HS-Ristikko 5.6.2026

Anonyymi-ap

Hesarin perjantairistkoita 47 vuoden ajan laatinut Aulis Lehto on lopettanut laatimisensa.

Jo tänä perjantaina ristikon on uutena laatijaryhmänä tehnyt kolmikko Vuokila-Pallonen-Kärkkäinen. Vanha mustavalkoinen ristikko on samalla päivittynyt värien aikaan.

Sanariksen saitilla ehdoteltiin heti, että nyt kaikkien keskustelijoiden olisi syytä laittaa suunsa täysin tukkoon. Ettei kallisarvoisia vihjeitä vaan vuotaisi mistään kellekään kilpailijalle. Kyseessä kun on kuulemma nyt kovempitasoinen kilpailuristikko, kuin mitä A. Lehdon aikana oli.

Siksi suurta vaiteliaisuutta on tuolla saitilla nyt ehdotettu ja kannatettu.

Mutta sellainen ei tietenkään koske tätä saittia millään lailla. Täällä voi hyvin kysellä apuja ja saada hyviä vinkkejä.

Oikeassa reunassa kysytään SÄVEL NAUHUREISSA. Arvaan että dekkinauhurista on kyse, mutta ihan lopullinen sanamuoto ei ole vielä avautunut.

14

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Eihän kysymys ole siitä, että se olisi kovempitasoinen vaan että siinä ei ole kissojen, koirien ja nettituttujen kanssa selvitettäviä Intian kyliä ja togolaisia squashpelaajia.

    • Anonyymi00002

      Tööllä ei ole avattu uudelle HS- ristikolle omaa ketjua, eikä ehkä ole tarviskaan.

      Uudessa 22.6. ristikon ylälaidassa väitetään että Aleppo olisi pääkaupunki. Se on kyllä Syyrian suurin kaupunki, mutta pääkaupunki on kuitenkin Damaskos.

      • Anonyymi00005

        Aleppo on maakuntansa pääkaupunki.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Aleppo on maakuntansa pääkaupunki.

        Ja pää-etuliite voi tarkoittaa suurinta yms., katso Kielitoimiston sanakirjasta.


    • Anonyymi00003

      Keskivaiheilla alhaalla kysytään FARRELL vihjeellä. Siinä on virhe, koska ko. näyttelijän oikea nimi on Will Ferrell.

    • Anonyymi00004

      Jos samassa ristikossa on kaksi virhettä, se osoittaa, että ammattilaatijakin tarvitsee ristikon tarkistajia - sellaista Hesarille ei ole.

    • Anonyymi00007

      Sanarisin foorumin keskustelun pohjalta ristikossa on edelleen koordinaatit ja koko on samaa luokkaa. Vaakasuoraan on ainakin 26 riviä, entä pystysarakkeita - samat 26?

    • Anonyymi00008

      Oletan, että pohjassa on sutturuudukot ja teksti on selkeää. Kuvat ovat varmaan paljon selkeämpiä kuin Lehdolla, mutta jos pohjaruudukko on JPG IS Extra -ristikoiden tapaan, kuvitus ei ole niin selkeää kuin se voisi olla.

      • Anonyymi00009

        Vaikea sanoa mikä on se aivan originaali kuvaformaatti HS-ristikkopohjalle. HS-sivulta tulostettu PDF purkautuu käytetystä netin purkuohjelmasta riippuen joko kahdeksi JPG:ksi, TIFF:ksi tai PNG:ksi. Ristikon viivat eivät ole missään niistä kovin teräviä, vaan harmaahkoja.

        Jostain syystä Windowsilla HS tai IS sivulta tulostettu PDF ei ole irrallisiksi kuviksi purkautuvaa tyyppiä.
        Mutta Android-puhelimella kun tulostaa PDF:ksi, niin sen sisältä nuo vektorikuvat purkautuvat ulos.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mikä on se aivan originaali kuvaformaatti HS-ristikkopohjalle. HS-sivulta tulostettu PDF purkautuu käytetystä netin purkuohjelmasta riippuen joko kahdeksi JPG:ksi, TIFF:ksi tai PNG:ksi. Ristikon viivat eivät ole missään niistä kovin teräviä, vaan harmaahkoja.

        Jostain syystä Windowsilla HS tai IS sivulta tulostettu PDF ei ole irrallisiksi kuviksi purkautuvaa tyyppiä.
        Mutta Android-puhelimella kun tulostaa PDF:ksi, niin sen sisältä nuo vektorikuvat purkautuvat ulos.

        Androidilla IS Extran sivut purkautuu tietyllä nettisivulla olevalla PDF:n kuvapurkuohjelmalla aina niin, että pohjakuva on voimakkaasti pakattu JPG ja tekstit PNG. Ruudukko on silloin epämääräisen harmaa ja vihjekuvat hieman pehmentyneitä. Vihjetekstit ovat siistin tarkkoja.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Androidilla IS Extran sivut purkautuu tietyllä nettisivulla olevalla PDF:n kuvapurkuohjelmalla aina niin, että pohjakuva on voimakkaasti pakattu JPG ja tekstit PNG. Ruudukko on silloin epämääräisen harmaa ja vihjekuvat hieman pehmentyneitä. Vihjetekstit ovat siistin tarkkoja.

        Jos näit epämääräisen harmaan pohjaruudukon, jossa on paljon eri harmaan sävyjä, kyllä pohja (ruudukko ja kuvat) on rajusti pakattu JPG. Joku näytti kuvaa tietokoneelta. Tietokoneen näyttö ei pehmennä ruudukkoa ja vihjekuvia niin sutuiksi kuin Android-laite.

        Sain vaikutelman, että Hesari tulisi netissä ratkottavaksi. Ainakin Androidilla nettiristikkoa ratkova kaipaa terävämpää kuvaa. Se on saavutettavissa parhaimman laatuisena PNG-muodossa. Webp -formaatti ei laadukasta ristikkopohjaa pilaa ihan yhtä paljon kuin JPG, joka on pahin ristikoiden laadun tuhoaja.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mikä on se aivan originaali kuvaformaatti HS-ristikkopohjalle. HS-sivulta tulostettu PDF purkautuu käytetystä netin purkuohjelmasta riippuen joko kahdeksi JPG:ksi, TIFF:ksi tai PNG:ksi. Ristikon viivat eivät ole missään niistä kovin teräviä, vaan harmaahkoja.

        Jostain syystä Windowsilla HS tai IS sivulta tulostettu PDF ei ole irrallisiksi kuviksi purkautuvaa tyyppiä.
        Mutta Android-puhelimella kun tulostaa PDF:ksi, niin sen sisältä nuo vektorikuvat purkautuvat ulos.

        Teksti on mahdollisesti vektoritekstiä, joka on näköislehdessä bittikarttanan PNG:tä. Se selittää tarkkuuden. Mutta pohja on JPG:tä, jos se kerran ruudukko on epämääräisen harmaa - Sanarisi tuotannossa nimittä E-kirjasto-sovelluksessa ruudukko ei ole epämääräisen harmaata.


    • Anonyymi00013

      >>Uudessa 22.6. ristikon ylälaidassa väitetään että Aleppo olisi pääkaupunki.
      >>Se on kyllä Syyrian suurin kaupunki, mutta pääkaupunki on kuitenkin
      > >Damaskos.

      > Aleppo on maakuntansa pääkaupunki.

      Heh-heh, ja Tampere on Pirkanmaan pääkaupunki. Kuopiokin on pääkaupunki savolaisten maakunnalle, jne.

      • Anonyymi00014

        Onhan tuossa kovasti selittelyn makuun - Spa Sanarisin foorumissa vihjaa, että Eki itse olisi tullut tänne selittämään - ja jättämään selittämättä.

        "Sitä on turha selitellä ”voihan sitä sanoa pääX, jos on kovin iso tai niin kuin pikkupää. Turkulaiset ovat varmaan onnessaan. Ja tuo toinen virhe: sitä ei Erkkikään selitä oikeaksi (eikä näköjään yrittänytkään tuolla toisessa säikeessä)."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe