Vanhuksen riitaisuus tai muutos yhteistyökyvyttömäksi

Anonyymi-ap

johtuu usein fyysisistä ja psyykkisistä muutoksista tai elämän kriiseistä.

Yleisimpiä syitä ovat:

-Muistisairaudet: Esimerkiksi Alzheimerin tauti tai muut muistisairaudet voivat aiheuttaa äkillisiä persoonallisuuden muutoksia, vainoharhaisuutta ja voimakasta pelkoa, mikä tekee vanhuksesta riitaisen ja epäluuloisen.

-Akuutti sekavuustila (delirium): Fyysisen sairauden, kivun, kuivumisen tai lääkkeiden aiheuttama äkillinen sekavuustila saa vanhuksen usein vastustelemaan hoitoa ja käyttäytymään aggressiivisesti.

-Aistien heikkeneminen: Huono kuulo tai näkö aiheuttaa helposti väärinkäsityksiä, ulkopuolelle jäämisen tunnetta ja turvattomuutta, mikä voi purkautua riitaisuutena.

-Itsemääräämisoikeuden väheneminen: Läheisten tai viranomaisten puuttuminen vanhuksen asioihin (esim. ajokortin tai itsenäisen asumisen kyseenalaistaminen) voi aiheuttaa voimakasta puolustautumista, kiukkua ja katkeruutta.

-Kipu ja uupumus: Pitkäaikainen kipu, huonounisuus tai yleinen fyysinen heikkous tekevät kenestä tahansa ärtyisän.

-Yksinäisyys ja masennus: Pitkään jatkunut yksinäisyys, sosiaalinen eristäytyminen ja hoitamaton masennus voivat ilmetä negatiivisuutena ja syyttelynä.

Mikäli tilanne vaatii ulkopuolista selvitystä tai huoli ikäihmisen pärjäämisestä herää, apua voi tarvittaessa pyytää oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista, kuten vanhuspalveluiden neuvonnasta.

22

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Muistisairaus on yksi asia, joka voi saada riitaa aikaan,
      kun ei muista miten asiat on tai ei muista mitä eilen sanoi,
      tulee riitaa. Muistisairaus teettää myös vainoharhaisuutta.
      Alkaa epäillä kaikkea ja kaikkia.

    • Anonyymi00002

      Om huomattu.

    • Anonyymi00003

      Kipu voi tehdä kiukkuiseksi, mutta moni muukin asia.

    • Anonyymi00004

      Pohjoisessa poliisit eivät ehdi vastata avuntarpeeseen, joita aiheuttavat, mikä tuntuu oudolta, dementoituneet vanhukset.

      • Anonyymi00005

        Kun dementoituu ei muisti enää toimi hyvin. Riitaa voi tulla,
        kun maailma näyttää melko lailla erilaiselta kuin terveenä näytti.
        Dementoitunut ei tunne enää aina kaikkia ihmisiäkään.
        Jos hänellä on jäänyt jotain hampaankoloon jotakuta kohtaan
        hän voi purkaa aggressionsa ihan väärään ihmiseen.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Kun dementoituu ei muisti enää toimi hyvin. Riitaa voi tulla,
        kun maailma näyttää melko lailla erilaiselta kuin terveenä näytti.
        Dementoitunut ei tunne enää aina kaikkia ihmisiäkään.
        Jos hänellä on jäänyt jotain hampaankoloon jotakuta kohtaan
        hän voi purkaa aggressionsa ihan väärään ihmiseen.

        Työllistäväthän he muutenkin, mutta että se erikoisesti mainitaan pohjoisen väkivaltahälytyksissä. Niin, eikö ole jo isompikin ongelma?


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Työllistäväthän he muutenkin, mutta että se erikoisesti mainitaan pohjoisen väkivaltahälytyksissä. Niin, eikö ole jo isompikin ongelma?

        En ole huomannut, että niitä enemmän olisi pohjoisessa.


    • Anonyymi00007

      Ehkä tälläkin palstalla jotkut ilkeilyt on tuota juuri?

      • Anonyymi00009

        Voi hyvinkin olla ... kun aivot alkavat rappeutuu myös itsekontrolli ja itsekriitikki vähenee.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla ... kun aivot alkavat rappeutuu myös itsekontrolli ja itsekriitikki vähenee.

        Jos ihminen asuu yksin ja jos omaisia ei ole taikka omaiset eivät ole yhteydessä, muistisairaus alkuvaiheessa saattaa jäädä huomaamatta.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla ... kun aivot alkavat rappeutuu myös itsekontrolli ja itsekriitikki vähenee.

        Jossain vaiheessa itsekontrolli ja itsekritiikki voi pettää kokonaan ja voi tulla
        delirium, sekavuustila, jossa todellisuus häviää.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Jos ihminen asuu yksin ja jos omaisia ei ole taikka omaiset eivät ole yhteydessä, muistisairaus alkuvaiheessa saattaa jäädä huomaamatta.

        Sitä tässä saa pelätä, kun yksinäinen on. Miten pitkälle muistisairaus voi mennä
        ennenkuin kukaan tarttuu asiaan, kun ei ole ketään.
        Lähteekö sitä talvella ulos ilman avainta sisävaatteissa ja paleltuu pakkaseen.
        Tutulleni kävi niin. Hän oli lähtenyt pajunkissoja hakemaan, harhaillut
        eikä löytänyt mihinkään. Hänet löydettiin kahden päivän päästä
        menehtyneenä luonnon keskeltä.


    • Anonyymi00013

      En pelkää tulevaa vanhuutta, kohtalon huomaan.

    • Myöskin, kun muistisairaus poistaa pidäkkeet mielestä, käytös saattaa muuttua.
      Kuvitelkaapa vaikkapa, joku asiakaspalvelija, joka on ikänsä joutunut vain hymyilemään ja myötäilemään, vaikka mitä roskaa olisi päälleen saanut, vaikka olisi tehnyt mieli antaa takaisin samalla mitalla.
      Kun sitten sairaus on poistanut pidäkkeet mielestä, patoumat pulppuaa.

      Niinkuin hoitotoimissa vastaan tappeleminen johtuu usein pelosta.
      Kun ei ymmärrä miksi ja mitä on tapahtumassa, sehän herättää pelkoa.
      Kaikkiahan meitä uudet ja oudot asiat arvelluttavat ja usein herättävät vastustusta.
      Saati, kun lusikkakin saattaa olla niin outo, ettei enää tiedä, mitä sillä tehdään.

      • Anonyymi00014

        Inhimilliseen elämään kuulluu vaikka mitä erilaista käytöstä, totta.


    • Hei,

      Tässä ketjussa on kestelua mm. muistisairauksista, joten vinkkaan yhdestä Tukinetissä olevasta palvelusta eli Muistiliiton Muisti ja muistisairaudet -ryhmästä. Siellä keskustellaan muistihäiriöistä ja muistisairauksista.

      Ryhmässä voi turvallisesti jakaa kokemuksia elämästä muistisairauden kanssa. Olit sitten läheinen tai muistisairas itse.

      Keskustelut käydään anonyymisti nimimerkeillä. Ryhmä on Muistiliiton toteuttama.
      Ryhmä löytyy täältä: https://tukinet.fi/fi/palvelut/muisti-ja-muistisairaudet-752231380.

      Tukinetissä on monia muitakin sekä ryhmämuotoisia että yksilötuen palveluita, joista saa apua elämän eri tilanteissa.

      - Tukinet - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/

      Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi00015

      Muistisairaudesta keskustelut on aika heppoisia
      kun voi käyttää lääkintää omalla vastuulla, kun näitä ei ole tutkittu
      lääkkeitä vastaavalla tavalla

      aminohappo ja muita
      https://www.duodecimlehti.fi/duo11152

    • Anonyymi00016

      Tunnen suurta myötätuntoa muistisairaita ja muitakin vaikeuksissa
      olevia vanhuksia kohtaan. Toivon, että kaikkia hoidettaisiin hellästi,
      hyvin ja suurella ymmärryksellä ja kärsivällisyydellä.
      Muistisairaus voi olla kenen tahansa kohtalo.

      • Anonyymi00017

        Se on joka kolmannella yli 83 vuotiaalla alulla tai diagnosoitu.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Se on joka kolmannella yli 83 vuotiaalla alulla tai diagnosoitu.

        Voi sanoa et on saanut elää aika kauan terveenä.


    • Anonyymi00018

      Vanhojen kannattaisi vähentää aloituksen kaltaisia lässykopiolukemisia, joista puuttuu konkretia ja lopettaa pelokas päivittely ( ja mankuminen )

      Meillä on kuitenkin keinoja - joihin itse olen valmistautunut sanotaan tämän vuosituhannen - joilla kognitiivisia kykyjä voi parantaa, mutta pelkuri ja epäluuloinen ei useinkaan kehity taidoissa niin, että uskaltaa ja silloin päivittely jää ainoaksi https://keskustelu.suomi24.fi/t/19409152/vanhuksen-riitaisuus-tai-muutos-yhteistyokyvyttomaksi#comment-142783407

      • Anonyymi00020

        Näillä eväillä mennään, jokainen kuten taitaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      52
      2165
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      856
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      854
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      9
      755
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      67
      703
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      701
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      497
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      490
    10. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      479
    Aihe