Mikä väri on oikea?

Anonyymi-ap

Ristiriitaista tietoa löytyy. Siis kun vessojen pesualtaita pyyhkii, niin käytetäänkö punaista vai sinistä liinaa?
Olen nähnyt joidenkin käyttävän sinistä, toiset taas punaista. Itse käyttäisin kyllä punaista sen harjapesun jälkeen.
Mikä on oikea vastaus?

13

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Punainen wc Siivous ja sinisellä korkeintaan peilit.

      • Anonyymi00004

        Noin minäkin ajattelin, että olisi viisainta.


    • Anonyymi00003
      • Anonyymi00005

        Kiitos linkistä.
        Tuota keltaista väriä harvemmin näkee. Yleensä on vain sinistä ja punaista.
        Kertsiä sitten oikeisiin tahroihin.


    • Anonyymi00006

      Se värikoodaus ei yksinään merkitse. Vaan se, että missä lämpötilassa, ja miten erillään se siivouspyykki pestään.
      Mikäli kaikki mikrot väristä riippumatta käy yhtaikaa koneessa, värikoodauksen tarkkuus on lähinnä asiakastaholle mielikuvan antamista.

      • Anonyymi00008

        työnteossahan juurikin se ristikontamitaatio tapahtuu jos on tapahtuakseen. Eikö vain. Siinä olet oikeassa että eri käytössä olleita siivouspyyhkeitä ei saa myöskään sekoittaa pesuvaiheessa. Värikoodauksen tarkoitus on juurikin a)estää ristiinkontaminatiot siivoustyössä ja b) estää eri käytössä olleiden pyyhkeiden sekaantuminen pesuvaiheessa. Toki jos siivoushenkilöstö ja pyyhkeiden pesijät eivät värikoodeista mitään perusta (kiire, tyhmyys tai vastuuntunnottumuus) niin pieleen menee.. Ei tarvitse olla kuin yksi jästipää työporukassa joka ei välitä hygieniasäännöistä niin kontaminaatioriski on todellinen. Sairaudet leviävät silloin paljon helpommin. Koulutus on yksi asia. Toinen ja tärkeämpi asia on halu toimia vastuullisesti työssänsä. Suomalaiset siivoojat ovat pääsääntöisesti vastuullisia ja ylpeitä työstänsä.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        työnteossahan juurikin se ristikontamitaatio tapahtuu jos on tapahtuakseen. Eikö vain. Siinä olet oikeassa että eri käytössä olleita siivouspyyhkeitä ei saa myöskään sekoittaa pesuvaiheessa. Värikoodauksen tarkoitus on juurikin a)estää ristiinkontaminatiot siivoustyössä ja b) estää eri käytössä olleiden pyyhkeiden sekaantuminen pesuvaiheessa. Toki jos siivoushenkilöstö ja pyyhkeiden pesijät eivät värikoodeista mitään perusta (kiire, tyhmyys tai vastuuntunnottumuus) niin pieleen menee.. Ei tarvitse olla kuin yksi jästipää työporukassa joka ei välitä hygieniasäännöistä niin kontaminaatioriski on todellinen. Sairaudet leviävät silloin paljon helpommin. Koulutus on yksi asia. Toinen ja tärkeämpi asia on halu toimia vastuullisesti työssänsä. Suomalaiset siivoojat ovat pääsääntöisesti vastuullisia ja ylpeitä työstänsä.

        Joissakin työpaikoissa joutuu kiireen takia pesemään punaiset ja siniset samassa pesussa. On niin erilaisia kohteita, ettei sitä voi välttää.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        työnteossahan juurikin se ristikontamitaatio tapahtuu jos on tapahtuakseen. Eikö vain. Siinä olet oikeassa että eri käytössä olleita siivouspyyhkeitä ei saa myöskään sekoittaa pesuvaiheessa. Värikoodauksen tarkoitus on juurikin a)estää ristiinkontaminatiot siivoustyössä ja b) estää eri käytössä olleiden pyyhkeiden sekaantuminen pesuvaiheessa. Toki jos siivoushenkilöstö ja pyyhkeiden pesijät eivät värikoodeista mitään perusta (kiire, tyhmyys tai vastuuntunnottumuus) niin pieleen menee.. Ei tarvitse olla kuin yksi jästipää työporukassa joka ei välitä hygieniasäännöistä niin kontaminaatioriski on todellinen. Sairaudet leviävät silloin paljon helpommin. Koulutus on yksi asia. Toinen ja tärkeämpi asia on halu toimia vastuullisesti työssänsä. Suomalaiset siivoojat ovat pääsääntöisesti vastuullisia ja ylpeitä työstänsä.

        Kontaminaation välttämiseksi, riittävästi siivousliinoja. Kohteissa itse siivotessa, onnistuu aivan hyvin, vaatii kyllä sen kuuluisan maalaisjärjen käyttöä.
        Vessoissa käytän aina erillistä liinaa, itse vessanpytylle, siinäkin kääntelen puhtaita pintoja käyttöön. Ja pyykkisankoon pussiin suoraan.
        Käsineiden pesu päältäpäin. Altaita otetaan harjapesuin, ja kuivalla puhtaalla kuivataan. Jne, käytetään likaisiin juttuihin aina oma liinansa, väristä riippumatta.
        Eikä levitellä vessasta toiseen. Työnantajalla onneksi on riittämiin liinoja. Ja pyykkiä riittää, mutta hyvä niin.


    • Anonyymi00007

      Kaikki mikrokuituliinat pestään samassa koneessa. Ei niillä väreillä ole mitään merkitystä. KAiken lisäksi asiakkaat eivät todennäköisesti edes tiedä mistään värikoodeista liinoissa.

      Kerran olin tuuraamassa sairaalassa osastolla. Kaikki liinat oli vihreitä.

      • Anonyymi00010

        Eritoten sairaalassa luulisi olevan erityisen tarkkaa.

        Itse en ole sairaalassa, vaan paikassa jossa linat erivärisiä ja pestään erillään. Eräässä toisessa kohteessa aikoinaan jouduttiin pesemään samassa koneessa, koska liinat eivät olisi riittäneet, ja ei muutoinkaan voitu odottaa, että jokainen siivooja ehtii tuomaan liinansa pesuun.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Eritoten sairaalassa luulisi olevan erityisen tarkkaa.

        Itse en ole sairaalassa, vaan paikassa jossa linat erivärisiä ja pestään erillään. Eräässä toisessa kohteessa aikoinaan jouduttiin pesemään samassa koneessa, koska liinat eivät olisi riittäneet, ja ei muutoinkaan voitu odottaa, että jokainen siivooja ehtii tuomaan liinansa pesuun.

        Näin ei ole, ja joskus oli taukotila Siivous liinat lähinnä vihreitä, mutta sininen ihan hyvin sopii myös kunhan on puhdas.


    • Anonyymi00013
      UUSI

      Itse olen työskennellyt 17 vuotta erilaisissa kohteissa siivoustyössä. Jokaisessa paikassa ovat olleet joko sinisiä tai vihreitä mikrokuituliinoja. Suurimmasta osasta työpaikkoja lähtee pesulaan kaikki. Toki on kohteissa joissa oma pesukone ja niissä olen liinat pessyt 70 tai 85 asteessa.

      • Anonyymi00014
        UUSI

        Punainen yleensä wct


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      231
      1970
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1208
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      1018
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      88
      1016
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      773
    7. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      94
      753
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      122
      688
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      681
    Aihe