Kuinka usein viette verenpainemittarin kalibroitavaksi ?

Anonyymi-ap

On ohje, että kotikäyttöön tarkoitettu verenpainemittari on suositeltavaa kalibroida eli tarkistuttaa noin 1–2 vuoden välein. Tiheä, päivittäinen käyttö voi vaatia kalibrointia jo vuoden jälkeen, kun taas harvemmin käytetty mittari pysyy tarkkana pidempään.

Itse en ole vienyt mittaria koskaan kalibroitavaksi. Mittari on ollut käytössä
lähes 10 vuotta eikä mielestäni ole ongelmia, koska
vuosi sitten ostin varmuudeksi uuden mittarin tarjouksesta
pysyäkseni kärryillä heitättääkö vanha mittari vai johtuuko "heitätys" verenpaineen muutoksesta ja molemmilla mittareilla lukemat ovat samoissa koko ajan.

En käytä verenpainelääkkeitä. Pientä vaihtelua verenpaineessa on aina tietysti,
mutta koska sykkeeni ja verenpaineeni tuppaa nousemaan joskus äkillisestikin tarvitsen tiedon onko tarpeen ottaa Propralia, siihen on. mittari hyvä olla olemassa.

29

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      En ole minäkään vienyt kertaakaan kalibroitavaksi ja hyvin toimii
      viidettä vuotta, otaksun, että oikein näyttää. Laskin, että uuden
      ostaminen maksaa suunnilleen saman kuin vanhan kalibrointi.
      Mittari pitäisi kai viedä sinne mistä sen on ostanut ja myyjä lähettää
      sen maahantuojalle kalibroitavaksi ja se maksaa useita kymppejä.

    • Anonyymi00002

      En vie kun ei ole.

    • Anonyymi00003

      Ei kannat kaikkea kirjoittaa, kun kukaan ei voi antaa tuta MÄÄRÄYSTÄ-

      Osta uusi, se maksaa vähemmän, eikä aina ole takuuta, että mittaa oikein.

      Riittää kun mittaa ja näytöstä voi lukea.On ikivanha rannemittari ja sekin toimii! Kotona mitattaan vain oman tarpeeseen, ja mittaukset aina tarkistetaan tarvittaessa, KUN TaRVITAAN HOITO A LIIAN KORKEISIIN PAINEISIIN: ja tarpeen tullen mitataan TK:ssa tai hätäensivussa!
      Ei kotona.

      Liika mittaus vain Ahdistaa!
      Mittaa vain tarvittaessa!

      • Anonyymi00005

        Älä neuvo viisaampiasi 00003 !


      • Anonyymi00015

        Että jos sinua ahdistaa verenpaineen mittaus niin kiellät muitakin mittaamasta ?


    • Anonyymi00004

      Kaksi edellistä mittaria vääristi tulosta.
      Toinen näytti hyvin alhaista painetta.
      Luinkin, että mittareissa on eroja.
      Hankin toisen ja se näytti yllättävän korkeaa painetta.

      Sitten ostin Omronin. Se näyttää parhaiten totuudenmukaista verenpainetta,
      kun olen vertaillut sitä mittauksiin terveyskeskuksessa.

      Tarvitsen mittaria joka päivä, säätelen lääkettä oireeni mukaan mukaan.
      Aina ei keho kerro kaikkea, mutta mittarilla voi todentaa.

      Ei ahdista mitenkään mittailla verenpainetta, näkee sykkeenkin samalla,
      jos se alkaa olla pysyvästi liian korkealla voin helpottaa tilannetta ja olojani.

      • Anonyymi00007

        Vai päivittäin mittaat ja säätelet lääkitystä sen mukaan, taidat olla aika maaninen paineen suhteen? Verenpaine vaihtelee kovastikin ja siksi aina ohjataan, että sitä tulee mittailla viikko tai pari aamuin illoin ja siitä lasketaan keskiarvo ja sen mukaan lääkitys.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Vai päivittäin mittaat ja säätelet lääkitystä sen mukaan, taidat olla aika maaninen paineen suhteen? Verenpaine vaihtelee kovastikin ja siksi aina ohjataan, että sitä tulee mittailla viikko tai pari aamuin illoin ja siitä lasketaan keskiarvo ja sen mukaan lääkitys.

        Puhut asiaa

        itsensä mittaaminen älyttömyyksiin asti on tänään mahdollista
        Jopa kilpaurheilijat - maantiepyöriäilijät - joilta mitataan kaikki koko ajan
        eivät tiedä mihin tietoja voisi käyttää kunnolla

        huomasin, että minulla on kansakoulukaveri - joka pääsi johonkin lehteen - joka on mittausfriikki rasvapitoisuuksia sun muuta päälle päivittäin

        tulkinta: vaikka on akateeminen ei päässyt koskaan tutkijaksi vaan jäi herraksi
        ja nyt mittaa turhaa kuin tutkija jotta saa mittauskiimansa täytettyä

        Mittauksista tulee maneeri joka haittaa keskittymistä hermostuttaa jne


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Vai päivittäin mittaat ja säätelet lääkitystä sen mukaan, taidat olla aika maaninen paineen suhteen? Verenpaine vaihtelee kovastikin ja siksi aina ohjataan, että sitä tulee mittailla viikko tai pari aamuin illoin ja siitä lasketaan keskiarvo ja sen mukaan lääkitys.

        Olen saanut kardiologon ohjeet. Sinä et ole kardiologi.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Puhut asiaa

        itsensä mittaaminen älyttömyyksiin asti on tänään mahdollista
        Jopa kilpaurheilijat - maantiepyöriäilijät - joilta mitataan kaikki koko ajan
        eivät tiedä mihin tietoja voisi käyttää kunnolla

        huomasin, että minulla on kansakoulukaveri - joka pääsi johonkin lehteen - joka on mittausfriikki rasvapitoisuuksia sun muuta päälle päivittäin

        tulkinta: vaikka on akateeminen ei päässyt koskaan tutkijaksi vaan jäi herraksi
        ja nyt mittaa turhaa kuin tutkija jotta saa mittauskiimansa täytettyä

        Mittauksista tulee maneeri joka haittaa keskittymistä hermostuttaa jne

        Sinulle 00011 on tullut maneeri toisten ohjeistamisesta, vaikka sinulla ei ole
        päivääkään lääketieteen koulutusta etkä ihmisiä tunne.


    • Anonyymi00006

      Kotimittareita ei pysty kalibroimaan mitenkään, mutta sen voi tarkastaa ja verrata johonkin toiseen mittariin. Hyvin ne kutinsa pitää vuosia ja vuosia ihan ne halvimmatkin esim. Omronin mittarit.

      • Anonyymi00012

        Kotimittareita pystyy kailibroimaan ja sitä suositellaankin.


    • Anonyymi00008

      Sykkeen ja verenpaineen pitääkin nousta nopeasti tilanteen mukaan kun rasitus tms. muuttuu tai ihminen hermostuu tai innostuu jne...
      Leposykkeitähän sitä pitää mittailla ja mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa ja tilanteessa ja silloin saa vertailukohdan.

      • Anonyymi00013

        Älä neuvo viisaampiasi.


      • Anonyymi00019

        00008 kerro joskus jotain uutta, jota me emme tietäisi !


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Älä neuvo viisaampiasi.

        Älkää heitelkö kiviä, verenpainen nousee.


    • Anonyymi00009

      Onko olemassa kuluttaja mittareita joita kalibroidaan ja missähän sellainen operaatio voitaisiin tehdä?

      • Anonyymi00017

        Ei 20 euron mittareita kannata viedä kalibroitavaksi. Mittari pitäisi kai viedä sinne mistä
        sen on ostanut ja myyjä lähettää sen maahantuojalle kalibroitavaksi ja se maksaa useita kymppejä.


    • Anonyymi00010

      Minä taidankin tehdä niin, että käyn terkkarin itsepalvelussa mittaamassa ja vertaan niitä lukemia kotimittariin. Ilmaista!

      • Anonyymi00018

        Viisaampaa on ottaa mittarisi mukaan terveyskeskukseen ja tehdä vertailumittaus
        siellä. Parin tunnin päästä kun olet kotona on jo ihan toinen tilanne,
        jota ei verrata terkkarin lukemaan.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Viisaampaa on ottaa mittarisi mukaan terveyskeskukseen ja tehdä vertailumittaus
        siellä. Parin tunnin päästä kun olet kotona on jo ihan toinen tilanne,
        jota ei verrata terkkarin lukemaan.

        Hyvä pointti! Kiitos!


    • Anonyymi00021

      Iäkkäämmällä ihmisellä aikaisempaa selvästi nopeampi ja epäsäännöllinen syke
      voi olla merkki eteisvärinästä, joka altistaa aivoverenkiertohäiriöille.

    • Anonyymi00022

      Jos tuntee muutoksia verenpaineessaan tai sykkeessään on ihan viisasta
      seurata tilannetta ja laittaa lukemia ylös, koska lääkäri kysyy kuitenkin milloin
      se alkoi ja oletko mitannut paljonko lukemat muuttuneet.
      On sitten heti kertoa tietoa.
      Muuten lääkäri voi lähettää potilaansa kotiin saman tien ohjeella,
      että tee ensin seurantamittaus ja palataan asiaan sitten sen jälkeen asiaan.

      Ihmiselle, jonka sydän toimii ilman suurempia ongelmia on joittenkin
      kommenttien perusteella mahdoton ymmärtää, että kaikilla ei toimi.
      Niin kapeaa on ajattelu joillakin.

    • Anonyymi00024

      Teen parast'aikaa terveyskeskuslääkärille "kahden viikon mittauspäiväkirjaa" verenpaineennousun takia onko otettava lääkitys peliin.
      Ei vielä ole, mutta uhkaavalta näyttää.

      • Anonyymi00025

        Oletko ruokavaliokeinot jo käyttänyt?


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Oletko ruokavaliokeinot jo käyttänyt?

        Ihan varmasti olen.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Ihan varmasti olen.

        Onnea sit vaan.


    • Anonyymi00026

      Vaimonipaineiden seurannan vuoksi hankimme mittarimme Instrusta.
      Parin vuoden köytön jälkeen käytimme sen maahantuojan kaliboritavana. Virhe oli 2% ekä muista milä paine ja mihin suuntaan.
      Turhe tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä.

    • Anonyymi00028

      Ei koskaan, mutta näyttää ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      236
      3151
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

      Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      20
      2900
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

      Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      25
      2157
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

      Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      26
      2068
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

      Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      64
      1947
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

      Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      76
      1712
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

      palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      29
      1578
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

      Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      119
      1449
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

      "Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      41
      1377
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

      Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      42
      1253
    Aihe