Ihminen ei tarvitse älypuhelinta

Anonyymi-ap

Minä käytin älypuhelinta neljän vuoden ajan, kunnes kyllästyin sen koukuttavuuteen ja häiritsevyyteen. Nyt olen ollut kuusi vuotta ilman, enkä ole katunut hetkeäkään. Puhelimena minulla on Nokian näppäinpuhelin vuodelta 2009, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä, muuta en tarvitse. Elämänlaatuni ja hyvinvointini parani huomattavasti älypuhelimesta luopumisen jälkeen, elämä on ihanan rauhallista ja yksinkertaista ja tunnen olevani vapaa, kun en ole enää Applen tai Googlen "orja". Ennen luopumispäätöstä koitin turhaan asettaa rajoituksia puhelimen käytölleni, se ei onnistunut. Laitteet on suunniteltu sellaisiksi, että ne koukuttavat käyttäjänsä mahdollisimman tehokkaasti, ja kaiken lisäksi teknologiajätit myyvät käyttötietomme eteenpäin.

En näe mitään järkeä käyttää laitetta, josta erossa pysymiseksi joudun kohtuuttomasti ponnistelemaan, kun voin myös käyttää laitetta, joka ei koukuta, eli tavallista puhelinta. Älylaitteella vietetty aika on aina pois jostain muualta. Ennen älylaitteiden tuloa meillä oli enemmän aikaa hyvinvointiamme tukeviin asioihin, kuten liikkumiseen, ulkoiluun ja sosiaalisiin suhteisiin. Miksi olemme hyväksyneet tällaisen pahoinvointi-laitteen osaksi elämäämme?

Älypuhelin (tai muukaan älylaite, kuten tabletti) ei ole mikään välttämätön nyky-ihmiselle, vaikka meille niin joka paikassa toitotetaan. Minun mielestäni maailma oli teknologian kehityksen osalta valmis jo tämän vuosituhannen alkupuolella ennen älypuhelinten tuloa. Sen jälkeen uudesta teknologiasta ei ole ollut ihmiselle enää juurikaan hyötyä, vaan se on ruvennut aiheuttamaan enemmän haittaa. Enkä nyt tarkoita jotain oikeasti hyödyllistä, kuten vaikkapa lääketieteen tarpeisiin kehitettyä teknologiaa, vaan tätä turhanpäiväistä, jonka valmistus kuormittaa turhaan ympäristöä, ja jota ilman pärjäisimme mainiosti. En sinällään vastusta digitalisaatiota (vaikka sen tulisikin olla vapaaehtoista), mutta sähköisen asioinnin tulisi hoitua myös tietokoneella. Toki tietokoneidenkin valmistaminen kuormittaa ympäristöä, siksi se kannattaa hankkia käytettynä.

Tämä nykyinen kehitys, jossa kaikki toiminnot viedään sovelluksella toimivaksi, pitää pysäyttää. Ihmisellä tulee olla vapaus elää ilman älylaitteita jatkossakin, siten ettei jokapäiväinen asiointi hankaloidu tai ruokakaupan alennukset jää saamatta siitä syystä, ettei omista älypuhelinta.

16

255

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Minulla ei sinänsä ole mitään alypuhelimia vastaan ja ymmärrän hyvin, että monille sellainen on hyödyllinen. Koska kuljen jalkaisin kesällä paljon sekä kotimaassa että ulkomailla, älypuhelin olisi minulle turhan isokokoinen ja painava. Ei se mahdu oikein taskuun. Vanhanaikaselle pienelle ja kevyelle Nokialaiselle minulla on vyöhön kiinnitettävä pieni nahkakotelo, jossa puhelin kulkee mukana kätevästi.

En tosin tajua, mihin älypuhelin muka voisi minut koukuttaa. En kuulu mihinkään sosiaaliseen mediaan. Hoidan kaikki nettiasiani tietokoneella. Pankkitilieni saldotkin näkyvät selvemmin isolla ruudulla, eikä tule vääriä näppäilyjä.

• Anonyymi00005

Samaa mieltä tuosta, että älypuhelimet on liian isoja! Vanha nokialainen mahtuu hyvin taskuun. :)

Tuosta koukuttavuudesta: Itse poistin kaikki sometilit ennen kuin älypuhelimesta luovuin, mutta se ei vähentänyt minulla älypuhelimen käyttöä yhtään. Vähän väliä olin googlettamassa jotain tyhjänpäiväisiä asioita tai lukemassa uutisia. Löysin itseni myös välillä vain tuijottamasta sitä aloitusnäyttöä. -ap

• Anonyymi00016
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta, että älypuhelimet on liian isoja! Vanha nokialainen mahtuu hyvin taskuun. :)

Tuosta koukuttavuudesta: Itse poistin kaikki sometilit ennen kuin älypuhelimesta luovuin, mutta se ei vähentänyt minulla älypuhelimen käyttöä yhtään. Vähän väliä olin googlettamassa jotain tyhjänpäiväisiä asioita tai lukemassa uutisia. Löysin itseni myös välillä vain tuijottamasta sitä aloitusnäyttöä. -ap

Hyvin mahtuu älypuh. reppuun joka aina selässä kun lähden ulos, paitsi jos lähden liikenteeseen pyörällä.

• Anonyymi00002

Älypuhelin ei ole kuin laite millä pääsee internettiin.

Internet on kaiken pahan alku ja juuri. Aloittaja jos olisi rehellinen itselleen, niin estäisi pääsyn kokonaan nettiin. Siitä alkaa paraneminen.

• Anonyymi00006

Netti itsessään voi olla paha, mutta minusta älypuhelimessa ja tietokoneessa on kuitenkin paljon eroavaisuuksia. Tietokoneita ei ole samalla tavalla rakennettu lähtökohtaisesti koukuttaviksi kuin älylaitteet. Tietokone ei ole jatkuvasti saatavilla ja käynnissä, kuten älypuhelin (koska puhelinta haluan kuitenkin pitää päällä, jotta saapuvat puhelut tulevat). Tietokone ei lähetä sinulle satoja ilmoituksia päivässä ja keskeytä vähän väliä (joo tiedän, että ilmoitukset saa halutessaan älypuhelimestakin hiljennettyä).

Itseäni ainakaan tietokone ei samalla tavalla koukuta. Se pitää erikseen käynnistää ja netti laittaa päälle, joten jokaiseen mieleen tulevaan googletettavaan asiaan sitä ei jaksa tehdä. Ja tietokone on saatavilla vain kotioloissa, kodin ulkopuolella liikkuessa ei ole ollenkaan pääsyä nettiin. Hoidan tietokoneella tarvittavat asiat (sähköpostin, verkkopankin, soteviestinnän jne.) ja sitten laitan sen kiinni. Kuuntelen toki myös musiikkia tietokoneelta (siihen ei nettiä tarvitse, koska olen ladannut tiedostot offlineen), ja välillä katson esim. Yle Areenaa, koska televisiota en omista. Some- tai uutissivustoja en tietokoneellakaan käytä, ja näillä keskustelupalstoilla käyn ehkä kerran vuodessa. :)

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Netti itsessään voi olla paha, mutta minusta älypuhelimessa ja tietokoneessa on kuitenkin paljon eroavaisuuksia. Tietokoneita ei ole samalla tavalla rakennettu lähtökohtaisesti koukuttaviksi kuin älylaitteet. Tietokone ei ole jatkuvasti saatavilla ja käynnissä, kuten älypuhelin (koska puhelinta haluan kuitenkin pitää päällä, jotta saapuvat puhelut tulevat). Tietokone ei lähetä sinulle satoja ilmoituksia päivässä ja keskeytä vähän väliä (joo tiedän, että ilmoitukset saa halutessaan älypuhelimestakin hiljennettyä).

Itseäni ainakaan tietokone ei samalla tavalla koukuta. Se pitää erikseen käynnistää ja netti laittaa päälle, joten jokaiseen mieleen tulevaan googletettavaan asiaan sitä ei jaksa tehdä. Ja tietokone on saatavilla vain kotioloissa, kodin ulkopuolella liikkuessa ei ole ollenkaan pääsyä nettiin. Hoidan tietokoneella tarvittavat asiat (sähköpostin, verkkopankin, soteviestinnän jne.) ja sitten laitan sen kiinni. Kuuntelen toki myös musiikkia tietokoneelta (siihen ei nettiä tarvitse, koska olen ladannut tiedostot offlineen), ja välillä katson esim. Yle Areenaa, koska televisiota en omista. Some- tai uutissivustoja en tietokoneellakaan käytä, ja näillä keskustelupalstoilla käyn ehkä kerran vuodessa. :)

Ja ap siis täälläkin kommentoimassa. :)

• Anonyymi00003

Naurettava otsikko. Minunhan pitäisi ottaa lopputili jos luopuisin älypuhelimesta koska täällä bussiliput (kausiliput) siirrettiin muovikortilta älypuhelimeen!!!
      Ja tosi kätevää kun pyöräilee maaseudulla niin Google Mapsista näet missä olet ja minne mennä jne. Ja esim. Nordeaan pöytäkoneella kirjautuminen vaatii älypuhelimen.
      Toisaalta jos älypuhelimesi on saanut sinut jotenkin "koukkuun" siihen niin sehän on sinun ongelmasi, ei kaikkille älypuhelin ole "koukuttava", enkä ymmärrä miten voisikaan olla kun pöytäkoneella netissä olo paljon helpompaa ja mukavampaa (iso näppäimistö ja hiiri ja iso näyttö).

• Anonyymi00008

No tuossa tilanteessa älypuhelin ilmeisesti on sitten välttämätön. Tosin en tiedä, onko laillista bussifirmoilta tarjota vain mobiilimaksutapaa. Toivottavasti tuosta on tehty joku kantelu!

Suunnistamaan pystyy edelleen myös ihan oikean kartan avulla. Tai katsoo kotona tietokoneelta Google Mapsista reitin ja kirjoittaa sen paperille ylös. Jatkuvasti mukana kulkeva Maps on myös heikentänyt ihmisten suunnistustaitoja, ja nuorisolla ne eivät pääse edes koskaan kehittymään.

Tuokin on väärin, jos pankki vaatii älypuhelimen verkkopankin käyttämiseen. Ennen ainakin Nordealta sai jonkun tunnuslukulaitteen, jos ei älypuhelinta omistanut. Itselläni on S-Pankki, ja heillä on vielä vaihtoehtona paperinen tunnuslukutaulukko + EU:n vaatima tekstiviestivahvistus.

Ei älypuhelin ole varmasti kaikille koukuttava, mutta väittäisin, että useimmille. Niiden käyttöliittymä on lähtökohtaisesti rakennettu koukuttavaksi, jotta niillä vietettäisiin mahdollisimman paljon aikaa, ja mainostajat saisivat tuloja. -ap

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

No tuossa tilanteessa älypuhelin ilmeisesti on sitten välttämätön. Tosin en tiedä, onko laillista bussifirmoilta tarjota vain mobiilimaksutapaa. Toivottavasti tuosta on tehty joku kantelu!

Suunnistamaan pystyy edelleen myös ihan oikean kartan avulla. Tai katsoo kotona tietokoneelta Google Mapsista reitin ja kirjoittaa sen paperille ylös. Jatkuvasti mukana kulkeva Maps on myös heikentänyt ihmisten suunnistustaitoja, ja nuorisolla ne eivät pääse edes koskaan kehittymään.

Tuokin on väärin, jos pankki vaatii älypuhelimen verkkopankin käyttämiseen. Ennen ainakin Nordealta sai jonkun tunnuslukulaitteen, jos ei älypuhelinta omistanut. Itselläni on S-Pankki, ja heillä on vielä vaihtoehtona paperinen tunnuslukutaulukko EU:n vaatima tekstiviestivahvistus.

Ei älypuhelin ole varmasti kaikille koukuttava, mutta väittäisin, että useimmille. Niiden käyttöliittymä on lähtökohtaisesti rakennettu koukuttavaksi, jotta niillä vietettäisiin mahdollisimman paljon aikaa, ja mainostajat saisivat tuloja. -ap

"Ennen ainakin Nordealta sai jonkun tunnuslukulaitteen, jos ei älypuhelinta omistanut."

Saa nykyisinkin. En omista älypuhelinta, joten Nordea antoi minulle ilmaiseksi ID-laitteeksi kutsumansa mustan vekottimen, jonka avulla kirjaudun nettipankkiin. Ystävältäni Nordea velottaisi 20 euroa samasta laitteesta, koska hänellä on älypuhelin.

Samalla laitteella voi hoitaa kaikki muutkin vahvaa tunnistautumista vaativat asiat, vaikkapa osakkeiden oston ja myynnin Nordnetissä. Mutta kyllä älypuhelin erittäin kätevä on, jos vain sattuu tarvitsemaan sellaista. Minä en satu.

Kulutan eläkeläisenä kylläkin aikaa netissä parisen tuntia päivässä. Pelkän Hesarin digiversion lukemiseen menee yli puoli tuntia, joskus tuntikin. Uutisia tulee luettua kolmella kielellä ilmaislehdistä melko paljon.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

"Ennen ainakin Nordealta sai jonkun tunnuslukulaitteen, jos ei älypuhelinta omistanut."

Saa nykyisinkin. En omista älypuhelinta, joten Nordea antoi minulle ilmaiseksi ID-laitteeksi kutsumansa mustan vekottimen, jonka avulla kirjaudun nettipankkiin. Ystävältäni Nordea velottaisi 20 euroa samasta laitteesta, koska hänellä on älypuhelin.

Samalla laitteella voi hoitaa kaikki muutkin vahvaa tunnistautumista vaativat asiat, vaikkapa osakkeiden oston ja myynnin Nordnetissä. Mutta kyllä älypuhelin erittäin kätevä on, jos vain sattuu tarvitsemaan sellaista. Minä en satu.

Kulutan eläkeläisenä kylläkin aikaa netissä parisen tuntia päivässä. Pelkän Hesarin digiversion lukemiseen menee yli puoli tuntia, joskus tuntikin. Uutisia tulee luettua kolmella kielellä ilmaislehdistä melko paljon.

Hyvä että saa vieläkin tuon laitteen!

• Anonyymi00013

Aika paljon on asioita puskettu noihin äppeihin, joita varten älypuhelin on ainakin tarpeellinen ellei aivan pakollinen. Esimerkiksi kirjautuminen pankkiin ja työpaikan järjestelmiin varmistetaan äpillä, lounasruokailu maksetaan äpillä (saa alennuksen), kaupoissa myös alennuksia äpeillä, joita ei toki pakko hyödyntää.

Autolla liikkuessa pysäköinnit maksetaan äpillä, joita on muutama erilainen eri paikkoihin. Auton pesut maksetaan, äpillä tietenkin, joita on erikseen ABC:lle ja muille pesuasemille. Taksi, bussi tai vuokra-auto, milläpä muullakaan kuin äpillä, jne...

Ja nythän sitten jo väkisin tuputettiin käyttöön tuokin suomi.fi viranomaispostia varten, joka toimii kätevimmin äpillä (niin joo saa sen kai vielä pois käytöstäkin jos välttämättä haluaa).

Ööö, niin eli kaiken kaikkiaan kai tarkoitus oli vaan sanoa, että äppiä pukkaa koko ajan lisää sinne sun tänne ja sitä varten monikin voi tarvita älypuhelinta. Se ainakin helpottaa asioita vaikka joihinkin on vielä äpitönkin vaihtoehto olemassa.

• Anonyymi00004

Älypuhelin on älyttömän hyvä keksintö ja en ymmärrä miksi sitä ei saisi olla olemassa.
      Makoilen sohvalla ja surffaan mukavaa lukemista, niin mikä olisi helpompaa puuhaa.
      Tätä on helpompi pitää kädessä kuin kirjaa, niin kirjoja ei enää ole tullut luettua, mutta lukemistaha riittää älypuhelimella ja en siis ymmärrä miksi se ei joillekkin kelpaa.

• Anonyymi00009

Minun syyni, miksi älypuhelin ei kelpaa, luettelinkin tuossa aloituksessa. Ehkä mainitsematta jäi vielä jatkuvan ruutujen tuijottelun negatiiviset terveysvaikutukset.

Tarkoitukseni oli herätellä keskustelua älylaitteiden haitoista ja siitä, haluammeko oikeasti elää tällaista älylaitteiden täyttämää elämää. En kiistä, jos joku kokee näistä laitteista hyötyä. Jos itse olet tyytyväinen elämääsi etkä koe mitään haittoja, niin en näe asiassa mitään pahaa. :) -ap

• Anonyymi00010

Vastailen mahdollisiin kommentteihin vielä tämän illan, sitten laitan keskustelupalstat taas vuodeksi kiinni. :) -ap

• Anonyymi00014

Älypuhelin on täysin typerä.
      Suurin osa palstan viestien kirjoitus virheistä aiheuttaa älypuhelin, joka itse muuttaa kirjoitettuja tekstiä aivan muuksi, kuin on kirjoittanut.
      Ei tietokone muuta tekstiä mitä on kirjoittanut.

• Anonyymi00015

Data keskukset jauhaa tietoa ja päivittää sovelluksia 24/7.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      620
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      605
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    10. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    Aihe