Keskustelun aihe:
Unohdetut entiset perheen isät ja äidit kun ovat tulleet avuttomaan vanhuksen ikään, yli 80 -100 v
miksi vanhukset enemmistönä on omaiset tavallaan unohtaneet,
nuoremmilla omaisille on aina kiiri,
vain puhelimella kysellään vointia onko vielä elossa ,
on myös vanhuksia joille ei soi puhelinkaan omaisten taholta !?
UNOHDETUT VANHUKSET !
32
467
Vastaukset
- Anonyymi00001
Niin,,,, missä syy vanhusten jättämiseen oman onnensa nojaan,
onko kenties kasvatuksessa ollut jotain puutetta,
vanhempien kiireelisen elämän tuoksinassa,
vai onko kouluissa unohdetta yhteiskunta oppiaine kokonaan pois ?
Kysymyksiä riittää,
onko vastauksia ? - Anonyymi00002
Kyllä se vaan niin on. Omat vanhempani ovat kuolleet jo aikoja sitten. Ei haittaa. Mun asenne on se , Taivaan Isä on määrännyt jokaiselle elämän päivät.
Ei ole koskaan tullut mieleen palvella tms joitain vanhempia sukulaisia. Onneksi asuvat tai ovat eläessään asuneet kaukana.
Ei heidän aikuiset lapsetkaan tee rikkaa ristiin jos tai kun elän niin kauan ,
että tarvitsisin heidän apuaan. Nooh, nekin asuvat kaukana. Yksi oma lähellä. Toivon ,ettei tarvitsisi, eutanasia on olen hänelle kertonut ja ei tarvi elvyttää jos tilanne on toivoton. - Anonyymi00003
Oletan
ei menneisyydessäkään kovin hyvin ole vanhemmista huolehdittu, kylläki sotaveterraat ON suuri poikkeus yhteiskunnassamme, heistä on pidetty viimesen päälle hyvää huolta,
MUTTA
ME
sodan jalkoihin syntyneet , me taidamme jäädä kokonaan kunnollista huolenpitoa avuttomana vanhuksena,
meillä tietenki menee niin kauan hyvin kun ITSE jaksamme huolehtia omista asioistammme,
näin on käyny,
yhteskuntamme on menny takapakkia vanhushoivan suhteen,
uutiset ovat karvoja pystyyn nostattavia nykyisin,,,, - Anonyymi00004
Menneisyydessa 1900 luvulla ja jälkipuolella,
oli niin sanottuja kiertolaisia
he oli yleensä vanhuksia köyhiä yksinäisiä,
meilläki oli oma vuosro sodan aikana jolloin meidän perheeseenki tuli yksi kiertolainen,
hän yleensä oli viikon tai jonkun määrätyn aikaa en muista kuinka pitkänaikaa hän vietti joka talossa,
kiertolaista koko kylä piti yllä,
hän oli jokaisessa talossa määätyn ajan täyshoidossa,
sen jonka muistan oli vanha nainen, hän ei osallistunu talon töihin, eikä hän kellekkään maksanu olostaan, se oli sen ajan sosiaalihuoltoa ,,,,, - Anonyymi00005
Ihmisen arvo ei enää ole sellinen kuin se oli omien vanhempiemme nuoruudessa.
Silloin moni ikäpolvi eli samassa taloudessa, mummot hoitivat huushollia ja lapsia voimensa mukaan.
He olivat talon entisiä emäntiä ja tytär aviotuessaan tai pojan tuoma miniä perivät emännä paikan.
Sovussa, yhdessä elämää ja taloa ylläpitäen kaikki voivat hyvin.
Paljon sovusta riippui usein emännä nja miniän suhteesta,
Niskavuori on hyvä esikuva.- Anonyymi00006
Mikähän mahtaa olla meidänki loppuvaihe elämässä,
ikä painaa lähemmäs ysikymppinen ei ennnen ihmiset eläneet edes näin vanhaksi,
vielä touhuan itse itseni ympärillä
se käy ihan työstä nykyään heh,
en enään uskalla edes lääkäriin mennä, ei jaksa ja muutenki sillä käynnti nykyisin pelottaa,
omalla kohdalla toivoisin että kun len näin vanha niin lääkäri ja laporatorio näytteet haettais kotoa, kun en jaksa enään lähteä jonottamaan lääkäriin pääsyä,
suomessa pitäisi vanhusten hoiva suunitella uusiksi,
meitä todella vanhoja on aika paljon vielä, ja luulisimpa, enemmistöllä on voimat hukassa, niin kyllä kaiken järjen mukaan lääkäti käynnit kotona vanhuksen luona
olis järkevin muoto vaikka ampulanssin mukana,
siis olisi lääkäri ja laporatorio hoitjat samaan aikaan, ottaisivat tervittavat verikokeet samalla,
äkki-lähtö olis paras ratkaisu ainaki minulle,
ei halua lähteä hoitolaitoksiin kovakouristen kynsiin,
ei vanhus kestä huonoa käytöstä
selkeää kaltoin kohtelua työhönsä väsyneitten hoitajien taholta, - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
en enään uskalla edes lääkäriin mennä, ei jaksa ja muutenki sillä käynnti nykyisin pelottaa,
omalla kohdalla toivoisin että kun len näin vanha niin lääkäri ja laporatorio näytteet haettais kotoa, kun en jaksa enään lähteä jonottamaan lääkäriin pääsyä,
meitä todella vanhoja on aika paljon vielä, ja luulisimpa, enemmistöllä on voimat hukassa, niin kyllä kaiken järjen mukaan lääkäti käynnit kotona vanhuksen luona
siis olisi lääkäri ja laporatorio hoitjat samaan aikaan, ottaisivat tervittavat verikokeet samalla,
selkeää kaltoin kohtelua työhönsä väsyneitten hoitajien taholta,Hommaa itsesi kotihoidon piiriin. Sitten tullaan ottamaan kotona labrakokeet
jos on vaikea päästä labraan. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
selkeää kaltoin kohtelua työhönsä väsyneitten hoitajien taholta,En ole huomannut kaltoinkohtelua, kun useita vuosia olen niissä hoitokodeissa aikaani viettänyt monen työkaverin ja läheisen seurana.
mutta kyllä huotajien kiireensä aina lisääntyy, sitä ei tuolilla istuva pomokaan näe. Sanoo vain että ilokseen "ylimääräisiä askeleita kävelevät".
samoin varmaan kukaan hoitaja ei pidä kun parit vaihtuu viikoittain monta kertaa, tulee harjoittelijoita, eläkeläisiä ym. Eläkeläisetkin kun syöttää vanhuksia, "maalaavat" vai lautasen pohjan ja sitten muutamassa minuutissa ovat syöttäneet.
Moni tilapäinen on epälojaali, se vain ei näy kun ovat silloin tällöin päivän. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
En ole huomannut kaltoinkohtelua, kun useita vuosia olen niissä hoitokodeissa aikaani viettänyt monen työkaverin ja läheisen seurana.
mutta kyllä huotajien kiireensä aina lisääntyy, sitä ei tuolilla istuva pomokaan näe. Sanoo vain että ilokseen "ylimääräisiä askeleita kävelevät".
samoin varmaan kukaan hoitaja ei pidä kun parit vaihtuu viikoittain monta kertaa, tulee harjoittelijoita, eläkeläisiä ym. Eläkeläisetkin kun syöttää vanhuksia, "maalaavat" vai lautasen pohjan ja sitten muutamassa minuutissa ovat syöttäneet.
Moni tilapäinen on epälojaali, se vain ei näy kun ovat silloin tällöin päivän.aikoinaan itse näi ja kuulin jotain ,,,
eräs mummo samoi, täällä ei saa kunnon ruokaa vain riisipuuroa syötetään, vakka hän on pyytäny kunnon ruokaa,
näin omin silmin, kun eräs nuori hoitaja kovakouraisesti raahasi erästä toista mummoa huoneeseens, en tiedä miksi, oliko kakat menny housuihin vai mikä oli syynä,
-- sitten a i n a kun menin omaistani katsomaan
kaikki hoitajat istui aina lukkojen takana jopa koko vierailuni ajan siis kauan tunti tolkulla , joskus joku tarvitsi hoitajan apua kävin koputtamassa oveen, sillä ne istui pöydä ympärillä kaikki, olisko ollu kahvikuppi nokan alla, mutta kaikki paisti laitoksen johta hoitajat istui aina lukkojen takan terapoimassa toisiaan, sen vaikutelman sain että heillä oli omat jutut oma kerho siellä,
en huomannu että mun omaistani olisi kaltoin kohdeltu, päinvastooin sai eri käsityksen, hänellä oli ihan oma hoitajaki , puolisoni sairasti alzhimeria, joten hän itsekkään ei osannu valittaa mistään,
silloin en tajunnu että siellä voi olla enemmänki julmuutta,
siitä on yli kymmenenvuota kun tuon kaiken näin,
nyt itse olen vanhus kohta yhdeksän kymmentä, vielä tähän asti olen ollu omatoiminen, mutta voimat hiipu ja normi arki ympyrät ovat kutistuneet minimiin,
olen jo itsestäni huolissaan kuinka selviän tästä loppuelämän vaiheestani,
se huolestuttaa jo,
toistaiseksi luotan lähi omisiini, että heistä saan apua kun tarvitsen,
mutta he ei ole ammatilaisia vanhushoivan suhteen, joten hieman huolestuttaa,
luoja meitä vanhuksia auttakoon loppu elämän taipaleella,
muuta urvaa meillä ei ole !
- Anonyymi00010
Kunnallisessa vanhushoivassa on harvemin näitä ikäviä tapauksia.
Siksi jos en tarvittaessa pääse niihin kuolen mieluummin kotiin.- Anonyymi00011
Niimpä
jotain apua pitäisi kohtapuoleen alkaa saada,
mutta palvelutalot pelottaa,
jos vaikka hoitokriteerit vielä näistä ajoista huononee kun vaikuttaa että vamtiolta on raha loppu vanhushoivaan,
ja teko-äly tulee meitä vanhuksia hoitamaan, kuinkahan se mahtaa onnistua,,,
parasta olis kuolla omaan sänkyyn,
vaikka euta-pillerin avulla, kun itse sen ajankohdan päättää, voisi nukkumaan mennessä nielasta sen ja aamulla ei tarvis herätä enään,,,
- Anonyymi00012
Jos lapset pitäisivät puoliksikaan niin hyvin huolta vanhoista vanhemmistaan
kuin vanhemmat pitivät huolta heistä lapsena se olis jo hienoa !- Anonyymi00013
monilla on vielä työ ja sen puitteissa kaiken maailman kokouksia,
moni nykyisin tekee töitä lähes seitenkymppiseksi, mun veljeniki teki töitä seitkyt.vitosenaki vielä , kuolla kupsahti yht-äkkiä, oi mikä jäkytys olikaan,
ei yhdeksänymppisten jälkeläiset ehdi eikä enään jaksa suuremmin huolehtia omisat vanhuksistaan, korkeentaan hankkia ulkopuolista apua, kuten itse aikoinaan tein kun mun vanhemmista tuli vanhuksia,
mä töistä tullessa piipahdin heitä aina katsomaan ja sitten jossaki vaiheessa hankin heille kotiapupalvelun,
meni myös lääkäriin mukaan kun olivat huonossa knnossa,
samalla itselläni oli oma perhe, mutta tuosaa vaiheessa kun hankin omille vanhemilleni kotipalvelun, omat jälkeläiset oli jo lähteneet omaa elämäänsä rakentamaan, joten se minun pikaiset piipahdukset vanhempieni luona töistä ohi menness ei ollenkaan hatannu, me molemmat olin vain iloisia toisiamme nähdessä,
sitä samaa kultuuria ei ole omalla kohdalla,
puolisoni kuoleman jälkeen olen yksin , lojalle kiitos olen ollu jokseenki hyvässä kunnossa, aktiivisen liikunta harrastuksen ansoista,
mutta sittemmin tuli korona ja kaikki mun liikunta paikat suljettiin, samalla alkoi omna kunnon täydellinen romahdus,
enkä siitä enään näköjään toivu, voimat on vääjäämättä kadonneet,
liikunta vaikeutunu
yhdeksänkymmpi lähestyy mittariin ,
mutta
luojalle kiitos,
yksi lapsen lapseni on tukeni ja turvani , on jopa aikonu pitää huolta ihan loppuun asti,
siinä mielessä mun elämä on hyvin,
tietenki omat jälkeläiset pitävät puhelin yhteyttä ,
seuraavat jaksamistani, heillä on omtat työt ym. hekin ovat jo vanhuksi heh kaikki pitkästi yli kuusikymppisiä,
siinä mielessä elämä on muuttunu, ihmiset on töissä pitempään kuin ennen ja elävät vanhemmaksi kuin ennen,
itsekki olen omia vanhempiani huomattavstikki jo vanhempi kuin he kuollessaan,,,,
luoja meitä suomen vanhuksia auttakoon elämän loppusuoralla,
antaisi armollisen äkki-lähdön tuonpuoleiseen
sitten kun aikamme on täyttyny,
ja varjele kitumiselta ja kaikelta kärsimykseltä kaikkia suomen vanhuksia,,, - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
monilla on vielä työ ja sen puitteissa kaiken maailman kokouksia,
moni nykyisin tekee töitä lähes seitenkymppiseksi, mun veljeniki teki töitä seitkyt.vitosenaki vielä , kuolla kupsahti yht-äkkiä, oi mikä jäkytys olikaan,
ei yhdeksänymppisten jälkeläiset ehdi eikä enään jaksa suuremmin huolehtia omisat vanhuksistaan, korkeentaan hankkia ulkopuolista apua, kuten itse aikoinaan tein kun mun vanhemmista tuli vanhuksia,
mä töistä tullessa piipahdin heitä aina katsomaan ja sitten jossaki vaiheessa hankin heille kotiapupalvelun,
meni myös lääkäriin mukaan kun olivat huonossa knnossa,
samalla itselläni oli oma perhe, mutta tuosaa vaiheessa kun hankin omille vanhemilleni kotipalvelun, omat jälkeläiset oli jo lähteneet omaa elämäänsä rakentamaan, joten se minun pikaiset piipahdukset vanhempieni luona töistä ohi menness ei ollenkaan hatannu, me molemmat olin vain iloisia toisiamme nähdessä,
sitä samaa kultuuria ei ole omalla kohdalla,
puolisoni kuoleman jälkeen olen yksin , lojalle kiitos olen ollu jokseenki hyvässä kunnossa, aktiivisen liikunta harrastuksen ansoista,
mutta sittemmin tuli korona ja kaikki mun liikunta paikat suljettiin, samalla alkoi omna kunnon täydellinen romahdus,
enkä siitä enään näköjään toivu, voimat on vääjäämättä kadonneet,
liikunta vaikeutunu
yhdeksänkymmpi lähestyy mittariin ,
mutta
luojalle kiitos,
yksi lapsen lapseni on tukeni ja turvani , on jopa aikonu pitää huolta ihan loppuun asti,
siinä mielessä mun elämä on hyvin,
tietenki omat jälkeläiset pitävät puhelin yhteyttä ,
seuraavat jaksamistani, heillä on omtat työt ym. hekin ovat jo vanhuksi heh kaikki pitkästi yli kuusikymppisiä,
siinä mielessä elämä on muuttunu, ihmiset on töissä pitempään kuin ennen ja elävät vanhemmaksi kuin ennen,
itsekki olen omia vanhempiani huomattavstikki jo vanhempi kuin he kuollessaan,,,,
luoja meitä suomen vanhuksia auttakoon elämän loppusuoralla,
antaisi armollisen äkki-lähdön tuonpuoleiseen
sitten kun aikamme on täyttyny,
ja varjele kitumiselta ja kaikelta kärsimykseltä kaikkia suomen vanhuksia,,,Jumalan siunausta sinulle ja lapsenlapsellesi, joka sinusta huolehtii.
Miten ihanaa, että sinulla on hänet.
Olen onnellinen puolestasi.
Minulla ei ole ketään.
Se hirvittää minua ja pelkään yksin, muttaen voi muuta kuin tyytyä siihen,
että käy niin kuin käy, kunhan vain kuolisin laakista,
mutta kuka minut löytäisi asunnostani ja milloin ?
Ei minua tulisi kukaan edes sairaalaan katsomaan. - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Jumalan siunausta sinulle ja lapsenlapsellesi, joka sinusta huolehtii.
Miten ihanaa, että sinulla on hänet.
Olen onnellinen puolestasi.
Minulla ei ole ketään.
Se hirvittää minua ja pelkään yksin, muttaen voi muuta kuin tyytyä siihen,
että käy niin kuin käy, kunhan vain kuolisin laakista,
mutta kuka minut löytäisi asunnostani ja milloin ?
Ei minua tulisi kukaan edes sairaalaan katsomaan.Usein ajattelen sua, kuinka voit, kuinka jaksat,
usein olen lukenu huolistasi kuinka yksin olet,
minäki olen yksin,
mutta noi jälkeläiset soittelevat silloin tällöin kyselevät vieläkö henki pihisee, heh,
jostain kumman syystä viihdyn yksin,
jos puhekaveria kaipaan juttelen luojani kanssa,
en kuitenkaan ääneen vaan ajatuksissani,
en koe olevani yksin, minulla on aina luoja seurassani ihan kaikessa,
tähän surkeaan vanhuuteen olen kyllä kyllästyny,
usein moitin luojaani kun ei hae pois,
kysyn siltä , mikä tarkotus on elää näin vanhaksi,
kun minusta ei ole enään mihinkään,
ei ole voimia mihinkää,
ei se vastaa,
-- minä jatkan omia puuhiani oman itteni ympärillä heh,
koen että oman ittensä hoitaminen, kuten syöminen, suihkussa käynti
ym. on minulle koko päiväistä työtä, heh
pikkusen nauraataaki,
kun muistelee
ennen lähes neljäkymmentä vuotta kävin töissä
lapset piti aamuisin laittaa kouluun
joka ikinen aamu ehdin käydä suihkussa ja meikata siistiksi työkelpoiseksi itteni, huh
-- nyt ei tuli moinen vauhti kysymykseenkään,
olen vanhus ,
nyt mun oma selviytyminen on tosi työlästä ,
päiväni oman itteni ympärillä on todella työlästä,
toistaiseksi olen selvinny vielä hengissä
en panisi yhtään vastaan jos kuolla kupsahtaisi noin vain vaikka heti,
olen väsyny tähän vanhuuteeni ja oman itteni hoitamiseen,
luojalle kiitos että yksi lapsen lapseni kuitenki auttaa suuremmissa asioissa kuten imuroimisessa,
joskus pesee ikkunat,
laittaa ruokaa
käy tarvittaessa kaupassa jos itse en jaksa,
uskon , luoja on hänet lähettäny minun takia maanpäälle,
auttamaan minua näissä vanhan ihmisen suurissa avun tarpeissa,
siitä suuri kiitos luojalle,
todella harmi ettei sinulla ole ketään varsinki kun et haluaisi olla yksin,
minulla on siimä mielessä erilaista
minä haluan ollakki yksi,
minulle riittää se mennyt lapsiperheen elämä ,
se oli todella kiireistä työntäyteistä,
lopulta kun jäätiin puolison kanssa kahden,
ja kun puolisoni sairastui alzhaimeriin,
olin hänen omaishoitana useamman vuoden,
hoitavan lääkärin mielestä mä olen hoitanu häntä läpi elämän heh
se oli yllättävä mielipide lääkäriltä,
tietenki passasin hänetki viimesen päälle olihan hän myös työelämässä
perheen huoltaja neljäkymmentä vuotta samoin kuin minä,
mutta
just kun hän tuli eläke ikäiseksi töissä,
hän saiki kuolemaan johtavan diaknoosin alzhaimer,
joten olin hänen omishoitajan yli kymmenen vuotta kunnes kuolema erotti lopullisesti,
hän oli mun nuoruuden rakkauteni,
avio kesti 55 vuotta,
kunnes kuolema erotti,
niin kuin olimme vihki kaavassa luvanneet toisillemme,
elämään kuuluu kaikki mahdollinen ylä ja alamäet,
koen eläneen täydellisen elämän,
hienoja jälkeläisiä jää kun lähden joskus noutajan mukaan tuonelan virtan vietäväksi,
rukoilen heille luojan siunausta ja suojelua kaikessa,
lähden hyvillä mielin ikuisuuteen sitten kun aikani maanpäällä on täysi,
rukoilen sinullekki jaksamista ja hyviä ystäviä ympärillesi ettei sinun tavisisi olla niin yksin, kuin kerroit,
minä en ole yksin, minulla on luoja aina läsnä kaikkialla, menin minne tahansa,
kitjoitelaan taas,,,,,
- Anonyymi00014
Ei nuo nuoren polven päättäjät tajua, että vanhuksien lapsetkin
ovat jo yleensä eläkeläisiä eivätkä enää kovin voimissaan.
Suomessa menee nyt siihen, että eläkeläiset hoitavat toisiaan ?!?!
Tietysti hoitaa mielellään niin kauan kuin jaksaa, mutta lapsi voi
kuolla ensin. Paljon ihmisiä kuolee alle 70 vuotiaana. - Anonyymi00017
Vanhukset eivät ole pelkästään unohedettuja. Hallitus ei anna
ihmisarvoa vanhuksille. Vanhuhoiva on leikattu lähes toimimattomaksi.- Anonyymi00018
Vanhus ajatuksenaki on jo ahdistava,
hirvittää
pitääkö minunki elää 100 vuotiaaksi
nyt olen lähes yhdeksänkymppinen,
ahdistaa,
- Anonyymi00019
Euta-pilleri olisi ratkaisu monenki meidän nyt tilanteeseen,
elämää ei ole edssäpäin,
on vain avuttomuutta ja sairauksia,
milloin suomen päättäjät viisastuu
vanhvistaa eutanasia lailiseksi toiminnaksi loppuun eläneitten ihmisten kohdalla.
on rikos kiduttaa uupuneita avuttomia vanhuksia vastoin heidän omaa tahtoaanki viimeseen hengenvetoon asti,
hullujako jotkut eutanasia vastustavat oikeesti ovatki,
koiransa ne kyllä piikittää heti kuoliaaksi jos se sairastuu tai loukkaantuu ,
mutta ihmistämä psykopaatit mieluummin katsoo ja kiduttaa viimeseen hengenvetoon asti, onko suuriki nautinto nähdä avutomat vanhukset huonossa kunnossa viimeseen hengenvetoon asti, vaikka vanhukset saataa toivoa äkki-lähtöä kohdaleen, kun kaikki on jo toivotonta,,
vastauksi vaaditaan eteenki näiltä tekopyhiltä, jotka estää lain voimaan tulemista ! - Anonyymi00020
alotukseen :
ei ne meitä ole unohtaneet ,
me vanhukset olemme kuitenki taas eduskunnan huolen aiheena tv:ssä kyselytunnilla,
kohta alkaa TV:ssä se ohjelma,
sydän kippurassa koitan seurata niitten kinastelua
kai ne kaikki haluaisi meille hyvän loppuvaiheen vanhus elämään,
mutt- ku niiltä on rahat loppu,
siinä sitten kinastellaan kuinka saataisiin vanhus hoiva kunnialliselle tasolle ,
turvattua vanhan ihmisen elämän loppu yhteiskunnassamme,
siinä onki ongelma kun rahat on loppu, eikä ole varaa palkata kunno ammattilaisia hoitaan vanhuksia,
seurataan mitä ne saa aikaseksi vai saako mitään, parhaansa ne kaikki kuitenki yrittää,,,
kirjoitelaan kuulumisia miten meni,,,- Anonyymi00021
Tänään oliki nuorten ongelmat eduskunnan huolenaiheena,
hyvä niin, nuorissa on suomen tulevaisuus,
joten aihe oli tärkeä ja ajankohtainen !
- Anonyymi00022
A-Talk tänään,,,
olipa KUUMOTTAVAA keskustelua,
huh,
olen kammottavan vanha kohta yhdeksän kymppinen,
depatti vaikutti todella huolestuttavalta,
vanhuksen tulisi olla omatoiminen viimeseen hengenvetoon asti,
mutta harva voi olla 85v jälkeen omatoiminen,
useimmat kuolee ennen jo tuota ikää saavuttamatta,
miksi suomen päättäjät EI tajua
meitä l i i a n vanhoja ysikymppisiä on paljon jotka tajuaa kammottavan avuttomuutensa ja avuttoman tulevaisuutensa,
ja moni meistä yli-vanhoiksi eläneistä haluuaa jo euta-pillerin lääke kaappiinsa, joka ottaisi silloin itse kun katsoo omna elämänsä olevan loppu ja haluaa päästä maalisista avuttomuudetaan jo pois ikuisuuteen,
haloooo
kun nyt suomessa talous on katsrooffissa täydellinen konkurssi valtion taloudessa,
miksi EI tätä heloputusta suoda meille liian vanhoiksi eläneille,
vastauksia halutaan MIKSI suomessa ei ole vanhvistettu eutanasia lakia voimaan, ??????????????????????????
se on suuri virhe ja julmaa politiikkaa vanhuksia kohtaan,
monissa euoopan maissa kuten myös amerikassa on eutanasia laki ollu voimassa varaan sata vuotta,
miksi suomen politikot näyttelee hurskasta selkeästi ovat teko husrkaista jotka estään lain voimaan tulemista,
oi luoja armahda suomen vanhuksia ! - Anonyymi00023
auttaako itkut markkinoilla kun on unohdus vieny päätjiltä muistin,
eivät muista enään että heillä on vielä elossa omia vanhuksia ,, - Anonyymi00024
Taivaan Isä on määränyt jokaiselle elmän päivät, että me etsisimme Jumalaa ja löytäisimme Hänet. Monet elää luulouskossa luullen olevans aukossa, vaikka eivät ole uudestisyntyneet.
Tässä videossa mies löisi raihan ja pelstuksen lopulta, kun udestisyntyi. https://www.youtube.com/watch?v=zZVffYqVJZ8- Anonyymi00025
Ihmettelen aina,
mitä on uudestisyntynyt,
kun
meikä pienestä lapsesta asti välillä kun oltiin mummon hoivassa kun vanhemmat oli töissä ja isä sodassa,
esm. me veljeni kanssa istuttiin ruokapöydän vieressä, mummo toi meille voileipiä välipalksi, ja samalla oli radio auki ja siltä tuli ainan vasinki sunnuntaisinjumalanpalveluksia,
mummoni sanoi istutaan ja kuunnellaan, jumalan sana on tärkeää,
ette te vielä siitä mitään ymmärrä muutta kyllä te sitten aikuisina sen ymmärrätte,
niin me useinkin istttiin ja kuuneltiin, vääliin syötii voileipää,
sitten myöhemmin rippilapsena koulun päätteeksi olimme ehtoollisella,
mä tunsin voimakaan lämmön menenvän pitkin kehani siinä vaiheessa kun pappi pisti kätensä minun päälle ja siunasi,
siis tavallaan on kasvanu kristinuskoon, ihan pienestä lasesta asti,
joten aina ihmettelen sitä,,,, mitä on uudesti syntyny,
kun kokee kokoajan itsessään että luoja on aina läsnä, en koskaa ole yksin, ja paljon on tapahtunu suuria ihmeitä elämässäni, joistaolen varma , luoja on ollut aina minun suojelia, hetkeäkään en ole yksin , ikinä missään, luoja on aina kanssani,
siis miksi ja mikä on uudesti syntyä ? onko se joku ihmisen siis papin keksintö,
kun esm. minä olen kohdannu oman luojan pyhänhengen Jeesuksen kristuksen elämässää miljoonia kertoja, joka asuu minussa, on kaikialla mukana mihin ikinä menenkään,
ja on tehny SUURIA ihmeitä elämässäni minulle ja läheisilleni,
haluaisin tyhjentävän selityksen siitä UUDESTI SYNTYMISESTÄ sitä ei minun järki kerro mitä se voisi olla esm. kohdallani, - Anonyymi00030
Anonyymi00025 kirjoitti:
Ihmettelen aina,
mitä on uudestisyntynyt,
kun
meikä pienestä lapsesta asti välillä kun oltiin mummon hoivassa kun vanhemmat oli töissä ja isä sodassa,
esm. me veljeni kanssa istuttiin ruokapöydän vieressä, mummo toi meille voileipiä välipalksi, ja samalla oli radio auki ja siltä tuli ainan vasinki sunnuntaisinjumalanpalveluksia,
mummoni sanoi istutaan ja kuunnellaan, jumalan sana on tärkeää,
ette te vielä siitä mitään ymmärrä muutta kyllä te sitten aikuisina sen ymmärrätte,
niin me useinkin istttiin ja kuuneltiin, vääliin syötii voileipää,
sitten myöhemmin rippilapsena koulun päätteeksi olimme ehtoollisella,
mä tunsin voimakaan lämmön menenvän pitkin kehani siinä vaiheessa kun pappi pisti kätensä minun päälle ja siunasi,
siis tavallaan on kasvanu kristinuskoon, ihan pienestä lasesta asti,
joten aina ihmettelen sitä,,,, mitä on uudesti syntyny,
kun kokee kokoajan itsessään että luoja on aina läsnä, en koskaa ole yksin, ja paljon on tapahtunu suuria ihmeitä elämässäni, joistaolen varma , luoja on ollut aina minun suojelia, hetkeäkään en ole yksin , ikinä missään, luoja on aina kanssani,
siis miksi ja mikä on uudesti syntyä ? onko se joku ihmisen siis papin keksintö,
kun esm. minä olen kohdannu oman luojan pyhänhengen Jeesuksen kristuksen elämässää miljoonia kertoja, joka asuu minussa, on kaikialla mukana mihin ikinä menenkään,
ja on tehny SUURIA ihmeitä elämässäni minulle ja läheisilleni,
haluaisin tyhjentävän selityksen siitä UUDESTI SYNTYMISESTÄ sitä ei minun järki kerro mitä se voisi olla esm. kohdallani,jokin järkevä s e l v ä selitys pitää saada
mitä on uudestisyntynyt,
koska kristinuskoisessa maassa on tuhansia kansalaisia jotka ovat luottaneet täysin keikessa jumalaanjeesukseen kristuksen olemassa oloon, ja rukoilleet joka paivä siunausta sen päivä osalle töihin ja kaikeen ihmisten kanssakäymisiin, asioileen mennessään,
jakun nämä alasesta asti uskon saaneet tuntee vielä aina ja ikuisesti luojan läsnäolon kaikessa elämän vaiheissä ja arjen askareissa,
siis vieläkö näitten uskovaisten on jotenki hokasttava hankkia " uudesti synyä "
ja kuinkauudesti syntyminen tapahtuu,
kun luoja on aina joka hetki kuitenki jo lähellä ihmisessä itsessään,,,,
- Anonyymi00026
Aurinko paistaa ja linnut laulaa,,,,
nyt
ylös ulos ja lenkille ,,,,,
sanoi aikoinaan Niilo Tarvajärvi !- Anonyymi00027
Kuka muistaa Niilo Tavajärven ?
Hänellä oli hauskaa humoria aina koko kansalle TV ohjelmissaan,,,,
- Anonyymi00028
Otsikko
" Unohdetut vanhukset "
halooooo, nyt tuli yllättäin ajatus mieleen,,,,,
EI anneta niitten unhtaa meitä,
pidetään kauheaa melua yllä,
muistutetaan niitä jatkuvasta että hlooo MEKIN OLEMME VIELÄ OLEMASSA ja ELOSSA,,
pitäkääpä meistäki huolta kun olemme avun tarvitsijoita, ,,,
härnätään härkää tikulla ( euskuntaa ) ekköhän muista meidt vaikka kuinka niittä tympii kun me elämme niiiiiiiin vahoiksi ettttä,,,, ihmetellä täytyy,- Anonyymi00029
pakko niitten on meidät muistaa,
olemmehan niitten omia vanhempia ja isovanhempiaan, - Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
pakko niitten on meidät muistaa,
olemmehan niitten omia vanhempia ja isovanhempiaan,muistaa ne päättäjillä on hono omatunto, mutta mistä rahat , kun valtion kirst on tyhjä sdp ja vasemmisto polittikan seurauksena, jumakauta , nyt pitää otta valtion velkaa lisää että saadaan sdp:n tekemien satojen miljaardien velkojen korot edes mksetta, haloooo katsokaapa kerranki totuutta silmiin, sdp vasemisto politikoineen on yksin syyllinen suomen nykyisin suuriin talousvaikeksiin,,
se on TOTUUS - Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
muistaa ne päättäjillä on hono omatunto, mutta mistä rahat , kun valtion kirst on tyhjä sdp ja vasemmisto polittikan seurauksena, jumakauta , nyt pitää otta valtion velkaa lisää että saadaan sdp:n tekemien satojen miljaardien velkojen korot edes mksetta, haloooo katsokaapa kerranki totuutta silmiin, sdp vasemisto politikoineen on yksin syyllinen suomen nykyisin suuriin talousvaikeksiin,,
se on TOTUUSjooo ei tarvi ihmtelläkkää, kun sdp päästää kaikenlaisia hörhöjä (viinahörhöjä)
ministerin tehtäviinki,
siellä jahot vaan pölisi kn ne juhli vapaa ajallaan, joku väänti itkuaki kun oli sekoillu kauheesti, ettenkö minä saisi koskaan edes juhlia, nyyyyh,,,
siinä on teille tostuus suomen nykyisitä talous vaikeuksisat,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa393389Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.202292Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1331913Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus131406Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631177Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501042- 481022
- 55841
- 72787
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.33783