Olen lähdössä Thaimaaseen ja tulemme viettämään juhannuksen siellä.
"Tuota kanssa hieman kommentoin, että ruotsista tulee varhaisperunaa 2.5 euroa kilo, ja suomalaista myydään 10-12 euroa kilo, samaa perunaa, vain viereisestä maasta lajikekin on varmasti samaa, mutta miten se voi ruotsista ostettuna olla niin paljon halvempaa ?."
Tuollainen kommentti oli tuolla toisessa ketjussa ja ajattelinkin kysäistä että ovatko thaimaalaiset perunat parempia kuin suomalaiset ja saako Thaimaasta silliä sekä tilliä?
Meillä on ollu perinteenä juhlia juhannuksena uusia perunoita nautiskellen mummon kasvattaman tillin, voin ja sillin kera. En haluaisi tätä perinnettä katkaista.
Kannattaisikohan meidän ottaa perunat, sillit, tillit ja Valion voita mukaan Suomesta, kai se ainakin laillista on?
Uudet perunat ja silli Thaimaassa.
129
1090
Vastaukset
- Anonyymi00001
Milloin Thaimassa on juhannus, 20 vai 24.6?
- Anonyymi00002
Thaimaassa ei vietetä perinteistä suomalaista juhannusta, joten maassa ei ole juhannuspäivää.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Thaimaassa ei vietetä perinteistä suomalaista juhannusta, joten maassa ei ole juhannuspäivää.
Keskustelun aloittaja kuitenkin viettää siellä juhannusta, mutta milloin?
- Anonyymi00030
Muutama ruokalaji jotka on jääneet pois Suomen ruokavaliostani taikka jäävät hyvin hyvin vähiin.
Lapsena meillä oli aina ruoan kanssa ruisleipää ja voita, oli sitten kyse mistä ruoasta tahansa. Usein oli keittoja, joiden kanssa ruisleipä hyvin sopii. Nyt en edes muista milloin olisin viimeksi syönyt tummaa leipää.
Vain tiettyjen ruokalajien kanssa on tarjolla itsetehtyjä sämpylöitä, esim keittojen.
Sekä lapsena että suomalaisessa perhe-elämässä meillä oli aina ruokajuomaksi maitoa. Lapsena se oli punaista maitoa ja aikuisena rasvatonta maitoa. Täällä ei ole koskaan maitoa ruokapöydässä tarjolla.
Tytär saa koulussa 2dl pillimaidon ruoan kanssa ja poika eskarissa. Lisäksi kalsiumia saavat muusta monipuolisesta ravinnosta kasvavalle lapselle. Itse syön luonnonjugurtteja marjojen ja myslin kanssa ja hiljalleen se on tullut lastenkin aamupalalle.
Perunahan on suomalaisten epävirallinen kansallisruoka. Vanhan liiton miehet eivät pidä ruokaa ruokana, jos pöydässä ei ole perunaa. Meillä oli lapsena oma perunapelto josta riitti ympäri vuoden perunaa.
Peruna ja kastike oli yleisin ruokalaji myös perhe-elämässä Suomessa. Lapsille varmin ruokalaji oli perinteiset lihapullat, kalapuikot, nakit ja ranskalaiset. Riisiä oli vain harvoin.
Täällä meillä on perunaa ehkä kerran kuukaudessa side dishinä. Massaman curryssa sitä on aina, mutta sitä on harvemmin kuin kerran kuussa tarjolla. Itse luovuin sen kokkaamisesta kahden epäonnistumisen jälkeen. Se on tarkka ainesten määrästä ja menee helposti pilalle jos yksikin floppaa.
2010- Anonyymi00031
"Meillä oli lapsena oma perunapelto josta riitti ympäri vuoden perunaa."
Missä päin Suomea oli tuo lasten perunapelto? Talvella on kyllä haastavaa käydä 25 asteen pakkasella kuokkimassa metrin hangen alta perunoita. - Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
"Meillä oli lapsena oma perunapelto josta riitti ympäri vuoden perunaa."
Missä päin Suomea oli tuo lasten perunapelto? Talvella on kyllä haastavaa käydä 25 asteen pakkasella kuokkimassa metrin hangen alta perunoita.Luetun ymmärtämisessä taas ongelmia, missä lukee että lasten perunapelto?? Lapsena perunapelto on aivan eri asia.
- Anonyymi00037
Anonyymi00032 kirjoitti:
Luetun ymmärtämisessä taas ongelmia, missä lukee että lasten perunapelto?? Lapsena perunapelto on aivan eri asia.
Pikku-Posso ei myöskään ole kuullut sanaa "perunakellari", joka ennenvanhaa löytyi liki jokaisesta torpasta.
- Anonyymi00038
Anonyymi00032 kirjoitti:
Luetun ymmärtämisessä taas ongelmia, missä lukee että lasten perunapelto?? Lapsena perunapelto on aivan eri asia.
Pikku-Posso kuuluu Chiang Maissa nerokkaaseen rikollisjengiin, joka ryöstelee viinakauppoja, myy viinat ja ryyppää rahat.
- Anonyymi00039
Anonyymi00037 kirjoitti:
Pikku-Posso ei myöskään ole kuullut sanaa "perunakellari", joka ennenvanhaa löytyi liki jokaisesta torpasta.
"Meidän kylä" ei ole Lahdessa.
- Anonyymi00042
Anonyymi00032 kirjoitti:
Luetun ymmärtämisessä taas ongelmia, missä lukee että lasten perunapelto?? Lapsena perunapelto on aivan eri asia.
Eihä tuo mittään, eräs henkilö mäni naimisiin Eiffel tornin kaa ja toine Berliinin muurin. Tuo liitto kyllä hajos ku muuri sortu.
- Anonyymi00043
Olet selvästi huomattavasti keskitasoa varattomammasta, perheestä, yleensä 70-80 luvuilla oli monipuolista ja ravitsevaa ruokaa, normi perheissä, lääkintöhallitus julkaisia tutun ruokalautasen malli jota tuli töllöstä ainakin kerran päivässä.
- Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Olet selvästi huomattavasti keskitasoa varattomammasta, perheestä, yleensä 70-80 luvuilla oli monipuolista ja ravitsevaa ruokaa, normi perheissä, lääkintöhallitus julkaisia tutun ruokalautasen malli jota tuli töllöstä ainakin kerran päivässä.
Vastaan asiallisesti, vaikka siihen tulee vastineeksi poikkeuksetta ihmettelyä ja herjoja.
Ensinnäkin "meidän kylä" oli kaupungin laidalla 6-8km keskustasta oleva rintamamiestaloista koostuva omakotialue. Se jakautui puhekielessä "alakyläksi ja yläkyläksi", me asuttiin yläkylällä ja aivan toisen kaupungin rajalla.
Taloja ei tuohon aikaan ollut alueella kuin ehkä 40 taloa, nykyisin ehkä 300 taloa. Pari isompaa peltoa, koulu ja K-kauppa sekä posti samassa rakennuksessa.
Alue oli suht tiivis yhteisö, kaikki tunsi nimeltä toisensa suurinpiirtein ja oli vireä omakotiyhdistys, joka järjesti kaikenlaista toimintaa ja tapahtumaa.
Alueen talot oli yhtä lukuunottamatta kaikki 50- luvulla rakennettuja 1,5 kerroksisia harjakattoisia pikkuisia tötteröitä, meidän talossa neliöitä alakerrassa ehkä 45 neliötä ja yläkerrassa kaksi pikkuista makuuhuonetta lapsille.
Kaikki oli tuolla kylällä köyhiä, paitsi erään yrittäjän perhe jonka pojat oli hyviä kavereita ja luokkakavereita. Heidän perheyrityksensä meni itse asiassa vasta viime syksynä nurin.
He oli se ainoa perhe joka lomaili amerikoissa saakka, me muut ei missään.
Ei oltu sen köyhempiä kuin muutkaan ja isäukko oli kova tekemään metsurin töitä ja tienasi hyvin, mutta sitten ne tienestit alkoi hukkua "poikien reissuihin" kiihtyvään tahtiin.
Äiti tiesi kyllä ruokaympyrät ja meillä oli sellainen keittiön seinällä. Koulun terkkari niitä jakoi, tai siihen aikaan häntä kutsuttiin neuvolatädiksi.
Kuten olen kertonut, meillä oli perunat omasta takaa, kuin myös porkkanat, tomaatit kasvihuoneessa, lanttua, marjapensaita parikymmentä joista muhkea sato, raparperiä jne.
Retiisiä kasvatettiin myös ja läheisen metsikön laidalla kasvoi vadelmaa reippaasti. Omenaa saatiin kylältä puoli-ilmaiseksi ja siitä äidit teki mehua. Mummola oli vain 800 metrin päässä ja sieltä saatiin kananmunat ja välillä lihaa kuten joulukinkut itse teurastaen.
Kalat äiti osti torilta ja sitä oli se suosituksen mukainen kerta viikkoon. Kunnon nautalihaa oli yleensä lauantaina, muina päivinä jauhelihaa joko jauhelihakastikkeena tai lihapullina.
Siihen aikaan ei edes ollut muusijauhetta, joten pottumuusit oli ihan sitä itseään ja runsaalla voilla kyllästetty tuomaan makua.
Söin Elovenaa aamuin illoin ja tein välipaloiksi mummon ruisleipää juustolla, jotka uunissa lämmittelin. Vähän samanlaista luontaistaloutta kuin nykyisinkin osittain.
Muistan kun peuhattiin ulkosalla niin äiti huuteli ikkunanraosta ja ojensi puolikkaan lantun välipalaksi raakana taikka voileivän. Hemmotteluakin sain kuopuksena osakseni, ranskanleipää ja balkaninmakkaraa, joka oli suurin herkkuni.
Isän lompakon kolikot piti huolta siitä että sai karkkiakin välillä.
Olin tokalla luokalla hieman ylipainoinen ja syynä oli se että äiti ja mummo leipoivat paljon ja eivät rajoittaneet sitä pullansyöntiä mitenkään. Liikuttiin niin paljon koulumatkojen lisäksi, että kymmenvuotiaana ei enää ylipainoa ollut.
Voi sanoa että olin silloin ekaa kertaa addikti liikkumaan ja suuri yleisureilufani, kuten koko perheemme. Sitä katsottiin rivissä sohvalla kuin kirkossa kun Virenit ja muut paineli menemään. Sen jälkeen lähdin usein päättömästi juoksemaan kuin Forrest Gump.
Tein pihalle esteratoja joita kellottelin sitten aivan itsekseni ja saatoin veivata niitä kaksi tuntia kerrallaan. Siksipä olin koululiikunnassa ehdoton ykkönen jokaisessa lajissa paitsi uinnissa. Ylivoimaa riitti armeijaan saakka jossa laitoin ennätykset uusiksi.
Siitä kiitos kuuluu hyvin ravitulle lapsuudelle ja jonkinmoiselle ylivilkkaudelle. Joo ja meillä oli perunakellari, jossa sitten keväällä iti siemenperunat seuraavaa satoa varten. Paljoa ei ainakaan tarvinnut talvella pottua ostaa.
Osallistuin perunankylvöön ja poimintaan ja sain isäukolta sitten kolikoita joilla sai ekoihin mopoihin bensat. Sitten isäukko suoritti sen viimeisen kostean reissun poikaporukalla ja jäätiin äidin kanssa vuodeksi kahden kunnes16 vanhana sitten jo muutto "omaan kotiin".
2010 - Anonyymi00046
Anonyymi00044 kirjoitti:
Vastaan asiallisesti, vaikka siihen tulee vastineeksi poikkeuksetta ihmettelyä ja herjoja.
Ensinnäkin "meidän kylä" oli kaupungin laidalla 6-8km keskustasta oleva rintamamiestaloista koostuva omakotialue. Se jakautui puhekielessä "alakyläksi ja yläkyläksi", me asuttiin yläkylällä ja aivan toisen kaupungin rajalla.
Taloja ei tuohon aikaan ollut alueella kuin ehkä 40 taloa, nykyisin ehkä 300 taloa. Pari isompaa peltoa, koulu ja K-kauppa sekä posti samassa rakennuksessa.
Alue oli suht tiivis yhteisö, kaikki tunsi nimeltä toisensa suurinpiirtein ja oli vireä omakotiyhdistys, joka järjesti kaikenlaista toimintaa ja tapahtumaa.
Alueen talot oli yhtä lukuunottamatta kaikki 50- luvulla rakennettuja 1,5 kerroksisia harjakattoisia pikkuisia tötteröitä, meidän talossa neliöitä alakerrassa ehkä 45 neliötä ja yläkerrassa kaksi pikkuista makuuhuonetta lapsille.
Kaikki oli tuolla kylällä köyhiä, paitsi erään yrittäjän perhe jonka pojat oli hyviä kavereita ja luokkakavereita. Heidän perheyrityksensä meni itse asiassa vasta viime syksynä nurin.
He oli se ainoa perhe joka lomaili amerikoissa saakka, me muut ei missään.
Ei oltu sen köyhempiä kuin muutkaan ja isäukko oli kova tekemään metsurin töitä ja tienasi hyvin, mutta sitten ne tienestit alkoi hukkua "poikien reissuihin" kiihtyvään tahtiin.
Äiti tiesi kyllä ruokaympyrät ja meillä oli sellainen keittiön seinällä. Koulun terkkari niitä jakoi, tai siihen aikaan häntä kutsuttiin neuvolatädiksi.
Kuten olen kertonut, meillä oli perunat omasta takaa, kuin myös porkkanat, tomaatit kasvihuoneessa, lanttua, marjapensaita parikymmentä joista muhkea sato, raparperiä jne.
Retiisiä kasvatettiin myös ja läheisen metsikön laidalla kasvoi vadelmaa reippaasti. Omenaa saatiin kylältä puoli-ilmaiseksi ja siitä äidit teki mehua. Mummola oli vain 800 metrin päässä ja sieltä saatiin kananmunat ja välillä lihaa kuten joulukinkut itse teurastaen.
Kalat äiti osti torilta ja sitä oli se suosituksen mukainen kerta viikkoon. Kunnon nautalihaa oli yleensä lauantaina, muina päivinä jauhelihaa joko jauhelihakastikkeena tai lihapullina.
Siihen aikaan ei edes ollut muusijauhetta, joten pottumuusit oli ihan sitä itseään ja runsaalla voilla kyllästetty tuomaan makua.
Söin Elovenaa aamuin illoin ja tein välipaloiksi mummon ruisleipää juustolla, jotka uunissa lämmittelin. Vähän samanlaista luontaistaloutta kuin nykyisinkin osittain.
Muistan kun peuhattiin ulkosalla niin äiti huuteli ikkunanraosta ja ojensi puolikkaan lantun välipalaksi raakana taikka voileivän. Hemmotteluakin sain kuopuksena osakseni, ranskanleipää ja balkaninmakkaraa, joka oli suurin herkkuni.
Isän lompakon kolikot piti huolta siitä että sai karkkiakin välillä.
Olin tokalla luokalla hieman ylipainoinen ja syynä oli se että äiti ja mummo leipoivat paljon ja eivät rajoittaneet sitä pullansyöntiä mitenkään. Liikuttiin niin paljon koulumatkojen lisäksi, että kymmenvuotiaana ei enää ylipainoa ollut.
Voi sanoa että olin silloin ekaa kertaa addikti liikkumaan ja suuri yleisureilufani, kuten koko perheemme. Sitä katsottiin rivissä sohvalla kuin kirkossa kun Virenit ja muut paineli menemään. Sen jälkeen lähdin usein päättömästi juoksemaan kuin Forrest Gump.
Tein pihalle esteratoja joita kellottelin sitten aivan itsekseni ja saatoin veivata niitä kaksi tuntia kerrallaan. Siksipä olin koululiikunnassa ehdoton ykkönen jokaisessa lajissa paitsi uinnissa. Ylivoimaa riitti armeijaan saakka jossa laitoin ennätykset uusiksi.
Siitä kiitos kuuluu hyvin ravitulle lapsuudelle ja jonkinmoiselle ylivilkkaudelle. Joo ja meillä oli perunakellari, jossa sitten keväällä iti siemenperunat seuraavaa satoa varten. Paljoa ei ainakaan tarvinnut talvella pottua ostaa.
Osallistuin perunankylvöön ja poimintaan ja sain isäukolta sitten kolikoita joilla sai ekoihin mopoihin bensat. Sitten isäukko suoritti sen viimeisen kostean reissun poikaporukalla ja jäätiin äidin kanssa vuodeksi kahden kunnes16 vanhana sitten jo muutto "omaan kotiin".
2010Lahden keskustasta 6 kilometrin päässä oli köyhällistön kylä, josta koulumatka oli 10 kilometriä.
Varsin outo tuo Lahden kaupunki.
Tiedätkö mikä ero on omalla identiteetillä ja omaksutulla identiteetillä?
Onko sulle todellakin vieras asia että lapsille samaistuu omien vanhempien käytöstavat.
Sun kohdalla se tarkoittaa kaksinaamaisuutta vaikka luulet että ympäristösi ei sitä .... vahingossa hoksaa.
Sun on ihan turha väittää että et olisi käyttäytynyt exillesi kuten tällä palstalla .... Olen sata kertaa sanonut ..... sä et ymmärrä mistään mitään ..... sulla on dementia.
Hullu sä oot et mitään muuta. - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Lahden keskustasta 6 kilometrin päässä oli köyhällistön kylä, josta koulumatka oli 10 kilometriä.
Varsin outo tuo Lahden kaupunki.
Tiedätkö mikä ero on omalla identiteetillä ja omaksutulla identiteetillä?
Onko sulle todellakin vieras asia että lapsille samaistuu omien vanhempien käytöstavat.
Sun kohdalla se tarkoittaa kaksinaamaisuutta vaikka luulet että ympäristösi ei sitä .... vahingossa hoksaa.
Sun on ihan turha väittää että et olisi käyttäytynyt exillesi kuten tällä palstalla .... Olen sata kertaa sanonut ..... sä et ymmärrä mistään mitään ..... sulla on dementia.
Hullu sä oot et mitään muuta.Kaiken lisäksi sun peruskäyttäytymiseen kuuluu asioiden vääristäminen.
- Anonyymi00048
Anonyymi00044 kirjoitti:
Vastaan asiallisesti, vaikka siihen tulee vastineeksi poikkeuksetta ihmettelyä ja herjoja.
Ensinnäkin "meidän kylä" oli kaupungin laidalla 6-8km keskustasta oleva rintamamiestaloista koostuva omakotialue. Se jakautui puhekielessä "alakyläksi ja yläkyläksi", me asuttiin yläkylällä ja aivan toisen kaupungin rajalla.
Taloja ei tuohon aikaan ollut alueella kuin ehkä 40 taloa, nykyisin ehkä 300 taloa. Pari isompaa peltoa, koulu ja K-kauppa sekä posti samassa rakennuksessa.
Alue oli suht tiivis yhteisö, kaikki tunsi nimeltä toisensa suurinpiirtein ja oli vireä omakotiyhdistys, joka järjesti kaikenlaista toimintaa ja tapahtumaa.
Alueen talot oli yhtä lukuunottamatta kaikki 50- luvulla rakennettuja 1,5 kerroksisia harjakattoisia pikkuisia tötteröitä, meidän talossa neliöitä alakerrassa ehkä 45 neliötä ja yläkerrassa kaksi pikkuista makuuhuonetta lapsille.
Kaikki oli tuolla kylällä köyhiä, paitsi erään yrittäjän perhe jonka pojat oli hyviä kavereita ja luokkakavereita. Heidän perheyrityksensä meni itse asiassa vasta viime syksynä nurin.
He oli se ainoa perhe joka lomaili amerikoissa saakka, me muut ei missään.
Ei oltu sen köyhempiä kuin muutkaan ja isäukko oli kova tekemään metsurin töitä ja tienasi hyvin, mutta sitten ne tienestit alkoi hukkua "poikien reissuihin" kiihtyvään tahtiin.
Äiti tiesi kyllä ruokaympyrät ja meillä oli sellainen keittiön seinällä. Koulun terkkari niitä jakoi, tai siihen aikaan häntä kutsuttiin neuvolatädiksi.
Kuten olen kertonut, meillä oli perunat omasta takaa, kuin myös porkkanat, tomaatit kasvihuoneessa, lanttua, marjapensaita parikymmentä joista muhkea sato, raparperiä jne.
Retiisiä kasvatettiin myös ja läheisen metsikön laidalla kasvoi vadelmaa reippaasti. Omenaa saatiin kylältä puoli-ilmaiseksi ja siitä äidit teki mehua. Mummola oli vain 800 metrin päässä ja sieltä saatiin kananmunat ja välillä lihaa kuten joulukinkut itse teurastaen.
Kalat äiti osti torilta ja sitä oli se suosituksen mukainen kerta viikkoon. Kunnon nautalihaa oli yleensä lauantaina, muina päivinä jauhelihaa joko jauhelihakastikkeena tai lihapullina.
Siihen aikaan ei edes ollut muusijauhetta, joten pottumuusit oli ihan sitä itseään ja runsaalla voilla kyllästetty tuomaan makua.
Söin Elovenaa aamuin illoin ja tein välipaloiksi mummon ruisleipää juustolla, jotka uunissa lämmittelin. Vähän samanlaista luontaistaloutta kuin nykyisinkin osittain.
Muistan kun peuhattiin ulkosalla niin äiti huuteli ikkunanraosta ja ojensi puolikkaan lantun välipalaksi raakana taikka voileivän. Hemmotteluakin sain kuopuksena osakseni, ranskanleipää ja balkaninmakkaraa, joka oli suurin herkkuni.
Isän lompakon kolikot piti huolta siitä että sai karkkiakin välillä.
Olin tokalla luokalla hieman ylipainoinen ja syynä oli se että äiti ja mummo leipoivat paljon ja eivät rajoittaneet sitä pullansyöntiä mitenkään. Liikuttiin niin paljon koulumatkojen lisäksi, että kymmenvuotiaana ei enää ylipainoa ollut.
Voi sanoa että olin silloin ekaa kertaa addikti liikkumaan ja suuri yleisureilufani, kuten koko perheemme. Sitä katsottiin rivissä sohvalla kuin kirkossa kun Virenit ja muut paineli menemään. Sen jälkeen lähdin usein päättömästi juoksemaan kuin Forrest Gump.
Tein pihalle esteratoja joita kellottelin sitten aivan itsekseni ja saatoin veivata niitä kaksi tuntia kerrallaan. Siksipä olin koululiikunnassa ehdoton ykkönen jokaisessa lajissa paitsi uinnissa. Ylivoimaa riitti armeijaan saakka jossa laitoin ennätykset uusiksi.
Siitä kiitos kuuluu hyvin ravitulle lapsuudelle ja jonkinmoiselle ylivilkkaudelle. Joo ja meillä oli perunakellari, jossa sitten keväällä iti siemenperunat seuraavaa satoa varten. Paljoa ei ainakaan tarvinnut talvella pottua ostaa.
Osallistuin perunankylvöön ja poimintaan ja sain isäukolta sitten kolikoita joilla sai ekoihin mopoihin bensat. Sitten isäukko suoritti sen viimeisen kostean reissun poikaporukalla ja jäätiin äidin kanssa vuodeksi kahden kunnes16 vanhana sitten jo muutto "omaan kotiin".
2010Meidän elämä tuohon aikaan oli täysin toisenlaista, asuimme kaupungissa sen keskustassa, isossa kerrostalohuoneistossa, elämä oli ihan ok, kavereilla oli selvästi heikommin asiat, ainoastaan isäni kävi töissä, äiti hoiti meitä kahta minua ja siskoa, meillä oli paljon ruokia mitä ei muualla nähty, tämä johtui siitä että isäni oli merillä, ja toi mitä eksoottisempi safkooja kotiin, osasta tykkäsin osasta en, oudoin oli ehkä mitä muistan jauhelihalla täytetty makarini tyyny, italialaista purkista, äitini ei paljon purkkiruokaan koskenut jos ei ollut pakko, hän sairastui aika nuorena ms. tautiin, mutta ei kuollut siihen, vaan pari vuotta myöhemmin kuin isäni, oli meillä peruna kellari nyt muistan sen asuimme meritorni nimisessä talossa joka oli iso talo, rakennettu ennen sotia tai jälkeen, sitä ennen rauhanlinnassa, näissä molemmissa oli kylmäkellarit, eli niissä oli yleensä perunalaarit.
Itse liikuin noina aikoin kävellen tai fillarilla, isä toi minulle briteitä polkupyörän joka oli siihen aikaa suomen tasoon verrattuna erittäin hieno, isälläni ja äidilläni ei koskaan ollut autoa, isällä oli kertomansa mukaan joskus tuonut maahan kuplavokkeloita, myydäkseen niitä mutta en muista koskaan nähneeni sellaista, mutta juttuja liikkui, laivassa sai tuoda mitä halusi niihin aikoihin, parikin autoa meni helposti rahtina suomeen, isäni kaatui kännissä polkupyörällä, ja lapaluu halkesi, ja siitä tuli reuman kanssa eläke, hän oli noin 55 vuotias.
16 vuotiaana pääsin nuorisokeskukseen töihin, 18 vuotiaana ostin ekan oman auton opel Kadett vm, 1968, enimmäiset tietokoneet ostin kun vic 20 tuli markkinoille, vuotta en enää muista, siitä sitten c64 ja jossain vaiheessa pc, ensimmäinen oli bondwell. - Anonyymi00049
Anonyymi00046 kirjoitti:
Lahden keskustasta 6 kilometrin päässä oli köyhällistön kylä, josta koulumatka oli 10 kilometriä.
Varsin outo tuo Lahden kaupunki.
Tiedätkö mikä ero on omalla identiteetillä ja omaksutulla identiteetillä?
Onko sulle todellakin vieras asia että lapsille samaistuu omien vanhempien käytöstavat.
Sun kohdalla se tarkoittaa kaksinaamaisuutta vaikka luulet että ympäristösi ei sitä .... vahingossa hoksaa.
Sun on ihan turha väittää että et olisi käyttäytynyt exillesi kuten tällä palstalla .... Olen sata kertaa sanonut ..... sä et ymmärrä mistään mitään ..... sulla on dementia.
Hullu sä oot et mitään muuta.Posso. Vastasin sinulle asiallisesti, ja kuten ennustinkin siihen tuli vastineeksi ihmettelyä ja herjoja ja ilmiselvästi humalassa. Aamuhöyryissä kerroit sitten asiallisen vastauksen vasta.
Periaatteessa vaatimattoman lapsuuteni ei pitäisi laittaa ketään kateeksi, mutta sinä sait armottoman hepulin. Iskikö lanttukateus vaiko perunakateus? Joku kateus tuossa on kyseessä.
Ei ole normaalia saada hepuleita 70- luvun normaalista köyhästä lapsuudesta. Kaupungin etäisyys "kotikylästä" voidaan mitata keskustasta keskustaan, tai sitten kylän rajalle joko linnunteitse taikka teitä pitkin. Tuolloin ei ollut vielä uutta tietä vaan vanhatie kaupunkiin.
Meillä on kaikki kunnossa exien ja lasten kanssa, vasta oli tyttären synttärit. Oli mökillä ja soiteltiin videopuhelut, tilasin hänelle lahjakortin joka meni suoraan puhelimeensa.
Tässä olisi seuraavat vierailut Suomessa edessä sekä Chiang Maissa. Onkos se kansainvälisen motoristin iskä siellä jos nähtäisiin lopultakin?
2010 - Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Posso. Vastasin sinulle asiallisesti, ja kuten ennustinkin siihen tuli vastineeksi ihmettelyä ja herjoja ja ilmiselvästi humalassa. Aamuhöyryissä kerroit sitten asiallisen vastauksen vasta.
Periaatteessa vaatimattoman lapsuuteni ei pitäisi laittaa ketään kateeksi, mutta sinä sait armottoman hepulin. Iskikö lanttukateus vaiko perunakateus? Joku kateus tuossa on kyseessä.
Ei ole normaalia saada hepuleita 70- luvun normaalista köyhästä lapsuudesta. Kaupungin etäisyys "kotikylästä" voidaan mitata keskustasta keskustaan, tai sitten kylän rajalle joko linnunteitse taikka teitä pitkin. Tuolloin ei ollut vielä uutta tietä vaan vanhatie kaupunkiin.
Meillä on kaikki kunnossa exien ja lasten kanssa, vasta oli tyttären synttärit. Oli mökillä ja soiteltiin videopuhelut, tilasin hänelle lahjakortin joka meni suoraan puhelimeensa.
Tässä olisi seuraavat vierailut Suomessa edessä sekä Chiang Maissa. Onkos se kansainvälisen motoristin iskä siellä jos nähtäisiin lopultakin?
2010Tervetuloa vaan tänne BMW-homosi luokse, ja jos mut tahdot tavata niin sun on paras ymmärtää että olen olemassa ja lopetat mulle keskustelemisen Numban kautta.
Käytä kameraasi räps räps.
>§< - Anonyymi00051
Anonyymi00049 kirjoitti:
Posso. Vastasin sinulle asiallisesti, ja kuten ennustinkin siihen tuli vastineeksi ihmettelyä ja herjoja ja ilmiselvästi humalassa. Aamuhöyryissä kerroit sitten asiallisen vastauksen vasta.
Periaatteessa vaatimattoman lapsuuteni ei pitäisi laittaa ketään kateeksi, mutta sinä sait armottoman hepulin. Iskikö lanttukateus vaiko perunakateus? Joku kateus tuossa on kyseessä.
Ei ole normaalia saada hepuleita 70- luvun normaalista köyhästä lapsuudesta. Kaupungin etäisyys "kotikylästä" voidaan mitata keskustasta keskustaan, tai sitten kylän rajalle joko linnunteitse taikka teitä pitkin. Tuolloin ei ollut vielä uutta tietä vaan vanhatie kaupunkiin.
Meillä on kaikki kunnossa exien ja lasten kanssa, vasta oli tyttären synttärit. Oli mökillä ja soiteltiin videopuhelut, tilasin hänelle lahjakortin joka meni suoraan puhelimeensa.
Tässä olisi seuraavat vierailut Suomessa edessä sekä Chiang Maissa. Onkos se kansainvälisen motoristin iskä siellä jos nähtäisiin lopultakin?
2010Suomessahan kyrvånsyylån tapaa, pähkinärinteen kulmilla.
- Anonyymi00053
Anonyymi00046 kirjoitti:
Lahden keskustasta 6 kilometrin päässä oli köyhällistön kylä, josta koulumatka oli 10 kilometriä.
Varsin outo tuo Lahden kaupunki.
Tiedätkö mikä ero on omalla identiteetillä ja omaksutulla identiteetillä?
Onko sulle todellakin vieras asia että lapsille samaistuu omien vanhempien käytöstavat.
Sun kohdalla se tarkoittaa kaksinaamaisuutta vaikka luulet että ympäristösi ei sitä .... vahingossa hoksaa.
Sun on ihan turha väittää että et olisi käyttäytynyt exillesi kuten tällä palstalla .... Olen sata kertaa sanonut ..... sä et ymmärrä mistään mitään ..... sulla on dementia.
Hullu sä oot et mitään muuta.Pösilö Pasanen, miten ne sinun suhteesi lapsiisi, miksi niitä ei ole, miksi ette pidä yhteyttä?
- Anonyymi00060
Posso väittää että massamaani on intialainen ruoka, mitä mieltä olet tästä Posson mielikuvitusystävä Chiang Maista, potato Hömötiitiäinen?
- Anonyymi00087
Anonyymi00048 kirjoitti:
Meidän elämä tuohon aikaan oli täysin toisenlaista, asuimme kaupungissa sen keskustassa, isossa kerrostalohuoneistossa, elämä oli ihan ok, kavereilla oli selvästi heikommin asiat, ainoastaan isäni kävi töissä, äiti hoiti meitä kahta minua ja siskoa, meillä oli paljon ruokia mitä ei muualla nähty, tämä johtui siitä että isäni oli merillä, ja toi mitä eksoottisempi safkooja kotiin, osasta tykkäsin osasta en, oudoin oli ehkä mitä muistan jauhelihalla täytetty makarini tyyny, italialaista purkista, äitini ei paljon purkkiruokaan koskenut jos ei ollut pakko, hän sairastui aika nuorena ms. tautiin, mutta ei kuollut siihen, vaan pari vuotta myöhemmin kuin isäni, oli meillä peruna kellari nyt muistan sen asuimme meritorni nimisessä talossa joka oli iso talo, rakennettu ennen sotia tai jälkeen, sitä ennen rauhanlinnassa, näissä molemmissa oli kylmäkellarit, eli niissä oli yleensä perunalaarit.
Itse liikuin noina aikoin kävellen tai fillarilla, isä toi minulle briteitä polkupyörän joka oli siihen aikaa suomen tasoon verrattuna erittäin hieno, isälläni ja äidilläni ei koskaan ollut autoa, isällä oli kertomansa mukaan joskus tuonut maahan kuplavokkeloita, myydäkseen niitä mutta en muista koskaan nähneeni sellaista, mutta juttuja liikkui, laivassa sai tuoda mitä halusi niihin aikoihin, parikin autoa meni helposti rahtina suomeen, isäni kaatui kännissä polkupyörällä, ja lapaluu halkesi, ja siitä tuli reuman kanssa eläke, hän oli noin 55 vuotias.
16 vuotiaana pääsin nuorisokeskukseen töihin, 18 vuotiaana ostin ekan oman auton opel Kadett vm, 1968, enimmäiset tietokoneet ostin kun vic 20 tuli markkinoille, vuotta en enää muista, siitä sitten c64 ja jossain vaiheessa pc, ensimmäinen oli bondwell.Koska kävit kadettikoulun?
>§< - Anonyymi00127
Anonyymi00047 kirjoitti:
Kaiken lisäksi sun peruskäyttäytymiseen kuuluu asioiden vääristäminen.
En ole sun rakkaasi, mutta... kyllä, kyllä, kyllä ... tämä on ihan fackta, et tä, senssuhan se on, se kun vääristellöö, kaikkea ja sinua, ekkönä pökkelö hiffaa?
- Anonyymi00034
Aloittajan lentäessä kuuhun, hän lentääkin kuuseen.
- Anonyymi00036
Kannattaako Thaimaahan viedä suomalaista perunaa?
- Anonyymi00052
Kyllä kannattaa.
- Anonyymi00062
Anonyymi00052 kirjoitti:
Kyllä kannattaa.
Mix?
- Anonyymi00065
Kyllä ja ei, koska vastaus riippuu täysin siitä, puhutaanko ruokaperunasta vai siemenperunasta.
- Anonyymi00045
Pompaan kohta tolpaan ja juoken maratoonin,siis minä itse
2010/passintarkastaja - Anonyymi00054
Nämä rupiset yli kalliit peukalonpään kokoiset Ylihintaiset varhaispotut ovat onnettomia verrattuna esim Kreikan ja Turkin nyrkin kokoisiin ruvettomiin kevätperunoihin
- Anonyymi00066
Entä verrattuna thaimaalaisiin?
- Anonyymi00055
Outo paikka viettää Juhannusta hölmöjä suomalaisia kusettavien huijarien maassa????
- Anonyymi00056
Taidat olla melkoisen hölmö jos Thaimaassa olet tullut kusetetuksi. Ainoat jotka siellä koettaa vedättää ovat jotkut rantarolexin myyjät jotka saattaa ensin pyytää 20 tuhatta bahtia "aidosta Rolexista". Olen kuullut että joku on maksanutkin, mutta täytyy olla tavan hölmö.
Niillä kelloilla ei ole mitään arvoa koska koneistot eivät kestä edes sitä loman aikaa.
Minua ei ole kukaan vedättänyt. Olen myös nähnyt sen kun suomalainen mies juoksee myyjän perässä ympäri myymälää 15 minuuttia koettaen tivata T-paidan itselleen 50 bahtin hintaan.
Ei onnistunut. Joissakin paikoissa voi neuvotella hinnoista, mutta joissakin paikoissa on sanottava vain joo tai ei. Se ei ole kusetusta vaan kaupankäyntiä. - Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Taidat olla melkoisen hölmö jos Thaimaassa olet tullut kusetetuksi. Ainoat jotka siellä koettaa vedättää ovat jotkut rantarolexin myyjät jotka saattaa ensin pyytää 20 tuhatta bahtia "aidosta Rolexista". Olen kuullut että joku on maksanutkin, mutta täytyy olla tavan hölmö.
Niillä kelloilla ei ole mitään arvoa koska koneistot eivät kestä edes sitä loman aikaa.
Minua ei ole kukaan vedättänyt. Olen myös nähnyt sen kun suomalainen mies juoksee myyjän perässä ympäri myymälää 15 minuuttia koettaen tivata T-paidan itselleen 50 bahtin hintaan.
Ei onnistunut. Joissakin paikoissa voi neuvotella hinnoista, mutta joissakin paikoissa on sanottava vain joo tai ei. Se ei ole kusetusta vaan kaupankäyntiä.Vanhat jorret, jorkit ja jarpit ovat jo tuulen viemää.
Pitkään Pattayalla asuneet seniorit jotka jakoi ohjeitaan joka tilanteeseen ja levittelivät niitä "Minä rahastan sinua" juttuja ja kuinka tyttöjen puhvelit sairastaa ja he tarvii siihen rahaa.
Samat Jorret sai raivarin jos olit ostanut kynsisakset 50 bahtin ylihintaan ja he kertoivat että nyt sen takia Pattayalla hinnat nousee.
He kehuivat että koskaan eivät ole maksaneet naimisesta enempää kuin 500 bahtia.
He olivat myös meteorologeja jotka katsomalla taivaalle kykenivät ennustamaan 10 päivän sään.
He opastivat valitsemaan oikean hotellin ja oikean mopon ja ne oli tietenkin aina suomibaareja.
He tiesivät mitä pitää varoa ja missä pitää syödä. Ne oli aina halvimpia paikkoja. He tiesivät missä on Pattayan paraa pyttipannu ja Thaimaan paras ruoka. Tietty se oli se halvin mesta missä osataan suomenkieltä. Tupakki maistui suomibaarin terassilla ja tarjoilijat kiikutti sitä lisää viereisestä kaupasta. Se oli heidän mielestä kuningaselämää johon ei poikaset pysty.
Hiljaa he hiipuivat pois yksi toisensa jälkeen.
- Anonyymi00059
"Siihen aikaan ei edes ollut muusijauhetta, joten pottumuusit oli ihan sitä itseään ja runsaalla voilla kyllästetty tuomaan makua."
Perunamuusijauheet ilmestyivät suomalaisiin ruokakauppoihin 1960-luvun alussa.- Anonyymi00067
Ei todellakaan tullut kauppoihin 60-luvun alussa kauppoihin. 70-luvullakin erittäin harvinaista kotitalouksissa. Vasta 80-luvulla Mummon muusi alkoi kelvata joillekin. Laitoksissa tarjottiin aiemmin.
Kokit sylkee tänä päivänäkin jauhomuusin päälle vaikka ihan syötävää se on.
"Vaikka jauhe on säilyvyytensä ja nopeutensa ansiosta suosittu, perinteisistä tuoreista perunoista tehty muusi on säilyttänyt asemansa juhlavammissa ja perinteisimmissä aterioissa" - Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
Ei todellakaan tullut kauppoihin 60-luvun alussa kauppoihin. 70-luvullakin erittäin harvinaista kotitalouksissa. Vasta 80-luvulla Mummon muusi alkoi kelvata joillekin. Laitoksissa tarjottiin aiemmin.
Kokit sylkee tänä päivänäkin jauhomuusin päälle vaikka ihan syötävää se on.
"Vaikka jauhe on säilyvyytensä ja nopeutensa ansiosta suosittu, perinteisistä tuoreista perunoista tehty muusi on säilyttänyt asemansa juhlavammissa ja perinteisimmissä aterioissa"Juurikin näin ja tervemuistiset muistanee millaisia kaupat oli vielä 70- luvulla. Ne oli pieniä ja valikoima äärettömän suppea verrattuna nykyisiin.
En toki käynyt äitin kanssa Helsingissä lapsena kaupassa mutta Lahden muistan hyvin. Joku stadilainen vanhempi voi kertoa millaista Stadissa oli tuolloin "isoissa" kaupoissa.
Meidän lähin kauppa oli rintamamiestalon alakerrassa. Myymälän puoli oli 4 x 5 metriä, kaksi käytävää, yksi hylly keskellä ja hyllyt laidoilla. "Kaupan täti" seisoi lihatiskin takana jonka päällä oli kassakone ja vihko, johon tiliasiakkaiden velat kirjattiin mustekynällä.
Maito, kananmuna, noin kolmea eri leipää, lihaa, lenkkimakkaraa, lauantaimakkaraa, balkaninmakkaraa ja ökytuotetta metvurstia, näkkileipää, kaurapuuroa ja muuta kuivamuonaa kuten mannaryynejä, hapankorppuja, korppuja.
Jokaista tuotetta vain yksi tuotemerkki.
Leivontatarvikkeet kuten erilaiset jauhot, hiivat, sokerit, suolat, pippurit, voit, kardemummat jne. Jokaista vain yksi tuotemerkki.
Pesuaineita myös oli vain yhtä sorttia. Mäntysuopaa, vihreää palasaippuaa, shampoota yhtä sorttia ja Linna-shampoo taisi tulla jo 70-luvulla jolla piti pestä ilman kyyneleitä.
Banaaneja oli ja appelsiinia, juustoa yhtä sorttia. Ikuinen riidanaihe kauppiaan kanssa oli se että hän teki makkaransiivutuskoneella niin paksuja siivuja että makkarat tuli syötyä kotitaloudessa nopeasti leivän päällä.
Muistan kun kauppias sanoi eräälle asiakkaalle että "Hyvä rouva en voi tehdä enää ohuempia siivuja kun näistä näkyy jo läpi"
Limppareita ei siinä kaupassa tainnut olla kuin Jaffa, Siesta ja sitruuna-sooda. En muista milloin "King-Kola" tuli mutta se oli todella kaukaista sukua oikealle kokikselle. Limpparit oli vissiin kalliita, kun niitä ei meillä näkynyt. Aito kokis varsinkin oli kallis?
Tripit ja pillimehut oli vakijuttu, aina kun äidin tai mummon kanssa lähdettiin kaupunkiin.
Kioskilta nakkimakkara sinapilla ja isompana grillimakkara. Lörtsyn muistan syöneeni torilla mummon kanssa.
Tuossa kaupassa oli miehille partavedeksi Menneniä ja naisille yhtä sorttia hajuvettä sellainen pikkuinen sininen pullo joka maksoi suhteessa valtavasti, ehkä viisi markkaa. Muistan sellaisen ostaneeni isän kolikoilla äidille synttärilahjaksi.
En muista mitä oli deodoranttia oli, kai sekin oli Menneniä. Sen muistan että Old Spice oli kalliimpi ja ökytuote eikä meillä sellaista nähty. Mennen haisi kuin rotanmyrkyn, bensan ja kusen sekoitus ja se kirveli silmiä. Isä laittoi leikillään sitä minulle poskiin ja sanoi että nyt sulle alkaa kasvaa parta.
Myymäläauto pysähtyi 400 metrin päässä ja sieltä juostiin hakemaan nallekarkkeja pennin kappale ja pillimehut, jos rahaa riitti. Lopuksi pillimehupurkki puhallettiin täyteen ilmaa ja poksautettiin jalalla polkaisten.
Kaupungilta muistan pari kioskia joiden ikkunoissa oli esillä miestenlehtiä rivissä useita.
Syrjäsilmällä niitä joutui vilkaisemaan kun oli äidin kanssa liikkeellä. Voi pojat se oli jännää kun löysin ekaa kertaa kotoa lehtipinosta sellaisen... Isä jätti niitä sinne tahallaan pojalle seksuaalivalistukseksi.
Ensimmäinen iso "hypermarketti" oli jo tullut Lahteen, mutta kovin kovin vaatimaton oli valikoima ja ne vaatteet oli sellaista roskaa että ne purkautui jo muutaman pesun jälkeen.
Merkkivaatteet oli sellaisissa hinnoissa että ei mitään asiaa niihin kauppoihin koskaan kouluaikana. Verkkareissa kuljettiin ja "enstex"- housuissa jotka oli jonkinlaista muovia.
Halpahallit alkoi yleistyä myös ja niistä hankittiin sitten ne talvikengät jotka hiersi jalat verille ja aiheutti liikavarpaat. Räkätapit nenässä sitten karvalakki päässä kouluun joka piti ennen koulua jemmata reppuun, koska karvalakeille naurettiin autuaasti.
Jos joku erehtyi tulemaan kouluun lapikkaat jalassa, riemulla ei ollut rajoja.
2010
PS: Vaimoni ovat kaikki olleet kotitalousihmisiä eivätkä ole suostuneet tekemään jauheista perunamuusia koskaan. - Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Juurikin näin ja tervemuistiset muistanee millaisia kaupat oli vielä 70- luvulla. Ne oli pieniä ja valikoima äärettömän suppea verrattuna nykyisiin.
En toki käynyt äitin kanssa Helsingissä lapsena kaupassa mutta Lahden muistan hyvin. Joku stadilainen vanhempi voi kertoa millaista Stadissa oli tuolloin "isoissa" kaupoissa.
Meidän lähin kauppa oli rintamamiestalon alakerrassa. Myymälän puoli oli 4 x 5 metriä, kaksi käytävää, yksi hylly keskellä ja hyllyt laidoilla. "Kaupan täti" seisoi lihatiskin takana jonka päällä oli kassakone ja vihko, johon tiliasiakkaiden velat kirjattiin mustekynällä.
Maito, kananmuna, noin kolmea eri leipää, lihaa, lenkkimakkaraa, lauantaimakkaraa, balkaninmakkaraa ja ökytuotetta metvurstia, näkkileipää, kaurapuuroa ja muuta kuivamuonaa kuten mannaryynejä, hapankorppuja, korppuja.
Jokaista tuotetta vain yksi tuotemerkki.
Leivontatarvikkeet kuten erilaiset jauhot, hiivat, sokerit, suolat, pippurit, voit, kardemummat jne. Jokaista vain yksi tuotemerkki.
Pesuaineita myös oli vain yhtä sorttia. Mäntysuopaa, vihreää palasaippuaa, shampoota yhtä sorttia ja Linna-shampoo taisi tulla jo 70-luvulla jolla piti pestä ilman kyyneleitä.
Banaaneja oli ja appelsiinia, juustoa yhtä sorttia. Ikuinen riidanaihe kauppiaan kanssa oli se että hän teki makkaransiivutuskoneella niin paksuja siivuja että makkarat tuli syötyä kotitaloudessa nopeasti leivän päällä.
Muistan kun kauppias sanoi eräälle asiakkaalle että "Hyvä rouva en voi tehdä enää ohuempia siivuja kun näistä näkyy jo läpi"
Limppareita ei siinä kaupassa tainnut olla kuin Jaffa, Siesta ja sitruuna-sooda. En muista milloin "King-Kola" tuli mutta se oli todella kaukaista sukua oikealle kokikselle. Limpparit oli vissiin kalliita, kun niitä ei meillä näkynyt. Aito kokis varsinkin oli kallis?
Tripit ja pillimehut oli vakijuttu, aina kun äidin tai mummon kanssa lähdettiin kaupunkiin.
Kioskilta nakkimakkara sinapilla ja isompana grillimakkara. Lörtsyn muistan syöneeni torilla mummon kanssa.
Tuossa kaupassa oli miehille partavedeksi Menneniä ja naisille yhtä sorttia hajuvettä sellainen pikkuinen sininen pullo joka maksoi suhteessa valtavasti, ehkä viisi markkaa. Muistan sellaisen ostaneeni isän kolikoilla äidille synttärilahjaksi.
En muista mitä oli deodoranttia oli, kai sekin oli Menneniä. Sen muistan että Old Spice oli kalliimpi ja ökytuote eikä meillä sellaista nähty. Mennen haisi kuin rotanmyrkyn, bensan ja kusen sekoitus ja se kirveli silmiä. Isä laittoi leikillään sitä minulle poskiin ja sanoi että nyt sulle alkaa kasvaa parta.
Myymäläauto pysähtyi 400 metrin päässä ja sieltä juostiin hakemaan nallekarkkeja pennin kappale ja pillimehut, jos rahaa riitti. Lopuksi pillimehupurkki puhallettiin täyteen ilmaa ja poksautettiin jalalla polkaisten.
Kaupungilta muistan pari kioskia joiden ikkunoissa oli esillä miestenlehtiä rivissä useita.
Syrjäsilmällä niitä joutui vilkaisemaan kun oli äidin kanssa liikkeellä. Voi pojat se oli jännää kun löysin ekaa kertaa kotoa lehtipinosta sellaisen... Isä jätti niitä sinne tahallaan pojalle seksuaalivalistukseksi.
Ensimmäinen iso "hypermarketti" oli jo tullut Lahteen, mutta kovin kovin vaatimaton oli valikoima ja ne vaatteet oli sellaista roskaa että ne purkautui jo muutaman pesun jälkeen.
Merkkivaatteet oli sellaisissa hinnoissa että ei mitään asiaa niihin kauppoihin koskaan kouluaikana. Verkkareissa kuljettiin ja "enstex"- housuissa jotka oli jonkinlaista muovia.
Halpahallit alkoi yleistyä myös ja niistä hankittiin sitten ne talvikengät jotka hiersi jalat verille ja aiheutti liikavarpaat. Räkätapit nenässä sitten karvalakki päässä kouluun joka piti ennen koulua jemmata reppuun, koska karvalakeille naurettiin autuaasti.
Jos joku erehtyi tulemaan kouluun lapikkaat jalassa, riemulla ei ollut rajoja.
2010
PS: Vaimoni ovat kaikki olleet kotitalousihmisiä eivätkä ole suostuneet tekemään jauheista perunamuusia koskaan.Varsin on ollut alkeellinen "Meidän kylä".
Voi hyvänen aika sentään. - Anonyymi00072
Anonyymi00069 kirjoitti:
Varsin on ollut alkeellinen "Meidän kylä".
Voi hyvänen aika sentään.Onko voihyvänenaikamiehellä millaisia kokemuksia 60 -70 -luvun ruokakaupoista?
Muistelen Herra Pasasen kertoneen että hänen muistikuvansa alkaa vasta 13-vuotiaasta joka on varsin hämmästyttävää. Itselläni ensimmäinen muistikuva on 2-vuotiaana ja selkeät muistikuvat viisivuotiaasta ylöspäin. Mitä on tapahtunut ettei muista elämäänsä alle 13 vuotiaana laisinkaan? - Anonyymi00074
Anonyymi00072 kirjoitti:
Onko voihyvänenaikamiehellä millaisia kokemuksia 60 -70 -luvun ruokakaupoista?
Muistelen Herra Pasasen kertoneen että hänen muistikuvansa alkaa vasta 13-vuotiaasta joka on varsin hämmästyttävää. Itselläni ensimmäinen muistikuva on 2-vuotiaana ja selkeät muistikuvat viisivuotiaasta ylöspäin. Mitä on tapahtunut ettei muista elämäänsä alle 13 vuotiaana laisinkaan?Kun katsoo Pasasen "lahjakkuutta" nyt tuossa eläkeiässä, niin voi vaan kuvitella millainen vähäpoika hän on ollut kouluaikaan lukihäiriöineen ja ajatushirveineen. Pitkä ja hölmö ku Hessu Hopo. Joutunut sille listalle jolle pitää saada äkkiä päästötodistus kouraan että pääsee eroon, sillä luokalleen jättmisestä ei ole mitää iloa tai hän olisi edelleen ekalla luokalla, korkeintaan tokalla.
- Anonyymi00092
Anonyymi00067 kirjoitti:
Ei todellakaan tullut kauppoihin 60-luvun alussa kauppoihin. 70-luvullakin erittäin harvinaista kotitalouksissa. Vasta 80-luvulla Mummon muusi alkoi kelvata joillekin. Laitoksissa tarjottiin aiemmin.
Kokit sylkee tänä päivänäkin jauhomuusin päälle vaikka ihan syötävää se on.
"Vaikka jauhe on säilyvyytensä ja nopeutensa ansiosta suosittu, perinteisistä tuoreista perunoista tehty muusi on säilyttänyt asemansa juhlavammissa ja perinteisimmissä aterioissa"Kyllä todellakin tuli kauppoihin 60-luvun alussa kauppoihin.
Pohjolan Peruna Oy perustettiin vuonna 1962, ja se toi tosiaan heti tuolloin myyntiin suomalaiset Mielihyvä-perunahiutaleet. 1960-luvun puolivälissä yritys yritti jopa murtaa ennakkoluuloja radikaalilla tv-mainoskampanjalla, jossa kuuluisa näyttelijä Matti Ranin teki muusia näyttääkseen, että perheenisätkin osaisivat kokata sillä.
Meri tornin kodisamme, futsi sitä keitteli, toi lontoosta, laivalla kupla vokkelon taka kontissa - Anonyymi00129
Anonyymi00068 kirjoitti:
Juurikin näin ja tervemuistiset muistanee millaisia kaupat oli vielä 70- luvulla. Ne oli pieniä ja valikoima äärettömän suppea verrattuna nykyisiin.
En toki käynyt äitin kanssa Helsingissä lapsena kaupassa mutta Lahden muistan hyvin. Joku stadilainen vanhempi voi kertoa millaista Stadissa oli tuolloin "isoissa" kaupoissa.
Meidän lähin kauppa oli rintamamiestalon alakerrassa. Myymälän puoli oli 4 x 5 metriä, kaksi käytävää, yksi hylly keskellä ja hyllyt laidoilla. "Kaupan täti" seisoi lihatiskin takana jonka päällä oli kassakone ja vihko, johon tiliasiakkaiden velat kirjattiin mustekynällä.
Maito, kananmuna, noin kolmea eri leipää, lihaa, lenkkimakkaraa, lauantaimakkaraa, balkaninmakkaraa ja ökytuotetta metvurstia, näkkileipää, kaurapuuroa ja muuta kuivamuonaa kuten mannaryynejä, hapankorppuja, korppuja.
Jokaista tuotetta vain yksi tuotemerkki.
Leivontatarvikkeet kuten erilaiset jauhot, hiivat, sokerit, suolat, pippurit, voit, kardemummat jne. Jokaista vain yksi tuotemerkki.
Pesuaineita myös oli vain yhtä sorttia. Mäntysuopaa, vihreää palasaippuaa, shampoota yhtä sorttia ja Linna-shampoo taisi tulla jo 70-luvulla jolla piti pestä ilman kyyneleitä.
Banaaneja oli ja appelsiinia, juustoa yhtä sorttia. Ikuinen riidanaihe kauppiaan kanssa oli se että hän teki makkaransiivutuskoneella niin paksuja siivuja että makkarat tuli syötyä kotitaloudessa nopeasti leivän päällä.
Muistan kun kauppias sanoi eräälle asiakkaalle että "Hyvä rouva en voi tehdä enää ohuempia siivuja kun näistä näkyy jo läpi"
Limppareita ei siinä kaupassa tainnut olla kuin Jaffa, Siesta ja sitruuna-sooda. En muista milloin "King-Kola" tuli mutta se oli todella kaukaista sukua oikealle kokikselle. Limpparit oli vissiin kalliita, kun niitä ei meillä näkynyt. Aito kokis varsinkin oli kallis?
Tripit ja pillimehut oli vakijuttu, aina kun äidin tai mummon kanssa lähdettiin kaupunkiin.
Kioskilta nakkimakkara sinapilla ja isompana grillimakkara. Lörtsyn muistan syöneeni torilla mummon kanssa.
Tuossa kaupassa oli miehille partavedeksi Menneniä ja naisille yhtä sorttia hajuvettä sellainen pikkuinen sininen pullo joka maksoi suhteessa valtavasti, ehkä viisi markkaa. Muistan sellaisen ostaneeni isän kolikoilla äidille synttärilahjaksi.
En muista mitä oli deodoranttia oli, kai sekin oli Menneniä. Sen muistan että Old Spice oli kalliimpi ja ökytuote eikä meillä sellaista nähty. Mennen haisi kuin rotanmyrkyn, bensan ja kusen sekoitus ja se kirveli silmiä. Isä laittoi leikillään sitä minulle poskiin ja sanoi että nyt sulle alkaa kasvaa parta.
Myymäläauto pysähtyi 400 metrin päässä ja sieltä juostiin hakemaan nallekarkkeja pennin kappale ja pillimehut, jos rahaa riitti. Lopuksi pillimehupurkki puhallettiin täyteen ilmaa ja poksautettiin jalalla polkaisten.
Kaupungilta muistan pari kioskia joiden ikkunoissa oli esillä miestenlehtiä rivissä useita.
Syrjäsilmällä niitä joutui vilkaisemaan kun oli äidin kanssa liikkeellä. Voi pojat se oli jännää kun löysin ekaa kertaa kotoa lehtipinosta sellaisen... Isä jätti niitä sinne tahallaan pojalle seksuaalivalistukseksi.
Ensimmäinen iso "hypermarketti" oli jo tullut Lahteen, mutta kovin kovin vaatimaton oli valikoima ja ne vaatteet oli sellaista roskaa että ne purkautui jo muutaman pesun jälkeen.
Merkkivaatteet oli sellaisissa hinnoissa että ei mitään asiaa niihin kauppoihin koskaan kouluaikana. Verkkareissa kuljettiin ja "enstex"- housuissa jotka oli jonkinlaista muovia.
Halpahallit alkoi yleistyä myös ja niistä hankittiin sitten ne talvikengät jotka hiersi jalat verille ja aiheutti liikavarpaat. Räkätapit nenässä sitten karvalakki päässä kouluun joka piti ennen koulua jemmata reppuun, koska karvalakeille naurettiin autuaasti.
Jos joku erehtyi tulemaan kouluun lapikkaat jalassa, riemulla ei ollut rajoja.
2010
PS: Vaimoni ovat kaikki olleet kotitalousihmisiä eivätkä ole suostuneet tekemään jauheista perunamuusia koskaan.Muistatko kuinka maitokin pakattiin muovipussiin?
- Anonyymi00063
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä... kiirettä pitelee niin että kattila kilisee Otaniemessä.
- Anonyymi00070
Ammattikeittiöissä perunamuusijauhe ei korvaa fine dining -annosten perunapyreetä, mutta se on suosittu ja tehokas apuväline monissa ruokalajeissa. Sitä käytetään erityisesti silloin, kun ruokaa valmistetaan suuria määriä kerralla.Keittiömestarit käyttävät jauhetta seuraaviin tarkoituksiin:Sakeuttaminen: Jauhe on ammattikokin luottotuote keittojen ja pataruokien, kuten hernekeiton, nopeaan ja vaivattomaan suurustamiseen.Leivonta: Jauhetta hyödynnetään leivonnassa tuomaan mehevyyttä leipiin, sämpylöihin tai esimerkiksi perunarieskoihin.Rakenteen parantaminen: Kokit saattavat "tuunata" jauhemuusia lisäämällä siihen oikeaa voita, kermaa, tuoreita yrttejä tai valkosipulia, jotta siitä saadaan täyteläisempi lisäke. Jauhe toimii myös pohjana, jos tarvitaan sitkoa tai täytettä esimerkiksi pasteijoihin ja piirakkapohjiin.
Suomalaisten hyvin tuntemia Mummon Mielihyvä -perunahiutaleita alettiin valmistaa ja myydä vuonna 1962 Karkkainen.com verkkokauppa -sivuston mukaan. Pohjolan Peruna Oy aloitti tuolloin perunatuotteiden valmistuksen ja lanseerasi Mielihyvä-perunahiutaleet ensimmäisenä kuluttajille suunnattuna tuotteenaan Karkkainen.com verkkokauppa.Mielihyvä-perunahiutaleet ovat vakiintuneet S-kaupat -tietojen mukaan yhdeksi suomalaisten ruokakaappien klassikoista.- Anonyymi00071
Uusavuttomien klassikoksi. Keitettyjen perunoiden muussaaminen vie aikaa minuutin eikä keittokattilaa tarvitse kiehumisen aikana pitää kahvasta kiinni.
- Anonyymi00073
Anonyymi00071 kirjoitti:
Uusavuttomien klassikoksi. Keitettyjen perunoiden muussaaminen vie aikaa minuutin eikä keittokattilaa tarvitse kiehumisen aikana pitää kahvasta kiinni.
Maitua pittää kuitenni lisätä.
- Anonyymi00075
Anonyymi00071 kirjoitti:
Uusavuttomien klassikoksi. Keitettyjen perunoiden muussaaminen vie aikaa minuutin eikä keittokattilaa tarvitse kiehumisen aikana pitää kahvasta kiinni.
Lidl myy erinomaista muusijauhoa, parempaa kun mummonmuusit., ja helppo valmistaa, keität vettä, lisää maitoa ja muusijauho vatkaa, hieman aitoa voita mukaan, ei erota perunoista tehdystä.
- Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
Lidl myy erinomaista muusijauhoa, parempaa kun mummonmuusit., ja helppo valmistaa, keität vettä, lisää maitoa ja muusijauho vatkaa, hieman aitoa voita mukaan, ei erota perunoista tehdystä.
Perunajauho on 100% perunaa.
- Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Perunajauho on 100% perunaa.
Ja maitojauhe on maitoa josta puuttuu vesi.
- Anonyymi00078
Anonyymi00075 kirjoitti:
Lidl myy erinomaista muusijauhoa, parempaa kun mummonmuusit., ja helppo valmistaa, keität vettä, lisää maitoa ja muusijauho vatkaa, hieman aitoa voita mukaan, ei erota perunoista tehdystä.
Tottakai se on possolle erinomaista koska se on halvinta mitä markkinoilta löytyy.
- Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
Tottakai se on possolle erinomaista koska se on halvinta mitä markkinoilta löytyy.
Tosi miehekästä kun possottelet, mitä luulet on 26.000 euron eläkkeellä sama maksaako muussijauhe 2.40 vai 2.80, mitä luulet ressukka.
- Anonyymi00081
Anonyymi00079 kirjoitti:
Tosi miehekästä kun possottelet, mitä luulet on 26.000 euron eläkkeellä sama maksaako muussijauhe 2.40 vai 2.80, mitä luulet ressukka.
Jaha, eläke nousi taas tonnilla. Naimisissakin oltu varmasti jo 35 vuotta.
- Anonyymi00083
Anonyymi00079 kirjoitti:
Tosi miehekästä kun possottelet, mitä luulet on 26.000 euron eläkkeellä sama maksaako muussijauhe 2.40 vai 2.80, mitä luulet ressukka.
Siitä jää 1500 kouraan kuussa. Vuokra 600, sähkö, puhelin ja vesi 100e kuussa, luottokortti 10e, bussilippu 60e kuussa niin jää 730e rahaa elämiseen joka on 24 euroa päivä joka tarkoittaa sitä että et voi syödä ravintolassa joka päivä ja kotitarpeistakin joutuu pihistelemään.
Mutta kyllä sillä Lidlin muusin saa jos sellaisesta tykkää eikä ryyppää. Tuo raha kun ei riitä ryyppäämiseen kuin viikoksi kuukaudesta. - Anonyymi00085
Anonyymi00079 kirjoitti:
Tosi miehekästä kun possottelet, mitä luulet on 26.000 euron eläkkeellä sama maksaako muussijauhe 2.40 vai 2.80, mitä luulet ressukka.
Kyllä mies on silloin Posso, jos hän kehuskelee "possotietämyksellä satojen possojen kokemuksella jota ei pattayan laholaisilla ole". Silloin on kyllä Posso-tittelin ansainnut, jopa The Boss Posso -arvonimen joka kertoo että kyseessä on kaikkien possojen sankari.
Ootko dokannut itsesi Meilahteen kun ulosanti on vähäistä? - Anonyymi00086
Anonyymi00083 kirjoitti:
Siitä jää 1500 kouraan kuussa. Vuokra 600, sähkö, puhelin ja vesi 100e kuussa, luottokortti 10e, bussilippu 60e kuussa niin jää 730e rahaa elämiseen joka on 24 euroa päivä joka tarkoittaa sitä että et voi syödä ravintolassa joka päivä ja kotitarpeistakin joutuu pihistelemään.
Mutta kyllä sillä Lidlin muusin saa jos sellaisesta tykkää eikä ryyppää. Tuo raha kun ei riitä ryyppäämiseen kuin viikoksi kuukaudesta.OO huoletta, pärjään varsin hyvin, en dokaa enkä polta, käteen jää verojen jälkeen hieman vajaa 1800 euroa, siitä menee kiinteisiin kuluihin noin 550 euroa kk, muuttuviin 200 euroa, hieman yli 1000 euroa jää käyttörahaa kuukaudessa, eli noin 250 euroa viikossa...
Possottelu ei ole sielultaa terveen tekosia, suosittelen tutkimaan oma eläketurva, kun sen aika tulee. ettei kela ole ainoa hankitalogiikka. - Anonyymi00088
Anonyymi00086 kirjoitti:
OO huoletta, pärjään varsin hyvin, en dokaa enkä polta, käteen jää verojen jälkeen hieman vajaa 1800 euroa, siitä menee kiinteisiin kuluihin noin 550 euroa kk, muuttuviin 200 euroa, hieman yli 1000 euroa jää käyttörahaa kuukaudessa, eli noin 250 euroa viikossa...
Possottelu ei ole sielultaa terveen tekosia, suosittelen tutkimaan oma eläketurva, kun sen aika tulee. ettei kela ole ainoa hankitalogiikka.Eipä tuolla 250 pelirahallakaan vielä joka päivä kunnon ruokaa syödä, ainakaan kaksistaan vaimokkeen kanssa!
48000€/v - Anonyymi00089
Anonyymi00088 kirjoitti:
Eipä tuolla 250 pelirahallakaan vielä joka päivä kunnon ruokaa syödä, ainakaan kaksistaan vaimokkeen kanssa!
48000€/vJust, just... kuten sanoin vaimoni saa 800 euroa työeläkettä ja 160 euroa takuueläkettä.
- Anonyymi00090
Anonyymi00089 kirjoitti:
Just, just... kuten sanoin vaimoni saa 800 euroa työeläkettä ja 160 euroa takuueläkettä.
Ja maksaa sillä kaalinsa jaosuutensa asumisen kiinteistä menoista?
48000€/v - Anonyymi00091
Anonyymi00090 kirjoitti:
Ja maksaa sillä kaalinsa jaosuutensa asumisen kiinteistä menoista?
48000€/vEt näytä vastaavan kysymykseeni miksi sinulla 48.000 on sama vesileima kun 2010 ja laiffilalla, kurttauksissasi, eikö olisi viisaampaa kuitata herjasi nikillä, sylttytehdas, joka epäilemättä yhdestä vesileimasta, kolmella eri tunnuksella on tuotu tiettäväksi palstalle.
- Anonyymi00094
Anonyymi00091 kirjoitti:
Et näytä vastaavan kysymykseeni miksi sinulla 48.000 on sama vesileima kun 2010 ja laiffilalla, kurttauksissasi, eikö olisi viisaampaa kuitata herjasi nikillä, sylttytehdas, joka epäilemättä yhdestä vesileimasta, kolmella eri tunnuksella on tuotu tiettäväksi palstalle.
Tässä meidän "silli" parin päivän takaa. Syötiin myös uusien perunoiden kanssa, ilman exiffiä: https://ibb.co/KjKVn9Fz
48000€/v - Anonyymi00095
Anonyymi00094 kirjoitti:
Tässä meidän "silli" parin päivän takaa. Syötiin myös uusien perunoiden kanssa, ilman exiffiä: https://ibb.co/KjKVn9Fz
48000€/vJoko nyt on tullut kauppoihin uusia perunoita? Vastahan varhaisperunat tuli ostettavaksi.
- Anonyymi00096
Anonyymi00095 kirjoitti:
Joko nyt on tullut kauppoihin uusia perunoita? Vastahan varhaisperunat tuli ostettavaksi.
Ai varhaisperunat on uusia viimekesäisiä?
48000€/v - Anonyymi00097
Anonyymi00096 kirjoitti:
Ai varhaisperunat on uusia viimekesäisiä?
48000€/vEdelleenkään en saa vastausta kysymykseen miten sinulla laiffilalla ja 2010 oli sama vesileima kuvissanne, eikö olisi viisasta käyttää nikiä, sylttytehdas kukaan ei usko enää laholaisten juttuja.
- Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Edelleenkään en saa vastausta kysymykseen miten sinulla laiffilalla ja 2010 oli sama vesileima kuvissanne, eikö olisi viisasta käyttää nikiä, sylttytehdas kukaan ei usko enää laholaisten juttuja.
Mites sinulla Numba, onko vesileima vai ehkä vesipää?
48000€/v - Anonyymi00099
Anonyymi00076 kirjoitti:
Perunajauho on 100% perunaa.
Perunajauho on 100-prosenttista perunaa, mutta perunamuusijauhot eivät yleensä ole. Tuotteiden valmistustavat ja käyttötarkoitukset eroavat toisistaan merkittävästi.
- Anonyymi00100
Anonyymi00098 kirjoitti:
Mites sinulla Numba, onko vesileima vai ehkä vesipää?
48000€/vNäyttääkö Numba Windows-alustalta,vesileimoineen: https://ibb.co/23y6ztYC
48000€/v - Anonyymi00102
Anonyymi00099 kirjoitti:
Perunajauho on 100-prosenttista perunaa, mutta perunamuusijauhot eivät yleensä ole. Tuotteiden valmistustavat ja käyttötarkoitukset eroavat toisistaan merkittävästi.
Perunajauho on 100% tärkkelystä, sitä tehtiin joskus keskikoulun biologian tunnilla, raastettiin ja valkaistiin pari päivää. Ei tulisi pieneen mieleenkään tehdä siitä pottumuusia.
- Anonyymi00103
Anonyymi00100 kirjoitti:
Näyttääkö Numba Windows-alustalta,vesileimoineen: https://ibb.co/23y6ztYC
48000€/vBumban harhoja. Minulla ei ole mitään tekemistä sinun eikä Kympin kanssa ja en ole ollut Thaimaasza lähettelemässä kattilakuvia väitettyyn aikaan ja en käytä Photo Philtreä missään.
Ainoat kuvat jotka olen muokannut on ne joissa olen vertaillut kiistakumppaneiden elintasoa todeten että.ei ole epäilystä kuka on palstan pinkeämaksainen köyhäkeijo.
Bymban vaimo ei ole voinut päästä TK_eläkkeelle niin nuorena ja niin helpolla, ellei kyseessä ole vakavat ongelmat psyyken puolella. Mistään fibrosta ei ole merkkejä ja poimii marjoja ja on tehnyt peltotöitä Thaimaassakin. Toimeentulotuella on eikä asuntoa yhdessä joten Bumballa vakavia ongelmia toimeentulon kanssa. - Anonyymi00104
Anonyymi00103 kirjoitti:
Bumban harhoja. Minulla ei ole mitään tekemistä sinun eikä Kympin kanssa ja en ole ollut Thaimaasza lähettelemässä kattilakuvia väitettyyn aikaan ja en käytä Photo Philtreä missään.
Ainoat kuvat jotka olen muokannut on ne joissa olen vertaillut kiistakumppaneiden elintasoa todeten että.ei ole epäilystä kuka on palstan pinkeämaksainen köyhäkeijo.
Bymban vaimo ei ole voinut päästä TK_eläkkeelle niin nuorena ja niin helpolla, ellei kyseessä ole vakavat ongelmat psyyken puolella. Mistään fibrosta ei ole merkkejä ja poimii marjoja ja on tehnyt peltotöitä Thaimaassakin. Toimeentulotuella on eikä asuntoa yhdessä joten Bumballa vakavia ongelmia toimeentulon kanssa.Mitä itket ei se photofiltre 7 sinne itsekseen tule se on ikuisen vanha ohjelma, jolla modifioidaan windowsissa kuvia, näin se vain on, siksi on uskomatonta että sinun laiffilan ja 2010 kuvissa on metatiedoissa että kuvia on editoitu samalla softalla, ei auta enää selittelyt.
Vaimoni ei liity sinun elämääsi mitenkään, hän pääsi fibron takia eläkkeelle 12 vuotta sitten, ensin määräaikaiselle sitten pysyvälle, hän on ollut pysyvällä vuodesta 2019. - Anonyymi00106
Anonyymi00104 kirjoitti:
Mitä itket ei se photofiltre 7 sinne itsekseen tule se on ikuisen vanha ohjelma, jolla modifioidaan windowsissa kuvia, näin se vain on, siksi on uskomatonta että sinun laiffilan ja 2010 kuvissa on metatiedoissa että kuvia on editoitu samalla softalla, ei auta enää selittelyt.
Vaimoni ei liity sinun elämääsi mitenkään, hän pääsi fibron takia eläkkeelle 12 vuotta sitten, ensin määräaikaiselle sitten pysyvälle, hän on ollut pysyvällä vuodesta 2019.Ja niitä eläkkeitä on turha murehtia mitä kenelläkin on, n e on julkista tietoa, ne voidaan tarkastaa verotuksen valmistuttua verottajan sivuilta, joten se siitä.
- Anonyymi00107
Anonyymi00100 kirjoitti:
Näyttääkö Numba Windows-alustalta,vesileimoineen: https://ibb.co/23y6ztYC
48000€/vVoi resupekkaa kun nyt itkettää, kuvien manipuloinnissa voi olla vaikka miten varakas, mutta ei se totuudeksi siitä mihinkään muutu, vai että ubuntu miehiä, no winellä ajetaan nopeasti melkein mitä tahansa windows ohjelmaa osaavissa käsissä, eikö ole ihmeellistä että samat metatiedot löytyy kaikista kolmesta, 2010 jopa useasta kuvasta, ja tietysti niistä mitä on varastanut minun ja vaimoni facesta, erittäin outoa..
Olen käyttänyt jo 25-30 vuotta linuxia, redhattia ensin sitten debiania työkoneessa, nyt käytän pelikoneessa nobaraa, tai cachy:a, koneella millä kirjoitin on nyt nobara, se on fedora pohjainen. - Anonyymi00108
Anonyymi00104 kirjoitti:
Mitä itket ei se photofiltre 7 sinne itsekseen tule se on ikuisen vanha ohjelma, jolla modifioidaan windowsissa kuvia, näin se vain on, siksi on uskomatonta että sinun laiffilan ja 2010 kuvissa on metatiedoissa että kuvia on editoitu samalla softalla, ei auta enää selittelyt.
Vaimoni ei liity sinun elämääsi mitenkään, hän pääsi fibron takia eläkkeelle 12 vuotta sitten, ensin määräaikaiselle sitten pysyvälle, hän on ollut pysyvällä vuodesta 2019.Sama fibro kuin Möttö-Maaritilla? Keuhkoissa vai pimpsloorassa? Kasvanut umpeen?
48000€/v - Anonyymi00109
Anonyymi00107 kirjoitti:
Voi resupekkaa kun nyt itkettää, kuvien manipuloinnissa voi olla vaikka miten varakas, mutta ei se totuudeksi siitä mihinkään muutu, vai että ubuntu miehiä, no winellä ajetaan nopeasti melkein mitä tahansa windows ohjelmaa osaavissa käsissä, eikö ole ihmeellistä että samat metatiedot löytyy kaikista kolmesta, 2010 jopa useasta kuvasta, ja tietysti niistä mitä on varastanut minun ja vaimoni facesta, erittäin outoa..
Olen käyttänyt jo 25-30 vuotta linuxia, redhattia ensin sitten debiania työkoneessa, nyt käytän pelikoneessa nobaraa, tai cachy:a, koneella millä kirjoitin on nyt nobara, se on fedora pohjainen.Etkös juurikin joku päivä sitten mainostanut, että winessä pyörittäminen vaatii sellaisia loitsuja, että vain sinä osaat, puolikaseläkkeellä?
48000€/v - Anonyymi00112
Anonyymi00098 kirjoitti:
Mites sinulla Numba, onko vesileima vai ehkä vesipää?
48000€/vLäskisilmä (apinatemppeliä vaimonsa vei katsomaan).
>§< - Anonyymi00113
Anonyymi00104 kirjoitti:
Mitä itket ei se photofiltre 7 sinne itsekseen tule se on ikuisen vanha ohjelma, jolla modifioidaan windowsissa kuvia, näin se vain on, siksi on uskomatonta että sinun laiffilan ja 2010 kuvissa on metatiedoissa että kuvia on editoitu samalla softalla, ei auta enää selittelyt.
Vaimoni ei liity sinun elämääsi mitenkään, hän pääsi fibron takia eläkkeelle 12 vuotta sitten, ensin määräaikaiselle sitten pysyvälle, hän on ollut pysyvällä vuodesta 2019.Pösilö Posso, en usko tuota vaimosi fibro juttuasi, samaa pasaspuhetta kuin muutkin valheesi, joita riittää, riittää, ja riittää.
- Anonyymi00114
Anonyymi00107 kirjoitti:
Voi resupekkaa kun nyt itkettää, kuvien manipuloinnissa voi olla vaikka miten varakas, mutta ei se totuudeksi siitä mihinkään muutu, vai että ubuntu miehiä, no winellä ajetaan nopeasti melkein mitä tahansa windows ohjelmaa osaavissa käsissä, eikö ole ihmeellistä että samat metatiedot löytyy kaikista kolmesta, 2010 jopa useasta kuvasta, ja tietysti niistä mitä on varastanut minun ja vaimoni facesta, erittäin outoa..
Olen käyttänyt jo 25-30 vuotta linuxia, redhattia ensin sitten debiania työkoneessa, nyt käytän pelikoneessa nobaraa, tai cachy:a, koneella millä kirjoitin on nyt nobara, se on fedora pohjainen.Tottahan toki olet käyttänyt, majuri lentokapteeni, 55555
- Anonyymi00115
Anonyymi00113 kirjoitti:
Pösilö Posso, en usko tuota vaimosi fibro juttuasi, samaa pasaspuhetta kuin muutkin valheesi, joita riittää, riittää, ja riittää.
Mistä kuvittelet että minun kiinnostaa sinun mielipiteesi, yhtään mistään.
- Anonyymi00116
Anonyymi00115 kirjoitti:
Mistä kuvittelet että minun kiinnostaa sinun mielipiteesi, yhtään mistään.
Missä olen kirjoittanut että sinua kiinnostaisi, vitunurpopossukka?
- Anonyymi00117
Anonyymi00116 kirjoitti:
Missä olen kirjoittanut että sinua kiinnostaisi, vitunurpopossukka?
ahdistaako no etola auttaa, köysiä joka tarpeeseen.
- Anonyymi00118
Anonyymi00115 kirjoitti:
Mistä kuvittelet että minun kiinnostaa sinun mielipiteesi, yhtään mistään.
Minua kiinnostaisi miksi sinua ei kiinnosta se naisten muutaman sentin kusinen putki?
- Anonyymi00119
Anonyymi00118 kirjoitti:
Minua kiinnostaisi miksi sinua ei kiinnosta se naisten muutaman sentin kusinen putki?
Diabetes ja pallomaha (keskivartalolihavuus) heikentävät miehen siittimen jäykistymistä suoraan ja voimakkaasti, sillä ne vaurioittavat erektion kannalta välttämättömiä verisuonia, hermoja ja hormonitasapainoa. Diabetesta sairastavilla miehillä on jopa kolminkertainen riski kärsiä erektiohäiriöistä verrattuna muihin. Kun tähän yhdistetään vatsaontelon sisäinen eli viskeraalinen rasva (pallomaha), kyseessä on usein metabolinen oireyhtymä, joka iskee suoraan miehiseen suorituskykyyn.
- Anonyymi00120
Anonyymi00115 kirjoitti:
Mistä kuvittelet että minun kiinnostaa sinun mielipiteesi, yhtään mistään.
Kyllä kiinnostaa, tänään, huomenna ja loppuelämän... muutenhan et täällä päivystäisi.
- Anonyymi00123
Anonyymi00118 kirjoitti:
Minua kiinnostaisi miksi sinua ei kiinnosta se naisten muutaman sentin kusinen putki?
Miksi sinua kiinnostaa 66 vuotiaan seksuaalielämä, oletko jokin lapsi, vain muuten vammainen, ei ole ihan normaalia, muista se köysi se ratkaisee ongelmasi kerralla,
- Anonyymi00136
Anonyymi00123 kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa 66 vuotiaan seksuaalielämä, oletko jokin lapsi, vain muuten vammainen, ei ole ihan normaalia, muista se köysi se ratkaisee ongelmasi kerralla,
Vanhenet nopeammin kuin aika. Sinun on selvitettävä syy siihen.
Kerroit asuneesi Thaimaassa 10 vuotta jo vuonna 2017, kun olit asunut kaksi vuotta.
Kerrot olevasi nykyisessä avioliitossa 30 vuotta, kun olit ollut siinä 25 vuotta.
Olit neljä vuotta peräkkäin ollut 18 vuotta naimisissa, eikä vuodet lisääntyneet tuolloin laisinkaan.
Nyt kerrot olevasi 66 vuotias mies, vaikka täytät sen vasta yli viiden kuukauden päästä.
Neliökilometrissäsi on tuhat neliömetriä ja miljardi bahtiá on mielestäsi "jotakin 26.000 euroa"
Kun katselee tuota matematiikkaasi ja suhteellisuudentajuasi, niin palkkaisitko sinä itsesi seniorijärjestelmänvalvojaksi 20 vuoden sairaseläkkeen jälkeen?
- Anonyymi00080
Kypsää nuudelia tiukasti palloksi puristettuna menee perunana ja kananlihasta suikaleita ja siihen kun sipaisee maksullisen seuralaisen iloviivasta mausteet, niin se käy oikein hyvin tiukasta sillistä.
- Anonyymi00093
Lopuksi silliä kullekin.
- Anonyymi00101
Anonyymi00093 kirjoitti:
Lopuksi silliä kullekin.
Sano Puppe huahinttilässä Possolle 55555
- Anonyymi00121
Nyt on tarjolla ohutkuorista varhaisperunaa.
Heinäkuussa kookkaampaa ja paksumman kuoren omaavaa kesäperunaa.
Syksyllä nostetaan uudet perunat ja niitä nautitaan seuraavaan kevääseen saakka.
Perunoiden nimitykset / sesonki:
Varhaisperunat
Kesäperunat
Uudet perunat - Anonyymi00122
Anonyymi00121 kirjoitti:
Nyt on tarjolla ohutkuorista varhaisperunaa.
Heinäkuussa kookkaampaa ja paksumman kuoren omaavaa kesäperunaa.
Syksyllä nostetaan uudet perunat ja niitä nautitaan seuraavaan kevääseen saakka.
Perunoiden nimitykset / sesonki:
Varhaisperunat
Kesäperunat
Uudet perunatKysyppä Claudelta uudestaan. Uudet perunat (varhaisperunat) ovat kesän odotetuimpia herkkuja, joiden parhaita makuja ovat ohut kuori ja raikkaus. Ne ovat parhaimmillaan mahdollisimman tuoreina ja kypsyvät nopeasti keittämällä, grillaamalla tai uunissa paistamalla.
- Anonyymi00124
Anonyymi00121 kirjoitti:
Nyt on tarjolla ohutkuorista varhaisperunaa.
Heinäkuussa kookkaampaa ja paksumman kuoren omaavaa kesäperunaa.
Syksyllä nostetaan uudet perunat ja niitä nautitaan seuraavaan kevääseen saakka.
Perunoiden nimitykset / sesonki:
Varhaisperunat
Kesäperunat
Uudet perunatOlet virallisesti ja biologisesti oikeassa.
- Anonyymi00125
Anonyymi00122 kirjoitti:
Kysyppä Claudelta uudestaan. Uudet perunat (varhaisperunat) ovat kesän odotetuimpia herkkuja, joiden parhaita makuja ovat ohut kuori ja raikkaus. Ne ovat parhaimmillaan mahdollisimman tuoreina ja kypsyvät nopeasti keittämällä, grillaamalla tai uunissa paistamalla.
Kyllä se kuule on niin, että sinun väittämäsi - uudet perunat (varhaisperunat) - on viturallaan ja edustaa melko yleistä, mutta virheellistä puhekieltä.
- Anonyymi00130
Anonyymi00122 kirjoitti:
Kysyppä Claudelta uudestaan. Uudet perunat (varhaisperunat) ovat kesän odotetuimpia herkkuja, joiden parhaita makuja ovat ohut kuori ja raikkaus. Ne ovat parhaimmillaan mahdollisimman tuoreina ja kypsyvät nopeasti keittämällä, grillaamalla tai uunissa paistamalla.
Uudet perunat (varhaisperunat) ovat keitettynä parhaita. Pyhäinhävaistys on niitä grillata tai paistaa.
- Anonyymi00131
Anonyymi00130 kirjoitti:
Uudet perunat (varhaisperunat) ovat keitettynä parhaita. Pyhäinhävaistys on niitä grillata tai paistaa.
Vaikka ruiskuttelisi hunajaa ennen grillausta?
- Anonyymi00126
Täällä hian maissa meitä Pupen kanssa naurattaa juuri rakkaamme.
- Anonyymi00128
Elähän sie NumBallukka astu sen sen senssun kakkaan....
- Anonyymi00132
Kannattaako perunamuussiin ruiskuttaa hunajaa?
- Anonyymi00133
Perunamuusiin ei yleensä kannata sekoittaa hunajaa, sillä perinteinen muusi hakee makunsa suolasta, voista ja maidosta. Makeus sopii huonosti yhteen kyseisten raaka-aineiden kanssa.
- Anonyymi00134
Anonyymi00133 kirjoitti:
Perunamuusiin ei yleensä kannata sekoittaa hunajaa, sillä perinteinen muusi hakee makunsa suolasta, voista ja maidosta. Makeus sopii huonosti yhteen kyseisten raaka-aineiden kanssa.
Sipulimaito antaa muusille hyvän säväyksen.
- Anonyymi00135
Anonyymi00133 kirjoitti:
Perunamuusiin ei yleensä kannata sekoittaa hunajaa, sillä perinteinen muusi hakee makunsa suolasta, voista ja maidosta. Makeus sopii huonosti yhteen kyseisten raaka-aineiden kanssa.
Parissa vaihtoehdossa hunaja perunamuusissa voi toimia.
Juuresmuusit: Jos teet sekoitemuusia, jossa on perunan lisäksi bataattia, porkkanaa tai lanttua, pieni tilkka hunajaa korostaa juuresten omaa makeutta [muuttaen maun täyteläisemmäksi].
Voimakkaat lisukkeet: Makeahko muusi voi toimia parina erittäin suolaiselle tai savuiselle ruoan osalle, kuten riistalle, poronkäristykselle tai vuohenjuustolle. - Anonyymi00137
Anonyymi00134 kirjoitti:
Sipulimaito antaa muusille hyvän säväyksen.
Samoin valkosipuli.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761715
- 108977
- 87834
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19663- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;191453- 26439