"hyvät" ja "huonot" alueet jyväskyläs??

julia

Oon muuttamassa elokuun lopulla Jyväskylään opiskelupaikan takia, ja haluaisin tietää että mitä asuinalueita Jyväskylässä suosittelisitte yliopistossa opintonsa aloittavalle 19v. tytölle? Ja onko jotain alueita joihin ehdottomasti ei kannata muuttaa?

Erityisen kiinnostunut olisin jos joku osais sanoa KOAS:in asunnoista jotain, esim. mitä kannattais välttää hakemukses (vai onko sellaisia) ja yleensäkin niiden kunnosta yms. Ja myös niistä Kortepohjan ylioppilasasunnoista vai mikä sen paikan nimi nyt olikaan vois joku kertoa joka niistä jotain tietää..

KIITOS!

19

5182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

Lutakko on kiva ja rauhallinen ja talot on uusia ja ympäristön viihtyvyyteen on panostettu. Monessa asunnossa on järvinäköala ja uimaranta on lähellä. Hyvät yhteydet, lyhyt matka yliopistolle, Mattilanniemeen ja Seminaarinmäelle. Pyörällä ja kävellen pääsee keskustaan alle kymmenessä minuutissa. Ei tosin ole Koasin asuntoja täällä, enkä ole Koasilla asunut joten niistä en osaa sanoa mitään.

Mitään muita alueita en viitsi lähteä muuta kuin esteettisestä näkökulmasta arvostelemaan vaikka mielipiteitä onkin, sillä en ole niissä itse asunut. Vähemmän nätin näköistä on omasta mielestäni kortepohjassa ja Huhtasuolla sekä Pupuhuhdassa. Mutta tämä nyt on maku asia että mistä kukin tykkää.

• muualla asuva

liiaksi nuorta väkeä ja opiskelijoita sekä tie rautatie ihan vieressä. en suosittele uimaan jyväsjärvessä.

kortepohja on tyypillisen lähiön näköinen.
        keltinmäki on rumin alue. pupuhuhta huonomaineisin.
        kortepohja ja keltinmäki on rauhallisempia kuin lutakko ikärakenteidensa takia.
        kuokkala on väkivaltaisin alue.

rauhallisin on viitaniemi. siellä ei sitten stereoita huudateta.

• Lutakon asukas
        muualla asuva kirjoitti:

liiaksi nuorta väkeä ja opiskelijoita sekä tie rautatie ihan vieressä. en suosittele uimaan jyväsjärvessä.

kortepohja on tyypillisen lähiön näköinen.
        keltinmäki on rumin alue. pupuhuhta huonomaineisin.
        kortepohja ja keltinmäki on rauhallisempia kuin lutakko ikärakenteidensa takia.
        kuokkala on väkivaltaisin alue.

rauhallisin on viitaniemi. siellä ei sitten stereoita huudateta.

Huomaa hyvinkin että et Lutakossa asu. Mielipiteesi perustuvat lähinnä johonkin arvailuun. Nuoret ovat lähinnä nuoria perheitä ja pariskuntia eikä opiskelijoita mitenkään enempää ole kuin missään muuallakkaan Lutakon melko korkea vuokrataso pitää yksin asuvat opiskelijat varsin tehokkaasti poissa. Talot ovat uusia ja äänieristys on hyvä. Itse en ole naapureista kuullut pihaustakaan vaikka olen pian kaksi vuotta asunut.

Rautatie ja rantaväylä ovat sen verran kaukana että mitään ei todellakaan kuulu. Tuo ääni asia tuntuu olevan jonkunalainen harhaluulo. Löytyyköhän yhtään Lutakossa asuvaa joka vahvistaisi tuon melu väitteen? Itse en ainakaan allekirjoita.

Jyväsjärven vesi on uimaveden mittausten mukaan laadultaan hyvää-erinomaista ja uimaranta on kovassa käytössä.

Aika mielenkiintoista että Kortepohjaa pidät ikärakenteen kannalta rauhallisena, siellähän asuu suurin osa kaupungin opiskelijoista, joita ilmeisesti pidät kaiken pahan alkujuurena? Keltinmäki, Pupuhuhta ja Kortepohja ovat myös sosioekonomiselta rakenteeltaan varsin heikkoja ja turvallisuus ei ole todellakaan parhaasta päästä. Enpä viitsisi noilla alueilla paljon ilta aikaan kuljeskella varsinkaan Keltinmäessä ja Pupuhuhdassa. On valitettavasti kokemusta.

Viitaniemi on ihan kiva alue ja varsinkin Viitaniemen puisto. Niistä asunnoista on paha mennä sanomaan mitään. Veikkaan vaan talojen iän perusteella että enemmän siellä naapureiden melua kerrostaloissa joutuu kuuntelemaan kuin Lutakon uusissa taloissa. Toisekseen Viitaniemen taloihin on voinut jo muodostua vanhojen kauan taloissa asuneiden kerrostalokyttääjien ongelma. Eräs tuttavani on asiasta kertonut omakohtaisia kokemuksia, eikä käy kateeksi.

• omistusasuja
        Lutakon asukas kirjoitti:

Huomaa hyvinkin että et Lutakossa asu. Mielipiteesi perustuvat lähinnä johonkin arvailuun. Nuoret ovat lähinnä nuoria perheitä ja pariskuntia eikä opiskelijoita mitenkään enempää ole kuin missään muuallakkaan Lutakon melko korkea vuokrataso pitää yksin asuvat opiskelijat varsin tehokkaasti poissa. Talot ovat uusia ja äänieristys on hyvä. Itse en ole naapureista kuullut pihaustakaan vaikka olen pian kaksi vuotta asunut.

Rautatie ja rantaväylä ovat sen verran kaukana että mitään ei todellakaan kuulu. Tuo ääni asia tuntuu olevan jonkunalainen harhaluulo. Löytyyköhän yhtään Lutakossa asuvaa joka vahvistaisi tuon melu väitteen? Itse en ainakaan allekirjoita.

Jyväsjärven vesi on uimaveden mittausten mukaan laadultaan hyvää-erinomaista ja uimaranta on kovassa käytössä.

Aika mielenkiintoista että Kortepohjaa pidät ikärakenteen kannalta rauhallisena, siellähän asuu suurin osa kaupungin opiskelijoista, joita ilmeisesti pidät kaiken pahan alkujuurena? Keltinmäki, Pupuhuhta ja Kortepohja ovat myös sosioekonomiselta rakenteeltaan varsin heikkoja ja turvallisuus ei ole todellakaan parhaasta päästä. Enpä viitsisi noilla alueilla paljon ilta aikaan kuljeskella varsinkaan Keltinmäessä ja Pupuhuhdassa. On valitettavasti kokemusta.

Viitaniemi on ihan kiva alue ja varsinkin Viitaniemen puisto. Niistä asunnoista on paha mennä sanomaan mitään. Veikkaan vaan talojen iän perusteella että enemmän siellä naapureiden melua kerrostaloissa joutuu kuuntelemaan kuin Lutakon uusissa taloissa. Toisekseen Viitaniemen taloihin on voinut jo muodostua vanhojen kauan taloissa asuneiden kerrostalokyttääjien ongelma. Eräs tuttavani on asiasta kertonut omakohtaisia kokemuksia, eikä käy kateeksi.

viitaniemen talot ovat kylläkin vanhaan hyvään aikaan rakennettu,et se äänieristyksestä,ja mummoilta tulee luutaa persuuksille, ja puhelin alkaa pian soida isännöitsiältä,jos kovin menee meteliksi,tämä on aivan varma.mitä äänieristykseen tulee niin uudet talot ovat paljon huonompia siinä asiassa yleensä.omistan itse viitaniemestä asunnon missä pidin "lapsia" opiskelioita, vuokralaisina vähän aikaan,enkä ikinä vuokraa enää opiskelijoille asuntoa.muutan nyt itse siihen,nisulassa asun tällä hetkellä,täysin rauhallisia alueita.

• uudessa asuva
        omistusasuja kirjoitti:

viitaniemen talot ovat kylläkin vanhaan hyvään aikaan rakennettu,et se äänieristyksestä,ja mummoilta tulee luutaa persuuksille, ja puhelin alkaa pian soida isännöitsiältä,jos kovin menee meteliksi,tämä on aivan varma.mitä äänieristykseen tulee niin uudet talot ovat paljon huonompia siinä asiassa yleensä.omistan itse viitaniemestä asunnon missä pidin "lapsia" opiskelioita, vuokralaisina vähän aikaan,enkä ikinä vuokraa enää opiskelijoille asuntoa.muutan nyt itse siihen,nisulassa asun tällä hetkellä,täysin rauhallisia alueita.

Nämä vanhan "hyvän" ajan talot ovat äänieristykseltään ala-arvoisia. 50-70 luvuilla rakennetujen talojen äänieristys on luokkaa paperia seinien välissä. Tämän ovat monet ystäväni huomanneet samoin itse heidän luona vieraillessaan. Monet äänet pahimillaan jopa kesksustelu kuuluu kattojen ja lattioiden läpi.

Uusissa taloissa asumisviihtyvyyteen panostetaan toisella tavalla ja äänieristys on kunnossa. Lattioiden, kattojen ja seinien materiaalit ovat nykyaikaisia, kunnolla mietittyjä ja paksuudet kohdallaan. Samoin asuntojen sijoittlelu on järkevämpää kun vanhoissa taloissa. Oma taloni on 2003 vuoden lopussa valmistunut eikä naapureista kuulu mitään jos ei rappukäytävässä törmää. Opiskelijatkin saavat pitää bileensä rauhassa kun eristykset on kunnossa ei mummojen tarvitse lähteä ketään jahtaamaan. Näitä mummoja varsinkin vanhjoissa taloissa riittää. Lappuja ilmaantuu rappukäytäviin, ja ääniä kuuluu vaikka ei ketään olisi kotonakaan ja kuulolaite olisi pois päältä. Kunnioitan vanhoja ihmisiä suuresti, mutta kerrostalokyttääjiä halveksin ikään ja sukupuoleen katsomatta.

• totuus inc.
        Lutakon asukas kirjoitti:

Muilla alueilla kohtuuhyvä. Lutakossa ei niinkään koska tanssisali on vieressä.

"Kortepohjaa pidät ikärakenteen kannalta rauhallisena"

Riippuu ketä asuu.

• hahahaha
        uudessa asuva kirjoitti:

Nämä vanhan "hyvän" ajan talot ovat äänieristykseltään ala-arvoisia. 50-70 luvuilla rakennetujen talojen äänieristys on luokkaa paperia seinien välissä. Tämän ovat monet ystäväni huomanneet samoin itse heidän luona vieraillessaan. Monet äänet pahimillaan jopa kesksustelu kuuluu kattojen ja lattioiden läpi.

Uusissa taloissa asumisviihtyvyyteen panostetaan toisella tavalla ja äänieristys on kunnossa. Lattioiden, kattojen ja seinien materiaalit ovat nykyaikaisia, kunnolla mietittyjä ja paksuudet kohdallaan. Samoin asuntojen sijoittlelu on järkevämpää kun vanhoissa taloissa. Oma taloni on 2003 vuoden lopussa valmistunut eikä naapureista kuulu mitään jos ei rappukäytävässä törmää. Opiskelijatkin saavat pitää bileensä rauhassa kun eristykset on kunnossa ei mummojen tarvitse lähteä ketään jahtaamaan. Näitä mummoja varsinkin vanhjoissa taloissa riittää. Lappuja ilmaantuu rappukäytäviin, ja ääniä kuuluu vaikka ei ketään olisi kotonakaan ja kuulolaite olisi pois päältä. Kunnioitan vanhoja ihmisiä suuresti, mutta kerrostalokyttääjiä halveksin ikään ja sukupuoleen katsomatta.

betonia siinä on eikä välissä mitään äänieristyksiä.

vanhoissa niinkuin uusissakin keskustelu useasti kuuluu ilmanvaihdon kautta. ei ole talon iällä väliä vaan rakentamistavalla.

"Opiskelijatkin saavat pitää bileensä rauhassa kun eristykset on kunnossa ei mummojen tarvitse lähteä ketään jahtaamaan. Näitä mummoja varsinkin vanhjoissa taloissa riittää. Lappuja ilmaantuu rappukäytäviin, ja ääniä kuuluu vaikka ei ketään olisi kotonakaan ja kuulolaite olisi pois päältä. Kunnioitan vanhoja ihmisiä suuresti, mutta kerrostalokyttääjiä halveksin ikään ja sukupuoleen katsomatta."

parhaat talot onkin niitä joissa näitä vanhoja riittää pitämässä tenavat eli opiskelijat kurissa jotta saa nukkua rauhassa. itsekin kun opiskelin niin kyllä muuten harmitti kun oli näitä joiden ei tarvinnut käydä koulussa lainkaan saati töissä ja pitivät meteliä yöt ja aamut. päivät oli rauhallista muttei siitä paljoa hyötyä ollut kun ei yleensä itse ollut kotona lasten päiväuniaikaan.

• LVI
        hahahaha kirjoitti:

vanhoissa niinkuin uusissakin keskustelu useasti kuuluu ilmanvaihdon kautta. ei ole talon iällä väliä vaan rakentamistavalla.

"Opiskelijatkin saavat pitää bileensä rauhassa kun eristykset on kunnossa ei mummojen tarvitse lähteä ketään jahtaamaan. Näitä mummoja varsinkin vanhjoissa taloissa riittää. Lappuja ilmaantuu rappukäytäviin, ja ääniä kuuluu vaikka ei ketään olisi kotonakaan ja kuulolaite olisi pois päältä. Kunnioitan vanhoja ihmisiä suuresti, mutta kerrostalokyttääjiä halveksin ikään ja sukupuoleen katsomatta."

parhaat talot onkin niitä joissa näitä vanhoja riittää pitämässä tenavat eli opiskelijat kurissa jotta saa nukkua rauhassa. itsekin kun opiskelin niin kyllä muuten harmitti kun oli näitä joiden ei tarvinnut käydä koulussa lainkaan saati töissä ja pitivät meteliä yöt ja aamut. päivät oli rauhallista muttei siitä paljoa hyötyä ollut kun ei yleensä itse ollut kotona lasten päiväuniaikaan.

Meillä ainakin ilmanvaihto on huoneistokohtainen. ei mikään kaikkien yhteinen. Ikkunoiden yläpuolella on ilmastoinnit. Hiljaista on vaikka bileitä on naapureissa ollut. Tupareita ja muita. Itsekkin on bileitä pidetty eikä ole naapureita häirinnyt. Edes käytävään ei kuulu. Rakentamistavoista en osaa sanoa mitään mutta täällä on ainakin ihan hiljasita kysymyksessä siis uusi talo.

• LVI
        hahahaha kirjoitti:

Meillä ainakin ilmanvaihto on huoneistokohtainen. ei mikään kaikkien yhteinen. Ikkunoiden yläpuolella on ilmastoinnit. Hiljaista on vaikka bileitä on naapureissa ollut. Tupareita ja muita. Itsekkin on bileitä pidetty eikä ole naapureita häirinnyt. Edes käytävään ei kuulu. Rakentamistavoista en osaa sanoa mitään mutta täällä on ainakin ihan hiljasita, kysymyksessä siis uusi talo. Parhaissa taloissa ei kenenkään tarvitse kytätä ja ihmisiä hätistellä kun hiljaista on muutenkin ja jokainen saa elää tavallaan.

• PROVO.

Luuletko oikeasti saavasi järkeviä vastauksia.

• julia

Kiitos kaikille. Ei tartte enää vaastailla.

• se alkuperänen julia

..kaikille jotka annoitte asiallisia vastauksia, sain ainakin jotain käsitystä!

jos sanottavaa vielä on noista alueista niin antaa tulla vaan, en kirjottanu tota edellistä ite...

• Siinä se
        se alkuperänen julia kirjoitti:

..kaikille jotka annoitte asiallisia vastauksia, sain ainakin jotain käsitystä!

jos sanottavaa vielä on noista alueista niin antaa tulla vaan, en kirjottanu tota edellistä ite...

Mut jos aikoo käydä "kaupungilla" joskus, turvallisin (ja kallein) on keskusta, näet kävely kaupungille/taksijono jää väliin.

Lähiöt on kaikki lähiöitä ja okt-alueet okt-alueita, huonollakin alueella voi tuurilla olla rauhallinen talo (epätodennäköistä se on) ja hyvällä huono talo (mahdollista kumminkin)

• taitaa

olla paras paikka jos haluaa olla rauhassa ja elää vähän kun maalla. mummot kyllä uhkailee mutta hengissä oon pysyny. kuokkalasta pysyn kaukana...

• tykkään

Keltinmäessä on tullu yli 10 vuotta asuttua. Se oli kyllä loistava paikka. Kotalampi siinä keskellä tarjoaa loistavat harrastusmahdollisuudet niin kesällä kuin talvellakin. Ja joku ei uskalla liikkua öisin. Joopa joo. koskaan ei oo tarvinnu mitään pelätä. Oon joskus mannen nähnyt mutta mitä siitä.

Muutin tosin pois, mutta vain koska tarvitsin isomman asunnon. Ja muutinkin lähelle Myllyjärvelle. Siitä ajaa pyörällä nopeasti kotalammelle tennistä lätkimään.

KOASin taloja on myös myllyjärvellä ja ovat ainakin halpoja. En tiedä kunnosta, mutta alue on ainakin kiva.

• Exopiskelija
        tykkään kirjoitti:

Keltinmäessä on tullu yli 10 vuotta asuttua. Se oli kyllä loistava paikka. Kotalampi siinä keskellä tarjoaa loistavat harrastusmahdollisuudet niin kesällä kuin talvellakin. Ja joku ei uskalla liikkua öisin. Joopa joo. koskaan ei oo tarvinnu mitään pelätä. Oon joskus mannen nähnyt mutta mitä siitä.

Muutin tosin pois, mutta vain koska tarvitsin isomman asunnon. Ja muutinkin lähelle Myllyjärvelle. Siitä ajaa pyörällä nopeasti kotalammelle tennistä lätkimään.

KOASin taloja on myös myllyjärvellä ja ovat ainakin halpoja. En tiedä kunnosta, mutta alue on ainakin kiva.

On siinä eroa jos maksat 450 yksiöstä tai 190 solusta. Jos saman verta on rahaa, jää rahaa pitää autoa ja ajaa taksilla baariin.

• onhan sillä ero
        Exopiskelija kirjoitti:

On siinä eroa jos maksat 450 yksiöstä tai 190 solusta. Jos saman verta on rahaa, jää rahaa pitää autoa ja ajaa taksilla baariin.

kannattaa jo siitä edestä ,lopettaa autonpito ja ryyppääminen, että saa asua muissa asunoissa, kuin solussa ja koassin asunnoissa.

• Marjaana

Vaikea kysymys! Jos vuokraat yksityiseltä, voisin omasta kokemuksesta suositella joko kimppakämppää ihan ydinkeskustasta tai kimppaa/omaa Mäki-Matista eli läheltä yliopistoa.

Olen asunut itse ydinkeskustassa torin vieressä ja kävelykadulla (hyvää keskustan läheisyys, huonoa vuokrasopimusten lyhykäisyys, tapahtumien aikaan melu ja parkkipaikkojen puute/kalleus).

Mäki-Matissa asuin Pitkäkadulla, kerrassaan mainio sijainti. Kirjasto, puntisali, monet luentopaikat ihan vieressä parin minuutin kävelymatkan päässä.

Muita paikkoja, joissa olen majaillut:

Kortepohja (Emännäntie): en kotiutunut, mutta hyvää ylioppilaskylän harratepalvelut

Kinkomaa: halpa asunto, mutta pitkä matka koululle. Upeat maisemat ja luonnonrauhaa. Marketit fillarimatkan päässä.

Kanavuori: ei autottomalle, luonto upeaa!!

Kangaslampi: suosikkini. Ei mitään huhujen korostamia ongelmia, vaan todella rauhallista. Peruskauppaan ja bussipysäkille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7708
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      171
      3560
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2037
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1886
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1669
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    10. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1422
    Aihe