K1- ja K2-vitamiinien suurin ero on niiden lähteissä, imeytymisessä ja vaikutusalueilla elimistössä. Molemmat ovat rasvaliukoisia K-vitamiineja, jotka ovat välttämättömiä veren hyytymiselle ja kalsiumin aineenvaihdunnalle.
Tässä keskeiset erot:K1-vitamiini (fyllokinoni)
Saadaan ensisijaisesti kasvikunnan tuotteista, kuten vihreistä lehtivihanneksista (lehtikaali, pinaatti, parsakaali).
K2-vitamiini (menakinoni)
Saadaan pääasiassa eläinperäisistä tuotteista (liha, maito, juusto) sekä fermentoiduista ruoista. Ihmisen suolistobakteerit voivat myös tuottaa pieniä määriä K2-vitamiinia.
K vitamiinin päätehtävä: Vaikuttaa ensisijaisesti maksassa veren hyytymistekijöiden aktivoimiseen.
K vitamiini
5
55
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Jos ei syl rehuja tuoreet hernee ja hernekeitto on hyvä K-vitamiinin
lähde.
Vihreät herneet sisältävät runsaasti useita välttämättömiä ravintoaineita, kuten
K-vitamiinia, joka on tärkeä luuston terveydelle ja veren hyytymiselle.
K-vitamiinin lisäksi herneistä saa hyvin C-vitamiinia, A-vitamiinia sekä
B-vitamiiniyhdistelmiä.Erityisesti kuivattu vihreä herne sisältää runsaasti K-vitamiinia,
noin 99 \(\mu g\) / 100 g.
Myös pakasteherneet ovat terveellisiä ja sisältävät K-vitamiinia, ja ne ovat ravitseva lisä ruokavalioon. - Anonyymi00002UUSI
Onkohan liikaa, jos aikuinen ihminen syö yksinään (pienen) purkin
(kasvis)hernekeittoa lähes joka päivä tai ainakin toiseksi ateriaksi lautasellisen ?
Minä nimittäin syön. Se on helppoa, halpa ja maukas ruoka.
Saako liikaa k vitamiinia ?
En syö mitään marevaneja.- Anonyymi00004UUSI
Ei kai se liikaa ole jos kerran pitäisi syödä lähes kilo vihanneksia päivässä,
siihen mahtuu jo ehkä paljon vihreitä vihanneksiakin ainakin jos lämmintä
vihannesruokaa syö esimerkiksi parsakaalia ja pinaattia.
Eikö "liika" rauta tee saman ? "Paksuntaa" verta ?
Jostain luin hiljattain, ettei hemoglobiinin tarvitse välttämättä tapissa olla,
hiukan alempi voi parempikin, ei tule niin herkästi tukoksia, infarkteja ja
aivoinfarkteja.
- Anonyymi00003UUSI
Vaimoni oli jatkuvassa lääkityksessä "verihankaluuksien vuoksi".
Avioliittomme varhaisessa vaiheessa tehtiin selvitys ruokailusta.
Valmistin aina, pari tuntia ennen lounasta, reilun annoksen salaattia jonka "tilavimpana" aineksena oli jäävuorisalaatti. Muut tavallisia, sipuli, tomaatti, kurkku, salaattijuusto kuutiot. Kastikkeen perustana kylmäpuristettu oliiviöljy.
Saimme määräyksen, että tapa sinänsä on hyvä, mutta salaatin vihreän osuuden on oltava sama jokainen päivä. Mainitsivat juuri tuon K-vitamiinin.
Toimi kymmenet vuodet. Halvaantumisen vuoksi oli vaimoni luovuttava tavasta koska kaiken ravinnon on oltava piehköllä lusikalla syötävää ja juotavaa.- Anonyymi00005UUSI
Ei ole helppoa sinulla eikä vaimollasi. Minulla nuo vaiheet on ohi.
Kaikki läheiseni ovat poistuneet tästä maailmasta ja minä heitä hoivanneena
jäin yksin pärjäämään. Heikosti menee. Olin onnellinen niin kauan kun sain
hoitaa ja huolehtia, vaikka se voimille ottikin.
Hoivattavilla oli kuitenkin paljon vaikeampaa, vaikka itsekin sairastuin niin,
että olin heittää henkeni.
Kun näin ekan kerran labrakokeitteni arvot ajattelin, että ne on pakko olla virhe.
Ei voi olla totta. Minulla epäiltiinkin mm. jotakin verisairautta, mutta
oli ihan muuta.
Mietin tuota jäävuorisalaattijuttua, kun se ei sisällä juuri mitään.
Jäävuorisalaatti on salaateista ravintoarlvoltaankin heikoin, 95 % vettä.
Toki se toimii esim. hyvänä aloituksena kasvisten lisäämisessä, mutta on ravintoarvoiltaan niukka verrattuna tummiin lehtisalaatteihin. Se sisältää jonkin verran K-vitamiinia,
folaattia ja kaliumia, mutta vain vähän kuitua tai muita vitamiineja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82082Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1131482Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201205Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861094Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-82061063Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661035Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67805- 76770
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.79722Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään42634