Onko amk valintakoe oikeasti näin helppo?

Anonyymi-ap

Katoin näitä esimerkki tehtäviä jostain netistä:
https://www.ammattikorkeakouluun.fi/esimerkkitehtavat/#matematiikka

Jos taso on oikeasti tämä niin mikä taso koulussa sitten on? Tein kaikki esimerkki tehtävät varmaan 20 minuutissa ja kaikki meni oikein. Jos noita käytte tiirailemassa niin miksi tehtävät ovat jotain simppelejä kysymyksiä? Katsovatko ne sitten vaan aikaa että nopeiten vastannet pääsevät valituksi?

Vai onko taso oikeasti tuo. Olin lukiossakin aika kehno 7 ja 8 kokeista muutamia 5 ja 4 fysiikasta. No se oli vaan kun ei voinut vähempää kiinnostaa mutta onko taso siis oikeasti tämä. Kun sitten katsoo yliopistojen pääsykokeita ero on kuin eskari vs lukio.

10

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tai no nyt kävin kattomassa tarkemmin ja on noi ainakin kauppiksen kysymykset about samanlaisia kai se taso vaan on toi. En tiedä miksi.

• Anonyymi00002

Kauppislaiset eivät ole järjenjättiläisiä.Olen istunut samalla kurssilla ja täytyi yllätyksekseni todeta näin.Odotukset oli suuret

• Anonyymi00003

Vaikuttaa kokeelta, jossa lähinnä testataan oletko hereillä

• Anonyymi00004

Minä ainakin yllättyin, että taso ei tosiaankaan ollut tuo vaan huomattavasti hankalampi. Meni koko koe ihan penkin alle, en osannut oikein mitään.

• Anonyymi00005

Olisin saanut 5:kin tehtävää oikein matikassa, vaikka matikka oli luokiossa varmasti 5 .Jotkut tehtävät katsoin fysiikassa "tämä muoto näyttää järkevämmältä rimpsulta".Fysiikka olisi yllättävästi mennyt huonommin, mikä ei toisaalta yllätys, koska lukenut vain yhden fysiikan kurssin elämässäni.Jos kuitenkin selaisin fysiikan kirjoja läpi kevyesti niin pääsisin varmasti huippusijoille kokeen perusteella, vaikka matikkani oli aikoinaan 5 eli kyllä tuo on todellakin ihan lastentarhatasoa tuo koe.Ilmeisesti Amk helpompi kuin yliopisto opintojen sisällöltä

• Olen käynyt useammassakin teknisen alan ammattikorkean pääsykokeissa noin 20 vuotta sitten ja olisin saanut kunkin kokeen jälkeen opiskelupaikan, joskaan en ottanut niitä vastaan. Nämä matematiikan tehtävät olivat niin sanottuja päässälaskutehtäviä, joita kokeissa yleensä on. Näiden lisäksi kokeissa saattaa olla ns avaruudellisen hahmottamisen tehtäviä, joissa pohditaan mikä luku on arpakuution toisella puolella tms. tai piti pyöritellä jotakin muotoa mielessään. Muistaakseni kokeessa oli myös äidinkielen osio ainakin kielen ymmärtämisen osalta, vai pitikö siinä lisäksi muistaa jotakin? Valinnoissa vaikuttivat pääsykoepisteiden lisäksi myös todistuspisteet ja jopa työkokemuspisteet. Kouluun saattoi näin ollen päästä sisään, vaikka pääsykokeessa olisi epäonnistunutkin. Ammattikorkeaan siis pääsee sisään kohtuullisen helposti yliopistoon verrattuna, mutta ammattikorkeassakin pitää tutkinnon eteen tehdä paljon töitä, aivan kuten yliopistollakin. Koulutuspaikan saaminen ei ole vielä tutkinto, se on vasta ensimmäinen askel sitä kohti.

• Anonyymi00006

Mitä jos ei onnistu päässälaskut?
      Itsellä on diagnosoitu dyskalkulia. Vaikeatkin laskut onnistuu laskimella mutta päässä ei onnistu yksinkertaisetkaan tehtävät vaan ihan esimerkkinä vaikka 5+7 vaatii sormia. Päättelemälläkin pärjää usein.

Haluaisin kovasti opiskelemaan mutta olen heittänyt toivon kauan sitten ja välillä tulee olo että pitäisi opiskella.

• Anonyymi00007

tekun pääsykokeet 1970 ja 1980 luvulla oli matematiikan osalta ihan eri tasolla.

• Anonyymi00008

Nyt tavoitteena on korkeakoulututkinto 60 %:lle ikäluokasta. Vaatimustasoa on siis laskettava vielä nykyisestäkin.

Mutta mitä virkaa on tuollaisilla tutkinnoilla, kun osaaminen puuttuu?

• Anonyymi00009

ihmiset luottavat tulevaisuudessa tekoälyyn. Uusi valmistunut on korkeakoulutettu joka antaa työnsä tekoälyn hoidettavaksi. Tottakait vaatimustaso laskee. Ihmisen osaamista ei nykyään kyetä edes arvioimaan kun tekoiäly on kaikessa tekemisessä mukana. Kokelas tekee suorituksensa tekoälyllä ja opettaja tarkistaa suorituksen tason tekoälyllä.
        Itse olen 70 vuotias. Neljä luokkaa kansakoulua. Sen jälkeen pyrin oppikouluun. 11 vuotiaana siis. Olin alkuvuodesdta syntynyt. onnisyuin kokeissa. Nuorimmat pääsykokeisiin osallistuvat olivat 10 vuotiaita Laskennon ja äidinkielen pääsytentit. Jos et läpäisyt niin jatkoit kansakoulun loppuun. Joko pyrit uudestansa oppikouluun tai jatkoit kansalaiskoulun puolelle ja sitä kautta työ ammatikouluun ja työntekijän uralle, Meitä karsittiin jo nuorena kovemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      91
      2439
    2. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      140
      2208
    3. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      2038
    4. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      171
      1550
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      138
      1267
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      193
      888
    7. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      85
      876
    8. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      846
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      449
      786
    10. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      51
      657
    Aihe