IS viikonloppu 9.-10.5.2026

38

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vas. alhaalla mäkeä laskevan lapsen viittaus epävarma.

      • Tenava taitaa olla vain hämäykseksi.


      • Anonyymi00016
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tenava taitaa olla vain hämäykseksi.

        Voihan sitä ajatella, että se tenava selvis TUURIlla tosta rinteestä..


    • Anonyymi00001

      Oletat siis, että Pallonen on ratkonut ristikoitasi. Vai peräti tiedätkö että on?

      • Ei vaan kyse on kuvituksesta.


      • Anonyymi00002
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei vaan kyse on kuvituksesta.

        Kehotin myös luomaan tarkan ruudukon ilman "haamupikseleitä" eli feikkausta siitä, että ruudut olisivat saman kokoisia. Ei loppujen lopuksi olisi iso työ luoda siistimmät ruudukot.

        i.ibb.co/ns30RXSy/Untitled716-20260509150228.png voi katsoa suurennoksesta, mikä ero on ristikoideni täydellisen laadukkailla ruudukoilla ja Helin ruudukoilla.


      • Anonyymi00002 kirjoitti:

        Kehotin myös luomaan tarkan ruudukon ilman "haamupikseleitä" eli feikkausta siitä, että ruudut olisivat saman kokoisia. Ei loppujen lopuksi olisi iso työ luoda siistimmät ruudukot.

        i.ibb.co/ns30RXSy/Untitled716-20260509150228.png voi katsoa suurennoksesta, mikä ero on ristikoideni täydellisen laadukkailla ruudukoilla ja Helin ruudukoilla.

        https://ibb.co/TBKTrQ5G pitäisi toimia


      • Anonyymi00004
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei vaan kyse on kuvituksesta.

        Tekstivihjeissä on kyse kuvituksesta?


      • Anonyymi00004 kirjoitti:

        Tekstivihjeissä on kyse kuvituksesta?

        Tekstivihjeet ovat osa visuaalista kokonaisuutta, siten osa kuvitusta.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Kehotin myös luomaan tarkan ruudukon ilman "haamupikseleitä" eli feikkausta siitä, että ruudut olisivat saman kokoisia. Ei loppujen lopuksi olisi iso työ luoda siistimmät ruudukot.

        i.ibb.co/ns30RXSy/Untitled716-20260509150228.png voi katsoa suurennoksesta, mikä ero on ristikoideni täydellisen laadukkailla ruudukoilla ja Helin ruudukoilla.

        Näköjään ymmärrät painotekniikasta ja tietokonegrafiikasta yhtä vähän kuin ristikoiden laadinnasta, ohjelmoinnista, typografiasta tai graafisesta ilmeestä ja ulkoasusta, Luulet taas olevasi pätevä neuvomaan ammattilaisia.

        Nettilehden pikselikuva lienee (Iltiksessä) generoitu Helin pdf-tiedostosta, jonka hän on luultavasti luonut CorelDraw-vektorigrafiikkaohjelmalla, jossa ruudukko on absoluuttisen tarkka. Iltiksen nettilehden sivun leveys näyttää olevan vain 2302 px (eli <150 dpi), ja tuon matalan resoluution kuvan koneesi vielä skaalaa näytön tai ikkunan leveyteen.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Näköjään ymmärrät painotekniikasta ja tietokonegrafiikasta yhtä vähän kuin ristikoiden laadinnasta, ohjelmoinnista, typografiasta tai graafisesta ilmeestä ja ulkoasusta, Luulet taas olevasi pätevä neuvomaan ammattilaisia.

        Nettilehden pikselikuva lienee (Iltiksessä) generoitu Helin pdf-tiedostosta, jonka hän on luultavasti luonut CorelDraw-vektorigrafiikkaohjelmalla, jossa ruudukko on absoluuttisen tarkka. Iltiksen nettilehden sivun leveys näyttää olevan vain 2302 px (eli <150 dpi), ja tuon matalan resoluution kuvan koneesi vielä skaalaa näytön tai ikkunan leveyteen.

        PDF:ään vektorikuva konvertoinee bittikarttana ja olennaista on se, miten ruudukko käyttäytyy bittikartaksi muunnettuna. Heli käyttää Adobe Illustrator -ohjelmaa.

        Corel Draw ei luo absoluuttisen tarkkoja ruudukoita, jos kuva muunnetaan bittikartaksi, jos pinta-ala, johon ruudukko luodaan, ei mene tietyn kaavan mukaan niin, että ristikon ruutuja ei tarvitse keinotekoisesti yrittää saada näyttämään saman suuruisilta.

        Sain joskus tuttavaltani Corel Draw:lla luotuja ruudukoita, joiden laatu oli huono. Bittikarttana niistä oli mahdoton saada täysin siistiä ristikkoruudukkoa. Laskin jälkikäteen, että ruudun koko oli laskennallisesti 80-81 px väliltä, ei siis ollut tasajaollinen. Seurauksena oli varsin huono lopputulos. Erityisesti bittikarttaohjelmalle jälkikäteen käytettynä erittäin ikävä. Epätarkoista ruuduista oli mahdotonta täysin siististi kumittaa pois tarpeettomia viivoja. Lopputulos oli hieman suttuinen.

        Vektorigrafiikka ei missään nimeässä ole tae tarkoille ruudukoille, jos ruudukkoa ei suhteuteuteta pikselitarkasti oikean suuruiseksi. Siitä minulla on todellakin kokemusta.

        Miten ruudukon taso laskee lehteen muunnettaessa, minulla ei ole käsitystä.

        Oletan kuitenkin, että suurempi merkitys kuin bittikartaksi muutetun kuvan muunto lehteen on sillä, että ristikko ei alun alkaenkaan ollut tarkka. Epätarkkuudesta kielii eri harmausasteen viivoitus. Tummuus on joissakin ruuduissa myös jossakin laidassa, ei keskellä.

        Jos lähtökohtaisesti absoluuttisen tarkkaa ruudukkoa skaalataan, ruudukko on KESKELTÄ tasavärinen ja hieman reunoilta pehmenee. Tarkka ruudukko ei käyttäydy sillä tavoin kuin Helin ruudukot, joten epäilen vahvasti, että Heli ei vektorigrafiikkaohjelmallaan saanut absoluuttisen tarkkoja ruudukoita siinä vaiheessa kuin vektorikuva muutettiin bittikartaksi.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        PDF:ään vektorikuva konvertoinee bittikarttana ja olennaista on se, miten ruudukko käyttäytyy bittikartaksi muunnettuna. Heli käyttää Adobe Illustrator -ohjelmaa.

        Corel Draw ei luo absoluuttisen tarkkoja ruudukoita, jos kuva muunnetaan bittikartaksi, jos pinta-ala, johon ruudukko luodaan, ei mene tietyn kaavan mukaan niin, että ristikon ruutuja ei tarvitse keinotekoisesti yrittää saada näyttämään saman suuruisilta.

        Sain joskus tuttavaltani Corel Draw:lla luotuja ruudukoita, joiden laatu oli huono. Bittikarttana niistä oli mahdoton saada täysin siistiä ristikkoruudukkoa. Laskin jälkikäteen, että ruudun koko oli laskennallisesti 80-81 px väliltä, ei siis ollut tasajaollinen. Seurauksena oli varsin huono lopputulos. Erityisesti bittikarttaohjelmalle jälkikäteen käytettynä erittäin ikävä. Epätarkoista ruuduista oli mahdotonta täysin siististi kumittaa pois tarpeettomia viivoja. Lopputulos oli hieman suttuinen.

        Vektorigrafiikka ei missään nimeässä ole tae tarkoille ruudukoille, jos ruudukkoa ei suhteuteuteta pikselitarkasti oikean suuruiseksi. Siitä minulla on todellakin kokemusta.

        Miten ruudukon taso laskee lehteen muunnettaessa, minulla ei ole käsitystä.

        Oletan kuitenkin, että suurempi merkitys kuin bittikartaksi muutetun kuvan muunto lehteen on sillä, että ristikko ei alun alkaenkaan ollut tarkka. Epätarkkuudesta kielii eri harmausasteen viivoitus. Tummuus on joissakin ruuduissa myös jossakin laidassa, ei keskellä.

        Jos lähtökohtaisesti absoluuttisen tarkkaa ruudukkoa skaalataan, ruudukko on KESKELTÄ tasavärinen ja hieman reunoilta pehmenee. Tarkka ruudukko ei käyttäydy sillä tavoin kuin Helin ruudukot, joten epäilen vahvasti, että Heli ei vektorigrafiikkaohjelmallaan saanut absoluuttisen tarkkoja ruudukoita siinä vaiheessa kuin vektorikuva muutettiin bittikartaksi.

        Tässä asiasta käyty keskustelu Geminin kanssa
        https://gemini.google.com/share/12553c5795e9


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Tässä asiasta käyty keskustelu Geminin kanssa
        https://gemini.google.com/share/12553c5795e9

        Kysyin vielä Geminiltä mitä tapahtuu, jos kuvittaja laittaa PDF:n vektorikuvan.

        Jos ruudukko ei ole tarkka, sen kirjapaino viimekädessä pehmentään.
        Vähän laajempi keskustelu https://gemini.google.com/share/bc59d9762ea2

        Periaatteessa kirjapaino säilyttäisi bittikarttana ristikkoni siistimpinä kuin vektorikuvina lähetetyt ristikot.


    • Yläosan kitaristissa en huomannut ratkaisusanaksi tulevia asioita ennen kuin ratkaisusanan perusteella suurensi ristikkoa. Minusta turhan pieniä yksityiskohtia. Mahtaako niitä paperilehdestä erottaa ilman suurennuslasia?

      Ehdin tosin jo valittaa asiasta.

      • Anonyymi00009

        Siis lähetitkö lehteen viestin, että yksi vihje ei kuvaa sanaa hyvin? Oletko ihan seonnut?


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Siis lähetitkö lehteen viestin, että yksi vihje ei kuvaa sanaa hyvin? Oletko ihan seonnut?

        Epäilin näkyvätkö niin pienet yksityiskohdat paperilehdessä kun en digilehdestäkään niitä suurentamatta huomannut.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Epäilin näkyvätkö niin pienet yksityiskohdat paperilehdessä kun en digilehdestäkään niitä suurentamatta huomannut.

        Toki kyseessä oli hämäys, sillä en kiinnittänyt yksityiskohtiin huomiota aluksi ollenkaan ja näin asun eri lailla. Mutta hämäys menee liian pitkälle, jos yksityiskohdat eivät erotu riittävästi ja niiden löytäminen vaatii suurennuslasia tai rajua digilehden suurentamista. Kysyin vain paperilehdestä - tarvittiinko suurennuslasia.

        Joskus Kärkkäisellä on IS:n ristikoissa ollut niin pieniä yksityiskohtia, ettei niitä paperilehdisä ole suurentamallakaan erottanut. Esim. kerran oli poika, joka noukki palikan. Palikan kirjainta paperilehden ostaneet eivät erottaneet. Eivä erottaneet myöskään sitä, että eräässä kuvassa oli nukkuva vartija.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Siis lähetitkö lehteen viestin, että yksi vihje ei kuvaa sanaa hyvin? Oletko ihan seonnut?

        Lähetin viestin kuvittajalle, en lehteen.


    • Anonyymi00012

      hyvin selkeät kuvat ovat paperiversiossa!!mikäs sana siitä kitaransoittajasta tulee?

    • Anonyymi00018

      Onko kukaan kokeillut niittiriviä?

      • Anonyymi00022

        Just sitä niittiriviä en kuvasta noteerannut ennen kuin sain ratkaisusanan ja suurensin kuvaa näytöllä. Oliko 2026-05-10 10:30:24 mukaan niittirivi selvä yksityiskohta? Yksi nettituttukin piti yksityiskohtaa varsin pienenä.


      • Anonyymi00023

        Ilman tuota syheröä niittiriviä tämä olisi ollut max 2+ arvoinen ristikko. Heikot niitit piirtämällä vaikeustaso saatiin raadin mielestä nostettua 2,5 korkeudelle.


    • Anonyymi00019

      Täällä Eki repii kaikki kommentit veke, jos se vaan epäileekin että on jotakin vihjettä annettu siinä.

    • Anonyymi00020

      Tällä saitilla lienee käytössä Suomi-24:n asettama IP-pohjainen moderointi. Jos kirjoittaa jonkin ristikoiden juonipaljastuksen, niin IP-osoitteesi laitetaan muutamaksi päiväksi banniin.

      Kaikki siitä IP:stä kirjoitetut viestit deletoidaan välittömästi. Asian huomaa aj voi testata, kun oman kirjoituksensa jälkeen painaa Refresh-painiketta, oma juuri kirjoitettu viesti onkin jo kadonnut.

      En tiedä onko muissa keskusteluryhmissäkin tämä käytössä. Mutta ainakin täällä Sanaristikot ryhmässä automaattinen viestioen deletointi viikonloppuisin on toiminnassa.

    • Anonyymi00024

      kovasti täällä edelleen viestejä poistetaan. kertokaas mulle missä kohtaa niitä niittejä on kitaransoittajalla?

      • Anonyymi00025

        Oikean jalan housuissa. Huomasin vasta kun suurensin digikuvaa. Eikö joku paperilehden ostaja todellakaan tarvinnut suurennuslasia niitit huomatakseen?


      • Anonyymi00026

        Minusta tämä kysymys osoittaa, että niittejä on turhan vaikea havaita.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Minusta tämä kysymys osoittaa, että niittejä on turhan vaikea havaita.

        Mielestäni osoittaa, että kuvittajalle antamani palaute oli oikeutettu.


    • Anonyymi00028

      en edes huomannut suurennuslasilla...tälleiköön nykyää ristikkoja laaditaan ettei kuvista saa selvää??mites se lapsi siinä alhaalla mulle tuli siihen "zulu" onko oikein?

      • Anonyymi00034

        Kuvassa on lainausmerkit ja olennaista on se, että kieli on esillä. Zulu on kieli.


      • Anonyymi00035

        Joku voisi nostaa esille Sanarisinkin foorumissa - outoa, että kukaan ei asiasta ole siellä nostanut esille.


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Joku voisi nostaa esille Sanarisinkin foorumissa - outoa, että kukaan ei asiasta ole siellä nostanut esille.

        Kiellettyä nostaa tuollaisia esille. Etupäässä positiivista löpinää vaan sallitaan siellä.


    • Anonyymi00033

      Peli konsolit jouta äidit pelaa alkuun poikanssa kanssa poliisin netiin selvä salasana
      Taksien kautta tekee tilaa taksipalvelun respa ?
      avoin tietovuoto Riita linkki junat ym
      väkivalta auki

    • Anonyymi00038

      Minä en jaksaisi enää noista pienistä niiteistä käydä kovinkaan laajaa debattia tai valituskierrettä. Olihan ne aika huoletta kuvittaja siihen tietenkin kynän kärjellä naputellut, ja ärsyttää että on muka ihan sallittua tällainen vihjeytys.

      Mutta tämä ristikko on nyt kuitenkin ratkottu. Jäädään vartoilemaan uusia. Katsotaan mitä epäloogisuuksia ja huonoja kuvitteita niistä löytyy. Loppumaton kisahan tämä on, ihmisiä molemmin puolin tekemässä ja ratkomassa.

      • Anonyymi00039

        Laitoin kuitenkin asiasta IS:lle seuraavan palautteen.

        "9.5. IS Koviksessa oli kuvavihje, jossa kitaristin housuissa oli niittirivi. Suomi24 käydyssä keskusteluissa kävi ilmi, että joku ei ollut edes suurennuslasin avulla löytänyt housuista niittiriviä. Koska ratkaisusana oli NIITTIRIVI, kyseessä on minusta kuvitusvirhe, koska ratkaisusanaan liittyvä yksityiskohta ei vihjekuvasta selvinnyt.

        Digilehden tilaajana huomasin yksityiskohdan vasta ratkaisusanan saatuani kun suurensin digikuvaa paljon. Paperilehden ostajilla ei ole mahdollisuutta digikuvan suurentamiseen."


    • Anonyymi00040

      MAIDEN LOPPPU! - kaiketi yksi P liikaa?

    • Anonyymi00041

      Ville se kehuu sitä niittikuvaa ja kehottaa käyttämään suurennuslasia. Yksityiskohdat pitää olla erittäin vaivoin erotettavissa, että Ville on tyytyväinen - Hesarissahan näin toimitaan aina, joten tässä suhteessa Heli on Lehdon linjoilla.

      • Anonyymi00042

        Jaskakin kehui - suurennuslasia tai rajua suurennusta pitää sitten jatkossakin sietää.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      236
      3161
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

      Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      27
      2920
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

      Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      25
      2157
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

      Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      26
      2078
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

      Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      64
      1947
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

      Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      81
      1732
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

      palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      30
      1587
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

      Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      120
      1463
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

      "Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      41
      1387
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

      Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      42
      1253
    Aihe