HE 33/2026: Vuokralainsäädännön muuttaminen

Anonyymi-ap

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain ja liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain muuttamisesta (HE 33/2026)
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2026/33

Hallituksen esitys HE 33/2026 vp (annettu 26.3.2026) tuo merkittäviä muutoksia asuinhuoneiston ja liikehuoneiston vuokrausta koskeviin lakeihin. Uudistuksen
tavoitteena on sujuvoittaa vuokramarkkinoita ja vähentää riitoja. Lakimuutosten on

tarkoitus tulla voimaan 1. syyskuuta 2026.Tärkeimmät muutokset vuokralaisen ja vuokranantajan oikeuksiin ovat:1. Vuokranantajan oikeudet ja helpotuksetIrtisanomisajan lyhentäminen: Vuokranantajan irtisanomisaika lyhenee

neljään kuukauteen (nykyisen 6 kk sijaan), kun vuokrasuhde on kestänyt vähintään kaksi vuotta. Jos vuokrasuhde on kestänyt alle kaksi vuotta, irtisanomisaika säilyy kolmessa kuukaudessa.Sopimuksen purkaminen: Lakiin tuodaan uusi purkuperuste:

erittäin painava syy. Lisäksi vuokranantaja voi vaatia häätöpäätöksen yhteydessä suoraan korvausta oikeudenkäynnin jälkeisiltä kuukausilta.Asunnon näyttäminen: Vuokranantajalle säädetään selkeämpi oikeus päästä näyttämään asuntoa myyntiä

tai uudelleenvuokrausta varten, jos vuokralainen on passiivinen.2. Vuokralaisen oikeudet ja uudet velvollisuudetVuokravakuuden palautus: Lakiin tulee aikaraja: vakuus on palautettava viimeistään 30 päivän kuluessa vuokrasuhteen

päättymisestä, tai vuokranantajan on annettava kirjallinen selvitys vakuuden pidättämisestä.Irtisanomisaika: Vuokralaisen irtisanomisaika säilyy ennallaan yhdessä kuukaudessa.Muuttopäivä: Jatkossa muuttopäivä on lähtökohtaisesti

vuokrasopimuksen päättymispäivä, vaikka se osuisi viikonlopulle. Nykyinen "seuraava arkipäivä" -käytäntö poistuu.3. Muut keskeiset muutoksetDigitalisaatio: Ilmoitusten, kuten vuokrankorotusilmoitusten ja varoitusten, tiedoksiantoa

sähköisesti selkeytetään.Tupakointikielto: Lakiin tulee täsmällisemmät säännökset tupakointikiellon asettamisesta ja sen valvonnasta.Asukkaiden ilmoittaminen: Vuokralaiselle tulee selkeämpi velvollisuus ilmoittaa asunnossa asuvista henkilöistä

vuokranantajalle.Uusia säännöksiä tullaan soveltamaan pääosin myös ennen lain voimaantuloa tehtyihin, jatkuviin vuokrasopimuksiin, mutta irtisanomisaikojen osalta noudatetaan vanhoissa sopimuksissa entisiä sääntöjä, ellei muuta sovita

0

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
        Ikävä
        179
        1339
      2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
        Ikävä
        85
        1246
      3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
        Ikävä
        96
        977
      4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
        Ikävä
        48
        833
      5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
        Ikävä
        40
        733
      6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
        Ikävä
        83
        609
      7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
        Ikävä
        30
        538
      8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
        Sinkut
        111
        520
      9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
        Ikävä
        44
        498
      10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
        Ikävä
        33
        475
      Aihe