Missä on rakkaat ihmiset,
ovatko enään elossa,
ei saa yhteyttä,
eikä rekisterit tunne edes nimeltä heitä,
voiko suomessa kadota ihmiset jäljettömiin ?
Ennen oli selkeät henkilörekisterit,
sieltä sai osotteen jos etsi jotain,
nyt ei edes kirkon rekisteri tunne entisiä suomeen syntyneitä kansalaisten nimiä,
kuinka tämä on mahdollista yhteiskunnassamme, ???????????????
mikä täällä on menny niin pieleen,
että ihmisetki katoaa rekisteristä,
onko tahallista vai jokin sotku teito-järjestelmissä ????
terv:
Erittäin huolestunu kansalainen !
OMAT JUTUT !
149
868
Vastaukset
- Anonyymi00001
" missä oot rakkahin
sinne aatos polttavin "
kovin on yhteiskuntamme menny omitiseksi, seksi,
miten on mahdollista,
kenen toimesta,
eikö suomi ole enään selkeästi rekisteröityny yhteiskunta
jos ei niin miksi ei
kuka on sekottanu suomen kansalaisten henkilörekisterit ?
ja miksi on sekotettu tai poistettu oman maan kansalaisten henkilö tiedot
ja osotteet,,,, MIKSI ?
Eipä tarvi ihmetellä kun suomen vanhukset ovat nykyisin niin yksin, vaikka sukua todellisuudessa on paljonki,
kun yhteystiedot on hävitetty virallisista rekistereistäki,
kenen toimesta,
on suomessa sittenki ollu määrätietoista oman sanakunnan hajottaminen synnyin ymparistöstään hajottaa ympäri suomea sukuja toiveena että yhteisöt hajoaa lopulta kadottaa toisensa,
jää vain muisto että sukulaisia on mutta yhteyttä ei ole ei saa eilöydy edes nimiä enään rekisteristä,
onko sittenkin hävittää suomen kansa maanpäältä kokonaan pois onko sittenkin joku vieras valta kaiken takana ,,
kertokaa jos joku tietää,
miksi oma suomen kansa ja yhteiskunta on niin sekasi kuin on ? - Anonyymi00002
Digi- ja väestövirastosta saa tietoa.
- Anonyymi00003
ei saa, on kysytty , ne väittää ettei semmosia ihmisä ole olemassakaan , huh,
- Anonyymi00004
En ole vielä syöny aamupalaa,,,,
mitä söis,,,,,
mikään ruoka ei houkuttele,,,,,
joisko pelkkää kahvia vain,
kuinka kauan pelkällä kahvilla saisi päivän kulumaan,,,,- Anonyymi00008
Ystävä hyvä,
sinun on yritettävä syödä.
Syö mitä vain kahvin kanssa,
leipää,
karjalanpiirakkaa
tai vaikka pullaa jos ei muuta mene alas.
Energiaa on saatava,
mutten veto loppuu tykkänään.
Etkö edes kaurapuuroa saisi alas menemään
tai lounaaksi muutaman perunan sillin ja kanssa ?
Uudet perunat on ravintorikkaita.
Yritä syödä edes välipaloja,
jugurtteja,
banaania,
vispipuuroa,
maissihiutaleita maidon kanssa,
energiapatukoita,
Valion proteiinituotteita:
juomia, vanukkaita ja mousseita,
ne on hyviä maultan,
jäätelöä
lihapasteijoita,
munariisipasteijoita,
ynnä muuta,
valinnanvaraa on,
mitä vaan kunhan syöt jotain
mikä alas menee,
että olo kohenee ! - Anonyymi00060
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ystävä hyvä,
sinun on yritettävä syödä.
Syö mitä vain kahvin kanssa,
leipää,
karjalanpiirakkaa
tai vaikka pullaa jos ei muuta mene alas.
Energiaa on saatava,
mutten veto loppuu tykkänään.
Etkö edes kaurapuuroa saisi alas menemään
tai lounaaksi muutaman perunan sillin ja kanssa ?
Uudet perunat on ravintorikkaita.
Yritä syödä edes välipaloja,
jugurtteja,
banaania,
vispipuuroa,
maissihiutaleita maidon kanssa,
energiapatukoita,
Valion proteiinituotteita:
juomia, vanukkaita ja mousseita,
ne on hyviä maultan,
jäätelöä
lihapasteijoita,
munariisipasteijoita,
ynnä muuta,
valinnanvaraa on,
mitä vaan kunhan syöt jotain
mikä alas menee,
että olo kohenee !Olen vielä elossa,
koitan syödä jotain,
pitkään aina pitää miettiä mitä saataa syödä,
ehkä vanhan ihmisen ei tarvikkaa niin kaheesti syödä,
kuhan jotain
ehkä juominen on tärkeämpää,
en kuitenkaan tiedä,
kuhan pysyy hengissä jotain suuhunsa pistää silloin tällöin,
kiitos holenpidostasi, olet tosi hyvä ihminen ihmiselle.
- Anonyymi00005
Pilvistä
harmi
pyyhin parvekkeen pödältä pölyt
huh,
oli keltasta siitepöyä luutussa,
onko se tuomen siitepöly
en mäe ainakaa muita kasveja lähimaastoos kuin noita lehtipuita kyllä mutt niisä ei näyrä nyt olevan kukintoa,
ilmeisesti en ole allerginen keltaselle siitepölylle, kun en ole minkäänlaisia oireita huomannu itsessäni,- Anonyymi00009
Tuuli kuljettelee siitepölyä - jopa Euroopasta Suomeen. Vaikkei lähellä kasvaisi
puun puuta siitepölyä on ilmassa silti.
- Anonyymi00006
Söin aamiaiseksi munakkaan,
kahvin kanssa ! - Anonyymi00007
Vanheneminen on raskasta, kun tästä ei saa lomaa. Se painaa voimia koko ajan
loppuun asti.- Anonyymi00026
Pirullista :)))
- Anonyymi00010
Kun Fazerin kaurainen riisipiirakka tuli markkinoille en ole muuta
aamiaiseksi kahvin kanssa syönyt. Se on pehmeä ja maku herkullinen.
En laita kuin margista päälle ja joskus kananmunan keitettynä tai paistettuna.
https://www.fazer.fi/tuotteet/974394/fazer-kaurainen-riisipiirakka-6kpl-420g/- Anonyymi00011
Kaurainen kuori on pehmeä ja se on täytetty pehmeällä ja maistuvalla
riisipuurolla. Se on laktoositon piirakka. Se on ihan piirakoitten kingi
maultaan ja pehmeydeltään. Huonohampaisenkin unelma :D
- Anonyymi00012
Hyvä tietää, kun en voi muuta viljaa kuin kauraa syödä.
- Anonyymi00025
Hautahaku Hae täältä kadonneet henkilöt.
Hae sukunimi etunimi
Hakutulokset- Anonyymi00032
Ei ole helppo käyttää.
- Anonyymi00027
Mitenköhän ihminen on keksinyt alkaa laulaa ?
- Anonyymi00028
Hauska kysymys ja mielenkiintoinenkin.
Tekoäly vastasi näin:
Ihmisen tarkkaa ensimmäistä lauluesitystä ei tiedetä, sillä laulu ei jättänyt kivikautisia fossiileja. Tutkijat uskovat laulamisen ja musiikin kuitenkin syntyneen satoja tuhansia
vuosia sitten, ja se on saattanut jopa edeltää varsinaista puhuttua kieltä.
Laulun keksimiselle on useita evoluutioon ja ihmisen biologiaan liittyviä teorioita.
Yksi on kommunikaatio ja tunteiden välittäminen.
Ennen kuin ihmisillä oli kehittynyttä sanavarastoa, he viestivät äänteillä, huudoilla ja rytmeillä. Laulun ja puheen uskotaankin polveutuneen samasta varhaisesta kommunikaatiomuodosta. Laulun avulla kyettiin välittämään voimakkaita tunnetiloja,
kuten lohdutusta, iloa tai varoituksia, paljon tehokkaammin kuin pelkällä puheella. - Anonyymi00098
Anonyymi00028 kirjoitti:
Hauska kysymys ja mielenkiintoinenkin.
Tekoäly vastasi näin:
Ihmisen tarkkaa ensimmäistä lauluesitystä ei tiedetä, sillä laulu ei jättänyt kivikautisia fossiileja. Tutkijat uskovat laulamisen ja musiikin kuitenkin syntyneen satoja tuhansia
vuosia sitten, ja se on saattanut jopa edeltää varsinaista puhuttua kieltä.
Laulun keksimiselle on useita evoluutioon ja ihmisen biologiaan liittyviä teorioita.
Yksi on kommunikaatio ja tunteiden välittäminen.
Ennen kuin ihmisillä oli kehittynyttä sanavarastoa, he viestivät äänteillä, huudoilla ja rytmeillä. Laulun ja puheen uskotaankin polveutuneen samasta varhaisesta kommunikaatiomuodosta. Laulun avulla kyettiin välittämään voimakkaita tunnetiloja,
kuten lohdutusta, iloa tai varoituksia, paljon tehokkaammin kuin pelkällä puheella.Tarzankaan ei turhia jutellut, vaan viestitti Tarzan-huudollaan.
- Anonyymi00029
Missäkö läheiset?
Tiedän missä minun perheenjäsenet ovat, mutta eipä ole osoitteita kaikille ja fb stä poistin mokomat!
Jos ei muisteta kuin Jouluna., joutavat olla uistamatta silloinkaan !
Ei oo ikävä!- Anonyymi00030
Minulla on ikävä kaikkia entisiä joko kuolleita tai muuten maailmalle hävinneitä rakkaita sukulaisia ja kavereita ,
nykyisin tunne olevani yksi maailmassa,
onneksi on omat jälkeläiset kuitenki puhelimenpäässä. - Anonyymi00049
Anonyymi00030 kirjoitti:
Minulla on ikävä kaikkia entisiä joko kuolleita tai muuten maailmalle hävinneitä rakkaita sukulaisia ja kavereita ,
nykyisin tunne olevani yksi maailmassa,
onneksi on omat jälkeläiset kuitenki puhelimenpäässä.Monella vanhuksella on sama tilanne,
mun haavena olisi nyt päästä samaan vanhusten kotiin
jonne oma veljeni pääsi, häneltä leikattiin syöpä
leikkaus onnistui,
hän on mua hieman nuorempi
mutta ainoa enään elossa oleva rakas veljeni,
oma puoliso on kuollu useampi vuosi sitten, olen ihan yksin, jälkeläisillä oma elämä elettävänään perheineen,
kauan sitten sodan jälkeen
lapsuudessa olin nuorempien veljieni paimentajan , heh,
veljistäni on eolssa enään tämä yksi,
hauska ajatus olla oman veljen naapureina enne kuolemaansa,
viimesen lähiomaisen kanssa, kaikki kolme muuta veljeäni
ovat jo kuolleet ,
sodan jälkeen
aikonaan kun olimme nuoria ,
kaikki lähti ympäri suomena kouluihin ja työnperässä kauas tosistaan,
eri paikkaunnille etelästä pohjoiseen,
kaikki eli ympäri suomen omaa perhe elämäänsä ,
aktiivinen puhelin yhteys kyllä oli olemassa,
joslus kesälomilla matkusteliin käymään kylässä toisisamme,
nyt kun itsekki olen vahus kuoleman porilla, lähtövalmiina jo
ehkä saisimme elää vielä muutaman vuoden naapuriena samassa palvelutalossa, heh ,
oman veljensä naapurina,
häntä kyllä aktiivisesti käy hänen rakkaat poikansa perheineen katsomassa edeleen myös samoin hänen vaimonsa on vielä elossa, mutta asuu vielä kotona,
viettäisin loppuelämääni omien sukulaisten läheillä ,
olisko tommonen ajatus ihan omituinen,
tietenki mun omat jälkeläiset joskus kävisi muaki kattsomassa,
olen vanhus, lähempänä yhdeksän kymmentä v.
mun on pitäny luopua harstuksistaniki
voimat ovat lopussa,
oliskohan tommonen muutos näin vanhalle enään elämän loppvaiheessa hyvä,
vai olisko sittenki parempi kuolla kotiin hoidettuna,
onko mielipiteitä
jos on , minkälaisia,
näin vaikeasta aiheesta elämän loppuvaiheesta,
kirjoitellaan kuitenki kuulumisia,
- Anonyymi00034
Ei yhtään rakasta ole enää elossa. Maailmasta tuli hyytävän kylmä.
Yksinäisyys tappaa. - Anonyymi00040
Sitä on kuin pystyynkuollut kelo. Tulis vaan se "tuuli" ja kaatas.
- Anonyymi00048
... kuin ruoho ja tuuli puhaltaa yli ....
- Anonyymi00050
älä anna periksi eletään sinnilläki loppuun asti,
niin kauan kuin henki pihisee,
täällä on meitä muitaki sinun kavereita samassa tilanteessa,
hyvää päivän jatkoa .
kirjoitelaan kuulunmisa,
ne aina ilhaduttaa mietä yksin jääneitä vanhuksia, - Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
... kuin ruoho ja tuuli puhaltaa yli ....
raamatun sana :
" kuin tuuli käy sinun yli, ei sinua enään ole, eikä asuinpaikkasi sinua enään tunne "
näin se vaan on,
jotenki heloppavaki sana ainaki minulle, olen elämäni eläny täysillä loppuun asti ,
luoja meitä vanhuksia auttakoon kaikissa vaivoissamme ,,,, - Anonyymi00055
Anonyymi00050 kirjoitti:
älä anna periksi eletään sinnilläki loppuun asti,
niin kauan kuin henki pihisee,
täällä on meitä muitaki sinun kavereita samassa tilanteessa,
hyvää päivän jatkoa .
kirjoitelaan kuulunmisa,
ne aina ilhaduttaa mietä yksin jääneitä vanhuksia,Loppuun asti eletään. Enempää ei voi :)))
Vaikka eihän tätä enää elämäksi voi kutsua.
Sinnittelemistä tämän on
päivä kerrallaan
Minulla kävi tänään jalkahoitaja,
kun kynnet on paksuuntuneet niin,
etten saa niitä leikatuksi itse.
Tukka pitäisi mennä leikkauttamaan
ennenkuin kampaaja jää lomille.
Kirjoitellaan, nämä kirjoitukset on päivän ilopilkku ❤️ - Anonyymi00057
Anonyymi00055 kirjoitti:
Loppuun asti eletään. Enempää ei voi :)))
Vaikka eihän tätä enää elämäksi voi kutsua.
Sinnittelemistä tämän on
päivä kerrallaan
Minulla kävi tänään jalkahoitaja,
kun kynnet on paksuuntuneet niin,
etten saa niitä leikatuksi itse.
Tukka pitäisi mennä leikkauttamaan
ennenkuin kampaaja jää lomille.
Kirjoitellaan, nämä kirjoitukset on päivän ilopilkku ❤️Sama täällä, olisi kampaajalle asiaa,
nyt taidan itse leikellä lyhemmäksi,
viimeksi leikkasi niin sekvan näköseksi etten yksinkertasesti osaanu sitä edes kammata mihinkää suuntaan,
joten annan tukan nyt kasvaa puolipitkäksi,
leikkelen itse minkä peilinkautta saksilla yllän,
olen enneki sillee kasvattanu pitemmän tukan, se vie vai aikaa ,
ei ole heti puolipitkä,
harmittaa, en jaksanu lähteä ulos,
mikähän tästä saamattomudesta seuraa,
kirjoitelaan
se on suri ilomme kuitenki, - Anonyymi00065
Anonyymi00055 kirjoitti:
Loppuun asti eletään. Enempää ei voi :)))
Vaikka eihän tätä enää elämäksi voi kutsua.
Sinnittelemistä tämän on
päivä kerrallaan
Minulla kävi tänään jalkahoitaja,
kun kynnet on paksuuntuneet niin,
etten saa niitä leikatuksi itse.
Tukka pitäisi mennä leikkauttamaan
ennenkuin kampaaja jää lomille.
Kirjoitellaan, nämä kirjoitukset on päivän ilopilkku ❤️Niin on,
mitä tuohon lisäisi,,,,,
vaikka että kirjoitellaan,,,,,
- Anonyymi00052
Jokainen päivä kannattaa elää, kuin se olisi viimeinen?
Jos kaiken aikaa harkitsee ja miettii, elämä jää elämättä.
Minua ei aitakaan pitele, jos tässä ei ole hyvä, etsin paremman paikan. - Anonyymi00053
Ihan päivä
tv:.ssä Hvila ja Huussi mielenkiintoinen ohjelma
paljonkohan noin perusteelisen suuret remontit aina maksaa,
paljonkohan tommoseen pitäisi varata rahaa,
asia kiinostaa,,,- Anonyymi00056
Hinta riippuu siitä mitä kaikkea tehdään.
Jos kaivurikin tilataan pihaa muokkaamaan
kalliiksi tulee.
Veikkaan, että hinta voisi olla keskimäärin 30000 euroa
materiaaleineen.
Voi mennä harhaan, mutta tuskin on halvempaa.
Suunnittelu on kai ilmaista
tai jossakin siitäkin hinta revitään.
Mitä muut veikkaavat ? - Anonyymi00058
Anonyymi00056 kirjoitti:
Hinta riippuu siitä mitä kaikkea tehdään.
Jos kaivurikin tilataan pihaa muokkaamaan
kalliiksi tulee.
Veikkaan, että hinta voisi olla keskimäärin 30000 euroa
materiaaleineen.
Voi mennä harhaan, mutta tuskin on halvempaa.
Suunnittelu on kai ilmaista
tai jossakin siitäkin hinta revitään.
Mitä muut veikkaavat ?Itte sydän kippurassa veikaan 100 000 eur,
joskus näyttää rakentavan mökinki aivan usiksi,
purkavat
vain hirret jää näkösäälle, muuttava kaiken uusiksi.
olispa nuori voisi alkaa hankkimaan mökki tai talo joen tai järven rannalata,
aikoinaan polison kanssa haaveiltiiki
mutt hän kuolla kupsahti melkein heti kun töistä eläkkeelle pääsi, nyyyh,
siihen jäi seki haave,,, - Anonyymi00062
Anonyymi00058 kirjoitti:
Itte sydän kippurassa veikaan 100 000 eur,
joskus näyttää rakentavan mökinki aivan usiksi,
purkavat
vain hirret jää näkösäälle, muuttava kaiken uusiksi.
olispa nuori voisi alkaa hankkimaan mökki tai talo joen tai järven rannalata,
aikoinaan polison kanssa haaveiltiiki
mutt hän kuolla kupsahti melkein heti kun töistä eläkkeelle pääsi, nyyyh,
siihen jäi seki haave,,,Voih ! Surullista. Minulle kävi melkein samoin. Ei monta yhteistä eläkevuotta ollut.
Miksi minä jäin yksin tänne suruntuskaan ? Olisin halunnut kuolla jo aikaa päiviä.
- Anonyymi00059
Mulle on tullu uusi oire jalkoihin,
onko kenelläkään mulla kummallista pistävää viiltävää kipua pohkeissa,
se viiltää kin salama heti puistelen jalkaa jos en heti pistele tai hiero se viilto tulee uudestaan,
kai se on vanhuuden oire seki,- Anonyymi00063
Tuleeko se kävellessä ? Se voi olla valtimoverenkierron häiriö (katkokävely).
Ahtautuneet verisuonet eivät pysty kuljettamaan riittävästi happea lihaksille rasituksessa.
Se aiheuttaa äkillistä, kouristavaa tai viiltävää kipua kävellessä, ja kipu lakkaa yleensä levossa.
Voi se olla jotain muutakin. - Anonyymi00064
Anonyymi00063 kirjoitti:
Tuleeko se kävellessä ? Se voi olla valtimoverenkierron häiriö (katkokävely).
Ahtautuneet verisuonet eivät pysty kuljettamaan riittävästi happea lihaksille rasituksessa.
Se aiheuttaa äkillistä, kouristavaa tai viiltävää kipua kävellessä, ja kipu lakkaa yleensä levossa.
Voi se olla jotain muutakin.Viilot tulee levossa nimenomaan myös istuissa ja
onnkeksi ei kestä kauaan kotkin ja hieron jalkoja toistaiseksi pärjään,
tiedän mulla on jokin häriö niissä,
on ollu säärihaavojaki,
joskus katkenn suuri verisuoni
että polvesta alaspäin koko jalka oli mustana,
silloin se musta jalka parani parhaiten likkukkumalla,
tämä ny on vain tätä vanhuutta,
kaikki loppuu aikanaa
kuhan kunnialla hautaan asti selviän omillani
olen tyytyväinen elämääni,
kaiken nähny
kaiken kokenu
kaien saanu
runsauden sarvi on ollu antoisa
hieman huumoria väliin,
mutta totta,
aikansa tätä vain kestää,
nuoremmat kuolee kuten
eilen Arvi Lind koko kansan rakasta uutis-ankkuri,
meikä vanhus menee vuorillaan luojan kutsusta pois,
siihen asti kirjoitellaan kuulumisia
se kuitenki on vielä merkki olemme elossa,,,
- Anonyymi00061
Ikävämpi juttu,
kaikki nuoremma fiksummatki ihmiset kuolee,
nyt
lähti Arvi Lind 85 v koko kansan uutisten lukija aikoinaan,
ei ole kerrottu oliko äkki-lähtö vai oliko ollu pitkäaikais-sairas,
osaanottoni läheisille ! - Anonyymi00066
Hankaluuksia on!
Yli 10 vuotta sitten teimme vaimoni kanssa molemminpuoliset edunvalvonta valtakirjat. Sama myös lastemme sunnassa.
Vaimoni menetettyä liikunta- ja puhekykynsä jotka eivät elpyneet kahden sairaalan neljän kuukauden kuntoutusyrityksistä huolimatta, tuli muutto palvelutaloon.
Nyt realisoitui edunvalvonnan valtakirjan käyttö.
Eipä ollutkaan yksinkertaista. Dvv vaati selvityksiä joihin kuului mm. lääkärintodistus tilanteesta. Sairaaloiden hoito- ja kuntouttamishistoria ei riittänyt.
Parin viikon viiveellä tuli lääkäri toteamaan vaimoni sähkövuoteen jalkopäässä katsoen, ettei mitään ihmeperantumista ole tapahtunut. Todistua tuli parin viiko kuluttua.
Sitten alkoi voimistelu Dvv:n kanssa. En edes muista mitä kaikkea häslinkiä siihen liittyi mutta ihmetys jäi. Muut setvimiset olivat riittävän hankalia mutta Dvv oli ylivoimaisesti työläin.
Vaimoni menehdyttyä 24.05. annoin asian hoitamisen hautaustoimiston tehtäväksi.
Jatko vaikuttaa selkeälle alkaen muistotilaisuudesta uurnan uurnalehtoon sijoittamista myöten.
Ajattelen kauhulla tilannetta jossa joutuisin setvimään mitään Dvv:n kanssa.
Yhden, eri asiaan liittyvän valtuutusasian kävin selvittämässä jo aikaisemmin.
Kaikki oli valmisteltu odottamaan notaarin vahvistusta. Siis Dvv:n virastoon.
Viimein löytyi oikea ovi. Kirjauduin odottamaan. Ovella ei ollut liikennettä.
Reilun puolen tunnin odottelun jälkeen pääsin sisälle. Sihteerin kopperoon. Näytin hakemuksen jonka sihteeri silmäili läpi. Kuittasin hakemukseni. Sihteeri häipyi viemään papereita notaarille. Ehkä varttitunnin odottelun jälkeen sihteeri kävi kutsusta noutamassa kuitatun valtuutuksen. Enemmän kuin kuittauksen 58€, inhotti yksinkertaisen asian hoitamisen vaatinut byrokratia!- Anonyymi00067
Nuo asiat kun muytenkaan eivät ole ihan kaikkein yksinkertaisempia,
meillä on tehty lakeja hankaloittamaan jopa pariskunnan yhteiten asioiden hoitoa, vaikka molemmat elää.
Muistisairaan puolesta ei saa kirjautua Suomi sivuille katsomaan omia tietojaan..
En käytä SUOMI:fi. palveluja!
Ei OO Pakko. - Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
Nuo asiat kun muytenkaan eivät ole ihan kaikkein yksinkertaisempia,
meillä on tehty lakeja hankaloittamaan jopa pariskunnan yhteiten asioiden hoitoa, vaikka molemmat elää.
Muistisairaan puolesta ei saa kirjautua Suomi sivuille katsomaan omia tietojaan..
En käytä SUOMI:fi. palveluja!
Ei OO Pakko."Muistisairaan puolesta ei saa kirjautua Suomi sivuille katsomaan omia tietojaan."
Anteeksi, mitä tarkoitat ? - Anonyymi00070
Anonyymi00068 kirjoitti:
"Muistisairaan puolesta ei saa kirjautua Suomi sivuille katsomaan omia tietojaan."
Anteeksi, mitä tarkoitat ?On tullu yllätyksenä kuinka suomi kohtelee törkeästi lähiomaisten tietojenki suhteen,
esm. jos vainhemmat haluaa tietää onko oma jälkeläinen elossa,
ja vaikka haluaisi osotteen voisi ottaa yhteyttä
tämmösessäki tapauksessa omaislta salataan lähi omaisen tiedot,
onkohan suomen päättäjät tuleet lopullisesti hulluiski,
vai mikä niitten salailujen takanaa oikein piileekään !!!!!!!!!!!!???????????
- Anonyymi00071
Suomen laki on joiltaki osin todella omituinen,
jopa järkyttävä,
esm. mun puoliso kun kuoli niin minun omaki pankkitili suljettiin,
en kertakaikkiaan voinu maksaa vakituisia laskuja ollenkaan
ilman jälkeläisten valtakirjaa, huh
olihan se ensin hirvittävä säikäys ja järkytys,
kun aina olin täsmällinen ja vastuulinen kaikkien laskujen maksussa,
sitten en voi omakaan pankkitiliä käyttää, huh
onkohan suomen laki jotenki HULLUJEN KEKSINTÖ !?
nooh kaikki tuli maksettua jälkeläisltä saatujen valtakirjojen avulla , mutta oilhan se jonkilainen hidaste ja vaiva saada hoidettu kaikki laskuta ja hautajaiset perunkijaan asti kunnes perinnönjako oli tehty, - Anonyymi00072
Eivät ne kumminkaan kovin rakkaita ole, jos pitää rekistereistä etsiä ja hakea. Hah.
- Anonyymi00073
Ainaki nykyinen yhteiskunta sotkuineen aiheuttaa suurta tuskaa omaisille
kummalisilla epäoikeudenmukaisilla lakisäädöksillään,
tätä mieltä sekopää yhteiskunnastamme,
omat kansalaiset ei kelpaa työpaikoille,
omia kansalaisia syrjitään työpaikoilla,
tätä on saanu seurata jo kymmeniä vuosia,
vastakkainasetteleva politiikka on kaiken pahan alku ja syy,
suomi voi pahoin ,
Kekkosen kuoleman jälkeen meni koko yhteiskunta vituraksi, päin per..se,,, tttä,
totuus
ja mielipide ! - Anonyymi00074
Rakkaitakin ihmisiä katoaa.
- Anonyymi00075
Anonyymi00073 kirjoitti:
Ainaki nykyinen yhteiskunta sotkuineen aiheuttaa suurta tuskaa omaisille
kummalisilla epäoikeudenmukaisilla lakisäädöksillään,
tätä mieltä sekopää yhteiskunnastamme,
omat kansalaiset ei kelpaa työpaikoille,
omia kansalaisia syrjitään työpaikoilla,
tätä on saanu seurata jo kymmeniä vuosia,
vastakkainasetteleva politiikka on kaiken pahan alku ja syy,
suomi voi pahoin ,
Kekkosen kuoleman jälkeen meni koko yhteiskunta vituraksi, päin per..se,,, tttä,
totuus
ja mielipide !Ei se ole nykyinen yhteiskunta, vaan nykyinen hallitus ja EK, joille ei suomalainen
työntekijä kelpaa, koska sille pitää palkkaa, jolla elää.
Ulkomaalaisille ei tarvitse. Köyhistä maista tulleet ulkomaalaiset tyytyvät
niin vähään. - Anonyymi00076
Mene jonnekin muualle ilkeilemään noita-akka.
- Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Mene jonnekin muualle ilkeilemään noita-akka.
Kommentti 00076 on 00072:lle, joka ilkeästi kommentoi näin:
"Eivät ne kumminkaan kovin rakkaita ole, jos pitää rekistereistä etsiä ja hakea. Hah." - Anonyymi00078
On aikuisia lapsia, jotka jostain syystä riitautuneet tms juttu, vanhempiensa kanssa. Ja välit poikki. Ja lapset eivät halua olla missään tekemisissä vanhempiensa kanssa.
Aika surullista tuo, koska vanhemmat etes kerran haluavat nähdä lapsen. - Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
On aikuisia lapsia, jotka jostain syystä riitautuneet tms juttu, vanhempiensa kanssa. Ja välit poikki. Ja lapset eivät halua olla missään tekemisissä vanhempiensa kanssa.
Aika surullista tuo, koska vanhemmat etes kerran haluavat nähdä lapsen.Joskus jopa käsittämätöntä,
kai me suomalaiset olemme loppujen lopuksi hyvin itsekästä kansaa, haluuamme selviytyä itse ilman sukulaisia,
muistan aikoinaan , kyllä minullaki oli paljonki kinaa vanhempien kanssa mutta aina silti kävin työmatkallaki pikkesin heitä katsomaan, vierailut ei tietenkään olleet pitkiä mutta kuulemma heille erittäin tarpeelsia, myös vanhempani kävi hyvin usein
meillä varsinki äitini, kun meidän lapset oli pieniä ja usein koulusta tullessaan me vanhemmat olimme töissä niin mun äiti oli heitä vastassa,
siitä on kauan, samaa kasvatusta en ole osannu omille lapsilleni luoda , he ei kä mua katsomassaa voin hyvin hyvin hyvin harvoin jos silloinkaan yksi on pannu välit kokonaan pois,
harmi hän on silti yhtä rakas kuin toiseki jotka kuitenki soittavat phelimella,
kai nyky vanhusten pitäisi osata rakentaa ihan oma uusi elämä sen jälkeen kun lapset ovat lähteneet pesästä omaa elämäänsä rakentamaan,
joskus tulee tommonen ajatus mieleen, kun ovat hyljänneet vanhuksensa yksinäisyyteen,
oliski varmaan hyvä tutustua ihan samanlaiseen hyljättyyn yksinjääneeseen jolta on samoin puoliso kuollu kuin minulta,
saman lainen jonka omaiset ovat tavalaan hyljänneet vain puheli yhteyden päähän,
olispa sitten ainaki oma ystävä olemassa, nyt on ihan yksin, , onneksi yksi lapsenlapseni on aikonu pitää mummosta huolta ihan loppuun asti, on suureksi avuksi nykyisin koska oma kunto on romahtanu,
en ole enään sama ihminen kuin esm. vaikka kymmenen vuotta sitten silloin vielä jaksoi paremmin mennä ja tulla asioiltaan, - Anonyymi00081
Anonyymi00079 kirjoitti:
Joskus jopa käsittämätöntä,
kai me suomalaiset olemme loppujen lopuksi hyvin itsekästä kansaa, haluuamme selviytyä itse ilman sukulaisia,
muistan aikoinaan , kyllä minullaki oli paljonki kinaa vanhempien kanssa mutta aina silti kävin työmatkallaki pikkesin heitä katsomaan, vierailut ei tietenkään olleet pitkiä mutta kuulemma heille erittäin tarpeelsia, myös vanhempani kävi hyvin usein
meillä varsinki äitini, kun meidän lapset oli pieniä ja usein koulusta tullessaan me vanhemmat olimme töissä niin mun äiti oli heitä vastassa,
siitä on kauan, samaa kasvatusta en ole osannu omille lapsilleni luoda , he ei kä mua katsomassaa voin hyvin hyvin hyvin harvoin jos silloinkaan yksi on pannu välit kokonaan pois,
harmi hän on silti yhtä rakas kuin toiseki jotka kuitenki soittavat phelimella,
kai nyky vanhusten pitäisi osata rakentaa ihan oma uusi elämä sen jälkeen kun lapset ovat lähteneet pesästä omaa elämäänsä rakentamaan,
joskus tulee tommonen ajatus mieleen, kun ovat hyljänneet vanhuksensa yksinäisyyteen,
oliski varmaan hyvä tutustua ihan samanlaiseen hyljättyyn yksinjääneeseen jolta on samoin puoliso kuollu kuin minulta,
saman lainen jonka omaiset ovat tavalaan hyljänneet vain puheli yhteyden päähän,
olispa sitten ainaki oma ystävä olemassa, nyt on ihan yksin, , onneksi yksi lapsenlapseni on aikonu pitää mummosta huolta ihan loppuun asti, on suureksi avuksi nykyisin koska oma kunto on romahtanu,
en ole enään sama ihminen kuin esm. vaikka kymmenen vuotta sitten silloin vielä jaksoi paremmin mennä ja tulla asioiltaan,Hei !
Minä olen sinun etäystäväsi täällä.
Olen myös yksin,
enkä siksi että olisin riidoissa kenenkään kanssa.
Ei vain ole ketään enää.
Ainoaan lähisukulaiseen välit on viileät ja etäiset.
Me olemme henkisesti liian kaukana toisistamme.
Yritin vuosia parantaa suhteitamme,
mutta ei siitä mitään tullut, kun toinen ei tule vastaan,
kun toista ei kiinnosta.
Jätin sikseen.
Kirjotellaan ❤️ - Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
Hei !
Minä olen sinun etäystäväsi täällä.
Olen myös yksin,
enkä siksi että olisin riidoissa kenenkään kanssa.
Ei vain ole ketään enää.
Ainoaan lähisukulaiseen välit on viileät ja etäiset.
Me olemme henkisesti liian kaukana toisistamme.
Yritin vuosia parantaa suhteitamme,
mutta ei siitä mitään tullut, kun toinen ei tule vastaan,
kun toista ei kiinnosta.
Jätin sikseen.
Kirjotellaan ❤️Ihana kun olet olemassa,
Kirjoitelaan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
aina ei oo puhuttavaa
kai olen tullu vanhaksi,
joskus taas sanat vuolaana virtaa
tulee enmmän kuin ehtii kirjoitaa,
ulkona on kaunis päivä,
olen miettiny kuinka saisin itteni ulos, höh,
se pukeminen käy työstä nykyisin,,,,,,,,,,,, - Anonyymi00084
Anonyymi00082 kirjoitti:
Ihana kun olet olemassa,
Kirjoitelaan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
aina ei oo puhuttavaa
kai olen tullu vanhaksi,
joskus taas sanat vuolaana virtaa
tulee enmmän kuin ehtii kirjoitaa,
ulkona on kaunis päivä,
olen miettiny kuinka saisin itteni ulos, höh,
se pukeminen käy työstä nykyisin,,,,,,,,,,,,Hei ystävä ❤️
Näin se on minullakin.
On päiviä, kun tuntuu, ettei ole mitään mainittavaa sanottavaa,
kun ei mitään tapahdu omassa elämässäkään.
joskus taas kulkee paljonkin ajatuksia päässä
ja pulppuaa tekstiä.
Joskus askarruttaa maailmanmeno
ja tuntee tarvetta kirjoittaa
ja lukea mitä mieltä muut ovat.
Olin unohtanut tilata Prismasta pikakaurapuuroa,
joka olen vanhempana tottunut syömään päivittäin.
Sain äsken käpyteltyä rollaattorini kanssa lähikauppaan sitä ostamaan.
Viime päivät olen tuntenuut outoa huimausta
ja sydän venkoilee kuten aina.
Mietin jonkun aikaa arvaanko lähteä.
mutta sitten ajattelin,
että eikun menoksi vaan !
On kaksi vaihtoehtoa,
joko selviän reissusta tai en.
Takaisinpäin on loivaa ylämäkeä,
siinä alkoi syke nousta ja pyörryttää,
mutta pääsin kun pääsinkin kunnialla kortteerilleni
ja keitin kahvit ja söin reissulla ostamani Dallas-pullan kahvin kanssa.
En juuri pullaa syö, mutta nyt päätin "palkita" itseni.
Aioin kastella kukkapenkkejä tänään,
mutta ei tarvitsekaan,
kun tulee sadetta ehkä jo yöllä.
Alan lukemaan kirjaa.
Kuten huomaatte, mitään tärkeää ja suurta ei elämässäni tapahdu.
Aivoni ja mieleni kyllä kaipaisivat virkitystä,
mutta ne keksi mitä se voisi olla,
kun kulkeminenkin on niin rajallista.
Kaipaan i h m i s t ä rupattelemaan kahviseuraksi.
Joku lähituttu joskus aniharvoin käy.
Liian harvoin kukaan käy
eikä puhelinkaan soi.
Uusin suoramarkkinointikiellon puhelimeeni juuri äsken,
kun kullanostajat soittelevat alvariinsa,
eikä minulla ole juuri kultakoruja enkä niitä vähiä halua myydä,
niillä on tunnearvo. - Anonyymi00086
Anonyymi00082 kirjoitti:
Ihana kun olet olemassa,
Kirjoitelaan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
aina ei oo puhuttavaa
kai olen tullu vanhaksi,
joskus taas sanat vuolaana virtaa
tulee enmmän kuin ehtii kirjoitaa,
ulkona on kaunis päivä,
olen miettiny kuinka saisin itteni ulos, höh,
se pukeminen käy työstä nykyisin,,,,,,,,,,,,Juu, pukeminen käy työstä ja suihkussa käyminen vasta työtä onkin.
Ei millään viitsisi, kun in hutera olo. - Anonyymi00089
Anonyymi00086 kirjoitti:
Juu, pukeminen käy työstä ja suihkussa käyminen vasta työtä onkin.
Ei millään viitsisi, kun in hutera olo.Hae kuntasi apuvälinelainaamosta suihkutuoli. Voit istua pestessäsi, ei ole niin huteraa oleminen.
- Anonyymi00090
Anonyymi00077 kirjoitti:
Kommentti 00076 on 00072:lle, joka ilkeästi kommentoi näin:
"Eivät ne kumminkaan kovin rakkaita ole, jos pitää rekistereistä etsiä ja hakea. Hah."Jooo, ma osaan lukea näitä ketjuja, vaikka sinä et osaakaan.
- Anonyymi00093
Anonyymi00089 kirjoitti:
Hae kuntasi apuvälinelainaamosta suihkutuoli. Voit istua pestessäsi, ei ole niin huteraa oleminen.
Tiedän kyllä. Kylppäri ja asunto on niin pieni ja täynnä tavaraa,
ettei se oikein mahdu. - Anonyymi00110
Anonyymi00093 kirjoitti:
Tiedän kyllä. Kylppäri ja asunto on niin pieni ja täynnä tavaraa,
ettei se oikein mahdu.Sitten vain tyhjennystä, jotta tarvittavat mahtuvat. Kaikki muu on turhaa krääsää.
- Anonyymi00080
Suomalaiset on huonoja ihmissuhdetaidoissaan,
kun ollaan niin umpimielisiä,
ei olla opeteltu puhumaan.
Ei riitojen tarvitse ihmissuhteita katkaista
eikä pidä antaa riitojen mennä niin pitkälle,
että poltetaan sillat takana.
Moni suomalainen ei kykene keskustelemaan.
Sukulaisten riidat on vaikeita.
Ei tartte kummoinenkaan erimielisyys tulla,
kun jompikumpi osapuoli paukauttaa:
"Sinä et sitten minun haudalleni tule !"
ja paukauttaa samalla myös oven kiinni lähtiessään.
Kun äkkipikaisesti suuttuen ajaa itsensä nurkkaan
sieltä on vaikea tulla takaisin hieromaan välejä,
koska suomalainen on tyhmän ylpeä, minähän en anteeksi pyydä !
Sanottu mikä sanottu !- Anonyymi00083
Mistä sitä viisautta osaisi lapioida jälkeläisilleen kun itsekki on aikoinaan sanaillu omien vanhempieen kanssa,
meillä ei sentään kukaan pannu välejään lopullisesti poikki,
kaikki mun veljekseni piti aktiivisesti yhteyttä vanhempiini vaikka teki töitä ympäri maailmaa ja asuivat ympäri suomea perheineen,
jotenki nyky yhteiskunta on siinäki muuttunu huonompaan suntaan,
suomi on täynnä yksinäisiä surkimuksia, kukaan ei älyä että voisihan alkaa kotjata välejään vanhempiinsa ,,, vanhempansa itkisivät ilosta, kun rahas thlaaja poika palaa kotiin,,, tai ainaki alkaa pitää yhteyttä,,,, - Anonyymi00085
Anonyymi00083 kirjoitti:
Mistä sitä viisautta osaisi lapioida jälkeläisilleen kun itsekki on aikoinaan sanaillu omien vanhempieen kanssa,
meillä ei sentään kukaan pannu välejään lopullisesti poikki,
kaikki mun veljekseni piti aktiivisesti yhteyttä vanhempiini vaikka teki töitä ympäri maailmaa ja asuivat ympäri suomea perheineen,
jotenki nyky yhteiskunta on siinäki muuttunu huonompaan suntaan,
suomi on täynnä yksinäisiä surkimuksia, kukaan ei älyä että voisihan alkaa kotjata välejään vanhempiinsa ,,, vanhempansa itkisivät ilosta, kun rahas thlaaja poika palaa kotiin,,, tai ainaki alkaa pitää yhteyttä,,,,Kyllä ihminen voi itseään kehittää, vaikkei kotoa eväitä olisi saanutkaan.
- Anonyymi00091
Anonyymi00085 kirjoitti:
Kyllä ihminen voi itseään kehittää, vaikkei kotoa eväitä olisi saanutkaan.
Woi-woi, mutta se on paljon vaikeampaa. Ensin pitää itse huomata tarve ja aloittaa alkeista, huomata, hoksata ja keksiä ihan itse, miten jutut juontuvat, menevät ja kulkevat. Pitkä polku, kivinen tie.
- Anonyymi00094
Anonyymi00091 kirjoitti:
Woi-woi, mutta se on paljon vaikeampaa. Ensin pitää itse huomata tarve ja aloittaa alkeista, huomata, hoksata ja keksiä ihan itse, miten jutut juontuvat, menevät ja kulkevat. Pitkä polku, kivinen tie.
Ei se niin vaikeaa ole.
- Anonyymi00096
Anonyymi00091 kirjoitti:
Woi-woi, mutta se on paljon vaikeampaa. Ensin pitää itse huomata tarve ja aloittaa alkeista, huomata, hoksata ja keksiä ihan itse, miten jutut juontuvat, menevät ja kulkevat. Pitkä polku, kivinen tie.
Itsekasvatus oli selviö ennen. Piti opetella tulemaan aikuiseksi.
Aikuistumiseen kuului itsensä kehittäminen. - Anonyymi00108
Anonyymi00096 kirjoitti:
Itsekasvatus oli selviö ennen. Piti opetella tulemaan aikuiseksi.
Aikuistumiseen kuului itsensä kehittäminen.Ennen ei ollut niin paljon houkutuksia helposti saatavilla kuin nykyään. Ja muutenkin elämä yms. oli yksinkertaisempaa ja rehellisempää. Oikeaa, jotten sanoisi.
- Anonyymi00109
Anonyymi00094 kirjoitti:
Ei se niin vaikeaa ole.
Riippuu persoonasta. Joillekin on vaikeaa kaikki, toisille ei mikään.
- Anonyymi00088
" pyykkiä riittää vaan, muun kyllä mä kuntoon saan "
tänään kova pyykkipäivä,
tulee raikasta, puhdasta
ihanaaaa,
juhannuksi aika lähellä,
moni muistelee meneitä
juhannus häitään !- Anonyymi00092
Juuuu, siitä on 67 vuotta kun sanoi tahdon höh,
- Anonyymi00095
Anonyymi00092 kirjoitti:
Juuuu, siitä on 67 vuotta kun sanoi tahdon höh,
KYllä elämä on täyttä juhlaa,
Rippijuhlat, Häät, Eropäätös ja Vapaus.
Hautajaisissa muistellaan! - Anonyymi00099
Anonyymi00095 kirjoitti:
KYllä elämä on täyttä juhlaa,
Rippijuhlat, Häät, Eropäätös ja Vapaus.
Hautajaisissa muistellaan!On se kumma, ensin ollaan silmittömästi rakastuneita,
sitten tahistaan muutamat kymmenet vuodet
sitten katelaan jo muita, parempia, heh,
sitten vihataan toisiaan tai siedetään,
kunnes kuolema erottaa,
kannattiko syntyä tämmöseen maailmaan,,,, - Anonyymi00101
Anonyymi00099 kirjoitti:
On se kumma, ensin ollaan silmittömästi rakastuneita,
sitten tahistaan muutamat kymmenet vuodet
sitten katelaan jo muita, parempia, heh,
sitten vihataan toisiaan tai siedetään,
kunnes kuolema erottaa,
kannattiko syntyä tämmöseen maailmaan,,,,Minulla oli elämäni ihanin onni saada nauttia hyvästä liitosta. Ei nahisteltu, ei riidelty,
miksi parhaan ystävänsä kanssa riitelisi ja nahistelisi ? Tuettiin ja kannustettiin
toisiamme aina. - Anonyymi00103
Anonyymi00099 kirjoitti:
On se kumma, ensin ollaan silmittömästi rakastuneita,
sitten tahistaan muutamat kymmenet vuodet
sitten katelaan jo muita, parempia, heh,
sitten vihataan toisiaan tai siedetään,
kunnes kuolema erottaa,
kannattiko syntyä tämmöseen maailmaan,,,,Pitäisi odottaa kun "silmitön rakastuminen" menee ohi ja katsoa sitten
onko mitään yhteistä, joka kantaisi läpi elämän.
"Silmittömän rakastumisen" vaiheessa näkee toisen sellaisena kuin haluaa.
Ihanana, vaikkei hän paremmin tunnettuna niin ihana olisikaan. - Anonyymi00105
Anonyymi00103 kirjoitti:
Pitäisi odottaa kun "silmitön rakastuminen" menee ohi ja katsoa sitten
onko mitään yhteistä, joka kantaisi läpi elämän.
"Silmittömän rakastumisen" vaiheessa näkee toisen sellaisena kuin haluaa.
Ihanana, vaikkei hän paremmin tunnettuna niin ihana olisikaan.Juuu ihminen kun on VAIN ihminen,
siinä sitten ihmetellään kun silmät aukeaa,
tämmöstä helvettiäkö elämä todellisuudessa onki,
miten se olikaan :
kun rahat loppuu , ja arki saapuu,
niin rakkaus lentää ikkunasta pois samalla , - Anonyymi00106
Anonyymi00101 kirjoitti:
Minulla oli elämäni ihanin onni saada nauttia hyvästä liitosta. Ei nahisteltu, ei riidelty,
miksi parhaan ystävänsä kanssa riitelisi ja nahistelisi ? Tuettiin ja kannustettiin
toisiamme aina.se oli sitten todella onnellinen liitto,
kaiki ei voi noin sanoa,
ittellä kun oli niinkuin pappi sanoi ylä ja alamäkeä, mutta sanoi että silti pitää toista rakastaa sekä ylä että ala mäessä,
nooh niin me thtiinki ja tapeltiin välillä, kunnes kuolema erotti,
- Anonyymi00097
Ilojuhlia on vähän tällä iällä.
- Anonyymi00100
Kyllä se on enemmäki selviytymistä näin vanhana,
siitä on juhlat kaukana !
- Anonyymi00102
Millaista oli elämäsi ?
Avasin silmät ja suljin silmät.
Joku valonvälähdys siinä välissä.
Sellaista oli minun elämäni.- Anonyymi00104
Mun elämä oli täydellinen,
ihmisen elämä , sisälsi kaiken, hyvä ja pahan,
nuoruuden rakkaus,
lapsi perhe
työtä työtä työtä yli neljäkymmentä vuotta,
lomilla matkusteltu maailmalla, mielenkiintoista, silmiä avaavaa,
YLÄ ja ALA mäet taisteltu
kuin taistelevat " metsot / virtaset " konsanaan, rrrrrrrrrrrrrr,,,
hyvä elämä ,
lopussa suru puolison kuolemaan johtava diaknoosi,
--- loppuun asti nyysättiin toistemme kainalossa,
kunnes kuolema erotti , 55 v
nyt vanhus , yksin,
valmis lähtemään kaikkien rakkaitteni luo
luojan kartanoon !
67 vuotta sitten juhannuksena sanoin tahdon,
ja tässä on elämäni lopputulos,
yksin vietän vanhhuutani ,
elämä ei ole kenelläkään pelkkää ruusuilla tanssimista,
se pitäis nyky ihmisten tajuata ja tietää, elämä vaatii kaiken ,
hyvä elämä pitää aina rakentaa totuuden pohjalle,
ihmis- elämä sisältää kaiken hyvän ja pahan ,
ja siitä selviytymisen
vain luojan avulla,
elämä vaatii ihmiseltä kaiken inhimillisyyden tajuamisen ihmisen elämässä,
ihminen on vain ihminen,
siis ei koskaan täydellinen,
ihmisen on vain tajuttava se, myös puolisostaan,
nyt olen vanhus
valmis lähtemään luojan kartanoon
toivottavasti saan äkki-lähdön ,
elämälle kiitos kaikesta ,
haavoistaki !
- Anonyymi00107
Joko olette syöneet ,
mä en vielä,
nyt pitää mennä jääkaapille,
nykyisin ei vaan enään kelpaa sentisen tapainen ruoka, enne söin paljon leipää " höystettynä " kaikenlaisilla leikkeleillä ja vihanneksilla, nykyisin ei enään kelpaa leipä.
jokin on muuttunu elimistössä, kun ruokailu on menny alkeeliseksi tavalaan köyhäksi,
ei enään runsaudensarvi kelpaakaan,- Anonyymi00112
Hei !
Juuri söin "iltapalani",
pienen kaurapuuron ja banaanin.
Meni vähän turhan myöhäiseksi.
Minunkin ruokavalioni on muuttunut täysin,
kun vatsa ei siedä paljon mitään,
kyllä maistuisi sentään vielä.
Sitä ongelmaa ei ole pahemmin.
Harmittaa, kun on monet herkut ollut pakko jättää.
Monet ihan tavalliset kotiruuatkin.
Mietin mistä kaikesta mahtaa olla puutosta.
Otan monivitamiinipillerin varmuudeksi päivittäin,
ettei keripukki iske ... hehe....
Sinäkö se elämää kiitit kaikesta
- haavoistakin ?
Haavoja olisi saanut olla vähemmän,
mutta mitä noista enää.
Eikö ole kiva, kun on sadellut usein ?
Ilma pysyy sopivan viileänä, mutta on kesä kuitenkin.
Sopii minulle !
Tämä hupakko taitaa mennä tavallista aikaisemmin nukkumaan.
Opettelen uutta unirytmiä
tai oikeastaan paluuta vanhaan normaalirytmiin
jos nukkuisi hiukan enemmän ja paremmin.
Hyvää yötä kaikille yökukkujille ja muillekin ! - Anonyymi00113
Anonyymi00112 kirjoitti:
Hei !
Juuri söin "iltapalani",
pienen kaurapuuron ja banaanin.
Meni vähän turhan myöhäiseksi.
Minunkin ruokavalioni on muuttunut täysin,
kun vatsa ei siedä paljon mitään,
kyllä maistuisi sentään vielä.
Sitä ongelmaa ei ole pahemmin.
Harmittaa, kun on monet herkut ollut pakko jättää.
Monet ihan tavalliset kotiruuatkin.
Mietin mistä kaikesta mahtaa olla puutosta.
Otan monivitamiinipillerin varmuudeksi päivittäin,
ettei keripukki iske ... hehe....
Sinäkö se elämää kiitit kaikesta
- haavoistakin ?
Haavoja olisi saanut olla vähemmän,
mutta mitä noista enää.
Eikö ole kiva, kun on sadellut usein ?
Ilma pysyy sopivan viileänä, mutta on kesä kuitenkin.
Sopii minulle !
Tämä hupakko taitaa mennä tavallista aikaisemmin nukkumaan.
Opettelen uutta unirytmiä
tai oikeastaan paluuta vanhaan normaalirytmiin
jos nukkuisi hiukan enemmän ja paremmin.
Hyvää yötä kaikille yökukkujille ja muillekin !Juuu, minä se kiittelin haavoistaki,
elämä on monimutkaista,
olen opetellu antamaan anteeksi,
ja jos en itse pysty, pyydän että luoja antaa anteeksi
kun itse en kykene,
ja että antais minulle kyvyn antaa anteeksi,
sillä minusta itsestä se voima ei löydy,
se voima tulee aina luojasta,
joskus tunnen kipuaja haavoja toistenki puolesta,
joita tunnen ja kuinka suurta kipua he on joutuneet kokemaan elämän tyrkyissä,
silti selvinneet ihan hyvinä ihmisinä vanhaksi asti,
elämä ei ole helppoa kellekkää ,
- Anonyymi00111
Missä kaikki ovat, halooo,
söin lohi-kiusausta paketista puolikkaan, nyt yököttää,
syöminen ei vanhukselle ole enään terveellistä,,,,, kait,,,,, - Anonyymi00114
Kaikki nukkuvat jo. Mene sinäkin nukkumaan.
Huomiseeeen !- Anonyymi00115
Hyvää yötä,
huomasin kello on jo yli puolen yön, nyt suljen koneen ja musiikin,
huomenna uusiksi,,, - Anonyymi00117
Anonyymi00115 kirjoitti:
Hyvää yötä,
huomasin kello on jo yli puolen yön, nyt suljen koneen ja musiikin,
huomenna uusiksi,,,Huomenta ! Miten meni yö ?
Nukuitko yhtä soittoa aamuun ?
Minä heräilen monta kertaa yössä.
Vessassakin on käytävä yöllä.
Taas pitäisi keksiä jotain,
että saisi päivän kulumaan.
Join ennen enemmän kahvia.
Nyt ei mene enää kuin mukillinen aamulla
ja toinen iltapäivällä.
Yksin ei maistu mikään. - Anonyymi00118
Anonyymi00117 kirjoitti:
Huomenta ! Miten meni yö ?
Nukuitko yhtä soittoa aamuun ?
Minä heräilen monta kertaa yössä.
Vessassakin on käytävä yöllä.
Taas pitäisi keksiä jotain,
että saisi päivän kulumaan.
Join ennen enemmän kahvia.
Nyt ei mene enää kuin mukillinen aamulla
ja toinen iltapäivällä.
Yksin ei maistu mikään.Minunki yö meni huonosti
koiran unta nukkuissa,
koirat nukkuu aina toinen silmä auki, heh,
niin se meni melkein minullaki,
aamu on hieman tökkyräinen,
onneksi auriko paahtaa ulkona,
parvekeella kävin ilma oli viileähkö onneksi,
tänään on pakko pakko pakko pakko jaksaa lähteä sauvakävelylle, hieman,
olisitpa tuossa naapurissa,
voitais mennä hieman yhdessä sauvakävelylylle,
en kuuitenkaan jaksa pitkää matkaa kävelle ,
mutta jonkun penkin viereen ja siinä istuttaisiin kateltas aurikoa ja ihmisten vilinää
tai vaikka meren laineitten liplatusta,
meren rannalla on aina paljon ihmisiä,
meillä on ihanat liikunta mahdollisuudet siellä,
ihanat penkit, tuolit jopa merenranta - kuntosali merenrannalla ,
kaikine kuntosali telineineen,
siellä on aina paljon ihmisiä, varsinki nuoremmat täyttää koko alueen,
-- minä viihdyn istuskellessa ja ihmisvilinää katellessa
sekä kaunis meri laivoineen ja uimareineen,
siinä on koko päiväksi seuraamista,
samalla saa aurinkoa ja raitista ilmaa itsekki,
nyt vain aina pitää miettiä, jaksanko lähteä,,,,,
kirjoitelaan taas kuulumisia kuitenki, - Anonyymi00124
Anonyymi00118 kirjoitti:
Minunki yö meni huonosti
koiran unta nukkuissa,
koirat nukkuu aina toinen silmä auki, heh,
niin se meni melkein minullaki,
aamu on hieman tökkyräinen,
onneksi auriko paahtaa ulkona,
parvekeella kävin ilma oli viileähkö onneksi,
tänään on pakko pakko pakko pakko jaksaa lähteä sauvakävelylle, hieman,
olisitpa tuossa naapurissa,
voitais mennä hieman yhdessä sauvakävelylylle,
en kuuitenkaan jaksa pitkää matkaa kävelle ,
mutta jonkun penkin viereen ja siinä istuttaisiin kateltas aurikoa ja ihmisten vilinää
tai vaikka meren laineitten liplatusta,
meren rannalla on aina paljon ihmisiä,
meillä on ihanat liikunta mahdollisuudet siellä,
ihanat penkit, tuolit jopa merenranta - kuntosali merenrannalla ,
kaikine kuntosali telineineen,
siellä on aina paljon ihmisiä, varsinki nuoremmat täyttää koko alueen,
-- minä viihdyn istuskellessa ja ihmisvilinää katellessa
sekä kaunis meri laivoineen ja uimareineen,
siinä on koko päiväksi seuraamista,
samalla saa aurinkoa ja raitista ilmaa itsekki,
nyt vain aina pitää miettiä, jaksanko lähteä,,,,,
kirjoitelaan taas kuulumisia kuitenki,Hei !
Se olisikin mahtavaa,
jos asuttaisiin lähekkäin !
Minunkin kävelylenkkini ovat hyvin pieniä,
ja niitten päälle istuskelen pihapenkillä.
Joskus istun vain penkillä
ja kuuntelen lintujen laulua
ja seurailen ihmisten menoa kadulla pihan ulkopuolella.
Joku talon asukas tai naapuri saattaa osua paikalle
ja vaihtaa pari sanaa.
Kaipaan enemmän ihmisten seuraa.
Yksinäisyyden tunne on usein musertava.
En asialle voi mitään tehdä,
kun liikkuminen on huonoa.
Missäpä minä ihmisiin tutustuisin ?
Tänään olen jo kolme pientä lenkkiä tehnyt
mutta penkki oli ihan märkä sateesta.
Ennen saatoin kävellä kilometrikaupalla.
Nyt pienet lenkkini tekevät yhteensä kilometrin.
Tykkäisin niin paljon hortoilla ympäriinsä
ja seurailla "maailman menoa",
mutta ei onnistu enää.
Meren ranta on aivan ihana.
En ihmettele, että viihdyt siellä !
- Anonyymi00119
Viime yön nukuin kohtalaisesti. Pissahätä kyllä useasti. On tämäkin.
Eilen olin taas hiveän väsynyt, voisi sanoa, että sänkypotilaana torkkuen koko päivä. Ajattelin vain kuolemaani.- Anonyymi00120
Tänään pitäisi jaksaa imuroida kaikki huoneet.
- Anonyymi00122
Anonyymi00120 kirjoitti:
Tänään pitäisi jaksaa imuroida kaikki huoneet.
HUH siinä onki työ,
minä en enään koskaan imuroi
vaikka ostin äskettäi ihan uuden imurin,
mun lapsenlapseni imurio aina kun olen pois paikalta, edteenä, heh,
mä en ikinä voi siteää imurin ääntä,
siksi lähden aina ulos jollekki penkille istuskelemaan
tai sitten käy kauassa asioilla,
mun kotihommat on jo jääneet minimiin,
pyykkiä vielä jaksan kun kone pesee, kuivumaan pano onkin sitten jo
työtä minulklekki,
niin se vanhuksen on pakko pikkuhiljaa luopua entisistä normeistaan,
vanhuus on todellisuutta kohdallani,,,,, - Anonyymi00123
Oijoi jos tommen päivä on minullaki,
nyt kun olen ITSE vähentäny kaikkia syd. lääkeitä vain kolmenlaiset nitrot olen jättäny vakituiseen käyttöön
myös jätin kolestroolilääkeet vaki käöytöön, ja kaikki mutt kuten zalerton verenohennuslääkeen ja diapets lääkeen vähensin , ota vain silloin töllöin
nyt kummasti olen piristiny,
meinasin kai kuolla liika lääkitykseen, HUH;
kohta on suurempi syd-lääkärin tarkastus, sinne aion kertoa koko SORIN, että olen ITSE VÄHENTÄNY LÄÄKEITTEN KÄYTTÖÄ,
enkä aiko alkaa enään syömäänkää noita hirmu kallita lääkeitä, nitrot ON HALPOJA yhteiskunnallekki,
ilen niin hyvilläni kun kunto on selkeästi kohentunu kun vähensin verenohennuslääkkeen kokonaan pois, - Anonyymi00125
119 :lle
tommosia päiviä on minullaki ,
tuossa yritin sinulle vastataki tuli paljon kiej.virheitä sori,
toi 123 oli vastaus sinulle,
et ole yksin ajatuksenise, meitä muitaki on samassa veneessä kuten minä,
minä vain nyt olen hieman piristyny kuten kirjoitinki
kun itse vähensin vakituisia lääkeitäni,
varmaan mun keho ei enään kestä tuota määrää syd. ja verenkiertoon tarkotettuja lääkeitä,
saap nähdä mitä lääkäri sanoo, mulla on syd. lääk. tarkastus kohtapuoleen,,, - Anonyymi00129
Anonyymi00125 kirjoitti:
119 :lle
tommosia päiviä on minullaki ,
tuossa yritin sinulle vastataki tuli paljon kiej.virheitä sori,
toi 123 oli vastaus sinulle,
et ole yksin ajatuksenise, meitä muitaki on samassa veneessä kuten minä,
minä vain nyt olen hieman piristyny kuten kirjoitinki
kun itse vähensin vakituisia lääkeitäni,
varmaan mun keho ei enään kestä tuota määrää syd. ja verenkiertoon tarkotettuja lääkeitä,
saap nähdä mitä lääkäri sanoo, mulla on syd. lääk. tarkastus kohtapuoleen,,,Se on hyvä, että sinulla on sydänlääkärin tarkastus. Kerro vaan suoraan
että olet vähentänyt joitakin lääkkeitä niin hän voi tehdä johtopäätöksiä
siitäkin.
- Anonyymi00121
Onneksi omilla yhä pärjää, jotenkin.
- Anonyymi00126
samoin,,,, onneksi vielä itse selviää näistä vanhhuden aiheuttamista hankaluuksista, jopa kotihommia myöten,
mua kyllä yksi lapsenlapsi autaa päivittäin kotihommissa ym jopa näissä tietotekniikan asioissa,
usein kyllä jo tulee mieleen laitos-hoito, mutta se pelottaa,
uutiset ovat tosi arveluttavaia vanhushoivan suhteen laitoksissa, hu
mun yksi veljeni on vielä elossa, hän kyllä kehuu oloaan palvelutalossa, on oikein tyytyväinen, ei olisi enään itse pärjänny kotona,
hän on mua nuorempi, mutta mihet jotenki heikkenee vanhoina ennemmin kuin me mummot,
mun puolisoki on kuollu jo yli kymmen vuotta sitten,
yksin vietän vanhuutani , olen jossaki kunnossa vielä
lapsen lapseni sanoo aina että mun on parempi olla kotona kuin laitoksessa, kai hän on oikeassa,,, - Anonyymi00131
Anonyymi00126 kirjoitti:
samoin,,,, onneksi vielä itse selviää näistä vanhhuden aiheuttamista hankaluuksista, jopa kotihommia myöten,
mua kyllä yksi lapsenlapsi autaa päivittäin kotihommissa ym jopa näissä tietotekniikan asioissa,
usein kyllä jo tulee mieleen laitos-hoito, mutta se pelottaa,
uutiset ovat tosi arveluttavaia vanhushoivan suhteen laitoksissa, hu
mun yksi veljeni on vielä elossa, hän kyllä kehuu oloaan palvelutalossa, on oikein tyytyväinen, ei olisi enään itse pärjänny kotona,
hän on mua nuorempi, mutta mihet jotenki heikkenee vanhoina ennemmin kuin me mummot,
mun puolisoki on kuollu jo yli kymmen vuotta sitten,
yksin vietän vanhuutani , olen jossaki kunnossa vielä
lapsen lapseni sanoo aina että mun on parempi olla kotona kuin laitoksessa, kai hän on oikeassa,,,Niin kauan kuin kotona suinkin pärjäilee koti on aina koti.
Laitos on laitos. Ei siellä ole kodin tunnelmaa.
- Anonyymi00127
Onnistuin imuroinnissa, puolihuoneustoa kerrallaan, välillä lepäsin. Ja kun sain työn loppuun, oli niin kuuma, että mittasin varalta kuumetta. Ei ollut.
- Anonyymi00130
Liikkuessa tulee lämmin, joskus jopa hiki. :)
- Anonyymi00132
semmosta se on nykyisin,
nyt kun vähensinlääkeitä ITSE jaksan paremmin puuhastella näitä kotiasioitaki,
mulla on ollu liikaa lääkeitä, vanha keho ei kestä enään samoja lääkeitä mitä terveempänä,
jätin Xalertton
verenohennuslääkeen pois aloin heti virkistymään
samoin vähensin Metforem diapettes pillerin, sitä otan vain silloin tällöin,
muut syd :n lääkeet otan säännöllisesti ISMOX NITROT ja DINIT suihkeen suihke on vältämätön ehkä noista kolmesta tehokkain,
näillä mennään nyt hautaa kohto saaaaap nähdä kuinka auna vielä maanpäällä
hortoilen, jää nähtäväksi, ainaki olen piristyny, se on hyvä asia,,,
- Anonyymi00128
Jäin asumaan palvelutaloon ilman palveluja.
Normaali vuokrakaksio koska kylppärin seinän tukiputkilla ei ole minulle mitään merkitystä.
Haittana on puuttuvat kynnykset huoneiden väleiltä. Tosin ovetkin puuttuvat paitsi kylppäristä.
Asunnon oven lukko viritettiin siten, että avaimet ovat ainoastaan minulla.
Minun tarpeisiini tämä on epäkäytännöllinen ja kallis, mutta en viitsi ryhtyä muuttorumpaan. Sijainti on hyvähkö. Edellisessä omassa oli tilava, lämmin autotalli. Nyt ei ole mitään.- Anonyymi00133
Olitpa rohkea kun muutit palvelutaloon,
mä en uskalla,
mieluummin kuolen kotiin,
mua autaa yksi lapsen lapsistani tarvittaessa aina,
kiitos hänelle, - Anonyymi00134
Anonyymi00133 kirjoitti:
Olitpa rohkea kun muutit palvelutaloon,
mä en uskalla,
mieluummin kuolen kotiin,
mua autaa yksi lapsen lapsistani tarvittaessa aina,
kiitos hänelle,Sama se asuuko palvelutalossa vuokralla vai jossain muussa talossa.
Asuin yksityisessä senioritalossa vuokralla ilman palveluja.
Se oli ihan tavallista vuokra-asumista.
Asunto oli hyvä. Ei ollut kynnyksiä mihin kompastuisi
ja oviaukot olivat isoja, niistä mahtui rollaattorillakin hyvin kulkemaan
ja siksi kynnyksiäkään ei ollut esteenä.
Kylpyhuone oli iso, sinne piti voida kuskata asukas vaikka sairaalasänkyineen
pesulle, jos olisi sellaisen palvelun tarpeessa.
Sai asua ilman palveluja tai ostaa palveluja,
mutta ne olisi voinut ostaa, ne olivat kalliita.
Olisin pyytänyt kunnallisen kotihoidon avukseni.
Sekin maksaa, mutta on kohtuullisen hintaista.
Asuntoon kuului iso korkea lasitettu parveke.
Kun pärjää vielä itsenäisesti palvelutalo tai senioritalo on ihan hyvä tapa asua.
Jos huonokuntoisena on pakko mennä palvelutaloon "hoidokiksi"
asia on hiukan toinen. En menisi, ellei olisi viimeinen pakko.
Toivon voivani asua kotonani kotihoidon turvin,
sitten kun sitä tarvitsen ja heittäväni veivini ennenkuin palvelutaloon
joutuisin. - Anonyymi00135
Anonyymi00134 kirjoitti:
Sama se asuuko palvelutalossa vuokralla vai jossain muussa talossa.
Asuin yksityisessä senioritalossa vuokralla ilman palveluja.
Se oli ihan tavallista vuokra-asumista.
Asunto oli hyvä. Ei ollut kynnyksiä mihin kompastuisi
ja oviaukot olivat isoja, niistä mahtui rollaattorillakin hyvin kulkemaan
ja siksi kynnyksiäkään ei ollut esteenä.
Kylpyhuone oli iso, sinne piti voida kuskata asukas vaikka sairaalasänkyineen
pesulle, jos olisi sellaisen palvelun tarpeessa.
Sai asua ilman palveluja tai ostaa palveluja,
mutta ne olisi voinut ostaa, ne olivat kalliita.
Olisin pyytänyt kunnallisen kotihoidon avukseni.
Sekin maksaa, mutta on kohtuullisen hintaista.
Asuntoon kuului iso korkea lasitettu parveke.
Kun pärjää vielä itsenäisesti palvelutalo tai senioritalo on ihan hyvä tapa asua.
Jos huonokuntoisena on pakko mennä palvelutaloon "hoidokiksi"
asia on hiukan toinen. En menisi, ellei olisi viimeinen pakko.
Toivon voivani asua kotonani kotihoidon turvin,
sitten kun sitä tarvitsen ja heittäväni veivini ennenkuin palvelutaloon
joutuisin.Korjaus: mutta en olisi voinut ostaa palveluja, ne olivat kalliita.
- Anonyymi00136
Anonyymi00134 kirjoitti:
Sama se asuuko palvelutalossa vuokralla vai jossain muussa talossa.
Asuin yksityisessä senioritalossa vuokralla ilman palveluja.
Se oli ihan tavallista vuokra-asumista.
Asunto oli hyvä. Ei ollut kynnyksiä mihin kompastuisi
ja oviaukot olivat isoja, niistä mahtui rollaattorillakin hyvin kulkemaan
ja siksi kynnyksiäkään ei ollut esteenä.
Kylpyhuone oli iso, sinne piti voida kuskata asukas vaikka sairaalasänkyineen
pesulle, jos olisi sellaisen palvelun tarpeessa.
Sai asua ilman palveluja tai ostaa palveluja,
mutta ne olisi voinut ostaa, ne olivat kalliita.
Olisin pyytänyt kunnallisen kotihoidon avukseni.
Sekin maksaa, mutta on kohtuullisen hintaista.
Asuntoon kuului iso korkea lasitettu parveke.
Kun pärjää vielä itsenäisesti palvelutalo tai senioritalo on ihan hyvä tapa asua.
Jos huonokuntoisena on pakko mennä palvelutaloon "hoidokiksi"
asia on hiukan toinen. En menisi, ellei olisi viimeinen pakko.
Toivon voivani asua kotonani kotihoidon turvin,
sitten kun sitä tarvitsen ja heittäväni veivini ennenkuin palvelutaloon
joutuisin.vielä jotenki pärjäinen itsenäisesti kotona,
toivottavasti saan kuolla kotiin,
hartaasti toivon eutanasia pilleriä
sitten kun itse sen pyydä ja itse päätän milloin jätän tämän maailaman, ei kukaan muu sitä saa päättää vain minä itse, - Anonyymi00143
Anonyymi00136 kirjoitti:
vielä jotenki pärjäinen itsenäisesti kotona,
toivottavasti saan kuolla kotiin,
hartaasti toivon eutanasia pilleriä
sitten kun itse sen pyydä ja itse päätän milloin jätän tämän maailaman, ei kukaan muu sitä saa päättää vain minä itse,Palvelutalon vuokra-asunto on koti siinä kuin mikä tahansa vuokra-asnto!
Nyt, vaimoni menehdyttyä, jos lapsemme saavat tullattua riittävästi asuntoni tavaraa ja irtaimistoa, niin muutan johonkin keskustan vuokra-asuntoon jo asunnon laadun ja vuokran vuoksi.Reilun vuoden takainen muuttorevohka on hyvin muistissa.
Tosin, nyt on kamaa huomattavasti vähemmän mutta lisäkarsinta ei olisi pahitteeksi.
- Anonyymi00137
Oi kauheeta kohta kello on 2
nyt onpakko menä nukkumaan,
oitä kaikille huono unisille ! - Anonyymi00138
Huomentaaaaaa, klo on 14:21 just söin aamupalan,
kivaa loppu päivää kamuille ! - Anonyymi00139
Käväisin ulkona. Kesämekko päällä. Oli kuitenkin niin jäätävä tuuli ja 13°, että kiersin vain hitaasti talon ymoäri. Ihailin sankkaa viherkasvillisuutta, sananjalat peittivät metsikön maan.
No, kait lämpöäkin vielä tulee. Juhannuksena mahd. saunon ja heitän talviturkin Suomenlahteen. Katsotaan.
Olen hankkinut Temusta kahdenlaiset uimakellukkeet, testaan niistä ensin toista. En aio hukkua.
Olen kolmesti sukeltanut hukkuneen perään ja vetänyt pinnalle / maihin. Jäivät eloon.- Anonyymi00140
MÄ povaan tästä kesästä viileää sateista kesää,
saap nähdä tarkeneeko ollenkaan uida luonnon vesissä ! - Anonyymi00141
Anonyymi00140 kirjoitti:
MÄ povaan tästä kesästä viileää sateista kesää,
saap nähdä tarkeneeko ollenkaan uida luonnon vesissä !Näyttää hiukan samanlaiselta kuin viime kesä.
Ensin satoi vettä puoliväliin kesää ja sitten tuli h*lvetilliset helteet.
Toivoisi säitten jakaantuvan vähän mielekkäämmin.
Silloin tällöin aurinkoa ja vettä vuoronperään.
Ei pitkiä helteitä kestä enää erkkikään. - Anonyymi00142
Anonyymi00140 kirjoitti:
MÄ povaan tästä kesästä viileää sateista kesää,
saap nähdä tarkeneeko ollenkaan uida luonnon vesissä !Vilkaisin Stadin rannikon meriveden lämpötiloja. Nyt n. 16°. Viileähköä vielä, mutta jotenkuten jo tarkenisi.
- Anonyymi00144
Anonyymi00142 kirjoitti:
Vilkaisin Stadin rannikon meriveden lämpötiloja. Nyt n. 16°. Viileähköä vielä, mutta jotenkuten jo tarkenisi.
Minulla taitaa mennä ihan vain aurinkoa ja maisemia ihaillessa,
ei vanha jaksa enään harrastaa uintia,
toivottavasti ei tle helteitä,
en kestä niitä enään,
- Anonyymi00145
En jaksa uida metriäkään. Olen aina ollut huono uimari, nuorempana
saatoin pulikoida rantavedessä.- Anonyymi00146
En minäkään varsinaisesti ui vaan kellun ja polskutan ihan laiturin vieressä ja sen portaista kiinni pitäen. En ota yhtään riskejä. Sen verran kuolemia ja onnettomuuksia nähnyt. Se on kamalaa kun onnettomuus yhtäkkiä tapahtuu, kaveri painuu pohjaan, niin että vaalea pusakka vaan, vanhat farkut näkyy, kädet levällään painuu pellavapää silmien edessä näkymättömiin!
- Anonyymi00147
Anonyymi00146 kirjoitti:
En minäkään varsinaisesti ui vaan kellun ja polskutan ihan laiturin vieressä ja sen portaista kiinni pitäen. En ota yhtään riskejä. Sen verran kuolemia ja onnettomuuksia nähnyt. Se on kamalaa kun onnettomuus yhtäkkiä tapahtuu, kaveri painuu pohjaan, niin että vaalea pusakka vaan, vanhat farkut näkyy, kädet levällään painuu pellavapää silmien edessä näkymättömiin!
Luonnon vesissä uiminen on vaarallista,
vaikka olen tai olin ( nyt olen vanhus ) hyvä uimari meinasin yllättäin hukkua
kun yhtäkkiä tuulen tuoma laine tyrskähti yllättäin suuhun, koskaan ennen ei vastaavaa ollu tapahtunu
en millä meinannu siitä selvitä,
hätä oli jo suuri,
luojalle kiitos sain kuitenki yskittyä veden pois kurkusta,
selvisin vielä hengissä siitä reissusta,
mutta kyllä sen jälkeen alkoi luonnonvedet pelottamaan,
uimahallissa kyllä olen harrastanu uintia kymmeniä vuosia,
siellä ei ole vastaavaa ikinä tapahtunu, - Anonyymi00166
Anonyymi00147 kirjoitti:
Luonnon vesissä uiminen on vaarallista,
vaikka olen tai olin ( nyt olen vanhus ) hyvä uimari meinasin yllättäin hukkua
kun yhtäkkiä tuulen tuoma laine tyrskähti yllättäin suuhun, koskaan ennen ei vastaavaa ollu tapahtunu
en millä meinannu siitä selvitä,
hätä oli jo suuri,
luojalle kiitos sain kuitenki yskittyä veden pois kurkusta,
selvisin vielä hengissä siitä reissusta,
mutta kyllä sen jälkeen alkoi luonnonvedet pelottamaan,
uimahallissa kyllä olen harrastanu uintia kymmeniä vuosia,
siellä ei ole vastaavaa ikinä tapahtunu,Eihän se sen luonnonveden syy ole,se on seuraus tuulesta.
En minäkään enää mene uimaan yksin,vaan haluan aina seurantaa.
Uimahalleihin en mene,yksityisyyshakuinen uimari olen
- Anonyymi00148
Käsitteitä. Palvelutalo >< hoivatalo!
Palvelutalo ja ilman liikuntarajoitteita oleva "tavallinen" talo ovat palvelujen suhteen samassa asemassa. Hissi, riittävän tilava vessa/kylpyhuone jossa voi avustettuna asioida suihkutuolissa.
"Tavalliseen" asuntoon saa samat palvelut.
Hoivatalo on pitemmälle menevää hoitoa ja ympäri vuorokauden valvontaa tarvitseville asiakkaille.
Vaimoni menehdyttyä jäin asumaan tähän palvelutalon kaksioon.
Ainoa merkki "palvelusta" ovat kylpyhuoneen seinässä olevat tukiputket joita en tarvitse.
"Palvelun" pahin haittapuoli on p - s silmän kokoinen keittokomero joka lienee mitoitettu ajatukseen asukin valmiiden aterioiden käyttämisen perusteella.- Anonyymi00149
Viihdytkö sinä siellä,
- Anonyymi00150
Anonyymi00149 kirjoitti:
Viihdytkö sinä siellä,
En viihdy! Kunhan lapsemme ovat käyneet tullaamassa itselleen kaiken haluamansa ja jollekin kelpaavan tavaran niin vuokraan pikkukaupunkimme keskustasta sopivan asunnon, halvemmalla. Olen alustavasti katsellut tarjontaa. Muuttotappiokaupungissa sitä on.
- Anonyymi00151
Anonyymi00150 kirjoitti:
En viihdy! Kunhan lapsemme ovat käyneet tullaamassa itselleen kaiken haluamansa ja jollekin kelpaavan tavaran niin vuokraan pikkukaupunkimme keskustasta sopivan asunnon, halvemmalla. Olen alustavasti katsellut tarjontaa. Muuttotappiokaupungissa sitä on.
Juu saman olen huomannu,
pienemmistä kaupungeista ihan kivan näkösiä pienempiä asuntoja edullisemmin kuin näistä suurista kaupungeista,
sama on usein tullut jo mieleen, olenki monesti jo tältä koneeltaki katsell myytäviä asuntoja esm entiseltä kotiseudulta, hiukan muualtaki,
kovin on houkuttelevia tarjolla,
olis vain rohkeutta vielä kerran muuttaa paikkakuntaa, muutto hommat ovat todella raskasta puuhaa nuoremmille ja terveillekki,
ainaki noista asunnon myynti juttujen katselmisesta on paljonki mukavai ajatuksia, jos veilä kerran jaksais, siis meinaa jäädä jossitteluksi, - Anonyymi00153
Sitten on senioriasunnot vielä 55 vuotta täyttäneille. Niihin voi usein tilata
saman talon vanhushoivasta palveluja ja ruokaa tai pyytää julkista kotihoitoa
käymään. - Anonyymi00163
Anonyymi00153 kirjoitti:
Sitten on senioriasunnot vielä 55 vuotta täyttäneille. Niihin voi usein tilata
saman talon vanhushoivasta palveluja ja ruokaa tai pyytää julkista kotihoitoa
käymään.On melko alhainen tuo senioriasunnon ikäraja. Alle 60-vuotiaat ei edes ole senioreita.
Ehkä ikärajaa tullaan korottamaan, näin otaksun.
- Anonyymi00152
Asustelin pari vuotta sitten pikkukaupungissa kolme viikkoa
ja tulin kiireesti takaisin pk-seudulle.
Pikkukaupungin kuollut tunnelma ei sovi minulle.- Anonyymi00154
ai jaaaa,
joskus olen kuullut
kun joku oli muuttanu synnyin seudleen
etti viihtynykkää siellä
kaikki oli outoja
kaikki oli muuttunu
mikään ei olutkaan enään kuin ennen,
oli kauheen petyny,
muistaakseni oli muuttanu takasi sinne missä oli tehny työelänänsä , - Anonyymi00155
Anonyymi00154 kirjoitti:
ai jaaaa,
joskus olen kuullut
kun joku oli muuttanu synnyin seudleen
etti viihtynykkää siellä
kaikki oli outoja
kaikki oli muuttunu
mikään ei olutkaan enään kuin ennen,
oli kauheen petyny,
muistaakseni oli muuttanu takasi sinne missä oli tehny työelänänsä ,Niin siinä voi käydä jos on elätellyt harhakuvia mielessään.
Ei olekaan enää mitään jäljellä mikä yhdistäisi sinne synnyinseudulle. - Anonyymi00156
Kohta puoli Suomea asuu pk-seudulla...pah.
- Anonyymi00157
Anonyymi00155 kirjoitti:
Niin siinä voi käydä jos on elätellyt harhakuvia mielessään.
Ei olekaan enää mitään jäljellä mikä yhdistäisi sinne synnyinseudulle.Parree vanheta siellä missä on työnsäkki tehny,
turha enään muuttaa synnyinseuduille
vaikka kuinka ikävä onki entisiä aikoja,
sitä ei enään ole, kaikki on muuttunu, nyt on nyt, - Anonyymi00158
Anonyymi00156 kirjoitti:
Kohta puoli Suomea asuu pk-seudulla...pah.
eipä pääkaupunki seutu kiinosta,
keski suomi on kauniimpaa seutua, , - Anonyymi00159
Anonyymi00156 kirjoitti:
Kohta puoli Suomea asuu pk-seudulla...pah.
Niin asuukin. Minkäs sille voi missä sattuu syntymään.
Pk-seutu on kotiseutu siinä missä joku toinenkin ja palvelut on lähellä.
En vanhana haluaisi asua missään missä kaikki palvelut on kaukana. - Anonyymi00161
Anonyymi00159 kirjoitti:
Niin asuukin. Minkäs sille voi missä sattuu syntymään.
Pk-seutu on kotiseutu siinä missä joku toinenkin ja palvelut on lähellä.
En vanhana haluaisi asua missään missä kaikki palvelut on kaukana.Kyllä se niin onki,
joillekki synnyin seutu
eikä taatusti haluaisi muuttaa sieltä pois,
ihminen aina loppujen lopuksi kaipaa kotiseutujaan, - Anonyymi00164
Anonyymi00158 kirjoitti:
eipä pääkaupunki seutu kiinosta,
keski suomi on kauniimpaa seutua, ,Jotkut ei kestä yhtään hiljaisuutta, ehkä se vetää myös keskelle kivimuureja asumaan ruuhkaan ja hälinään.
- Anonyymi00165
Anonyymi00164 kirjoitti:
Jotkut ei kestä yhtään hiljaisuutta, ehkä se vetää myös keskelle kivimuureja asumaan ruuhkaan ja hälinään.
Surissa kaupngeissa ihmiset mielellään erakoituvat, yleensä taloyhtiössä asukaat ei edes tunne toisiaan,
sen näin aikoinaan helsingissä korkeassa kerrostalossa, veljeni oli ostanu asunnon olympia-areenan läheisyydestä,
koko kaupunki vaikutto kerrostalo-viidakolta,
hän teki työelämänsä maailmalla ,
eläkkele päästyään vietti loppuelämänsä hesassa, vielä eläkkeelle päästyään meni yliopistoon opiskeli nykyajan tietotekniikaa veilä useamman vuoden ennen kuolemaansa,
kuoli vanhuksena alle ysikymppisenä, nyyyh, kaukana muista sisarruksistaan, - Anonyymi00170
Anonyymi00165 kirjoitti:
Surissa kaupngeissa ihmiset mielellään erakoituvat, yleensä taloyhtiössä asukaat ei edes tunne toisiaan,
sen näin aikoinaan helsingissä korkeassa kerrostalossa, veljeni oli ostanu asunnon olympia-areenan läheisyydestä,
koko kaupunki vaikutto kerrostalo-viidakolta,
hän teki työelämänsä maailmalla ,
eläkkele päästyään vietti loppuelämänsä hesassa, vielä eläkkeelle päästyään meni yliopistoon opiskeli nykyajan tietotekniikaa veilä useamman vuoden ennen kuolemaansa,
kuoli vanhuksena alle ysikymppisenä, nyyyh, kaukana muista sisarruksistaan,Ihmisillä on omat ystäväpiirinsä. Ei ole pakko olla ystävä saman talon
asukkaitten kanssa.
- Anonyymi00160
PK-seudullakin on kaunista, jos se joku kynnys on asumiselle.
Monille asumispaikan määrittää työ.
Kuka tykkää mistäkin. On turha alkaa väitellä mikä on paras paikka.
Se on se missä itse kukin viihtyy.- Anonyymi00162
Niin se tietenki on,
täältä kaukaa katsottuna ja uutisia kuuultuna joskus tuntuu kuin pääkaupukiseudulle olisi tullu katu-levottomuuksia enemmän kuin ennen,
pitkiin aikoihin en ole siellä käyny,
veljeniki ja muitaki sukulaisia on poisnukkuneet siellä,
helsinki on suurkaupungin tuntua,
aikoinaan ajelin autollani
siellä oli ne raitiotiejunien raiteet keskellä kaupunkia,
kyllä se liikenne silloin tunti tosi vilkaalta, jopa sekavalta, heh,
liikennevaloistaki piti lähteä kuin salama,
jos vähänkään oli hittaampi takaa kuli heti töööötäys, heh,
-- sukkela piti olla liikenteessä,
eipä sinne enään meikäläisellä asiaa olekaan,
ei ole ketä kävis katsomassa, - Anonyymi00168
Anonyymi00162 kirjoitti:
Niin se tietenki on,
täältä kaukaa katsottuna ja uutisia kuuultuna joskus tuntuu kuin pääkaupukiseudulle olisi tullu katu-levottomuuksia enemmän kuin ennen,
pitkiin aikoihin en ole siellä käyny,
veljeniki ja muitaki sukulaisia on poisnukkuneet siellä,
helsinki on suurkaupungin tuntua,
aikoinaan ajelin autollani
siellä oli ne raitiotiejunien raiteet keskellä kaupunkia,
kyllä se liikenne silloin tunti tosi vilkaalta, jopa sekavalta, heh,
liikennevaloistaki piti lähteä kuin salama,
jos vähänkään oli hittaampi takaa kuli heti töööötäys, heh,
-- sukkela piti olla liikenteessä,
eipä sinne enään meikäläisellä asiaa olekaan,
ei ole ketä kävis katsomassa,Liikenne on ollut aina kamalaa Hesassa. Bussitkin kaahaa kuin heikkopäiset.
- Anonyymi00169
Anonyymi00168 kirjoitti:
Liikenne on ollut aina kamalaa Hesassa. Bussitkin kaahaa kuin heikkopäiset.
Olihan se melkonen kokemus
aikoinaan kun puolisoni kanssa mentiin omalla auutolla helsinkiin,
--- siellä oli paikkakunnan kultuuri melko huvittavaa,
siihen aikaan oli rekisteri kilvessä ensimmäinen kirjain siitä miltä paikkakunnalta auto oli lähtöisin,
meillä oli lapin rekisterikilvet autossa,
ja siellä oli tapana tavallaan kiusata lappalaisia tai maalta tulleita autoja liikenteessä, töötäilyä kuuli melkein aina liikenne valoissa kun seisottiin,
vaikkka yhtä nopeesti pärjättiin liikenteessä,
kyllä niin erilaisessa kaupunkikultuurissa piti kielikeskellä suuta osata ajaa ja nopeesti olla sukkela
niin vain meikäläinenki selvisi helsingin hullussa liikenteessä ihan vammoitta heh, täysin ilman sakkoja, heh heh ,,
eipä sinne enään näin vanhana uskaltaisi lähteäkkää,
siellä sekottaa ne raitiotien raiteet
kuin junan raiteet keskellä muuta liikennettä, tosi kummallisen näköstä maalaisen silmin katsottuna, juna keskellä autoliikennettä huh,
-- nuori ja terve kun oli meikäkläinenki selvisi kaikesta huolimatta siellä,
helsinkiläisillä oli siihen aikaan huomoristisesti kutsua lapista tulleita
autoilijoita
LAPIN PORO
POROJA LIIKENTEESSÄ heh heh,
se kyllä pikkusen vaikutti loukkaavalta nimittelyltä
huumoriksi me silti se otettiin , - Anonyymi00171
Anonyymi00168 kirjoitti:
Liikenne on ollut aina kamalaa Hesassa. Bussitkin kaahaa kuin heikkopäiset.
Eiköhän Helsingissä ole alhaisemmat nopeuurajoitukset kuin böndellä ?
- Anonyymi00172
Anonyymi00171 kirjoitti:
Eiköhän Helsingissä ole alhaisemmat nopeuurajoitukset kuin böndellä ?
Ne kaahas jo silloin kun olin siellä intissä, puol vuosisataa sitte....
- Anonyymi00173
Anonyymi00172 kirjoitti:
Ne kaahas jo silloin kun olin siellä intissä, puol vuosisataa sitte....
Helsingissä oli aika hiljaista silloin. Esim. vuonna 1970 Helsingissä oli arviolta noin 100 000 rekisteröityä moottoriajoneuvoa. Koko maassa oli tuolloin liikennekäytössä noin 707 000 henkilöautoa.
- Anonyymi00174
Anonyymi00173 kirjoitti:
Helsingissä oli aika hiljaista silloin. Esim. vuonna 1970 Helsingissä oli arviolta noin 100 000 rekisteröityä moottoriajoneuvoa. Koko maassa oli tuolloin liikennekäytössä noin 707 000 henkilöautoa.
Vuonna 2020 henkilöautoja oli Helsingissä rekisterissä 276 900.
- Anonyymi00175
Anonyymi00172 kirjoitti:
Ne kaahas jo silloin kun olin siellä intissä, puol vuosisataa sitte....
Kai joka paikassa on kaahareita ?
- Anonyymi00167
Kysy numerotiedustelusta. Jos "numeroa ei enää ole", on hän ilmeisesti kuollut. Näin sain tiedon erään tuttavani kuolemasta: "Tämä henkilö ei enää ole elossa." Sain kuolinpäivänkin sekä minne, maaseudun paikkakunnalle oli ruumis siirretty (ja sinne haudattu). En muista kertoiko numerotiedustelu tämän kaiken, vai sainko loput asiasta muualta kyseltyä.
Arvaan, että oli jälleen läheisiään kiusatakseen leikkinyt "itsemurhaajaa", mutta ilkeily mennyt lopultakin pieleen, eikä "apu" enää ehtinytkään ajoissa. - Anonyymi00176
En menisi arvostelemaan paikkoja, jossa en ole asunut.
- Anonyymi00177
Hyvä huomautus.
- Anonyymi00178
Odotan verkkokauppatilaustani. Monenlaista Juhannus-sapuskaa.
En noin muutoin suuresti juhli Juhannusta, mutta hiukan paremmat eväät laitan pöytään. Alkoholia en käytä lainkaan.
Älkää hukkuko Jussina! (Muulloinkaan.) Varokaa syvää vettä! 🌊🤽♀️- Anonyymi00179
Jos kaverisi hukkuu, niin omaa henkeäsi vaarantamatta:
- Rukoile Jumalaa.
- Soita / joku toinen soittaa hätäkeskukseen: 112.
- Mahd. hae hukkunut pohjasta ja vedä maalle / laiturille.
- Kokeile pulssia. Jos ei tunnu, nosta istuma-asentoon, esim. toinen henkilö pitää häntä istumassa.
- Lyö häntä selän kautta nyrkillä terävästi sydämeen. Sydän saattaa näin käynnistyä. Kokeile pulssia: jos se alkaa lyödä, älä enää lyö. Jos ei sydän lyö, lyö uudestaan lujasti, muttei liian lujaa, selkäpuolelta sydämeen (on n. 5-10 cm vasemman lapaluun alapuolella, hiukan kohti selkärankaa).
- Jos hän tokenee, taputtele selkää, niin että yskii pois vettä.
- Jos on taas elossa, laita laiturille, kyljelleen, puolimahalleen lepäämään (että mahd. vesi valuu suusta). Odota ambulanssia tai kantakaa esim. kesämökkiin lepäämään.
- Kiitä Jumalaa, jos jäi eloon.
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19736- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282692- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511