielä kaipaamme,
        ja mini meistä sitä haaveileeki,

sitähän meistä moni ihmetteleekin,
        onko vanhana / vanhuksena vielä mahdollista solmia oikeita ystävyys - suhteita

jossaki laulussaki sanotaan, " kun on tottunu yksin elämään "

• Anonyymi00019
      • Anonyymi00020

Tuollaisia lakeja ne kelalle laativat persuhallituksessa. Hyi olkoon.

• Anonyymi00021

"Työtön voi menettää tukensa soittamalla tunnin viikossa kitaraa ilman palkkaa vanhuksille "

Ihan sairaita sääntöjä.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Tuollaisia lakeja ne kelalle laativat persuhallituksessa. Hyi olkoon.

Eikö oikea nimitys ole kokoomushallitus, koska pääministeri on kokoomuslainen?

• Anonyymi00023

Saksi-Purra siellä määrää. Orpo on vässykkä.

• Anonyymi00024

Hei kaikki yksinäiset ystävät ❤️

Minä laulan joskus itsekseni tämän laulun ensimmäistä säkeistöä,
      kun en enempää muista.
      Etsin koko laulun sanat ja totesin, että se on hyvin kaunis laulu,
      vaikkakin kovin surumielinen.

"Tääll’ yksinäni laulelen
      kun ilta tullut on;
      nyt päivän työt jo loppunee
      ja pääsen lepohon.
      Nyt päivän työt jo loppunee
      ja pääsen lepohon.

Mä olen niinkuin lintunen,
      joka metsässä visertää,
      ei ole mulla turvaa,
      eik' yhtään ystävää.
      Ei ole mulla turvaa,
      eik' yhtään ystävää.

Lennä, lennä, lintuseni,
      lennä ylös pilvihin!
      Vie hartaat huokaukseni
      luo Luojan taivaihin!
      Vie hartaat huokaukseni
      luo Luojan taivaihin!"

Yritetään taas pärjätä huomiseen, hyvää yötä ystävät ❤️

• Anonyymi00025

Laulu on Orvon huokaus - Tääll' yksinäni laulelen
      Sävel: Suomalainen kansanlaulu.
      Sanat: Suomalainen kansanlaulu.

Laulun taustaa:
      Orvon huokauksesta käytetään usein nimenä laulun ensimmäisiä sanoja, Tääll' yksinäni laulelen. Laululla on myös toinen nimi, se on Iltalaulu.

Orvon kohtalo tässä perinjuurin suomalaisessa ja surumielisessä, rekilaulun tyyppisessä kansanlaulussa on karu. Ei ole yhtään ystävää eikä turvaa.
      Mutta on kuitenkin laulu, jonka avulla voi illan hetkillä tuoda kaunista lohtua elämäänsä.
      Sanat lauluun on tehnyt tuntemattomaksi jäänyt kansan syvien rivien sananiekka, jolla on ollut ilmeisiä runoilijan lahjoja.

• Eilen A-studiossa painavaa sanaa vanhusten hoidosta asiantuntijalta, Laiho kehui hallitus lisännyt rahaa tähän, SDP Linden rahaa löytyy jos halutaan mutta henkilökuntaa on jopa irtisanottu yleisesti säästö syistä.
      Vanhusten hoidettavien määrä on kasvamassa kroonisesti, hoito voi olla kunnossa tai sitten ei.
      Siinä vaiheessa kun tarvitsen kotihoitoa saanko, minkälaista, lähiomaisia ei ole auttamassa.

• Linden käyttää hyviä puheenvuoroja. Paitsi raha myös hyvä johtaminen ja henkilökunnan riittävyys.

• Anonyymi00027
        Siili25 kirjoitti:

Linden käyttää hyviä puheenvuoroja. Paitsi raha myös hyvä johtaminen ja henkilökunnan riittävyys.

Paitsi henkilökunnan riittävyys niin myös sen koostumus, koulutus ja asenteet hoidettavia kohtaan ovat tärkeitä. Halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni kaverina olen vuoden seurannut kotihoitajien toimintaa.
        En pysty arvioimaan heidän ydintehtävänsä, ko. henkilöön kohdistuvan työn tasoa mutta muu toiminta vaihtelee suuresti riippuen hoitajasta.
        Valitettavan yleistä on ylimielinen asenne, eli asukki on vähä-älyinen idiootti ja hoitsu itse on kaikesta kaiken tietävä.
        Muu kuin hoidettavaan kohdistuva toiminta on suurelta osin "roiskis paiskis" tyyliin tapahtuvaa. Ymmärrän kyllä ajallisen paineen mutta ajatus siitä, että itse tai joku toinen joutuu jatkamaan työtä tuonkin jälkeen.
        Eli ajatus, että kunhan saan tämän käsistäni pois, leimaa toimintaa.

Tämä asenne lienee kansallinen ilmiö koska se näkyy hyvin yleisesti kaikkialla.

• Anonyymi00027 kirjoitti:

Paitsi henkilökunnan riittävyys niin myös sen koostumus, koulutus ja asenteet hoidettavia kohtaan ovat tärkeitä. Halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni kaverina olen vuoden seurannut kotihoitajien toimintaa.
        En pysty arvioimaan heidän ydintehtävänsä, ko. henkilöön kohdistuvan työn tasoa mutta muu toiminta vaihtelee suuresti riippuen hoitajasta.
        Valitettavan yleistä on ylimielinen asenne, eli asukki on vähä-älyinen idiootti ja hoitsu itse on kaikesta kaiken tietävä.
        Muu kuin hoidettavaan kohdistuva toiminta on suurelta osin "roiskis paiskis" tyyliin tapahtuvaa. Ymmärrän kyllä ajallisen paineen mutta ajatus siitä, että itse tai joku toinen joutuu jatkamaan työtä tuonkin jälkeen.

Ikävää jotta noin. Ylimielinen asenne sekä hoidettavaa että omaista kohtaan ei ole oikein mutta ilmeisesti aika yleistäkin hoitajista ja hoitopaikousta riippuen.

Ja se että kaikkein raihinaisimmista tulee lähinnä temppujen kohde.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Aamurutiineja.
        Hoitsu saapuu hieman ennen klo 9. Vaipan vaihto ja "haarahygienian" hoito.
        Auttaminen pyörätuoliin ja pöydän ääreen.
        Kaurapuuro mikrossa. Margariinin sekoitus ja hunaja luiru pintaan.
        Sapuskan jälkeen avustaminen takaisin sähkösänkyyn.
        Tuon jälkeen itse asioille.
        Viikon takaisen eturauhasen ruhjomisen jälkeen salilla vain fillarointia.
        Käynti apteekissa omilla tarpeilla.
        Marketista tavaraa päivän tarpeiden mukaan.

Olen sekaantunut jätehuoltoon. Alkuperäinen järjestely on älytön. Pienet purnukat jotka täyttyvät erittäin nopeasti. Lajittelu alkeellista josta kukaan ei juurikaan piittaa. Biojätettä lukuun ottamatta, kaikki muu sekajätteisiin. Purnukka täytyy vähintään parissa päivässä. Tolkutonta henkilökunnan juoksuttamista jätepussukoiden kanssa pihan perälle,
        Sekaantumiseni jälkeen vaipoille ja vastaaville 70 litran jätesäkki kh:n nurkassa. Säkin suu kierrettynä kiinni.
        Toin oman biojäteämpärin.
        Muovisäkki muovipakkauksille.
        Hoidan nuo itse pihan perälle.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Aamurutiineja.

Olen sekaantunut jätehuoltoon. Alkuperäinen järjestely on älytön. Pienet purnukat jotka täyttyvät erittäin nopeasti. Lajittelu alkeellista josta kukaan ei juurikaan piittaa. Biojätettä lukuun ottamatta, kaikki muu sekajätteisiin. Purnukka täytyy vähintään parissa päivässä. Tolkutonta henkilökunnan juoksuttamista jätepussukoiden kanssa pihan perälle,
        Sekaantumiseni jälkeen vaipoille ja vastaaville 70 litran jätesäkki kh:n nurkassa. Säkin suu kierrettynä kiinni.

Luen kertomuksiasi, kun kohdalle osuu. Kunnioitukseni sinulle siitä miten hoidat ja kohtelet vaimoasi.
        Tullut tunne, että omat voimasi pysyvät kasassa paljolti sen ansiosta, kun sinulla on tuo päivittäinen kuntosaliharrastus.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Aamurutiineja.

En mainitse "nikkiäsi", niitä useitakaan, mutta tunnistat minut niistä "karvahattu" salaateista", joten tiedät, että olen seuraillut,mutta en stalkannut. Sinulla oli vain niin kivoja mielikuvia näistä salaatti kulhoista.

On todella ikävä tilanne teillä nyt, kun olen olettanut, että teillä, jos kenellä olisi ihana vanhuus yhdessä.

Onneksi olet "järjen mies" ja ymmärrät hoitaa vaimoasi kykysi mukaan.

Kaikkea vointia jaksamiseen ja kyllä sinä jaksat, koska käyt edelleen siellä punttisalilla, vaikka ei ne suoritukset siellä takaa henkistä jatkamista tässä tilanteessa.

• Anonyymi00033

SE sama huoli on meillä kaikilla nyt yli 80 - 90 v:lla

kurjaksi meni yhteiskuntamme !

• Anonyymi00034
        Siili25 kirjoitti:

Linden käyttää hyviä puheenvuoroja. Paitsi raha myös hyvä johtaminen ja henkilökunnan riittävyys.

Kyllä myös hirmu tärkeää on henkilökunnan INHIMILLISYYS / IHMISYYS vanhusten kunnioittaminen ihmisenä hoitotehtävissä,

kiroilu , kovakourausuus ja hoitamatta jättäminen apua tarvitsevaa
        ON tosella TÖRKEÄÄ,,, vaikka kuinka vähän olisi henkilökuntaa,
        ja johtajien rahan ahneus ON TUOMITTAVAA joka ilmenee just henkilökunnan vähyydellä ,

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

En mainitse "nikkiäsi", niitä useitakaan, mutta tunnistat minut niistä "karvahattu" salaateista", joten tiedät, että olen seuraillut,mutta en stalkannut. Sinulla oli vain niin kivoja mielikuvia näistä salaatti kulhoista.

On todella ikävä tilanne teillä nyt, kun olen olettanut, että teillä, jos kenellä olisi ihana vanhuus yhdessä.

Onneksi olet "järjen mies" ja ymmärrät hoitaa vaimoasi kykysi mukaan.

Kaikkea vointia jaksamiseen ja kyllä sinä jaksat, koska käyt edelleen siellä punttisalilla, vaikka ei ne suoritukset siellä takaa henkistä jatkamista tässä tilanteessa.

"Eläköidyimme" aikaisemman suunnitelman mukaisesti 57v / 52v ikäisinä.
        Meille ihana elämä tarkoitti kohtuullisten mielitekojemme tyydyttämistä ja meidän mielitekomme oli matkustelu. Ei rantapaketteja vaan matkoja. Täysihoitoristeilyjä kolmella, lämpimällä merellä. Kiertomatkoja esimerkiksi Kiina, Kuuba, Albania, Irlanti. Yksittäisten päähänpistojen toteuttamista kuten kaksi viikkoa Meksikossa.
        Viimeinen kotijoulu taisi olla 2001.
        Ehdimme nauttimaan vanheneisestamme haluamallamma tavalla.
        Kun tarpeet ovat kohtuuliset niin ne on helpompi tyydyttää.
        Asenteeseeni palvelutalon yhteisasumiseen, ja aikaisempiinkin vuosiin, vaikuttaa se, että vaimolleni oli aina minun hyvinvointini ja oloni aidosti tärkeä.
        Vaimoni ei ole mikään kynnysmatto vaan 25%:n tataariveri osoittaa ajoittain merkkinsä mutta ei sentään omassa perheessä mutta tiedämme rajat. Ml. lapsemme ollessaan kotona.

Punttisali kavereineen ja kahvioineen on tärkeä henkireikä.
        80v ikäisenä minut pyydettiin salin mainosvideoon mannekiiniksi.
        Ei mitään ihme pullistelua eikä muutakaan näyttävää. Leuanvetoja kulmariipunnassa, Istumapunnerruksia ilman selkänojaa ja jalkatukea. Maastavedon mallausta pienillä painoilla, ettei kukaan säikähdä. Ja jotain muuta.
        Oleellista on, etten ole kokenut vähäisintäkään merkkiä ikäsyrjinnästä.

Kömpelöllä vasemmallaan vaimoni pystyy syömään jälkiruokalusikalla ( koko ) ainoastaan riittävän hienoa lusikoitavaa. Etupäässä puolikiinteää. Varmistan kaiken silppuamalla keittiösaksilla kaikki pikkusormen pään kokoisetkin klimpit pienemmiksi. Osan sauvasekoittimella. Suurimman osa sapuskoista valmistan itse mutta pidän varalla myös valmiita ruukkuja yms.
        Minusta hupaisa yksityiskohta. Vaimoni iltapala. Muutama ruokalusikallinen eineshyllyn vispipuuroa ja mukaan reilu ruokalusikalla irroitettu möykky laktoositonta vaniljajäätelöä. Tietenkin jätski on "saksittava".
        Ja uusi kokemukseni. Pyykki eli käytetyt vaatteet!

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Kyllä myös hirmu tärkeää on henkilökunnan INHIMILLISYYS / IHMISYYS vanhusten kunnioittaminen ihmisenä hoitotehtävissä,

kiroilu , kovakourausuus ja hoitamatta jättäminen apua tarvitsevaa
        ON tosella TÖRKEÄÄ,,, vaikka kuinka vähän olisi henkilökuntaa,
        ja johtajien rahan ahneus ON TUOMITTAVAA joka ilmenee just henkilökunnan vähyydellä ,

Hyvinvointialueemme organisatio on sankka joukko eri tason johtajia ja pomoja. Kun iskee säästötarve niin se realisoituu suoritusportaan vähentämisenä. Eli ne, jota tekevät työn, joutuvat tulilinjalle. Väkisinkin tuo heijastuu suorituspaikoille.

• Anonyymi00035
      UUSI
      • Anonyymi00036
        UUSI

• Anonyymi00039
      UUSI

Minä en voi noin koskettavia laulun sanoja kuunnellakaan.
      On niin ikävä rakkaitani, joita ei enää ole, mutta sanotaan,
      että ne jotka ovat sinua eniten rakastaneet ja
      joita sinä olet eniten rakastanut tulevat sinut hakemaan luokseen.
      Haluan uskoa siihen, vaikken uskoiskaan . . .

• Anonyymi00040
        UUSI

Usein kuuntelen haikeaa kaunista musiikkia,
        se jotenki helpottaa tätä yksin jääneen elämää,

nyt sattui huono juttu,
        minun TV yllättäin sammui kokonaan ,
        nyt en voi katsoa TV :tä

onneksi on radio, kuuntelen sitä ,
        tietokoneelta lukea juttuja,
        ihana kun satuit paikalle,

usein ole lukenu juttujasi kuinka kaipaat menetettyä rakastasi,
        alkaako ikävä yhtään hellittämään,

minun puoliso kuoli alzhaimeriin,
        siitä on jo yli kymmenen vuotta,
        olin hänen omaishoitaja ,
        loppu sairuden hän oli laitoksessa,
        olen tottunu jo yksin elämään,

minulla on jälkeläisiä,
        mutta
        he ei korvaa omaa puolisoa,

en kuitenkaan ole päivääkään halunnu uutta puolisoa,

olimme yhdessä pitkästi yli viisikymmentä vuotta,

minäki kaipaan kaikkia kuoleita rakkaitani,
        siellä on jo kaikki veljeni isä ja äiti ym tärkeät läheiset sukulaiset ystävät ja kaverit,
        olen aivan yksin,

on kyllä jälkeläiset perheineen ,
        heillä kuitenki on oma elämänsä elettävänään,
        siis tavalaan olen yksin,

harmittaa kun omat puhekaveritki ovat kuolleet,
        on vain tämä kone ,
        radio
        ja kun korjautan TV:n katson sieltä sitten ohjelmia,

kovasti harmittaa kun on jääny ihan yksin,
        en jaksa enään mennä harrastustenkaan piiriin,
        voimat on loppu,

kirjoitelaan kuulumisia
        se on henkireikä yksin jääneen vanhuksen päivässä,,,

hyää vointia sinulle,

kirjoitelaan kuulumisia,,,

• Anonyymi00042
        UUSI
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Usein kuuntelen haikeaa kaunista musiikkia,
        se jotenki helpottaa tätä yksin jääneen elämää,

nyt sattui huono juttu,
        minun TV yllättäin sammui kokonaan ,
        nyt en voi katsoa TV :tä

onneksi on radio, kuuntelen sitä ,
        tietokoneelta lukea juttuja,
        ihana kun satuit paikalle,

usein ole lukenu juttujasi kuinka kaipaat menetettyä rakastasi,
        alkaako ikävä yhtään hellittämään,

minun puoliso kuoli alzhaimeriin,
        siitä on jo yli kymmenen vuotta,
        olin hänen omaishoitaja ,
        loppu sairuden hän oli laitoksessa,
        olen tottunu jo yksin elämään,

minulla on jälkeläisiä,
        mutta
        he ei korvaa omaa puolisoa,

en kuitenkaan ole päivääkään halunnu uutta puolisoa,

olimme yhdessä pitkästi yli viisikymmentä vuotta,

minäki kaipaan kaikkia kuoleita rakkaitani,
        siellä on jo kaikki veljeni isä ja äiti ym tärkeät läheiset sukulaiset ystävät ja kaverit,
        olen aivan yksin,

on kyllä jälkeläiset perheineen ,
        heillä kuitenki on oma elämänsä elettävänään,
        siis tavalaan olen yksin,

harmittaa kun omat puhekaveritki ovat kuolleet,
        on vain tämä kone ,
        radio
        ja kun korjautan TV:n katson sieltä sitten ohjelmia,

kovasti harmittaa kun on jääny ihan yksin,
        en jaksa enään mennä harrastustenkaan piiriin,
        voimat on loppu,

kirjoitelaan kuulumisia
        se on henkireikä yksin jääneen vanhuksen päivässä,,,

hyää vointia sinulle,

kirjoitelaan kuulumisia,,,

Hei ystäväni "00040" !

Ei ikäväni ehdi hellittää enää.
        Kuolen sitä ennen ja toivonkin pääseväni pois,
        koska ei elämässä ole enää mieltä
        eikä tämä ole mitään itsesääliä, vaan ihan järjellistä ajattelua.
        Elämällä on määränsä.
        Olen saanut elämältä sen hyvän mikä oli saatavissa.
        Nyt olen valmis poistumaan.
        Olen suorittanut elämäni ja sain osan siitä olla hyvin onnellinenkin.
        Vain kuolema on enää suorittamatta.

Kävin pihalla ihailemassa syksyllä istuttamiani tulppaaneja.
        Niitten värit ovat jumalaisen kauniita
        ja joskus sanotaankin, että kauneus maan päällä on Jumalasta.

En ole uskonnollinen sielu, mutta maailmassa on jotain "jumalaistakin",
        käsittämätöntä.
        Varsinkin luonnon ihmeellisiä ihmeitä ei pysty muuten selittämään kuin että
        niiden täytyy olla jostakin jumalaisesta peräisin.

Kun luen sinun kirjoituksiasi mietin aina
        miten kauan oletkaan jo ollut yksin ja miten urhea olet
        ja erittäin sympaattinen ihminen, jonka haluaisin tuntea paremmin.
        Kirjotellaan !

• Anonyymi00046
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Hei ystäväni "00040" !

Elämällä on määränsä.

käsittämätöntä.

Kirjotellaan !

Olen samoin valmis lähtemään ,
        mun eletty elämä on valmis,

kaiken sain elämältä ja enemmänki mitä nuorena haaveilin ,
        puolison ja lapsiperheen,
        lapset ovat aikuisia heillä on oma elämä elettävänään,

pitkän elämäni salaisuus on LUOJA,
        olen ihan piesestä lapsesta kasvanu tietoisuuteen ,
        Jeesus toi totuudet ihmiskunnan tietoisuuteen,
        ja kuoli täysin viattomana
        syntisen ihmiskunnan puolesta,
        siis meidänki puolesta,

olen eläny pitkän elämän luojaan turvaten,
        ja hädän hetkellä apua pyytäen,
        aina olen avun saanu,

tietenkää elämä ei ole aina helppoa,
        seki on raamatussa sanottu :

" otsasi hiessä sinun on leipäsi ansaittava "

pitkän elämän aikana on paljon hyviä ja pahoja tapahtumia,

hyvinki vaarallisia tapahtumia,
        liikenteessä,,,,,,, ihmeelinen pelastu, varmalta kuolemalta,

vakavia sairauksia,,,,,, suuria leikkauksi,
        niistä selvinny elämälle,
        on ollu varma kuolema tilanteissa,
        mutta
        ihme pelastus on aina tapahtunu,
        joita ei voi järjellä selittää,

vain luoja ykin on aina ollu pelastajani ,

joskus olen jollekki sanonukki,
        yhtään päivää en uskaltais elää ilman luoja läsnäoloa, se on totta,

olen uupunu vanhus, 87 v valmis lähtemään,,,,

äkki-lähtöä toivon tuonpuoleiseen
        vain luoja tieää milloin ja mieten,,,,

kirjoitellaan kuulumisia,
        se on vielä merkki elämän olemassa olosta !

• Anonyymi00048
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Hei ystäväni "00040" !

Elämällä on määränsä.

käsittämätöntä.

Kirjotellaan !

joskus olen sanonukki,
        yhtään päivää en uskaltais elää ilman luoja läsnäoloa,
        se on totta,

se on kuitenki merkki elämän olemassa olosta !

• Anonyymi00049
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Hei ystäväni "00040" !

Elämällä on määränsä.

käsittämätöntä.

Kirjotellaan !

joskus olen sanonukki,
        se on totta,

• Anonyymi00050
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Hei ystäväni "00040" !

Elämällä on määränsä.

käsittämätöntä.

Kirjotellaan !

joskus olen sanonukki,
        se on totta,

• Anonyymi00041
      UUSI

Olisitko vastassa mua,jos lähestyisin Sua
      Avattaisiin uudet väylät,tunteisiin käyvät.
      Ei ryvettäis itsesäälissä,vaan annettais mahdollisuus.
      Kaadettais kaktusaidat ja hankittais yhdessä rusketusraidat!
      Kevättä rinnassa minulla,sitä lieneekö Sinulla?
      Pallon Sinulle heitin,samalla kun kahvia keitin!
      Hyvää Helatorstaita!
      Ama

• Anonyymi00043
        UUSI

Ei ole oikein tulkita ihmisten tunteita itsesääliksi.
        Sitäpaitsi myötätuntoa tarvitaan.
        Itsesääli - jos sitä on - on tavallaan myötätuntoa itseään kohtaan.
        Ei se voi olla kiellettyä.
        Ihmisellä on oikeus kaikkiin tunteisiinsa.
        Elämä on myös pitkä tunnekaari riippuen missä vaiheessa elämää on
        tai missä tilanteessa.

• Anonyymi00044
      UUSI

Olen yksin, juuri nyt, ja eilen, ja toissapäivänä.

Tiedän olevani yksin huomennakin.

Jos kuolen, en ole yksin, sillä sen rajan takana on paljon heitä, jotka ovat kulkeneet elämäni teillä ukana ja rinnalla.

Muuta en kaipaa.
      Olen onnellinen kun kukaan ei hallitse tekemisiäni, eikä olemisiani.
      Syön kun on nälkä, aina saan ruokaa laitettua, tarpeita haen lisää kun alkavat loppua.

Huomiselle, jos en saa päähäni lähteä ajelemaan maisemia ihailemaan, pesen talven lakanapyykistä ainakin osan, laitan ulos kuivumaan ja
      silityskosteina silitän ne taas kaappiin. Alkaa olla vaihtolakanat jo vähissä, kun en ole talven aikana joka viikko pyykännyt valkoisia lakanoita, vaikka vaihdan kaikki petivaatteeni joka perjantai. Se on saunapäivä, puhtaiden pyyhkeiden ja sänkyvaatteiden päivä.

Vaihdan tyynyliinankin heti jos enemmän yöllä hikoilen.
      Pari viikkoa sitten pesin kaikki tyynyni, Myös untuvatyynyt, sekä kevyet peitot.
      Pissa ei haise eikä koti tuoksu tunkalle!

Yksinäinen ja onnellinen ihminen saa nauttia siitä mikä tuntuu hyvälle.
      Nautin hyvästä ruoasta, puhtaudesta ja matkustelusta Suomen luonnossa, Mikä parempaa, Rahani eivät pala taivaalla, eivätkä ulkomaiden turhuuksista.
      Kalaa saa järvistä, joista ja merestä. Se on terveellistä pyytäessä ja syödessä.
      Mukavia yksinelon hetkiä Amalle ja muille Yksin eläjille.

Hymyillään kateellisille!

• Anonyymi00045
      UUSI

Yksinäisen elämä voi olla aika erilaista riippuen siitä missä kunnossa on,
      voiko elää vielä elämästä nauttien vai joutuuko tyytymään yksinoloon
      kotonaan. On henkisesti raskasta jäädä kotinsa vangiksi terveydellisistä
      syistä. Siitä tietää vain sen kokeva.

• Anonyymi00051
      UUSI

Yksin ooooon,
      ja suihkuun pitäisi jaksaa mennä,

asioillekki pitäisi,,,,

nykyään en tiedä syödäkkö vai eikö syödä
      kun olo on parempi kun ei syö mitään,
      höh,

sama lääkeitten suhteen, otanko vai enkö ota,,
      olo parempi kun otan vain joskus,

hohoijaa,
      nyt pitää silittää suuri pyykki,
      kaksi koneelista pyykkiä kuivui ulkona,
      nyt niissä on aikas tuoksu ,,

vanha oooon mutt vielä elossa,
      en tiijä huomisesa,,,

kirjoitelaan sitten taas,,,,

• Anonyymi00052
        UUSI

Mistä teille pyykkiä tulee ?
        Minulla on kaksi pussilakanaa ja aluslakanaa tyynyliinoineen
        ja niitä vaihtelen ja viisi erikokoista froteepyyhettä.
        Helppo pestä.

Tyhjensin hyllyt, kun yksin jäin.
        Hyvin olen pärjännyt liinavaatteitten puolesta.
        Yövieraita ei käy,
        mutta tänä vuonna on ollut ruuhkaa kahvivieraissa.
        Jo yksi henkilö on käynyt.
        Viime vuonna ei ketään.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      74
      3338
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      94
      3102
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      178
      3045
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      145
      2493
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      54
      2414
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      208
      2234
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      57
      2188
    8. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      14
      2055
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      39
      1760
    10. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      402
      1719
    Aihe