Keskustelun aihe:
Unohdetut entiset perheen isät ja äidit kun ovat tulleet avuttomaan vanhuksen ikään, yli 80 -100 v
miksi vanhukset enemmistönä on omaiset tavallaan unohtaneet,
nuoremmilla omaisille on aina kiiri,
vain puhelimella kysellään vointia onko vielä elossa ,
on myös vanhuksia joille ei soi puhelinkaan omaisten taholta !?
UNOHDETUT VANHUKSET !
11
99
Vastaukset
- Anonyymi00001
Niin,,,, missä syy vanhusten jättämiseen oman onnensa nojaan,
onko kenties kasvatuksessa ollut jotain puutetta,
vanhempien kiireelisen elämän tuoksinassa,
vai onko kouluissa unohdetta yhteiskunta oppiaine kokonaan pois ?
Kysymyksiä riittää,
onko vastauksia ? - Anonyymi00002
Kyllä se vaan niin on. Omat vanhempani ovat kuolleet jo aikoja sitten. Ei haittaa. Mun asenne on se , Taivaan Isä on määrännyt jokaiselle elämän päivät.
Ei ole koskaan tullut mieleen palvella tms joitain vanhempia sukulaisia. Onneksi asuvat tai ovat eläessään asuneet kaukana.
Ei heidän aikuiset lapsetkaan tee rikkaa ristiin jos tai kun elän niin kauan ,
että tarvitsisin heidän apuaan. Nooh, nekin asuvat kaukana. Yksi oma lähellä. Toivon ,ettei tarvitsisi, eutanasia on olen hänelle kertonut ja ei tarvi elvyttää jos tilanne on toivoton. - Anonyymi00003
Oletan
ei menneisyydessäkään kovin hyvin ole vanhemmista huolehdittu, kylläki sotaveterraat ON suuri poikkeus yhteiskunnassamme, heistä on pidetty viimesen päälle hyvää huolta,
MUTTA
ME
sodan jalkoihin syntyneet , me taidamme jäädä kokonaan kunnollista huolenpitoa avuttomana vanhuksena,
meillä tietenki menee niin kauan hyvin kun ITSE jaksamme huolehtia omista asioistammme,
näin on käyny,
yhteskuntamme on menny takapakkia vanhushoivan suhteen,
uutiset ovat karvoja pystyyn nostattavia nykyisin,,,, - Anonyymi00004
Menneisyydessa 1900 luvulla ja jälkipuolella,
oli niin sanottuja kiertolaisia
he oli yleensä vanhuksia köyhiä yksinäisiä,
meilläki oli oma vuosro sodan aikana jolloin meidän perheeseenki tuli yksi kiertolainen,
hän yleensä oli viikon tai jonkun määrätyn aikaa en muista kuinka pitkänaikaa hän vietti joka talossa,
kiertolaista koko kylä piti yllä,
hän oli jokaisessa talossa määätyn ajan täyshoidossa,
sen jonka muistan oli vanha nainen, hän ei osallistunu talon töihin, eikä hän kellekkään maksanu olostaan, se oli sen ajan sosiaalihuoltoa ,,,,, - Anonyymi00005UUSI
Ihmisen arvo ei enää ole sellinen kuin se oli omien vanhempiemme nuoruudessa.
Silloin moni ikäpolvi eli samassa taloudessa, mummot hoitivat huushollia ja lapsia voimensa mukaan.
He olivat talon entisiä emäntiä ja tytär aviotuessaan tai pojan tuoma miniä perivät emännä paikan.
Sovussa, yhdessä elämää ja taloa ylläpitäen kaikki voivat hyvin.
Paljon sovusta riippui usein emännä nja miniän suhteesta,
Niskavuori on hyvä esikuva.- Anonyymi00006UUSI
Mikähän mahtaa olla meidänki loppuvaihe elämässä,
ikä painaa lähemmäs ysikymppinen ei ennnen ihmiset eläneet edes näin vanhaksi,
vielä touhuan itse itseni ympärillä
se käy ihan työstä nykyään heh,
en enään uskalla edes lääkäriin mennä, ei jaksa ja muutenki sillä käynnti nykyisin pelottaa,
omalla kohdalla toivoisin että kun len näin vanha niin lääkäri ja laporatorio näytteet haettais kotoa, kun en jaksa enään lähteä jonottamaan lääkäriin pääsyä,
suomessa pitäisi vanhusten hoiva suunitella uusiksi,
meitä todella vanhoja on aika paljon vielä, ja luulisimpa, enemmistöllä on voimat hukassa, niin kyllä kaiken järjen mukaan lääkäti käynnit kotona vanhuksen luona
olis järkevin muoto vaikka ampulanssin mukana,
siis olisi lääkäri ja laporatorio hoitjat samaan aikaan, ottaisivat tervittavat verikokeet samalla,
äkki-lähtö olis paras ratkaisu ainaki minulle,
ei halua lähteä hoitolaitoksiin kovakouristen kynsiin,
ei vanhus kestä huonoa käytöstä
selkeää kaltoin kohtelua työhönsä väsyneitten hoitajien taholta, - Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
en enään uskalla edes lääkäriin mennä, ei jaksa ja muutenki sillä käynnti nykyisin pelottaa,
omalla kohdalla toivoisin että kun len näin vanha niin lääkäri ja laporatorio näytteet haettais kotoa, kun en jaksa enään lähteä jonottamaan lääkäriin pääsyä,
meitä todella vanhoja on aika paljon vielä, ja luulisimpa, enemmistöllä on voimat hukassa, niin kyllä kaiken järjen mukaan lääkäti käynnit kotona vanhuksen luona
siis olisi lääkäri ja laporatorio hoitjat samaan aikaan, ottaisivat tervittavat verikokeet samalla,
selkeää kaltoin kohtelua työhönsä väsyneitten hoitajien taholta,Hommaa itsesi kotihoidon piiriin. Sitten tullaan ottamaan kotona labrakokeet
jos on vaikea päästä labraan. - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
selkeää kaltoin kohtelua työhönsä väsyneitten hoitajien taholta,En ole huomannut kaltoinkohtelua, kun useita vuosia olen niissä hoitokodeissa aikaani viettänyt monen työkaverin ja läheisen seurana.
mutta kyllä huotajien kiireensä aina lisääntyy, sitä ei tuolilla istuva pomokaan näe. Sanoo vain että ilokseen "ylimääräisiä askeleita kävelevät".
samoin varmaan kukaan hoitaja ei pidä kun parit vaihtuu viikoittain monta kertaa, tulee harjoittelijoita, eläkeläisiä ym. Eläkeläisetkin kun syöttää vanhuksia, "maalaavat" vai lautasen pohjan ja sitten muutamassa minuutissa ovat syöttäneet.
Moni tilapäinen on epälojaali, se vain ei näy kun ovat silloin tällöin päivän. - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
En ole huomannut kaltoinkohtelua, kun useita vuosia olen niissä hoitokodeissa aikaani viettänyt monen työkaverin ja läheisen seurana.
mutta kyllä huotajien kiireensä aina lisääntyy, sitä ei tuolilla istuva pomokaan näe. Sanoo vain että ilokseen "ylimääräisiä askeleita kävelevät".
samoin varmaan kukaan hoitaja ei pidä kun parit vaihtuu viikoittain monta kertaa, tulee harjoittelijoita, eläkeläisiä ym. Eläkeläisetkin kun syöttää vanhuksia, "maalaavat" vai lautasen pohjan ja sitten muutamassa minuutissa ovat syöttäneet.
Moni tilapäinen on epälojaali, se vain ei näy kun ovat silloin tällöin päivän.aikoinaan itse näi ja kuulin jotain ,,,
eräs mummo samoi, täällä ei saa kunnon ruokaa vain riisipuuroa syötetään, vakka hän on pyytäny kunnon ruokaa,
näin omin silmin, kun eräs nuori hoitaja kovakouraisesti raahasi erästä toista mummoa huoneeseens, en tiedä miksi, oliko kakat menny housuihin vai mikä oli syynä,
-- sitten a i n a kun menin omaistani katsomaan
kaikki hoitajat istui aina lukkojen takana jopa koko vierailuni ajan siis kauan tunti tolkulla , joskus joku tarvitsi hoitajan apua kävin koputtamassa oveen, sillä ne istui pöydä ympärillä kaikki, olisko ollu kahvikuppi nokan alla, mutta kaikki paisti laitoksen johta hoitajat istui aina lukkojen takan terapoimassa toisiaan, sen vaikutelman sain että heillä oli omat jutut oma kerho siellä,
en huomannu että mun omaistani olisi kaltoin kohdeltu, päinvastooin sai eri käsityksen, hänellä oli ihan oma hoitajaki , puolisoni sairasti alzhimeria, joten hän itsekkään ei osannu valittaa mistään,
silloin en tajunnu että siellä voi olla enemmänki julmuutta,
siitä on yli kymmenenvuota kun tuon kaiken näin,
nyt itse olen vanhus kohta yhdeksän kymmentä, vielä tähän asti olen ollu omatoiminen, mutta voimat hiipu ja normi arki ympyrät ovat kutistuneet minimiin,
olen jo itsestäni huolissaan kuinka selviän tästä loppuelämän vaiheestani,
se huolestuttaa jo,
toistaiseksi luotan lähi omisiini, että heistä saan apua kun tarvitsen,
mutta he ei ole ammatilaisia vanhushoivan suhteen, joten hieman huolestuttaa,
luoja meitä vanhuksia auttakoon loppu elämän taipaleella,
muuta urvaa meillä ei ole !
- Anonyymi00010UUSI
Kunnallisessa vanhushoivassa on harvemin näitä ikäviä tapauksia.
Siksi jos en tarvittaessa pääse niihin kuolen mieluummin kotiin.- Anonyymi00011UUSI
Niimpä
jotain apua pitäisi kohtapuoleen alkaa saada,
mutta palvelutalot pelottaa,
jos vaikka hoitokriteerit vielä näistä ajoista huononee kun vaikuttaa että vamtiolta on raha loppu vanhushoivaan,
ja teko-äly tulee meitä vanhuksia hoitamaan, kuinkahan se mahtaa onnistua,,,
parasta olis kuolla omaan sänkyyn,
vaikka euta-pillerin avulla, kun itse sen ajankohdan päättää, voisi nukkumaan mennessä nielasta sen ja aamulla ei tarvis herätä enään,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82022Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1101383Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201165Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861054Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661005Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8190902Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67775- 76740
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73622Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36612