Mitä Viljolle tapahtui ?

Anonyymi-ap

Viljo 91 v. tarvitsisi ympärivuorokautista hoitoa. Hänet siirrettiin päivän varoitusajalla Parkinmäkeen.

– Parin kuukauden päästä hänelle ehdotettiin hygieniahaalarin käyttöä. Myöhemmin Viljolle alettiin asettaa haaravyö pyörätuolissa istuessa ja sänkyjen laidat nostettiin ylös, ettei hän päässyt itse nousemaan.

Romahdus tapahtui äkkiä, sanoo leski. Vielä kotona ollessaan Viljo oli kyennyt liikkumaan itse rollaattorin kanssa ja hoitamaan muun muassa vessakäyntinsä itsenäisesti.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011989854.html

20

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Palvelutalo on sama turkulainen Parkinmäen palvelutalo, jonne IS:n toimittaja,
      jolla on sairaanhoitajan koulutus soluttautui hoitajaksi.

    • Anonyymi00002

      IS:n jutusta ilmenee, kuinka vanhukset esimerkiksi odottivat suihkuun pääsyä jopa viikkoja ja heille annettiin toistuvasti vääriä lääkkeitä. Palvelutalon asukkaat joutuivat myös olemaan pitkiä aikoja vaihtamattomissa vaipoissa.

      Kaksikielisessä palvelutalossa vain harva hoitaja puhui IS:n toimittajan havaintojen mukaan ruotsia, eikä moni osannut suomeakaan kunnolla.

    • Anonyymi00003
    • Anonyymi00005

      Viljo, joka kotona oli kyennyt vielä vessaan itse romahti palvelutalossa.
      Romahdus tapahtui äkkiä, sanoo leski. Vielä kotona ollessaan Viljo oli kyennyt liikkumaan itse rollaattorin kanssa ja hoitamaan muun muassa vessakäyntinsä itsenäisesti.

      Viimeistään Parkinmäessä asiat muuttuivat ja Viljosta tuli käytännössä täysin toisten autettava.

      Viljo oli kiltti ja rauhallinen mies, mutta hoitajat väittivät muuta ja olivat
      pakottaneet Viljon hygienahaalareihin. Aivan hirveää !!!

      • Anonyymi00006

        Hygieniahaalareihin pakottamisen täytyy olla äärimmäisen ahdistavaa.
        Apua ! Ahdistaa lukeakin.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Hygieniahaalareihin pakottamisen täytyy olla äärimmäisen ahdistavaa.
        Apua ! Ahdistaa lukeakin.

        Hygieniahaalarit puetaan lääkärin määräyksestä.
        Potilas on tahrinut itsensä ja muutkin paikat jonkin aikaa.
        Dementoitunut vanhus ei tajua enää oman hygieniansa päälle mitään.
        Aivan kuin pikkuvauvan tekee.

        Hygieniahaalari on yleensä pehmeää, vaikka nanson, kangasta.
        Haalarissa on takana pitkä vetoketju, jota potilas ei saa itse auki
        Olen siivoojana siivonnut näitä potilaan sottaamia jätöksiä monta kertaa päivässä, huoneessaan
        Hygieniahaalari on potilaalle, hoitajille, siivoojalle paras ratkaisu


    • Anonyymi00009
    • Anonyymi00010

      Viljoon kyllästyttiin välinpitämättömyyden voimalla?

      • Anonyymi00012

        Viljalla oli haaravyö siksi, että hän ei putoa tuolista.
        Haalari oli hänen oman siisteytensä takia välttämätön.
        Sängyn laidat ovat pidettävä ylhäällä, että potilas ei putoa.
        Viljosta pidettiin huolta


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Viljalla oli haaravyö siksi, että hän ei putoa tuolista.
        Haalari oli hänen oman siisteytensä takia välttämätön.
        Sängyn laidat ovat pidettävä ylhäällä, että potilas ei putoa.
        Viljosta pidettiin huolta

        Korjaus Viljo ei Vilja


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Viljalla oli haaravyö siksi, että hän ei putoa tuolista.
        Haalari oli hänen oman siisteytensä takia välttämätön.
        Sängyn laidat ovat pidettävä ylhäällä, että potilas ei putoa.
        Viljosta pidettiin huolta

        Hahha. Vaimo on eri mieltä. Eiköhän hän tiedä paremmin.


      • Anonyymi00012 kirjoitti:

        Viljalla oli haaravyö siksi, että hän ei putoa tuolista.
        Haalari oli hänen oman siisteytensä takia välttämätön.
        Sängyn laidat ovat pidettävä ylhäällä, että potilas ei putoa.
        Viljosta pidettiin huolta

        Juu niin "pidettiin huolta" myös kävelevästä joskin muistisairaasta vanhuksesta joka kävi itsenäisesti wc:ssä joskin oli vaippahousutkin.

        Hänelle laitettiin hygieniahaalari siitä syystä että osastolla oli yksi yöhoitaja joka saattoi olla toisella osastolla avustamassa sen osaston yökköä jolloin tämä toinen osasto oli hetken ilman hoitajaa.

        Syys hygieniahaslarin käytölle ei johtunut vanhuksen tarpeesta vaan riittämättömästä hekilökunnasta yövuorossa.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Hahha. Vaimo on eri mieltä. Eiköhän hän tiedä paremmin.

        Omainen ei välttämättä tiedä, miksi on haaravyö on laitettu.
        Jos sitä ei laitettaisi, taas olisi shokki, kun potilas on pudonnut tuolista.
        Kun on yrittänyt lähteä kävelemään.
        Ei niitä apuvälineitä turhaan laiteta.


      • Anonyymi00018
        Siili25 kirjoitti:

        Juu niin "pidettiin huolta" myös kävelevästä joskin muistisairaasta vanhuksesta joka kävi itsenäisesti wc:ssä joskin oli vaippahousutkin.

        Hänelle laitettiin hygieniahaalari siitä syystä että osastolla oli yksi yöhoitaja joka saattoi olla toisella osastolla avustamassa sen osaston yökköä jolloin tämä toinen osasto oli hetken ilman hoitajaa.

        Syys hygieniahaslarin käytölle ei johtunut vanhuksen tarpeesta vaan riittämättömästä hekilökunnasta yövuorossa.

        Potilas oli jo pudonnut kerran sängystä, kotona.
        Siksi laitetaan laidat ylös hoitopaikassa.
        Vaippa ei yöksi aina riitä, kun potilas repii sen pois.
        Siksi hygieeniahaalarit.


      • Anonyymi00018 kirjoitti:

        Potilas oli jo pudonnut kerran sängystä, kotona.
        Siksi laitetaan laidat ylös hoitopaikassa.
        Vaippa ei yöksi aina riitä, kun potilas repii sen pois.
        Siksi hygieeniahaalarit.

        Kyllä näinkin nutta minun esinerkkitapauksessani ei ollut kyse siitä että vanhus olisi repinyt vaippija pois ja eritteillään sotkenut. Osasi nennä itsekin vessaan ja toisinaan tarvitsi spua toiminnanohjauksessa .
        Syy hyghaalarin laitolle oli wc paperinpala wc:,n lattialla. Tästä ei edes tiedetty oliko se huonetoverin vai tämän toisen vanhuksen.

        Siellä sitten vanhus yöllä pyrki vessaan ja itki yrittäessään riisua haalaria päästäkseen pissalle siinä onnistumatta. Tuossa laitoksessa käytettiin rajoituksia mielivaltaisesti muutenkin.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Hahha. Vaimo on eri mieltä. Eiköhän hän tiedä paremmin.

        Ei, jos hän ei enää hoida omaistaan.


    • Anonyymi00014

      Missähän mielessä aloitus ja myös linkin juttu on tehty? Kyllä koko ajan sattuu ja tapahtuu, kun ihmiset viettävät viimeisiä aikojaan tietämättä, tuntematta, osaamatta, ymmärtämättä, käsittämättä ... mitä ympärillä tapahtuu.

      Aloituksen ja lehtijutun tekijät / kirjoittajat eivät sitten varmaan myöskään tiedä, tunne osaa, ymmärrä, käsitä ...

    • Se mikä korkeassa iässä olevan dementoituneen ihmisen kunnon romahduttaa, on tutun ympäristön ja rutiinien yhtäkkinen katoaminen.

      Usein se johtaa siihen, että aletaan tarvita erinäisiä turvavälineitä ja keinoja.

      En tunne kyseistä paikkaa, mutta noin yleisellä tasolla ajatellen.

    • Anonyymi00016

      Ihan varmasti iäkkään kunto laskee nopeasti, kun laitokseen joutuu,
      kun ei siellä pidetä ihmisenäkään. Hiljennetään vaan, ettei olisi häiriöksi
      henkilökunnalle.

      En ikinä menisi attendoihin ja espereihin ym, olen kieltänyt hoitotestamentissani laittamasta minua niihin. Olen seurannut läheltä kolmen ihmisen asumista niissä.
      Kiitos ei minulle ! Jos ei löydy kunnallista paikkaa minut saa jättää kotiin
      kotihoidon varaan kävi miten kävi.

      Aloituksen laitoksesta on ollut aikaisemminkin huonoja uutisia eikä sinne
      oteta enää lisää hoidettavia, olisiko jopa suljettu ?

    • Anonyymi00019

      Suvi Lindeniltä perittävä takaisin 18 vuoden sopeuttamusrahat. Niillä palkkaisi joksikin aikaa hoitajan. Samalla voisi tarkistaa kuinka moni kansanedustaja saa turhaan sopeutumisrahojen turvin.
      Jotain rotia nyt siihen mihin niitä rahoja suolletaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1549
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1166
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      49
      1002
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      186
      875
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 60
      658
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      32
      630
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      624
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      77
      568
    Aihe