Huono ranta

vesipeto

Makarska Rivieran ranta on ymmärtääkseni teräväkivistä. Uidessa tarvitsee siis uimatossuja. Myydäänkö paikanpäällä sellaisia ja jos myydään, niin paljonko maksaa?

Vai onko järkevää viedä jo kotimaasta sellaiset varvastossut, ajavatko ne saman asian?

12

3297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turisti-05

      Myydään paikanpäällä, ainakin split:n tienoilla maksoivat 40-50 kunaa (n. 7 EUR).

    • pahvi

      Makarskan rannoista en tiedä, mutta ainakin saarilla rannat ovat parhaimmillaankin pikkukiveä. Uimatossuja kannattaa ehdottomasti käyttää jo satunnaisten merisiilienkin vuoksi.

      Varvastossut tuskin pysyvät jalassa, mutta uimatossuja saa saarilta ja Splitistä, joten eiköhän niitä saa myös kansoitetummasta Makarskastakin.

      Hinta 50-60 kunaa - alle 10 euroa. Hanki silikonipohjaiset.

    • ---

      Ehkä uimatossut pysyvät vähän paremmin jalassa kuin varvastossut, muuten ajavat kyllä saman asian.

      Se ranta ei muuten ole missään nimessä huono, vaikka se ei hiekkaranta olekaan. Vesi on kristallinkirkasta ja lämmintä.

      • korallilla varvas puhki

        Hanki tossut jo kotimaasta. Honkkarista tai vastaavasta sekatavaramarketista irtoaa tossut alle 5 €.

        Itse en ole koskaan kivipohjaisella aurinkorannalla polskutellut, mutta asettaisin kyllä turvallisuuden ulkonäön edelle.

        Ps. Käyttääkö turistit 100%:sti uimatossuja, vai onko tää vain suomalaisten juttuja?


      • korallilla varvas puhki kirjoitti:

        Hanki tossut jo kotimaasta. Honkkarista tai vastaavasta sekatavaramarketista irtoaa tossut alle 5 €.

        Itse en ole koskaan kivipohjaisella aurinkorannalla polskutellut, mutta asettaisin kyllä turvallisuuden ulkonäön edelle.

        Ps. Käyttääkö turistit 100%:sti uimatossuja, vai onko tää vain suomalaisten juttuja?

        Sanoisin, että muunmaalaiset käyttävät uimatossuja vielä enemmän kuin suomalaiset. Me kun olemme järven- ja merenrannoillamme tottuneita uimareita, eikä täällä juurikaan tossujen käyttäjiä näe.
        Itsekään en ole niitä vielä hankkinut, mutta syyskuun Kreikan saarihyppelyllä taitavat olla tarpeen, sen verran kivisiä rantoja (ja merisiilejä) on luvassa.


      • Hrvat
        reissaaja56 kirjoitti:

        Sanoisin, että muunmaalaiset käyttävät uimatossuja vielä enemmän kuin suomalaiset. Me kun olemme järven- ja merenrannoillamme tottuneita uimareita, eikä täällä juurikaan tossujen käyttäjiä näe.
        Itsekään en ole niitä vielä hankkinut, mutta syyskuun Kreikan saarihyppelyllä taitavat olla tarpeen, sen verran kivisiä rantoja (ja merisiilejä) on luvassa.

        Yleisillä rannoilla uimatossujen käyttö on turhaa. Rannat ovat putsattuja merisiileistä. Jalat tottuvat muutamassa päivässä kivillä kävelyyn, kunhan malttaa kävellä ilman tossuja.

        Jos kuitenkin matka suuntautuu muualle esim. saaristoon uimalasit/snorkkeli ja uimatossut/räpylät mukaan, jolloin matkasta saa enemmän irti.

        Merisiili elää vain puhtaassa vedessä !


    • yx turisti

      Palasin juuri Kroatian Brelasta. Omat uimatossut oli mukana, tosin luovuin niiden käytöstä. Rannat ovat pyöreitä, pieniä hioutuneita kiviä. Merisiilit viihtyy siellä isommissa lohkareissa. Jotkut läpykät on kyllä hyvä olla mukana, rantakivet olivat ainakin nyt niin kuumia helteellä, että paljaalla jalalla oli epämukavaa astella. Muutenkin, jos on kovin arat jalkapohjat, niin uimatossuilla on mukavampi astella. Rannat syvenevät kyllä melko äkkiä, eli ei tarvitse pitkälti astella, kun voi alkaa kellua/uiskennella ihanan lämpimässä ja kirkkaassa vedessä. Uimatossuja oli myynnissä rutkasti monenlaisia, hinnatkin oli varmaan ihan kohtuulliset, ei vie ketään perikatoon.

      • Vee2

        Ne kivet ja ranta sattuivat olemaan siellä Brelassa sileitä tai pyöreitä, mukavia.
        Ei kai se tarkoita, että ne kaikkialla ovat. Pääsääntöisesti ne ovat huonoja, huonoja paljaille jaloille. Merisiilejä on monen kokoisia, peukalonpäänkokoisesta pallosta "jalkapallon" kokoon. Olen snorklannut rantavesissä kilometrejä ja taas kilometrejä. Eikä sitä uskoisi miten paljon siellä on merisiileja, eri kokoisia. Siinä on viikon loma pilalla kun jalka tulehtuu ja tulee sairaalakeikka. Itse viettäisin viikon ennemmin vaikka rantabaarissa kuin lasareetissa...

        Suosittelen jalkineiden käyttöä, kun nei eivät maksa "mitään". On myöskin turhaa (mielestäni) miettiä maksaako kengät täällä Honkkarissa alle 5 egee tai siellä perillä kalleimmalla turistirysäpyydysalueella 10 egee.

        Summa summarum; onhan Kroatia aivan mahtava maa uida, snorklata ja sukellella, rantojen kivisyydestä huolimatta. Kroatia ei saanut maan pinnanjaossa hiekkarantoja kuten Italia mutta saipa puhtaat kirkkaat vedet. Hauskoja uintireissuja...


      • annielli
        Vee2 kirjoitti:

        Ne kivet ja ranta sattuivat olemaan siellä Brelassa sileitä tai pyöreitä, mukavia.
        Ei kai se tarkoita, että ne kaikkialla ovat. Pääsääntöisesti ne ovat huonoja, huonoja paljaille jaloille. Merisiilejä on monen kokoisia, peukalonpäänkokoisesta pallosta "jalkapallon" kokoon. Olen snorklannut rantavesissä kilometrejä ja taas kilometrejä. Eikä sitä uskoisi miten paljon siellä on merisiileja, eri kokoisia. Siinä on viikon loma pilalla kun jalka tulehtuu ja tulee sairaalakeikka. Itse viettäisin viikon ennemmin vaikka rantabaarissa kuin lasareetissa...

        Suosittelen jalkineiden käyttöä, kun nei eivät maksa "mitään". On myöskin turhaa (mielestäni) miettiä maksaako kengät täällä Honkkarissa alle 5 egee tai siellä perillä kalleimmalla turistirysäpyydysalueella 10 egee.

        Summa summarum; onhan Kroatia aivan mahtava maa uida, snorklata ja sukellella, rantojen kivisyydestä huolimatta. Kroatia ei saanut maan pinnanjaossa hiekkarantoja kuten Italia mutta saipa puhtaat kirkkaat vedet. Hauskoja uintireissuja...

        Mistä ihmeen Honkkarista te niitä kenkiä olette ostanu? Mikä siis on Honkkari?


      • matkaaja
        annielli kirjoitti:

        Mistä ihmeen Honkkarista te niitä kenkiä olette ostanu? Mikä siis on Honkkari?

        Honkkarilla tarkoitetaan Hong Kong-tavarataloa.


      • Vee2
        annielli kirjoitti:

        Mistä ihmeen Honkkarista te niitä kenkiä olette ostanu? Mikä siis on Honkkari?

        Se on sellainen ryjäkauppa jossa on varsinkin miehille kaikennäköistä kamaa mitä tarvitaan autotallissa ja puutarhassa. Hinnat ovat halpoja, kuten ehkä laatukin? Naisille siellä on esim. halpoja pesuaineta, lapsille leluja yms.
        Suosittelen, se on sellainen koominen kansan kauppa.


      • Miunu
        Vee2 kirjoitti:

        Se on sellainen ryjäkauppa jossa on varsinkin miehille kaikennäköistä kamaa mitä tarvitaan autotallissa ja puutarhassa. Hinnat ovat halpoja, kuten ehkä laatukin? Naisille siellä on esim. halpoja pesuaineta, lapsille leluja yms.
        Suosittelen, se on sellainen koominen kansan kauppa.

        Mistä löytyisi Fashyn avokasmallisia uimakenkiä? väriltään kengät ovat valkoiset .. onko joku bongannut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe