Päätinpä päivänä eräänä sulkea suuni, ellen voi puhua Gitan kehoittamalla tavalla eli harjoittaa puheen itsekuria. Krishna kehoittaa Gitassa puhumaan sanoilla, jotka ovat:
- totuudenmukaisia
- miellyttäviä
- hyödyllisiä
...ja jotka eivät loukkaa ketään.
Voi taivas, miten vaikeaa tuo on ollut :-P Olen saanut huomata, että puhun valtavan paljon kaikenlaista turhaa.
Totuudessa pysymistä olen harjoitellut vuosikausia, ja silti sitä huomaa välillä sanoneensa tuosta vaan ajattelematta jotakin, mikä ei ole ihan totta, yleensä päästäkseni äkkiä pois meneillään olevasta keskustelusta.
Helpompaa on harjoitella sitä, ettei puhu muita loukaten. On vain hiljaa, kunnes keksii oikean tavan ilmaista asia. Tietenkään sille ei voi mitään, että jotkut ihmiset ottavat aina itseensä ja loukkaantuvat, vaikka heidän ei tarvitsisi, mutta parhaansa voi yrittää. Tätäkin olen yrittänyt harrastaa vuosia, mutta nyt kun asiaan kiinnittää erityistä huomiota, huomaa, että mitä väsyneempi on, sitä enemmän on parantamisen varaa. Äänensävykin voi jo tehdä laudahduksesta loukkaavan!
Kun näihin harjoituksiin vielä lisätään tuo miellyttävyys ja hyödyllisyys, minusta on hyvää vauhtia tulossa (ja nyt päästäänkin hyppäämään Gitan seuraavaan säkeeseen ;) vaitonainen!
Puheen itsekuri
6
463
Vastaukset
- Kempiläinen
Olen alkanut pikku hiljaa ymmärtää, miksi Tuomas Akvinolainen vietti elämänsä viimeiset vuodet puhumatta mitään. Itse elän nyt sellaista aikaa, että joudun hyvin tarkkaan miettimään mihin uskon ja mihin en. Samoin joudun punnitsemaan tarkkaan, mitä näillekin palstoille kirjoitan. Tälle hindupalstalle kirjoittamiani viestejä en tosin ole joutunut katumaan, kaikkine vikoineenkin ne ovat tulleet sydämestä. Helluntaipalstalla sen sijaan koen joskus epätoivoa, kun yritän saarnata rahapastoreita vastaan ja luen juttuja, joissa esim. Äiti Teresan epäitsekäs työ Kalkutan slummeissa leimataan 'saattohoidoksi helvettiin'. Epätoivoissani turvaudun joskus ivaan, mutta jälkeenpäin mietin, oliko siitäkään mitään hyötyä. Millä ihmeellä pystyisi selittämään sokealle minkä värinen on keltainen tai miltä näyttää aurinko? Onhan sielläkin onneksi muutamia positiivisia poikkeuksia, mutta jos joutuisin valitsemaan uskontoni näiden palstojen perusteella, olisin todennäköisesti hindu tai buddhalainen.
- Yksi ihminen
Hullukin käy viisaasta, jos vaiti on; joka huulensa sulkee, on ymmärtäväinen.
Aika on olla vaiti ja aika puhua.
Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt; mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
katsomaan kunniaksenne, että elätte hiljaisuudessa ja toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä käsillänne.
(Lainauksia Raamatusta.)- toinen ihminen
Puhuminen on hopeaa mutta vaikeneminen on kultaa.
- Yksi ihminen
toinen ihminen kirjoitti:
Parempi kultaa on hankkia viisautta, kalliimpi hopeata hankkia ymmärrystä.
Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon. Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi. - HÖRHÖR
toinen ihminen kirjoitti:
Ei tullut kultaa, eikä hopeaa.
Tuli sairaseläke.
sano
Nyt on aikaa olla hiljainen. Mitä nyt höperehtii täällä netissä.
kirjoitti
- a.v.a
ja muistutus - itse kullekin ;-)... *häpeää* ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982