Hei taas mä kuulin lauantiaina steissillä et metsä kaurista sais metsästää niinku ilman lupaa, siis hei mitä lupaa eihän mitään saa metsästää ilman lupaa sit muutenkii jotaa kaurista kuka nyt sellasta raaskii ampuu sellast bampii ei se oo oikein mä ainaskii valitan johonkii vaik eduskuntaa tollasesta eihän sellane kauris tee poikasiikaa ku kerran vuodessa ja sillonkii yhen vaa hirvieläin ku on
ottakaa ny kantaa muutkii vastustajat ku ei tääl vissii kukaa oikee metsästyksen vastustaja oikeesti uskalla kertoo mitää ku heti joku ääliö metsästäjä vinkuu jonku ihme saalis tilostojen perää siis häh SIIS OTTAKAA OIKEESTI YHTEYTTÄ JOHONKII PÄÄTTÄVII TAHOIHIN KAIKKI VASTUSTAJAT TÄHÄN TEURASTAMISEEN ON SAATAVA LOPPU
Metsä kauris
11
848
Vastaukset
- oikea metsästäjä
Voi voi herää jo Lilli ruususen unestas tähän kovaan maailmaan.Sen Bambin syö siellä raa`assa luonossa joku peto elävänä, paitsi jos sen metsästäjä sattuu kivuttomasti itsellen ateriaksi pyytämään.
Mainosta mukaellen ,elämä on kovaa.- Lilli
Heräsinki tänää jo kello seittämän, et kyl herätty on elämän ei tarvis olla kovaa jos sen oikein elää ja sitä paisi sen kauriin jos joku peto syä ni se on sitä luonnonkierto kulkuu sen nyt jokainen on oppinu koulus ala aseteel ookko sä hei kouluja ees käynny no mitäs jos metsästäjä ampuu ohi tai haavottaa sitä sit se kituu ties kui kauan
nii se mainos mukailee puheluitten hintaa ei sen kans o mitää tekemistä luonnon kans - laikaman
Lilli kirjoitti:
Heräsinki tänää jo kello seittämän, et kyl herätty on elämän ei tarvis olla kovaa jos sen oikein elää ja sitä paisi sen kauriin jos joku peto syä ni se on sitä luonnonkierto kulkuu sen nyt jokainen on oppinu koulus ala aseteel ookko sä hei kouluja ees käynny no mitäs jos metsästäjä ampuu ohi tai haavottaa sitä sit se kituu ties kui kauan
nii se mainos mukailee puheluitten hintaa ei sen kans o mitää tekemistä luonnon kansLillin syömiset eivät sitten kuulukaan luonnon kiertokulkuun näämmä. Ja taitaa olla koko luonnosta pihalla.
- joujou
Lilli kirjoitti:
nii se mainos mukailee puheluitten hintaa ei sen kans o mitää tekemistä luonnon kansTyttökulta. Oikea metsästäjä ampuu vain silloin kun saalis on varmalla hollilla. Ne, jotka ampuu sillon ku vähän vilahtaa, eivät ole metsästäjiä, vaan juuri niitä ampumahimosia, jotka tykkää nähä kun veri roiskahtaa ja elukka huutaa tuskaansa. Mie ruukaan syyä kaiken lihan, mitä metsästä hajen, joten pyrin ampumaan tappavan laukauksen ensimmäisellä kerralla. Näin lihaa säästyy syömäkelpoisena enemmän ja eläin ei ehdi kärsiä yhtään.(Vrt. teurastamon "pulttipistooli"). Metsästäjien ja "metsätästäjien" välillä on iso ero.
- trjtydtyj
Lilli kirjoitti:
nii se mainos mukailee puheluitten hintaa ei sen kans o mitää tekemistä luonnon kansMeille ainakin opetettiin jo ala-asteella pilkkujen, pisteiden ja isojen kirjaimien käyttö??? ;)
- hellukin
noita pieniä peuroja aivan turhaan. Kait ne vois ottaa harrastuksii muualta eihän viattomien peurojen ampuminen voi olla mikään harrastus. Eihän kenenkään lapset voi syyä tollaisii kivoja pikkuhirviä. Mä valitan kans presitentille tollasesta uutesta laista.
- nimetön
Moi!turhaa valitat tarja haloselle se on itse alle kirjoitanut tuon lain et metsäkaurista saa ampua.
- tapan kaiken
sitäpaitsi se kauriskin voi tehä kakkos vasat niinku hirvikin. otappa asioista selvää ennenku veät ittes kiikkuun!!!
- metsämies
on hyvää. todella surullista kun vapautui nyt jo olisi saanut olla vielä pari vuotta riistahoitopiirien valvonnassa eli myöntää kaatoluvat. itse kauriiseen paljon tutustunut suomessa ruotsissa ja virossa. missä kauriita on paljon paljon enemmän kuin suomessa joten jätetään kauriit rauhaan eikä ammuta joka pellon reunasta kaikkia pois on meinaan sen verran hieno riistaeläin että haluaisin sen kannan kasvavan nykyisestään aika paljon. itse työskentelen työkseni riistan kanssa joka päivä. joten jos saa pyytää niin malttia pojat ja tytöt saadaa todella hieno ja moni puolinen riistaeläin metsästettäväksi.
- Nisäkäs
vasat eivät kauriilla ole harvinaisia.Olen nähnyt omalla metsästysmaallakin monta kertaa.Aloittaja taisi mainita että kaurista saa metsästää ilman lupaa.Ihan näin yksinkertaistahan se nyt ei sentään ole.Tietääkseni sitä metsästetään luvan kanssa niinkuin mitä muuta riistaa tahansa.Erikoislupaa hirven tavoin vain ei tarvitse.
Nätti eläinhän se kauris on mutta lukumäärien noustessa erittäin hankala vieras puutarhassa.Täällä Ruotsissa nämä eläimet ovat saaneet monet eläinrakkaat henkilötkin todella kuohuksiin,vaatimalla niitä metsästämään kaavoitetuilla asumus alueillakin.Erikoislupiakin saadaan.Kauris tulee asutusalueilla hyvin röyhkeäksi ja mitään hyötykasveja ei ole mitään mahdollisuuksia kasvattaa kesämökeilläkään ilman hyvää aitausta.Nämä kiertelevät mielellään omakotitalojen tonteilla jos vain vähänkin metsää on lähistöllä.Sitäpaitsi kauriilla on erinomainen kyky arvioida tilanne.Tontilla se voi seisoa ja katsella ihmistä 15 metrin päästä.Metsään päästyään sama eläin on yhtä vauhko kuin mikä muu villieläin tahansa.
Itse en mökillä kasvata mitään vaan syöttelen niitä talvellakin naapureitten riesaksi kylläkin.Eihän ne voi sitä kieltääkään.Eikä sentään mitään ränääkään ole tullut.Onhan niitä todella hieno katsella kun niitä usein on montakin.Heittäytyvät makuulle ja jatkavat taas vähän ajan päästä ruokailuaan.Nuoleksivat toisiaan,etenkin emä ja vasat.Juuri emän ja vasojen nauttimisesta elämästään ja toistensa seurasta on kyllä joskus sitä luokkaa että mielessä käy ajatus metsästyksen lopettamisesta.Pidän kumminkin metsästystä ihan samana luonnon kiertokulkuna kuin mitä muuta asiaa tahansa.Siihen kuuluu ihminen täysin yhtä hyvin kuin mikä muu tekijä tahansa.
Tiivistettynä:Kauris käsitetään Ruotsissa enemmän tai vähemmän tuhoeläimenä,olipa se sitten kuinka vaikeaa tahansa ymmärtää.Niitä on myös paljon,vaikka niitä parhaimmillaan ammutaankin parisataatuhatta kappaletta vuodessa.
- Kurpajura
Kauriiden määrä on kasvanut ihan älyttömästi.
Niitä kyllä RIITTÄÄ.
Kauris synnyttää 2-3 vasaa vuodessa.
Ja silloin niitä on ammuttava kun niitä on.
Niissä on herkullunen liha.
Metsästys lainsäädänto tehdään 2 asian vuoksi ettei lajia metsästetä sukupuuttoon mutta myös ettei jonkun tietyn lajin määrä kasva niin isoksi että ne aiheuttaa tuhoo metsässä ja aihettaa varaa liikenteelle. Kun niitä on sopivasti niin niillä on riittävästi elintilaa, mutta jos niitä on paljon niin silloin eläimet joutuvat liikkumaan ja etsimään itselleen elin reviiriä, ja mitä enemmä ne liikkuu niin sitä enemmän ne aiheutta tuhoo ja vaaratilanteita......................
Eli vois ajatella joskus niinku JÄRKEVÄSTI eikä aina esittää jotain hemmetin GREENPEASEA.
"JEE JEEE MÄ OON LUONTO AKTIVISTI, MÄ PELASTAN ELÄIMET"
VEDÄ SARVET PÄÄHÄN NI MÄ AMMUNSUT.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757